Backcountry- technika zjazdu

Data: 2009-10-22 22:35:54
Autor: piter bolszoj
Backcountry- technika zjazdu
Witam,

Przymierzam się do kupna nowych biegówek (do tej pory jeździłem na śladówkach, ale mają już wiele lat i się po prostu rozlatują). Ze względu na swoje preferencje (jazda w terenie, góry typu Bieszczady) jestem zdecydowany na narty typu backcountry.

Mam więc pytanie do użytkowników tego rodzaju sprzętu (mam nadzieję, że są tu i tacy)- jakie techniki skrętu w zjeździe są możliwe? Na śladówkach w zależności od kąta nachylenia i podłoża stosowałem pług albo jazdę "przekładanką". Czy na nartach taliowanych typu backcountry można stosować technikę telemarkową? Czy stosunkowo mięki but i wiązania typu NNN dają możliwość panowania nad nartą przy zjeździe?

Proszę o uwagi

pozdr.

p.

Data: 2009-10-23 00:38:04
Autor: blackone
Backcountry- technika zjazdu
On 22 Okt, 22:35, "piter bolszoj" <piterbolszoj_nos...@neostrada.pl>
wrote:

Czy na nartach taliowanych typu backcountry można stosować
technikę telemarkową?

Masz na mysli tego typu nartki?
http://www.asnes.com/ProductDetails.aspx?itemid=15
http://www.asnes.com/ProductDetails.aspx?cat=16

Oczywiscie, ze mozna, ale jest to znacznie trudniejsze od
telemarkowania na zwyklych nartach zjazdowych. Masz miekkie buty,
miekkie wiazania, malo taliowane narty.

Czy stosunkowo mięki but i wiązania typu NNN dają
możliwość panowania nad nartą przy zjeździe?

Jesli mowimy o ZJEZDZIE: rozwalisz wiazania i na tym sie skonczy.
Przestestowane kilkukrotnie na wiazaniach Rottefella NNN manual - w
terenie o nachyleniu typu niebieska trasa i nieprzygotowany snieg.
NNN sa zaprojektowane na przygotowane trasy lub nieprzygotowany teren
malo nachylony - na nieprzygotowanych dlugich zjazdach to sie mozna
ostroznie pozsuwac na NNN, ale nie zjezdzac. Do  takich zastosowan sa
nieporownywalnie lepsze sa NNN BC - te wytrzymaja duzo:-)

Co do butow - buty biegowe staja sie coraz wyzsze i coraz sztywniejsze
- te nowe daja dobra kontrole, sa bardzo precyzyjne.
np.: takie:
http://www.oslosportslager.no/produkt/salomon-pro-combi-pilot-skisko-0910-21827.aspx

pozdrowcia
Gosia

Data: 2009-10-23 13:56:11
Autor: Titus Atomicus
Backcountry- technika zjazdu

wrote:

> [...]

ostroznie pozsuwac na NNN, ale nie zjezdzac. Do  takich zastosowan sa
nieporownywalnie lepsze sa NNN BC - te wytrzymaja duzo:-)

No nie.
Ja mam i Salomon SNS BC i SNS Profil (czyli waski, odpowiednik zwyklego NNN). Uzywam glownie SNS Profil (bo akurat wiele lat temu trafilem na rewelacyjne backcountrowe buty pod to wiazanie) to jakos od wielu lat ich nie rozwalilem.
Buty to podstawa. Ale oczywiscie zgadzam sie, ze Profile, czy zwykle NNN sa delikatniejsze od wersji BC.
Poza tym - mi sie latwiej jezdzi na trasach nieprzygotowanych niz przygotowanych.

TA

Data: 2009-10-23 17:01:42
Autor: Tomasz Konik
[...]

Witaj,
generalnie zjazd na śladówkach BC (szerszych, okrawędziowanych) jest nieco
tylko łatwiejszy od zjazdu na wąskich śladówkach/biegówkach turystycznych,
nawet jeśli masz but combi czy wyższy turystyczny z usztywnieniem kostki, a
nawet wysoki BC. Narta z komorą odbiciową bardzo źle się zachowuje przy manewrach.
Do zjazdu bardziej służą narty typy XC-downhill (seria Fischera S-bound, czy
podobne Karhu, albo Salomon X-Adv). Tu masz filmik, gdzie kolo do 2:43 min
jeździ na S-boundach, z SNS BC i butkami do tego. Tyle, że do takiego poziomu
to trza wiele, wiele lat filharmonii...;-)
http://www.youtube.com/watch?v=mIBdyK1vJ-E
Jeśli myślisz o turystyce po połogich górkach (jeśli nie zamierzasz mieścić
się w śladzie biegowym), to proponuję lekki zestaw tele, np.:
- Fischer S-bound Outtabounds Crown albo Salomon X-Adv 88
- Rottefella Riva (z płytą 10-15 mm i zapiętkiem G3 Tourthrow), ewentualnie
Voile 3-Pin Cable
- Fischer BCX 875 czy Rossignol BC X-11
- na cięższe warunki foczki 50 mm z tradycyjnym mocowaniem klamra z przodu
To jest IMO zestaw optymalny na takie warunki (beskidzkie). Ale zapomnij o
technikach tele na takim wątłym sprzęcie. Tego trzeba się uczyć na stoku na
sprzęcie zjazdowym tele. Tak, czy inaczej, jest znacznie łatwiej i pewniej niż
na klasycznych śladówkach nawet BC.
Można tez zmiękczyć ten zestaw stosując wiązania NNN BC Magnum i analogiczne
buty do tego np. Fischer BCX8 (czy podobne).
A można i pójść bardziej zjazdowo:
- lekkie narty turowe, narżnąć im łuskę (w Podrózniku świadczono takie usługi)
- wiązanie Riva albo Chili
- lekki but plastikowy Garmont Excursion czy Scarpa T4
- foki 50-60 mm (jakie tam trzeba).
Taki sprzęt zjazdowo jest już bardzo ok, a i można nań poćwiczyć tele na stoku.
Pozdrawiam;-)
Konik

Data: 2009-10-23 23:36:40
Autor: piter bolszoj

Użytkownik "Tomasz Konik" <tomekq1.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:hbsnhm$omg$1inews.gazeta.pl...

[...]

Myślę jednak o bardziej uniwersalnych, węższych nartach- np Salomon Xadv69. To mi się już zmieści w śladzie biegowym. Do tego wiązania/buty o których wspomnałeś, albo (trzymając się już jednej firmy) buty Fischera Xadv 8 (wyglądają bardzo podobnie do tego Salomona) i wiązania SNS Xadv Raid.

Co sądzisz o tym zestawie w kontekście "Bieszczad"?

pozdr.

p.

Data: 2009-10-24 06:39:17
Autor: Tomasz Konik
> [...]

Co sądzisz o tym zestawie w kontekście "Bieszczad"?

Na Izerskie czy Jurę, bądź dolinki Niskiego używam X-Adv 70 (mieszczą się w
śladzie), X-Adv automat, X-Adv Raid. Ale Beskidy mam lekkie wąskie turówki z
naciętą łuską (Tua Quota), Riva i Garmont Excursion. Na tym da się przyzwoicie
zjeżdżać (przy plecaku bardzo duża różnica), także na stoku; generalnie taki
zestaw przy zjeździe to przepaść w stosunku do BC. Choć, gdy dużo śniegu to i
tak biorę szersze narty.
Na BC jakoś tam się obsuniesz, nawet na stromym w lesie (trawers, przekładka,
trawers...), ale to nie jest zjazd. Oczywiście biorę pod uwagę moje mizerne
umiejętności, bo jak widzisz na filmie, są tacy, co śmigają na BC.
IMO: możesz zacząć od lżejszego BC/XCD (jako zasugerowałeś), bo to bardzo
przydatny zestaw, a jeśli będziesz chciał więcej, to się rozbudujesz o
bardziej zjazdowy sprzęt.
Pzdr;-)
Konik

Data: 2009-10-24 00:54:24
Autor: piter bolszoj
[...]

Ja też tak chcę!!!!

Co to za język? Tak wogóle to do momentu w którym przejechała kanapa 4- osobowa to myślałem, że jest to kręcone na Babiej ;)

pozdr.

p.

Backcountry- technika zjazdu