Bankomaty na odcisk palca

Data: 2012-11-15 07:11:57
Autor: SQLwiel
Bankomaty na odcisk palca
http://www.wprost.pl/ar/356538/Pokaz-palec-dostaniesz-pieniadze/

W grudniu BPH ma przetestować 12 urządzeń, w których zastosowano biometryczną technologię. Docelowo takich bankomatów może stanąć w Polsce tysiąc - a ich operatorem będzie Euronet.

--

Dziękuję i pozdrawiam.   SQLwiel.

Data: 2012-11-14 23:40:03
Autor: krzysztofsf
Bankomaty na odcisk palca
On 15 Lis, 07:12, SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com> wrote:
[...]

Fajne.
"Wplacasz pan tysiaka czy tniemy paluszek i sami wyplacimy?"

Data: 2012-11-15 01:20:13
Autor: luc
Bankomaty na odcisk palca
W dniu czwartek, 15 listopada 2012 08:40:03 UTC+1 użytkownik krzysztofsf napisał:
> [...]

> Polsce tysiąc - a ich operatorem będzie Euronet.

Fajne.

"Wplacasz pan tysiaka czy tniemy paluszek i sami wyplacimy?"

Niech tną. Na odciętego nie wypłacą ;-)

pzdrwm
luc

Data: 2012-11-15 01:30:41
Autor: krzysztofsf
Bankomaty na odcisk palca
On 15 Lis, 10:20, luc <bana...@gmx.net> wrote:

> Fajne.

> "Wplacasz pan tysiaka czy tniemy paluszek i sami wyplacimy?"

Niech tną. Na odciętego nie wypłacą ;-)

Limes Inferior czytal? :)

Data: 2012-11-15 02:08:18
Autor: luc
Bankomaty na odcisk palca
W dniu czwartek, 15 listopada 2012 10:30:42 UTC+1 użytkownik krzysztofsf napisał:

> Niech tną. Na odciętego nie wypłacą ;-)

Limes Inferior czytal? :)

Czytał, czytał. Do czytnika biometrycznego przepływ krwi potrzebny w skanowanym palcu - każden paluszek ma unikalny układ naczyń krwionośnych.

pzdrwm
luc

Data: 2012-11-15 14:12:37
Autor: SQLwiel
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-15 10:30, krzysztofsf pisze:

Limes Inferior czytal? :)

"Na zdziercę" ? ;)

Tutaj chyba wszyscy czytali. :) Ale warto przypomnieć. I uświadomić, że to było za zamierzchłej komuny pisane, dlatego Zajdel musiał przywołać "siły wyższe z kosmosu".
A gdy to czytać teraz, to się człowiek dziwi "prorok jaki, cy-co?"

--

Dziękuję i pozdrawiam.   SQLwiel

Data: 2012-11-15 05:45:25
Autor: krzysztofsf
Bankomaty na odcisk palca
On 15 Lis, 14:11, SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com> wrote:
> [...]

"siły wyższe z kosmosu".
A gdy to czytać teraz, to się człowiek dziwi "prorok jaki, cy-co?"

Szkoda, ze Siła Wyższa Mu przerwala.....

Zastanawiam sie rowniez nad realnoscia i ewentualnoscia skutecznosci
nakladek "papilarek" z przezroczystego tworzywa, nakladanych na
opuszki palcow. Naturalnie nie w kontekscie dopadniecia przypadkowego
przechodnia. Google milczy, tak wiec albo pozostaja wylacznie w
fantazji pisarzy, albo informacje na ich temat sa blokowane,

Data: 2012-11-16 14:08:53
Autor: Tomasz Finke
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-15 14:45, krzysztofsf pisze:

[...]

A tam blokowane, metody kopiowania odcisków palców są znane od lat:

https://www.google.pl/search?q=fooling+fingerprint+scanner

T.

Data: 2012-11-16 14:18:33
Autor: Tomasz Finke
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-15 14:12, SQLwiel pisze:

"Na zdziercę" ? ;)

Pieniądze trzeba będzie wypłacać /ciepłą reką/ ;-)

T.

Data: 2012-11-16 13:54:29
Autor: W
Bankomaty na odcisk palca
Tomasz Finke wystukał, co następuje:

W dniu 2012-11-15 14:12, SQLwiel pisze:

"Na zdziercę" ? ;)

Pieniądze trzeba będzie wypłacać /ciepłą reką/ ;-)

Hm... jak to było z telefonami z pojemnościowymi ekranami w kombinacji zima/rękawiczka? "Już teraz można kupić parówkę do obsługi urządzenia!" - ciekawe co wymyślą na linie papilarne ;-)

Data: 2012-11-16 14:55:38
Autor: Liwiusz
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-16 14:54, W pisze:
[...]

No to już widzę, jak w zimie wypłacam pieniądze.

--
Liwiusz

Data: 2012-11-16 17:20:09
Autor: Krystek
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-16 14:55, Liwiusz pisze:
W dniu 2012-11-16 14:54, W pisze:
[...]

Chcesz wypłacać przykładając do czytnika rękawiczkę? ;) Pewnie jest zamontowany układ typu pulsometr, jak w zegarkach treningowych.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2012-11-15 10:36:18
Autor: Andrzej Kubiak
Bankomaty na odcisk palca
Dnia Thu, 15 Nov 2012 01:20:13 -0800 (PST), luc napisał(a):

Niech tną. Na odciętego nie wypłacą ;-)

Nijak mi się ta opcja z cięciem nie podoba ;)

AK

Data: 2012-11-15 10:18:49
Autor: elmer radi radisson
Bankomaty na odcisk palca
On 2012-11-15 08:40, krzysztofsf wrote:

"Wplacasz pan tysiaka czy tniemy paluszek i sami wyplacimy?"

jakas szczegolna roznica wobec "poda pan pin, czy tniemy paluszek"? ;)

--

memento lorem ipsum

Data: 2012-11-15 01:30:08
Autor: krzysztofsf
Bankomaty na odcisk palca
On 15 Lis, 10:18, elmer radi radisson <r...@spam-spam-spam-eggs-bacon-
On 2012-11-15 08:40, krzysztofsf wrote:

> "Wplacasz pan tysiaka czy tniemy paluszek i sami wyplacimy?"

jakas szczegolna roznica wobec "poda pan pin, czy tniemy paluszek"? ;)

Nie podasz pinu - nie wyplaca
Nie wyplacisz paluszkiem - sa w stanie sami wyplacic, odcinajac, albo
transportujac pobitego do nieprzytomnosci delikwenta do bankomatu i
przytykajac jego palec do skanera.

Data: 2012-11-15 10:40:00
Autor: TrzyLinie
Bankomaty na odcisk palca
On 2012-11-15 08:40, krzysztofsf wrote:

"Wplacasz pan tysiaka czy tniemy paluszek i sami wyplacimy?"

jakas szczegolna roznica wobec "poda pan pin, czy tniemy paluszek"? ;)

Nie podasz pinu - nie wyplaca

I nie są w stanie pobić do nieprzytomności? Odciąć to czy tamto?

TrzyLinie

Data: 2012-11-15 01:47:24
Autor: krzysztofsf
Bankomaty na odcisk palca
On 15 Lis, 10:40, TrzyLinie <trzyli...@o2.pl> wrote:
W dniu 2012-11-15 10:30, krzysztofsf napisał(a):

> Nie podasz pinu - nie wyplaca

I nie są w stanie pobić do nieprzytomności? Odciąć to czy tamto?

Roznica jest taka, ze w przypadku palca masz nieuchronnosc utraty
pieniedzy - zalezna wylacznie od stopnia zdecydowania wymuszajacego.
Jesli to byloby dodatkowe zabezpieczenie - podajesz pin i dodatkowo
identyfikujesz sie odciskiem - wtedy ok. natomiast w wersji, ze
wystarczy wylacznie wlozyc karte i przystawic palec - to bardzo
zwieksza latwosc wymuszen.
Wystarczy, ze stojacego przy bankomacie ktos poddusi jednoczesnie
przyciskajac palec do czytnika.

Data: 2012-11-15 03:51:25
Autor: sq5rb
Bankomaty na odcisk palca
W dniu czwartek, 15 listopada 2012 10:47:24 UTC+1 użytkownik krzysztofsf napisał:

natomiast w wersji, ze
wystarczy wylacznie wlozyc karte i przystawic palec - to bardzo
zwieksza latwosc wymuszen.

Myślę, że idea polega na tym by mieć dostęp do wypłat bez karty, a wiec wystarczy tylko przystawić palec i wpisać kwotę wypłaty, bez wkładania karty.

Data: 2012-11-15 04:20:47
Autor: krzysztofsf
Bankomaty na odcisk palca
On 15 Lis, 12:51, sq...@tlen.pl wrote:
> [...]

Myślę, że idea polega na tym by mieć dostęp do wypłat bez karty,
a wiec wystarczy tylko przystawić palec i wpisać kwotę wypłaty,

A jak masz karte kredytowa i karte debetowa i to w kilku bankach?

jesli mialoby to dzialac uniwersalnie, potrzeba zadeklarowac z czego
wyplacamy srodki.

jesli po zeskanowaniu palca pojawialoby sie menu dotepnych kont, to
dopiero bylby raj dla wymuszajacych :)

Data: 2012-11-15 14:39:53
Autor: TrzyLinie
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-15 13:20, krzysztofsf napisał(a):
jesli po zeskanowaniu palca pojawialoby sie menu dotepnych kont, to
dopiero bylby raj dla wymuszajacych :)

I tak będzie, tutejsze łkania na wiele się nie zdadzą...

--
TrzyLinie

Data: 2012-11-15 15:00:36
Autor: Piotr Gałka
Bankomaty na odcisk palca

Użytkownik <sq5rb@tlen.pl> napisał w wiadomości news:7cc8f7f4-c521-4e5d-aa0c-3092d095c22bgooglegroups.com...
[...]

Jakieś 5 lat temu słyszałem, że czytnik z dużą dozą prawdopodobieństwa (powyżej 99%) potrafi ustalić który to palec z bazy 1000 palców.
Ale nie ma pewności, czy palec spoza bazy nie zostanie zakwalifikowany jako jeden z bazy. Ryzyko wzrasta ze wzrostem bazy.
Zmniejszanie tego ryzyka (wymagana większa zgodność) jednocześnie podnosi ryzyko nierozpoznania prawidłowego palca.

Widocznie przegapiłem jakąś radykalną zmianę w czytnikach.
Poza tym przejrzenie wielomilionowej bazy w rozsądnym czasie wymagałoby sporego komputera.
P.G.

Data: 2012-11-15 06:05:24
Autor: krzysztofsf
Bankomaty na odcisk palca
On 15 Lis, 15:00, Piotr Gałka <piotr.ga...@CUTTHISmicromade.pl> wrote:

Ale nie ma pewności, czy palec spoza bazy nie zostanie zakwalifikowany jako
jeden z bazy. Ryzyko wzrasta ze wzrostem bazy.

Czyli warto trzymac na koncie mala kwote, a podejscie do bankomatu
zaczynac od wpisania bardzo duzej, liczac, ze mamy palec podobny do
kogos z duzym stanie na koncie.
Dopiero po odrzuceniu transakcji z powodu braku srodkow, mruczymu pod
nosem "rozpoznal mnie lobuz" i wyplacamy swoja nieduza kwote. :)

Data: 2012-11-15 21:19:18
Autor: TrzyLinie
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-15 15:00, Piotr Gałka napisał(a):
Jakieś 5 lat temu słyszałem, że czytnik z dużą dozą prawdopodobieństwa (powyżej 99%) potrafi ustalić który to palec z bazy 1000 palców.

Czytnik samych linii papilarnych - być może. Jednak już od dawna wiadomo, że
same linie papilarne z czytników do identyfikacji i uwierzytelniania się nie
stosują w "prawdziwych" aplikacjach.

Poza tym przejrzenie wielomilionowej bazy w rozsądnym czasie wymagałoby sporego komputera.

A to niby dlaczego?

--
TrzyLinie

Data: 2012-11-16 11:11:00
Autor: Piotr Gałka
Bankomaty na odcisk palca

Użytkownik "TrzyLinie" <trzylinie@o2.pl> napisał w wiadomości news:50A54E46.6060808o2.pl...
[...]

Zakładając (nie wiem, czy słusznie), że rozpoznanie układu naczyń koncepcyjnie niedaleko odbiega od rozpoznania układu bruzd na palcu wyniki rozpoznawalności będą podobne.
Ja kwestionowałem zdanie:
-- -- -- -- -- --
Myślę, że idea polega na tym by mieć dostęp do wypłat bez karty,
a wiec wystarczy tylko przystawić palec i wpisać kwotę wypłaty,
bez wkładania karty.
-- -- -- -- -- -
i podtrzymuję moją opinię, że sam czytnik czegokolwiek jest (przynajmniej na razie) niewystarczający do ustalenia kto jest przy bankomacie. Jest natomiast wystarczający do weryfikacji, czy osoba przy bankomacie jest tą za którą się podaje.
Zapamiętywane nie są pełne informacje o wzorcu tylko jakiś zestaw sygnatur co nie pozwala jednoznacznie zidentyfikować osoby. Uwzględniając skończoną powtarzalność odczytu sygnatur danego palca, aby czytnik nie odrzucił prawdziwej osoby, weryfikacja musi dopuszczać pewną odległość między odczytanymi sygnaturami, a wzorcem odniesienia. Skutkiem będzie to, że na przykład jedna na 10000 przypadkowych osób się załapie jako prawdopodobnie zgodna.

Poza tym przejrzenie wielomilionowej bazy w rozsądnym czasie wymagałoby sporego komputera.

A to niby dlaczego?

Bo obliczenie odległości między pobraną próbką a zapamiętanym wzorcem nie jest trywialne.
A gdyby przechowywane były pełne wzorce (pomijając kwestię ochrony danych osobowych) to porównanie trwałoby jeszcze dłużej.
P.G.

Data: 2012-11-17 10:45:25
Autor: TrzyLinie
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-16 11:11, Piotr Gałka napisał(a):

[...]

Nikt nie pchałby się w technologię z tymi samymi wadami co linie papilarne.

Ja kwestionowałem zdanie:
-- -- -- -- -- --
[...]

Ok :) Mam inne zdanie w temacie, że "jest niewystarczający" :) A BePeHahaha
pewnie nie będzie identyfikować, lecz weryfikować, niestety.

[...]

Deskryptor do identyfikacji ("zestaw sygnatur") jest właśnie inaczej
budowany niż deskryptor dla weryfikacji, po to, żeby pozwalał ustawić
fałszywą akceptację na zero, przy jeszcze akceptowalnym fałszywym odrzuceniu,
np. pięcioprocentowym.

Poza tym przejrzenie wielomilionowej bazy w rozsądnym czasie wymagałoby sporego komputera.

A to niby dlaczego?

Bo obliczenie odległości między pobraną próbką a zapamiętanym wzorcem nie jest trywialne.

Ależ zwykle jest. Nietrywialna jest budowa modelu i wyznaczenie deskryptora.
Z założenia ma to robić bankomat lub biurowy komputer "pani w oddziale".
Np. ja zaakceptowałbym 2 sekundy na akwizycję i obliczenie deskryptora...

A gdyby przechowywane były pełne wzorce (pomijając kwestię ochrony danych osobowych) to porównanie trwałoby jeszcze dłużej.

Właściwy deskryptor to klucz do sukcesu :)

--
TrzyLinie

Data: 2012-11-17 12:12:36
Autor: Piotr Gałka
Bankomaty na odcisk palca

Użytkownik "TrzyLinie" <trzylinie@o2.pl> napisał w wiadomości news:k87mbl$slh$1dont-email.me...

[...]

Nie wiem nic o tej technologii. Jedynie spekuluję. Sądzę, że zestaw wad jest inny i to może być wystarczający argument aby się pchać w tę technologię.
Być może czytniki linii papilarnych jest za łatwo oszukać wykonanym z jakiegoś silikonu odciskiem palca, a te już nie tak łatwo.
Nie ma to żadnego wpływu na kwestię identyfikuje/weryfikuje, ale może wpływać na pchanie się w tę technologię.

[...]

Nie będę polemizował. Jak napisałem nie wiem nic konkretnego na ten temat.

[...]

Jeśli deskryptor daje się tak zdefiniować, że ten sam palec daje (z dokładnością do poziomu fałszywego odrzucenia) identyczny deskryptor to wyszukiwanie robi się rzeczywiście trywialne. Ale wątpię, czy tak jest.
A jeśli tak nie jest to każde porównanie deskryptorów zajmuje sporo czasu. Jeśli 5 lat temu w 1s można było zrobić 100 porównań to obecnie można góra 10000.

A gdyby przechowywane były pełne wzorce (pomijając kwestię ochrony danych osobowych) to porównanie trwałoby jeszcze dłużej.

Właściwy deskryptor to klucz do sukcesu :)

Obliczając deskryptor program musi między innymi zdecydować które punkty obrazu są charakterystyczne. Inne przyłożenie palca spowoduje, że nieco inny zestaw punktów zostanie uznany za charakterystyczny. Punkty będą więc zapisane w innej kolejności, nie wszystkie będą występowały w każdym wyliczonym deskryptorze, do tego każdy punkt może zostać nieco inaczej opisany (określenie pozycji, kierunku linii, czy kąta rozwidlenia itp. może być obarczone pewnymi błędami). Porównanie takich deskryptorów to nie jest operacja trywialna. Program musi na przykład ustalić które punkty w obu deskryptorach sobie odpowiadają (na podstawie względnych położeń w stosunku do innych punktów, bo bezwzględne pozycje zależą od położenia palca, które jest zmienne). O szybkości przeglądania bazy zapamiętanych palców decyduje czas potrzebny na ustalenie, że to na pewno nie jest ten palec, a to nie jest proste porównanie 2 liczb.
P.G.

Data: 2012-11-17 12:19:25
Autor: Kamil Jońca
Bankomaty na odcisk palca
Piotr Gałka <piotr.galka@CUTTHISmicromade.pl> writes:

[...]
A ja mam trochę inne pytanie (być może już odpowiedź padła, nie śledzę
zbyt dokładnie tego wątku)

Jak wsadzę kartę do bankomatu, to bankomat na podstawie BINu wie z
którym bankiem gadać (i zweryfikować pin/odcisk palca/numer
buta/cokolwiek). Jeśli natomiast palec miałby służyć do identyfikacji
a nie weryfikacji, to jak bankomat zdecyduje, że ma gadać z Citi, czy
PKO?

KJ

--
http://blogdebart.pl/2010/03/17/dalsze-przygody-swinki-w-new-jersey/

Data: 2012-11-17 13:56:06
Autor: TrzyLinie
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-17 12:19, Kamil Jońca napisał(a):
[...]

Ja tego nie wiem. Ale chciałbym, żeby bankomatowi, po identyfikacji
biometrycznej, najlepiej żadne palce, tylko kamerą, się mówiło: "daj mi
stówę z synka" i już :)

--
TrzyLinie

Data: 2012-11-17 13:52:13
Autor: TrzyLinie
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-17 12:12, Piotr Gałka napisał(a):
[...]

Opisujesz proces budowy modelu i obliczania deskryptora (następujący po akwizycji),
który kończy się uzyskaniem N wymiarowego wektora (N=10..500) liczb n bitowych
(n=2..32) - typowo np. w MPEG-7. Moja intuicja mówi mi, że porównanie wektorów to
jest prosta i szybka operacja w stosowanych metrykach :)

Właściwy model -> właściwy deskryptor, co oznacza, że deskryptory są niezmienne
względem "przyłożenia palca". Jeśli "deskryptor" nie jest inwariantny ze względu
na akwizycję to tylko jest to skopany schemat rozpoznawania.

--
TrzyLinie

Data: 2012-11-15 01:47:07
Autor: sq5rb
Bankomaty na odcisk palca
w Warszawie jest taki od 2010r.

Data: 2012-11-15 10:42:43
Autor: RobertP.
Bankomaty na odcisk palca
On Thu, 15 Nov 2012 07:11:57 +0100, SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com>  wrote:

http://www.wprost.pl/ar/356538/Pokaz-palec-dostaniesz-pieniadze/

W grudniu BPH ma przetestować 12 urządzeń, w ktĂłrych zastosowano  biometryczną technologię. Docelowo takich bankomatĂłw moĹźe stanąć w  Polsce tysiąc - a ich operatorem będzie Euronet.

TeĹź mi nowość, takie coś juĹź jest i to w banku spółdzielczym w niewielkim  mieście: http://www.powislanski.pl/e4u.php/1,ModPages/ShowPage/461

RobertP.

Data: 2012-11-15 01:53:06
Autor: krzysztofsf
Bankomaty na odcisk palca
wrote:

> [...]

> biometryczną technologię. Docelowo takich bankomatów może stanąć w
> Polsce tysiąc - a ich operatorem będzie Euronet.

Też mi nowość, takie coś już jest i to w banku spółdzielczym w niewielkim
mieście:http://www.powislanski.pl/e4u.php/1,ModPages/ShowPage/461

Tu przynajmniej wymagaja dodatkowej weryfikacji nieszczesnym peselem

Data: 2012-11-15 04:25:21
Autor: PJ
Bankomaty na odcisk palca
//Tu przynajmniej wymagaja dodatkowej weryfikacji nieszczesnym peselem

slabizna bo wiekszosc ludzi posiada DO przy sobie ... czyli
"wylaczamy" delikwenta np. paralizatorem i sprawdzamy .... jesli tak
to transportujemy go do bankomatu jesli nie szukamy nastepnego
"dawcy" ... moze tak to bedzie wygladac ? no dobra do banku go nie
zataszczymy ale jakis bankomat na zadupiu juz podejdzie ... no i
najlepiej w nocy ...ale najfajniejsze beda te nagrania z kamer w
bankomatach (o ile nikt ich nie przysloni) na upartego nawet trudno
reklamacje bedzie zlozyc bo dranie moga klepac PESEL paluchem
delikwenta :-)

P.

Data: 2012-11-15 04:34:53
Autor: krzysztofsf
Bankomaty na odcisk palca
On 15 Lis, 13:25, PJ <przemek.jedrzejc...@gmail.com> wrote:
[...]

Dlatego napisalem "nieszczesnym pesel".

Odcisk palca to mogliby dodac do platnosci bezstykowych na male kwoty
i z malym limitem - czyniloby to rozboj nieoplacalnym,a platnosci
wykonalne praktycznie tylko przez wlasciciela karty, chociaz i tak
czytamy o morderstwach dla 5-u zl. i paczki papierosow.

Nie wyobrazam sobie wyplat gotowkowych na masowa skale bez dodania
dodatkowej poza odciskiem palca weryfikacj, naturalnie nie tak latwej
do ustalenia    jak pesel.

Data: 2012-11-15 14:42:44
Autor: TrzyLinie
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-15 13:34, krzysztofsf napisał(a):
Nie wyobrazam sobie wyplat gotowkowych na masowa skale bez dodania
dodatkowej poza odciskiem palca weryfikacj, naturalnie nie tak latwej
do ustalenia    jak pesel.

Bankoffcy mają wystarczającą wyobraźnię i to starczy ;)

--
TrzyLinie

Data: 2012-11-15 05:51:57
Autor: krzysztofsf
Bankomaty na odcisk palca
On 15 Lis, 14:42, TrzyLinie <trzyli...@o2.pl> wrote:
> [...]

> do ustalenia    jak pesel.

Bankoffcy mają wystarczającą wyobraźnię i to starczy ;)

A potem wnuki beda o mnie mowic "dziadek to jakis nienowoczesny. Ani
chipa nie dal sobie wszczepic, ani nie korzysta z bankowosci
daktylkoskopijnej, a w dodatku nie dal sobie zalozyc kamer
internetowych sprzezonych z neofacebookiem w pokojach i innych
pomieszczeniach swojego mieszkania".

Data: 2012-11-15 23:54:47
Autor: Krzysztof Halasa
Bankomaty na odcisk palca
krzysztofsf <krzysztofsf@wp.pl> writes:

[...]

No ładnie, najpierw zdziercy, teraz telescreeny...
--
Krzysztof Halasa

Data: 2012-11-16 08:41:35
Autor: Marek
Bankomaty na odcisk palca
On Thu, 15 Nov 2012 23:54:47 +0100, Krzysztof Halasa <khc@pm.waw.pl> wrote:
No ładnie, najpierw zdziercy, teraz telescreeny...

A ja w ogóle nie rozumiem po co te zachwyty nad bankomatem, zlikwidowac w ogóle gotówkę, gdyby były tylko płatności elektroniczne bankomaty nie byłyby potrzebne. Prowokacyjnie zapytam: na co komu gotówka? :)

--
Marek

Data: 2012-11-16 08:52:43
Autor: Liwiusz
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-16 08:41, Marek pisze:
On Thu, 15 Nov 2012 23:54:47 +0100, Krzysztof Halasa <khc@pm.waw.pl> wrote:
No ładnie, najpierw zdziercy, teraz telescreeny...

A ja w ogĂłle nie rozumiem po co te zachwyty nad bankomatem, zlikwidowac
w ogóle gotówkę, gdyby były tylko płatności elektroniczne bankomaty nie
byłyby potrzebne. Prowokacyjnie zapytam: na co komu gotówka? :)

Po to, żebyś mógł zapłacić komu chcesz, kiedy chcesz, bez pośredników i bez prowizji. Pytanie "po co gotówka" to jak pytanie "po co mam sobie sam gotować, nie lepiej, że będzie mi gotować państwo"? Może dla Ciebie lepiej, ale nie ma powodu, abyś swój zniewolony umysł rozprzestrzeniał na inne, zdrowe, osobniki :)

--
Liwiusz

Data: 2012-11-16 09:29:50
Autor: zlotowinfo
Bankomaty na odcisk palca
Użytkownik "Marek" <fake@fakeemail.com> napisał w wiadomości news:almarsoft.4003707075147532169news.neostrada.pl...
A ja w ogóle nie rozumiem po co te zachwyty nad bankomatem, zlikwidowac w ogóle gotówkę, gdyby były tylko płatności elektroniczne bankomaty nie byłyby potrzebne. Prowokacyjnie zapytam: na co komu gotówka? :)

faktycznie, po co podatki marnować na produkcję papierków,
monet i ich zabezpieczanie, to byłyby ogromne oszczędności
wszystko co mam na lokacie, nigdy nie miałem w ręku
oprócz sytuacji płatny przelew lub ostatki przy zamykaniu konta

przelewy elektronicznie, karty: do kont, kredytĂłwki, prepaid
pieniądz inny niż wirtualny traci sens

bankomaty by poszły w odstawkę gdyby:
- starsi niereformowalni chcieli używać kart i wogóle banków
przelew renty/emerytyry na konto i płacić kartą
- stawki prowizji od opłat za transakcje były niższe
mniejsze sklepy nie mają terminali wogóle, zarabiając
kilka procent, prowizja kartą zaniżyłaby zysk znacząco

http://glosuj.zasms.pl/?glosowania/voip/najgorszy_operator/

Data: 2012-11-16 09:43:34
Autor: Liwiusz
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-16 09:29, zlotowinfo pisze:
[...]

przelewy elektronicznie, karty: do kont, kredytówki, prepaid
[...]

A jak byś zapłacił prostytutce? Czy też w Twoim idealnym świecie na takie fanaberie nie ma miejsca? ;)

--
Liwiusz

Data: 2012-11-16 00:57:14
Autor: krzysztofsf
Bankomaty na odcisk palca
On 16 Lis, 09:43, Liwiusz <lma...@poczta.onet.pl> wrote:

> [...]

> bankomaty by poszły w odstawkę gdyby:

> - stawki prowizji od opłat za transakcje były niższe

Patrzac z tej strony, to czesc oszczednosci wynikajacych ze
zmniejszonego dodruku banknotow utrzymywanych w obiegu powinna
pokrywac koszty transakcji elektronicznych.

A jak byś zapłacił prostytutce? Czy też w Twoim idealnym świecie na
takie fanaberie nie ma miejsca? ;)

Elektronicznie. I jeszcze karte mozna by jej wetknac do kasy
fiskalnej, a raport transakcji sms poszedlby do zony.

Data: 2012-11-16 10:00:23
Autor: Liwiusz
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-16 09:57, krzysztofsf pisze:

A jak byś zapłacił prostytutce? Czy też w Twoim idealnym świecie na
takie fanaberie nie ma miejsca? ;)

Elektronicznie. I jeszcze karte mozna by jej wetknac do kasy
fiskalnej, a raport transakcji sms poszedlby do zony.

Tak czy siak, nie wyobrażam sobie wolnych ludzi bez gotówki. Mam nadzieję, że nie dożyję takiego czasu :)

--
Liwiusz

Data: 2012-11-16 10:04:15
Autor: SQLwiel
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-16 09:43, Liwiusz pisze:
[...]

Ależ - po co w ogóle pieniądz?

Przecież było już tak - "każdemu wg jego potrzeb, od każdego wg jego możliwości". Prostytutka się w tym mieści :)

W literaturze jest wiele przykładów... Więcej, niż w historii

--

Dziękuję i pozdrawiam.   SQLwiel

Data: 2012-11-16 12:30:42
Autor: zlotowinfo
Bankomaty na odcisk palca
Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:k84ubp$apj$1news.task.gda.pl...
[...]

anonimowe karty prepaid?
bezpośrednie przelewy między kartami?

http://glosuj.zasms.pl/?glosowania/voip/najgorszy_operator/

Data: 2012-11-16 12:42:09
Autor: Liwiusz
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-16 12:30, zlotowinfo pisze:
[...]

anonimowe? Wierzysz w to? :)

--
Liwiusz

Data: 2012-11-18 10:22:37
Autor: Marek
Bankomaty na odcisk palca
On Fri, 16 Nov 2012 12:42:09 +0100, Liwiusz <lmalin@poczta.onet.pl> wrote:
> anonimowe karty prepaid?
> bezpośrednie przelewy między kartami?
anonimowe? Wierzysz w to? :)

Ostatnio słyszałem jak to dziewczyny są "sponsorowane" zagranicznymi kartami prepaid. I US nic im nie moĹźe zrobić :). Jak korzysta w Polace z karty "zagranicznej", ktĂłra jest non stop ladowana  to dochody uzyskuje w Polsce czy nie :)?

--
Marek

Data: 2012-11-18 11:52:29
Autor: SQLwiel
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-18 10:22, Marek pisze:
> [...]
> bezpośrednie przelewy między kartami?
anonimowe? Wierzysz w to? :)

Ostatnio słyszałem jak to dziewczyny są "sponsorowane" zagranicznymi
kartami prepaid. I US nic im nie może zrobić :). Jak korzysta w Polace z
karty "zagranicznej", ktĂłra jest non stop ladowana to dochody uzyskuje w
Polsce czy nie :)?

Jeśli nie w Polsce, to "tam" i "tamtejszy" US ją może ścigać.
Ale jeśli uzyskuje dochody z nierządu, to polski US może jej skoczyć. Art. 2.1.4)

--

Dziękuję i pozdrawiam.   SQLwiel.

Data: 2012-11-19 18:55:07
Autor: Arek
Bankomaty na odcisk palca
SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com> napisał(a) w wiadomości:
<50a8bded$0$1307$65785112@news.neostrada.pl>...

Jeśli nie w Polsce, to "tam" i "tamtejszy" US ją może ścigać.
Ale jeśli uzyskuje dochody z nierządu, to polski US może jej skoczyć.
Art. 2.1.4)

i złośliwie żądać szczegółowych dowodów, że z nierządu.
Ale walutą mogą być kartofle lub muszelki, półlitrówki na pewno.

Arek

Data: 2012-11-19 19:10:20
Autor: SQLwiel
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-19 18:55, Arek pisze:
[...]

Żądać, to sobie może. Na razie jeszcze jest tak, że to winę trzeba udowodnić, a nie niewinność. Choć pamiętamy przypadek, że pani tak zeznająca przegrała, bo "nie znali jej alfonsi, konkurentki, hotelarze, burdelarze, ani t.p." Jednak my tu zdaje się mówiliśmy o dziewczynach faktycznie uzyskujących dochody z tego rodzaju usług.

Po drugie - nie trzeba mówić, że z nierządu, tylko cytować przytoczony art. i nie mówić absolutnie nic więcej.

Ale walutą mogą być kartofle lub muszelki, półlitrówki na pewno.

"Przychód w naturze". Jeśli np. w zamian za sprzątanie chaty - to podpada pod PIT.

--

Dziękuję i pozdrawiam.   SQLwiel.

Data: 2012-11-19 21:27:28
Autor: Arek
Bankomaty na odcisk palca
SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com> napisał(a) w wiadomości:
<50aa760d$0$1299$65785112@news.neostrada.pl>...

[...]

Byle bez świadków. Gdy zje kartofle, z flaszki popije (muszelki na razie
odstawmy...) przychody w naturze jako dowody ulegną przemianie
energetycznej (i innym przemianom teĹź).
Jeszcze pusta butelka - do pojemnika z napisem "SZKŁO", Po wytarciu
odciskĂłw! Bo jak sprzeda w skupie to zowu PIT?
Byle tylko pod etykietą nie było śledzącego chipa.

Arek

Data: 2012-11-20 00:16:31
Autor: Marek
Bankomaty na odcisk palca
On Mon, 19 Nov 2012 19:10:20 +0100, SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com> wrote:
Po drugie - nie trzeba mówić, że z nierządu, tylko cytować
przytoczony
art. i nie mówić absolutnie nic więcej.

A możesz trochę jaśniej - jakiej ustawy jest ten artykuł?

--
Marek

Data: 2012-11-20 07:41:41
Autor: Andrzej Kubiak
Bankomaty na odcisk palca
Dnia Mon, 19 Nov 2012 19:10:20 +0100, SQLwiel napisał(a):

Na razie jeszcze jest tak, że to winę trzeba udowodnić, a nie niewinność.

Nie dotyczy US*.

AK

* - pierwotnie miał być smiley, ale chyba jednak byłby zbędny.

Data: 2012-11-20 09:01:01
Autor: SQLwiel
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-20 07:41, Andrzej Kubiak pisze:
[...]

No to wyjaśnij do końca: żartujesz sobie, czy masz przesłanki to tego stwierdzenia i piszesz serio?
Bo mnie się wydaje, że -
przychodzi policja skarbowa i mówi: "ma pan nieopodatkowane dochody". A ja mówię "nie mam, wszystko opoodatkowałem". Jeśli moje "spending" da się wyjaśnić zgłoszonymi i udokumentowanymi dochodami - to jestm OK.

A teraz, w wersji drugiej oświadczam: Tak, mam. Zgodnie z Ustawą, art. 2.1.4) ich nie zgłaszałem i nieopodatkowałem. I nie mówię nic więcej na ten temat. Ani słowa jakie to dochody. Na pytania odpowiadam wygłaszając treść tego Art.
Co mi mogą?
Musieliby udowodnić jakieś czyny nielegalne (typu handel narkotykami) - ale jak dotąd na podstawie li-tylko "spending" nikomu nich nie zrobili.

--

Dziękuję i pozdrawiam.   SQLwiel

Data: 2012-11-20 09:13:51
Autor: Liwiusz
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-19 19:10, SQLwiel pisze:

Żądać, to sobie może. Na razie jeszcze jest tak, że to winę trzeba
udowodnić, a nie niewinność.

Chyba gałęzie prawa Ci się pomyliły.

--
Liwiusz

Data: 2012-11-16 13:47:48
Autor: Zbynek Ltd.
Bankomaty na odcisk palca
zlotowinfo napisał(a) :
A jak byś zapłacił prostytutce? Czy też w Twoim idealnym świecie na takie fanaberie nie ma miejsca? ;)

anonimowe karty prepaid?
bezpośrednie przelewy między kartami?

Anonimowe prepaid? Skoro nie istnieje gotówka, to jak byś je zasilał?

    Zbyszek
PGP key: 0x1E6680DF

[Człowiek zaczyna używać dopiero wtedy rozumu, gdy kończą mu się wszystkie możliwości.]

Data: 2012-11-16 14:03:07
Autor: SQLwiel
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-16 13:47, Zbynek Ltd. pisze:
zlotowinfo napisał(a) :
[...]

No właśnie... Jest anonimowy prepaid w BZWBK. Co pisać jako odbiorcę przelewu? Może być Kaczor Donald Tusk?

--

Dziękuję i pozdrawiam.   SQLwiel.

Data: 2012-11-16 05:09:16
Autor: krzysztofsf
Bankomaty na odcisk palca
On 16 Lis, 14:03, SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com> wrote:

> Anonimowe prepaid? Skoro nie istnieje got wka, to jak by je zasila ?

No w a nie... Jest anonimowy prepaid w BZWBK. Co pisa jako odbiorc
przelewu? Mo e by Kaczor Donald Tusk?

Sadze, ze nie byloby problemu dla "organow" ustalic z ktorego konto
przyszlo zasilenie karty o numerze xyz , z ktorej oplacono dana usluge
czy towar.

Data: 2012-11-16 13:52:27
Autor: W
Bankomaty na odcisk palca
SQLwiel wystukał, co następuje:

zlotowinfo napisał(a) :
[...]

Jak "anoniomowy"? Że nie masz na nim nic wyryte? Przecież masz do niej rachunek techniczny i musisz podpisać umowę z (teoretycznie) swoimi danymi.

Data: 2012-11-16 15:24:15
Autor: SQLwiel
Bankomaty na odcisk palca

zlotowinfo napisał(a) :
[...]

Anonimowa - bo nie jest do nikogo formalnie przypisana. Nikt się nie podpisał jako jej właściciel/użyszkodnik. Owszem - ktoś ją musiał odebrać z banku, czy pocztą, ale regulamin pozwala ją podarować komukolwiek i nie pamiętać komu (pani prostytutce, wraz z zawartością, na przykład).
A, że przelewam na numer rachunku tej karty - wszak nie wiem komu przelewam, a BZWBK też nie wie, więc nie może przelewu odrzucić.

Cieszcie się więc, siostry, bo to jeden z ostatnich przejawów Waszej wolności, który, ani chybi, zostanie Wam lada moment zabrany.

--

Dziękuję i pozdrawiam.   SQLwiel.

Data: 2012-11-16 16:26:02
Autor: m
Bankomaty na odcisk palca

zlotowinfo napisał(a) :
[...]

W 2009 roku na Openerze można było kupić taką kartę za gotówk, bez legitymowania się czymkolwiek i mieć w pełni pełni anonimową kartę, niepowiąną w żaden sposób z jej użytkownikiem.

Nie wiem czy dzisiaj na openerach i innych tego typu imprezach też tak można, być może tak.

p. m.

Data: 2012-11-16 18:39:54
Autor: perian
Bankomaty na odcisk palca
In <news:50a65b0a$0$26709$65785112news.neostrada.pl>, m wrote:

Nie wiem czy dzisiaj na openerach i innych tego typu imprezach też tak można, być może tak.

Na euro2012 tak było, sam podszedłem sobie do stanowiska pekao, dałem
gotówkę, Pani coś tam pogrzebała w komputerze i dała mi kopertę z kartą
prepaid, gdzie dokładnie ta sama ilość pieniążków była. Karta jest
anonimowa, zrezygnowałem ze sprawdzania salda w internecie, bo wymagało
to podania danych. Da się. --
perian
Talk is cheap. Supply exceeds Demand.

Data: 2012-11-16 10:00:55
Autor: SQLwiel
Bankomaty na odcisk palca
[...]

Widzisz... kiedyś nasze genialne osły wymyślili, że np. leczącym się z uzależnienia alkoholowego należy profilaktycznie odbierać PJ. Na szczęście nie przeszło, ale tym @#$ nie można ufać.
Dlatego np. za alkohol płacę gotówką.

Dopiszcie sobie sami więcej przesłanek tego typu.

--

Dziękuję i pozdrawiam.   SQLwiel

Data: 2012-11-16 01:11:17
Autor: krzysztofsf
Bankomaty na odcisk palca
On 16 Lis, 09:59, SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com> wrote:

[...]

Ktos mi wspominal (nie sprawdzalem), ze niemczech sa samoobslugowe
automaty do sprzedazy papierosow (nie wiem, czy bezgotowkowe). Przed
zakupem nalezy zwryfikowac w automacie swoja pelnoletnosc ichnim
dowodem osobistym czy jak tam zwa swoja kenkarte.

No i juz  bliska droga do opracowywania indywidualnych stawek
ubezpieczenia zdrowotnego dla kupujacych na podstawie raportow z
takich zakupow.

Data: 2012-11-16 02:39:36
Autor: PJ
Bankomaty na odcisk palca

sa tez bezgotowkowe , http://de.wikipedia.org/wiki/Zigarettenautomat

//Przed zakupem nalezy zwryfikowac w automacie swoja pelnoletnosc
ichnim dowodem osobistym czy jak tam zwa swoja kenkarte.

karta, dowodem albo prawem jazdy

//No i juz  bliska droga do opracowywania indywidualnych stawek
ubezpieczenia zdrowotnego dla kupujacych na podstawie raportow z
takich zakupow.

przy ubezpieczeniu prywatnym od dawna pytaja o nalogi :-) panstwowym
kasom na razie to wisi ...

P.

Data: 2012-11-16 12:26:07
Autor: zlotowinfo
Bankomaty na odcisk palca
Użytkownik "SQLwiel" <"[nick]"@guglowapoczta.com> napisał w wiadomości news:50a60084$0$1226$65785112news.neostrada.pl...
[...]

raczej nie jest dobrą metodą zabierać prawko
gdyż samochód może być jedynym środkiem utrzymania
i ten sposĂłb zrujnuje Ĺźycie tej osobie

wszystkim złapanym za jazdę po spożyciu, np. na 5 lat
2 x droższe OC i obowiązkowo NW też 2x droższe
jak drugi raz złapani to 4x droższe
a jak trzeci no to juĹź odrazu prawko

http://glosuj.zasms.pl/?glosowania/voip/najgorszy_operator/

Data: 2012-11-16 13:51:44
Autor: Zbynek Ltd.
Bankomaty na odcisk palca
zlotowinfo napisał(a) :

raczej nie jest dobrą metodą zabierać prawko
gdyż samochód może być jedynym środkiem utrzymania
i ten sposób zrujnuje życie tej osobie

Serio? Powiedz to (p)osłom uchwalającym zabieranie prawka niepłacącym alimentów.

Data: 2012-11-16 15:31:36
Autor: zlotowinfo
[OT] Bankomaty na odcisk palca
Użytkownik "Zbynek Ltd." <sp2scf.spamstoper@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:k85cts$bhk$2node2.news.atman.pl...
zlotowinfo napisał(a) :

raczej nie jest dobrą metodą zabierać prawko
gdyż samochód może być jedynym środkiem utrzymania
i ten sposób zrujnuje życie tej osobie

Serio? Powiedz to (p)osłom uchwalającym zabieranie prawka niepłacącym alimentów.

w tej sytuacji są p...

http://glosuj.zasms.pl/?glosowania/voip/najgorszy_operator/

Data: 2012-11-16 16:16:32
Autor: SQLwiel
zlotowinfo napisał(a) :

[...]

posłami?

Czy Ty przypadkiem kogoś nie obrażasz?
Wszak zwierzęta mają swoje prawa, podobno...

:)

--

Dziękuję i pozdrawiam.   SQLwiel.

Data: 2012-11-17 15:53:19
Autor: Zbynek Ltd.
zlotowinfo napisał(a) :

[...]

Ups... to mam teraz przekichane. Jak mnie PETA namierzy, to od razu dadzą mnie do sądu za obrażanie zwierząt ;-)

Data: 2012-11-16 14:50:34
Autor: Tomasz Chmielewski
Bankomaty na odcisk palca
On 11/16/2012 01:26 PM, zlotowinfo wrote:

wszystkim złapanym za jazdę po spożyciu, np. na 5 lat
2 x droższe OC i obowiązkowo NW też 2x droższe
jak drugi raz złapani to 4x droższe
a jak trzeci no to juĹź odrazu prawko

A jak za ubezpieczenie placi maz/zona/firma/wypozyczalnia?

--
Tomasz Chmielewski
http://blog.wpkg.org

Data: 2012-11-16 14:18:53
Autor: WAM
Bankomaty na odcisk palca
On Fri, 16 Nov 2012 10:00:55 +0100, SQLwiel
<"[nick]"@guglowapoczta.com> wrote:

Dlatego np. za alkohol płacę gotówką.
Ja za alkohol i leki :)

WAM

Data: 2012-11-16 14:28:31
Autor: SQLwiel
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-16 14:18, WAM pisze:
On Fri, 16 Nov 2012 10:00:55 +0100, SQLwiel
<"[nick]"@guglowapoczta.com>  wrote:

Dlatego np. za alkohol płacę gotówką.
Ja za alkohol i leki :)

WAM

a co bierzesz? ;)

--

Dziękuję i pozdrawiam.   SQLwiel.

Data: 2012-11-16 14:30:44
Autor: WAM
Bankomaty na odcisk palca
On Fri, 16 Nov 2012 14:28:31 +0100, SQLwiel
<"[nick]"@guglowapoczta.com> wrote:

a co bierzesz? ;)
Cokolwiek bym nie kupowal w aptece - zawsze gotowka :)
Nie bedzie mi ubezpieczyciel za xx lat mowil ze nie wyplaci kasy bo
kiedys kupilem w aptece jakis tam lek co skutkuje wylaczeniem
ubezpieczenia :)

WAM

Data: 2012-11-16 14:51:43
Autor: Zbynek Ltd.
Bankomaty na odcisk palca
WAM napisał(a) :
[...]

Nie ma obowiązku kupowania wyłącznie dla siebie.
Jak sąsiadce kupię lek na artretyzm, mając 20 lat, to mam przekichane? ;-)

Data: 2012-11-16 23:42:43
Autor: WAM
Bankomaty na odcisk palca
On Fri, 16 Nov 2012 14:51:43 +0100, "Zbynek Ltd."
<sp2scf.spamstoper@poczta.onet.pl> wrote:

Nie ma obowiązku kupowania wyłącznie dla siebie.
Jak sąsiadce kupię lek na artretyzm, mając 20 lat, to mam przekichane? ;-)
Lepiej nie ryzykowac. Place gotowka.

WAM

Data: 2012-11-20 09:47:42
Autor: Miroo
Bankomaty na odcisk palca
W dniu 2012-11-16 23:42, WAM pisze:
[...]

Te ciekawsze leki i tak są na receptę, więc w NFZ dobrze wiedzą co kupiłeś. Poza tym wiele aptek prowadzi programy lojalnościowe, nie korzystasz?

Pozdrawiam

Data: 2012-11-15 20:39:56
Autor: glang
Bankomaty na odcisk palca
[...]

z tego co wiem to nie odcisk palca tylko budowa naczyń krwionośnych więc odcięty palec odpada :)
pzdr
GL

Data: 2012-11-15 20:55:56
Autor: MarcinF
Bankomaty na odcisk palca - sprostowanie
W dniu 2012-11-15 07:11, SQLwiel pisze:
http://www.wprost.pl/ar/356538/Pokaz-palec-dostaniesz-pieniadze/

Ktoś nie ma pojęcia o czym pisze albo chce im zaszkodzić,
odciski palców się do bankomatów nie nadają, używaną w tej
technologii cechą biometryczną jest układ naczyń krwionośnych.
Więcej pod tymi linkami:

http://prnews.pl/hydepark/bph-zawstydza-konkurencje-biometria-na-dobre-zawitaa-do-placowek-6544763/komentuj/

http://www.bph.pl/pl/placowki_i_bankomaty/identyfikacja_biometryczna

Data: 2012-11-17 08:06:45
Autor: neoniusz
Bankomaty na odcisk palca
On 15.11.2012 07:11, SQLwiel wrote:
[...]

WOW, cale 12?

http://pbssanok.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=298&Itemid=37

Oni maja juz 83.
Mozna w takim bankomacie odebrac np. zasilek. Co ciekawe - wyplacaja takze monety.

Bankomaty na odcisk palca