Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.motocykle   »   BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???

BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???

Data: 2010-03-25 20:17:19
Autor: Edi
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
Witam
Po zimie w moim motocyklu, BMW K100 RS '85, zaczelo dziac sie cos niedobrego.
O ile na zimnym silniku wszystk jest OK o tyle gdy sie nieco zagrzeje, po wlaczeniu kierunkowskazu (ktory dziala prawidlowo) zaczyna sie krecic przez chwilke (okolo 5s) wentylator chlodnicy (???), nie ma tu znaczenia czy lewy czy prawy kierunek. Podobnie jest gdy wlacze swiatla mijania lub nacisne na klakson, wentylator zaczyna sie przez chwile krecic.
Gdy silnik podgrzeje sie bardziej, po wlaczeniu kierunku, wentylator zaczyna sie krecic i nie przestaje dopoki nie wylaczy sie kierunkowskazu.

Dodatkowo w liczniku, kontrolka odpowiadajaca za informacje o niebezpiecznej temperaturze plynu chlodzacego, na podgrzanym silniku, po wlaczeniu kierunku zaczela "lypac" (mam tu na mysli pojedynczy blysk). Kontrolka ta, od kiedy kupilem motocykl w ubieglym roku, nigdy sie nie zapalala, ani przy rozruchu (wg mnie dziwne) ani w trakcie pracy.

Jak do tej pory sprawdzilem i przesmarowalem zlaczki ktore mieszcza sie pod zbiornikiem, oczyscilem i posmarowalem koncowki przewodow ktore byly przykrecone do ramy/masy mieszczace sie pod zbiornikiem, po srodku, podmienilem przekaznik odpowiadajacy za wlaczanie wentylatora i za kontrolke niebezpiecznego wzrostu temp., podmienilem tez "puszke z elekronika" ktora miesci sie nad akumulatorem (jezeli sie nie myle to jest ignition control unit). Kompletnie nic to nie dalo, poza pogarszajacym sie samopoczuciem.

Poza niecodziennym zachowaniem wentylatora cala reszta dziala jak trzeba, odpalanie, przyspieszenie, swiatla, klakson, wszystko OK.

Podpowiedzcie co sprawdzic jeszcze we wlasnym zakresie przed wyprawa do powaznego elektryka/elektronika.

Czy dysponuje ktos moze czytelnym schematem elektrycznym BMW K100 RS '85 i moglby sie podzielic?

Pozdrawiam
Edi

cerberon   @  poczta . onet . pl

Data: 2010-03-25 12:47:00
Autor: doktorski
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
On 25 Mar, 20:17, "Edi" <wytni...@onet.pl> wrote:

Podpowiedzcie co sprawdzic jeszcze we wlasnym zakresie przed wyprawa do
powaznego elektryka/elektronika.
Jak dla mnie smierdzi to na kilometr zwarciem w instalacji. Obawiam
sie, ze albo Ty sam albo elektryk musi rozebrac pol dryndy i dokladnie
obejrzec wiazki. Ewentualnie zawezic poszukiwania po lekturze
schematu.

Czy dysponuje ktos moze czytelnym schematem elektrycznym BMW K100 RS '85 i
moglby sie podzielic?
Nie wiem czy to '85 ale mam troche informacji. Odezwij sie na priva.

pzdr, dr
K12S/525

Data: 2010-03-25 12:55:12
Autor: AZ
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
On 25 Mar, 20:47, doktorski <doktor...@gmail.com> wrote:

Jak dla mnie smierdzi to na kilometr zwarciem w instalacji. Obawiam
sie, ze albo Ty sam albo elektryk musi rozebrac pol dryndy i dokladnie
obejrzec wiazki. Ewentualnie zawezic poszukiwania po lekturze
schematu.

Myślę, że porządne przestudiowanie schematu + miernik powinno dać
radę. Ja bym obadał najpierw miernikiem na jak długo napięcie się
pojawia na kablach wiatraka a później szukanie skąd się bierze.

PS. Jak ten kontaktron?
--
Artur
ZZR 1200

Data: 2010-03-26 08:15:27
Autor: Edi
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???

Użytkownik "AZ" <artur.zabronski@gmail.com> napisał w wiadomości news:db326ae9-7c50-4c11-9748-8be2e71accabi25g2000yqm.googlegroups.com...
On 25 Mar, 20:47, doktorski <doktor...@gmail.com> wrote:

Jak dla mnie smierdzi to na kilometr zwarciem w instalacji. Obawiam
sie, ze albo Ty sam albo elektryk musi rozebrac pol dryndy i dokladnie
obejrzec wiazki. Ewentualnie zawezic poszukiwania po lekturze
schematu.

Myślę, że porządne przestudiowanie schematu + miernik powinno dać
radę. Ja bym obadał najpierw miernikiem na jak długo napięcie się
pojawia na kablach wiatraka a później szukanie skąd się bierze.

PS. Jak ten kontaktron?
--
Artur
ZZR 1200



jaki kontaktron masz na mysli?

Pozdrawiam
Edi
cerberon   @  poczta . onet . pl

Data: 2010-03-26 07:12:28
Autor: AZ
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
On 2010-03-26, Edi <wytnijto@onet.pl> wrote:

jaki kontaktron masz na mysli?

Sorry, to byl PS do doktorskiego. Ale tak jak ktos tu juz wspomnial sprawdz napiecie na akumulatorze podczas dzialania na wolnych obrotach.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2010-03-25 20:57:26
Autor: Piotr Rezmer
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
doktorski pisze:

Jak dla mnie smierdzi to na kilometr zwarciem w instalacji.
A pro po zwarć, przerw polecam kontrolę kabli przy główce ramy. U mnie w bmce są tak beznadziejne kable że w tym miejscu pękają ( są przypięte klamrą do główki)

--
pozdrawiam
Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2010-03-25 22:07:19
Autor: Michał Gut
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
nie wiem jaki masz czujnik ale tak bedzie sie zachowywac przy spadkach napiec - spada napiecie i czujka mysli ze ma wlaczyc wentylator. wylaczasz obciazenie (napiecie rosnie) czujka dziala prawidlowo. z opisu wynika ze nie masz czujnika zwarciowego (ktoru zwiera druty jak bedzie za goraco) tylko mierzy ci precyzyjnie temperature i na podstawie tego zalacza wentylator lub nie.

sprawdz: przewody masowe, w szczegolnosci lecacy do czujnika i przy akumulatorze
sprawdz czy nie przygasaja ci mocno swiatla
sprawdz czy problem slabiej sie objawia jak masz wysokieobroty silnika a nasila jak masz niskie ?]sir

Data: 2010-03-26 00:18:23
Autor: Rafik - delete1@wytnij_to.o2.pl
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
Witam!

Czujnik temperatury, który steruje wentylatorem to ten sam czujnik
rezystancyjny, z którego korzysta układ wtryskowy. W BMW K jest on
umieszczony pod chłodnicą, w krućcu płynu chłodzącego, z lewej strony
silnika - http://k-technik.pytalhost.com/index.php?option=com_ponygallery&Itemid=66&func=detail&id=13.
Winien być połączony z ECU i układem sterującym wentylatorem i
kontrolką.
Więc może coś jeszcze dziać się w tym ustrojstwie.
Tu masz schematy: http://k-technik.pytalhost.com/index.php?option=com_content&task=section&id=6&Itemid=52
.. Czujnik jest podłączony kablem fioletowo zielonym z układem
sterującym wentylatorem (białe duże pudełko w skrzynce z
przekaźnikami). Do ECU z czujnika temperatur prowadzi przewód zielono-
szary do styku nr 10. Weź woltomierz i porównaj napięcia na ECU - styk
10 i na sterowaniu wentylatorem - styk E.
Tak jak koledzy mówili dokładnie sprawdź jeszcze raz masy. Zwłaszcza
przewody i punkty połączeń do kierownicy i przełącznikach kierunków.
Jeśli to nic nie da, to zerknij na szczotki rozrusznika - zużyte są
często przyczyną "dyskoteki" w cegłach.

Pozdrawiam,
Rafik aka DeLeTe + BMW K1100 RS (było K75S).

Data: 2010-03-26 08:30:50
Autor: Edi
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???

Użytkownik "Rafik - delete1@wytnij_to.o2.pl" <rafal.lojek@gmail.com> napisał w wiadomości news:fd0e6aa2-f8a4-4632-945a-2068d43e4b2fk13g2000yqe.googlegroups.com...
Witam!

Czujnik temperatury, który steruje wentylatorem to ten sam czujnik
rezystancyjny, z którego korzysta układ wtryskowy. W BMW K jest on
umieszczony pod chłodnicą, w krućcu płynu chłodzącego, z lewej strony
silnika - http://k-technik.pytalhost.com/index.php?option=com_ponygallery&Itemid=66&func=detail&id=13.
Winien być połączony z ECU i układem sterującym wentylatorem i
kontrolką.
Więc może coś jeszcze dziać się w tym ustrojstwie.
Tu masz schematy: http://k-technik.pytalhost.com/index.php?option=com_content&task=section&id=6&Itemid=52
.. Czujnik jest podłączony kablem fioletowo zielonym z układem
sterującym wentylatorem (białe duże pudełko w skrzynce z
przekaźnikami). Do ECU z czujnika temperatur prowadzi przewód zielono-
szary do styku nr 10. Weź woltomierz i porównaj napięcia na ECU - styk
10 i na sterowaniu wentylatorem - styk E.
Tak jak koledzy mówili dokładnie sprawdź jeszcze raz masy. Zwłaszcza
przewody i punkty połączeń do kierownicy i przełącznikach kierunków.
Jeśli to nic nie da, to zerknij na szczotki rozrusznika - zużyte są
często przyczyną "dyskoteki" w cegłach.

Pozdrawiam,
Rafik aka DeLeTe + BMW K1100 RS (było K75S).



Dzieki, dzis bede sprawdzal.
Jedno pytanie, czy na pewno chodzi o szczotki rozrusznika?
Rozrusznik dziala bez problemow.
Szczotki alternatora wystaja z korpusu na okolo 6mm. - wymieniac?

Edi

Data: 2010-03-26 00:48:25
Autor: Rafik - delete1@wytnij_to.o2.pl
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
On 26 Mar, 08:30, "Edi" <wytni...@onet.pl> wrote:


Jedno pytanie, czy na pewno chodzi o szczotki rozrusznika?
Rozrusznik dziala bez problemow.
Szczotki alternatora wystaja z korpusu na okolo 6mm. - wymieniac?

Witam!
Tak szczotki rozrusznika:
http://www.boxer-motor.com/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=57
A co do alternatora, cytując Haynesa: "Brush projection: standard
10mm, service 5mm"

Pozdrawiam,
Rafał

Data: 2010-03-26 09:03:31
Autor: Edi
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???

Użytkownik "Rafik - delete1@wytnij_to.o2.pl" <rafal.lojek@gmail.com> napisał w wiadomości news:b141ed7f-c0d9-475c-9a0a-3bb545cf6486g10g2000yqh.googlegroups.com...
On 26 Mar, 08:30, "Edi" <wytni...@onet.pl> wrote:


Jedno pytanie, czy na pewno chodzi o szczotki rozrusznika?
Rozrusznik dziala bez problemow.
Szczotki alternatora wystaja z korpusu na okolo 6mm. - wymieniac?

Witam!
Tak szczotki rozrusznika:
http://www.boxer-motor.com/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=57
A co do alternatora, cytując Haynesa: "Brush projection: standard
10mm, service 5mm"


Czy kontrolka od temperatury w zegarach powinna, po przekreceniu kluczyka w pozycje zaplon, zapalic sie i zgasnac po uruchomieniu silnika?

Edi

Data: 2010-03-26 10:06:31
Autor: Michał Gut
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
Czy kontrolka od temperatury w zegarach powinna, po przekreceniu kluczyka w pozycje zaplon, zapalic sie i zgasnac po uruchomieniu silnika?

zapalic sie moze po przekreceniu kluczyka, jak ecu odczyta temperature powinna zgasnac (chyba ze ecu stwierdzi ze temp za wysoka)

Data: 2010-03-26 08:17:33
Autor: Edi
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???



Użytkownik "Edi" <wytnijto@onet.pl> napisał w wiadomości news:hogct7$uhi$1mx1.internetia.pl...
Witam
Po zimie w moim motocyklu, BMW K100 RS '85, zaczelo dziac sie cos niedobrego.
O ile na zimnym silniku wszystk jest OK o tyle gdy sie nieco zagrzeje, po wlaczeniu kierunkowskazu (ktory dziala prawidlowo) zaczyna sie krecic przez chwilke (okolo 5s) wentylator chlodnicy (???), nie ma tu znaczenia czy lewy czy prawy kierunek. Podobnie jest gdy wlacze swiatla mijania lub nacisne na klakson, wentylator zaczyna sie przez chwile krecic.
Gdy silnik podgrzeje sie bardziej, po wlaczeniu kierunku, wentylator zaczyna sie krecic i nie przestaje dopoki nie wylaczy sie kierunkowskazu.

Dodatkowo w liczniku, kontrolka odpowiadajaca za informacje o niebezpiecznej temperaturze plynu chlodzacego, na podgrzanym silniku, po wlaczeniu kierunku zaczela "lypac" (mam tu na mysli pojedynczy blysk). Kontrolka ta, od kiedy kupilem motocykl w ubieglym roku, nigdy sie nie zapalala, ani przy rozruchu (wg mnie dziwne) ani w trakcie pracy.

Jak do tej pory sprawdzilem i przesmarowalem zlaczki ktore mieszcza sie pod zbiornikiem, oczyscilem i posmarowalem koncowki przewodow ktore byly przykrecone do ramy/masy mieszczace sie pod zbiornikiem, po srodku, podmienilem przekaznik odpowiadajacy za wlaczanie wentylatora i za kontrolke niebezpiecznego wzrostu temp., podmienilem tez "puszke z elekronika" ktora miesci sie nad akumulatorem (jezeli sie nie myle to jest ignition control unit). Kompletnie nic to nie dalo, poza pogarszajacym sie samopoczuciem.

Poza niecodziennym zachowaniem wentylatora cala reszta dziala jak trzeba, odpalanie, przyspieszenie, swiatla, klakson, wszystko OK.

Podpowiedzcie co sprawdzic jeszcze we wlasnym zakresie przed wyprawa do powaznego elektryka/elektronika.

Czy dysponuje ktos moze czytelnym schematem elektrycznym BMW K100 RS '85 i moglby sie podzielic?




Dziekuje za sugestie
Bede sprawdzal dalej.

 Pozdrawiam
 Edi
 cerberon   @  poczta . onet . pl

Data: 2010-03-26 09:36:44
Autor: (pj)
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
W dniu 2010-03-26 08:17, Edi pisze:

Dziekuje za sugestie
Bede sprawdzal dalej.

a aku porzadnie podladowane po zimie?

--
pozdr
pj
gsx1300r
K-coś tam więcej niż większość

Data: 2010-03-26 14:22:20
Autor: news.gazeta.pl
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???


a aku porzadnie podladowane po zimie?

Tez mi sie tak wydaje - zanim zaczniesz studiowac schematy/ozdlubywac ecu sprawdz czy Ci aku po zimie poprostu nie padlo... Dzieje sie tak tylko na wolnych obrotach ? Czy jak masz powiedzmy 2-3tys obrotow i wlaczasz ten kierunek czy swiatla to tez sie wentylator wlacza ?
Pzdr
PanAdol

Data: 2010-03-26 10:12:57
Autor: Michał Gut
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
jeszcze jedno.... pomierz rezystacnje czujnika przy temperaturze ok 15-20 stopni i przy roboczek ok 90

znajdz taki sam egzemplarz motoru lub z takim samym silnikiem i sprawdz tam jakie masz wartosci.

jak odbiegaja od siebie - czujnik
jak nie odbiegaja to kable

ew jesli masz dostep do manuala serwisowego to ustal ile powinna miec ta rezystancja, lub zapytaj sie kolegi o taki pomiar. wazne zeby podal ci temperature pomiaru (czyli zimny niejezdzony caly dzien silnik nie stojacy na sloncu - bedzie mial ok 10 stopni teraz tez dobrze. u siebie tez pmierz w tej temperaturze.

jak dalbys rade zrobic 3 pomiary przy dowolnych wartosciach temp (przy czym zimny silnik mozliwie, srodkowy dowolny i koncowy mozliwie goracy silnik) to ci wyrysuje uproszczona charakterystyje czujki twojej i kolegi i sprawdzimy czyu sie bardzo rozni.

jeszcze raz przypomne - temperatira bloku silnika jest bardzo wazna bo ze zla temp pomiar bedzie do dupy. najepiej zmierzyc jakims termometrem (w multimetrach czasami daja takie sondy temperaturowe, zwykly termometr pomiedzy zeberkami tez powinien dobrze zobrazowac temat.

sir

Data: 2010-03-26 02:35:57
Autor: Rafik - delete1@wytnij_to.o2.pl
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
Sir, dobrze kombinujesz, że aż za bardzo ;)

Bosch J-Tronic stosowany w K 2V jest prostym układem analogowym.
Wspomniany czujnik temperatury w obudowie zawiera 2 termistory i
wspólną masę na obudowie. Jeden jest wykorzystywany przez ECU, a drugi
przez sterownik wentylatora i lampki.
Nigdy się nie spotkałem z tym, aby kontrolka temp. BMW K 2V zapalała
się przy zimnym silniku. Jak proponowałem, pomiar kontrolny można
wykonać pomiędzy wartością dla ECU i dla sterownika wentylatora (link
do schematów powyżej).

Pozdrawiam,
Rafik

Data: 2010-03-26 11:01:51
Autor: Michał Gut
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
ale zeby sprawdzic czy dziala poprawnie to trzeba znac charakterystyke termistora - a ta przy walnietym egzemplarzu moze odbiegac od normy

te czujniki nie sa liniowe.

co do lampki mowilem na bazie doswiadczen z samochodem i logice
jesli w tym czujniku sa 2 termistory to wcale nei oznacza ze musza miec identyczna charakterystyke

Data: 2010-03-26 17:38:51
Autor: Edi
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???

Użytkownik "Edi" <wytnijto@onet.pl> napisał w wiadomości news:hogct7$uhi$1mx1.internetia.pl...
Witam
Po zimie w moim motocyklu, BMW K100 RS '85, zaczelo dziac sie cos niedobrego.
O ile na zimnym silniku wszystk jest OK o tyle gdy sie nieco zagrzeje, po wlaczeniu kierunkowskazu (ktory dziala prawidlowo) zaczyna sie krecic przez chwilke (okolo 5s) wentylator chlodnicy (???), nie ma tu znaczenia czy lewy czy prawy kierunek. Podobnie jest gdy wlacze swiatla mijania lub nacisne na klakson, wentylator zaczyna sie przez chwile krecic.
Gdy silnik podgrzeje sie bardziej, po wlaczeniu kierunku, wentylator zaczyna sie krecic i nie przestaje dopoki nie wylaczy sie kierunkowskazu.

Dodatkowo w liczniku, kontrolka odpowiadajaca za informacje o niebezpiecznej temperaturze plynu chlodzacego, na podgrzanym silniku, po wlaczeniu kierunku zaczela "lypac" (mam tu na mysli pojedynczy blysk). Kontrolka ta, od kiedy kupilem motocykl w ubieglym roku, nigdy sie nie zapalala, ani przy rozruchu (wg mnie dziwne) ani w trakcie pracy.

Jak do tej pory sprawdzilem i przesmarowalem zlaczki ktore mieszcza sie pod zbiornikiem, oczyscilem i posmarowalem koncowki przewodow ktore byly przykrecone do ramy/masy mieszczace sie pod zbiornikiem, po srodku, podmienilem przekaznik odpowiadajacy za wlaczanie wentylatora i za kontrolke niebezpiecznego wzrostu temp., podmienilem tez "puszke z elekronika" ktora miesci sie nad akumulatorem (jezeli sie nie myle to jest ignition control unit). Kompletnie nic to nie dalo, poza pogarszajacym sie samopoczuciem.

Poza niecodziennym zachowaniem wentylatora cala reszta dziala jak trzeba, odpalanie, przyspieszenie, swiatla, klakson, wszystko OK.

Podpowiedzcie co sprawdzic jeszcze we wlasnym zakresie przed wyprawa do powaznego elektryka/elektronika.

Czy dysponuje ktos moze czytelnym schematem elektrycznym BMW K100 RS '85 i moglby sie podzielic?

Pozdrawiam
Edi

cerberon   @  poczta . onet . pl


dziekue za wszystkie sugestie

Oto co dzisiaj zrobilem:

- sprawdzilem wszystkie bezpieczniki, wartosci zgodne z instrukcja
- sprawdzilem prady plynace przez te bezpieczniki, wynik "sporo" ponizej wartosci bezpiecznikow
- sprawdzilem ladowanie akumulatora, przy 1500obr/min bez zalacznych odbiornikow - okolo 13,8V, z zalaczonymi "dlugimi", kierunkiem, i wentylatorem (ktory sie zalaczyl, cholera) spadlo do 12,7V
- szcztki alternatora w normie
- wymienilem alternator na drugi (byl pod reka), wlasciwie bez zmian, napiecie moze wyzsze o 0,1- 0,2V
- zamontowalem termometr na gumowej rurze przechodzacej przez prawa przednia czesc silnika, temperatura (mierzona na rurze) przy ktorej zaczynaja sie dziac cyrki to okolo 50C
- kolega Rafik napisla ze jedna z przyczyn moze byc problem ze szczotkami rozrusznika. W trakcie pracy juz goracego silnika, sprawdzilem napiecie pomiedzy masa a plusem rozrusznika, pomiar wskazal 0V, wydaje mi sie szczotki przewodza dobrze.
- po zdjeciu oslony z kierownicy odnalazlem jeden przewod, ktory wygladal mi na masowy, przykrecony ponizej mocowania dzwigni hamulca, oczyscilem dokrecilem, przelacznikow nie rozbieralem. Maozna tam znalezc cos ciekawego?

- akumulator jest nowy, przed zamontowaniem naladowany.

jutro dzialam dalej

Edi

Data: 2010-03-27 00:18:43
Autor: Michał Gut
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
Oto co dzisiaj zrobilem:

- sprawdzilem wszystkie bezpieczniki, wartosci zgodne z instrukcja
gut

- sprawdzilem prady plynace przez te bezpieczniki, wynik "sporo" ponizej wartosci bezpiecznikow

normalne  - tak ma byc

- sprawdzilem ladowanie akumulatora, przy 1500obr/min bez zalacznych odbiornikow - okolo 13,8V, z zalaczonymi "dlugimi", kierunkiem, i

bardzo dobry wynik

wentylatorem (ktory sie zalaczyl, cholera) spadlo do 12,7V

akceptowalne bo wentylator bardzo pradozerny jest

- szcztki alternatora w normie

gut

- wymienilem alternator na drugi (byl pod reka), wlasciwie bez zmian, napiecie moze wyzsze o 0,1- 0,2V

jak widzisz nie bylo potrzeby

- zamontowalem termometr na gumowej rurze przechodzacej przez prawa przednia czesc silnika, temperatura (mierzona na rurze) przy ktorej zaczynaja sie dziac cyrki to okolo 50C

nie taki pomiar miales zrobic - to ci tylko mowi ze przy 50 stopniach czujce sie wydaje ze ma 90

- kolega Rafik napisla ze jedna z przyczyn moze byc problem ze szczotkami rozrusznika. W trakcie pracy juz goracego silnika, sprawdzilem napiecie pomiedzy masa a plusem rozrusznika, pomiar wskazal 0V, wydaje mi sie szczotki przewodza dobrze.

przy wylaczontym rozruszniku trudno o inny wynik


- po zdjeciu oslony z kierownicy odnalazlem jeden przewod, ktory wygladal mi na masowy, przykrecony ponizej mocowania dzwigni hamulca, oczyscilem dokrecilem, przelacznikow nie rozbieralem. Maozna tam znalezc cos ciekawego?

imho nie to czego szukasz

- akumulator jest nowy, przed zamontowaniem naladowany.
 gut

jutro dzialam dalej

gut lak :)

Data: 2010-03-27 15:27:54
Autor: Edi
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
Dzisiaj:

- wymienilem czujnik temperatury plynu chlodzacego - bez zmian
- poczynilem pewna obserwacje, otoz jak juz wczesniej wspominalem, gdzy silnik sie nieco zagrzeje, po wlaczeni m. in. kierunkow (ew. swiatel) wentylator zaczyna sie krecic, zdjalem obudowe z "modulu/przekaznika" odpowiadajacego za wentylator i kontrolke wzrostu temperatury, okazalo sie ze zamontowany w srodku przekaznik w momencie zalanczania kierunkwo dostaje chwilowy impuls na zalacz. Gdy temperatura silnika wzrosnie, przekaznik we wczesniej wspomnianym module pracuje w cyklu (w rytm) kierunkowskazu,  czyli zalancza i wylancza wentylator jakby to byla zarowka kierunkow, czary
- wymienilem modul/przekaznik zarzadzajacy swiatlami, bez zmian.
- proba wychwycenia skad biora sie impulsy "w rytm kierunkow" sterujace przekaznikiem zalanczajacym wentylator nie powiodly sie.

gdzie dalej szukac?

Edi

Data: 2010-03-27 16:58:53
Autor: JK
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
Użytkownik "Edi" <wytnijto@onet.pl> napisał w wiadomości news:hol4me$tir$1mx1.internetia.pl...
Dzisiaj:

- wymienilem czujnik temperatury plynu chlodzacego - bez zmian
- poczynilem pewna obserwacje, otoz jak juz wczesniej wspominalem, gdzy silnik sie nieco zagrzeje, po wlaczeni m. in. kierunkow (ew. swiatel) wentylator zaczyna sie krecic, zdjalem obudowe z "modulu/przekaznika" odpowiadajacego za wentylator i kontrolke wzrostu temperatury, okazalo sie ze zamontowany w srodku przekaznik w momencie zalanczania kierunkwo dostaje chwilowy impuls na zalacz. Gdy temperatura silnika wzrosnie, przekaznik we wczesniej wspomnianym module pracuje w cyklu (w rytm) kierunkowskazu,  czyli zalancza i wylancza wentylator jakby to byla zarowka kierunkow, czary
- wymienilem modul/przekaznik zarzadzajacy swiatlami, bez zmian.
- proba wychwycenia skad biora sie impulsy "w rytm kierunkow" sterujace przekaznikiem zalanczajacym wentylator nie powiodly sie.

gdzie dalej szukac?
....

Mój typ na tę chwilę to:
sprawdź prawidłowość (sprawność) podłączenia masy do przerywacza/przekaźnika kierunkowskazów oraz włącznika wentylatora.
Ew. podłącz tzn. zmasuj te elementy (w czasie zauważonego "impulowania") zwykłym przewodem podpiętym choćby prowizorycznie pod masę. Niekoniecznie wszystkie w tej samej chwili - można po kolei.
Tylko nie pomyl wejścia masowego z prądowym!!!

Pozdrawiam - JK.

Data: 2010-03-27 19:47:38
Autor: Edi
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???

Użytkownik "JK" <pbijknospam@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hola03$7j5$1news.onet.pl...
Użytkownik "Edi" <wytnijto@onet.pl> napisał w wiadomości news:hol4me$tir$1mx1.internetia.pl...
Dzisiaj:

- wymienilem czujnik temperatury plynu chlodzacego - bez zmian
- poczynilem pewna obserwacje, otoz jak juz wczesniej wspominalem, gdzy silnik sie nieco zagrzeje, po wlaczeni m. in. kierunkow (ew. swiatel) wentylator zaczyna sie krecic, zdjalem obudowe z "modulu/przekaznika" odpowiadajacego za wentylator i kontrolke wzrostu temperatury, okazalo sie ze zamontowany w srodku przekaznik w momencie zalanczania kierunkwo dostaje chwilowy impuls na zalacz. Gdy temperatura silnika wzrosnie, przekaznik we wczesniej wspomnianym module pracuje w cyklu (w rytm) kierunkowskazu,  czyli zalancza i wylancza wentylator jakby to byla zarowka kierunkow, czary
- wymienilem modul/przekaznik zarzadzajacy swiatlami, bez zmian.
- proba wychwycenia skad biora sie impulsy "w rytm kierunkow" sterujace przekaznikiem zalanczajacym wentylator nie powiodly sie.

gdzie dalej szukac?
...

Mój typ na tę chwilę to:
sprawdź prawidłowość (sprawność) podłączenia masy do przerywacza/przekaźnika kierunkowskazów oraz włącznika wentylatora.
Ew. podłącz tzn. zmasuj te elementy (w czasie zauważonego "impulowania") zwykłym przewodem podpiętym choćby prowizorycznie pod masę. Niekoniecznie wszystkie w tej samej chwili - można po kolei.
Tylko nie pomyl wejścia masowego z prądowym!!!

Pozdrawiam - JK.


zostalo to sprawdzone, jednym dodatkowym przewodem spiolem "-" akumulatora z masa przerywacza kierunkow i z masa przekaznika od wentylatora. Wynik bez zmian.

byl pierwszy fachowiec - poddal sie

otrzymalem sugestie by podac "bezposrednia mase na "-" wentylatora", jutro sprawdze

Edi

Data: 2010-03-27 20:11:27
Autor: JK
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
Użytkownik "Edi" <wytnijto@onet.pl> napisał w wiadomości news:holjtc$clv$1mx1.internetia.pl...

....

otrzymalem sugestie by podac "bezposrednia mase na "-" wentylatora", jutro sprawdze
....

Ale przecież to nie jest problem wenlylatora tylko ew. jego włącznika.
Piszesz, że sprawdziłeś przerywacz kierunkowskazów i  przekaźnik wentylatora.
A co z elementem sterującym (włącznikiem, nie przekażnikiem) wentylatora.

JK.

Data: 2010-03-27 20:16:48
Autor: Edi
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???

Użytkownik "JK" <pbijknospam@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:holl90$8qs$1news.onet.pl...
Użytkownik "Edi" <wytnijto@onet.pl> napisał w wiadomości news:holjtc$clv$1mx1.internetia.pl...

...

otrzymalem sugestie by podac "bezposrednia mase na "-" wentylatora", jutro sprawdze
...

Ale przecież to nie jest problem wenlylatora tylko ew. jego włącznika.
Piszesz, że sprawdziłeś przerywacz kierunkowskazów i  przekaźnik wentylatora.
A co z elementem sterującym (włącznikiem, nie przekażnikiem) wentylatora.

JK.


Elementem sterujacym przekaznikiem wentylatora jest termistorowy czujnik temperatury, zostal dzis wymieniony na inny (wczesniej uzywany) i nie poprawilo to sytuacji.

Edi

Data: 2010-03-27 20:26:50
Autor: JK
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
Użytkownik "Edi" <wytnijto@onet.pl> napisał w wiadomości news:hollk3$mog$1mx1.internetia.pl...
....

Elementem sterujacym przekaznikiem wentylatora jest termistorowy czujnik temperatury, zostal dzis wymieniony na inny (wczesniej uzywany) i nie poprawilo to sytuacji.
....
No to spróbuj od drugiej strony:
podaj napięcie na czujnik bezpośrednio z akumulatora.
I tu znowu "nie pomyl wejścia prądowego z masowym!!!"

JK.

Ps.
A swoją drogą, to ten czujnik o kórym piszesz, że był "wcześniej używany" to zapewne też nie został wymieniony z uwagi na widzimisię wymieniającego. Więc niekoniecznie musi być sprawny.

Data: 2010-03-27 20:39:22
Autor: Edi
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???

Użytkownik "JK" <pbijknospam@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:holm5r$bmi$1news.onet.pl...
Użytkownik "Edi" <wytnijto@onet.pl> napisał w wiadomości news:hollk3$mog$1mx1.internetia.pl...
...

Elementem sterujacym przekaznikiem wentylatora jest termistorowy czujnik temperatury, zostal dzis wymieniony na inny (wczesniej uzywany) i nie poprawilo to sytuacji.
...
No to spróbuj od drugiej strony:
podaj napięcie na czujnik bezpośrednio z akumulatora.
I tu znowu "nie pomyl wejścia prądowego z masowym!!!"

JK.

Ps.
A swoją drogą, to ten czujnik o kórym piszesz, że był "wcześniej używany" to zapewne też nie został wymieniony z uwagi na widzimisię wymieniającego. Więc niekoniecznie musi być sprawny.

Nie wiem czy to dobry pomysl?
Napiecie na czujnik temperatury podawane jest z przekaznika "wlanczajacego wentylator", gdy temperatura sie podnosi, rezystancja czujnika maleje (sprawdzone) i zalancza sie wentylator.
Jezeli podam napiecie bezposrednio na czujnik temperatury to odlozy sie ono na rezytaancji tego czujnika (drugi biegun czujnika jest polaczony z masa)

Edi

Data: 2010-03-27 21:05:41
Autor: JK
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
Użytkownik "Edi" <wytnijto@onet.pl> napisał w wiadomości news:holmue$gaf$1mx1.internetia.pl...

....
Nie wiem czy to dobry pomysl?
Napiecie na czujnik temperatury podawane jest z przekaznika "wlanczajacego wentylator", gdy temperatura sie podnosi, rezystancja czujnika maleje (sprawdzone) i zalancza sie wentylator.
Jezeli podam napiecie bezposrednio na czujnik temperatury to odlozy sie ono na rezytaancji tego czujnika (drugi biegun czujnika jest polaczony z masa)
....

Sorry, nie widziałem tego czujnika i byłem przekonany, że ma wejście zasilające, masę i sterujące (sygnałowe).
Jeśli ma tylko dwa to oczywiście masz rację.

Ściągnąłem z podpowiedzi któregoś z przedmówców schemat (Fahrwerksplank100.pdf) i jeśli to jest ten schemat, to możliwy jest wyłącznie problem  ze sterownikiem ("TEMPERATURSTEUERGERAT") lub z masą. Jak piszesz masa sprawdzona więc zapewne sterownik. Może wystarczy przeczyścić dokładnie jego styki.
I jeszcze, chcąc wykluczyć czujnik po prostu go odłącz i sprawdź czy objawy występują bez niego.

Pozdrawiam - JK.

Data: 2010-03-27 23:58:48
Autor: Michał Gut
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
a ja nadal sie bede upieral ze gdzies ci gubi mase...
wiem jaka mialem dyskoteke w punciaku jak mi mechanik zapomnial druta do budy przykrecic....

prosty eksperyment:
pociagnij kilkoma kablami (podkreslam slowo kilkoma - po jednym na punkt) do kilku punktów mase prosto z akumulatora ze szczegolnym uwzglednieniem:
masy na bude (do czegos metalowego bez lakieru - sruby, silnik)
-masa przekaznika
-masa zasilania wentylatora
-masa przy ktoryms ze swiatel (wiem,buda ale podaj blizej).

skrec to na pająka zeby tylko przewodzilo.

jak sie zacznie ktorys przewod palic - to znaczy ze nie masz masy pmiedzy buda a aku i pradnica.
jak sie nie bedzie palic ale zacznei dzialac poprawnie lub conajmniej bedzie znaczaca zmiana zachowania to brak masy
jesli zadne z powyzszych to znaczy ze sie mylilem:)

sprawdz mase ECU - moze srubki luzem lataja jesli bierze z budy

Data: 2010-03-28 19:32:54
Autor: Edi
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
Zrobilem dzisiaj dwa eksperymenty:
Pierwszy - odpiolem przednie kierunkowskazy i okazlo sie ze:
- po podgrzniu silnika i zalaczeniu kierunkow (swiecil sie tylko tylny, tj 21W a nie 42W gdy oba) wentylator sie nie zalancza (dziala tak jakby prawidlowo)
- gdy zalanczam swiatla lub sygnal dzwiekowy, wentylator zaczyna sie obracac

Drugi - odpiolem czujnik temperatury
- po wlaczeniu kierunkowskazu lub swiatel, lub sygnalu dzwiekowego wentylator nie zalancza sie

jakies sugestie?

Edi

Data: 2010-03-28 12:29:33
Autor: doktorski
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
On 28 Mar, 19:32, "Edi" <wytni...@onet.pl> wrote:

zalancza sie
jakies sugestie?
Moja jedna (sory ale musze): zalacza a nie zalancza.

A w temacie: zgadzam sie z JK ze problem wskazuje na brak masy.

pzdr, dr
K12S/525

Data: 2010-03-29 09:43:37
Autor: Michal Gut
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
zalancza sie
jakies sugestie?
Moja jedna (sory ale musze): zalacza a nie zalancza.

zapomniales o odpinaniu;P

Data: 2010-03-30 20:47:08
Autor: Edi
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???

Uzytkownik "Michal Gut" <michal@wytnijizostawsamadomenesircomp.pl> napisal w wiadomosci news:hoplm3$dlh$1portraits.wsisiz.edu.pl...
zalancza sie
jakies sugestie?
Moja jedna (sory ale musze): zalacza a nie zalancza.

zapomniales o odpinaniu;P


poczynilem dzis kolejne doswiadczenie
"w miejsce" termistorowego czujnika temperatury wpiolem potencjometr, o rezystancji zblizonej do zimnego czujnika. Po uruchomieniu motocykla zaczolem zmnijeszac rezystancje potencjometra. Wszystko zaczelo dzialac prawidlowo. Zadnych nieprawidlowych zachowan. Moja diagnoza - uszkodzony kabel od czujnika do przekaznika odpowiadajacego za wentylator (masa na czujniku i przekazniku sprawdzona wczesniej). Podpiolem czujnik na osobnym kablu, znowu komedia z zalanczaniem wentylatora

do diaska

Edi

Data: 2010-03-28 20:33:22
Autor: JK
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???
Użytkownik "Edi" <wytnijto@onet.pl> napisał w wiadomości news:hoo3ts$13n$1mx1.internetia.pl...
Zrobilem dzisiaj dwa eksperymenty:
Pierwszy - odpiolem przednie kierunkowskazy i okazlo sie ze:
- po podgrzniu silnika i zalaczeniu kierunkow (swiecil sie tylko tylny, tj 21W a nie 42W gdy oba) wentylator sie nie zalancza (dziala tak jakby prawidlowo)
- gdy zalanczam swiatla lub sygnal dzwiekowy, wentylator zaczyna sie obracac

Drugi - odpiolem czujnik temperatury
- po wlaczeniu kierunkowskazu lub swiatel, lub sygnalu dzwiekowego wentylator nie zalancza sie

jakies sugestie?
....

Wszystkie te urządzenia, i sygnał, i przednie kierunkowskazy i czujnik temperatury, są spiętę wspólną masą (brązowy przewód wg schematu Fahrwerksplank100.pdf).
Objawy ewidentnie wyglądają na problem z masą. Wystarczy zaśniedziała końcówka przy połączeniu z masą i prąd z któregokolwiek z tych urządzeń będzie znajdował częściowy upływ przez pozostałe.
Według mnie trzeba szukać właśnie tutaj.

JK.

Data: 2010-04-05 20:32:43
Autor: Edi
BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???

Użytkownik "Edi" <wytnijto@onet.pl> napisał w wiadomości news:hogct7$uhi$1mx1.internetia.pl...
Witam
Po zimie w moim motocyklu, BMW K100 RS '85, zaczelo dziac sie cos niedobrego.
O ile na zimnym silniku wszystk jest OK o tyle gdy sie nieco zagrzeje, po wlaczeniu kierunkowskazu (ktory dziala prawidlowo) zaczyna sie krecic przez chwilke (okolo 5s) wentylator chlodnicy (???), nie ma tu znaczenia czy lewy czy prawy kierunek. Podobnie jest gdy wlacze swiatla mijania lub nacisne na klakson, wentylator zaczyna sie przez chwile krecic.
Gdy silnik podgrzeje sie bardziej, po wlaczeniu kierunku, wentylator zaczyna sie krecic i nie przestaje dopoki nie wylaczy sie kierunkowskazu.

Dodatkowo w liczniku, kontrolka odpowiadajaca za informacje o niebezpiecznej temperaturze plynu chlodzacego, na podgrzanym silniku, po wlaczeniu kierunku zaczela "lypac" (mam tu na mysli pojedynczy blysk). Kontrolka ta, od kiedy kupilem motocykl w ubieglym roku, nigdy sie nie zapalala, ani przy rozruchu (wg mnie dziwne) ani w trakcie pracy.

Jak do tej pory sprawdzilem i przesmarowalem zlaczki ktore mieszcza sie pod zbiornikiem, oczyscilem i posmarowalem koncowki przewodow ktore byly przykrecone do ramy/masy mieszczace sie pod zbiornikiem, po srodku, podmienilem przekaznik odpowiadajacy za wlaczanie wentylatora i za kontrolke niebezpiecznego wzrostu temp., podmienilem tez "puszke z elekronika" ktora miesci sie nad akumulatorem (jezeli sie nie myle to jest ignition control unit). Kompletnie nic to nie dalo, poza pogarszajacym sie samopoczuciem.

Poza niecodziennym zachowaniem wentylatora cala reszta dziala jak trzeba, odpalanie, przyspieszenie, swiatla, klakson, wszystko OK.

Podpowiedzcie co sprawdzic jeszcze we wlasnym zakresie przed wyprawa do powaznego elektryka/elektronika.

Czy dysponuje ktos moze czytelnym schematem elektrycznym BMW K100 RS '85 i moglby sie podzielic?

Pozdrawiam
Edi

cerberon   @  poczta . onet . pl



Sprawa zakonczona,
Mimo ze masa ktora dochodzila do przekaznika od wentylatora wydawala sie OK to po powazniejszych ogledzinach okazala sie felerna.
Dzieki za wszystkie podpowiedzi.

Edi

BMW K100 po wlaczeniu kierunku wlancza sie tez wentylator !!!???

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona