Bankomat zĹĽarl kartÄ™.....

Data: 2010-08-07 11:45:55
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
Bankomat zĹĽarl kartÄ™.....
Jarek S. pisze:
Będąc w uroczej miejscowości o nazwie Władysławowo kilkukrotnie korzystałem
z bankomatu po czym to urządzenie dzień przed powrotem z tego wypoczynku
przy próbie wypłaty gotówki po prostu ją połknął, na ekranie nie ukazał się
żaden komunikat, bankomat zachowywał się tak jak w trybie czuwania. Trochę
zaskoczony zatelefonowałem pod numer który był umieszczony na jego obudowie
/bankomat naleĹĽy do Global Casch ale reklamacje przyjmuje Kredy Bank/ i
tutaj dopiero mnie zaskoczyło: "panienka" pod podanym numerem oświadczyła że
kartę mogę odebrać w dniu następnym w Wejherowie czyli w miejscowości
oddalonej około 30-40 km dalej. A ja w swojej naiwności myślałem że w miarę
szybko /godzinka lub dwie/ pojawi siÄ™ jakiĹ› technik ktĂłry zwrĂłci mi mojÄ…
kartę i ewentualnie przeprosi :) Dodam że na koncie była dosyć spora kwota a
sama karta była nowa bo miesiąc wcześniej wydana więc sądzę że sam bankomat
był uszkodzony. Gdyby nie fakt, że we Władysławowie przebywali znajomi od
których mogłem zaciągnąć pożyczkę byłbym lekko ugotowany. Czy ktoś
przerabiał podobną przygodę i takie zachowanie banku to norma?

A mi się wydaje dziwne, że w ogóle miałeś możliwość odebrania tej karty. Po pierwsze - skąd niby ten bank w Wejherowie ma wiedzieć, że to Twoja karta? Na jakiej podstawie oddadzą ją akurat Tobie? Imię i nazwisko na karcie to trochę za mało, by jednoznacznie zidentyfikować właściciela. Gdyby jeszcze ten bankomat wypluł jakiś kwitek z "pokwitowaniem" zatrzymania karty, to możnaby domniemywać, że posiadacz tego kwitka jest osobą, która kartę do bankomatu włożyła. Ale jeśli bankomat po prostu kartę połknął, to...

Po drugie - Ty, jako właściciel tej karty, i wiedząc że karta przestała być w Twoim posiadaniu, powinieneś ją jak najszybciej zastrzec. Odebrałbyś kartę PO DOBIE i używał jakby nigdy nic? Przez tą dobę karta mogła zostać 10 razy skopiowana. A nawet jak nie skopiowana, to ktoś mógł z niej spisać komplet informacji, wystarczający do użycia *później* tej karty w sieci.

Na takie sytuacje należy: a) mieć w portfelu kilka kart oraz b) mieć karty wydane przez bank, który nie liczy opłat za duplikaty kart i najlepiej jak wydaje je od ręki w dowolnym oddziale.

--
MiCHA

Data: 2010-08-07 10:17:52
Autor:
Bankomat zżarl kartę.....
Przemyslaw Kwiatkowski <micha@micha.waw.pl> napisał(a):
A mi siÄ&#65533; wydaje dziwne, ĹĽe w ogĂłle miaĹ&#65533;eĹ&#65533; moĹĽliwoĹ&#65533;Ä&#65533; odebrania tej karty
. Po pierwsze - skÄ&#65533;d niby ten bank w Wejherowie ma wiedzieÄ&#65533;, ĹĽe to Twoja karta? Na jakiej podstawie oddadzÄ&#65533; jÄ&#65533; akurat Tobie? ImiÄ&#65533; i nazwisko na karcie to trochÄ&#65533; za maĹ&#65533;o, by jednoznacznie zidentyfikowaÄ&#65533; wĹ&#65533;aĹ&#65533;ciciela.

Jest wystarczaj±cy. Dodatkowo można sprawdzić podpis. Nie widziałem jeszcze
karty tylko na PIN (bez miejsca na 'autoryzowany podpis użytkownika').
Jakie¶ 10 lat temu w bankomacie BSK przy oddziale banku BSK (nie mylić z
kartonow± placówk± bankow±) wcięło mi kartę. Poszedłem do okienka, po chwili
wyszła osoba z kluczem do maszyny. Wyci±gnęła kartę, sprawdziła mnie z dowodu
osobistego, kartę wydała i przeprosiła za problem.
Ale to s± stare czasy. Teraz mamy outsourcing, który jest ¶wietny dla
wszystkich, tylko nie dla Klientów a tym bardziej Klientów z problemem.

Data: 2010-08-07 12:47:55
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
Bankomat zĹĽarl kartÄ™.....
newsroomy@NOSPAM.gazeta.pl pisze:

Po pierwsze - skÄ&#65533;d niby ten bank w Wejherowie ma wiedzieÄ&#65533;, Ĺźe to Twoja
karta? Na jakiej podstawie oddadzÄ&#65533; jÄ&#65533; akurat Tobie? ImiÄ&#65533; i nazwisko na
karcie to trochÄ&#65533; za maĹ&#65533;o, by jednoznacznie zidentyfikowaÄ&#65533; wĹ&#65533;aĹ&#65533;ciciela.

Jest wystarczajÄ…cy.

Mało jest Janów Kowalskich? Pozatym na karcie wcale nie musi być imię i nazwisko - mam kilka takich, na których jest tylko inicjał imienia. A nawet i tego nie musi być - karta może być niespersonalizowana.

> Dodatkowo można sprawdzić podpis. Nie widziałem jeszcze
karty tylko na PIN (bez miejsca na 'autoryzowany podpis uĹĽytkownika').

A ja myślę, że lepszym rozwiązaniem byłoby sprawdzenie pinu... :-)

Jakieś 10 lat temu w bankomacie BSK przy oddziale banku BSK (nie mylić z
kartonową placówką bankową) wcięło mi kartę. Poszedłem do okienka, po chwili
wyszła osoba z kluczem do maszyny. Wyciągnęła kartę, sprawdziła mnie z dowodu
osobistego, kartę wydała i przeprosiła za problem.

Tak, ale byłeś na miejscu - nie było wątpliwości, że to Ty byłeś tą osobą, która włożyła kartę. Nie odbierałeś karty następnego dnia w innym mieście.

--
MiCHA

Data: 2010-08-07 11:28:18
Autor:
Bankomat zżarl kartę.....
Przemyslaw Kwiatkowski <micha@micha.waw.pl> napisał(a):
newsroomy@NOSPAM.gazeta.pl pisze:
 MaĹ&#65533;o jest JanĂłw Kowalskich? Pozatym na karcie wcale nie musi byÄ&#65533; imiÄ&#65533; i nazwisko - mam kilka takich, na ktĂłrych jest tylko inicjaĹ&#65533; imienia. A nawet i tego nie musi byÄ&#65533; - karta moĹĽe byÄ&#65533; niespersonalizowana.

Ryzyko wyrobienia i używania sobie karty niespersonalizowanej spoczywa na
Użytkowniku. W razie czego można odpytać z kodu CCV ;p Ale kto zna na pamięć
CCV swojej karty? ;)))
Znam przypadki, kiedy posiadacz karty dokonuje płatno¶ci z podpisem, bez
wypłat z bankomatów,itp. Koperta z PIN do karty kredytowej nienaruszona ;)
(Użytkownik nie zna PIN).

Tak, ale byĹ&#65533;eĹ&#65533; na miejscu - nie byĹ&#65533;o wÄ&#65533;tpliwoĹ&#65533;ci, ĹĽe to Ty byĹ&#65533;eĹ&#65533; tÄ&#65533; osobÄ&#65533;, ktĂłra wĹ&#65533;oĹĽyĹ&#65533;a kartÄ&#65533;. Nie odbieraĹ&#65533;eĹ&#65533; karty nastÄ&#65533;pnego dnia w inn
ym mieĹ&#65533;cie.

Miałem na my¶li ogóln± tendencję. Teraz w tym samym oddziale INGBSK miła Pani
z oddziału, na miejscu, już nie otworzy maszyny w razie problemów.

Nie ma idealnego podej¶cia. w ustawach/regulaminach nie da rady umie¶cić
wszystkich przypadków 'problemowych'. Dział prawny w mojej firme zawsze mi
mówi: jest podej¶cie prawne do problemu i podej¶cie biznesowe do problemu.
Zgodnie z prawem należy robić tak, biznesowo może to być jednak mocno
nieopłacalne dla Klienta/Firmy i należy do konkretnej sprawy inaczej podej¶ć.

Bankomaty 'tymaczasowe' - a taki zapewne stoi we Władysławowie i opisywany
przez Twórcę w±tku przypadek to dowód, że kasę trzeba mieć pod min. 2 kartami.
50/50 a nawet 33/33 + 33 w kieszeni ;)
Innego rozwi±zania nie ma.

Data: 2010-08-07 14:38:16
Autor: glaukonWYTNIJTO
Bankomat zżarl kartę.....

Ryzyko wyrobienia i używania sobie karty niespersonalizowanej spoczywa na
Użytkowniku. W razie czego można odpytać z kodu CCV ;p Ale kto zna na pamięć
CCV swojej karty? ;)))

Czy przy niespersonalizowanej debetówce podpiętej do pustego zwykle ROR-u jest
jakie¶ niebezpieczeństwo skutecznego skimmingu?

Data: 2010-08-07 16:00:48
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
Bankomat zĹĽarl kartÄ™.....
glaukonWYTNIJTO@op.pl pisze:

Ryzyko wyrobienia i uĹĽywania sobie karty niespersonalizowanej spoczywa na
Użytkowniku. W razie czego można odpytać z kodu CCV ;p Ale kto zna na pamięć
CCV swojej karty? ;)))

Czy przy niespersonalizowanej debetówce podpiętej do pustego zwykle ROR-u jest
jakieś niebezpieczeństwo skutecznego skimmingu?

Takie samo jak przy spersonalizowanej podpiętej do pustego zwykle ROR-u. :-)

--
MiCHA

Data: 2010-08-07 16:01:53
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
Bankomat zĹĽarl kartÄ™.....
newsroomy@NOSPAM.gazeta.pl pisze:

Znam przypadki, kiedy posiadacz karty dokonuje płatności z podpisem, bez
wypłat z bankomatów,itp. Koperta z PIN do karty kredytowej nienaruszona ;)
(UĹĽytkownik nie zna PIN).

Ja nie znam pinów do części swoich kart... Widać za dużo ich mam. :-)|

--
MiCHA

Data: 2010-08-07 18:29:04
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Bankomat zżarl kartę.....

"Przemyslaw Kwiatkowski" i3jp0h$fqt$3@inews.gazeta.pl

Ja nie znam pinów do czę¶ci swoich kart... Widać za dużo ich mam. :-)|

Ja też, ale w internecie jest opis pinów różnych kart. ;)

-=-

A poważniej? Ja znam nawet PINy kart, których już nie używam od 10 lat. :)
Nie dlatego, że stale mam te same PINy, ale z innego powodu.
Może nie od razu przypomnę sobie każdy PIN, ale chwila zastanowienia wystarczy. :)

Gorzej z hasłami do logowania automagicznie budowanymi/tworzonymi.

Data: 2010-08-07 14:23:12
Autor: brum
Bankomat zżarl kartę.....
[...]

nadal sie tak dzieje, jezeli bankomat jest przy placowce
przynajmniej w niektorych bankach tak jest

Data: 2010-08-08 18:58:15
Autor:
Bankomat zżarl kartę.....
mBank - delfin + wytłoczka, jednej używasz, druga w bezpiecznym miejscu np.
torba/auto i już. Zjadło/zgubiło/ukradli? tel blokada czy nawet on-line w
telefonie... ekonto+VE+MCd = 0zł :)

B1op

Data: 2010-08-07 12:34:16
Autor: Jarek S.
Bankomat zżarl kartę.....

Użytkownik "Przemyslaw Kwiatkowski" <micha@micha.waw.pl> napisał w wiadomo¶ci news:i3ja0k$19n$1inews.gazeta.pl...
Jarek S. pisze:
Będ±c w uroczej miejscowo¶ci o nazwie Władysławowo kilkukrotnie korzystałem
z bankomatu po czym to urz±dzenie dzień przed powrotem z tego wypoczynku
przy próbie wypłaty gotówki po prostu j± połkn±ł, na ekranie nie ukazał się
żaden komunikat, bankomat zachowywał się tak jak w trybie czuwania. Trochę
zaskoczony zatelefonowałem pod numer który był umieszczony na jego obudowie
/bankomat należy do Global Casch ale reklamacje przyjmuje Kredy Bank/ i
tutaj dopiero mnie zaskoczyło: "panienka" pod podanym numerem o¶wiadczyła że
kartę mogę odebrać w dniu następnym w Wejherowie czyli w miejscowo¶ci
oddalonej około 30-40 km dalej. A ja w swojej naiwno¶ci my¶lałem że w miarę
szybko /godzinka lub dwie/ pojawi się jaki¶ technik który zwróci mi moj±
kartę i ewentualnie przeprosi :) Dodam że na koncie była dosyć spora kwota a
sama karta była nowa bo miesi±c wcze¶niej wydana więc s±dzę że sam bankomat
był uszkodzony. Gdyby nie fakt, że we Władysławowie przebywali znajomi od
których mogłem zaci±gn±ć pożyczkę byłbym lekko ugotowany. Czy kto¶
przerabiał podobn± przygodę i takie zachowanie banku to norma?

A mi się wydaje dziwne, że w ogóle miałe¶ możliwo¶ć odebrania tej karty. Po pierwsze - sk±d niby ten bank w Wejherowie ma wiedzieć, że to Twoja karta? Na jakiej podstawie oddadz± j± akurat Tobie? Imię i nazwisko na karcie to trochę za mało, by jednoznacznie zidentyfikować wła¶ciciela. Gdyby jeszcze ten bankomat wypluł jaki¶ kwitek z "pokwitowaniem" zatrzymania karty, to możnaby domniemywać, że posiadacz tego kwitka jest osob±, która kartę do bankomatu włożyła. Ale je¶li bankomat po prostu kartę połkn±ł, to...

Po drugie - Ty, jako wła¶ciciel tej karty, i wiedz±c że karta przestała być w Twoim posiadaniu, powiniene¶ j± jak najszybciej zastrzec. Odebrałby¶ kartę PO DOBIE i używał jakby nigdy nic? Przez t± dobę karta mogła zostać 10 razy skopiowana. A nawet jak nie skopiowana, to kto¶ mógł z niej spisać komplet informacji, wystarczaj±cy do użycia *póĽniej* tej karty w sieci.

[...]

No i tak zrobiłem, po pierwsze następnego dnia już wyjeżdżałem a po drugie bałem się o to co w tym czasie z kart± się działo więc j± zastrzegłem w swoim banku...... niemniej my¶lałem że procedury w takim wypadku wygl±daj± inaczej :)

Bankomat zĹĽarl kartÄ™.....