Banki zablokowa³y konta ofiar katastrofy w Smoleñsku

Data: 2010-04-16 20:04:49
Autor: JanKo
Banki zablokowa³y konta ofiar katastrofy w Smoleñsku
Banki zablokowa³y konta ofiar katastrofy w Smoleñsku
http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,7777582,Zablokowane_konta_ofiar__Banki_ulatwia_rodzinom_dostep.html
http://wyborcza.biz/biznes/1,100897,7778695,Banki_pomoga_ofiarom__Oby_zwyklym_Polakom_tez.html

W nawi±zaniu do kilku w±tków na forum poruszaj±cy temat dyspozycji na wypadek ¶mierci - W momencie og³oszenia listy ofiar, banki zamknê³y dostêp do ich kont bankowych. Czêsto mo¿e byæ to krytyczna sytuacja pod wzglêdem finansowym dla rodziny zmar³ego. Jak chroniæ bliskich przed tak± blokad±?

Data: 2010-04-16 20:25:54
Autor: Darek
W dniu 2010-04-16 20:04, JanKo pisze:
[...]

Zapis na wypadek ¶mierci

Darek

Data: 2010-04-17 07:46:07
Autor: JanKo
Banki zablokowa³y konta ofiar katastrofy w Smoleñs ku
Agent Darek nadaje:
Zapis na wypadek ¶mierci

Na mocy Zapisu posiadacz rachunku bankowego mo¿e wskazaæ w umowie z
bankiem osobê, której po jego ¶mierci bank wyp³aci pieni±dze znajduj±ce
siê na tym rachunku. Jednak kwota ta nie mo¿e byæ wy¿sza ni¿
przypadaj±ce na ostatni miesi±c przed ¶mierci± posiadacza rachunku
dwudziestokrotne przeciêtne miesiêczne wynagrodzenie w sektorze
przedsiêbiorstw bez wyp³at nagród z zysku, og³aszane przez Prezesa
G³ównego Urzêdu Statystycznego, (oczywi¶cie kwota ta nie mo¿e
przekroczyæ wysoko¶ci pieniêdzy na rachunku).

Je¶li taki zapis ustalimy np. dla eKonta z mBanku na którym mamy 0 z³ to
nie dotyczy on eMax+ na którym mamy 100K. Osoba wskazana w Zapisie
oczywi¶cie poza odbiorem przyznanej kwoty nie mo¿e wydawaæ ¿adnych
dyspozycji.

Data: 2010-04-16 20:35:37
Autor: Bogdan B.
Banki zablokowały konta ofiar katastro fy w Smoleńsku
W dniu 2010-04-16 20:04, JanKo pisze:

W nawiązaniu do kilku wątków na forum poruszający temat dyspozycji na
wypadek śmierci - W momencie ogłoszenia listy ofiar, banki zamknęły
dostęp do ich kont bankowych. Często może być to krytyczna sytuacja pod
względem finansowym dla rodziny zmarłego. Jak chronić bliskich przed
takÄ… blokadÄ…?

Za życia składać dyspozycje na wypadek śmierci.
Na początek daje dostęp AFAIR do około 50.000 zł.

Data: 2010-04-16 20:01:43
Autor: Budzik
Banki zablokowa³y konta ofiar katastrofy w Smoleñsku
U¿ytkownik Bogdan B. goodbody@rocketmail.pl ...

[...]

Za ¿ycia sk³adaæ dyspozycje na wypadek ¶mierci.
Na pocz±tek daje dostêp AFAIR do oko³o 50.000 z³.

z tego co pamietam, powoduje to rowniez wy³aczenie tej kasy z masy spadkowej.
Dobrze mysle?

Data: 2010-04-16 21:13:04
Autor: Virck
Bogdan B. wrote:
[...]

Trzeba byc upowaznionym do konta i jak osoba umiera to szybko idziemy i wyplacamy kase...bank nie wie, ze ta osoba zmarla bo niby skad ma wiedziec....Ktos napisze, ze to jest niezgodne z prawem ale ja mam to w tylku, bo jak matka czy ojciec umiera i bylem jedynym synem i nikogo wiecej nie bylo to nikogo nie okradlem....I tak tez mam zrobione w bankach w Polsce, ze ja upowaniony jestem do rachunku matki a ona do mojego, jezeli ktos z nas odejdzie nagle to ta druga osoba idzie i wyplaca cala kase jako upowaniona...I pocalujta mnie w zadek bankowcy...

Data: 2010-04-16 13:00:15
Autor: BK
On 16 Kwi, 21:13, Virck <virck_p...@verizon.net> wrote:
Bogdan B. wrote:

> [...]

mojego, jezeli ktos z nas odejdzie nagle to ta druga osoba idzie i
wyplaca cala kase jako upowaniona...I pocalujta mnie w zadek bankowcy...

Ale po co promowac cos co jest nielegalne i ryzykowne?

Zapis na wypadek smierci jest:
- legalny
- wygodny
- dziala szybko bo praktycznie automatycznie
- prosciej go ustanowic jak pelnomocnictwo (bo pelnomocnik to zwykle
musi sie pojawic w placowce banku, zapisobierca nie - wiec mozemy tak
kase przeznaczyc na np. syna ktory mieszka sobie 300 lub 3000 km
dalej)

Wada zapisu na wypadek smierci jest ograniczenie kwotowe - ale badzmy
szczerzy pewnie jakies 90% spoleczenstwa nie ma srodkow zeby ten limit
przekroczyc.  Kolejna rzecz, ze ta kwota spokojnie wystarcz "na zycie"
do czasu wizyty u notariusza i nabycia spadku. Wada moze tez byc krag
osob, na ktorych mozna ustanowic taki zapis. Ale jak sie ma taka osobe
i chce sie jej przekazac pieniadze - to nic tylko ten zapis stosowac.

Kurde taka prosta fajna i legalna instytucja - a ciagle sie jakies
ciemnoty promuje - nawet Samcik pozujacy na dziennikarza eksperta
pomija zupelnie kwestie zapisu i tez cos plecie o pelnomocnictwach do
rachunku: http://samcik.blox.pl/2010/04/Banki-odblokuja-konta-ofiar-tragedii-smolenskiej.html

Data: 2010-04-17 00:18:16
Autor: Darek
[...]

Przecie¿ pisze o o¶wiadczeniu woli: "W czwartek okaza³o siê, ¿e z sytuacji, gdy nie ma wspó³w³asno¶ci rachunku, pe³nomocnictwa, ani o¶wiadczenia na wypadek ¶mierci w³a¶ciciela pieniêdzy, jednak jest wyj¶cie. Wystarczy, ¿e sprawa trafi pod obrady odpowiedniego szczebla w³adz. "

Jak zwyk³y obywatel zejdzie to bank nie wyp³aci ale jak polityk to ju¿ jaka¶ furtka siê znajdzie.

BTW. bank mo¿e wyp³aciæ rodzinie zgodnie z prawem wy³±cznie udokumentowane koszty pogrzebu.

Darek

Data: 2010-04-17 00:37:08
Autor: Animka
W dniu 2010-04-17 00:18, Darek pisze:

Jak zwyk³y obywatel zejdzie to bank nie wyp³aci ale jak polityk to ju¿
jaka¶ furtka siê znajdzie.

A sk±d Bank bêdzie wiedzia³, ¿e np. ja- zwyk³y obywatel umar³am?
Jak im kto¶ nie zaniesie aktu zgonu to chyba nie bêd± wiedzieli.

--
animka

Data: 2010-04-17 07:25:19
Autor: JanKo
Banki zablokowa³y konta ofiar katastrofy w Smoleñs ku
Agent Animka nadaje:
A sk±d Bank bêdzie wiedzia³, ¿e np. ja- zwyk³y obywatel umar³am?
Jak im kto¶ nie zaniesie aktu zgonu to chyba nie bêd± wiedzieli.

Jaka¶ dobra a nie¶wiadoma dusza bêdzie chcia³a zastrzec np. karty
kredytowe albo wyja¶niæ sprawê sp³aty po¿yczki a "przy okazji" zamknie sobie np. konto na które pó³ roku pó¼niej zostanie przelany zwrot podatku z Urzêdu Skarbowego.

Data: 2010-04-17 16:34:18
Autor: Animka
Banki zablokowa³y konta ofiar katastr ofy w Smoleñsku
W dniu 2010-04-17 07:25, JanKo pisze:
Agent Animka nadaje:
[...]

Te¿ tak mo¿e byæ.

--
animka

Data: 2010-04-18 01:53:46
Autor: witek
Animka wrote:
[...]

w twoim przypadku to dowiedza sie  z internetu.

Data: 2010-04-17 00:54:49
Autor: mvoicem
[OT]Re: Banki zablokowa³y konta ofiar kat astrofy w Smoleñsku
(16.04.2010 22:00), BK wrote:
[...]
[...]

Samcik to taki ekspert ¿e niedawno ca³kiem go poczta zaskoczy³a
prowizjami od zap³aty kart± (bankomat w okienku itd....)

p. m.

Data: 2010-04-17 15:28:33
Autor: radekp@konto.pl
Banki zablokowa³y k onta ofiar katastro fy w Smoleñsku
Fri, 16 Apr 2010 13:00:15 -0700 (PDT), w
<5d6730ae-7337-4dd6-a34f-f85567037dab@i37g2000yqn.googlegroups.com>, BK
<bkapuscinski@gmail.com> napisa³(-a):

[...]

Akurat skorzystanie z pe³nomocnictwa jest nielegalne.

Data: 2010-04-18 21:32:00
Autor: Wojciech Nawara
W dniu 2010-04-16 22:00, BK pisze:
On 16 Kwi, 21:13, Virck<virck_p...@verizon.net>  wrote:

Zapis na wypadek smierci jest:
- legalny
- wygodny

W którym miejscu wygodny? Toż bardziej upierdliwego narzędzia nie widziałem. Trzeba pamiętać o limitach, informować banki o ustanowionych zapisach na wypadek śmierci w innych bankach. Jeżeli dodać do tego fakt, że ilość środków na rachunkach się często zmienia, a także ktoś korzysta z różnych rachunków bankowych w zależności od najlepszej w danym momencie oferty - to jest to po prostu nieużywalne. Kiedyś próbowałem, ale się poddałem.

Data: 2010-04-19 00:56:25
Autor: BK
Banki zablokowa³y konta ofiar katastrofy w Smol eñsku
On 18 Kwi, 21:32, Wojciech Nawara
<wytnij_usenet_wytnij@wytnij_nawara.wytnij_info> wrote:
W dniu 2010-04-16 22:00, BK pisze:

> On 16 Kwi, 21:13, Virck<virck_p...@verizon.net>  wrote:
> Zapis na wypadek smierci jest:
> - legalny
> - wygodny

W którym miejscu wygodny? To¿ bardziej upierdliwego narzêdzia nie
widzia³em. Trzeba pamiêtaæ o limitach, informowaæ banki o ustanowionych
zapisach na wypadek ¶mierci w innych bankach. Je¿eli dodaæ do tego fakt,
¿e ilo¶æ ¶rodków na rachunkach siê czêsto zmienia, a tak¿e kto¶ korzysta
z ró¿nych rachunków bankowych w zale¿no¶ci od najlepszej w danym
momencie oferty - to jest to po prostu nieu¿ywalne. Kiedy¶ próbowa³em,
ale siê podda³em.

tak wygodniejsze jest postepowanie spadkowe i zostawienie rodziny bez
srodkow :) masz racje
a tak serio: warto sie nauczyc korzystac z narzedzia... jak sie ma
duzo gotowki to wystarczy zalozyc jedna lokate (jeden ror) zostawiæ
tam "luzne" np. 10 000 i ustanowic zapis na np. zone lub dziecko -
"wrazieco" mamy dla nich zabezpieczenia na pewien czas.

Kolejna rzecz, ze wiekszosc Twoich problemow jest niezozumiala. Po co
chcesz pamietac o limicie? Po co chcesz informowac banki o kolejnych
zapisach? Po co ustanawiasz zapis na rachunku gdzie jest duza plynnosc
srodkow?

Zapis sie robi raz a dobrze. Wiekszosc ludzi po prostu robi zapis na
swoim koncie oszczednosciowym/lokacyjnym i juz, tam gdzie trzymaja
swoje nadwyzki finansowe/oszczednosci.

Niewielu jest takich klientow, ktorzy maja nascie kont i ciagle kreca
srodkami.

Data: 2010-04-16 21:38:01
Autor: RobertS
[...]

to jest oczywiscie jakiś sposób, tylko że jeżeli się okaże, że właściciel konta miał więcej spadkobierców to trzeba się będzie kasą podzielić...

natomiast, w omawianym przypadku, zablokowano konta osób, które miały rozdzielność majątkową, jeżeli konto było wspólne lub miało pełnomocnika to taka sytuacja nie powinna mieć miejsca

RobertS

Data: 2010-04-16 19:49:55
Autor: jk
Banki zablokowa³y konta ofiar katastrofy w Smoleñsku
RobertS <bob75@xpostx.pl> napisa³(a):
natomiast, w omawianym przypadku, zablokowano konta osób, które miały rozdzielność majątkową, jeżeli konto było wspólne lub miało pełnomocni
ka to taka sytuacja nie powinna mieć miejsca

W przypadku konta wspólnego owszem. Jednak pe³nomocnictwo wygasa z chwil± ¶mierci mocodawcy, wiêc tutaj nikt siê nie powinien dziwiæ. _Zw³aszcza_ media.

Data: 2010-04-17 15:24:43
Autor: radekp@konto.pl
Banki zablokowa³y k onta ofiar katastro fy w Smoleñsku
Fri, 16 Apr 2010 21:38:01 +0200, w <hqaeb0$2i32$1@opal.icpnet.pl>, RobertS
<bob75@xpostx.pl> napisa³(-a):

mia³o pe³nomocnika to taka sytuacja nie powinna mieæ miejsca

Pe³nomocnictwo wygada z chwil± ¶mierci udzielaj±cego pe³nomocnictwa.

Data: 2010-04-16 21:48:15
Autor: JanKo
[...]

Niestety, za czyny niezgodne z prawem trzeba ponosiæ konsekwencje. Mnie, jako przysz³emu zmar³emu pewnie ju¿ bêdzie wszystko jedno ale nie chcia³bym robiæ jeszcze wiêkszego chlewu krewnym i znajomym ponad to co absolutnie konieczne.

Osobi¶cie najchêtniej zostawi³bym login i has³a niespokrewnionej i nieskoligaconej znajomej, przyjació³ce rodziny, bo to przede wszystkim osoba trze¼wo reagujaca w sytuacjach kryzysowych i obeznana z produktami bankowymi z których korzystam. Uwa¿am ¿e ona poradzi³aby sobie najlepiej a kompletnie nie widzê w takiej roli kogo¶ z bezpo¶redniej rodziny i to dzia³aj±cego w stresie. Jednak jakiekolwiek dzia³ania osoby trzeciej na koncie po dacie wynikaj±cej z aktu zgonu je¶li nawet nie podpada pod w³amanie to z pewno¶ci± wzbudzi podejrzenia i pewnie poci±gnie niemi³e konsekwencje.

Data: 2010-04-17 15:26:48
Autor: radekp@konto.pl
Banki zablokowa³y k onta ofiar katastro fy w Smoleñsku
Fri, 16 Apr 2010 21:48:15 +0200, w <hqaeuv$8ju$1@inews.gazeta.pl>, "JanKo"
<bez@maila.tu> napisa³(-a):

Jednak jakiekolwiek dzia³ania osoby trzeciej na koncie po dacie wynikaj±cej z aktu zgonu je¶li nawet nie podpada pod w³amanie to z pewno¶ci± wzbudzi podejrzenia i pewnie poci±gnie niemi³e konsekwencje.

Zale¿y kto te pieni±dze wybierze. Je¿eli spadkobierca, to nie ma ¿adnych
konsekwencji typu kradzie¿ -- jest ona w³a¶cicielem tych pieniêdzy z chwil±
¶mierci spadkodawcy.

Data: 2010-04-17 09:46:21
Autor: Piotr Gałka

Użytkownik "Bogdan B." <goodbody@rocketmail.pl> napisał w wiadomości news:4bc8adf9$0$17097$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Jeśli się nie mylę to:
- reszta leży na nieoprocentowanym koncie,
- wszystkie lokaty sÄ… zrywane ze wszystkimi tego konsekwencjami,
- rachunki wspólne też są zamykane i wszystkie wspólne lokaty też zrywane,
- dla rachunku wspólnego nie można złożyć dyspozycji na wypadek śmierci ani dla swojej połowy, ani na wypadek łącznej śmierci (mam na myśli głównie wypadki samochodowe).

Rozumiem, że powinno być zabezpieczenie praw spadkobierców, ale dlaczego banki mają zarabiać na śmierci każdego swojego klienta ?
Skojarzyło mi się, że w kryminałach powinni jako zainteresowanego czyjąś śmiercią brać jeszcze pod uwagę jego bank.
P.G.

Data: 2010-04-17 03:35:21
Autor: BK
Banki zablokowa³y konta ofiar katastrofy w Smol eñsku
On Apr 17, 9:46 am, Piotr Ga³ka <piotr.ga...@CUTTHISmicromade.pl>
wrote:
U¿ytkownik "Bogdan B." <goodb...@rocketmail.pl> napisa³ w wiadomo¶cinews:4bc8adf9$0$17097$65785112news.neostrada.pl...>W dniu 2010-04-16 20:04, JanKo pisze:

> Za ¿ycia sk³adaæ dyspozycje na wypadek ¶mierci.
> Na pocz±tek daje dostêp AFAIR do oko³o 50.000 z³.

Je¶li siê nie mylê to:
- reszta le¿y na nieoprocentowanym koncie,
- wszystkie lokaty s± zrywane ze wszystkimi tego konsekwencjami,
- rachunki wspólne te¿ s± zamykane i wszystkie wspólne lokaty te¿ zrywane,
- dla rachunku wspólnego nie mo¿na z³o¿yæ dyspozycji na wypadek ¶mierci ani
dla swojej po³owy, ani na wypadek ³±cznej ¶mierci (mam na my¶li g³ównie
wypadki samochodowe).

Rozumiem, ¿e powinno byæ zabezpieczenie praw spadkobierców, ale dlaczego
banki maj± zarabiaæ na ¶mierci ka¿dego swojego klienta ?
Skojarzy³o mi siê, ¿e w krymina³ach powinni jako zainteresowanego czyj±¶
¶mierci± braæ jeszcze pod uwagê jego bank.
P.G.

To juz kwestia umowy. Kiedys przeczytalem pod tym kontem wszystkie
wzorce umowne ror'ow (to byl chyba rok 2007) i czesc bankow robi tak,
ze faktycznie rozwiazuje umowy w momencie smierci klienta, a srodki
trafiaja na rachunek techniczny - ale sa tez banki, ktore dalej
normalnie naliczaja oprocentowanie.

Data: 2010-04-18 01:51:19
Autor: witek
JanKo wrote:
[...]

miec konto wspolne. wowczas bank zablokuje tylko polowe.

Banki zablokowa³y konta ofiar katastrofy w Smoleñsku