Barbórka 2009 czyli jak Polska stała si ę importerem węgla

Data: 2009-12-06 21:00:24
Autor: u2
Barbórka 2009 czyli jak Polska stała si ę importerem węgla
http://prawica.net/node/20021

"Ograniczanie wydobycia węgla kamiennego i zatrudnienia w górnictwie
węglowym w latach 1990 – 2004, a z szczególnym nasileniem w latach 1998
– 2001, odbywało się przy tym pod hasłem likwidacji "trwale”
nierentownych kopalń. Przy czym tą „trwałą” nierentowność tworzono
celową polityka sterowanego zadłużania. Głównym inicjatorem tego
zadłużania był ówczesny wicepremier Leszek Balcerowicz, który rozpoczął
od 1 stycznia 1990 roku realizacjÄ™ pod swoim nazwiskiem nieswojego
programu Georga Sorosa i Jeffreya Sachsa.

W tzw. planie Balcerowicza górnictwo miało odegrać rolę tzw. „kotwicy”
inflacji. To „zakotwiczenie” inflacji w Polsce polegało na tym, że z
dniem 1 stycznia 1990 roku utrzymano urzędowe ceny węgla, a uwolniono
prawie wszystkie pozostałe. W ten sposób wyłączono górnictwo z
urynkowienia gospodarki. Narzucone ceny urzędowe uczyniły wydobycie
węgla kamiennego nieopłacalnym już na starcie. I tak w całym 1990 roku
średni koszt wydobycia 1 tony węgla wynosił według ówczesnego kursu 20
USD, a średnia cena węgla eksportowanego z Polski 50 USD. Kopalnie zaś
zostały zmuszone do sprzedawania węgla po średniej cenie 12 USD.

Ponieważ eksport był bardzo opłacalny, to L. Balcerowicz wprowadził
niespotykany w cywilizowanym świecie 80 % podatek eksportowy. Czyli, gdy
kopalnia eksportowała węgiel za 50 USD za tonę, to 40 USD zabierało jej
Ministerstwo Finansów, a kopalni zostawało 10 USD. W ten sposób
uruchomiono w 1990 roku proces lawinowego zadłużania kopalń, aż po stan
katastrofy finansowej całego górnictwa w II połowie lat 90. Ruszyła
bowiem „kula śnieżna” zadłużenia górnictwa; od 4,5 bln starych zł w 1990
roku, przez 7 bln w 1991, 23 bln w 1992, po 130 bln w 1998.

Mechanizm sterowania przez kolejne rządy cenami węgla poniżej kosztów
jego wydobycia utrzymano w następnych latach."

Data: 2009-12-06 21:28:45
Autor: pluton
Barbórka 2009 czyli jak Polska stała się importerem węgla
[ ciach ble ble ble...]

1) jezeli rzeczywiscie importujemy wegiel, to jest to bardzo dobry objaw -
to znaczy ze jest on tanszy od krajowego i gospodarka ba tym zyskuje

2) policz, o ile wzrosnie twoja emerytura, jezeli panstwo nie bedzie
zmuszone
doplacac do smoluchow ktorzy sie babrza pod ziemia i ich kolesi z
solidarnosci,
ktorzy biora pensyjki po 20 kpln miesiecznie

Nullification

Data: 2009-12-06 21:30:42
Autor: games
pluton pisze:
[...]

Co ciekawe chinczyki kupuja wegiel na potege a konca nie widac.

Data: 2009-12-07 08:49:04
Autor: u2
On 6 Gru, 21:28, "pluton" <zielonadu...@gazeta.pl> wrote:

1) jezeli rzeczywiscie importujemy wegiel, to jest to bardzo dobry objaw -
to znaczy ze jest on tanszy od krajowego i gospodarka ba tym zyskuje

Mogłaby więcej zyskać na eksporcie po cenach rynkowych węgla.

[...]

Mylisz się, górnicy, których nazywasz pogardliwie "smoluchami",
zarabiaj± zdecydowanie mniej.
A moja emka nie zależy zbytnio od emek górników.

Data: 2009-12-06 22:50:35
Autor: Anatol

Użytkownik "u2" <u_2@o2.pl> napisał w wiadomości news:hfh358$a6h$2nemesis.news.neostrada.pl...

[...]

Ceny zamrożono na 6 miesięcy po uprzednim ich znacznym podniesieniu :

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kopalnia_W%C4%99gla_Kamiennego_Morcinek
średnie ceny zbytu węgla
1989 = 1,74 PLN
1990 = 19,90 PLN
1991 = 40,64 PLN

[...]

W 1991 cen zbytu węgla w kraju wynosiła już 40 zł = 40USD
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kopalnia_W%C4%99gla_Kamiennego_Morcinek

przy cenach światowych ok. 30-35 USD.
http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=coal-south-african&months=240

[...]

Nie mogę znaleźć info czy to prawda i ile czasu ewentualnie utrzymywano ten podatek. Natomaist ceny eksportowe nie mogly wynosić 50 USD skoro w RPA można go było kupic po ok. 31-34 USD. W najgorszym wypadku przy eksporcie 28 mln t w 1990 ten podatek mógł wynieść 600 ml USD = 600 mln PLN. To po co było potrzebne aż 15 mld PLN pomocy publicznej w latach 90-tych ?

Anatol

Data: 2009-12-06 22:35:05
Autor: Karol
Anatol <c355@usuntowp.pl> napisał(a):
> Narzucone ceny urzÄ&#65533;dowe uczyniĹ&#65533;y wydobycie
> wÄ&#65533;gla kamiennego nieopĹ&#65533;acalnym juĹĽ na starcie. I tak w caĹ&#65533;ym 1990 roku
> Ĺ&#65533;redni koszt wydobycia 1 tony wÄ&#65533;gla wynosiĹ&#65533; wedĹ&#65533;ug Ăłwczesnego kursu 20
> USD, a Ĺ&#65533;rednia cena wÄ&#65533;gla eksportowanego z Polski 50 USD. Kopalnie zaĹ&#65533;
> zostaĹ&#65533;y zmuszone do sprzedawania wÄ&#65533;gla po Ĺ&#65533;redniej cenie 12 USD.

W 1991 cen zbytu wÄ&#65533;gla w kraju wynosiĹ&#65533;a juĹĽ 40 zĹ&#65533; = 40USD
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kopalnia_W%C4%99gla_Kamiennego_Morcinek

podaj linki do tych informacji o cenie wegla w $. To co jest pod tym linkiem to ceny w zl. Kurs $ byl wowczas na poziomie 9,0 -10,0 tys, zl.

> PoniewaĹĽ eksport byĹ&#65533; bardzo opĹ&#65533;acalny, to L. Balcerowicz wprowadziĹ&#65533;
> niespotykany w cywilizowanym Ĺ&#65533;wiecie 80 % podatek eksportowy. Czyli, gdy
> kopalnia eksportowaĹ&#65533;a wÄ&#65533;giel za 50 USD za tonÄ&#65533;, to 40 USD zabieraĹ&#65533;o jej
> Ministerstwo FinansĂłw, a kopalni zostawaĹ&#65533;o 10 USD.

Nie mogÄ&#65533; znaleĹşÄ&#65533; info czy to prawda i ile czasu ewentualnie utrzymywano ten podatek.
Natomaist ceny eksportowe nie mogly wynosiÄ&#65533; 50 USD skoro w RPA
moĹĽna go byĹ&#65533;o kupic po ok. 31-34 USD. W najgorszym wypadku przy eksporcie 28 mln t w 1990 ten podatek mĂłgĹ&#65533; wynieĹ&#65533;Ä&#65533; 600 ml USD = 600 mln PLN. To po co byĹ&#65533;o potrzebne aĹĽ 15 mld PLN pomocy publicznej w latach 90-tych ?

no jak myslisz dlaczego byla potrzebna pomoc, jak Balcerowicz zamrozil kurs
dolara ?

Data: 2009-12-07 00:07:22
Autor: Anatol
Barbórka 2009 czyli jak Polska stała się impor terem węgla

Użytkownik " Karol" <jef_f@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hfhbio$5dj$1inews.gazeta.pl...

[...]

Sprawdziłem w Roczniku GUS z 1992. Cena konsumpcyjna węgla w 1989 = 27983 zł = 2,79 PLN, 1990 = 426332 zł = 42,63 PLN, 1991 =766285 zł = 76,63 PLN. A więc ceny zbytu kopalni Morcinek s± już po przeliczeniu na PLN.

no jak myslisz dlaczego byla potrzebna pomoc, jak Balcerowicz zamrozil kurs
dolara ?

Przed zamrożeniem było podniesienie kursu wymiany NBP z 6500  zł na 9500 zł. Bez zamrożenia najprawdpodbniej złoty umocniłby się z powodu olbrzymiej nadwyżki handlowej w 1990.

Anatol

Data: 2009-12-07 00:01:32
Autor: Karol
> [...]

Sprawdziłem w Roczniku GUS z 1992. Cena konsumpcyjna węgla w 1989 = 27983 zł = 2,79 PLN, 1990 = 426332 zł = 42,63 PLN, 1991 =766285 zł = 76,63 PLN. A więc ceny zbytu kopalni Morcinek s± już po przeliczeniu na PLN.

...no i wszystko sie zgadza tzn. ze cena sprzedazy wegla na eksport podana w tekscie ktory byl poczatkiem dyskusji w tym watku jest zgodna z faktami,
bowiem  poczawszy od roku 1990 Ministerstwo Finansow nalozylo obowiazek
sprzedazu wegla na eksport po cenie plus minus 50 % wartosci jego ceny na
rynku wewnetrznym. Roznice w cenie wegla na eksport, dotowano. Te informacje mozna znalezc w sieci.

> [...]

Przed zamrożeniem było podniesienie kursu wymiany NBP z 6500  zł na 9500 zł. Bez zamrożenia najprawdpodbniej złoty umocniłby się z powodu olbrzymiej nadwyżki handlowej w 1990.
 pomoc byla potrzebna z innego powodu. Ale to juz nie dzisiaj wyjasnimy sobie. --

Data: 2009-12-08 19:28:51
Autor: Anatol
Barbórka 2009 czyli jak Polska stała się impor terem węgla

Użytkownik " Karol" <jef_f@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hfhgks$km6$1inews.gazeta.pl...

[...]

1) podatek obrotowy od eksportu węgla wynosił nie 80% ale 20% :

http://isap.sejm.gov.pl/Download;jsessionid=B4FAB43591435DBCCE57D073F2849413?id=WDU19900270156&type=2 ( zał±cznik 2)

co daje 7 dolarów od każdej tony na eksport czyli w sumie 196 mln USD = 196 mln PLN od 28 mln ton w 1990

Ta kwota ma się nijak do zadłużenia z lat 90-tych na 17 mld PLN

Info o 80% rozpu¶cił w 2003 zdaje się jaki¶ posel SO któremu albo się co¶ powaliło albo celowo propagował kłamstwa.

2) w styczniu 1990 ceny węgla wzrosły o 400 % po czym zamrożenie ich cen trwało do połowy roku

Anatol

Data: 2009-12-08 19:53:04
Autor: u2
Anatol pisze:

Info o 80% rozpu¶cił w 2003 zdaje się jaki¶ posel SO któremu albo się
co¶ powaliło albo celowo propagował kłamstwa.

A jaki to poseł ?

2) w styczniu 1990 ceny węgla wzrosły o 400 % po czym zamrożenie ich cen
trwało do połowy roku

Czyli rynek nie był wolny skoro ceny zamrożono (na szkodę górnictwa).

Data: 2009-12-08 19:13:31
Autor: Karol
u2 <u_2@o2.pl> napisał(a):
Czyli rynek nie był wolny skoro ceny zamrożono (na szkodę górnictwa).

komunistyczny geniusz ekonomii, Balcerowicz, reprezentujac interesy nie
propolskie, zrobil sobie *kotwice* tych pseudoreform, wlasnie w polskim
gornictwie.

* w chwili obecnej istnieje szereg opracowan na temat tej *reformy* komuch
Balcerka, ktore obnazaja caly bezsens i glupote tych jego reform.

Ludzie ktorzy to udawadniaja sa jednak osmieszani, szegolnie przez antypolska GW i innych pomagierow Adasia M.

Data: 2009-12-08 23:18:14
Autor: Anatol
Barbórka 2009 czyli jak Polska stała się impor terem węgla

Użytkownik "u2" <u_2@o2.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hfm7f6$dti$2atlantis.news.neostrada.pl...

Info o 80% rozpu¶cił w 2003 zdaje się jaki¶ posel SO któremu albo się
co¶ powaliło albo celowo propagował kłamstwa.

A jaki to poseł ?

Jednak poseł KPN Wojciech Błasiak i już w latach 90-tych. I to nie jest jego jedyne mijanie się z prawd± jeżeli chodzi o transformację po 1989 roku.

2) w styczniu 1990 ceny węgla wzrosły o 400 % po czym zamrożenie ich cen
trwało do połowy roku

Czyli rynek nie był wolny skoro ceny zamrożono (na szkodę górnictwa).

W styczniu 1990 rynek był wolny w zakresie 80% cen. Tam gdzie funkcjonowały strukturalne monopole rynek uwalniano stopniowo, a w przypadku energetyki, gazu czy usług służby zdrowia trwa to nawet do dzisiaj.

Anatol

Barbórka 2009 czyli jak Polska stała si ę importerem węgla