Backcountry- technika zjazdu

Data: 2009-10-23 17:01:42
Autor: Tomasz Konik
Backcountry- technika zjazdu
Przymierzam się do kupna nowych biegówek (do tej pory jeździłem na śladówkach, ale mają już wiele lat i się po prostu rozlatują). Ze względu na swoje preferencje (jazda w terenie, góry typu Bieszczady) jestem zdecydowany na narty typu backcountry.

Mam więc pytanie do użytkowników tego rodzaju sprzętu (mam nadzieję, że są tu i tacy)- jakie techniki skrętu w zjeździe są możliwe? Na śladówkach w zależności od kąta nachylenia i podłoża stosowałem pług albo jazdę "przekładanką". Czy na nartach taliowanych typu backcountry można stosować technikę telemarkową? Czy stosunkowo mięki but i wiązania typu NNN dają możliwość panowania nad nartą przy zjeździe?

Witaj,
generalnie zjazd na śladówkach BC (szerszych, okrawędziowanych) jest nieco
tylko łatwiejszy od zjazdu na wąskich śladówkach/biegówkach turystycznych,
nawet jeśli masz but combi czy wyższy turystyczny z usztywnieniem kostki, a
nawet wysoki BC. Narta z komorą odbiciową bardzo źle się zachowuje przy manewrach.
Do zjazdu bardziej służą narty typy XC-downhill (seria Fischera S-bound, czy
podobne Karhu, albo Salomon X-Adv). Tu masz filmik, gdzie kolo do 2:43 min
jeździ na S-boundach, z SNS BC i butkami do tego. Tyle, że do takiego poziomu
to trza wiele, wiele lat filharmonii...;-)
http://www.youtube.com/watch?v=mIBdyK1vJ-E
Jeśli myślisz o turystyce po połogich górkach (jeśli nie zamierzasz mieścić
się w śladzie biegowym), to proponuję lekki zestaw tele, np.:
- Fischer S-bound Outtabounds Crown albo Salomon X-Adv 88
- Rottefella Riva (z płytą 10-15 mm i zapiętkiem G3 Tourthrow), ewentualnie
Voile 3-Pin Cable
- Fischer BCX 875 czy Rossignol BC X-11
- na cięższe warunki foczki 50 mm z tradycyjnym mocowaniem klamra z przodu
To jest IMO zestaw optymalny na takie warunki (beskidzkie). Ale zapomnij o
technikach tele na takim wątłym sprzęcie. Tego trzeba się uczyć na stoku na
sprzęcie zjazdowym tele. Tak, czy inaczej, jest znacznie łatwiej i pewniej niż
na klasycznych śladówkach nawet BC.
Można tez zmiękczyć ten zestaw stosując wiązania NNN BC Magnum i analogiczne
buty do tego np. Fischer BCX8 (czy podobne).
A można i pójść bardziej zjazdowo:
- lekkie narty turowe, narżnąć im łuskę (w Podrózniku świadczono takie usługi)
- wiązanie Riva albo Chili
- lekki but plastikowy Garmont Excursion czy Scarpa T4
- foki 50-60 mm (jakie tam trzeba).
Taki sprzęt zjazdowo jest już bardzo ok, a i można nań poćwiczyć tele na stoku.
Pozdrawiam;-)
Konik

Data: 2009-10-23 23:36:40
Autor: piter bolszoj

Użytkownik "Tomasz Konik" <tomekq1.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:hbsnhm$omg$1inews.gazeta.pl...

[...]

Myślę jednak o bardziej uniwersalnych, węższych nartach- np Salomon Xadv69. To mi się już zmieści w śladzie biegowym. Do tego wiązania/buty o których wspomnałeś, albo (trzymając się już jednej firmy) buty Fischera Xadv 8 (wyglądają bardzo podobnie do tego Salomona) i wiązania SNS Xadv Raid.

Co sądzisz o tym zestawie w kontekście "Bieszczad"?

pozdr.

p.

Data: 2009-10-24 06:39:17
Autor: Tomasz Konik
> [...]

Co sądzisz o tym zestawie w kontekście "Bieszczad"?

Na Izerskie czy Jurę, bądź dolinki Niskiego używam X-Adv 70 (mieszczą się w
śladzie), X-Adv automat, X-Adv Raid. Ale Beskidy mam lekkie wąskie turówki z
naciętą łuską (Tua Quota), Riva i Garmont Excursion. Na tym da się przyzwoicie
zjeżdżać (przy plecaku bardzo duża różnica), także na stoku; generalnie taki
zestaw przy zjeździe to przepaść w stosunku do BC. Choć, gdy dużo śniegu to i
tak biorę szersze narty.
Na BC jakoś tam się obsuniesz, nawet na stromym w lesie (trawers, przekładka,
trawers...), ale to nie jest zjazd. Oczywiście biorę pod uwagę moje mizerne
umiejętności, bo jak widzisz na filmie, są tacy, co śmigają na BC.
IMO: możesz zacząć od lżejszego BC/XCD (jako zasugerowałeś), bo to bardzo
przydatny zestaw, a jeśli będziesz chciał więcej, to się rozbudujesz o
bardziej zjazdowy sprzęt.
Pzdr;-)
Konik

Data: 2009-10-24 00:54:24
Autor: piter bolszoj
[...]

Ja też tak chcę!!!!

Co to za język? Tak wogóle to do momentu w którym przejechała kanapa 4- osobowa to myślałem, że jest to kręcone na Babiej ;)

pozdr.

p.

Backcountry- technika zjazdu