Baza danych pacjentw w POZ

Data: 2014-07-03 09:25:21
Autor: mie
Baza danych pacjentw w POZ
Ostatnio wraz z znajomymi obserwuj komputeryzacj lekarzy POZ. Np. moja doktor POZ do ktrej mam opcj (sympatyczna pani) ma swojego laptopa w ktrym trzyma baz danych osobowych, okoo 3500 pacjentw ktrzy maj do niej opcj w naszej przychodni: nazwisko, imi, adres, PSL, choroby, kiedy przyjmowaa, leki. Takie dane chyba uwaa si za najbardziej wraliwe. Oczywicie pani doktor zabiera ze sob swojego laptopa do domu!!!
Pytanie:
1. Czy taka baza danych powinna by zarejestrowana w GIDO?
2. Czy prawo nie nakazuje specjalnej ochrony takiej bazy?

sm

Data: 2014-07-03 10:01:55
Autor: Janek
Baza danych pacjentw w POZ

Uytkownik "mie" <jan3426@wp.pl> napisa w wiadomoci news:lp30ih$23l$1node2.news.atman.pl...
[...]

1. Obowizkowo zarejestrowana.
2. Tak due bazy wraliwych danych powinny by na specjalnie chronionym serwerze w POZ, a nie na laptopach.
W Ministerstwie Zdrowia jest podobno specjalny wydzia ktry zajmuje si informatyzacj , z jakimi skutkami to kady widzi. Informatyzacja tak ale gdy finansowana jest przez UE, gdy ma to by na koszt lekarza to zakup serwera absolutnie nie!

Janek -- -
Ta wiadomo e-mail jest wolna od wirusw i zoliwego oprogramowania, poniewa ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

Data: 2014-07-03 14:11:28
Autor: szerszen
Baza danych pacjentw w POZ
On Thu, 3 Jul 2014 10:01:55 +0200
"Janek" <jan3497@gmail.com> wrote:

1. Obowizkowo zarejestrowana.

eeee, niestety nie
bazy medyczne, tak jak i koscielne, tak jak i kilka innych nie podlegaj obowizkowi rejestracyjnemu

2. Tak due bazy wraliwych danych powinny by na specjalnie chronionym serwerze w POZ, a nie na laptopach.

Tu pena zgoda.

szerszen

Data: 2014-07-03 14:31:12
Autor: J.F.
Baza danych pacjentów w POZ
Użytkownik "Janek"  napisał w wiadomości grup
Użytkownik "Śmieć" <jan3426@wp.pl> napisał w wiadomości
Ostatnio wraz z znajomymi obserwuję komputeryzację lekarzy POZ. Np. moja doktor POZ do której mam opcję (sympatyczna pani) ma swojego laptopa w którym trzyma bazę danych osobowych, około 3500 pacjentów którzy mają do niej opcję w naszej przychodni: nazwisko, imię, adres, PSL, choroby, kiedy przyjmowała, leki. Takie dane chyba uważa się za najbardziej wrażliwe. Oczywiście pani doktor zabiera ze sobą swojego laptopa do domu!!!
Pytanie:
1. Czy taka baza danych powinna być zarejestrowana w GIDO?
2. Czy prawo nie nakazuje specjalnej ochrony takiej bazy?

1. Obowiązkowo zarejestrowana.

http://www.giodo.gov.pl/330/id_art/2959/j/pl/

"Czy podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych mają obowiązek rejestracji zbiorów danych osobowych swoich pacjentów u Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych?

Nie, gdyż dla tego rodzaju zbiorów ustawa o ochronie danych osobowych przewiduje wyłączenie z rejestracji”

2. Tak duże bazy wrażliwych danych powinny być na specjalnie chronionym serwerze w POZ, a nie na laptopach.

Ja tam nie wiem, ale IMO dopuszczalna ochrona bazy danych bedzie, jesli pani doktor zabierze laptopa do domu, a niedopuszczalne zas, gdy zostawi go na biurku w gabinecie, gdzie ma dostep chocby sprzataczka.

J.

Data: 2014-07-03 15:53:43
Autor: szerszen
Baza danych pacjentw w POZ
On Thu, 3 Jul 2014 14:31:12 +0200
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

Ja tam nie wiem, ale IMO dopuszczalna ochrona bazy danych bedzie, jesli pani doktor zabierze laptopa do domu, a niedopuszczalne zas, gdy zostawi go na biurku w gabinecie, gdzie ma dostep chocby sprzataczka.

No niekoniecznie, moe mie np. szyfrowan partycj na ktrej jest baza, lub wrcz cay dysk w komputerze, take sposobw jest kilka, cho oczywicie najlepiej mie centraln baz do ktrej dostaje sie po szyfrowanym poczeniu.

szerszen

Data: 2014-07-03 18:30:46
Autor: hiqi
Baza danych pacjent�w w POZ
On 03.07.2014 10:01, Janek wrote:

[...]

Jesli nic sie nie zmienilo przez ostatnie lata, to bazy medyczne stanowia parszywy wyjatek - nie trzeba ich rejestrowac w GIODO.

Tak, tez nie rozumiem dlaczego.

Data: 2014-07-04 09:15:43
Autor: szerszen
Baza danych pacjent�w w POZ
On Thu, 03 Jul 2014 18:30:46 +0200
hiqi <hikikomorisan@amorki.pl> wrote:

Jesli nic sie nie zmienilo przez ostatnie lata, to bazy medyczne stanowia parszywy wyjatek -

Nie tylko medyczne, jest cae dzikie mnstwo baz danych zawierajcych rne wraliwe dane, a mimo to nie ma wymogu ich rejestracji. --
pozdrawiam
szerszen

Data: 2014-07-06 21:59:01
Autor: hiqi
Baza danych pacjent�w w POZ
On 04.07.2014 09:15, szerszen wrote:
On Thu, 03 Jul 2014 18:30:46 +0200
hiqi <hikikomorisan@amorki.pl> wrote:

Jesli nic sie nie zmienilo przez ostatnie lata, to bazy medyczne
stanowia parszywy wyjatek -

Nie tylko medyczne, jest całe dzikie mnóstwo baz danych zawierających różne wrażliwe dane, a mimo to nie ma wymogu ich rejestracji.

Byc moze jest wiecej, ale ja tego nie wiedzialem :) Wiedzialem o medycznych bo co gdzies kiedys... slyszalem.

--

Uwaga! Delfiny i małpy dołączą do internetu! Średnie IQ
internautów ma dzięki temu szansę znacząco... wzrosnąć!

http://antyweb.pl/delfiny-i-malpy-dolacza-do-internetu/

Czyż nie? ;)

Data: 2014-07-03 14:18:04
Autor: RadoslawF
Baza danych pacjentów w POZ
Dnia 2014-07-03 09:25, Użytkownik Śmieć napisał:
[...]

A skąd przekonanie że dane leżą na laptopie pani doktor ?
Doświadczenia z moją panią doktor dowodzi że dane są na serwerze
w przychodni a nie na komputerze przy którym pani siedzi i z
którego drukuje recepty, skierowania czy zwolnienia ?

Pozdrawiam

Data: 2014-07-04 15:53:30
Autor: Śmieć
Baza danych pacjentów w POZ

Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał w wiadomości news:lp3hln$6pe$1node1.news.atman.pl...
[...]

W moim przypadku dane są w laptopie ponieważ przychodnia nie posiada żadnego serwera. Jedyny PC jaki posiada służy do sprawdzania EWUSia.
Podsumowując:
Jak z bazy danych wyciągnę kto jest chory na AIDS, to pod groźbą wywieszenia na klatce schodowej ogłoszenia, zapłaci każdą sumę. Wiem to się nazywa szantaż, ale okazja czyni złodzieja, mówi stare przysłowie.

sm

Data: 2014-07-04 16:03:40
Autor: szerszen
Baza danych pacjentw w POZ
On Fri, 4 Jul 2014 15:53:30 +0200
mie <jan3426@wp.pl> wrote:

W moim przypadku dane s w laptopie

To e s na laptopie, nie oznacza e s niezabezpieczone. --
pozdrawiam
szerszen

Data: 2014-07-04 21:55:59
Autor: RadoslawF
Baza danych pacjentów w POZ
Dnia 2014-07-04 16:03, Użytkownik szerszen napisał:

W moim przypadku dane są w laptopie

To że są na laptopie, nie oznacza że są niezabezpieczone.

A to że lekarz je przegląda na laptopie nie oznacza że nie leżą
tak naprawdę w innym miejscu.

Pozdrawiam

Data: 2014-07-04 23:56:54
Autor: Gotfryd Smolik news
Baza danych pacjentów w POZ
On Fri, 4 Jul 2014, RadoslawF wrote:

Dnia 2014-07-04 16:03, Uytkownik szerszen napisa:

W moim przypadku dane s w laptopie

To e s na laptopie, nie oznacza e s niezabezpieczone.

A to e lekarz je przeglda na laptopie nie oznacza e nie le
tak naprawd w innym miejscu.

  Ale wyranie byo o przypadku, kiedy *s* na laptopie.
  W tym cytacie bez wrotki.
  Pomijam ju czysto formaln spraw, e jeli "przeglda na laptopie",
to one te tam s (i to kilka razy, skopiowane).

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-07-05 00:53:03
Autor: RadoslawF
Baza danych pacjentów w POZ
Dnia 2014-07-04 23:56, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

[...]

  Ale wyraźnie było o przypadku, kiedy *są* na laptopie.

Przy czym piszący nie ma dowodu że tam są. Czyli podejrzewa.

  W tym cytacie bez wrotki.
  Pomijam już czysto formalną sprawę, że jeśli "przegląda na laptopie",
to one też tam są (i to kilka razy, skopiowane).

Brednie.
Jeśli baza jest na serwerze to na laptopie jest tylko aktualnie
przeglądany pacjent (jego dane). Bazy na laptopie nie ma.
I jeśli jest to poprawnie zorganizowane to program nie zapisuje tych
danych na dysku laptopa a tylko wyświetla je na monitorze.

Pozdrawiam

Data: 2014-07-05 08:56:07
Autor: Śmieć
Baza danych pacjentów w POZ

Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał w wiadomości news:lp7b89$co4$1node1.news.atman.pl...
[...]

Nie podejrzewa tylko wie. Wyraźnie napisałem że są na laptopie.
Wiem że nie ma żadnego serwera z WiFi ani instalacji kablowej.

[...]

Nie ma bazy na serwerze bo nie ma serwera. Baza jest na laptopie na 100%.
Laptop jest codziennie zabierany do domu. Skopiowanie bazy na pendrive to minuta, dwie. Może to zrobić każdy domownik, dobry znajomy czy ktoś kto skorzysta z okazji. Może to zrobić też pani doktor, firmy farmaceutyczne zapłacą za nią dużo.
Skopiowaną bazę gdy jest zabezpieczona to dobry informatyk na pewno odbezpieczy, to tylko kwestia czasu.

sm

Data: 2014-07-05 09:58:02
Autor: RadoslawF
Baza danych pacjentów w POZ
Dnia 2014-07-05 08:56, Użytkownik Śmieć napisał:

[...]

Napiszesz skąd wiesz że dane są na laptopie i skąd że nie ma tam
serwera i połączenia przez WiFi ? Bo to że nie ma połączenia po
kablu faktycznie można zobaczyć.

[...]

Firmy farmaceutyczne nie zapłacą. Zapłacą chętnie inne firmy
ale za poważną bazę a nie bazę pacjentów jednego lekarza.

Skopiowaną bazę gdy jest zabezpieczona to dobry informatyk na pewno
odbezpieczy, to tylko kwestia czasu.

Skoro to baza danego lekarza to właściciel nie musi jej odbezpieczać.

Napiszesz wreszcie skąd wiedza że niema tam serwera z bazą danych ?

Pozdrawiam

Data: 2014-07-06 09:03:23
Autor: Śmieć
Baza danych pacjentów w POZ

Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał w wiadomości news:lp8b63$bi5$1node1.news.atman.pl...
[......]
Napiszesz wreszcie skąd wiedza że niema tam serwera z bazą danych ?

Inforamcja jest pewna, zweryfikowana. Dotyczy nie tylko tej jednej lekarki ale wszystkich pięć pań lekarzy zatrudnionych w tym POZ.
No a w dobie bezrobocia źródeł informacji sie nie ujawnia.

sm

Data: 2014-07-06 15:47:17
Autor: poreba
Baza danych pacjentów w POZ
Dnia Sat, 05 Jul 2014 09:58:02 +0200, RadoslawF napisa(a):

s na laptopie. Wiem e nie ma adnego serwera z WiFi ani instalacji kablowej.
Napiszesz skd wiesz e dane s na laptopie i skd e nie ma ...
A to istotne dla oceny sytuacji prawnej takiego sposobu zabezpieczania
danych? Sugerujesz e inna bdzie sytuacja gdy P.Lekarz sama mu o tym
powiedziaa od tej czy dowiedzia si w inny sposb?

Napiszesz wreszcie skd wiedza e niema tam serwera z baz danych ?
Moe ten aspekt preniesiecie gdzie na pl.comp.* ?

--
pozdro
poreba

Baza danych pacjentw w POZ