Bateria a praca na zasilaniu

Data: 2014-07-19 10:00:04
Autor: Budzik
Bateria a praca na zasilaniu
Pacjent to lenovo X220 (bodaj i5)
Ostatnio bardzo duzo pracuję na nim w domu na zasilaniu (czesto włączony 24h na dobe)

Pytanie: czy takie uzytkowanie szkodzi baterii?

Wolałbym aby praca na zasilaniu odbywała się z pominięciem baterii ale z drugiej strony nie chce jej wyciągać bo wiadomo - jakiś zanik napiecia i komp się wyłącza.

Data: 2014-07-19 14:31:54
Autor: Jaskiniowiec
W dniu .07.2014 o 12:00 Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>  pisze:

[...]

Polecam http://thinkutils.wordpress.com/collection/power-manager/

Sam uĹźywam i jestem zadowolony.

(uprzedzam troli i maruderów - Lenovo wyłączyło tą funkcję w swoim sofcie)

Data: 2014-07-22 19:24:41
Autor: Michal Lukasik
On 19/07/2014 13:31, Jaskiniowiec wrote:

(uprzedzam troli i maruderów - Lenovo wyłączyło tą funkcję w swoim sofcie)

Kiedy?
Mam w tyrce kilka E330 i T430u zakupionych jakieś pół roku temu (soft regularnie uaktualniany) i we wszystkich działa to po staremu, czyli można ustawić próg rozładowania.
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-07-27 01:39:12
Autor: Jaskiniowiec
Bateria a praca na zasilaniu
W dniu .07.2014 o 20:24 Michal Lukasik <michu_l@tlencut.pl> pisze:

(uprzedzam troli i maruderĂłw - Lenovo wyłączyło tą funkcję w swoim  sofcie)

Kiedy?
Mam w tyrce kilka E330 i T430u zakupionych jakieś pół roku temu (soft  regularnie uaktualniany) i we wszystkich działa to po staremu, czyli  moĹźna ustawić prĂłg rozładowania.

Poczytaj hejty na oficjalnym forum Lenovo, bo mi się nie chce dyskutować  "a u mnie działa". Z resztą, zajrzyj na stronę ktĂłrą podałem. Jej autor  zdaje się teĹź coś wspominał o tym problemie i latego napisał takowy  programik... Sterowniki jeszcze wspierają tę funkcję, ale soft juĹź nie ma  tej opcji. Widocznie są modele, ktĂłre jeszcze mają tego fjuczera. U mnie  juĹź go nie ma. Od kiedy? Nie mam pojęcia, bo dopiero niecały miesiąc mam  sprzęt Lenovo.

Data: 2014-07-27 10:58:34
Autor: Michal Lukasik
On 27/07/2014 00:39, Jaskiniowiec wrote:

Poczytaj hejty na oficjalnym forum Lenovo, bo mi się nie chce dyskutować
"a u mnie działa".

Po prostu jestem zaskoczony, bo w pracy mamy od zawsze i tylko Lenowo i problem jest mi nieznany i szczerze to nie mam ochoty na czytanie forum o problemach "lemingów" bo z regóły okazuje się, że są one "sztuczne" i wynikają z niewiedzy w skrajnych przypadkach z głupoty.

Zamiast na forum zajrzałem do FAQ i dalej tak jak kidyś zalecają "set Custom charge thresholds" (czyli oficjalnie nadal działa; modele wymienione na podanej WWW).

http://support.lenovo.com/en_GB/downloads/detail.page?DocID=HT078208

http://forums.lenovo.com/t5/Welcome-FAQs-Knowledge-Base/How-can-I-increase-battery-life-ThinkPad/ta-p/244800

Z resztą, zajrzyj na stronę którą podałem. Jej autor
zdaje się też coś wspominał o tym problemie i latego napisał takowy
programik...

Widziałem i chwała mu za to, że przejmuje się problemami innych.

Sterowniki jeszcze wspierają tę funkcję, ale soft już nie
ma tej opcji. Widocznie są modele, które jeszcze mają tego fjuczera. U
mnie już go nie ma. Od kiedy? Nie mam pojęcia, bo dopiero niecały
miesiąc mam sprzęt Lenovo.

Ale przecież AFAIR to właśnie soft jest ten sam dla wszystkich modeli. Wątpię by robili "selekcję" w sofcie a nawet jeśli to pewnie ogranicza się to do jakiejś zmiennej w plikach konfiguracyjnych i zamiast pisać dodatkowy soft szukałbym tu rozwiązania, no ale ja to "truskawki cukrem".

Tak czy siak, newer mind. SOA#1.
Masz rację, ta dyskusja do niczego nie zaprowadzi i niczego nie zmieni.
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-07-29 15:51:55
Autor: Michal Lukasik
Bateria a praca na zasilaniu
On 27/07/2014 00:39, Jaskiniowiec wrote:

Poczytaj hejty na oficjalnym forum Lenovo, bo mi się nie chce dyskutować
"a u mnie działa". Z resztą, zajrzyj na stronę którą podałem. Jej autor
zdaje się też coś wspominał o tym problemie i latego napisał takowy
programik... Sterowniki jeszcze wspierają tę funkcję, ale soft już nie
ma tej opcji. Widocznie są modele, które jeszcze mają tego fjuczera. U
mnie już go nie ma. Od kiedy? Nie mam pojęcia, bo dopiero niecały
miesiąc mam sprzęt Lenovo.

Dziś tylko utwierdziłem się w przekonaniu, że to problem między klawiaturą a fotelem. Dostałem 4 nówki E540 do skonfigórowania. Z żadną nie było problemów by ustawić progi ładowania.

BTW. Może ludzie mają z tym problem bo te opcje są dostępne tylko po przejściu w tryb 'advance' konfiguratora. [???]
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-07-29 15:59:57
Autor: Budzik
Bateria a praca na zasilaniu
Użytkownik Michal Lukasik michu_l@tlenCUT.pl ...

[...]

Byc moze. :)
Ja u siebie tez to znalazłem, ale sprawdzałem tylko pobieżnie bo niespecjalnie miałem czas zając się tematem.
Jak te opcje powinny byc ustawione? Bo rozumiem, ze lepiej ustawić je recznie niz zdać się na automatyzm Lenovo?

Data: 2014-07-29 19:01:03
Autor: Michal Lukasik
On 29/07/2014 16:59, Budzik wrote:

Jak te opcje powinny byc ustawione? Bo rozumiem, ze lepiej ustawić je
recznie niz zdać się na automatyzm Lenovo?

Przy ciągłej pracy na zasilaczu i sporadycznym użyciu baterii zalecają ustawić progi na 40% (rozpoczęcie) i 50% na zakończenie ładowania. Przy "częstszym" użyciu baterii odpowiednio 85-90%.
Jak interpretować "częściej" to już kwestia Twojej wygody (doładowanie z 40-50% do 100% przed użyciem baterii) - dla mnie to więcej niż raz w tygodniu.
Dlaczego tak, można doczytać np. tu http://www.batteryuniversity.com/ .

"Optimizing for lifespan (years)

The main enemies of battery longevity are age, the number of charge cycles, amount of time at full charge, and high temperature.

For maximum lifespan if you rarely use the battery, set Custom charge thresholds to start charging at 40% capacity and stop at 50%, and keep the ThinkPad cool. The thresholds can be adjusted in the Battery Maintenance settings of the Lenovo Power Manager.

If you do use your battery somewhat frequently, set the start threshold at say 85% and stop at 90%. This will still give a good lifespan benefit over keeping it charged to 100%.

The simplest way to optimize for battery lifespan is to select Automatic in the Power Manager Battery Maintenance settings, and let it manage your battery charge thresholds for you."

(źródło podawałem wcześniej)
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-07-29 21:23:54
Autor: m
W dniu 29.07.2014 20:01, Michal Lukasik pisze:

If you do use your battery somewhat frequently, set the start threshold
at say 85% and stop at 90%. This will still give a good lifespan benefit
over keeping it charged to 100%.

A czy ładowanie z 85% do 90% nie liczy się jako cykl ładowania?

p. m.

Data: 2014-07-29 21:00:35
Autor: Michal Lukasik
On 29/07/2014 20:23, m wrote:

A czy ładowanie z 85% do 90% nie liczy się jako cykl ładowania?

Tak, ale co z tego? Cykl cyklowi nierówny. Spadek z 90 do 85 trwa "trooooochę" dłużej niż, powiedzmy, standardowe 100-96%.
Jak masz możliwość to postaw obok siebie dwa takie same laptopy, jeden z ustawieniami 85-90, drugi 96-100. Po miesiącu sprawdź różnicę w ilości cykli.

Pobieżne wyjaśnienie
http://batteryuniversity.com/learn/article/elevating_self_discharge
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-08-06 10:26:16
Autor: Andrzej W.
W dniu 2014-07-22 20:24, Michal Lukasik pisze:
[...]

Lenovo T500 70% naładowania, nie odłączany od sieci z 2 miesiące z którego klikam, w firmie z 30 sztuk R/T/E500,520,530,540 i jeszcze nikt nie zauważył tego problemu.
Fakt, trzeba trochę pogrzebać by znaleźć te opcję...

--
AWa.

Data: 2014-07-19 14:53:21
Autor: PiteR
Budzik pisze tak:

ale z drugiej strony nie chce jej wyciągać bo wiadomo - jakiś
zanik napiecia i komp się wyłącza.

to może jakiś mały UPSik? :)

--
Piter

Data: 2014-07-19 22:42:04
Autor: elmer radi radisson
On 2014-07-19 14:53, PiteR wrote:
Budzik pisze tak:

ale z drugiej strony nie chce jej wyciągać bo wiadomo - jakiś
zanik napiecia i komp się wyłącza.

to może jakiś mały UPSik? :)

W Upsie przeciez bateria tez sie zuzywa, a nawet szybciej. Do tego
UPS tez troszke dodaje od siebie do rachunku za prad.

Wystarczy uzyc odpowiedniego thinkpadowego narzedzia aby bateria byla
sobie naladowana na jakies "przechowaniowe" napiecie w stylu 40-70% i
ustawienie progow aby utrzymywal sie ten stopien. Nic sie jej nie
stanie, w ten sposob bateria w pracujacym thinkpadzie z powodzeniem
potrafi pociagnac kilka uczciwych lat. Mam na stanie baterie w T61
ktora po 4 latach wykazuje >90% pojemnosci. W blisko 4 letnim
Dellu, ktorego narzedzie tez umozliwilo blokowanie doladowywania,
podobnie.

--

memento lorem ipsum

Data: 2014-07-20 00:37:27
Autor: PiteR
elmer radi radisson pisze tak:

W Upsie przeciez bateria tez sie zuzywa, a nawet szybciej

ale tania jest.

Wystarczy uzyc odpowiedniego thinkpadowego narzedzia aby bateria
byla sobie naladowana na jakies "przechowaniowe" napiecie w stylu
40-70%

myślisz że i5 tego nie ma? Może już nawet nie informuje o tym tylko sam włącza 70% by default.

Mam na stanie baterie w T61 ktora po 4 latach wykazuje >90%
pojemnosci. W blisko 4 letnim Dellu, ktorego narzedzie tez
umozliwilo blokowanie doladowywania podobnie.

a ja mam N130 z 2009r z progiem 70% od nowości i wykazuje 89% :)

--
Piter

Data: 2014-07-20 00:55:11
Autor: elmer radi radisson
On 2014-07-20 00:37, PiteR wrote:

ale tania jest.

Bylejaka tak, na dobra trzeba wydac juz troche wiecej. I co ~2 lata
trzeba generowac nowego elektrosmiecia nie mowiac o tym ze mozna sie
nagle zdziwic ze wlasciwie przestala dzialac ;). No, chyba ze ktos
monitoruje upsa (bo ow na to pozwala). Tak czy owak prad za UPSa
cos niecos kosztuje rowniez.

myślisz że i5 tego nie ma? Może już nawet nie informuje o tym tylko sam
włącza 70% by default.

Od kiedy to w procku zaszyte sa aplikacje od sterowania planem
zasilania systemu/baterii?

a ja mam N130 z 2009r z progiem 70% od nowości i wykazuje 89% :)

Good for you ;). Ogolnie Samsung sam dla siebie produkuje ogniwa
wiec pewnie jest tez dobrej jakosci. Ale zazwyczaj jest tak ze
w laptopach baterie zdychaja szybciej przez czeste cycle ladowania
i wyladowywania, i trzymania baterii ladowanej pod korek. I narzedzia
ktore sa w stanie to zachowanie kontrolowac, wielce pomagaja.

--

memento lorem ipsum

Data: 2014-07-20 17:38:24
Autor: PiteR
[...]

Wiedziałem że się przywalisz :)

Laptop w wieku, który pozwala mu mieć procesor i5.

--
Piter

Data: 2014-07-21 10:57:40
Autor: elmer radi radisson
On 2014-07-20 17:38, PiteR wrote:

Laptop w wieku, który pozwala mu mieć procesor i5.

Wiek i generacja nie ma znaczenia. To narzedzie bylo dostepne w
thinkpadach conajmniej od czasow T40, jesli nie wczesniej. Tyle
ze trzeba je zainstalowac bo bez tego ten mechanizm nie zadziala.
W biosie z tego co pamietam w Thinkpadach zazwyczaj sie tego
nie da ustawic.

--

memento lorem ipsum

Data: 2014-07-20 08:59:59
Autor: Budzik
Bateria a praca na zasilaniu
Użytkownik PiteR email@fauszywy.pl ...

[...]

Obecnie bateria jest naładowana pod korek - 100%.

Data: 2014-07-20 18:08:03
Autor: 666
Bateria a praca na zasilaniu
Po prostu od czasu do czasu (np. raz w miesiącu) pozwól baterii notebooka wyładować się do zera.

-- -- -
Obecnie bateria jest naładowana pod korek - 100%.

Data: 2014-07-21 11:09:08
Autor: elmer radi radisson
On 2014-07-20 18:08,  666 wrote:

Po prostu od czasu do czasu (np. raz w miesiącu) pozwól baterii
notebooka wyładować się do zera.

To moze miec tylko sens, jesli laptop (czy tez wlasciwie elektronika baterii) z jakiegos powodu nie umialby wskazac wlasciwego
stopnia naladowania baterii i trzeba ulatwic mu w ten sposob
skalibrowanie. Li-ion nie lubi glebokiego rozladowywania, a cieplo
wydzielane podczas pelnego ladowania dodatkowo skraca im zycie.
Czyli takie rozladowywanie nie bedzie wcale sluzyc jej zywotnosci.

--

memento lorem ipsum

Data: 2014-07-21 12:09:55
Autor: 666
Bateria a praca na zasilaniu
Wbrew Twojemu tajemniczemu myśleniu, nie ma żadnych cudownych sposobów na wydłużanie pracy baterii.
Oczywiście wiara czyni cuda, możesz nad swoją zdrowaśki odmawiać i w dni nieparzyste wkładać do zamrażarki.
Podobnie nie ma żadnych tajemniczych sposobów załatwienia baterii w tydzień zwykłym używaniem.
Technologia tak się zmienia, że naprawdę nikt nie wie, co należy robić, aby było dobrze (vide: awarie Boeingów 787).
Nie udowodnisz, że podłączenie zasilacza do notebooka skraca żywotność baterii, a takie pytanie zadał wątkotwórca.
OK, są programy (jak zaszyty w sytemie OEM dla Lenovo, inne mogą mieć w biosie itd.), które utrzymują naładowanie pomiędzy 30% a 70%.
I jest prawo Parkinsona (albo reguła Murphy'ego, nie pamiętam) mówiące, że akurat gdy spadło do 30%, to musisz nagle wyjść z notkiem na parę godzin, lub jest awaria w pionie.
Twój wybór.

-- -- -
To moze miec tylko sens, jesli

Data: 2014-07-21 12:26:15
Autor: elmer radi radisson
On 2014-07-21 12:09,  666 wrote:

[...]

Nie wiem o co Ci chodzi i po co ten wywod. Autora watku ciekawi, co
mozna zrobic zeby nie zaszkodzic baterii. Nie chodzi wiec o zadne
voodoo zeby zaczarowac baterie, tylko zeby nie skrocic jej zycia
i jak najdluzej utrzymac ja w eksploatacji. Uzycie narzedzi o ktorych
byla mowa i wlasciwe ich zastosowanie  bedzie w tym pomocne poniewaz
pozwoli to na utrzymanie stalego poziomu naladowania i ograniczenie
zbednej ilosci cykli ladowania i doladowywania. Natomiast Twoj wpis
o rozladowywaniu do pelna w tym wcale nie pomoze.

--

memento lorem ipsum

Data: 2014-08-05 14:09:55
Autor: Radosław Sokół
W dniu 19.07.2014 12:00, Budzik pisze:
Ostatnio bardzo duzo pracuję na nim w domu na zasilaniu (czesto włączony 24h na dobe)
Pytanie: czy takie uzytkowanie szkodzi baterii?

Tak.

Poczytaj: http://www.grush.one.pl/?id=422

|                 |                                        |

Data: 2014-08-05 14:39:49
Autor: Chris
W dniu 2014-07-19 12:00, Budzik pisze:
Pacjent to lenovo X220 (bodaj i5)
Ostatnio bardzo duzo pracuję na nim w domu na zasilaniu (czesto włączony
24h na dobe)

Pytanie: czy takie uzytkowanie szkodzi baterii?

Ja zabiłem baterię w ten sposób, żałuję że nie kupiłem jakiegoś szrota jako zamiennik.

Wolałbym aby praca na zasilaniu odbywała się z pominięciem baterii ale z
drugiej strony nie chce jej wyciągać bo wiadomo - jakiś zanik napiecia i
komp się wyłącza.

Kup jakąś starą używaną na alledrogo byle te 10 min pochodziła i po problemie.

www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

Bateria a praca na zasilaniu