Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Bagażnik dachowy a aerodynamika

Bagażnik dachowy a aerodynamika

Data: 2016-09-15 16:37:26
Autor: J.F.
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Użytkownik quent napisał w wiadomości grup
Nie wydaje się Wam dziwne, że bagażniki dachowe montowane są odwrotnie niż powinny?
Kształt/profil aerodynamiczny wskazywałby na konieczność montowania ostrym do tyłu a nie do przodu - vide choćby kształt kropli wody :-)

Ogolnie nie.
To jest bardziej skomplikowane.

Zobacz np na statki czy lodki - tępym z tylu.
Zobacz na samochody - od czasow garbusa juz nie ma ostro z tylu, czesto jest wlasnie plasko
(hatch-back - "uciety tyl).
Kombi tez jakos wiele wiecej od innych wersji nie pali.

Zdaje sie, ze z tylu tworza sie wiry i "popychaja" ten tyl.

Prawidlowy profil lotniczy tez moglby byc, ale byc moze nie warto - niewielkie polepszenie, a uciazliwosc i koszta sporo wyzsze.

Za to co mnie zaciekawia - dostawczaki.
Wydawaloby sie, ze aerodynamika cegly.
A jednak - dosc spore auto, napedzane wcale nie bardzo mocnym silnikiem, a potrafi pojechac 160.

Ruszaja festiwale nauki - moze na popbliskiej uczelni jest jakis tunel aerodynamiczny i mozna podpytac, a nawet zobaczyc.

J.

Data: 2016-09-15 07:47:46
Autor: quent75
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Łódki to też inna kwestia, tu zależy czy płyniesz w ślizgu czy w zanurzeniu.

Bagażnik jednak mógłby mieć kształt aerodynamiczny.. Taki jak pokazuje teoria.

Data: 2016-09-15 17:15:03
Autor: AL
BagaĹźnik dachowy a aerodynamika
On 2016-09-15 16:47, quent75@gmail.com wrote:
Łódki to też inna kwestia, tu zależy czy płyniesz w ślizgu czy w zanurzeniu.
>
kształt też ma wpływ czy szybko wchodzisz w ten ślizg i potrafisz go utrzymać w stabilnym ślizgu (patrz np. deski windsurfingowe )

Bagażnik jednak mógłby mieć kształt aerodynamiczny. Taki jak pokazuje teoria.

ale nie wszystko może być zgodnie z teorią aerodynamiki, bo za bagażnikiem dachowym przemawia jego praktyczność a nie aerodynamika.

Więcej tracisz energii na oporach przepływu powietrza pod autem czy na lusterkach niż na tym boksie.
A jak się już czepiasz tych boxów, to są boksy, które są przemyślane - maskują np. drążki poprzeczne bagażnika i są takie najprostrze, które są wielorybami na dachu, świszczącymi w dodatku niemiłosiernie... ;)

A wracając do tematu - chciałbyś aby samochody wyglądały tak jak ten z linku?
http://moto.pl/Klasyczne/1,137197,16780022,Schlorwagen___Mistrz_aerodynamiki_z_1939.html

Data: 2016-09-15 17:59:32
Autor: quent
BagaĹźnik dachowy a aerodynamika
On 15.09.2016 17:15, AL wrote:
ale nie wszystko może być zgodnie z teorią aerodynamiki, bo za
bagażnikiem dachowym przemawia jego praktyczność a nie aerodynamika.

Stawiasz sprawę na ostro i jeśli tak to te boxy powinny być prostopadłościanami. Gdzieś tam *jednak* aerodynamika przemawia (lub szepcze jak wolisz) skoro prostopadłościanami jednak nie są ;-)

I ja się ogólnie nie czepiam kształtu bo tylko sposobu zamocowania.
Profil aerodynamiczny podpowiada, że powinny być zamontowane odwrtonie - vide kształt kropli wody, ryby ect.



--
Pozdr.
Q
www.elipsa.info

Data: 2016-09-15 19:18:36
Autor: twistedme
Bagażnik dachowy a aerodynamika
W dniu 2016-09-15 o 17:59, quent pisze:

vide kształt kropli wody, ryby ect.

A pocisk? A myśliwiec? Rakieta?

Data: 2016-09-15 20:28:34
Autor: quent
BagaĹźnik dachowy a aerodynamika
On 15.09.2016 19:18, twistedme wrote:
W dniu 2016-09-15 o 17:59, quent pisze:

vide kształt kropli wody, ryby ect.

A pocisk? A myśliwiec? Rakieta?

A bagażnik dachowy?
Chodzi o konfrontację z teorią własnie.
Teoria pokazuje profil dla minimalnych oporów aerodynamicznych:

https://www.google.pl/search?q=profil+aerodynamiczny&espv=2&biw=1366&bih=638&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijsLiJgJLPAhVM3SwKHUS5CoUQ_AUIBigB

Zastanawie mnie dlaczego bagażnik ma odwrotny kształt.

--
Pozdr.
Q
www.elipsa.info

Data: 2016-09-15 18:39:21
Autor: masti
Bagażnik dachowy a aerodynamika
quent wrote:

On 15.09.2016 19:18, twistedme wrote:
W dniu 2016-09-15 o 17:59, quent pisze:

vide kształt kropli wody, ryby ect.

A pocisk? A myśliwiec? Rakieta?

A bagażnik dachowy?
Chodzi o konfrontację z teorią własnie.
Teoria pokazuje profil dla minimalnych oporów aerodynamicznych:

https://www.google.pl/search?q=profil+aerodynamiczny&espv=2&biw=1366&bih=638&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijsLiJgJLPAhVM3SwKHUS5CoUQ_AUIBigB

a gdzie tam masz profile o minimalnym oporze aerodynamicznym?
Bo ja widzę skrzydła



--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2016-09-15 20:49:53
Autor: quent
BagaĹźnik dachowy a aerodynamika
On 15.09.2016 20:39, masti wrote:
quent wrote:

On 15.09.2016 19:18, twistedme wrote:
W dniu 2016-09-15 o 17:59, quent pisze:

vide kształt kropli wody, ryby ect.

A pocisk? A myśliwiec? Rakieta?

A bagażnik dachowy?
Chodzi o konfrontację z teorią własnie.
Teoria pokazuje profil dla minimalnych oporów aerodynamicznych:

https://www.google.pl/search?q=profil+aerodynamiczny&espv=2&biw=1366&bih=638&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijsLiJgJLPAhVM3SwKHUS5CoUQ_AUIBigB

a gdzie tam masz profile o minimalnym oporze aerodynamicznym?
Bo ja widzę skrzydła

Skrzydła??
Ja widzę przekroje poprzeczne czyli profile właśnie.

Opór aerodynamiczny - to

--
Pozdr.
Q
www.elipsa.info

Data: 2016-09-15 20:51:20
Autor: quent
BagaĹźnik dachowy a aerodynamika
Opór aerodynamiczny - to jest klucz.
Teoria pokazuje dla jakiego profilu...
ehh

--
Pozdr.
Q
www.elipsa.info

Data: 2016-09-15 18:58:17
Autor: masti
Bagażnik dachowy a aerodynamika
quent wrote:

Opór aerodynamiczny - to jest klucz.
Teoria pokazuje dla jakiego profilu...
ehh

topokaż. na razie albo usiłujesz wykazć że jesteś idiotą albo trollujesz

--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2016-09-15 21:05:06
Autor: quent
BagaĹźnik dachowy a aerodynamika
On 15.09.2016 20:58, masti wrote:
quent wrote:

Opór aerodynamiczny - to jest klucz.
Teoria pokazuje dla jakiego profilu...
ehh

topokaż. na razie albo usiłujesz wykazć że jesteś idiotą albo trollujesz

Ale co mam pokazać?
Teorię dot. oporu aerodynamicznego??
Oporu aerodynamicznego kształtu?
Rozumiem, że można nie znać/pamiętać ale tylko idiota nie poradzi sobie ze znalezieniem.
Źle to wróży Twojemu udziałowi w dyskusji.

--
Pozdr.
Q
www.elipsa.info

Data: 2016-09-15 19:51:47
Autor: masti
Bagażnik dachowy a aerodynamika
quent wrote:

On 15.09.2016 20:58, masti wrote:
quent wrote:

Opór aerodynamiczny - to jest klucz.
Teoria pokazuje dla jakiego profilu...
ehh

topokaż. na razie albo usiłujesz wykazć że jesteś idiotą albo trollujesz

Ale co mam pokazać?
Teorię dot. oporu aerodynamicznego??
Oporu aerodynamicznego kształtu?

to co podajesz. argumenty

Rozumiem, że można nie znać/pamiętać ale tylko idiota nie poradzi sobie ze znalezieniem.

skoro twierdzisz, że nim jesteś

Źle to wróży Twojemu udziałowi w dyskusji.

a o czym mielibyśmy dyskutować skoro nie potrafisz wskazać nawet tezy?

--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2016-09-16 10:21:57
Autor: J.F.
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Użytkownik "masti"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nrepsp$4sf$1@dont-email.me...
quent wrote:
A bagażnik dachowy?
Chodzi o konfrontację z teorią własnie.
Teoria pokazuje profil dla minimalnych oporów aerodynamicznych:
https://www.google.pl/search?>q=profil+aerodynamiczny&espv=2&biw=1366&bih=638&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijsLiJgJLPAhVM3SwKHUS5CoUQ_AUIBigB

a gdzie tam masz profile o minimalnym oporze aerodynamicznym?
Bo ja widzę skrzydła

One z reguly maja tez niskie opory.
Bo to nie sztuka dac mocny silnik :-)

J.

Data: 2016-09-16 11:39:31
Autor: masti
Bagażnik dachowy a aerodynamika
J.F. wrote:

Użytkownik "masti"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nrepsp$4sf$1@dont-email.me...
quent wrote:
A bagażnik dachowy?
Chodzi o konfrontację z teorią własnie.
Teoria pokazuje profil dla minimalnych oporów aerodynamicznych:
https://www.google.pl/search?>q=profil+aerodynamiczny&espv=2&biw=1366&bih=638&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijsLiJgJLPAhVM3SwKHUS5CoUQ_AUIBigB

a gdzie tam masz profile o minimalnym oporze aerodynamicznym?
Bo ja widzę skrzydła

One z reguly maja tez niskie opory.
Bo to nie sztuka dac mocny silnik :-)

tyle, że skrzydło nie jest projektowane do minimalizacji oporu czołowego
tylko zwiększania siły nośnej :)

--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2016-09-16 13:45:04
Autor: J.F.
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Użytkownik "masti"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nrgllj$5hg$1@dont-email.me...
J.F. wrote:
Teoria pokazuje profil dla minimalnych oporów aerodynamicznych:
https://www.google.pl/search?>q=profil+aerodynamiczny&espv=2&biw=1366&bih=638&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijsLiJgJLPAhVM3SwKHUS5CoUQ_AUIBigB

a gdzie tam masz profile o minimalnym oporze aerodynamicznym?
Bo ja widzę skrzydła

One z reguly maja tez niskie opory.
Bo to nie sztuka dac mocny silnik :-)

tyle, że skrzydło nie jest projektowane do minimalizacji oporu czołowego
tylko zwiększania siły nośnej :)

Jedno i drugie. Do zwiekszania sily nosnej to moze w F1 - opory mniej istotne.

Trzeba przyznac, ze ten opor maja bardzo maly. Wiec i bagaznik w takim ksztalcie stawialby maly.

J.

Data: 2016-09-15 21:04:03
Autor: Kaczin
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Data: 2016-09-15 21:07:04
Autor: quent
BagaĹźnik dachowy a aerodynamika
On 15.09.2016 21:04, Kaczin wrote:
W dniu 15.09.2016 o 20:28, quent pisze:

Teoria pokazuje profil dla minimalnych oporów aerodynamicznych:

https://www.google.pl/search?q=profil+aerodynamiczny&espv=2&biw=1366&bih=638&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijsLiJgJLPAhVM3SwKHUS5CoUQ_AUIBigB



To nie jest teoria. To jest wyszukiwarka obrazków Google.

https://www.google.pl/search?q=profil+aerodynamiczny&espv=2&biw=1366&bih=638&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijsLiJgJLPAhVM3SwKHUS5CoUQ_AUIBigB#tbm=isch&q=studio+elipsa

ROTFL
Taaaak Kaczin - to JEST wyszukiwarka! Bingo!
Możesz albo olać tę dyskusję, do czego Cię namawiam, albo sięgnąć do bibioteczki albo w tę wyszukiwarkę wpisać słowo klucz i przełączyć na szukanie w necie.


--
Pozdr.
Q
www.elipsa.info

Data: 2016-09-15 21:16:25
Autor: Kaczin
Bagażnik dachowy a aerodynamika
W dniu 15.09.2016 o 21:07, quent pisze:
On 15.09.2016 21:04, Kaczin wrote:
W dniu 15.09.2016 o 20:28, quent pisze:

Teoria pokazuje profil dla minimalnych oporów aerodynamicznych:

https://www.google.pl/search?q=profil+aerodynamiczny&espv=2&biw=1366&bih=638&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijsLiJgJLPAhVM3SwKHUS5CoUQ_AUIBigB




To nie jest teoria. To jest wyszukiwarka obrazków Google.

https://www.google.pl/search?q=profil+aerodynamiczny&espv=2&biw=1366&bih=638&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijsLiJgJLPAhVM3SwKHUS5CoUQ_AUIBigB#tbm=isch&q=studio+elipsa


ROTFL
Taaaak Kaczin - to JEST wyszukiwarka! Bingo!

A mówiłeś, że teoria ;-)


--
Kaczin

Data: 2016-09-15 21:20:06
Autor: T.
Bagażnik dachowy a aerodynamika
W dniu 2016-09-15 o 20:28, quent pisze:
On 15.09.2016 19:18, twistedme wrote:
W dniu 2016-09-15 o 17:59, quent pisze:

vide kształt kropli wody, ryby ect.

A pocisk? A myśliwiec? Rakieta?

A bagażnik dachowy?
Chodzi o konfrontację z teorią własnie.
Teoria pokazuje profil dla minimalnych oporów aerodynamicznych:

https://www.google.pl/search?q=profil+aerodynamiczny&espv=2&biw=1366&bih=638&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijsLiJgJLPAhVM3SwKHUS5CoUQ_AUIBigB


Zastanawie mnie dlaczego bagażnik ma odwrotny kształt.

On nie ma odwrotnego kształtu, tylko ludzie nie wiedzą, jak go poprawnie zamontować.  ;-P
T.

Data: 2016-09-15 21:23:44
Autor: quent
BagaĹźnik dachowy a aerodynamika
On 15.09.2016 21:20, T. wrote:
On nie ma odwrotnego kształtu, tylko ludzie nie wiedzą, jak go poprawnie
zamontować.  ;-P
T.

No tak to sobie, póki co, tłumaczę ;-)


--
Pozdr.
Q
www.elipsa.info

Data: 2016-09-15 21:24:34
Autor: Kaczin
Bagażnik dachowy a aerodynamika
W dniu 15.09.2016 o 21:20, T. pisze:


Zastanawie mnie dlaczego bagażnik ma odwrotny kształt.

On nie ma odwrotnego kształtu, tylko ludzie nie wiedzą, jak go poprawnie
zamontować.  ;-P
T.

Doskonale wiedzą. I taki sposób montażu jest uzasadniony względami aerodynamiki.

--
Kaczin

Data: 2016-09-16 09:14:56
Autor: twistedme
Bagażnik dachowy a aerodynamika
W dniu 2016-09-15 o 20:28, quent pisze:
On 15.09.2016 19:18, twistedme wrote:
W dniu 2016-09-15 o 17:59, quent pisze:

vide kształt kropli wody, ryby ect.

A pocisk? A myśliwiec? Rakieta?

A bagażnik dachowy?
Chodzi o konfrontację z teorią własnie.
Teoria pokazuje profil dla minimalnych oporów aerodynamicznych:

https://www.google.pl/search?q=profil+aerodynamiczny&espv=2&biw=1366&bih=638&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijsLiJgJLPAhVM3SwKHUS5CoUQ_AUIBigB


Zastanawie mnie dlaczego bagażnik ma odwrotny kształt.

Profil skrzydła ma taki kształt, żeby był w stanie wytwarzać siłę nośną. Poczytaj o prawie Bernoulliego. Gdyby bagażnik miał profil skrzydła, tak jak proponujesz to w zależności od mocowania przy odpowiedniej prędkości albo by się oderwał, albo uniósłby samochód w powietrze :)


https://www.youtube.com/watch?v=lvUNnsIbOU0

https://www.youtube.com/watch?v=J19fibcwTCI

Data: 2016-09-16 09:29:05
Autor: quent
BagaĹźnik dachowy a aerodynamika
On 16.09.2016 09:14, twistedme wrote:
Gdyby bagażnik miał profil skrzydła, tak
jak proponujesz to w zależności od mocowania przy odpowiedniej prędkości
albo by się oderwał, albo uniósłby samochód w powietrze :)

Już o tym pisałem wcześniej...

Współczynnik siły nośnej zależy, poza kształtem, od kąta natarcia.
Wektor siły nośnej na przykładzie skrzydła samolotu skierowany jest ku górze za względu właśnie na odpowiedni kąt natarcia.

Siła nośna skierowana ku dołowi mogłaby być całkiem pożyteczna w samochodzie, wystarczyłoby odpowiednie zamocowanie bagażnika.

--
Pozdr.
Q
www.elipsa.info

Data: 2016-09-16 18:51:34
Autor: re
Bagażnik dachowy a aerodynamika


Użytkownik "quent"

Gdyby bagażnik miał profil skrzydła, tak
jak proponujesz to w zależności od mocowania przy odpowiedniej prędkości
albo by się oderwał, albo uniósłby samochód w powietrze :)

Już o tym pisałem wcześniej...

Współczynnik siły nośnej zależy, poza kształtem, od kąta natarcia.
Wektor siły nośnej na przykładzie skrzydła samolotu skierowany jest ku
górze za względu właśnie na odpowiedni kąt natarcia.

Siła nośna skierowana ku dołowi mogłaby być całkiem pożyteczna w
samochodzie, wystarczyłoby odpowiednie zamocowanie bagażnika.
-- -
Do czego ? Samochód już ma odpowiedni docisk

Data: 2016-09-16 10:20:15
Autor: J.F.
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Użytkownik "twistedme"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:57dad7ef$0$663$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2016-09-15 o 17:59, quent pisze:
vide kształt kropli wody, ryby ect.

A pocisk?

Naddzwiekowy. Inna aerodynamika.

A myśliwiec?

A to akurat roznie bywa, ale ogolnie - "ostre z tylu" obowiazuje.

Rakieta?

Ta niestety z tylu musi dysze.
Poza tym czesto inne czynniki dochodza - np lata poza atmosfera.



J.

Data: 2016-09-15 21:44:12
Autor: radekp@konto.pl
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Thu, 15 Sep 2016 17:59:32 +0200, w <nregh0$2q8$1@dont-email.me>, quent
<xx@xx.com> napisał(-a):

Profil aerodynamiczny podpowiada, że powinny być zamontowane odwrtonie - vide kształt kropli wody, ryby ect.

Jak przymocujesz taki bagażnik bezpośrednio do ramy auta, to możesz spróbować.

Data: 2016-09-16 10:15:50
Autor: J.F.
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Użytkownik "AL"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nredtj$oua$1@dont-email.me...
A wracając do tematu - chciałbyś aby samochody wyglądały tak jak ten z linku?
http://moto.pl/Klasyczne/1,137197,16780022,Schlorwagen___Mistrz_aerodynamiki_z_1939.html

Zobaczysz - jeszcze ropa podrozeje i tak beda wygladaly :-)

Ale masz tam tez podane - citroen CX - 0.36, Focus 0.32, Tesla 0.25,
powyzszy - 0.186. Niby moze lepiej, ale najpierw by trzeba krawezniki zlikwidowac i dziury w drodze zalepic :-)

Wychodzi na to, ze auto moze wygladac miec opor ~20% wiekszy.
Opor powietrza - bo patrzac po spalaniu, to inne opory tez sa duze, wrecz dominujace.
Jak sie obnizy predkosc na autostradach i troche dopracuje aerodynamike, to przestanie nam zalezec na dalszym dopracowywaniu.

P.S. A ta paskuda ... jakby tego bylo wiecej, to bys przywykl :-)

J.

Data: 2016-09-16 10:28:56
Autor: quent
BagaĹźnik dachowy a aerodynamika
On 16.09.2016 10:15, J.F. wrote:
Użytkownik "AL"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:nredtj$oua$1@dont-email.me...
A wracając do tematu - chciałbyś aby samochody wyglądały tak jak ten z
linku?
http://moto.pl/Klasyczne/1,137197,16780022,Schlorwagen___Mistrz_aerodynamiki_z_1939.html


Zobaczysz - jeszcze ropa podrozeje i tak beda wygladaly :-)

Ale masz tam tez podane - citroen CX - 0.36, Focus 0.32, Tesla 0.25,
powyzszy - 0.186.

I tu właśnie dobrze to widać.
Auto jest zbliżone kształtem do profilu aerodynamicznego - tępe z przodu ostre z tyłu a bagażnik dachowy wygląda na odwrót
;-)


--
Pozdr.
Q
www.elipsa.info

Data: 2016-09-16 08:05:46
Autor: Mirek Ptak
Bagażnik dachowy a aerodynamika
W dniu 2016-09-15 o 16:47, quent75@gmail.com pisze:
Łódki to też inna kwestia, tu zależy czy płyniesz w ślizgu czy w zanurzeniu.

Bagażnik jednak mógłby mieć kształt aerodynamiczny. Taki jak pokazuje teoria.

Nie bardzo, bo z przyczyn praktycznych musi (powinien) mieć płaski spód, a to od razu (przy kształcie aerodynamicznym) powoduje powstawanie siły nośnej - nie specjalnie pożądanej w samochodzie :)

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak
kolczan( a t )outlook(kropek) c om
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++

Data: 2016-09-16 08:38:47
Autor: quent
Bagażnik dachowy a aerodynamika
On 16.09.2016 08:05, Mirek Ptak wrote:
W dniu 2016-09-15 o 16:47, quent75@gmail.com pisze:
Łódki to też inna kwestia, tu zależy czy płyniesz w ślizgu czy w
zanurzeniu.

Bagażnik jednak mógłby mieć kształt aerodynamiczny. Taki jak pokazuje
teoria.

Nie bardzo, bo z przyczyn praktycznych musi (powinien) mieć płaski spód,
a to od razu (przy kształcie aerodynamicznym) powoduje powstawanie siły
nośnej - nie specjalnie pożądanej w samochodzie :)

Całkiem możliwe, że tak właśnie jest.

Choć nie do końca mi to pasuje, bo siła nośna związana jest ściśle z kątem natarcia, który też można łatwo ustawić, montując bagażnik tak aby siła nośna była skierowana w dół co daje zwiększenie przyczepności kół.

--
Pozdr.
Q
www.elipsa.info

Data: 2016-09-18 16:28:32
Autor: Axel
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Użytkownik "quent"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nrg41i$fcp$1@dont-email.me...

Bagażnik jednak mógłby mieć kształt aerodynamiczny. Taki jak pokazuje
teoria.

Nie bardzo, bo z przyczyn praktycznych musi (powinien) mieć płaski spód,
a to od razu (przy kształcie aerodynamicznym) powoduje powstawanie siły
nośnej - nie specjalnie pożądanej w samochodzie :)

Całkiem możliwe, że tak właśnie jest.

Nie "możliwe" tylko tak jest. I nawet nie chodzi o dociskanie samochodu do drogi, tylko o zmniejszenie sił na mocowaniu do bagażnika i samego bagażnika do samochodu.

Choć nie do końca mi to pasuje, bo siła nośna związana jest ściśle z kątem natarcia, który też można łatwo ustawić, montując bagażnik tak aby siła nośna była skierowana w dół co daje zwiększenie przyczepności kół.

Chcesz ustawić box pod kątem np. -30 stopni? Wtedy to dopiero byłby duży opór (hint - powierzchnia czołowa)

--
Axel

Data: 2016-09-18 22:54:26
Autor: radekp@konto.pl
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Sun, 18 Sep 2016 16:28:32 +0200, w <nrm8ag$onk$1@node2.news.atman.pl>, "Axel"
<nie.dla@spa.mu> napisał(-a):

> Całkiem możliwe, że tak właśnie jest.

Nie "możliwe" tylko tak jest. I nawet nie chodzi o dociskanie samochodu do drogi, tylko o zmniejszenie sił na mocowaniu do bagażnika i samego bagażnika do samochodu.

Byłem ciekawy kto w końcu się zorientuje :)

Data: 2016-09-19 10:43:42
Autor: quent
Bagażnik dachowy a aerodynamika
On 18.09.2016 16:28, Axel wrote:
Użytkownik "quent"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:nrg41i$fcp$1@dont-email.me...

Bagażnik jednak mógłby mieć kształt aerodynamiczny. Taki jak pokazuje
teoria.

Nie bardzo, bo z przyczyn praktycznych musi (powinien) mieć płaski spód,
a to od razu (przy kształcie aerodynamicznym) powoduje powstawanie siły
nośnej - nie specjalnie pożądanej w samochodzie :)

Całkiem możliwe, że tak właśnie jest.

Nie "możliwe" tylko tak jest. I nawet nie chodzi o dociskanie samochodu
do drogi, tylko o zmniejszenie sił na mocowaniu do bagażnika i samego
bagażnika do samochodu.

Zajmujesz się tym zawodowo czy tak Ci się wydaje?

Siły na mocowaniu do bagażnika wynikające z czego? Z ciężaru boxu czyli o zwrocie wektora w dół czy może z oporu aerodynamicznego rosnącego z sześcianem prędkości skierowanego w bok?
A może jedno i drugie a więc wektor siły o zwrocie będącym wypadkową?
Wypadkowa tej siły, bez uwzględnienia siły nośnej, będzie skierowana w bok i dół a więc siła nośna, skierowana ku górze, powinna jeden z tych wektorów znosić co byłoby korzystne.

Pozostaje pytanie o wielkość działających sił dla poszczególnych zakresów prędkości.

Czy przypadkiem nie jest tak, że wpływ ciężaru załadowanego boxu zaczyna być pomijalny w porównaniu do siły jaką generuje opór powietrza, zwłaszcza przy sporych prędkościach?
Jaki wtedy byłby cel generowania (konstrukcyjnie) siły nośnej skierowanej ku górze?


Chcesz ustawić box pod kątem np. -30 stopni? Wtedy to dopiero byłby duży
opór (hint - powierzchnia czołowa)

Ja chcę ustawić box odwrotnie!
Właśnie dla minimalnizowania oporu aerodynamicznego.
Czytaj uważnie proszę.
To było już w pierwotnym poście.


--
Pozdr.
Q
www.elipsa.info

Data: 2016-09-19 01:51:32
Autor: przemek.jedrzejczak
Bagażnik dachowy a aerodynamika
-- Ja chcę ustawić box odwrotnie!

no to ustaw i daj znac jak poszlo

P.

Data: 2016-09-19 11:00:28
Autor: quent
BagaĹźnik dachowy a aerodynamika
On 19.09.2016 10:51, przemek.jedrzejczak@gmail.com wrote:
-- Ja chcę ustawić box odwrotnie!

no to ustaw i daj znac jak poszlo

Ale co poszło?
Trwa tu dyskusja, w której przemek.jedrzejczak@gmail.com także może mieć swój udział.

--
Pozdr.
Q
www.elipsa.info

Data: 2016-09-19 12:44:59
Autor: radekp@konto.pl
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Mon, 19 Sep 2016 10:43:42 +0200, w <nro8fo$u0o$1@dont-email.me>, quent
<xx@xx.com> napisał(-a):

> Chcesz ustawić box pod kątem np. -30 stopni? Wtedy to dopiero byłby duży
> opór (hint - powierzchnia czołowa)

Ja chcę ustawić box odwrotnie!
Właśnie dla minimalnizowania oporu aerodynamicznego.

No to ustaw, jedź na lotnisko i daj znać jak poszło.
Możesz sprawdzić wskaźnikiem spalania w aucie.

A potem CV do zespołu F1 i rządzisz w motosporcie :)

Data: 2016-09-21 13:37:32
Autor: AL
Bagażnik dachowy a aerodynamika
On 2016-09-19 10:43, quent wrote:
On 18.09.2016 16:28, Axel wrote:
Użytkownik "quent"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:nrg41i$fcp$1@dont-email.me...

Bagażnik jednak mógłby mieć kształt aerodynamiczny. Taki jak pokazuje
teoria.

Nie bardzo, bo z przyczyn praktycznych musi (powinien) mieć płaski
spód,
a to od razu (przy kształcie aerodynamicznym) powoduje powstawanie siły
nośnej - nie specjalnie pożądanej w samochodzie :)

Całkiem możliwe, że tak właśnie jest.

Nie "możliwe" tylko tak jest. I nawet nie chodzi o dociskanie samochodu
do drogi, tylko o zmniejszenie sił na mocowaniu do bagażnika i samego
bagażnika do samochodu.

Zajmujesz się tym zawodowo czy tak Ci się wydaje?

Siły na mocowaniu do bagażnika wynikające z czego? Z ciężaru boxu czyli
o zwrocie wektora w dół czy może z oporu aerodynamicznego rosnącego z
sześcianem prędkości skierowanego w bok?
A może jedno i drugie a więc wektor siły o zwrocie będącym wypadkową?
Wypadkowa tej siły, bez uwzględnienia siły nośnej, będzie skierowana w
bok i dół a więc siła nośna, skierowana ku górze, powinna jeden z tych
wektorów znosić co byłoby korzystne.

Pozostaje pytanie o wielkość działających sił dla poszczególnych
zakresów prędkości.

Czy przypadkiem nie jest tak, że wpływ ciężaru załadowanego boxu zaczyna
być pomijalny w porównaniu do siły jaką generuje opór powietrza,
zwłaszcza przy sporych prędkościach?
Jaki wtedy byłby cel generowania (konstrukcyjnie) siły nośnej
skierowanej ku górze?


box ma być po pierwsze neutralny dla auta (dla jego zachowania, prowadzenia, etc) - ma być ani przygniatający ani tym bardziej odrywający auto od drogi.
Zauważ, że dach-belki, sam bagażnik ma również swoją nośność dopuszczalną (dlatego też w większości boksów masz również podaną dop. prędkość - wynikającą z samej konstrukcji boxu)
To nie ma być spojler.
Dodatkowo masz różne opory powietrza wynikające z faktu, że od góry nad boxem masz przestrzeń swobodną a od doły bagażnika szczelinę z dachem - stąd też różne opływy powietrza (ciśnienia).

I dodatkowo - montujesz bagażnik nie po to aby zwiększyć zmniejszyć opory powietrza - a ze względów użytkowych i to jest rónież ważny czynnik dlaczego np. spód bagażnika jest płaski.

Jak chcesz robić dywagacje - to powinieneś zmienić tytuł tej dyskusji na 'spojler' zamiast 'bagażnik dachowy'

Data: 2016-09-17 21:05:17
Autor: Przyjazny
Bagażnik dachowy a aerodynamika
On 2016-09-16 06:05, Mirek Ptak <nieprawdziwy@nieprawdziwy.pl> wrote:
W dniu 2016-09-15 o 16:47, quent75@gmail.com pisze:
Łódki to też inna kwestia, tu zależy czy płyniesz w ślizgu czy w zanurzeniu.

Bagażnik jednak mógłby mieć kształt aerodynamiczny. Taki jak pokazuje teoria.

Nie bardzo, bo z przyczyn praktycznych musi (powinien) mieć płaski spód, a to od razu (przy kształcie aerodynamicznym) powoduje powstawanie siły nośnej - nie specjalnie pożądanej w samochodzie :)

Jak najbardzie niekoniecznie. Nie powinien dobrze działać bagażnik który
ściśle przylega do dachu (w praktyce: dziura zasłonięta jakimś
deflektorem)?

Data: 2016-09-16 09:59:02
Autor: J.F.
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Użytkownik  quent napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:b25f2ff4-3510-4d17-a68e-3afc27a355b1@googlegroups.com...
Łódki to też inna kwestia, tu zależy czy płyniesz w ślizgu czy w zanurzeniu.

Na wioslach w slizgu nie plyniesz, wieksze statki w slizgu nie plyna, stare zaglowce w slizgu nie plywaja.

Bagażnik jednak mógłby mieć kształt aerodynamiczny. Taki jak pokazuje teoria.

Podejrzewam, ze ma, przynajmniej te drozsze.
Tylko jest to nieco inny ksztalt aerodynamiczny.

A zobacz na samochody - wiele ma z tylu taki maly spojlerek.
Tak jakby robiacy tyl bardziej "prostokatny"

Tylko element ozdobny ?

J.

Data: 2016-09-15 20:00:53
Autor: Budzik
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Użytkownik J.F. jfox_xnospamx@poczta.onet.pl ...

Za to co mnie zaciekawia - dostawczaki.
Wydawaloby sie, ze aerodynamika cegly.
A jednak - dosc spore auto, napedzane wcale nie bardzo mocnym silnikiem, a potrafi pojechac 160.

Ale przy tych 160 pali z 15...

Data: 2016-09-16 10:39:11
Autor: J.F.
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Użytkownik "Budzik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:XnsA684DC24A96CDbudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1...
Użytkownik J.F. jfox_xnospamx@poczta.onet.pl ...
Za to co mnie zaciekawia - dostawczaki.
Wydawaloby sie, ze aerodynamika cegly.
A jednak - dosc spore auto, napedzane wcale nie bardzo mocnym
silnikiem, a potrafi pojechac 160.

Ale przy tych 160 pali z 15...

Duze auto, to i pali.
Ale sam fakt, ze potrafi pojechac 160, podczac gdy osobowy z takim silnikiem np 180, o czyms swiadczy.

J.

Data: 2016-09-16 16:00:42
Autor: Budzik
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Użytkownik J.F. jfox_xnospamx@poczta.onet.pl ...

Za to co mnie zaciekawia - dostawczaki.
Wydawaloby sie, ze aerodynamika cegly.
A jednak - dosc spore auto, napedzane wcale nie bardzo mocnym
silnikiem, a potrafi pojechac 160.

Ale przy tych 160 pali z 15...

Duze auto, to i pali.
Ale sam fakt, ze potrafi pojechac 160, podczac gdy osobowy z takim silnikiem np 180, o czyms swiadczy.

Byc moze.
Ale o czym?

Data: 2016-09-16 19:08:12
Autor: J.F.
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Użytkownik "Budzik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:XnsA685B17E3344Abudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1...
Użytkownik J.F. jfox_xnospamx@poczta.onet.pl ...
Za to co mnie zaciekawia - dostawczaki.
Wydawaloby sie, ze aerodynamika cegly.
A jednak - dosc spore auto, napedzane wcale nie bardzo mocnym
silnikiem, a potrafi pojechac 160.

Ale przy tych 160 pali z 15...

Duze auto, to i pali.
Ale sam fakt, ze potrafi pojechac 160, podczac gdy osobowy z takim
silnikiem np 180, o czyms swiadczy.

Byc moze. Ale o czym?

O tym, ze opory nie sa duzo wieksze.
Co prawda moc potrzebna do pokonania oporu aerodynamicznego zalezy od predkosci do 3 potegi, i taka drobna roznica sie potraja, ale biorac pod uwage wieksza powierzchnie czolowa takiego dostawczaka, wieksza mase ... to mi wychodzi, ze wspolczynnik Cx ma podobny.


P.S. Ciekawa tabelka
https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient

Wychodzi na to, ze przecietne wspolczesne auto, ma calkiem niezly wspolczynnik, ponizej 0.3, i jest znacznie lepsze od 2CV, garbusa oryginalnego, czy new Beetle.
I od Lamborghini Countach czy  Ferrari F50. No, niespodzianka ... widac to tylko ladnie wyglada :-)

O, jest i VW Vanagon - taki "dostawczak", 0.44

Ale widac tez, ze mozna jeszcze duzo poprawic ...

P.S. Od lat mnie ciekawi ... jak sie w samochodzie mierzy Cx, to mierza/licza powierzchnie czolowa dokladnie, czy tak byle jak - szerokosc*wysokosc, i jeszcze
bez czy z lusterkami ...

J.

Data: 2016-09-16 19:00:43
Autor: Budzik
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Użytkownik J.F. jfox_xnospamx@poczta.onet.pl ...

Za to co mnie zaciekawia - dostawczaki.
Wydawaloby sie, ze aerodynamika cegly.
A jednak - dosc spore auto, napedzane wcale nie bardzo mocnym
silnikiem, a potrafi pojechac 160.

Ale przy tych 160 pali z 15...

Duze auto, to i pali.
Ale sam fakt, ze potrafi pojechac 160, podczac gdy osobowy z takim
silnikiem np 180, o czyms swiadczy.

Byc moze. Ale o czym?

O tym, ze opory nie sa duzo wieksze.
Co prawda moc potrzebna do pokonania oporu aerodynamicznego zalezy od predkosci do 3 potegi, i taka drobna roznica sie potraja, ale biorac pod uwage wieksza powierzchnie czolowa takiego dostawczaka, wieksza mase ... to mi wychodzi, ze wspolczynnik Cx ma podobny.

P.S. Ciekawa tabelka
https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient

Wychodzi na to, ze przecietne wspolczesne auto, ma calkiem niezly wspolczynnik, ponizej 0.3, i jest znacznie lepsze od 2CV, garbusa oryginalnego, czy new Beetle.
I od Lamborghini Countach czy  Ferrari F50. No, niespodzianka ... widac to tylko ladnie wyglada :-)

O, jest i VW Vanagon - taki "dostawczak", 0.44

Ale widac tez, ze mozna jeszcze duzo poprawic ...

P.S. Od lat mnie ciekawi ... jak sie w samochodzie mierzy Cx, to mierza/licza powierzchnie czolowa dokladnie, czy tak byle jak - szerokosc*wysokosc, i jeszcze
bez czy z lusterkami ...

Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny.

Data: 2016-09-17 22:01:35
Autor: masti
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Budzik wrote:


Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny.

wszyscy siępodniecają Cx a opory zależaod Cx razy powierzchnia czołowa

--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2016-09-18 09:00:37
Autor: Budzik
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Użytkownik masti gone@to.hell ...

Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny.

wszyscy siępodniecają Cx a opory zależaod Cx razy powierzchnia czołowa

To jest oczywiste, ale nie ma przeciez znaczenia w dyskusji.
Albowiem czy box załozysz przodem do przodu czy przodem do tyłu to powierzchnia czołowa bedzie ta sama.

Data: 2016-09-18 11:43:24
Autor: masti
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Budzik wrote:

Użytkownik masti gone@to.hell ...

Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny.

wszyscy siępodniecają Cx a opory zależaod Cx razy powierzchnia czołowa

To jest oczywiste, ale nie ma przeciez znaczenia w dyskusji.
Albowiem czy box załozysz przodem do przodu czy przodem do tyłu to powierzchnia czołowa bedzie ta sama.

a Cx będzie inny

--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2016-09-18 12:00:19
Autor: Budzik
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Użytkownik masti gone@to.hell ...

Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny.

wszyscy siępodniecają Cx a opory zależaod Cx razy powierzchnia czołowa

To jest oczywiste, ale nie ma przeciez znaczenia w dyskusji.
Albowiem czy box załozysz przodem do przodu czy przodem do tyłu to powierzchnia czołowa bedzie ta sama.

a Cx będzie inny

No tak, ale dlaczego podałem przykład ducato?
Bo to prawie klocek a jednak Cx bardzo niskie.
Co y udowadniało teze, ze wcale nie musi być bardzo ostrego krztałtu zeby osiągnąc niskie opory powietrza.
I ze wysokie spalanie przy ducato przy wyzszych predkosciach bierze sie nie z wysokiego cx a z duzej powierzchni.

Data: 2016-09-18 12:17:48
Autor: RadoslawF
Bagażnik dachowy a aerodynamika
W dniu 2016-09-18 o 11:00, Budzik pisze:

Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny.

wszyscy siępodniecają Cx a opory zależaod Cx razy powierzchnia czołowa

To jest oczywiste, ale nie ma przeciez znaczenia w dyskusji.
Albowiem czy box załozysz przodem do przodu czy przodem do tyłu to
powierzchnia czołowa bedzie ta sama.

Ale opory będą inne a zdaje się to jest tematem tego wątku.


Pozdrawiam

Data: 2016-09-18 14:00:32
Autor: Budzik
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Użytkownik RadoslawF radoslawfl@spam_wp.pl ...

Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny.

wszyscy siępodniecają Cx a opory zależaod Cx razy powierzchnia czołowa

To jest oczywiste, ale nie ma przeciez znaczenia w dyskusji.
Albowiem czy box załozysz przodem do przodu czy przodem do tyłu to
powierzchnia czołowa bedzie ta sama.

Ale opory będą inne a zdaje się to jest tematem tego wątku.

Ja zrozumiałem temat inaczej - czy ostry kształt przodu jest warunkiem koniecznym do uzyskania małego cx. Czy moze wrecz odwrotnie.

Data: 2016-09-18 16:39:43
Autor: RadoslawF
Bagażnik dachowy a aerodynamika
W dniu 2016-09-18 o 16:00, Budzik pisze:

Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny.

wszyscy siępodniecają Cx a opory zależaod Cx razy powierzchnia czołowa

To jest oczywiste, ale nie ma przeciez znaczenia w dyskusji.
Albowiem czy box załozysz przodem do przodu czy przodem do tyłu to
powierzchnia czołowa bedzie ta sama.

Ale opory będą inne a zdaje się to jest tematem tego wątku.

Ja zrozumiałem temat inaczej - czy ostry kształt przodu jest warunkiem
koniecznym do uzyskania małego cx. Czy moze wrecz odwrotnie.

Masz świadomość że aby uzyskać małe cx trzeba mieć ostre z przodu ?
Bo jak czytam co piszesz to mam wątpliwości.


Pozdrawiam

Data: 2016-09-18 16:00:33
Autor: Budzik
Bagażnik dachowy a aerodynamika
Użytkownik RadoslawF radoslawfl@spam_wp.pl ...

Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny.

wszyscy siępodniecają Cx a opory zależaod Cx razy powierzchnia
czołowa
To jest oczywiste, ale nie ma przeciez znaczenia w dyskusji.
Albowiem czy box załozysz przodem do przodu czy przodem do tyłu to
powierzchnia czołowa bedzie ta sama.

Ale opory będą inne a zdaje się to jest tematem tego wątku.

Ja zrozumiałem temat inaczej - czy ostry kształt przodu jest
warunkiem koniecznym do uzyskania małego cx. Czy moze wrecz
odwrotnie.
Masz świadomość że aby uzyskać małe cx trzeba mieć ostre z przodu ?
Bo jak czytam co piszesz to mam wątpliwości.

Intuicyjnie tak się własnie wydaje.
Znaczy ze tak jest i ze tak uwazam.

Data: 2016-09-17 21:37:46
Autor: Przyjazny
Bagażnik dachowy a aerodynamika
On 2016-09-16 17:08, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Wychodzi na to, ze przecietne wspolczesne auto, ma calkiem niezly wspolczynnik, ponizej 0.3, i jest znacznie lepsze od 2CV, garbusa oryginalnego, czy new Beetle.

Co do 2CV to nie był projektowany ze szczególną dbałością o aero, bo nie
miał jeździć szybko (Vmax = 65 km/h).

Data: 2016-09-16 06:11:10
Autor: ddddddddd
Bagażnik dachowy a aerodynamika
W dniu 15.09.2016 o 16:37, J.F. pisze:

Za to co mnie zaciekawia - dostawczaki.
Wydawaloby sie, ze aerodynamika cegly.
A jednak - dosc spore auto, napedzane wcale nie bardzo mocnym silnikiem,
a potrafi pojechac 160.

ale różnicę w spalaniu widać, szczególnie jak porównamy auta z takim samym silnikiem i podobną masą, tylko większą budą (np. kangoo i thalia itp.)

--
Pozdrawiam
Łukasz

Bagażnik dachowy a aerodynamika

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona