Barieta 2 TB?

Data: 2011-02-08 00:35:08
Autor: Latet
Barieta 2 TB?
Witam,

Słyszałem coś o barierze 2 TB dla dysków twardych - chyba jakies ograniczenia BIOS-ów.
Czy ktoś może napisać o co dokładnie chodzi i jakie praktyczne problemy z tego mogą wyniknąć?

dzięki,

latet

Data: 2011-02-08 08:13:30
Autor: ikov
Barieta 2 TB?
W dniu 2011-02-08 00:35, Latet pisze:
[...]

Skoro dostępne są dyski 3TB (np. Hitachi Deskstar 7K2000 lub WD30EZRSDTL) to znaczy, że BIOSy, a przynajmniej te nowe - obsługują pojemność. Ze starszymi płytami może być różnie - w moim pierwszym komputerze dysk twardy - całe ogromne 140MB - był widziany jako chyba 100 lub 112MB, więcej BIOS nie widział... a każdy MB był na wagę kilku dzisiejszych GB.

Data: 2011-02-08 08:26:17
Autor: jureq
Barieta 2 TB?
Dnia Tue, 08 Feb 2011 00:35:08 +0100, Latet napisał(a):

Słyszałem coś o barierze 2 TB dla dysków twardych - chyba jakies
ograniczenia BIOS-Ăłw.
Czy ktoś może napisać o co dokładnie chodzi i jakie praktyczne problemy
z tego mogą wyniknąć?

To nie jest problem BIOS, tylko tablicy partycji

Google: 2 TB volume limit

Data: 2011-02-08 14:57:13
Autor: Latet
Barieta 2 TB?
[...]

Czyli to limit wielkości pojedynczej partycji, a nie dysku?

latet

Data: 2011-02-08 15:54:42
Autor: Rafał Łukawski
Barieta 2 TB?
To jest problem 32bitowego adresowania LBA w tablicy partycji i czasami w niektĂłrych urzadzeniach:

http://www.hitachigst.com/tech/techlib.nsf/techdocs/D213A024C090CE9F862577D5002600FC/$file/FinalHiCap_2.2TB_TechBrief.pdf

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2011-02-08 16:33:06
Autor: Latet
Barieta 2 TB?
[...]

Dzięki, ciekawy PDF, ale nie umiem z niego wywnioskować, czy chcąc podłączyć np. 3 TB dysk do kompa z Windows XP (jako dysk danych, nie system) i cieszyć się całą jego pojenmością:

a) w ogóle się nie da;

b) da się, pod warunkiem podziału na partycje <2TB; podziału można dokonać spod Win XP.

c)  da się to zrobić, pod warunkiem podziału na partycje <2TB, ale podziału trzeba dokonać podłączając dysk do kompa z np. systemem Win7 (albo choćby z poziomu instalatora Win7 odpalonego z płyty).

A co na taki wielki dysk powie narzędzie typu BootIT NG? Zapewne będzie to zależało od BIOS-u i wymagany będzie tu BIOS UEFI?

dzięki,

latet

Data: 2011-02-08 16:50:31
Autor: Radosław Sokół
Barieta 2 TB?
W dniu 08.02.2011 16:33, Latet pisze:
Dzięki, ciekawy PDF, ale nie umiem z niego wywnioskować, czy chcąc podłączyć np. 3 TB dysk do kompa z Windows XP (jako dysk danych, nie system) i cieszyć się całą jego pojenmością:

a) w ogóle się nie da;

Zgodnie z tym dokumentem -- w ogóle się nie da. Tzn. będzie
się dało, jeżeli wykorzystasz tylko te 2 TiB pojemności, a
reszta będzie leżała odłogiem.

Tu nie chodzi nawet o to, że partycje nie mogą mieć rozmiaru
większego niż 2 TiB, ale że w ogóle tylko 2 TiB pojemności
dysku może być *objęte* podziałem na partycje. Reszta jest
dostępna tylko dla partycji GUID i tylko dla systemów ope-
racyjnych obsługujących takie partycje (czyli w zasadzie od
Visty w górę, jeżeli chodzi o Windows).

Data: 2011-02-08 17:41:53
Autor: Latet
Barieta 2 TB?
[...]

A jeśli pod Win7 podzielę taki 3 TB dysk na 3 równe partycje po 1 TB i potem podłącze go pod XP, to co system zobaczy? Czysty dysk o pojemności 2 TB?

Dzięki,

latet

Data: 2011-02-08 20:34:06
Autor: Radosław Sokół
Barieta 2 TB?
W dniu 08.02.2011 17:41, Latet pisze:
A jeśli pod Win7 podzielę taki 3 TB dysk na 3 równe partycje po 1 TB i potem podłącze go pod XP, to co system zobaczy? Czysty dysk o pojemności 2 TB?

Tak, najprawdopodobniej czysty dysk 2 TiB (bo informacje o
partycjach będą zapisane tylko w GPT, jako że w MBR nie da
się ich opisać). Ewentualnie mogą być widoczne partycje le-
żące poniżej granicy 2 TiB. Ale gdybam tutaj na podstawie
teorii, bo ani nie mam dysku większego niż 1 TiB, ani też
nie używam już Windows XP (poza maszynami wirtualnymi,
gdzie jeszcze czasem się trafi) :)

Data: 2011-02-09 08:18:29
Autor: Irek N.
Barieta 2 TB?
[...]

Dokładnie, u mnie było tak, że RAID-a 3.7T WinXP32 nie potrafił w żaden sposób obsłużyć. Nie było mowy o zakładaniu jakiejkolwiek partycji.
Poz W7 bez problemu.

Irek.N.

Data: 2011-02-08 15:52:10
Autor: Rafał Łukawski
Barieta 2 TB?
Dotychczasowa obsługa LBA umożliwia zaadresowanie 2.2TB, to stricte informatyczny problem, aczkolwiek wymaga aktualizacji sterowników, biosów (a a czasami kontrolerów).