Banda rudego oszusta znowu chce nas okraść

Data: 2011-08-17 23:36:42
Autor: Inc
Banda rudego oszusta znowu chce nas okraść
Jak pokazał przykład z ostatnią podwyżką podatku VAT, odpowiedzialną w części za obecną drożyznę, rząd boi się jakichkolwiek reform i woli sięgać do zasobów finansowych swoich obywateli

Przepastna kieszeń podatnika

Potencjalne podwyżki podatków grożą utratą konkurencyjności polskiej gospodarki. Chyba że rządowi właśnie o to chodzi

Marek Łangalis

Platforma Obywatelska doprowadziła finanse publiczne do ruiny. Do końca kadencji tego parlamentu, gdzie rządzącą większość stanowi koalicja PO i PSL, dług państwa zwiększy się o co najmniej 300 mld złotych. Polityka ta może doprowadzić do sytuacji podobnej do tej, jaka ma miejsce w Grecji czy we Włoszech. Już teraz można być pewnym, że jeśli wybory znów wygra PO, rząd ogłosi faktyczny stan finansów państwa, a co za tym idzie - podwyżkę podatków.

16 lutego br. ministra finansów Jana Vincenta Rostowskiego odwiedził unijny komisarz ds. gospodarczo-walutowych Olli Rehn. Chciał się dowiedzieć u źródła, jak przebiegają w Polsce prace nad redukcją deficytu, który według uruchomionej przez Unię Europejską procedury nadmiernego deficytu powinien w następnym (2012) roku wynieść maksymalnie 3 proc. produktu krajowego brutto. Według planów Ministerstwa Finansów, PKB w następnym roku osiągnie wartość 1619 mld zł, więc deficyt finansów publicznych (to, ile rząd, samorządy oraz fundusz ubezpieczeń społecznych wydadzą wspólnie więcej, niż ściągną w podatkach i opłatach z polskich obywateli) powinien być mniejszy niż 48,5 mld złotych. Biorąc pod uwagę, że w 2010 roku wartość ta wynosiła ok. 111 mld zł, to zadanie, jakie stoi przed rządem, jest nieprawdopodobne - jak w ciągu jednego roku zmniejszyć deficyt finansów publicznych o ponad połowę. Żeby było jeszcze ciekawiej, nadchodzą wybory, czyli czas składania obietnic większych wydatków, w celu przekupienia poszczególnych grup wyborczych.

Rząd musiał przygotować dokument, który został wysłany do Komisji Europejskiej. Zobowiązał się w nim do przedstawienia planów na najbliższe 4 lata, z których ma wynikać zmniejszenie deficytu finansów publicznych poniżej 3 proc. PKB. Ogłosił go w kwietniu tego roku (Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2011-2014). Zebrano w nim wszelkie prognozy odnoszące się do wydatków oraz przychodów państwa. I o ile wydatki w najbliższym czteroleciu mają rosnąć o w miarę stałą wartość (wydatki rządowe mają się zwiększyć w ciągu czterech lat z 313 do 351 mld zł rocznie), o tyle - nie wiedzieć czemu - dochody państwa mają w nieprawdopodobnym tempie się zwiększyć. A jak wiadomo, państwo ma tyle pieniędzy, ile uda mu się wyjąć z kieszeni swoich obywateli (podatki, opłaty, dochody państwowych monopoli, za które płacą konsumenci). Jeżeli zatem ponadnormatywnie Ministerstwo Finansów zakłada jakieś nagłe przyspieszenie wpływów podatkowych, to albo planuje uszczelnienie systemu, albo szybki wzrost dochodów obywateli (z których można ściągnąć pieniądze), albo podwyższenie podatków.
Jak pokazał przykład z ostatnią podwyżką podatku VAT, odpowiedzialną w części za obecną drożyznę, rząd boi się jakichkolwiek reform i woli sięgać do zasobów finansowych swoich obywateli.

Które podatki w górę

Gdy rząd podnosił stawki VAT, zastrzegł, że dalsze podwyżki będą możliwe w sytuacji, gdyby polski dług publiczny nie spadł poniżej 55 proc. w stosunku do PKB. Na koniec 2010 r. Główny Urząd Statystyczny wysłał informację do Komisji Europejskiej, że właśnie polski dług wynosi 55 proc. PKB. Rząd poradził sobie z tą niewygodną informacją i na użytek krajowy kilka deficytowych pozycji usunął ze statystyk. Wyszło więc (oczywiście tylko na papierze), że dług jest mniejszy o blisko 30 mld złotych. Po wyborach przyjdzie jednak czas na odrobinę szczerości i wtedy okaże się, że finanse są puste.

Na pewno rządowi nie pomoże obecna sytuacja na globalnych rynkach, gdzie jeden kraj za drugim zaczyna tracić wiarygodność finansową. Polska może mieć najlepszą ze wszystkich państw Unii Europejskiej sytuację gospodarczą, ale i tak osoby odpowiedzialne za międzynarodowe finanse w bankach inwestycyjnych (które głównie kupują rządowe obligacje) wrzucą nasz kraj do jednego worka z takimi państwami jak Grecja, Włochy czy Francja. W związku z tym należy również oczekiwać, że po tym, co się obecnie dzieje na europejskich giełdach, może przyjść czas na złotówkę i jej znaczne osłabienie, co spowoduje wzrost zadłużenia w stosunku do PKB (wzrośnie przeliczany na złotówki dług zagraniczny). Te wydarzenia sprawiają, że dalsze podniesienie stawki VAT o jeden punkt procentowy od lipca 2012 r. jest niemalże przesądzone. Wystarczy, że wzrost długu publicznego w 2011 r. będzie choćby o 0,1 proc. szybszy niż wzrost PKB. Jeżeli w dalszym ciągu w 2012 r. relacja długu publicznego do PKB nie spadnie poniżej 55 proc., to od lipca 2013 r. będziemy mieli dalszą podwyżkę VAT do poziomu 25 proc., a więc maksymalnego dopuszczanego przez Unię Europejską pułapu.

Wysłany do Brukseli Wieloletni Plan Finansowy może jednak wskazywać na jeszcze jedną bardzo prawdopodobną podwyżkę. Rząd pokusił się o przygotowanie planowanych wpływów do budżetu z tytułu różnych podatków (patrz: tabela). Widać jak na dłoni, że już w 2012 r. wpływy z tytułu VAT mają wzrosnąć o blisko 10 proc., co świadczy o tym, że podwyżka już została przesądzona, tylko z jej ogłoszeniem czeka się aż do wyborów. Być może jest to nawet od razu podwyżka o 2 punkty procentowe. Przy ostatniej podwyżce VAT minister Rostowski argumentował, że dodatkowo do budżetu z tego tytułu wpłynie 5,5 mld złotych rocznie. Stosując tę metodologię, należy zatem wzrost wpływów podatkowych z tytułu VAT w 2012 r. o blisko 13 miliardów złotych tłumaczyć właśnie wzrostem od razu o dwa punkty procentowe stawek VAT-owskich.

Ale to nie wszystko. Największą dynamikę wzrostu Ministerstwo Finansów planuje osiągnąć z podatku od przedsiębiorstw (CIT). W planie finansowym przesłanym do Brukseli znajduje się nawet tabelka pokazująca, że stawka CIT w Polsce należy do jednych z mniejszych w całej Unii Europejskiej. Jeżeli zestawić to z faktem, że rząd planuje wzrost wpływów podatkowych płaconych przez przedsiębiorstwa aż o 70 proc. w ciągu 4 lat, to należy się zapytać, jak to osiągnie. Albo nagle polskie firmy staną się najszybciej rozwijającymi się przedsiębiorstwami na całym świecie (zwiększą swoje zyski brutto o co najmniej 70 proc. w ciągu 4 lat), albo właśnie rząd chce wyssać z nich dodatkowe pieniądze. Wprawdzie Platforma obiecywała różne cuda w poprzedniej kampanii parlamentarnej, ale chyba nikt rozsądny nie uwierzy w to, że nagle dochody polskich firm cudownie wzrosną o 70 proc. w ciągu następnej kadencji Sejmu. Takie cuda mogą się zdarzyć tylko w planach przygotowywanych przez specjalistów od PR. A tych - jak wiadomo - w rządzie akurat nie brakuje. Jeżeli zatem cudownie polskie firmy nagle nie zwiększą swoich zysków, od których będą płacić daninę na rzecz państwa, to wniosek z tego jest jeden - że szykowana jest znaczna podwyżka podatków od zysków przedsiębiorstw. Biorąc pod uwagę, jak wysoko rząd ocenia wpływy z podatku dochodowego od firmy, należy sądzić, że szykowana jest podwyżka do poziomu ok. 28 proc. od dochodu. Warto również wspomnieć o tym, że w kwietniu br. Polska wstąpiła do unijnego paktu EURO Plus, którego jednym z zadań ma być ujednolicenie obliczenia podatku CIT od przedsiębiorstw. Z tego m.in. powodu do paktu nie przystąpiły ani Czechy, ani Wielka Brytania, ani Węgry. Te trzy kraje obawiały się, raczej słusznie, że mające najwięcej do powiedzenia w pakcie Niemcy z Francją będą chciały przeforsować rozwiązania mające na celu obniżenie konkurencyjności inwestycyjnej niektórych państw. Polska pod rządami Donalda Tuska łyka bezkrytycznie wszystko, co płynie z Brukseli (jak pamiętamy, obecny premier wzywał posłów do głosowania za ratyfikacją traktatu lizbońskiego, pomimo że nie tylko go nie przeczytał, ale nawet jeszcze nie była przygotowana polska wersja językowa jednolitego tekstu traktatu), nawet jeśli jest to szkodliwe dla polskich firm.

Może się okazać, że obecny minister finansów przeliczy się co do dochodów z CIT. Nie od dziś wiadomo, że zwiększenie o 50 proc. podatków nie przekłada się na taki sam wzrost wpływów. A to dlatego, że ludzie zaczynają stosować optymalizację podatkową. Przedstawicielstwa koncernów mają możliwość ucieczki z bardziej rentowną produkcją do innych zakładów (niekoniecznie fizycznie; wystarczy, że zrobią to na papierze), mniejsze firmy zaczynają ukrywać dochody. Jak pamiętamy, obniżka podatku od dochodów przedsiębiorstw dokonana jeszcze przez rząd Leszka Millera spowodowała wzrost wpływów podatkowych z tego tytułu do budżetu. Wynika to z faktu, że nikt nie chce oddawać na zmarnowanie przez polityków i urzędników swojego ciężko wypracowanego dochodu.

Konieczne są reformy

Zamiast sięgać do kieszeni swoich obywateli, rząd powinien jak najszybciej przygotować reformy strukturalne dla naszego kraju. Trzeba zaprzestać chorych inwestycji państwowych, które tylko wynaturzają strukturę rynku. Tylko w 2011 r. z różnego rodzaju źródeł na inwestycje państwowe ma być przeznaczone około 100 mld złotych. W większości te pieniądze będą zmarnowane. W Polsce buduje się najdroższe drogi w Europie, a miasta ogarnęła gorączka stadionowa. Wszystko za państwowe, czyli nasze - podatników - pieniądze. Jeżeli buduje się stadion w Lubinie na 16 tys. widzów kosztem 130 mln zł, a potem na mecz międzypaństwowy (pomiędzy Polską a Gruzją) przychodzi (oficjalnie) 12 tys. widzów, to należy się spytać, po co w 75-tysięcznym mieście stadion mogący pomieścić prawie jedną czwartą mieszkańców. 100 mld zł wydawane rocznie przez państwo na inwestycje to w większości pieniądze wyrzucone w błoto. Budowane są za to pomniki obecnej władzy (czy to rządowej, czy samorządowej).
Nieudolność tego rządu jest jak najbardziej realna, tak jak rosnący dług państwa. Odkładanie w czasie niepopularnych reform może grozić tylko jednym - sięganiem do kieszeni obywateli. Każdy pieniądz w kasie państwowej znajduje się tam kosztem podatnika. Jeżeli to Platforma wygra wybory i będzie stanowić przyszły rząd, to podwyżka podatków jest przesądzona. Wybory parlamentarne to nie tylko głos za tym, kto lepiej kopie w piłkę i ładniej się uśmiecha, ale to także głos za tym, czy chcemy móc sami decydować o tym, na co przeznaczymy nasze ciężko zarobione pieniądze. Inny aspekt potencjalnej podwyżki podatków to utrata konkurencyjności polskiej gospodarki. Polska stanie się mniej atrakcyjna dla zagranicznych inwestorów, nie mówiąc o tym, że nasze rodzime przedsiębiorstwa zaczną przegrywać walkę ze swoimi zagranicznymi odpowiednikami. Chyba że rządowi właśnie o to chodzi.

Data: 2011-08-18 10:27:00
Autor: u2
W dniu 2011-08-18 06:36, Inc pisze:
[...]

W Polsce jest kilku specow od gospodarki i finansow z tytulem profesora.

Niestety rzadzi niedouczony magister Rostowski i inzynier Pawlak, ktory
nigdy nie pracowal jako inzynier.

Data: 2011-08-18 01:30:58
Autor: Leszczur
On 18 Sie, 10:27, u2 <u...@o2.pl> wrote:
W Polsce jest kilku specow od gospodarki i finansow z tytulem profesora.

Niestety rzadzi niedouczony magister Rostowski i inzynier Pawlak, ktory
nigdy nie pracowal jako inzynier.

A co - lepiej było gdy rządził rolnik, który pracował jako rolnik??? :-

Pozdro

L'e-szczur

Data: 2011-08-18 10:33:46
Autor: u2
W dniu 2011-08-18 10:30, Leszczur pisze:
Niestety rzadzi niedouczony magister Rostowski i inzynier Pawlak, ktory
> nigdy nie pracowal jako inzynier.
A co - lepiej było gdy rządził rolnik, który pracował jako rolnik??? :-

Jako ministra rolnictwa bym Waldka tak nie krytykowal. Na gospodarce
panstwa jednak nie zna sie, to nie jest tylko gospodarstwo rolnicze.

Data: 2011-08-18 02:02:07
Autor: Leszczur
On 18 Sie, 10:33, u2 <u...@o2.pl> wrote:

> A co - lepiej by o gdy rz dzi rolnik, kt ry pracowa jako rolnik??? :-

Jako ministra rolnictwa bym Waldka tak nie krytykowal. Na gospodarce
panstwa jednak nie zna sie, to nie jest tylko gospodarstwo rolnicze.

Nieeee - chodzilo mi o rolnika, ktory byl wicepremierem u Kaczora.

Pozdro

L'e-szczur

Data: 2011-08-18 13:53:57
Autor: u2
W dniu 2011-08-18 11:02, Leszczur pisze:

Jako ministra rolnictwa bym Waldka tak nie krytykowal. Na gospodarce
panstwa jednak nie zna sie, to nie jest tylko gospodarstwo rolnicze.

Nieeee - chodzilo mi o rolnika, ktory byl wicepremierem u Kaczora.

Kaczor to Donald, tak wolali do niego w szkole. No wiesz, Donald Duck.

A Kaczynski to zawsze Kaczka.

Lepper wbrew merdialnej nagonce byl dobrym ministrem i premierem. No i
nie zajmowal sie sprawami, na ktorych sie nie znal tak jak Waldi.

Data: 2011-08-18 02:39:52
Autor: Leszczur
On 18 Sie, 10:33, u2 <u...@o2.pl> wrote:

> A co - lepiej było gdy rządził rolnik, który pracował jako rolnik??? :-

Jako ministra rolnictwa bym Waldka tak nie krytykowal. Na gospodarce
panstwa jednak nie zna sie, to nie jest tylko gospodarstwo rolnicze.

A czyt o nie PiS obsadzał jakimiś wynalazkami stanowiska Ministrów?
Marketingowiec Ministrem Rybołówstwa i Gospodarki Morskiej,
ekonomistka Ministrem Spraw Zagranicznych, geolog Ministrem Gospodarki
itd... Sami specjaliści. Ale jak to się mówi: mierni, bierni, ale
wierni :-)

Pozdro

L'e-szczur

Data: 2011-08-18 13:55:27
Autor: u2
W dniu 2011-08-18 11:39, Leszczur pisze:
[...]

Ty wszystko wtedy kwitlo. Wskazniki mieli zajebiste.

Przyszlo PO i wyrownalo rowno z gleba, niekoniecznie smolenska.

Data: 2011-08-18 06:49:41
Autor: Leszczur
On 18 Sie, 13:55, u2 <u...@o2.pl> wrote:
> [...]

> ekonomistka Ministrem Spraw Zagranicznych, geolog Ministrem Gospodarki
> itd... Sami specjaliści. Ale jak to się mówi: mierni, bierni, ale

Ty wszystko wtedy kwitlo.

Nooo - zwłaszcza kwiaty we włosach Dorna i Macierewicza :-)

Wskazniki mieli zajebiste.

W czasach PZPR wskazniki też były zajebiste. 500% normy itp.
Zrozumcie w końcu w tym PiS, że wskaźniki nie poprawiają się z dnia na
dzień wraz ze zmianą ekipy, a przez lata i ma na nie wpływ nie tylko
kreatywność ustawodawcza Rządu, ale przede wszystkim KONIUNKTURA w
światowej gospodarce.

Przyszlo PO i wyrownalo rowno z gleba, niekoniecznie smolenska.

I git. Zaraz poprawi jeszcze raz i będzie można coś w końcu zasiać.

Pozdro

L'e-szczur

Data: 2011-08-18 14:29:40
Autor: obserwator
Banda rudego oszusta znowu chce nas okraść
Leszczur <leszczur@acn.waw.pl> napisał(a): I git. Zaraz poprawi jeszcze raz i będzie można coś w końcu zasiać.

Git nie bedzie, bo Polska jest krajem niepraworzadnym i zabagnionym.

Naiwosc to cecha blondynek.

Data: 2011-08-18 07:32:14
Autor: Leszczur
Banda rudego oszusta znowu chce nas okraść
On 18 Sie, 16:29, " obserwator" <fajny.d.arz...@gazeta.SKASUJ-TO.pl>
wrote:
Leszczur <leszc...@acn.waw.pl> napisa (a):
I git. Zaraz poprawi jeszcze raz i b dzie mo na co w ko cu zasia .

Git nie bedzie, bo Polska jest krajem niepraworzadnym i zabagnionym.

Polska przetrwała potop Szwedzki, Turków, Niemców, rozbiory, wojny,
plagi, Rosjan - przetrwa jeszcze 4 lata rządów Platformy.

Naiwosc to cecha blondynek.

Rozumiem, ze masz tu rozległe doświadczenie.

Pozdro

L'e-szczur

Data: 2011-08-18 15:48:42
Autor: obserwator
Banda rudego oszusta znowu chce nas okraść
Leszczur <leszczur@acn.waw.pl> napisał(a): Rozumiem, ze masz tu rozległe doświadczenie.

rozumiesz,  ale jak typowa blondynka.

Data: 2011-08-18 12:48:43
Autor: Leszczur
Banda rudego oszusta znowu chce nas okraść
On 18 Sie, 17:48, " obserwator" <fajny.d.arz...@gazeta.SKASUJ-TO.pl>
wrote:
Leszczur <leszc...@acn.waw.pl> napisa (a):

Rozumiem, ze masz tu rozleg e do wiadczenie.

rozumiesz,  ale jak typowa blondynka.

poznal swoj swojego.

Data: 2011-08-19 01:17:05
Autor: stevep
Dnia 18-08-2011 o 17:48:42  obserwator  <fajny.d.arzbor@gazeta.skasuj-to.pl> napisał(a):

Leszczur <leszczur@acn.waw.pl> napisał(a):

Rozumiem, ze masz tu rozległe doświadczenie.

rozumiesz,  ale jak typowa blondynka.

Piszesz z chlewa świniopasie?

--
stevep

Data: 2011-08-18 17:41:55
Autor: u2
W dniu 2011-08-18 15:49, Leszczur pisze:
Ty wszystko wtedy kwitlo.
Nooo - zwłaszcza kwiaty we włosach Dorna i Macierewicza

Ty hippie ? To powinno sie tobie to podobac. Ale ty mi wygladasz na
klona Anatola, tez z uporem maniaka bronil pelomafie :)

Data: 2011-08-18 11:35:07
Autor: Leszczur
On 18 Sie, 17:41, u2 <u...@o2.pl> wrote:

> Nooo - zwłaszcza kwiaty we włosach Dorna i Macierewicza

Ty hippie ? To powinno sie tobie to podobac. Ale ty mi wygladasz na
klona Anatola, tez z uporem maniaka bronil pelomafie :)

Nie bronie PO w sposob inny niz przez twierdzenie iz PiS jest znacznie
gorszym wyborem :-)

Data: 2011-08-18 21:05:46
Autor: u2
W dniu 2011-08-18 20:35, Leszczur pisze:
[...]

A masz jakieś dane i konkrety aby mnie przekonać ?

Póki co obejrzałem w telewizorni obwodnicę Kielc. Może ty scyzoryk, że
tak się tobie pełomafia podoba ? :)

Data: 2011-08-18 13:00:17
Autor: Leszczur
On 18 Sie, 21:05, u2 <u...@o2.pl> wrote:

> Nie bronie PO w sposob inny niz przez twierdzenie iz PiS jest znacznie
> gorszym wyborem

A masz jakieś dane i konkrety aby mnie przekonać ?

A kto powiedzial, ze ja chce w ogole kogokolwiek przekonywac??? Nie
mam powolania do politycznego kaznodziejstwa.
Tutaj jest wystarczajaco wielu Platformianych i Pisuarowych
misjonarzy.

Póki co obejrzałem w telewizorni obwodnicę Kielc.

Jaka by nie byla pewnie jest lepsza niz ta warszawska? ;-)

 Może ty scyzoryk, że
tak się tobie pełomafia podoba ? :)

Jasne. Codziennie przez telepudłem spijam nektar z dzióbka Tuska w
TVN24. W sumie lepsze to niż jad z dzioba Kaczora :D

Pozdro

L'e-szczur

Data: 2011-08-19 01:15:48
Autor: stevep
Dnia 18-08-2011 o 21:05:46 u2 <u_2@o2.pl> napisał(a):

[...]

A kto będzie próbował przekonywać imbecyla i kretyna?

--
stevep

Data: 2011-08-18 14:13:03
Autor: stevep
Dnia 18-08-2011 o 13:55:27 u2 <u_2@o2.pl> napisał(a):

[...]

Orz ty pieprzony debilu, czy twój idiotyzm zna jakieś granice?

--
stevep

Data: 2011-08-18 11:11:52
Autor: 1-2-3

Użytkownik "u2" <u_2@o2.pl> napisał w wiadomości news:4e4cce74$0$2440$65785112news.neostrada.pl...
> [...]

Jako ministra rolnictwa bym Waldka tak nie krytykowal. Na gospodarce
panstwa jednak nie zna sie, to nie jest tylko gospodarstwo rolnicze.

Znasz się na rolnictwie?

Data: 2011-08-18 14:11:47
Autor: stevep
Dnia 18-08-2011 o 11:11:52 1-2-3 <jeden@dwa.3> napisał(a):

> [...]

Jako ministra rolnictwa bym Waldka tak nie krytykowal. Na gospodarce
panstwa jednak nie zna sie, to nie jest tylko gospodarstwo rolnicze.

Uprawia ziemie w doniczkach.

--
stevep

Data: 2011-08-18 14:10:41
Autor: stevep
Dnia 18-08-2011 o 10:33:46 u2 <u_2@o2.pl> napisał(a):

> [...]

Jako ministra rolnictwa bym Waldka tak nie krytykowal. Na gospodarce
panstwa jednak nie zna sie, to nie jest tylko gospodarstwo rolnicze.
O Mój Boże, taki kretyn jak u2 udaje eksperta od gospodarki, chyba od  przewodzenia pisowskiej trzodzie chlewnej.

--
stevep

Data: 2011-08-18 10:31:48
Autor: u2
W dniu 2011-08-18 10:27, u2 pisze:
[...]

A najbardziej widoczna jest obecnie niekompetencja p.Grabarczyka. Stad
te niepokoje spoleczne.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Cezary_Grabarczyk

Data: 2011-08-18 11:11:19
Autor: 1-2-3

Użytkownik "u2" <u_2@o2.pl> napisał w wiadomości news:4e4cccdd$0$2454$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Zapytam wprost: czy prezes PiS pracował kiedykolwiek, jeżeli tak to na jakim stanowisku?

Data: 2011-08-18 14:14:13
Autor: stevep
Dnia 18-08-2011 o 11:11:19 1-2-3 <jeden@dwa.3> napisał(a):

[...]

Poza polityką nie, bo to dwie lewe ręce.

--
stevep

Banda rudego oszusta znowu chce nas okraść