BSOD-y po dołożeniu RAMu

Data: 2014-09-23 20:04:12
Autor: Przemysław Ryk
BSOD-y po dołożeniu RAMu
Dnia Tue, 23 Sep 2014 17:25:35 +0200, kiszony napisał(a):

(ciach…)
Wszystko hulało, ale za mało było ramu, więc dokupiłem ostatnio 2x1GB. Dokładnie te same kości, co miałem wcześniej. Windows wykrył tylko 3GB (tzn. "zainstalowano 4GB, w użyciu 3GB - czy coś takiego)

Wskazuje na Windows w edycji 32-bitowej. To akurat nic niepokojÄ…cego.

Włączyłem w BIOS-ie opcję Memory Remap Feature i komp nie wstał. Po krótkiej żonglerce kośćmi udało mi się zobaczyć logo Windowsa, ale nic poza tym. Zapodałem pamięciom 2,10V i system ruszył. Wszystko działa, ale... no właśnie te BSOD-y.

Co wyrzuca na tych BSODach? Wywala siÄ™ z tym samym / zbliĹĽonym komunikatem
błędu?

Czasem po kilku godzinach grania, czasem przy ładowaniu systemu. Różnie. Pamięci przechodzą bez błędów test w MEMTescie, wszystkie 4 kości razem, jak i tylko w parach. Na procesorze świeżo nałożona pasta termoprzewodząca, wyczyszczony radiator, zresztą jego bym wykluczył, bo wcześniej nie było z nim problemu. Jego temperatura w BIOSI-e to 49 stopni. W stresie nie jestem pewny, bo speedfan daje mi 4 różne odczyty. Najwyższy z nich to ok. 70 stopni.

49 stopni na radiatorze? ;))

Próbowałem puszczać pamięci na 667MHz - nic nie dało. Próbowałem obniżyć taktowanie procesora - nic nie dało.

Krótkie pytanie - jak masz ustawione taktowania i timingi pamięci? Automat,
czy ręcznie?

(ciach…)
Pytania:

Spotkaliście się z czymś takim? Miał ktoś 4 kości w dualu i może potwierdzić, że działało? Kupić 2x2GB, czy może płyta nie dźwiga takiej ilości ramu (mimo specyfikacji) i ją zmienić? Inne pomysły?

Miałem swego czasu jazdy na DFI P45-T2RS z Kingstone'ami 4×2GB DDR2-1066. Na
domyślnym taktowaniu E8400 z domyślnym dzielnikiem i parametrami branymi
automatycznie cholery za jasnego gołąbka na 1066 nie chciały startować.
DDR2-800 - proszę uprzejmie, wieś tańczy, śpiewa i stepuje, na DDR2-1066 -
nie mamy pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi.

Wymuszałem im początkowo pracę w okolicach tych 800 MHz, potem zabrałem się
za podkręcanie. Ustawione są w tej chwili „z palca” z w miarę przyzwoitym
dzielnikiem po overclockingu procesora i nie robiÄ… ĹĽadnych harcy przy
taktowaniu 1042 MHz. :-)

--
[ PrzemysĹ‚aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Szczerość. Zaleta, przez wielu nazywana chamstwem.                       ]

Data: 2014-09-23 20:56:03
Autor: kiszony
BSOD-y po dołożeniu RAMu
W dniu 2014-09-23 o 20:04, Przemysław Ryk pisze:
[...]

(tzn. "zainstalowano 4GB, w uĹĽyciu 3GB - czy coĹ› takiego)

Wskazuje na Windows w edycji 32-bitowej. To akurat nic niepokojÄ…cego.

Tyle ĹĽe to edycja 64-bitowa;)

[...]

Właśnie dostałem BSOD-a, czytając twój post, ale nie "nadanrzam" przeczytać i zapamiętać. To się gdzieś zapisuje?

[...]
NajwyĹĽszy z nich to ok. 70 stopni.

49 stopni na radiatorze? ;))

Nie wiem, na czym tam BIOS mierzy temperaturÄ™.

[...]

Wszystko automat, tylko ustawiłem wyższe napięcie pamięciom.

(ciach…)

[...]

Kiedyś miałem E2160 podkręconego do 3,00 GHz z tymi pamięciami 2x 1GB. Nie pamiętam na ile szły, ale to wszystko było bez podnoszenia napięcia proca, czy pamięci. Chyba nie przeskoczyłem 900MHz. Wszystko chodziło stabilnie.

Może to ma związek, bo przed dołożeniem ramu komp mi trochę mulił, ale system się nie wywalał. Dlatego zdecydowałem się dorzucić 2GB. Wszystko śmiga, gdyby nie te BSOD-y.

Znalazłem jeszcze coś takiego w intelowskiej specyfikacji chipsetu mojej płyty:

Invalid Configurations
The following configurations are not valid with the Intel 965 Express chipset family:
• 64-Mb, 128-Mb, 2-Gb, and 4-Gb Memory Technologies for DDR2
• x4, x32 DIMMs
• DDR2-533 with any Speed Bin Timing combination other then 4-4-4
• DDR2-667 with any Speed Bin Timing combination other then 5-5-5
• DDR2-800 with any Speed Bin Timing combination other then 5-5-5 or 6-6-6
• Double-Sided x16 DIMMs
• Registered DIMMs
• DDR DIMMs
• Any DIMM with ECC technology

Jeśli dobrze rozumiem moje pamięci są za szybkie, jak na ten chipset i i tak nie idą ze standardowymi timigami. Zastanawiam się, czy przejście na P45, by nie rozwiązało problemu.

Data: 2014-09-23 22:04:12
Autor: Przemysław Ryk
BSOD-y po dołożeniu RAMu
Dnia Tue, 23 Sep 2014 20:56:03 +0200, kiszony napisał(a):

[...]

Z takim zachowaniem x64 spotkałem się jedynie - AFAIR - gdy w komputerze
była zintegrowana karta grafiki i rezerwowała sobie część pamięci na swoje
potrzeby.
[...]

1. Wyłącz automatyczne uruchamianie po BSOD.
2. NirSoft BlueScreenView -
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

[...]

No na radiatorze, to by było raczej ciężkawo bez oddzielnego czujnika
temperatury weń wetkniętego. (1)

[...]

Sprawdziłbym tak - jeżeli moduły faktycznie te same parametry mają
(opóźnienia, taktowanie, pojemność): wstawić jeden moduł, ustawić w BIOS
ręcznie wszystkie parametry, dołożyć resztę, sprawdzić co się dzieje.

Aha - Command Rate masz ustawiony na 2T czy 1T? Nie wiem na ile to wpływa,
ale parę razy już miałem, że jak był na 1T, to bywały cuda.

(ciach…)
[...]

Na tym P5B rozumiem?

Może to ma związek, bo przed dołożeniem ramu komp mi trochę mulił, ale system się nie wywalał. Dlatego zdecydowałem się dorzucić 2GB. Wszystko śmiga, gdyby nie te BSOD-y.

Nie no - sorry - jak są BSODy, to znaczy, że nie śmiga. Aha - jak rozumiem -
reszta kompa (dysk choćby) full sprawne, kamikadze boski wiatr?

[...]

Ustaw z palca taktowanie DDR2-800 i wymuĹ› timingi 5-5-5 lub 6-6-6 i sprawdĹş.
:)

--
[ PrzemysĹ‚aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Planowanie Ĺ›lubu jest zwykle rezultatem nieplanowania rodziny.           ]

(1) Tak, drÄ™ Ĺ‚acha. ;D

Data: 2014-09-23 22:34:02
Autor: kiszony
BSOD-y po dołożeniu RAMu
W dniu 2014-09-23 o 22:04, Przemysław Ryk pisze:
[...]

Nie mam zintegrowanej grafiki.

1. Wyłącz automatyczne uruchamianie po BSOD.
2. NirSoft BlueScreenView -
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Wypluło coś takiego:

http://postimg.org/image/mockuz3pp/

Mnie te cyferki niewiele mówią, ale można zauważyć pewną regularność w kodzie błędu.

Aha - Command Rate masz ustawiony na 2T czy 1T? Nie wiem na ile to wpływa,
ale parę razy już miałem, że jak był na 1T, to bywały cuda.

Mogę poprosić jaśniej, bo nie wiem o so cho.

(ciach…)
[...]

Dokładnie na tej samej płycie.

[...]

Chodzi mi o to, że komp dostał wyraźnego kopa po dołożeniu ramu, więc - między BSOD-ami - śmiga. ;)

Ustaw z palca taktowanie DDR2-800 i wymuĹ› timingi 5-5-5 lub 6-6-6 i sprawdĹş.

Tak zrobię, tyle że ta płyta chyba nie ma możliwości ręcznego ustawienia timingów. Albo ja jestem leszcz i nie mogę tego znaleźć. ;)

Data: 2014-09-24 21:44:18
Autor: Przemysław Ryk
BSOD-y po dołożeniu RAMu
Dnia Tue, 23 Sep 2014 22:34:02 +0200, kiszony napisał(a):

[...]

Ja się na prawdę muszę solidnie wyspać w końcu. Nie wiem skąd mi się
ubzdurało, że P965 to musi integra być. :(

Odnośnie ilości widzianej pamięci w systmie - strona 2-14 instrukcji
obsługi: „Due to chipset limitation, this motherboard can only support up to
8GB on the operating systems listed below. You may install a maximum of 2GB
DIMMs on each slot, but only DDR2-533 and DDR2-667 2GB density modules are
available for this configuration”.

I znowu qrfa zagwozdka, bo Ty przecieĹĽ - wnioskujÄ…c z opisu - masz 4Ă—1GB.

[...]

Ĺšrednio fajnie - powtarza siÄ™ SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION i do tego
ntoskrnl.exe. Szperałeś, co może być przyczyną takiej kombinacji?

Aha - Command Rate masz ustawiony na 2T czy 1T? Nie wiem na ile to wpływa,
ale parę razy już miałem, że jak był na 1T, to bywały cuda.

Mogę poprosić jaśniej, bo nie wiem o so cho.

Ściągnąłem manual, ale widzę, że tego ustawienia dostępnego nie ma. :-O

(ciach…)
[...]

W manualu, na stronie 2-13 stoi m.in.: „Always install DIMMs with the same
CAS latency”. Skłaniałbym się mocno do odpalenia kompa z jednym modułem
(najwolniejszym, z największymi opóźnieniami), skonfigurowanie w BIOS
podsystemu pamięci z palca pod parametry tego modułu i dopiero potem
dokładanie reszty.

[...]

BiorÄ…c pod uwagÄ™, ĹĽe pierwsza z brzegu przeglÄ…darka bez najmniejszych oporĂłw
i raz dwa wpierdziela ponad 1GB ram, to co siÄ™ dziwisz?

Ustaw z palca taktowanie DDR2-800 i wymuĹ› timingi 5-5-5 lub 6-6-6 i sprawdĹş.

Tak zrobię, tyle że ta płyta chyba nie ma możliwości ręcznego ustawienia timingów. Albo ja jestem leszcz i nie mogę tego znaleźć. ;)

Na szczęście ma możliwość. :D Przy czym spróbowałbym na początek zacząć z
niższym taktowaniem - ustawić moduły jako DDR-667. Aha - na _niekręconym_
procesorze. Czyli FSB na wartości nominalne. Konfigurację tego pieprznika
masz w BIOS w sekcji Advanced. I dalej -> Jumperfree Configuration. I tutaj:
- AI Tuning - Manual
- DRAM Frequency - DDR2-667 (potem sprawdzisz DDR2-800)
- Memory voltage - z tym sobie poradzisz :D

Potem masz opcjÄ™ - o ile dobrze ten manual czytam: Advanced -> Chipset. I tu
bym zrobił:
- Configure DRAM Timing by SPD - Disabled

Pisałeś, że moduły masz (wszystkie?) z timingami 4-4-4-12 dla DDR2-800.
Wrzuć na początek jeden, ustaw 4-4-4-12 dla taktowania DDR-667.

I wtedy masz dostęp do ustawień (po "-" moje propozycje bazując na danych
Twoich modułów pamięci):
- DRAM CAS# Latency - 4
- DRAM RAS# o CAS# Delay - 4
- DRAM RAS# Precharge - 4
- DRAM RAS# Activate Precha - 12

--
[ PrzemysĹ‚aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ It's better to reign in hell than serve in heaven.                       ]

Data: 2014-09-24 23:35:29
Autor: kiszony
BSOD-y po dołożeniu RAMu
W dniu 2014-09-24 o 21:44, Przemysław Ryk pisze:

Dzięki za wyczerpują odpowiedź. Za tak poważne testy wezmę się w weekend, a tymczasem testuję pamięci parami. Teraz siedzę na 2x1GB (jak kiedyś) z tym, że nie wiem czy to "nowe" ramy, czy "stare" bo są identyczne, ale wszystko jest ok, żadnych BSOD-ów i taka ciekawostka:

Parę dni temu, przy konfigu z 4GB ramu, zassałem od GOGa dużą grę. Oni to mają popaczkowane i instalator krzyczał mi, że niektóre paczki są "corrupt" i trzeba dociągnąć jeszcze raz. Ściągałem parę razy - to samo, ale inne paczki mu nie pasowały. Podczas instalacji wywalał błędy że się jakichś plików nie da wypakować, czy skopiować.

Instalator odpaliłem też na lapku i to samo. Z tym, że pliki były ściągane na stacjonarnym. Dziś, po powrocie do 2GB ramu, coś mnie tchnęło i zassałem jeszcze raz. Instalacja przebiega bez problemów. Jutro zapodam jeszcze drugą parę kości. Zobaczymy.

Ale tak sobie myślę, że chociaż z tej trójcy: proc, ram, płyta, można by wykluczyć procesor. Chyba nie powodowałby takich cyrków?

Data: 2014-09-25 20:14:19
Autor: Przemysław Ryk
BSOD-y po dołożeniu RAMu
Dnia Wed, 24 Sep 2014 23:35:29 +0200, kiszony napisał(a):

W dniu 2014-09-24 o 21:44, Przemysław Ryk pisze:

Dzięki za wyczerpuj± odpowiedĽ. Za tak poważne testy wezmę się w weekend, a tymczasem testuję pamięci parami. Teraz siedzę na 2x1GB (jak kiedy¶) z tym, że nie wiem czy to "nowe" ramy, czy "stare" bo s± identyczne, ale wszystko jest ok, żadnych BSOD-ów i taka ciekawostka:

Parę dni temu, przy konfigu z 4GB ramu, zassałem od GOGa duż± grę. Oni to maj± popaczkowane i instalator krzyczał mi, że niektóre paczki s± "corrupt" i trzeba doci±gn±ć jeszcze raz. ¦ci±gałem parę razy - to samo, ale inne paczki mu nie pasowały. Podczas instalacji wywalał błędy że się jakich¶ plików nie da wypakować, czy skopiować.

Instalator odpaliłem też na lapku i to samo. Z tym, że pliki były ¶ci±gane na stacjonarnym. Dzi¶, po powrocie do 2GB ramu, co¶ mnie tchnęło i zassałem jeszcze raz. Instalacja przebiega bez problemów. Jutro zapodam jeszcze drug± parę ko¶ci. Zobaczymy.

Ale tak sobie my¶lę, że chociaż z tej trójcy: proc, ram, płyta, można by wykluczyć procesor. Chyba nie powodowałby takich cyrków?

Jeżeli jest problem z wypakowaniem plików zaci±gniętych przy maksymalnym
obłożeniu modułami, a problem się nie powtarza po ponownym zaci±gnięciu
plików przy mniejszej ilo¶ci pamięci, to to wskazuje to na jakie¶ problemy z
obsług± ram.

Zabawy może być sporo, bo spróbowałbym testów przy obłożeniu trzema
modułami, ale za każdym testem tak, by inne gniazdo pozostawało
nieobsadzone. Może po prostu które¶ jest trafione.

[ Bóg stworzył człowieka ponieważ rozczarował się małp±. Z dalszych        ]
[ eksperymentów zrezygnował.                                  (Mark Twain) ]

Data: 2014-09-25 20:32:40
Autor: kiszony
BSOD-y po dołożeniu RAMu
W dniu 2014-09-25 o 20:14, Przemysław Ryk pisze:
[...]

Po dwóch dniach  testów na tylko dwóch modułach (najpierw jedna para, potem druga, potem ta druga w innych slotach) nie stwierdziłem żadnego BSOD-a. Chyba wychodzi na to, że to co¶ z płyt± główn±. Jakby nie radziła sobie z czterema modułami. Przy dwóch, nieważne których i w których bankach, wszystko jest OK.

Chyba nawet mnie to cieszy. Przyczaję się na co¶ na P45, pamięci pójd± z pełn± szybko¶ci±, a i może uda się procka podgonić trochę. Co¶ sprawdzonego na tym chipsecie? Asus P5Q? Co¶ innego?

Data: 2014-09-25 21:04:19
Autor: Przemysław Ryk
BSOD-y po dołożeniu RAMu
Dnia Thu, 25 Sep 2014 20:32:40 +0200, kiszony napisał(a):

[...]

Możliwe, że głupieje po obsadzeniu wszystkich banków.

Chyba nawet mnie to cieszy. Przyczaję się na co¶ na P45, pamięci pójd± z pełn± szybko¶ci±, a i może uda się procka podgonić trochę. Co¶ sprawdzonego na tym chipsecie? Asus P5Q? Co¶ innego?

DFI LanParty P45-T2RS. Mam i kocham miło¶ci± czyst±. :D A za czas jaki¶ będę
na ni± pchał Xeona X5468. :)

[ Kobiety nie zmienisz. Możesz zmienić kobietę, ale to i tak niczego       ]
[ nie zmieni.                                      (Andrzej Poniedzielski) ]

Data: 2014-09-26 01:25:26
Autor: kiszony
BSOD-y po dołożeniu RAMu
Obawiam się, że nie do dostania. Skłaniam sie ku Asus p5q.

Data: 2014-09-26 09:49:56
Autor: Jacek Maciejewski
BSOD-y po dołożeniu RAMu
Dnia Thu, 25 Sep 2014 21:04:19 +0200, Przemysław Ryk napisał(a):

Xeona X5468

Tylko te 120 W :)
--
Jacek

Data: 2014-09-26 21:14:25
Autor: Przemysław Ryk
BSOD-y po dołożeniu RAMu
Dnia Fri, 26 Sep 2014 09:49:56 +0200, Jacek Maciejewski napisał(a):

Dnia Thu, 25 Sep 2014 21:04:19 +0200, Przemysław Ryk napisał(a):

Xeona X5468

Tylko te 120 W :)

Cóż pocz±ć, jak żyć? ;D

[ Ciekawe dlaczego pieni±dze odkładane na "czarn± godzinę" wydaje się na   ]
[ ¶lub?                                                   (JoeMonster.org) ]

BSOD-y po dołożeniu RAMu