Bardzo ciemny ekran laptopa

Data: 2014-11-10 12:05:32
Autor: Universis
Bardzo ciemny ekran laptopa
Mam laptop firmy Ergo -  model Ensis 211.  Na dysku mam dwa systemy winXP i Linux Mageia.  Ostatnia poprawna praca laptopa była pod XP - system działał bez zarzutu i tak też się wyłączył.  Gdy po kilku godzinach  włączyłem laptop to okazało się że ekran jest bardzo ciemny i w zasadzie musiałem poczekać do wieczora żeby w nim coś zobaczyć. To samo jest pod linuxem.  Wszedłem do biosa i wszystkie jego "strony" ustawiłem na "default", ale nie pomogło. Nie na też zobrazowania na zewnętrznym monitorze.  Karta grafiki i matryca na pewno są dobre - twierdzę to na podstawie jednej z pozycji bios'a laptopa :  Power -> Start battery Calibration - po kilku chwilach ciemnego ekranu - ekran jaśnieje na full by pokazać mi trochę textu którego dla sprawy najbardziej znaczący jest ten fragment : [..] "Initialize battery and adjust LCD brightness" [..]. Proces ten jednak nie daje mi jasnego ekranu do użytkowania. Może ktoś to przerabiał ?  Proszę o jakąś pomoc w temacie.

Data: 2014-11-10 20:56:23
Autor: \(c\)RaSz
Bardzo ciemny ekran laptopa
Użytkownik "Universis" <universis@wp.pl> napisał w

[...]

Hmmm, jeśli nie da się wykonać owego "adjust LCD brightness", to może się
zbiesiło oprogramowanie? Czyli może trzeba by zrobić update BIOS'u? Choć tak
na zdrowy, chłopski rozum, to nigdy nie wydawały mi się tego typu próby -
działaniami o charakterze "technicznym", i na swój użytek nazywam je
"magicznymi". No bo jak mógł się spieprzyć soft, który dotąd działał, jakaś
"pluskwa 2014"?  Aż dziw bierze, iż różne takie triki pomagają, gdzieś tak w
2/3-cich przypadkach.

Piszesz, że zewnętrzny monitor też jest ślepy, ale czy podobnie, jak i ten
wbudowany? Czyli że coś-tam trochę jednak widać? A czy też się ożywia w owym
"battery Calibration"? Takie próby ("magiczne") pozwalają namierzyć źródło
usterki.

____________________________

Nie oczekuj, iż rząd uzna, że warto wesprzeć także i Ciebie. Są w tym
"porządku dziobania" ludzie, na których rządowym decydentom  -  zależy
znaaacznie bardziej. A dlaczego? Bo umieją się odpowiednio... "odwdzięczyć"!
Tylko niesterowany, w pełni WOLNY rynek  -  jest transparentny, uczciwy,
bezstronny i nieprzekupny!

Data: 2014-11-11 11:06:10
Autor: Universis
[...]

Dziękuję za odpowiedź. Najpierw sprawdziłem zewnetrzny monitor czy działa - podłączyłem do innego laptopa - działa

Data: 2014-11-11 22:04:09
Autor: RadoslawF
Dnia 2014-11-11 20:06, Użytkownik Universis napisał:
[...]

Padło podświetlanie matrycy ?

Pozdrawiam

Data: 2014-11-11 22:39:08
Autor: 666
Bardzo ciemny ekran laptopa
Albo coś steruje podświetleniem, sterowanie jest zwykle dostępne z klawiatury przez nakładki programowe w rodzaju HotKeyApps, czyli to jednak może być kwestia software'owa (programów rezydentnych ładowanych razem z systemem).
Sprawdziłbym, czy nakładki (dostarczane przez producenta notka) na system są aktualne i jakie mają ustawienia, no i czy są zgodne z zainstalowanym systemem.
Do tego oczywiście sprawdzić pakiet oprogramowania grafiki (przykładowo CCC czy co tam masz), może coś przypadkowo odhaczone.

-- -- -
Padło podświetlanie matrycy?

Data: 2014-11-12 10:47:51
Autor: Universis
Bardzo ciemny ekran laptopa
W dniu wtorek, 11 listopada 2014 22:04:08 UTC+1 użytkownik RadoslawF napisał:
[..]
Padło podświetlanie matrycy ?

Nie, nie padło bo jak wcześniej napisałem - opcja biosu : Power -> Start battery calibration  daje w czasie swojego procesu normalna jasność ekranu, ale tylko wtedy jest on jasny. Aktualnie jestem na etapie poszukiwania biosu (soft) do tego laptopa ( Ergo - model Ensis 211). Z prób sprzętowych - rozkręciłem prawie 3/4 laptopa i nawet nie wiem gdzie jest bateria do cmos. Wyjąłem też i włożyłem karty pamięci ram, oraz przy wyjętej baterii głównej i odłączonym zasilaniu trzymałem przycisk włączający laptop - około 2 minut - i wszystkie te zabiegi na nic się nie zdały.

Data: 2014-11-12 20:51:39
Autor: \(c\)RaSz
Bardzo ciemny ekran laptopa
Użytkownik "Universis" napisał w
news:1f7b153c-e294-4eea-80e2-fc6cbf34aac2googlegroups.com  ...
W dniu wtorek, 11 listopada 2014 22:04:08 UTC+1 użytkownik
RadoslawF napisał:
[..]
Padło podświetlanie matrycy ?

: Nie, nie padło bo jak wcześniej napisałem - opcja biosu : Power -> Start
: battery calibration  daje w czasie swojego procesu normalna jasność ekranu
: ale tylko wtedy jest on jasny. (...) Z prób sprzętowych - rozkręciłem
prawie
: 3/4 laptopa i nawet nie wiem gdzie jest bateria do cmos. Wyjąłem też
(...),
: oraz przy wyjętej baterii głównej i odłączonym zasilaniu trzymałem
przycisk
: włączający laptop - około 2 minut - i wszystkie te zabiegi na nic się nie
: zdały.

Pytałem już, niby odpowiedziałeś, ale nie całkiem zrozumiałem: czy gdy
podczas owego "battery calibration" - ekran wbudowany jednak jaśnieje, i
jest czytelny, to i zewnętrzny monitor - takoż? Bo we wcześniejszej, którejś
odpowiedzi, stwierdziłeś: "W bios'ie nie ma przełączania na inny czy
zewnętrzny monitor" - co by wskazywało, że u Ciebie jest inaczej, niż w moim
lapku, który daje obraz zarówno na wbudowanym, jak i podkablowanym, bez
konieczności jakiejś ingerencji... Tak, czy nie? Bo jeśli jednak w tym
momencie, kiedy wbudowany "gro i bucy", to i zewnętrzny - tyż gro, to sama
karta graficzna może jeszcze nie zdechła, tylko coś z softem jest nie
halo...

Co do "trzymania wduszonego przycisku" - to nie wydaje mi się, aby wiodło to
do celu. Który, jak zakładam, miał polegać na zresetowaniu ustawień BIOSu.
Dwie możliwości:

  1.. Mniej drastyczna polega na wybraniu w nim opcji "default" dla
wszystkich pozycji. Odradzam, bo jeszcze coś innego się skaszani! A jeśli
już się upierasz, to PRZEDTEM zapisz wszystkie pozycje, abyś mógł przywrócić
te, które z Twoim problemem na pewno nie mają nic wspólnego. Ale lepiej
byłoby znaleźć i przestawić jedynie te, które MOGĄ mieć cosik na sumieniu...
  2.. Wduszenie przycisku zasilania, nawet przez godzinę, nie da chyba
spodziewanego efektu, bowiem jest on odczytywany programowo, z filtrem na
szumy (głównie: stany nieustalone", jak to opisał fachowo Użytkownik "BQB"
24 października 2014 02:28  w wątku "Zestaw klawiatura+mysz").
  3.. Zresetowanie CMOS-u wymaga jednak zlokalizowania baterii, wyjęcia jej
na jakiś czas, albo też zwarcia odpowiednich bolców. Ale... odradzam, szkoda
potem czasu na przywracanie innych, nie "zbuntowanych", lecz pożądanych
ustawień...

____________________________

Data: 2014-11-12 13:12:36
Autor: Universis
Bardzo ciemny ekran laptopa
W dniu środa, 12 listopada 2014 19:51:46 UTC użytkownik (c)RaSz napisał:
[..]
[...]

Nie - jeśli przepnę kabel na monitor zewnętrzny to tam jest zupełnie ciemno.

Data: 2014-11-11 11:21:16
Autor: Universis
[...]

Dziękuję za odpowiedź. Najpierw sprawdziłem zewnętrzny monitor czy działa - podłączyłem do innego laptopa - działał bez zarzutu, potem przepiąłem tylko kabel na mój laptop który "świecił" bladym światłem okna bios'a - i ciemno na ekranie - więc jeszcze gorzej. W bios'ie nie ma przełączania na inny czy zewnętrzny monitor. Spróbuję nadpisać istniejący bios ( mam w lapku najnowszą wersję) i zobaczymy co będzie.

Data: 2014-11-11 20:30:41
Autor: Tomasz Konojacki
Bardzo ciemny ekran laptopa
On Mon, 10 Nov 2014 12:05:32 -0800 (PST), Universis <universis@wp.pl>
wrote:

[...]

Miałem kiedyś podobny problem na zupełnie innym lapku spowodowany
jakąśtam niekompatybilnością Linuksa z tym sprzętem. Ekran ciemniał po
wejściu do Linuksa i nawet po restarcie i przełączeniu się na Windowsa
pozostawał ciemny. Pomogło odłączenie lapka od prądu i wyjęcie
baterii.

Data: 2014-11-11 11:40:40
Autor: Universis
[...]

Dzięki, ale ja to zrobiłem jeszcze zanim napisałem pierwszy post w temacie na forum. Nie pomogło.

Data: 2014-11-14 06:08:55
Autor: Universis
Bardzo ciemny ekran laptopa
OK. Z  powodu skomplikowanego dostępu do baterii ( widzę już płytę główną, ale nie mogę jej wyjąć) - postanowiłem zrobić dziurę od dołu obudowy i wyjąć tą baterie od cmos.  Problem tylko w tym gdzie na płycie jest ta bateria ? Może ktoś to przerabiał - to jest laptop firmy Ergo - model Ensis 211, oparty na płycie Asus'a. Napisy na niej : E89382
HannStar K  MV-4
94V-0 0639
Zachowałem spacje i znaki na swoich miejscach

Data: 2014-11-15 02:45:38
Autor: Universis
Bardzo ciemny ekran laptopa
OK. Dzięki za chęć pomocy. Problem z głowy - pomogło wyjęcie baterii, nieco w brutalny sposób, ale nie było innego wyjścia.

Bardzo ciemny ekran laptopa