Barieta 2 TB?

Data: 2011-02-08 08:26:17
Autor: jureq
Barieta 2 TB?
Dnia Tue, 08 Feb 2011 00:35:08 +0100, Latet napisa艂(a):

S艂ysza艂em co艣 o barierze 2 TB dla dysk贸w twardych - chyba jakies
ograniczenia BIOS-贸w.
Czy kto艣 mo偶e napisa膰 o co dok艂adnie chodzi i jakie praktyczne problemy
z tego mog膮 wynikn膮膰?

To nie jest problem BIOS, tylko tablicy partycji

Google: 2 TB volume limit

Data: 2011-02-08 14:57:13
Autor: Latet
Barieta 2 TB?
[...]

Czyli to limit wielko艣ci pojedynczej partycji, a nie dysku?

latet

Data: 2011-02-08 15:54:42
Autor: Rafa艂 艁ukawski
Barieta 2 TB?
To jest problem 32bitowego adresowania LBA w tablicy partycji i czasami w niekt贸rych urzadzeniach:

http://www.hitachigst.com/tech/techlib.nsf/techdocs/D213A024C090CE9F862577D5002600FC/$file/FinalHiCap_2.2TB_TechBrief.pdf

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2011-02-08 16:33:06
Autor: Latet
Barieta 2 TB?
[...]

Dzi臋ki, ciekawy PDF, ale nie umiem z niego wywnioskowa膰, czy chc膮c pod艂膮czy膰 np. 3 TB dysk do kompa z Windows XP (jako dysk danych, nie system) i cieszy膰 si臋 ca艂膮 jego pojenmo艣ci膮:

a) w og贸le si臋 nie da;

b) da si臋, pod warunkiem podzia艂u na partycje <2TB; podzia艂u mo偶na dokona膰 spod Win XP.

c)  da si臋 to zrobi膰, pod warunkiem podzia艂u na partycje <2TB, ale podzia艂u trzeba dokona膰 pod艂膮czaj膮c dysk do kompa z np. systemem Win7 (albo cho膰by z poziomu instalatora Win7 odpalonego z p艂yty).

A co na taki wielki dysk powie narz臋dzie typu BootIT NG? Zapewne b臋dzie to zale偶a艂o od BIOS-u i wymagany b臋dzie tu BIOS UEFI?

dzi臋ki,

latet

Data: 2011-02-08 16:50:31
Autor: Rados砤w Sok蟪
Barieta 2 TB?
W dniu 08.02.2011 16:33, Latet pisze:
Dzi阫i, ciekawy PDF, ale nie umiem z niego wywnioskowa, czy chc眂 pod潮czy np. 3 TB dysk do kompa z Windows XP (jako dysk danych, nie system) i cieszy si ca潮 jego pojenmo禼i:

a) w og髄e si nie da;

Zgodnie z tym dokumentem -- w og髄e si nie da. Tzn. b阣zie
si da硂, je縠li wykorzystasz tylko te 2 TiB pojemno禼i, a
reszta b阣zie le縜砤 od硂giem.

Tu nie chodzi nawet o to, 縠 partycje nie mog mie rozmiaru
wi阫szego ni 2 TiB, ale 縠 w og髄e tylko 2 TiB pojemno禼i
dysku mo縠 by *obj阾e* podzia砮m na partycje. Reszta jest
dost阷na tylko dla partycji GUID i tylko dla system體 ope-
racyjnych obs硊guj眂ych takie partycje (czyli w zasadzie od
Visty w g髍, je縠li chodzi o Windows).

| Rados砤w Sok蟪  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |  Politechnika 眘ka                   |

Data: 2011-02-08 17:41:53
Autor: Latet
Barieta 2 TB?
[...]

A je秎i pod Win7 podziel taki 3 TB dysk na 3 r體ne partycje po 1 TB i potem pod潮cze go pod XP, to co system zobaczy? Czysty dysk o pojemno禼i 2 TB?

Dzi阫i,

latet

Data: 2011-02-08 20:34:06
Autor: Rados砤w Sok蟪
Barieta 2 TB?
W dniu 08.02.2011 17:41, Latet pisze:
A je秎i pod Win7 podziel taki 3 TB dysk na 3 r體ne partycje po 1 TB i potem pod潮cze go pod XP, to co system zobaczy? Czysty dysk o pojemno禼i 2 TB?

Tak, najprawdopodobniej czysty dysk 2 TiB (bo informacje o
partycjach b阣 zapisane tylko w GPT, jako 縠 w MBR nie da
si ich opisa). Ewentualnie mog by widoczne partycje le-
勘ce poni縠j granicy 2 TiB. Ale gdybam tutaj na podstawie
teorii, bo ani nie mam dysku wi阫szego ni 1 TiB, ani te
nie u縴wam ju Windows XP (poza maszynami wirtualnymi,
gdzie jeszcze czasem si trafi) :)

Data: 2011-02-09 08:18:29
Autor: Irek N.
Barieta 2 TB?
[...]

Dok砤dnie, u mnie by硂 tak, 縠 RAID-a 3.7T WinXP32 nie potrafi w 縜den spos骲 obs硊縴. Nie by硂 mowy o zak砤daniu jakiejkolwiek partycji.
Poz W7 bez problemu.

Irek.N.

Barieta 2 TB?