Baaardzo wolny Seagate

Data: 2018-05-18 12:00:33
Autor: Leszek K.
Baaardzo wolny Seagate
Pacjent - dysk ST4000DM000. Ma już ze 3 lata. Zero błędów. S.M.A.R.T. -
wszystko na zielono. Za to odczyt ~ 1,5 MB/s. Ze 100 razy za mało. Już
nabyłem nowy, ale przekopiowanie zajmie z dwa miesiące (był zapchany na
ponad 90%. Czasami po włączeniu przez chwilę chodzi szybko. Jakieś pomysły
jak go popędzić?

--
Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

Data: 2018-05-18 12:10:18
Autor: zhbick
Baaardzo wolny Seagate
Użytkownik "Leszek K."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pdm88u$ba$1@dont-email.me...

Pacjent - dysk ST4000DM000. Ma już ze 3 lata. Zero błędów. S.M.A.R.T. -
wszystko na zielono. Za to odczyt ~ 1,5 MB/s. Ze 100 razy za mało.

Jakie jest obciążenie CPU przy próbie odczytu z tego dysku?

Na szybko: sprawdzić inny kabel, podłączyć do innego komputera

Data: 2018-05-18 12:16:26
Autor: Leszek K.
Baaardzo wolny Seagate
Dnia Fri, 18 May 2018 12:10:18 +0200, zhbick napisał(a):

[...]

Małe.

Na szybko: sprawdzić inny kabel, podłączyć do innego komputera

Kabel zmieniałem. Chwilowo nie mam pod ręką innego komputera, ale inne
dyski chodzą na tym bezproblemowo. Temperatura na nim jest nieco wyższa niż
na innych ~45 stopni. Spróbuje go wyciągnąć i chłodzić.

--
Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

Data: 2018-05-18 12:38:22
Autor: zhbick
Baaardzo wolny Seagate
Użytkownik "Leszek K."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pdm96n$6n4$1@dont-email.me...

Kabel zmieniałem. Chwilowo nie mam pod ręką innego komputera

Użyj jakiegoś Linuxa bootowalnego z płyty lub pendrive (Linux Mint chociażby) i sprawdź, czy problem nadal występuje

Data: 2018-05-18 16:02:33
Autor: Leszek K.
Baaardzo wolny Seagate
Dnia Fri, 18 May 2018 12:38:22 +0200, zhbick napisał(a):

[...]

Znalezienie linuksa, który wstanie na ryzen-ie nie było takie proste. Nowe
ubuntu sobie poradziło. Tu też transfer jak z dyskietki. Wychładzanie dysku
też nie pomogło. Pozostało włączyć kopiowanie i co parę tygodni zaglądać
jak idzie.

--
Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

Data: 2018-05-18 17:00:08
Autor: zhbick
Baaardzo wolny Seagate
Użytkownik "Leszek K."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pdmmen$r4s$1@dont-email.me...

Pozostało włączyć kopiowanie i co parę tygodni zaglądać jak idzie.

Współczuję. Ale zawsze to lepiej, niż dawać zarobić kilka tys PLN firmie odzyskującej dane.

Data: 2018-05-19 14:34:13
Autor: Leszek K.
Baaardzo wolny Seagate
Dnia Fri, 18 May 2018 17:00:08 +0200, zhbick napisał(a):

[...]

Zapuściłem kopiowanie wczoraj wieczorem. Rano nie było nawet 1%. Teraz
zaglądam 50%. Dostał szwungu. Nawet nie zaglądam coby nie zapeszyć. Może
zdoła cały skopiować nim znowu zwolni.

--
Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

Data: 2018-05-19 16:23:37
Autor: Sebastian Biały
Baaardzo wolny Seagate
On 5/19/2018 2:34 PM, Leszek K. wrote:
Zapuściłem kopiowanie wczoraj wieczorem. Rano nie było nawet 1%. Teraz
zaglądam 50%. Dostał szwungu. Nawet nie zaglądam coby nie zapeszyć. Może
zdoła cały skopiować nim znowu zwolni.

Jak już zakończysz kopiowanie to zrób eksperyment. Odpal ponownie i zmień pozycje dysku. Poziomi, pionowo, pod kątem itd.

Miałem już 3-ci w rekach który kopiował powoli, ale po zmienia położenia nagle dostawal kopa i jechał z nominalną predkością. SMART czysty, ale po kilku przeoraniach zaczely pojawiać sie relokacje sektorów i dyski umierały. Dwa dyski miałem po upadkach, jeden "podobno sam z siebie".

Data: 2018-05-19 17:33:15
Autor: zhbick
Baaardzo wolny Seagate
Użytkownik "Leszek K."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pdp5k4$7dh$1@dont-email.me...

Zapuściłem kopiowanie wczoraj wieczorem. Rano nie było nawet 1%. Teraz
zaglądam 50%. Dostał szwungu. Nawet nie zaglądam coby nie zapeszyć. Może
zdoła cały skopiować nim znowu zwolni.

Nic dziwnego, od rana cała Grupa trzyma kciuki

:D

Data: 2018-05-18 22:37:46
Autor: Marcin Debowski
Baaardzo wolny Seagate
On 2018-05-18, Leszek K. <leszek60.wytnij> wrote:
[...]

Życzę abyś zdąrzył a 3 lata to pewnie juz i tak po gwarancji.

Z:
https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16822178338&reviews=all

wynika, że po 2ch latach można się spodziewać kłopotów.

--
Marcin

Data: 2018-05-19 08:50:35
Autor: Irokez
Baaardzo wolny Seagate
W dniu 2018-05-18 o 12:00, Leszek K. pisze:
[...]

Uszkodzony.
Miałem podobnie z innym dyskiem 2TB w obudowie USB. Dobrze że mało znaczące dane (głownie filmy) to kopiowania było niewiele.
I tak masz dobrze, u mnie to było około 300kB/s.
Dysk poszedł na wymianę gwarancyjną (miał niecały rok).

--
Irokez

Data: 2018-05-22 15:07:32
Autor: Leszek K.
Baaardzo wolny Seagate
Dnia Fri, 18 May 2018 12:00:33 +0200, Leszek K. napisał(a):

[...]

Przekopiowało prawie cały dysk (kilkanaście plików nie przeszło).
Wykasowałem partycję. Założyłem od nowa. Dysk jak nowy. Chodzi szybko.
Testuję go na razie na różne sposoby bo nieco straciłem do niego zaufanie,
ale wygląda w porządku. Co to było?

--
Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

Data: 2018-05-22 14:59:02
Autor: pueblo
Baaardzo wolny Seagate
Witaj Leszek K., 22 maj 2018 w news:pe14nj$q92$1dont-email.me

Może partycje były niewyrównane?

Data: 2018-05-22 23:18:54
Autor: JaNus
Baaardzo wolny Seagate
W dniu 2018-05-22 o 16:59, pueblo pisze:
Leszek K., 22 maj 2018 wnews:pe14nj$q92$1dont-email.me napisał

Wykasowałem partycję. Założyłem od nowa. Dysk jak nowy. Chodzi szybko.

(...) ale wygląda w porządku. Co to było?

Może partycje były niewyrównane?

Hm, znaczy co w nich było "nierówne"?

Ja tam bym podejrzewał, że oprogramowanie wewnętrzne cosik ocipiało, i
namnożyły się "złe" sektory. W cudzysłowie, bo mogły być błędnie
rozpoznane. I dysk latał głowicą w te, i we-fte, co chwila przeskakując
na sektory zapasowe. Powinno to (ale *wtedy*) dawać słyszalny efekt.
Inna możliwość, to jakieś kłopoty z kalibracją: głowice mają mechanizmy
dopasowywujące do ścieżek, i ten mechanizm może działał wadliwie, np. ze
względu na inną temperaturę?

Data: 2018-05-23 08:22:10
Autor: Leszek K.
Baaardzo wolny Seagate
Dnia Tue, 22 May 2018 23:18:54 +0200, JaNus napisał(a):

[...]

Jak chodził wolno to nic nie stukało głowicami. S.M.A.R.T. twierdził (i
dalej twierdzi), że nie ma uszkodzonych sektorów. Schładzałem go i
nagrzewałem a on kilka razy dziennie zaczynał chodzić normalnie na kilka
minut zupełnie losowo. Te kilka plików, których nie dały się odczytać ani
skasować mogły może być przyczyną. W każdym razie wygląda to na jakiś błąd
logiczny nie sprzętowy.

--
Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

Data: 2018-05-23 14:57:35
Autor: Adam
Baaardzo wolny Seagate
W dniu 2018-05-22 o 23:18, JaNus pisze:
[...]

Nie "nierówne" tylko niewyrównane - dotyczy dysków z sektorami 4kB (normalnie 512B) - czyli zgodność sektorów logicznych z fizycznymi.

"Niewyrównanie logicznych sektorów partycji i sektorów fizycznych prowadzi do zbędnych operacji odczytu i zapisu, co jest krytyczne dla ogólnej wydajności pracy magazynu, a w przypadku dysku SSD również dla żywotności urządzenia." cytat: http://itfocus.pl/dzial-it/storage/paragon-alignment-tool-3-0-wyrowna-partycje-na-dyskach/

[...]

To jest inny efekt.

Inna możliwość, to jakieś kłopoty z kalibracją: głowice mają mechanizmy
dopasowywujące do ścieżek, i ten mechanizm może działał wadliwie, np. ze
względu na inną temperaturę?

Kalibracja "sztywna" była w dyskach MFM, być może w pierwszych RLL. Teraz już jest robiona w locie.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2018-05-24 12:43:34
Autor: Grzegorz Tomczyk
Baaardzo wolny Seagate
W dniu 22.05.2018 o 23:18, JaNus pisze:
Powinno to (ale *wtedy*)

Wskazówka:
Dla czasownika "powinien" istnieje forma zaprzeszła "powinien był, powinno było", itd.

--
Pozdrawiam,
Grzegorz Tomczyk

Data: 2018-05-24 12:59:10
Autor: zhbick
Baaardzo wolny Seagate
Użytkownik "Grzegorz Tomczyk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pe650n$nqb$1@news.vectranet.pl...

Wskazówka:
Dla czasownika "powinien" istnieje forma zaprzeszła "powinien był, powinno było", itd.

Forma dziś już nieco zapomniana, lecz piękna i urokliwa :)

Data: 2018-05-24 17:56:17
Autor: JaNus
Baaardzo wolny Seagate
W dniu 2018-05-24 o 12:59, zhbick pisze:
[...]

Do Grzegorza:
Chciałem dobitnie podkreślić, że przed naprawą, no bo *po* (naprawie.
Oczywiście, o ile była skuteczna) - już nie. Acz dzięki za wskazanie
naszego, rodzimego, eleganckiego zwrotu.

Do "Zhbicka'a":
Też jestem za tym, aby używać polszczyzny nie tylko poprawnej, ale i
barwnej. Zresztą w samej tradycji jest zawarta jej pewna kwiecistość,
sięgająca nawet jakiejś nad-ekspresji: rzeczowniki bardzo jakoś lubią,
by je okraszać przymiotnikami, nawet, gdy nie jest to niezbędne dla treści.
Inną cechą polszczyzny jest to, że nie znosi monotonnych powtórzeń: o
ile w wielu innych językach nie jest czymś niewłaściwym napisanie
dziesięć razy pod rząd: "Tomas powiedział" - to w polskim należy go w
kolejnych zdaniach zastępować zwrotem bliskoznacznym, coraz to innym.

Data: 2018-05-25 12:04:20
Autor: zhbick
Baaardzo wolny Seagate
Użytkownik "JaNus"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5b06e096$0$674$65785112@news.neostrada.pl...

[...]

Niezmiernie kontent jestem ze słów Waszmości, a szczególnie rad, że kwiecistość owa i na grupach się pojawia!

Data: 2018-05-25 13:11:21
Autor: Akarm
[OT] Re: Baaardzo wolny Seagate
W dniu 2018-05-25 o 12:04, zhbick pisze:

Niezmiernie kontent jestem ze słów Waszmości, a szczególnie rad, że kwiecistość owa i na grupach się pojawia!

Taa, szczególnie wtedy, kiedy czytamy o *siakimś* *ów* dysku. :D

--
           Akarm
http://bykom-stop.cba.pl/

Data: 2018-05-23 11:54:13
Autor: Roman Tyczka
Baaardzo wolny Seagate
On 22 May 2018 14:59:02 GMT, pueblo wrote:

[...]

Też tak myślę.

Roman Tyczka

Data: 2018-05-23 13:57:17
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Baaardzo wolny Seagate
Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 23 May 2018 11:54:13 +0200  doszła do mnie wiadomość  <nyiyka4un42o.dlg@tyczka.com>  od Roman Tyczka <noemail@because.no>  :
[...]

Raczej nie, przy złym alignmencie transfer spadnie max o 20-30%(ale w
starszych modelach dysków, nowsze lepiej sobie z tym radzą).

Data: 2018-05-23 13:50:43
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Baaardzo wolny Seagate
Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 22 May 2018 15:07:32 +0200  doszła do mnie wiadomość  <pe14nj$q92$1@dont-email.me>  od "Leszek K." <leszek60.wytnij.@gmail.com>  :
[...]

Sprawdź mu szybkość transferu w całym zakresie LBA(najlepiej i zapisu
i odczytu), może ma słaby nośnik albo głowice, w takim wypadku wykres
będzie mocno poszarpany:
http://i62.tinypic.com/ngx2yp.jpg
Dla dobrego dysku będzie to wyglądać tak:
https://www.techpowerup.com/forums/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fimg.techpowerup.org%2F110911%2FWD20EARS.jpg&hash=08fe70c94db007c77e256ac8396bcfe2

Data: 2018-05-23 17:28:41
Autor: Roman Tyczka
Baaardzo wolny Seagate
On Wed, 23 May 2018 13:50:43 +0200, Olaf Frikiov Skiorvensen wrote:

[...]

Warto dodać, że ten pomiar musi być koniecznie zrobiony na nieużywanym
dysku (nieczytanym/pisanym przez jakiś proces), bo każdy "lewy" odczyt
zaburzy ten wykres.

Roman Tyczka

Data: 2018-06-05 00:12:57
Autor: the_foe
Baaardzo wolny Seagate
W dniu 2018-05-22 o 15:07, Leszek K. pisze:
[...]

stawiam na format drobnicowy (malutki block size) przy prawie pełnym dysku i ciągłym kasuj-nagraj defragmentacja danych postępuje lawinowo.

--
@foe_pl

Data: 2018-06-12 00:46:52
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Baaardzo wolny Seagate

"the_foe" pf4dha$ebi$1@node1.news.atman.pl

stawiam na format drobnicowy (malutki block size)
przy prawie pełnym dysku i ciągłym kasuj-nagraj
defragmentacja danych postępuje lawinowo.

Chyba fragmentacja? IMO nie da takiego spowolnienia.

-=-

Stawiam na błąd odczytu -- sektory dawały się czytać, ale
nie za pierwszym razem. Przy kolejnym zapisie te sektory
zostały ominięte.

Być może weryfikacji można było dokonać ,,na ucho''.

Można też było zapuścić program typu HDTune chociażby.

  https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2610509.html

SMART w takich wypadkach niekoniecznie coś zdradzi.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.    http://eneuel.w.duna.pl    .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.' danutac.oferty-kredytowe.pl '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2018-05-23 18:17:26
Autor: Leszek K.
Baaardzo wolny Seagate
[...]

Sprawa się wyjaśniła. Znowu zwolnił. Jednak sprzęt.

--
Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

Data: 2018-06-05 11:50:02
Autor: zhbick
Baaardzo wolny Seagate

Użytkownik "Leszek K."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pe446k$f6q$1@dont-email.me...

Sprawa się wyjaśniła. Znowu zwolnił. Jednak sprzęt.

aż z ciekawości wziąłbym do testów

Baaardzo wolny Seagate