Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.

Data: 2019-08-15 17:54:20
Autor: Szymon
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
Dziś wyczytałem:

http://next.gazeta.pl/next/7,151003,25088374,kredyt-z-ujemna-stopa-procentowa-tak-ale-w-danii-tamtejszy.html

Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu. To prawdopodobnie pierwsza taka oferta na świecie

Duński Jyske Bank wprowadził coś, czego nie zaproponował żaden inny bank. Klient może zarabiać 0,5 proc. rocznie na... kredycie, który zaciągnął w banku. Kredyt z ujemną stopą procentową przebił nawet propozycję banku Nordea, który zaczął oferować hipoteki 0 proc.
bank

Jak donosi "The Guardian", zaproponowany przez duński Jyske Bank kredyt hipoteczny z ujemną stopą procentową oznacza, że w istocie bank płaci kredytobiorcom w zamian za to, że zaciągnęli u niego pożyczkę. Skutek? Klient odda mniej niż pożyczył od banku.

Jyske Bank tłumaczy, że pomysł ma jednak charakter bezgotówkowy. Zysk następuje przez oszczędność i realnie malejącą ratę. Klienci nie dostają od instytucji pieniędzy na konto - mogą spłacać swój kredyt jak w każdym innym przypadku, ale ich rata każdego miesiąca jest obniżana.

     Nie dajemy pieniędzy do ręki, ale każdego miesiąca dług naszych klientów się zmniejsza, a oni mniej płacą

- skomentował ekonomista Jyske Bank, Mikkel Hoegh.

Warto jednak dodać, że - na samym końcu - klienci banku prawdopodobnie i tak oddadzą mu nieco więcej pieniędzy niż pożyczyli. Do rat kredytu należ bowiem również doliczyć opłatę za sporządzenie umowy, jak również za obsługę kredytu.

Ujemne stopy procentowe

Cały pomysł został opisany przez bank na stronie internetowej. Zapytań od klientów nie brakuje, a część z nich nadal jest nieufna. Jak wyjaśnia "The Guardian", to dzięki stopom procentowym niewystępującym na innych rynkach tego typu kredyty są możliwe zarówno w Danii, jak i w Szwecji czy Szwajcarii.

Pomysł Jyske Bank wydaje się odpowiedzią na potencjalne zagrożenia wynikające z takich poziomów stóp procentowych - oszczędności zgromadzone przez klientów na kontach bankowych mogą zacząć się szybko kurczyć. Kredyt z nieustannie malejącą ratą, w rezultacie czego oddajemy mniej niż bierzemy, pozwala wykorzystać tę szczególną sytuację na rynku finansowym.

Jyske Bank oferuje 10-letni kredyt hipoteczny, przy którym klient będzie 0,5 proc. "do przodu", czyli odda mniej niż pożyczka, którą zaciągnął. Z kolei kolejny duński bank, Nordea, ogłosił niedawno inny - również niespotykany na naszym rynku produkt - 20-letni kredyt hipoteczny o stałym, zerowym oprocentowaniu. Analitycy finansowi szacują, że tak tanie pożyczanie pieniędzy może spowodować wzrost cen mieszkań.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Tak się zastanawiam... Czy wolelibyście wyższe/obecne/niższe stopy procentowe?
Z jednej strony osoba mająca pewne środki mogłaby chcieć, aby stopy nieco poszły w górę i wróciły czasy lokat z zauważalnym zyskiem (pomijam tu aspekt inflacyjny)... Z drugiej... Gdyby pojawiły się oferty 0% lub nawet poniżej - także osoba ze środkami mogłaby na tym skorzystać. W zasadzie RRSO 0% już dziś zaczyna się pojawiać np. przy zakupach sprzętu elektronicznego lub na Allegro w formie promocji.

Data: 2019-08-15 10:10:16
Autor: Dawid Rutkowski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
Procent procentem, pytanie, ile prowizje.
No i to -0,5% jest na teraz, a w przyszłości zmienne. Do tego kredyt tylko na 10 lat, mało kto w tyle czasu zarobi na mieszkanie.
Już lepszy jest ten od nordei na 20 lat stałe 0% - tylko znów pytanie o prowizje.
Zresztą ujemnie oprocentowany kredyt to nic nowego - niektórzy frankowicz takie w PL mają...

W unii (więc i w Danii, bo są w ERM II) stopy zerowe, a inflacji nie ma.
U nas wyższe, a inflacja szaleje - a taki glapcio chce je jeszcze obniżać.
Widać złotówka musi paść znów na pysk, by Polacy się zorientowali, że władzuchna kupuje ich za ich własne pieniądze, którymi niedługo będzie się można tylko podetrzeć :(

Data: 2019-08-15 19:51:50
Autor: Robert Sierant
[...]

niech podadzą RRSO i wszystko będzie jasne, oprocentowanie lub marża to nie wszystko...za mało danych czy oferta jest dobra czy tylko medialna

tak jak w jednym naszym banku oprocentowanie kredytu gotówkowego 4,99%, ale...prowizja zależna od scoringu (praktycznie do 35%), ktoś chętny?

RobertS

https://finansowewariacje.wordpress.com/

Data: 2019-08-15 12:20:09
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu czwartek, 15 sierpnia 2019 19:51:47 UTC+2 użytkownik Robert Sierant napisał:
> [...]

tak jak w jednym naszym banku oprocentowanie kredytu gotówkowego 4,99%, ale...prowizja zależna od scoringu (praktycznie do 35%), ktoś chętny?

Jak sprawdzałem to miałem 4 gwiazdki (więc teraz może 5, chyba że ta piąta jest za płacenie odsetek, w takim wypadku nie dostanę nigdy ;) - to ile byłoby prowizji?
Pamiętam jakąś reklamę gotówkowego - 0% odsetki, prowizja 10%.

Data: 2019-08-15 20:01:42
Autor: Szymon
W dniu 2019-08-15 o 19:51, Robert Sierant pisze:
niech podadzą RRSO i wszystko będzie jasne, oprocentowanie lub marża to nie wszystko...za mało danych czy oferta jest dobra czy tylko medialna

Myślę, że medialna, ale przeciera szlaki. Wiesz - kiedyś ludziom w PL też wydawało się niemożliwe, aby konto było na zero, a powierzanie bankom pieniędzy kosztowało.

W PL mamy stosunkowo wysokie stopy, a już niejednokrotnie dokładamy do "bankowania". Zaczynamy się przyzwyczajać... lub już jesteśmy przyzwyczajeni... iż bank świadczy usługę, a za usługę się płaci. Pożyczanie od banku pieniędzy nadal kojarzy się z wydatkiem... To fakt. Kiedyś mBank zbierał depozyty i wrzucał na rynek międzybankowy. Być może znajdzie się kiedyś bank, który pożyczy na międzybankowym na -1%, by dawać klientowi na -0,5. Bez kruczków. Zresztą kto wie, jak głęboko w tym ścinaniu stóp banki się posuną.

Data: 2019-08-15 12:17:30
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu czwartek, 15 sierpnia 2019 20:02:21 UTC+2 użytkownik Szymon napisał:
> [...]

Myślę, że medialna, ale przeciera szlaki. Wiesz - kiedyś ludziom w PL też wydawało się niemożliwe, aby konto było na zero, a powierzanie bankom pieniędzy kosztowało.

To chyba Tobie coś się wydaje.
Moje pierwsze konto w żubrze, założone w 1999, było za darmo i jeszcze oprocentowane. Potem oprocentowanie malało, 0,001% jeszcze zniosłem, ale jak wprowadzili 3zł/mc opłaty to uciekłem do mBanku (założonego pocztą).
Teraz mam darmowe ROR w 8 bankach.

W PL mamy stosunkowo wysokie stopy, a już niejednokrotnie dokładamy do "bankowania".

Dokładają głupki - zawsze tak robili.

Zaczynamy się przyzwyczajać... lub już jesteśmy przyzwyczajeni... iż bank świadczy usługę, a za usługę się płaci.

Głupki dają się przyzwyczajać do głupot - a takie smuty wypisują bankowe trolle.

[...]

Bank zawsze pożyczy klientowi drożej niż sam za pieniądz zapłaci.
Jak nie na % to na prowizji zedrze.
Inną sprawą jest to, że depozyt na 0% na koncie za 0zł to nie jest tak źle - w strefie euro były banki, które próbowały wprowadzać ujemnie oprocentowane ROR (w sumie tym samym jest ROR 0% z opłatami) - ale klienci zagłosowali nogami.

Data: 2019-08-16 10:30:36
Autor: Szymon
[...]

Ale co chciałeś powiedzieć?
Jeśli masz darmowy ROR to na nim tracisz, czyli de facto opłacasz usługę.

W PL mamy stosunkowo wysokie stopy, a już niejednokrotnie dokładamy do
"bankowania".

Dokładają głupki - zawsze tak robili.

Spójrz nieco szerzej na problem. Kto dokłada: X mający 8 kont za darmo, czy Y płacący za konto 10zł/mc i zarabiający na nim 100zł/mc?
To trochę jak z kredytami - 0% oprocentowania nie znaczy, że kredyt jest za darmo. Podobnie jak 0% marży w innym i 0% prowizji w jeszcze kolejnym. Całościowo musisz spojrzeć na problem.

Zaczynamy się przyzwyczajać... lub już jesteśmy
przyzwyczajeni... iż bank świadczy usługę, a za usługę się płaci.

Głupki dają się przyzwyczajać do głupot - a takie smuty wypisują bankowe trolle.

Poziom matematyki jest jaki jest. Podobno w czasie 17 lat istnienia gimnazjów egzamin z matematyki nigdy nie przekroczył 50% średniej poprawnych odpowiedzi. A gdyby tak jeszcze zrobić przedmiot "podstawy ekonomii" albo "logiczne myślenie"...

Bank zawsze pożyczy klientowi drożej niż sam za pieniądz zapłaci.

Truizm. Aczkolwiek znowu - szerzej! Bank odpowiednio sprofilowany mógłby zarabiać na czymś innym.

Jak nie na % to na prowizji zedrze.

Otóż właśnie... Swego czasu też na płatnościach kartami. Bywało, że na ubezpieczeniach... Albo pośrednictwie w sprzedaży obligacji... Albo TFI... Trochę tych możliwości jest.

[...]

Otóż to!
Ponieważ korzystanie z banku wymaga czasu, pewnej "energii" ze strony klienta, powinien być na tym zysk. "Za darmo", bo wszystko za zero to trochę zbyt mało...

Data: 2019-08-17 01:33:31
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.

"Dawid Rutkowski" 5157e258-863b-4146-ae97-1f9ee8c0b7d2@googlegroups.com

: Bank zawsze pożyczy klientowi drożej niż sam za
: pieniądz zapłaci. Jak nie na % to na prowizji zedrze.

Niekoniecznie. W Mille brałem za free i wpłacałem
na oszczędne -- nierzadko ;) właśnie w Mille. :)

-=-

Właśnie odkryłem, ;) że w Mille gnije szmal od 05 sierpnia...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2019-08-17 01:30:11
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.

"Szymon" qj46na$1ri6$1@gioia.aioe.org

Wiesz - kiedyś ludziom w PL też wydawało się niemożliwe, aby konto było na zero,

Pamiętam czasy, gdy konta w Polsce były za free -- kosztowały
czeki itp... Początek zdzierania też pamiętam -- Kredyt Bank
zdarł 20 pln za rok z góry... Ludzie szaleli!!! -- żądali
zwrotu opłaty, wypowiadali umowy...

Miałem konto w Polskim Banku Inwestycyjnym, który wyłonił
się z NBP, po czym został wchłonięty przez KB...

Namierzyłem stalowe (chyba stalowe) drzwi NBP i uznałem, że
tam też będę miał konto, ale matka (wizytująca NBP nieraz
jako pracowniczka księgowości państwowej firmy) zauważyła,
iż tym razem obrałem zły ;) cel...

Jednak dopiąłem swego! ;)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-08-15 19:55:54
Autor: Szymon
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
Procent procentem, pytanie, ile prowizje.

Rzecz jasna - w RRSO składowych jest nieco więcej.

No i to -0,5% jest na teraz, a w przyszłości zmienne. Do tego kredyt tylko na 10 lat, mało kto w tyle czasu zarobi na mieszkanie.

W Danii - nie wiem. W PL to całkiem realne. Są ludzie, którzy mają oszczędności, a jednocześnie kredyt. Przy ujemnych stopach to ma sens, a mając możliwość przedterminowej spłaty problem zmiennych stóp odpada.

Już lepszy jest ten od nordei na 20 lat stałe 0% - tylko znów pytanie o prowizje.
Zresztą ujemnie oprocentowany kredyt to nic nowego - niektórzy frankowicz takie w PL mają...

Tu akurat jest kwestia hipoteki. Stąd np. ubezpieczenie może być konieczne. Zastanawiam się czy to nie jest krok - pierwszy na świecie wg dziennikarza - aby zmienić sposób myślenia. Do tej pory depozyt-zysk dla nas, kredyt-zysk dla banku - takie było przekonanie. Ot, bank ściąga z rynku depozyty i pożycza potrzebującym. Różnica w oprocentowaniu to jego zysk. Przykład z Danii nieco zmienia te relacje...

W unii (więc i w Danii, bo są w ERM II) stopy zerowe, a inflacji nie ma.

Inflacja niekoniecznie przekłada się na poczucie Kowalskiego o wzroście/spadku cen. Zatem nie brałbym jej pod uwagę.

U nas wyższe, a inflacja szaleje - a taki glapcio chce je jeszcze obniżać.

Wiesz... Powiedzmy, że Iksiński ma 430.000. Teoretycznie - im wyższe stopy tym więcej zarobi na lokacie - najpopularniejszej formie "inwestowania" w PL. Upraszczam, ale nie czepiajmy się szczegółów... Tymczasem... Iksiński może wpaść na pomysł "kupię mieszkanie". Dziś przeczytałem, że 70% mieszkań od deweloperów jest kupowane za gotówkę. Teraz... Gdybyśmy mieli duńską sytuację to zamiast wydać 100.000 euro, mieć lokal i 0 na lokacie, Iksiński mógłby wziąć kredyt. Powiedzmy, że do spłaty ma mniej niż zaciągnął. Do tego nadal ma w garści 430.000. Może wrzucić na procent. Zaczyna zarabiać na kredycie i na depozycie. Oczywiście jeśli boi się różnic kursowych to wrzuca w EUR. Nadal można znaleźć depozyty w EUR oprocentowane (0,3% znam). I teraz kasa leci z depozytu (0,3%) i z kredytu (-0,5%). Gdyby warunki drugiego się zmieniły - przedterminowa spłata i już.

Data: 2019-08-16 01:50:01
Autor: pasztab
Den torsdag 15 augusti 2019 kl. 19:10:17 UTC+2 skrev Dawid Rutkowski:

W unii (więc i w Danii, bo są w ERM II) stopy zerowe, a inflacji nie ma.

W Danii i nie tylko w Danii /bo i w Szwecji, poza UE w Szwajcarii/ sa stopy nie tylko zerowe, ale i minusowe, a inflacja jest i to wcale nie taka mala.. W Szwecji oficjalnie 1,7% choc byla juz wiele wyzsza /niecale 3%/.
A w ta inflacje 1,7% to i tak wielu nie wierzy Mieszkam juz tu od wielu lat i widze jak towary drozeja - predzej to wlasnie 3-4% a nie 1,7%. Do tego dochodzi jeszcze katastrofalnie slaba korona szwedzka.
Dziwne, ze ceny towarow importowanych do Szwecji nie rosna w kilkudziesieciu procent rocznie. Minusowe stopy procentowe przy wcale niemalej inflacji to rabunek jaki sie tu przeprowadza od wielu lat.

Data: 2019-08-16 11:52:05
Autor: Szymon
W dniu 2019-08-16 o 10:50, pasztab@gmail.com pisze:
[...]

Rzeczywiście teraz jest "moda" na osłabianie własnej waluty. Korona szwedzka... ale też norweska... lecą w dół. Ciekawe czy Skandynawia, która uchodzi raczej za drogi region, dla turystów stanie się bardziej dostępna przez te machinacje.

Data: 2019-08-16 03:07:52
Autor: pasztab
Den fredag 16 augusti 2019 kl. 11:52:44 UTC+2 skrev Szymon:
> [...]
> Rzeczywiście teraz jest "moda" na osłabianie własnej waluty. Korona szwedzka... ale też norweska... lecą w dół. Ciekawe czy Skandynawia, która uchodzi raczej za drogi region, dla turystów stanie się bardziej dostępna przez te machinacje.

Dla turystow moze tak jesli wymienia swoje sobie euro czy dolary na SEK, ale dla tych, ktorzy tu mieszkaja niestety nie. Szwedzi juz tak nie przeprowadzaja sie do Hiszpanii i Portugalii jak kiedys, bo po prostu jest dla nich za drogo. Wiekszosc o wyjazdach do Tajlandii 2 razy w roku tez moze zapomniec.
NOK jeszcze "trzyma fason". Norges Bank troche zapobiegl krachowi swojej waluty - trzymaja stope 1,25% - w przyszlym miesiacu spodziewana nastepna podwyzka. Gorzej z Riksbanken - tutaj zadne argumenty za podwyzka stopy procentowej nie dzialaja.

Data: 2019-08-17 01:08:49
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.

"Szymon" qj5ud9$1e4t$1@gioia.aioe.org

[...]

W Norwegii jest drogo? -- toż tam można jeść za freeko...
Paliwo samochodowe jest drogie? (teraz może jest, kiedyś
można było tankować taniej niż w Polsce)
Noclegi w namiocie na dzikim obozowisku? ;)
Pitna woda za darmo z wodospadów, jadalne
ryby za darmo -- trzeba tylko złowić...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-08-17 01:19:33
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.

"Dawid Rutkowski" ea6f7942-afa8-4a03-a4d1-9e7ca4bb4ddc@googlegroups.com

: U nas wyższe, a inflacja szaleje - a taki glapcio chce je jeszcze obniżać.

Inflacja zjada 500+, lecz nie rusza składek ZUS.
Składki ZUS rosną wraz ze średnią krajową i minimalną pensją...
(PKB w górę 5%, lecz składki dla prowadzących DG o 10%...)

: Widać złotówka musi paść znów na pysk, by Polacy się zorientowali,
: że władzuchna kupuje ich za ich własne pieniądze, którymi niedługo
: będzie się można tylko podetrzeć :(

Polacy nie muszą oszczędzać w złotówkach -- mogą w euro czy
dolarach... Co wtedy, gdy zaczną we frankach szwajcarskich? ;)
(może przegapili kolejny dobry moment? -- jak 5 lat temu z USD)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-08-17 11:44:28
Autor: Szymon
[...]

Wydaje się, iż coraz więcej osób przekłada skalę makro na mikro. Innymi słowy - wzorem banków centralnych - dywersyfikują swój portfel. Część oszczędności trzymają w PLN, ale też część w EUR/GBP, USD, CHF. Niektórzy dorzucają złoto, inni akcje/TFI.

Sądzę, że sytuacja, w której ktoś ma tylko jedną walutę (w tym PLN) odchodzi w przeszłość. Pomagają darmowe konta walutowe, karty, łatwy dostęp do wymiany. Generowanie zysków będzie odbywało się poprzez zmianę proporcji w portfelu. Pewnie Polacy nie do końca są jeszcze na to gotowi, ale myślę, że najbliższe lata to właśnie pójście w tym kierunku.

Data: 2019-08-17 23:43:48
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.

"Szymon" qj8iav$vk8$1@gioia.aioe.org

[...]

Jaki procent ludzi wg Ciebie dywersyfikuje w ten sposób?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-08-18 13:23:36
Autor: Szymon
[...]

Coraz większy. W ciągu ostatnich kilku lat z 25% na 50% wzrósł odsetek osób, które posiadają oszczędności. Na pewnym poziomie ludzie zastanawiają się jak zainwestować pieniądze. Przy obecnym oprocentowaniu lokat trzeba szukać alternatyw. Dla niektórych będą to TFI, dla innych nieruchomości na wynajem itd.

Data: 2019-08-18 16:41:20
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.

"Szymon" qjbcgu$15ak$2@gioia.aioe.org

Jaki procent ludzi wg Ciebie dywersyfikuje w ten sposób?

Coraz większy. W ciągu ostatnich kilku lat z 25% na 50%
wzrósł odsetek osób, które posiadają oszczędności.

Ile z tych 50% wg Ciebie dywersyfikuje wiadomym sposobem?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(  coma |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2019-08-18 08:24:53
Autor: Dawid Rutkowski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
Jeszcze pytanie, ile to jest "oszczędności"?
Jedna pensja własna? 10?
Jedna/10 średnich krajowych?

Ja słyszałem, że oszczędności ma 10% Polaków.
W 25% - a tym bardziej 50% - nie wierzę.

Data: 2019-08-18 19:05:23
Autor: ąćęłńóśźż
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
Jak jest 500+ to pewien wzrost jest możliwy, np. z uwagi na zwolnienie tych wpłat z zajęcia, więc spokojniej można trzymać jakieś kwoty w banku jako "oszczędności".
Ciekaw jestem, czy jest jakiś centralny rejestr kwot wolnych od zajęcia, w tym z tytułu wypłaty świadczeń 500+?
Gdy ktoś ma zajęcie na rachunku, to najpierw ma zajmowaną taką wpłatę, a następnie po krótkim czasie zwalnianą.
Na wyciągach wygląda to mniej więcej:
xx-yy-zzzz +500.00zł wypłata świadczenia abcdefgh
xx-yy-zzzz -500,00zł zajęcie egz.
xy-yy-zzzz +500,00zł zwrot kwoty wolnej

-- -- -

Data: 2019-08-18 10:33:27
Autor: Dawid Rutkowski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
"Jakąś" kwotę trzyma każdy, kto dostaje pensję na konto.
Chyba że większość ludzi "porusza się jedynie" w obszarze kredytu odnawialnego (kiedyś słyszałem taką rozmowę w metrze) albo właśnie mają już komornika...
Stąd pytanie, ile ma koncie można uznać za "oszczędności", a ile za kasę, która i tak do końca miesiąca wyfrunie.
Czy może przed wypłatą sprawdzają? ;>

Data: 2019-08-18 19:29:58
Autor: Szymon
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
Jeszcze pytanie, ile to jest "oszczędności"?

< 1 - 16%
1-3 pensje - 26%
4-6 - 23%
7-12 - 15%
>12 - 20%

Ja słyszałem, że oszczędności ma 10% Polaków.
W 25% - a tym bardziej 50% - nie wierzę.

To nie kwestia wiary, ale badań. Przy czym należy się spodziewać, iż realnie jest więcej osób niż deklarowało...

Data: 2019-08-18 10:36:17
Autor: Dawid Rutkowski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
Ale z dodania których z tych 5 liczb wyjdzie 50%?

Data: 2019-08-18 19:52:29
Autor: Szymon
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
Ale z dodania których z tych 5 liczb wyjdzie 50%?

Tych liczb nie należy dodawać. Wśród posiadających oszczędności - a jest ich 50% - takie są proporcje.
Pytałeś co to są "oszczędności", zatem podałem. Sam oceń czy np. 2 pensje można za oszczędności uznać czy nie.

Data: 2019-08-18 14:43:34
Autor: Dawid Rutkowski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
OK, a było coś o tych drugich 50%?
Czy żyją od pierwszego do pierwszego czy też na permanentnym minusie i/lub z blokadami komorniczymi?

Data: 2019-08-19 08:53:02
Autor: Wojciech Bancer
On 2019-08-18, Dawid Rutkowski <drutkow1@wp.pl> wrote:
Jeszcze pytanie, ile to jest "oszczędności"?
Jedna pensja własna? 10?
Jedna/10 średnich krajowych?

Ja słyszałem, że oszczędności ma 10% Polaków.
W 25% - a tym bardziej 50% - nie wierzę.

Tu jest fajne opracowanie za 2017 rok.
https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/oszczednosci-polakow-raport-ing/n8qmmwn

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2019-08-18 17:17:35
Autor: Szymon
[...]

Nie mam żadnej wiedzy na ten temat.

Data: 2019-08-16 00:09:41
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.

"Szymon" qj3v8f$pof$1@gioia.aioe.org

Tak się zastanawiam... Czy wolelibyście wyższe/obecne/niższe stopy procentowe?

Pożyczyłbym od banku 10 mln pln na kupno domu -- bankowi do końca mego
życia spłacałbym ;) tylko odsetki. (za co być może zdołałbym utrzymać
ów dom)

Gorzej z samochodem -- dom nie zużywa się tak szybko jak samochód...

Z jednej strony osoba mająca pewne środki mogłaby chcieć, aby stopy nieco poszły w górę i wróciły czasy lokat z zauważalnym zyskiem (pomijam tu aspekt inflacyjny)...

Ale tylko lichwiarze! Porządni ludzie nie chcą żyć z lichwy, lecz z cwaniactwa.

[...]

Niskie koszty pieniądza są niestety efektem recesji, ;) o której
mówił DTusk -- gdy Polska była zieloną wyspą, ;) Duńczycy kosili
szalejące zyski... Chyba największe w UE w tamtych latach...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-08-16 01:43:29
Autor: pasztab
Den torsdag 15 augusti 2019 kl. 17:54:59 UTC+2 skrev Szymon:

Tak się zastanawiam... Czy wolelibyście wyższe/obecne/niższe stopy procentowe?

Zdecydowanie wyzsze stopy procentowe.

Data: 2019-08-17 00:46:08
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.

<pasztab@gmail.com> c6dc54a7-60a5-4b24-a59f-3e2abbe9c7b8@googlegroups.com

Tak się zastanawiam... Czy wolelibyście
wyższe/obecne/niższe stopy procentowe?

: Zdecydowanie wyzsze stopy procentowe.

Cel inflacyjny niemal przekroczony -- może 10 września stopy
podrosną... A może pójdą w dół? ;) -- w ślad za europejskimi...

IMO frankowicze stracą na niskich stopach -- złotówka będzie dołowana...

Najmilej bym widział (obok podniesienia stóp -- to zawsze jest
miłe!) zniesienie (ciekawe dokąd?) podatku naszego dobrodzieja...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-08-16 17:38:30
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
[...]

Frankowiczom banki nie płaciły?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-08-16 19:23:30
Autor: Szymon
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu. To prawdopodobnie pierwsza taka oferta na świecie

Frankowiczom banki nie płaciły?

Oddajesz więcej niż wziąłeś... Duuuużo więcej. Więc chyba nie.

Data: 2019-08-17 00:42:04
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.

"Szymon" qj6orm$19ns$1@gioia.aioe.org

Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
To prawdopodobnie pierwsza taka oferta na świecie

Frankowiczom banki nie płaciły?

Oddajesz więcej niż wziąłeś... Duuuużo więcej. Więc chyba nie.

Ale oprocentowanie bywało ujemne i banki naprawdę
wypłacały, co powodowało problemy okołopodatkowe.

Tu (u Hamleta) będzie podobnie? -- bank da ujemne oprocentowanie,
ale zabierze inaczej? Jak drażnienie kobry? ;) -- toż wiadomo, że
zaatakuje i strzeli/plunie jadem po oczach...

-=-

Banki prywatne mogę mieć też inny/zBożny cel -- konkurencję
wobec banków centralnych zarządzanych przez... Może nie przez
amatorów, ale i nie przez właścicieli bankujących setki lat...

Produkcja rośnie szybko -- kreacja forsy za tym nie nadąża,
więc aby nie było kryzysów podobnych do tych ze złotych lat,
trzeba jakoś dorzucać szmal do obiegu... Można drukować
w mennicach ;) centralnych a można inaczej... Pożyczony
(na ujemny czy dodatni lub zerowy) procent pieniądz musi
wcześniej czy później trafić do banków, więc jednak banki
także tym sposobem dokarmiają rynek pieniędzmi... Choć
czynią to jakby ;) na krechę -- dziś dorzucą, ale za
jakiś czas przecież stracą, gdy ludzie zaczną ,,spłacanie
odsetek''...

Być może takie ,,kredytowanie'' opłaca się a być może
banki naliczą jakieś marże, prowizje, opłaty manipulacyjne,
a może to jedynie reklama podobna do owisienkowania?...

Może chcą rozkręcić rynek/handel, by następnie czerpać zyski
z tego rozkręcenia? Niby każdy najpierw inwestuje -- a później
zbiera owoce...

Może chcą tym sposobem wykazać myślenie frankowiczów sprzed lat?

Może po prostu nudzą się? ;)

Może wiele czynników złożyło się na takie posunięcie?

Może chęć wykazania zysków z UE?...

Centralne drukarnie dają komu? -- chyba pracownikom budżetowym...
Bank centralny kupując obligacje rządowe z zamiarem umorzenia,
wzbogaca rząd, który chyba najpierw daje coś na kształt 500+
i pensji pracownikom państwowym...

Może ujemny procent to kontratak wobec tychże centralnych drukarni?

Ale... Rząd Danii nie ma nadmiernych długów...
(może właśnie chce mieć?!)
Ale Dania ma nie euro a swoją walutę...
Czy EBC może skupować duńskie obligacje w celu umarzania ich?

   https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/dlug-publiczny-dania-morawiecki-budzet,62,0,2403902.html
   21.04.2018

   https://pl.tradingeconomics.com/denmark/government-debt-to-gdp

Przypomnę, że Dania jest monarchią...

   https://pl.wikipedia.org/wiki/Ustrój_polityczny_Danii
   Władza ustawodawcza należy do monarchy
   natomiast realizowana jest poprzez
   jednoizbowy parlament zwany Folketinget.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-08-17 11:39:38
Autor: Szymon
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
Oddajesz więcej niż wziąłeś... Duuuużo więcej. Więc chyba nie.

Ale oprocentowanie bywało ujemne i banki naprawdę
wypłacały, co powodowało problemy okołopodatkowe.

Jakichś szczególnych problemów podatkowych tu nie widzę...
Myślę, że na kredyt należy spojrzeć globalnie. To, że stopy są ujemne, a frankowicz i tak musi spłacić 2-3x tyle co wziął wskazuje jednak, iż bank na nim zarabia.

Centralne drukarnie dają komu? -- chyba pracownikom budżetowym...

Wszystkim wprowadzając pieniądz do obrotu.

Bank centralny kupując obligacje rządowe z zamiarem umorzenia,
wzbogaca rząd, który chyba najpierw daje coś na kształt 500+
i pensji pracownikom państwowym...

....którzy za te pieniądze coś tam kupują. Wzrasta sprzedaż, tym samym produkcja, tym samym zatrudnienie, tym samym podatki od wszystkiego, a z nich opłaca się 500+.

Może ujemny procent to kontratak wobec tychże centralnych drukarni?

Sądzę, że manipulując oprocentowaniem uzyskuje się bardzo transparenty system. Byłoby idealnie, gdybyśmy mieli wszystkie konta za darmo i jedynie procent (dodatni lub ujemny) był różny.
Zwróć uwagę na oferty firm telekomunikacyjnych. Swego czas bardzo rozbudowane o opcje, pakiety, taryfy itd. Potem niejako "zrolowane" to 1 abonamentu i znowu system puchł do masy krytycznej, po czym znowu "reset". Od pewnego czasu banki idą w podobną stronę... Zamiast 5-6 ofert kont - jedno w różnych opcjach.

Data: 2019-08-17 13:30:21
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.

"Szymon" qj8i1t$udl$1@gioia.aioe.org

Ale oprocentowanie bywało ujemne i banki naprawdę
wypłacały, co powodowało problemy okołopodatkowe.

Jakichś szczególnych problemów podatkowych tu nie widzę...

Ale inni widzieli. Klient dostał szmal -- wzbogacił się!
Gdy bank naliczy 01 grosz odsetek -- podatek zapłaci!

Myślę, że na kredyt należy spojrzeć globalnie.

Nie zrozum mnie źle -- Twoje myślenie zachowaj na czas
wyborów parlamentarnych. ;) W tym miejscu nie Twoje
myślenie jest ważne, lecz myślenie US itp. oparte
o myślenie ustawodawcy itp...

To, że stopy są ujemne, a frankowicz i tak musi spłacić 2-3x tyle co wziął wskazuje jednak, iż bank na nim zarabia.

Kupujesz piwo -- sklep zarabia; zwracasz butelkę, dostajesz
zwrot kaucji, ale sklep nadal sumarycznie na piwie zarabia,
co nie zmienia faktu, iż otrzymałeś forsę...

W wypadku butelki czy reszty z płatności nie ma problemu, ale
gdy zwrócisz palety i otrzymasz zwrot kaucji, dostaniesz
fakturę korygującą lub coś podobnego...

Wydoiłeś cudzą krowę -- dostałeś zapłatę.
Częścią tej zapłaty zapłaciłeś za mleko -- sprzedawca
mleka (być może Twój pracodawca) zyskał.

Jesteś w sumie do przodu, bo dostałeś za miesięczne dojenie
2 kpln a za mleko zapłaciłeś w tym czasie tylko 50 pln, ale
i Ty płacisz podatek dochodowy, i Twój pracodawca płaci
różne podatki...

ZTCW banki nie wiedziały, jak traktować ten zysk -- zwracały się
do państwa z pytaniami...

Centralne drukarnie dają komu? -- chyba pracownikom budżetowym...

Wszystkim wprowadzając pieniądz do obrotu.

EBC drukuje i wysyła swe druki poczta z trąbką każdemu do domu? ;)

Bank centralny kupując obligacje rządowe z zamiarem umorzenia,
wzbogaca rząd, który chyba najpierw daje coś na kształt 500+
i pensji pracownikom państwowym...

...którzy za te pieniądze coś tam kupują.

BRAWO!!!

Wzrasta sprzedaż, tym samym produkcja, tym samym zatrudnienie, tym samym podatki od wszystkiego, a z nich opłaca się 500+.

Dokładnie tak samo jest wtedy, gdy forsę dorzuca/kreuje bank komercyjny?
Nie -- komercyjny dorzuca Kowalskiemu, zaś centralny -- Nowakowej.
Nowakowa z założenia jest pracownikiem państwowym (być może nauczycielką)
lub matką biorącą 500+, ale Kowalski może być i pracownikiem państwowym,
i prywatnym przedsiębiorcą...

Centralny daje innym ludziom niż komercyjny.
Inni ludzie inaczej (i na co innego) wydają.
(inaczej stymulują)

Może komercyjni chcą uniknąć nadmiernego wzbogacania ludzi budżetowych
i socjalnych, którzy zbyt silni, mogliby przejąć (legalnie -- w efekcie
uczciwych wyborów parlamentarnych) pełnię władzy i doprowadzić do krachu
gospodarczego oraz totalitarnego zniewolenia ludzkości...

Odbiorcy socjalni widzą nierzadko tylko najbliższy zysk -- 500+ przykładowo,
ale przymykają oczy na rzeczywistych beneficjantów tych dobrodziejstw, czyli
na rządzących, którym czapkują, myląc ich z rzeczywistymi dobroczyńcami...

Nieproporcjonalne wspieranie rządzących socjalistów może doprowadzić do
nadmiernego gniecenia ludzi rzeczywiście pracujących i budujących dobrobyt...
Odbiorcy 500+ itp. lekko wzbogacą się, co być może szybko zaowocuje
zbiednieniem wywołanym inflacją, ale rządzący mogą wzbogacić się nadmiarowo...

Co EBC zyska umorzeniem obligacji? Władzę -- to jasne...
Jak ją wykorzysta? -- Naciskami, propozycjami, sugestiami,
infiltrowaniem władz państwowych swymi ludźmi itd...

Może komercyjni próbują powstrzymać marsz/pochód centralnych?
Może obawiają się obudzenia w socjalizmie -- gdzie człowiek
pracuje za darmo i otrzymuje to, co władza uzna za stosowne...

Przykładowo ja -- zamiast pieniędzy za mą pracę otrzymam mleko,
którego domagałem się latami, choć właśnie teraz odchudzam się,
przez co odstawiłem mleko...

Może te niskie stopy są elementem jakiegoś kolejnego komunistycznego podboju?
UE gloryfikuje KMarksa -- tego Marksa, którego rosyjscy sowieci stawiają obok
Lenina... (wszyscy sowieci są rosyjscy? -- chyba 'sowieci' to po rosyjsku 'radni')

Wychowałem się w komunistycznej Polsce, więc wiem, że komunizm jest bardzo
dobrym ustrojem a złe są jedynie błędy i wypaczenia komunizmu -- niestety
nieuniknione... ;)

Ale czy Francuzi, Brytyjczycy, Niemcy iip. wiedzą?... ;)
Czy nowe pokolenia Polaków wiedzą?...

[...]

Niby przejrzystość wzrasta -- ale nadal pozostaje pytanie:
 - jaki zysk widzi bank w udzielaniu ujemnie oprocentowanych kredytów?

-=-

Albo -- jaki zysk mieli polscy żydzi w finansowaniu szpitali leczących
biedotę tak żydowską jak i nieżydowską? ;) [akurat chyba żaden]

-=-

Może altruizm centralnych ma swe podłoże w tym, w czym zwykle ma
altruizm? -- w socjobiologi... Może podobną drogą chcą iść komercyjni?

Może centralni swym altruizmem chcą wzmocnić swych żołnierzy, czemu
komercyjni chcą przeciwstawić się podobnymi metodami? Może jesteśmy
świadkami wojny pomiędzy komunistami (proponującymi raj na ziemi)
a zdroworosadkowcami?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-08-17 14:25:40
Autor: Szymon
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
Jakichś szczególnych problemów podatkowych tu nie widzę...

Ale inni widzieli. Klient dostał szmal -- wzbogacił się!

Hmm... Wziąłem kredyt 100 zł. Mam oddać 90. Wzbogaciłem się o 10. Płacę belkowe 19%. Teraz mam oddać 91,90 zł.

Kupujesz piwo -- sklep zarabia; zwracasz butelkę, dostajesz
zwrot kaucji, ale sklep nadal sumarycznie na piwie zarabia,
co nie zmienia faktu, iż otrzymałeś forsę...

Wcześniej zapłaconą. Nie dostrzegam tu dochodu. Zapłaciłem 35 gr kaucji, oddaję - dostaję zwrot kaucji. Gdzie tu dochód?

Wydoiłeś cudzą krowę -- dostałeś zapłatę.
Częścią tej zapłaty zapłaciłeś za mleko -- sprzedawca
mleka (być może Twój pracodawca) zyskał.

Masz rację. To podatki bardzo trudne do obliczenia, ale rzeczywiście - w teorii - można tak rozważać.
Kto tu niedawno pisał, że ma darmowe konto, więc nie jest jeleniem i nie daje się doić. Sęk w tym, że darmowe konto nadal kosztuje.

Jesteś w sumie do przodu, bo dostałeś za miesięczne dojenie
2 kpln a za mleko zapłaciłeś w tym czasie tylko 50 pln, ale
i Ty płacisz podatek dochodowy, i Twój pracodawca płaci
różne podatki...

Barter ;-)

EBC drukuje i wysyła swe druki poczta z trąbką każdemu do domu? ;)

Pośrednio tak.

Wzrasta sprzedaż, tym samym produkcja, tym samym zatrudnienie, tym samym podatki od wszystkiego, a z nich opłaca się 500+.

Dokładnie tak samo jest wtedy, gdy forsę dorzuca/kreuje bank komercyjny?

Myślę, że możliwości banku komercyjnego są dużo mniejsze niż centralnego.

[...]

Nie bardzo wiem, co chcesz powiedzieć. Za "państwowe" pieniądze są także kupowane akcje/obligacje różnych firm prywatnych. Czasami w ramach repolonizacji, czasami różnych programów w stylu PPK itd.

Centralny daje innym ludziom niż komercyjny.

Pośrednio - tak. Sumarycznie - nie.

Inni ludzie inaczej (i na co innego) wydają.
(inaczej stymulują)

Patrząc globalnie - wzrasta ilość pieniądza na rynku i WSZYSCY to odczuwają.

[...]

Wątpliwe. No bo jak? Że niby Biedronka nie jest zainteresowana, aby budżetowi i socjalni robili więcej zakupów za większe pieniądze?

- jaki zysk widzi bank w udzielaniu ujemnie oprocentowanych kredytów?

Oprocentowanie nie ma nic do rzeczy. Upraszczając: "normalnie" daję 3% depozyt i 5% kredyt. Mój zysk: 2%.
Nienormalnie daję -5% depozyt i -2% kredyt. Mój zysk: 3%.

Niedawno próbowałem wytłumaczyć pewnej osobie tu w grupie, iż można zarabiać na różnicach kursowych walut zarówno gdy idą do góry (długa pozycja), jak i w dół (krótka). Zasadniczo więc kompletnie nie ma znaczenia czy w najbliższym tygodniu EUR/PLN pójdzie na 4,40 czy na 4,30. W obu przypadkach mam zysk.

Data: 2019-08-17 14:48:16
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.

"Szymon" qj8rp6$9t6$1@gioia.aioe.org

Ale inni widzieli. Klient dostał szmal -- wzbogacił się!

Hmm... Wziąłem kredyt 100 zł. Mam oddać 90. Wzbogaciłem się o 10. Płacę belkowe 19%. Teraz mam oddać 91,90 zł.

Idąc tym tropem wisienki i orzeszki też obelkujesz?

Barter ;-)

Ależ nie ma tutaj barteru -- dostałeś przelewem nie mleko,
lecz szmal i kupiłeś nie łyk, wiadro czy podobnie, lecz karton...
W cenie mleka był ukryty VAT niski na 5%.

Myślę, że możliwości banku komercyjnego są dużo mniejsze niż centralnego.

Jednego -- zapewne tak... Ale w USA centralny jest prywatnym...

Centralny daje innym ludziom niż komercyjny.

Pośrednio - tak. Sumarycznie - nie.

Chyba bezpośrednio tak, bo pośrednio zawsze wszyscy tak. ;)

Inni ludzie inaczej (i na co innego) wydają.
(inaczej stymulują)

Patrząc globalnie - wzrasta ilość pieniądza na rynku i WSZYSCY to odczuwają.

Twoja żona kupi Ci biustonosz -- będzie z niego taki zysk, jaki by był z kupna butów?
Może Twoja źona nie jest aż tak głupia, ale globalnie ;) ponoć są 4 sposoby wydawania
pieniędzy:

  - swoje pieniądze na swoje cele (oszczędnie i rozsądnie)
  - cudze pieniądze na cudze cele (nieoszczędnie i nierozsądnie)
  - swoje pieniądze na cudze cele (oszczędnie i nierozsądnie)
  - cudze pieniądze na swoje cele (nieoszczędnie i rozsądnie)

Globalnie tyle samo wydanych pieniędzy, ale zysk praktyczny nie ten sam, lecz inny.

[...]

Biedronka może swymi owadzimi oczami zobaczyć potwora zżerającego ją podatkami...

[...]

Wezmę kredyt na 20 mln pln i kupię dwa domy.
Jeden wynajmę Tobie, aby mieć pieniądze na
moje (i mego! domu) utrzymanie...

Sumiennie będę spłacał ;)  terminowo odsetki...

Fajnie!!!

Czy tak właśnie przed laty myśleli frankowicze?

W tym raju jest drobny problem -- wynajmiesz ode mnie
dom, mogąc wziąć kredyt, za który kupisz dwa domy? ;)

Może wynajmiesz, ale zażyczysz sobie, bym Ci płacił?

Wówczas chyba zrezygnuję z wynajmowania -- wezmę
tylko ;) 10 mln i zacisnę pasa, by żyć z odsetek...

[...]

Może zamieńmy wszystkie szkoły na szkoły zarabiania na kursach walut?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-08-18 13:40:13
Autor: Szymon
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
Hmm... Wziąłem kredyt 100 zł. Mam oddać 90. Wzbogaciłem się o 10. Płacę belkowe 19%. Teraz mam oddać 91,90 zł.

Idąc tym tropem wisienki i orzeszki też obelkujesz?

Nie. Tu nie ma odsetek od kapitału. Zazwyczaj te promocje wiążą się z założeniem konta czy wyrobieniem karty. Tymczasem podatek Belki wiąże się z posiadanym kapitałem.
Istnieje pojęcie "odwróconego VAT-u". To zróbmy odwróconą belkę. ;-)

Centralny daje innym ludziom niż komercyjny.

Pośrednio - tak. Sumarycznie - nie.

Chyba bezpośrednio tak, bo pośrednio zawsze wszyscy tak. ;)

Wyjaśnię: FED nie ma Smithowi. Ale nabywając akcje firmy X, z której Smith pracuje, powoduje rozwój tej firmy. Szef Smitha da mu podwyżkę. Akcje Smitha (trzyma akcje firmy X, bo wierzy w to, co robi) także idą w górę (większy popyt). Smith się cieszy. Zatem pośrednio FED oddziałuje na Smitha. De facto na wszystkich Amerykanów, choć "osobiście" tylko w relacji FED-X.

Twoja żona kupi Ci biustonosz -- będzie z niego taki zysk, jaki by był z kupna butów?

Miałeś myśleć globalnie.
Tak, będzie zysk, bo pracuję w firmie produkującej biustonosze. Właśnie dostałem podwyżkę - wzrosły nam zamówienia.

[...]

Nie bardzo rozumiem Twój tok myślenia.

Wątpliwe. No bo jak? Że niby Biedronka nie jest zainteresowana, aby budżetowi i socjalni robili więcej zakupów za większe pieniądze?

Biedronka może swymi owadzimi oczami zobaczyć potwora zżerającego ją podatkami...

Mylisz się. Idąc tym tokiem myślenia w krajach "drogich" i opodatkowanych nie byłoby w ogóle produkcji.
Prościej: Mogę zarabiać 1000 zł i oddawać 1%, ale gotowy jestem na 10-krotną podwyżkę podatku (o 1000%!) do 10% jeśli w zamian będę zarabiał... jedynie 2x więcej. Ty grzmisz: 10x podatki podnieśli i tylko 2x pensje. Ja powiem: miałem 990 zł netto, a mam 1800.

Oprocentowanie nie ma nic do rzeczy. Upraszczając: "normalnie" daję 3% depozyt i 5% kredyt. Mój zysk: 2%.
Nienormalnie daję -5% depozyt i -2% kredyt. Mój zysk: 3%.

Wezmę kredyt na 20 mln pln i kupię dwa domy.

O ile masz zdolność kredytową na takie kwoty.

Jeden wynajmę Tobie, aby mieć pieniądze na
moje (i mego! domu) utrzymanie...

Sumiennie będę spłacał ;)  terminowo odsetki...

Fajnie!!!

Oczywiście. Zobacz jak niskie stopy napędziły nieruchomości. Prawie jak w 2008.

W tym raju jest drobny problem -- wynajmiesz ode mnie
dom, mogąc wziąć kredyt, za który kupisz dwa domy? ;)

Mogę nie mieć zdolności na wynajem domu. I nawet nie dlatego, że jestem "biedny", ale dlatego, że swoje 20 mln zainwestowałem w biznes, który przynosi mi większy dochód niż najem.

Może wynajmiesz, ale zażyczysz sobie, bym Ci płacił?

Wówczas chyba zrezygnuję z wynajmowania -- wezmę
tylko ;) 10 mln i zacisnę pasa, by żyć z odsetek...

Ale jakiś odsetek? Depozyty są na -5%. Jeśli weźmiesz kredyt na -3% (z każdych 100zł oddasz 97) i władujesz w depozyt (z każdych 100 zł na lokacie dostaniesz 95) to jesteś -2.

[...]

Po co wszystkie? Analitycy finansowi uczą się zależności na rynku walutowym. W ogóle ekonomiści pewnie też. Nie każdy przecież musi się znać - jak pisał RobertS - on się nie zna i powierza TFI swoje fundusze. Ja się nie znam na hydraulice - wzywam hydraulika, gdy potrzeba. Nie ma sensu, by we wszystkich szkołach uczyć hydrauliki, bo mi cieknie kran...

Data: 2019-08-19 13:48:18
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.

"Szymon" qjbdg3$1avk$1@gioia.aioe.org

Istnieje pojęcie "odwróconego VAT-u". To zróbmy odwróconą belkę. ;-)

OK -- może po wakacjach zrobimy, tzn. uchwalimy,
o ile opozycja nam nie przeszkodzi... ;)

[...]

Niedawno w EBC pracowały drukarki -- IMO skupowano (z zamiarem morzenia
[głodem?] jedynie obligacje rządowe, a i to tylko ,,dochodowe'', tzn.
greckich raczej ;) nie kupiono zbyt wiele...

Nie wiem, co skupował FED z zamiarem morzenia.

[...]

Gdy wszyscy faceci globu kupią sobie biustonosze -- będzie dobrobyt? ;)
IMO coś ;) ruszy się w gospodarce:
 - producenci biustonoszy zwiększą obroty
 - handlowcy pośredniczący w handlu biustonoszami zwiększą obroty
 - producenci materiałów (z których szyte są biustonosze) zwiększą obroty
 - firmy zajmujące się odbiorem i utylizacją śmieci zwiększą obroty
 - wszyscy ww. będą płacili wyższe podatki...
   (więc będą nowe pieniądze na nowe Audi i nowe brzozy,
   więc producenci samochodów zwiększą obroty
   i ogrodnicy zwiększą obroty, więc będą
   jeszcze większe zyski z podatków...
   same korzyści!!!)

[...]

Widzę...

Wyobraź sobie dwie sytuację:

A.
 - Kowalski zarabia pieniądze na swą rodzinę (żonę, troje dzieci i dwa psy)
 - pieniądze wydaje/zużywa żona Kowalskiego

B.
 - Nowak zarabia pieniądze na swą rodzinę (żonę, troje dzieci i dwa psy)
 - pieniądze wydaje/zużywa pies Nowaka

Która rodzina z ww. dwóch rodzin wg Ciebie żyje dostatniej przy założeniach:

 - Kowalski zarabia tyle, ile zarabia Nowak
 - rodzina Kowalskiego mieszka w bliskim sąsiedztwie rodziny
   Nowaka i obie te rodziny mają dostęp do tych samych sklepów
 - potrzeby rodziny Kowalskiego są takie, jakie są potrzeby rodziny Nowaka
   (podobny styl życia; podobne choroby; ten sam staż/rz ;) (przebieg) życiowy)

Niby staRZ ;) (od starości) życiowy (sprzyjający chorobom) zależy
także od żywienia, ale przebieg liczony latami -- niekoniecznie...

[...]

W Polsce jest IMO niska produkcja i wysokie podatki,
lecz nie rozumiem Twego rozumowania.

[...]

Co to znaczy -- 10 razy wyższe podatki?

Dziś płacisz za litr paliwa 5 pln, z czego połowę stanowią podatki.
Jutro zapłacisz 27,5 pln, z czego 25 stanowić będą podatki?

Może inaczej?
Dziś mleko obciążasz 5% VAT, jutro -- 50%?
Cena komputera dziś zawiera 23% VAT -- jutro 230%?

Może 'dziesięciokrotnie' znaczy (jak wg Twych wyliczeń)
10 razy więcej złotówek? Ale jak to wyliczyć?

 - różne VATy (mleko 5%, wapno 8%, cement 23%, dom 8%, jaja 5%)
 - akcyzy (nie każdy tankuje paliwo samochodowe)
 - podatki od nieruchomości (te są zupełnie różne)
 - abonament RTV (single płacą tyle, ile wielkie i wielodzietne
   rodziny żyjące w jednym ,,gospodarstwie domowym'')
 - opłaty klimatyczne
 - opłaty recy_klingowe
 - kary (nie tylko ,,mandaty drogowe'')
 - różniste opłaty, o których dowiadujemy
   się co jakiś czas (choćby ,,pomostowe'')
   zwykle przy okazji drastycznych podwyżek
 - różne opłaty urzędowe (wydanie zaświadczenia,
   prawa jazdy itp...)

Zwiększanie podatków (obciążeń fiskalnych) tak sobie wpływa na zamożność
podatników. Gdyby wpływała -- USA wprowadziłyby drakońskie podatki.
Tymczasem USA wolą zaciąganie nowych kredytów...

Grecy IMO także nie wzbogacili się zbytnio w efekcie podwyżek podatkowych...

Jak okiem wstecz sięgnąć -- zwykle nadmierne obciążanie fiskalne
przynosiło rewolucje...

-=-

Zwiększanie podatków daje pieniądze przede wszystkim tym, którym ,,się po
prostu należy'', co nierzadko/zazwyczaj odrywa tych ludzi od codzienności...

BS: - To drobna stłuczka, nie wypadek.

Tak mniej więcej skwitowała była premier ,,zadrapanie'' samochodu, które
wyceniono ~na jedyne ;) 100 tysięcy plnów... (koszt nowego, średniego samochodu)

Ta kobieta po prostu odleciała -- i nie tak, jak niedawno odleciał Kuchciński.

Znam (zazwyczaj z opowieści, ale wiarygodnych) masę ludzi, którym
po prostu ;) ,,odbiła szajba'' tak, że po prostu ;) obdzierają swych
bliźnich. W razie ,,drobnej stłuczki'' nie analizują przyczyn, nie
dążą do eliminacji zagrożeń, lecz zwiększają obciążenia jeszcze
mocniej!!!

Mamy rocznicę Cudu nad Wisłą?
Cud ów jest poprzedzony czarną serią rosyjskich wpadek!
Dziesięcioleciami gnębieni przez carów żydzi (to moje zdanie) podgryzają
carską Rosję -- to Turkami, to Japończykami, to wewnętrznie, aż wreszcie...
Wreszcie car Mikołaj śle flotę bałtycka na zatracenie do Władywostoku,
ale zamiast zastanowić się nad sobą, nakręca Serbów i wdaje się w wojnę
z Austro-Węgrom...

Mądry władca zastanowiłby się nad sobą i doszedłby (albo i dojechałby karetą
czy został doniesiony na rękach poddanych) do wniosku, że przyczyną masy
niepowodzeń są żydzi, a dokładniej -- sam car, gnębiący owych żydów...

Ale carowie są bogaci -- szybko naprawiają (pieniędzmi poddanych i życiem
spiskowców) drobne ;) stłuczki -- i ruszają na podbój świata, by lec trupem...

Nie bez powodu warto montować kanały sprzężenia zwrotnego.

Nie traktuj poniższego jako dogmat -- sprawę znam tylko z opowieści. :)

Duży samolot, podobnie jak mały, ;) jest sterowany za pomocą
różnych ,,blach'' sterowanych przez pilota. W mały samolocie
można po prostu ;) pociągnąć linki łączące pilota z tymi blachami,
ale w dużym samolocie pilot nie ma dostatecznie dużej siły, by
sterować bezpośrednio -- pilot wydaje ,,polecenia'' urządzeniom,
które siłownikami wychylają stosowne: lotki, klapy, czy inne
skrzela bądź hamulce...

Czy męczysz się, włączając światło? Raczej nie.

Ale pilot musi znać ,,opór materii''. Ten opór jest dodawany sztucznie.
Nie jest wynikiem tarcia źle nasmarowanego drążka o resztę, ale jest
celowo dodawany jako sprzężenie zwrotne, by pilot ,,czuł'' swe decyzje...

Być może ludzie nie tyliby, gdyby pochłanianie nadmiernych ilości kalorii dawało ból.
Ale przed laty, gdy Bóg stwarzał człowieka, nie było nadmiaru jedzenia, więc Bóg nie
dodał stosownego kanału zwrotnego. ;) Wprawdzie przewidział dzisiejszy dobrobyt, lecz
uznał, że zanim ów dobrobyt sięgnie niebezpiecznych granic, ludzie zdobędą wiedzę,
dzięki której bezboleśnie uchronią się przed przejedzeniem. Profilaktycznie nawet
dał w siedmiu grzechach głównych ,,obżarstwo i pijactwo''. ;) [czy jakoś podobnie]

-=-

Rea_sumując powyższe -- warto ograniczyć władcom zarobki, by zstąpili
z chmur (nie o chmury netowe  mi chadza w tym miejscu) na ziemię....

Przed laty po prostu ;) zwalało się z piedestału przekarmionych
władców -- teraz niestety zrzuceni władcy jadą do UE, by kosić
jeszcze większy szmal... (LMiller, EKopacz, BSzydło)

[...]

Podzielę ;) się zyskiem z pracownikiem banku?

BTW -- czyli tani kredyt jest dobry dla bogaczy?
Dołożą temu, kto ma i zabiorą temu, kto nie ma?

Słusznie -- po Bożemu ;) -- tak nakazuje Pismo Święte!

[...]

Nie jestem pazerny -- starczy mi skromny dochód z wynajmu mego! domu.
Ograniczę też swe potrzeby -- będę mieszkał jak Ty (wynajmujący cudzą!
własność) w domu za 10 mln pln. ;) Skromność to cnota. [nie wolno tego
stwierdzenia zamknąć wykrzyknikiem cisnącym się pod opuszki palców...
trzeba postawić skromną kropeczkę, aby podkreślić i uwypuklić, że
skromność to cnota!!!]

[...]

Nie wrzucę na lokatę, lecz zjem te odsetki.

[...]

IMO w biznesie jest ważny pieniądz fiducjarny a ten niekoniecznie
musi być wyrażony przez: euro, dolce czy franki. Obiecam Ci zapłatę
za umycie samochodu (5 USD) i co ci do tego, czy mam na ten cel
przygotowane: dolary, złoto, złote, euro, franki czy ostrygi?

Co komu dziś tak naprawdę po różnych walutach?
Podczas wojny irańskiej frank jest bezpieczniejszy od złotówki czy euro?
Chyba niekoniecznie -- nawet jeśli Szwajcaria jest bezpieczniejsza, być
może franki trzymamy w banku rodzimym, gdzie bezpieczeństwo franka jest
porównywalne z bezpieczeństwem złotego...

Innymi słowy -- giełda akcji tak, ale giełda forsy -- niekoniecznie.
Ale mój pogląd nie jest ustabilizowany -- może kiedyś inaczej na to popatrzę.

Na razie jest używany międzynarodowy dolar, więc wg mnie kursowanie walut
narodowych (euro już nie jest nawet walutą narodową) niekoniecznie ma
uzasadnienie ekonomiczne.

Co innego akcje -- uważam, że kowalski dobrze zarządza forsą, więc
mu powierzam swoją... (jak cieknący kran powierzam hydraulikowi)

-=-

Ujemne stopy procentowe zwiększają popyt na szmal, więc przy braku
produkcji mamy inflację, która zżera niewaloryzowane świadczenia
i oszczędności. Tracą biorcy 500+ i ciułacze a zyskują lekkoduchy,
które za jakiś czas będą łaziły ulicami z wrzaskiem -- BANKSTERY!

-=-

Nie warto porównywać polskiej sytuacji do niepolskiej, bo w Polsce
(poza rolnictwem) jest raczej cienko w produkcji. Urzędnicy i handlowcy
oraz bankowcy nie dają zbyt wiele dobra komplementarnego do pieniądza,
przez co zbyt duży popyt na szmal dać może (i daje) inflację.

BTW rozdawnictwa szmalu, inflacji i bankructwa -- EGierek dał rolnikom
emerytury/renty za ziemię a wszystkim chętnym -- kredyty mieszkaniowe...
Był uwielbiany przez masy, ale jego państwo zbankrutowało...

Zbankrutowały różne państwa: potwornie bogaty w bogactwa naturalne ZSRR;
bogata w ropę naftową Wenezuela; Grecja, Argentyna, Hiszpania...

-=-

Niskie stopy procentowa mają sens tam, gdzie brak szmalu dławi gospodarkę,
ale nie wszędzie!

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-08-19 14:21:52
Autor: Szymon
[...]

QE trwało wiele miesięcy. 60-80 mld euro co miesiąc to w moim przekonaniu jednak sporo.

Gdy wszyscy faceci globu kupią sobie biustonosze -- będzie dobrobyt? ;)

Nie warto się posługiwać określeniami świat/wszyscy/nikt. To tak nie działa.

IMO coś ;) ruszy się w gospodarce:
- producenci biustonoszy zwiększą obroty

Fakt. I nastąpią konsekwencje tegoż faktu.

Wyobraź sobie dwie sytuację:

A.
- Kowalski zarabia pieniądze na swą rodzinę (żonę, troje dzieci i dwa psy)
- pieniądze wydaje/zużywa żona Kowalskiego

Niemożliwe. Wszak prócz żony inni też muszą chociażby coś zjeść.

B.
- Nowak zarabia pieniądze na swą rodzinę (żonę, troje dzieci i dwa psy)
- pieniądze wydaje/zużywa pies Nowaka

Również niemożliwe - z tych samych powodów.

Która rodzina z ww. dwóch rodzin wg Ciebie żyje dostatniej przy założeniach:

Oba przykłady nie mają racji bytu.

W Polsce jest IMO niska produkcja i wysokie podatki,
lecz nie rozumiem Twego rozumowania.

Pojęcia niski/wysoki wówczas mają sens jeśli masz drugą stronę równania. Innymi słowy stwierdzenie EUR jest drogie nie ma sensu. Może być drogie w stosunku do PLN, ale mogło spaść w tym samym czasie w stosunku do USD. Dlatego należy posługiwać się parami.
Niska produkcja? Gdzieś tam w Etiopii czy Wenezueli może być niższa.
Wysokie podatki? Na tle Skandynawii niekoniecznie.

Oczywiście można podać w pierwszym przykładzie przemysł samochodowy Niemiec, a w drugiej Cypr i wnioski są zgoła odwrotne.

[...]

To znaczy, że 1 razy 10 = 10.

Dziś płacisz za litr paliwa 5 pln, z czego połowę stanowią podatki.

Przeczytaj powyższy przykład jeszcze raz.

Dziś mleko obciążasz 5% VAT, jutro -- 50%?
Cena komputera dziś zawiera 23% VAT -- jutro 230%?

Mylisz pojęcia. Wcześniej mówiłeś o podatku od dochodu. A teraz mówisz o konsumpcyjnym.

Może 'dziesięciokrotnie' znaczy (jak wg Twych wyliczeń)
10 razy więcej złotówek? Ale jak to wyliczyć?

To był przykład teoretyczny pokazujący, iż wzrost podatku może być korzystny przy wzroście dochodu.

Według mnie gdy coś miało wartość 1, a ma 10 to jest 10x więcej.

Zwiększanie podatków (obciążeń fiskalnych) tak sobie wpływa na zamożność
podatników. Gdyby wpływała -- USA wprowadziłyby drakońskie podatki.
Tymczasem USA wolą zaciąganie nowych kredytów...

Niekoniecznie masz rację. Dużo zależy od tego (właściwie wszystko) co z tymi podatkami dzieje się dalej.

Jak okiem wstecz sięgnąć -- zwykle nadmierne obciążanie fiskalne
przynosiło rewolucje...

Tylko czy chodziło o wysokość podatku, czy o ich zagospodarowanie?

Zwiększanie podatków daje pieniądze przede wszystkim tym, którym ,,się po
prostu należy'', co nierzadko/zazwyczaj odrywa tych ludzi od codzienności...

I masz odpowiedź co jest problemem.

BTW -- czyli tani kredyt jest dobry dla bogaczy?

Nie widzę takiej zależności.

[...]

Sęk w tym, że nie każdy tak myśli. Generalnie chciwość to podstawa systemu kapitalistycznego. Niektórzy twierdzą, że właściwie wszelkiej aktywności człowieka.

Nie wrzucę na lokatę, lecz zjem te odsetki.

Smacznego!

[...]

Oczywiście nic póki dostanę swoje 5$.

Co komu dziś tak naprawdę po różnych walutach?

Są towarem, jak wszystko inne. Służą zarabianiu.

Podczas wojny irańskiej frank jest bezpieczniejszy od złotówki czy euro?

Nie pamiętam.

Chyba niekoniecznie -- nawet jeśli Szwajcaria jest bezpieczniejsza, być
może franki trzymamy w banku rodzimym, gdzie bezpieczeństwo franka jest
porównywalne z bezpieczeństwem złotego...

To nieprawda.

Innymi słowy -- giełda akcji tak, ale giełda forsy -- niekoniecznie.

A tymczasem obroty na rynkach walutowych są o wiele większe niż na akcyjnych. Oczywiście możemy mówić jedynie o szacunkach.

Ale mój pogląd nie jest ustabilizowany -- może kiedyś inaczej na to popatrzę.

4 bln USD to obrót na rynku walutowym dziennie. 100 mld $, czyli 40x mniej to przychody budżetu Polski. Roczne.

Na razie jest używany międzynarodowy dolar, więc wg mnie kursowanie walut
narodowych (euro już nie jest nawet walutą narodową) niekoniecznie ma
uzasadnienie ekonomiczne.

Ale co tu dumać? Skoro zarówno w skali mikro jak i makro na walutach można zarabiać - jest to uzasadnione.

Co innego akcje -- uważam, że kowalski dobrze zarządza forsą, więc
mu powierzam swoją... (jak cieknący kran powierzam hydraulikowi)

Tylko, że ów Kowalski może mieć trochę szczęścia i akurat koniunktura mu służy. To raz.
Dwa - na akcjach możesz zostać bankrutem. Na walutach nie.

Niskie stopy procentowa mają sens tam, gdzie brak szmalu dławi gospodarkę,
ale nie wszędzie!

Z tym, że przy globalizacji to wszystko nie jest takie proste.

Data: 2019-09-17 14:39:24
Autor: ąćęłńóśźż
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
Grobelny bis.

-- -- -
zarówno w skali mikro jak i makro na walutach można zarabiać

Data: 2019-08-18 08:57:19
Autor: ąćęłńóśźż
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
Statystycznie zysk mają tylko pośrednicy.
No może "przychód", bo jak przekroczą koszty to mogą zysku nie mieć.

-- -- -
można zarabiać na różnicach kursowych walut zarówno gdy idą do góry, jak i w dół.

Data: 2019-08-18 15:29:24
Autor: ąćęłńóśźż
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
A kto dokłada innym?

-- -- -
Dlaczego tylko?

Data: 2019-08-18 16:32:20
Autor: Szymon
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
W dniu 2019-08-18 o 15:29, ąćęłńóśźż pisze:
A kto dokłada innym?

-- -- -
Dlaczego tylko?

Może spróbuj rozwinąć. Na kursie można zarabiać, gdy idzie do góry - ta sytuacja jest oczywista (sprzedaż długa) i gdy spada (krótka) - to trochę trudniej wyjaśnić, ale już próbowałem tutaj na grupie.

Polecam film "Big short" - to przykład właśnie mechanizmu krótkiej pozycji ("shortowania").

Data: 2019-08-18 16:12:45
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
Mylisz się -- kursowi_spece zarabiają niezależnie od zwrotu sytuacyjnego.
Zarabiają bez względu na to, czy trzymana przez nich waluta drożeje, czy
tanieje. ;) I logicznie to wyjaśniają.

-=-

Zarabiają pośrednicy, ale że dużo zarabiają, dają zarobić innym na wynajmie
pomieszczeń, elektryczności itp. kosztach. Każdy dookoła zarabia, więc płaci
podatki (wprost jak PIT czy pośrednio jak VAT) więc zarabiają ci, którym się
po prostu należy -- i to oni właśnie są prawdziwymi beneficjantami..

-=-

Efekty głupiego nakręcania koniunktury widać wyraźnie na całym świecie
w postaci chociażby wielkich osiedli (nawet miast) pozbawionych mieszkańców...

   https://noizz.pl/design/osiedle-burj-al-babas-betonowe-zamki-w-turcji-ktorych-nikt-nie-chce-kupic/bmy0nqx
   https://businessinsider.com.pl/lifestyle/podroze/niezamieszkane-miasta-w-chinach-zdjecia/m5qrr0k
   https://natemat.pl/53005,miasta-widma-w-chinach-naprawde-istnieja-moglyby-zamieszkac-w-nich-miliony-ludzi-ale-swieca-pustkami
   http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,103086,11164547,Osiedle_Sesena_straszy_pustka__Oto_symbol_kryzysu.html

Nie tylko francuskie kościoły porasta trawa... ;)

-=-

Lepsze takie straty niż okołowojenne? Zapewne tak, ale po co w ogóle ta głupota?
Po co gnać ludzi do bezsensownej roboty? Czy nie lepiej by było kolonizować
Marsa bądź Wenus? ;)

BTW kolonizowania Marsa... Ponoć Musk oszacował dość dokładnie koszt założenia
kolonii na Marsie -- może 100 miliardów USD, może 100 bilionów USD... Zważywszy
na dwoistość bilionową (ponoć Amerykanie za bilion uznają to, co my za miliard)
i wielkość kolonii mamy kosztorysową jasność...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

"ąćęłńóśźż" 5d58f6d0$0$500$65785112@news.neostrada.pl

Data: 2019-08-19 02:48:15
Autor: Arek

Użytkownik "Szymon" <z@wp.pl> napisał w wiadomości news:qj3v8f$pof$1gioia.aioe.org...
[...]

To ja zapytam: co wiedzą bankowcy o planowanej polityce wiecznie
ujemnych stóp czyli popierania złodziejskiej inflacji? Bo jeżeli z tego
wynika, że są dobrze poinformowani to fatalna wiadomość.

[...]
[...]

U nas kredyty "niezerowe" i miaeszkania już wzrosły.

Tak się zastanawiam... Czy wolelibyście wyższe/obecne/niższe stopy procentowe?

Dopasowane do inflacji a nie do złodziejskiego "celu inflacyjnego".
Takie, które spowodują, że oprocentowanie depozytów po odjęciu
(najlepiej zlikwidowaniu...) podatku od odsetek realnie nie podda
się inflacji. Nie zaniżanej ale tej prawdziwej, z poprawnym liczeniem
np. inflacji na odzieży i poprawnym uwzględnieniem cen mieszakń.
Czyli w obecnej sytuacji stopy zdecydowanie wyższe.

Jeżeli potrzebujemy więcej oszczędności to jeszcze wyższe.

Totalne rozdawnictwo pieniędzy (zwiększa inflację) powinno
automatycznie podnieść stopy procentowe a tu nic, nawet jakiś
bełkot o ich obniżaniu.

Arek

Data: 2019-08-19 07:42:32
Autor: J.F.
Dnia Thu, 15 Aug 2019 17:54:20 +0200, Szymon napisał(a):
[...]

Ciekawe, ale tez jestem nieufny :-)

A te ujemne procenty to stałe, czy jakiej tam EURIBOR+marza-0.5% ... i
w kazdej chwili moze sie zwiekszyc ?

[...]

Taa, to co - teraz kredyty w euro, czy w koronie ? :-)

[...]

To jest troche co innego - producent czy sklep moze zrezygnowac z
czesci swojego zysku i dac kredyt 0%

J.

Data: 2019-08-19 08:45:45
Autor: Szymon
W dniu 2019-08-19 o 07:42, J.F. pisze:
A te ujemne procenty to stałe, czy jakiej tam EURIBOR+marza-0.5% ... i
w kazdej chwili moze sie zwiekszyc ?

W Nordea było stałe oprocentowanie w duńskim zmienne.

To jest troche co innego - producent czy sklep moze zrezygnowac z
czesci swojego zysku i dac kredyt 0%

Dlaczego bank nie miałby zrezygnować z części swojego zysku?

Data: 2019-08-19 09:41:22
Autor: Arek
Użytkownik "Szymon" <z@wp.pl> napisał w wiadomości news:qjdgjv$a7u$1gioia.aioe.org...
[...]

  Producent ma rentowność, sklep marżę. Płatność ratalna czyli jej
to w naszych realiach wzięcie na siebie złodziejskiego podatku
inflacyjnego. Przy np. rocznej comiesięcznej spłacie wyniesie to ok.
połowy rocznej inflacji. Marża jest zwykle dużo wyższa.
  Marżę z ujemnego oprocentowania trudniej wycisnąć więc trudniej
zrezygnować.

  Może duńscy bankierzy przewidują spadek cen nieruchomości (deflacja)?

Arek

Data: 2019-08-19 09:55:51
Autor: Szymon
W dniu 2019-08-19 o 09:41, Arek pisze:
[...]

To trochę tak jak z walutami. Swego czasu uważano, iż jedynie wzrost kursu powoduje zysk. Dziś już wiadomo, że spadek kursu też może przynosić zyski. Dlaczego zatem nie opracować mechanizmów powodujących, że ujemne oprocentowanie będzie dochodowe?

Data: 2019-08-20 16:06:30
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.

"Szymon" qjdknd$ru2$2@gioia.aioe.org

[...]

Można opracować -- każde rabowanie jest ,,dobre''.
Skoro nie można bezstratne magazynować energii czy
jedzenia, dlaczego magazynowanie pieniądza miałoby
być bezstratne? ;)

Problem w tym, że ludzie ogólnie dążą do ograniczania strat
przechowywania a jednym z warunków stawianych pieniądzom
jest trwałość przechowywania...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-09-13 19:54:23
Autor: ąćęłńóśźż
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
Spadek kursu względem czego?
Słońca, wszechświata, ...?

-- -- -

Data: 2019-08-19 11:29:52
Autor: J.F.
Użytkownik "Arek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5d5a52a9$0$17351$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

I chetnie udzielaja kredytow hipotecznych, przewidujac, ze wartosc zabezpieczenia spadnie ?
Cos tu nie gra ... ale moze licza na dotacje rządową :-)

Nawiasem mowiac - tak nisko oprocentowane kredyty powinny pobudzic budownictwo mieszkaniowe ... i w konsekwencji spadek cen.

J.

Data: 2019-08-19 12:04:26
Autor: Szymon
W dniu 2019-08-19 o 11:29, J.F. pisze:
I chetnie udzielaja kredytow hipotecznych, przewidujac, ze wartosc zabezpieczenia spadnie ?

To nie ma znaczenia. W perspektywie lat wiadomo, że cena nieruchomości nie będzie constans.

Nawiasem mowiac - tak nisko oprocentowane kredyty powinny pobudzic budownictwo mieszkaniowe ... i w konsekwencji spadek cen.

Niekoniecznie. Dostępność kredytów wzrasta niemal z dnia na dzień, zaś wybudowanie nowych mieszkań to lata. Zatem gwałtowny wzrost popytu przy nienadążającej podaży. I masz wzrost cen.

Data: 2019-08-20 16:06:12
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.

"Szymon" qjds8g$1tn1$1@gioia.aioe.org

[...]

Po czasie budownictwo przyspieszy, ale niekoniecznie stanieje -- łatwo
rozpuszczać pieniądz, który łatwo pozyskano, aż... wszystko zapadnie
się jako zarządzane niezbyt rozsądnie.

Sterownie gospodarka za sprawą tylko kredytów jest ryzykowne.

-=-

Chcecie tanich mieszkań? Ja bym widział sposoby inne niż
tępe zniżanie kosztu kredytu:
 - technologiczne (drukarki 3D, nowe materiały budowlane)
 - administracyjne (mniejsze opłaty za pozwolenia na budowę
   czy mniejsze opłaty notarialne itp.)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-08-19 14:07:15
Autor: Wojciech Bancer
On 2019-08-19, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Nawiasem mowiac - tak nisko oprocentowane kredyty powinny pobudzic budownictwo mieszkaniowe ... i w konsekwencji spadek cen.

Hm, to chyba trochę nie tak.
Nisko oprocentowane kredyty napędzają popyt, ale nie podaż.
Nowe inwestycje zwiększą podaż, ale jednak z pewnym opóźnieniem.

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2019-09-16 20:19:15
Autor: ąćęłńóśźż
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
Fałsz.
Przecież inwestorzy (deweloperzy, wykonawcy) budują z kredytu, a nie za swoje.

-- -- -
Nisko oprocentowane kredyty napędzają popyt, ale nie podaż.

Data: 2019-08-20 15:51:23
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.

"J.F." 5d5a6ca5$0$519$65785112@news.neostrada.pl

Nawiasem mowiac - tak nisko oprocentowane kredyty powinny pobudzic budownictwo mieszkaniowe ... i w konsekwencji spadek cen.

Niskie oprocentowanie kredytu raczej ;) da wzrost cen za
sprawą zwiększenia popytu.

Po jakimś czasie ceny opadną, albo raczej -- zapadną się. ;)

IMO przerabialiśmy to niedawno -- kredyty w CHF były chętnie
brane jako tanie, co zwiększało popyt na mieszkania... Po
czasie ceny mieszkań zapadły się a kredyt frankowy podrożał.

Być może i teraz -- zyskają ci, którzy pospieszą się, jak zyskali
ci, którzy brali kredyty we frankach, gdy franki były po 4 pln...

-=-

Piramidy finansowe zwykle dają zysk zaczynającym -- kosztem wykańczających... ;)

-=-

   Przyślij mi pocztówkę i znajdź 10 osób, które Tobie przyślą.
   Stracisz jedną, ale zyskasz aż dziesięć! -- opłaci się...

Problem w tym, że pierwsza osoba być może znajdzie chętnych, ale
nie każda osoba znajdzie...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-08-19 11:26:01
Autor: J.F.
Użytkownik "Szymon"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qjdgjv$a7u$1@gioia.aioe.org...
[...]

Bo przy ujemnych odsetkach nie osiagnie zysku wcale.

J.

Data: 2019-08-19 12:04:49
Autor: Szymon
W dniu 2019-08-19 o 11:26, J.F. pisze:
To jest troche co innego - producent czy sklep moze zrezygnowac z
czesci swojego zysku i dac kredyt 0%

Dlaczego bank nie miałby zrezygnować z części swojego zysku?

Bo przy ujemnych odsetkach nie osiagnie zysku wcale.

Dlaczego? Jak do tego doszedłeś?

Data: 2019-08-19 12:36:39
Autor: J.F.
Użytkownik "Szymon"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qjds98$1tn1$2@gioia.aioe.org...
[...]

No owszem, bank moze zarabiac na czyms innym.
Ale na czym, jesli nie na odsetkach od kredytow ?

J.

Data: 2019-08-19 13:08:36
Autor: Szymon
W dniu 2019-08-19 o 12:36, J.F. pisze:
[...]

1. Można zarabiać na ujemnych stopach.
2. Ubezpieczenia, pośrednictwo, marże, prowizje etc. Przecież banki dziś nie sprowadzają się tylko do dwóch usług: przyjmowania depozytów i udzielania kredytów.

Data: 2019-08-19 14:24:51
Autor: J.F.
Użytkownik "Szymon"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qje00r$flk$1@gioia.aioe.org...
[...]

Mozna, ale trzeba znalezc kogos, kto pozyczy za jeszcze mniej.
Chyba, ze jakies krotkie spekulacje masz na mysli - banki chyba tego unikaja, ale moze dunskie nie.

2. Ubezpieczenia, pośrednictwo, marże, prowizje etc. Przecież banki dziś nie sprowadzają się tylko do dwóch usług: przyjmowania depozytów i udzielania kredytów.

Owszem, tylko po co wtedy doplacac do kredytu ? :-)
Poza tym latwiej wymusic taki zarobek przy okazji kredytu ... tylko ze to klient placi.

Odsetki -0.5%, ubezpieczenie obowiazkowe +2.0% rocznie ? :-)

J.

Data: 2019-08-19 14:51:05
Autor: Szymon
W dniu 2019-08-19 o 14:24, J.F. pisze:
Mozna, ale trzeba znalezc kogos, kto pozyczy za jeszcze mniej.

Kupić tanio/sprzedać drogo to naczelna zasada handlu bez względu na to, czym się handluje.

Chyba, ze jakies krotkie spekulacje masz na mysli - banki chyba tego unikaja, ale moze dunskie nie.

Mam na myśli globalizację. Skoro banki - rzekomo - pozyskiwały miliardy CHF, gdy udzielały kredytów to dlaczego nie miałyby działać dziś podobnie na rynku depozytów?

Przypomnij sobie działanie mB na początku. Brać poniżej WIBOR, wrzucać na rynek międzybankowy.

2. Ubezpieczenia, pośrednictwo, marże, prowizje etc. Przecież banki dziś nie sprowadzają się tylko do dwóch usług: przyjmowania depozytów i udzielania kredytów.

Owszem, tylko po co wtedy doplacac do kredytu ? :-)

W żadnej mierze nie proponowałem dopłat do kredytu.

Poza tym latwiej wymusic taki zarobek przy okazji kredytu ... tylko ze to klient placi.

To fakt. Przy okazji kredytu hipotecznego proponowano np. KK, konto etc.

Odsetki -0.5%, ubezpieczenie obowiazkowe +2.0% rocznie ? :-)

To kwestia skali.

Data: 2019-08-20 15:39:29
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.

"J.F." 5d5a6bbe$0$539$65785112@news.neostrada.pl

Dlaczego bank nie miałby zrezygnować z części swojego zysku?

Bo przy ujemnych odsetkach nie osiagnie zysku wcale.

Przy ujemnych odsetkach zysk osiągną władcy:
- poprzez znędznienie swych poddanych, którzy w efekcie
  znędznienia przepotwarzą się w potulnych niewolników
- poprzez nakręcenie inflacji, która zeżre
  niewaloryzowane świadczenia państwowe...

Na razie władcy pobierają podatek Dobrodzieja od rzekomych zysków.

-=-

Niby ujemne stopy nie zwiększają ilości pieniądza, skoro stopy
dodatnie -- zwiększają. Toż kredytobiorca zwróci bankowi mniej
niż wziął. ;)

Problem jednak w tym, że tani kredyt da początkowo mnóstwo szmalu
na rynku i zanim dojdzie do spłacania (czyli zmniejszania ilości
szmalu) ujemne stopy zamienią się w dodatnie, i to bardzo wysokie.

Dziś długoterminowe dadzą na -0.5%, za jakiś czas zamiast brać 3.5%, będą
brali 4.5% a część kredytobiorców wyjdzie na ulicę z hasłami: 'BANKSTERYZACJA'?

-=-

Skoro rośnie PKB, musi też za nim nadążać (stosownie rosnąć) ilość
pieniędzy. Taki przyrost pieniędzy można otrzymać poprzez dodruk lub
poprzez kreację. Kreacja daje przedsiębiorczym, eliminując nieudaczników,
zaś dodruk daje państwowym -- być może zaradnym, być może niezaradnym.
(Szymon chyba udaje, iż tego nie rozumie)

-=-

Ujemne stopy pachną sprawiedliwością dziejową/społeczną czy odbieraniem ziemi
kułakom bądź obszarnikom -- IMO takie zabiegi w przeszłości dawały efekty złe
a że zachodnia Europa obecnie czci KMarksa...

Balsamowane ciało WIULenina chyba nadal spoczywa w swym mauzoleum...

BTW Lenina -- czy nie ze Szwajcarii przywędrował na szczyty rewolucji?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-09-17 14:51:20
Autor: marfi
Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console> napisał w wiadomości news:5d5bf821$0$17345$65785112news.neostrada.pl...
 -=-

Ujemne stopy pachną sprawiedliwością dziejową/społeczną czy odbieraniem ziemi

Jednym pachną innym śmierdzą - ale czuć nędzę.

--
marfi

Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.