Bank musi sprawdzac nazwe odbiorcy

Data: 2016-09-20 20:05:01
Autor: J.F.
Bank musi sprawdzac nazwe odbiorcy

Czy banki sprawdzaja odbiorcow przelewow ?

http://www.msn.com/pl-pl/finanse/najpopularniejsze-artykuly/kto-odpowiada-za-przelew-na-z%C5%82y-numer-konta/ar-AAiIUXq

I jak myslicie - pojdzie z ubezpieczenia, czy skonczy sie tak, ze beda odrzucali jesli sie chocby jedna spacja nie zgadza ?

Ech, komus sie nie chce sprawdzic przez pare lat rozliczen, ale winny bank :-)

Ale szczegolnie mnie zaciekawilo:
"Sąd bezpodstawnie przyjął, że zaksięgowanie należności od kontrahentów Katarzyny B. na koncie Alicji K. spowodowało szkodę w majątku powódki, choć takie zdarzenia nie zwalniają kontrahentów z długu wobec wierzyciela. Katarzyna B. nie poniosła więc straty, ani nie utraciła korzyści."

Dostaje fakture, wplacam na podane na niej konto ... i nadal jestem winien dostawcy ?
I kto tu kogo powinien skarzyc ?

J.

Data: 2016-09-21 09:33:26
Autor: radekp@konto.pl
Bank musi sprawdzac nazwe odbiorcy
Tue, 20 Sep 2016 20:05:01 +0200, w
<57e17a51$0$15192$65785112@news.neostrada.pl>, "J.F."
<jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał(-a):

Czy banki sprawdzaja odbiorcow przelewow ?

Niektóre tak (Eurobank), niektóre nie (mBank).

Data: 2016-09-21 20:05:37
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bank musi sprawdzac nazwe odbiorcy

<radekp@konto.pl> rtd4ubdptc9va9bqe4cr3ti4u5mtoqjtjm@4ax.com

Czy banki sprawdzaja odbiorcow przelewow ?

: Niektóre tak (Eurobank), niektóre nie (mBank).

Słynny kant z rzekomym kontem Rydzyka?
Teraz może być inaczej.

Kiedyś ING sprawdzał, gdy przelew wędrował z innego
banku i nie sprawdzał, gdy przelew wędrował z ING.
Taka sytuacja przyczyniła się do odbicia przelewu,
czego skutkiem była sprawa sądowa przegrana przeze
mnie zaocznie.

-=-

BTW:

  - Mój odwersarz rzekomo nie wiedział o sprawie sądowej, więc
    komornicy odmawiali egzekucji mimo klauzuli i prawomocnego

       http://www.gazetaprawna.pl/encyklopedia/prawo,hasla,339548,rygor-natychmiastowej-wykonalnosci.html

    wyroku, który został niby cofnięty.

  - Ja ze 20 lat temu nie zostałem naprawdę powiadomiony o sprawie
    i sąd II instancji coś z nieprawomocnym wyrokiem uczynił w efekcie
    mojej apelacji -- zmienił ów wyrok czy uchylił... Do dziś nie
    odzyskałem kosztów procesu... :)

-=-

Niektóre banki zbyt rygorystycznie weryfikują -- z Optimy nie udaje się lanie do BZWBKKBSg...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.  http://eneuel.w.duna.pl  .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'    http://danutac.eu    '.O_'

Data: 2016-09-21 21:09:06
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bank musi sprawdzac nazwe odbiorcy

"Eneuel Leszek Ciszewski" nrui5q$ki4$1@node1.news.atman.pl

[...]

Trochę głupio wyszło...

+    komornicy odmawiali egzekucji pomimo klauzuli NW i prawomocnego
+    wyroku, zanim oficjalnie rozpoczęto skarżenie tegoż wyroku.

     W efekcie skarżenia wyrok został cofnięty, ale tylko na niby. :)

Sąd cywilny był związany wyrokiem sądu karnego i jakiekolwiek
mowy czy dowody obronne nie mogły zaniżyć wysokości zapłaty
nałożonej na mego adwersarza, ale przy pierwszym podejściu
sąd moje żądania powiększył o ustawowe odsetki z uwagi na
lekceważenia sądu przez mego adwersarza.

Wyrok niby cofnięto, ale przy drugim podejściu wydano wyrok
identyczny -- razem z odsetkami, czyli jednak (niejawnie)
uznano, iż mój adwersarz wiedział na czas o toczącej się sprawie...

Sąd cywilny musiał przyznać mi pieniądze takie, jakich zażądałem
(bo sąd prawa nie tworzy a ja zażądałem kwoty możliwie najniższej
w tamtej sytuacji) ale nie musiał przyznać mi odsetek, gdyż nie
żądałem tych odsetek.

Efekt nieżądania odsetek -- kilka moich żądań sprzed  kilkunastu
lat nie doczekało się skutecznej egzekucji pomimo prawomocnych
wyroków i klauzul natychmiastowej wykonalności. :)

Ww. sprawa też nie została rozwiązana przez komorników (chętnie
biorących zapłatę za ciężką ;) pracę) -- forsę przekazała mi żona
mego adwersarza wraz z odsetkami naliczonymi jakoś dziwnie, ale od
czasu wydania drugiego wyroku.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.  http://eneuel.w.duna.pl  .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'    http://danutac.eu    '.O_'

Data: 2016-09-23 17:49:01
Autor: J.F.
Użytkownik  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rtd4ubdptc9va9bqe4cr3ti4u5mtoqjtjm@4ax.com...
Tue, 20 Sep 2016 20:05:01 +0200, w
<57e17a51$0$15192$65785112@news.neostrada.pl>, "J.F."
Czy banki sprawdzaja odbiorcow przelewow ?

Niektóre tak (Eurobank), niektóre nie (mBank).

Dokladnie spawdza ?

Bo dokladne to kanal, a niedokladne tez kanal :-)

J.

Data: 2016-09-23 19:51:45
Autor: radekp@konto.pl
Bank musi sprawdzac nazwe odbiorcy
Fri, 23 Sep 2016 17:49:01 +0200, w
<57e54ef2$0$5164$65785112@news.neostrada.pl>, "J.F."
> [...]

Tue, 20 Sep 2016 20:05:01 +0200, w
<57e17a51$0$15192$65785112@news.neostrada.pl>, "J.F."

>Niektóre tak (Eurobank), niektóre nie (mBank).

Jak dokładnie nie sprawdzałem.
Podejrzewam, że same imię i nazwisko.

W każdym bądź razie jak zamiast do Jana Kowala wyślesz do Janka Kowalskiego to
nie przejdzie.

Data: 2016-09-26 10:22:34
Autor: J.F.
Użytkownik  radekp napisał w wiadomości grup
> [...]

Podejrzewam, że same imię i nazwisko.

W każdym bądź razie jak zamiast do Jana Kowala wyślesz do Janka Kowalskiego to

A jak wyslesz do "Kowal Jan"  ?

A przypominam inny przekret - ktos rozeslal pisma od Glownego Inspektoratu Kontroli Skarbowej ze po sprawdzeniu rozliczen obywatel zalega z drobna kwota, np 69.75 zl i zalaczyl blankiet wplaty.  Dla G.I.K.S.

Konto bylo zalozone przez Giks. Stefan Giks.

J.

Data: 2016-09-30 13:46:19
Autor: Krzysztof Halasa
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:

[...]

Oczywiście oszustwo (działanie w złej wierze) to inna historia, tam
kwestia odpowiedzialności jest dość prosta, co nie zmienia sprawy
odpowiedzialności banku.
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2016-09-22 23:09:25
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

Jeśli bank ma obowiązek sprawdzać nazwę odbiorcy (kiedyś miał), to taka
wpłata powinna wrócić do dostawcy, a jeśli nie, powinno tak się stać po
np. reklamacji. Dostawca ew. mógłby wpłacić należność do depozytu by
pozbyć się długu. W takim układzie taki wadliwy przelew nie zwalnia
z długu, chociaż przypuszczalnie zwalnia z płacenia odsetek itp. Taki
przelew nie jest wtedy dokonany zgodnie z fakturą, tzn. jest wysłany na
podany numer konta, ale nie jest to konto wystawcy faktury (czy kto to
akurat powinien być).

Ale jeśli jednak bank nie ma obowiązku sprawdzania nazw, to zapłata jest
dokonana zgodnie z fakturą, i dług przestaje istnieć. Ew. urząd skarbowy
(pomijając np. prokuratora) może mieć jakieś "pytania", raczej do
tandemu (w tym przypadku) A-K.
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2016-09-23 15:38:53
Autor: Marek
On Thu, 22 Sep 2016 23:09:25 +0200, Krzysztof Halasa <khc@pm.waw.pl> wrote:
Ale jeśli jednak bank nie ma obowiązku sprawdzania nazw,

Tak jest.

[...]

Tak nie jest.

--
Marek

Data: 2016-09-23 15:57:13
Autor: Krzysztof Halasa
Marek <fake@fakeemail.com> writes:

[...]

Zapomniałeś chyba o podaniu np. podstaw prawnych?
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2016-09-23 17:47:30
Autor: J.F.
Użytkownik "Krzysztof Halasa"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:m360pnej5m.fsf@pm.waw.pl...
[...]

No ale nie sprawdzil i nie wrocilo.
Choc z reszty mozna by wnioskowac, ze znow ma obowiazek sprawdzac.

np. reklamacji. Dostawca ew. mógłby wpłacić należność do depozytu by
pozbyć się długu. W takim układzie taki wadliwy przelew nie zwalnia
z długu, chociaż przypuszczalnie zwalnia z płacenia odsetek itp.

Wadliwy ? Dotarl na konto wskazane w fakturze ...

J.

Data: 2016-09-24 10:34:38
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

No nie, przecież beneficjent nie ten.

Przy czym należy zauważyć że chodzi o osobę beneficjenta, a nie
o brzmienie jego nazwy :-)
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2016-09-24 12:43:02
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-09-24 o 10:34, Krzysztof Halasa pisze:
[...]

Ale o taki przelew poprosił beneficjent.

--
Liwiusz

Data: 2016-09-30 13:42:06
Autor: Krzysztof Halasa
Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> writes:

Wadliwy ? Dotarl na konto wskazane w fakturze ...

No nie, przecież beneficjent nie ten.

Ale o taki przelew poprosił beneficjent.

Myślę, że wystawca faktury raczej nie podawał tam nazwy owego
"beneficjenta".
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2016-09-30 18:12:29
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-09-30 o 13:42, Krzysztof Halasa pisze:
[...]

Nikt tak nie twierdził.

--
Liwiusz

Data: 2016-09-26 10:17:51
Autor: J.F.
Użytkownik "Krzysztof Halasa"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:m37fa1wva9.fsf@pm.waw.pl...
[...]

Ale konto to.

Przy czym należy zauważyć że chodzi o osobę beneficjenta, a nie
o brzmienie jego nazwy :-)

Wychodzi na to, ze przy przelewie powinien byc obowiazkowy PESEL lub NIP, czy tam REGON, KRS ...

J.

Data: 2016-09-30 13:43:08
Autor: Krzysztof Halasa
Bank musi sprawdzac nazwe odbiorcy
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:

No nie, przecież beneficjent nie ten.

Ale konto to.

Nie tylko konto. Suma, data, dane płatnika, pewnie także inne.
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2016-09-30 14:01:02
Autor: J.F.
Użytkownik "Krzysztof Halasa"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:m3shshr4tv.fsf@pm.waw.pl...
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:
No nie, przecież beneficjent nie ten.
Ale konto to.
Nie tylko konto. Suma, data, dane płatnika, pewnie także inne.

Raczej prawie wszystko sie zgadza.
Jesli zamawiasz cos w firmie XYZ, przychodzi dostawa z tejze firmy, faktura, cena i ilosc sie zgadza - to przelewasz i zakup zalatwiony.

Tylko konto nie nalezy do firmy XYZ a do ABC.

I tu faktycznie - tylko bank moze taka roznice zauwazyc.
Z drugiej strony - firma XYZ powinna sie zorientowac, ze pieniadze do niej nie docieraja.

A sama faktura - wystawiona przez firme (przedsiebiorstwo) XYZ. Tzn rekami jej nieuczciwego pracownika.

J.

Data: 2016-09-30 18:14:35
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-09-30 o 14:01, J.F. pisze:

A sama faktura - wystawiona przez firme (przedsiebiorstwo) XYZ. Tzn
rekami jej nieuczciwego pracownika.

No więc albo została zawarta umowa z firmą, i żądanie "nieuczciwego pracownika" jest tylko problemem dla firmy-wierzyciela (bo firma ustami swojego pracownika poleciła, aby dług był zapłacony przez przelew na rachunek podmiotu trzeciego), albo firma-wierzyciel wypiera się działań swojego pracownika, wówczas wycofuje swoje roszczenie o zapłatę, jako że z klientem z faktury umowy nie zawierała.

--
Liwiusz

Data: 2016-09-30 18:25:34
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nsm329$1ch$2@node2.news.atman.pl...
[...]

O pardon, umowa byla. A w niej, ze naleznosc wplynie w uzgodnionym terminie na konto wierzyciela.
Z tym, ze mozna by wnioskowac ze na konkretnie podane konto wierzyciela.

Po czym obie strony wyciagaja faktury ... i sa one rozne.
I sie zaczyna kolomyja prawna kto sfalszowal.

No coz, policja raczej nie bedzie miala problemu ustalic, u kogo pracuje posiadacz konta :-)

Oczywiscie wydawac by sie moglo, ze najprosciej gdyby bank sprawdzil wlasciciela, ale biorac pod uwage wszelkie mozliwe pomylki, to wcale nie bedzie tak  najprosciej.

J.

Data: 2016-09-30 18:49:49
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-09-30 o 18:25, J.F. pisze:
[...]

A to już inny przypadek niż tu omawiany.

[...]

To w końcu się zdecyduj, będzie, czy nie będzie.

--
Liwiusz

Data: 2016-10-03 14:56:47
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nsm54b$3d7$1@node2.news.atman.pl...
[...]

Ten sam. Skoro byla platnosc przelewem, to wczesniej musiala byc umowa, chocby ustna "termin platnosci dajcie choc tydzien", i domyslnie - platnosc na konto podane na fakturze.

Po czym obie strony wyciagaja faktury ... i sa one rozne.
I sie zaczyna kolomyja prawna kto sfalszowal.
A to już inny przypadek niż tu omawiany.

Raczej inny.
Ale jesli pracownik tak to sfalszowal, to kwestia umowy jest nadal otwarta - bo jednak zamowienie do dostawcy wplynelo, i dostawe zrealizowal.
Tylko jak sie domyslam - faktury nie wyslal.

[...]

A musze decydowac ?

Jak panstwo zdecyduje, ze bank nie musi sprawdzac wcale, to takie numery beda sie zdarzac.
Jak panstwo zdecyduje, ze bank musi sprawdzac, i bank to zrobi dokladnie, to bedzie pelno zwroconych platnosci, bo sie jedna spacja w nazwie nie zgadza.
A jak ma sprawdzac niedokladnie, to moze czasem sie uda oszustom obejsc zabezpieczenia.
W sumie, widzac problemy ze sprawdzaniem, to bylbym za tym, zeby uwolnic banki od sprawdzania

Dobre zabezpieczenie byloby przez podanie NIP, KRS czy PESEL.
Moze nawet nieobowiazkowo - kto zna, ten poda, i bank sprawdzi, kto nie zna, nie poda ... i bank np nie sprawdzi.

O ile dobrze wyczytalem, to obowiazek sprawdzania banki maja, ale czy realizuja i czy dokladnie ?

A moze po prostu spradzac od miliona w gore ?

J.

Data: 2016-09-30 20:46:28
Autor: Robert Tomasik
W dniu 30-09-16 o 18:25, J.F. pisze:

No coz, policja raczej nie bedzie miala problemu ustalic, u kogo pracuje
posiadacz konta :-)

Policji zajmie to bardzo długo, o musi zostać zwolniona z tajemnicy
bankowej. No i może się okazać, ze właścicielem jest tzw. "słup".

Data: 2016-10-01 13:29:45
Autor: nowyjestem
Bank musi sprawdzac nazwe odbiorcy
czy ktoś posiada wiedzę, którego banku dotyczyła sprawa?
czytałem uzasadnienie wyroku, ale tam wykropkowano nazwę banku i jedyne co można ustalić to okoliczność że nie chodzi o żaden z banków spółdzielczych (bank ma formę spółki akcyjnej).

Bank musi sprawdzac nazwe odbiorcy