Baza ludzi umar³ych

Data: 2015-03-09 21:38:01
Autor: boukun
Baza ludzi umar³ych
Wspania³y film, leci w³a¶nie na TVP Kultura, cudo PRLu i to jeszcze w czasach zmierzch³ych PRLu, rok produkcji 1958-1959, zreszt± najlepsza nasza kinematografia by³a w³a¶nie w czasach PRLu.
Co za obsada, Niemczyk, Karewicz, wygl±daj± na mê¿czyzn grubo po 40-ce, a maj± zaledwie po 35 lat, Teresa I¿ewska, s³ynna Stokrotka z filmu "Kana³", w "Bazie ludzi umar³ych" ma zaledwie 25 lat, Roman K³osowski 29 lat.

A tu z jednego forum o I¿ewskiej, która m³odo zmar³a:

Teresa I¿ewska
Przyczyna ¶mierci
cOOba
15 lip 2011 0:31

Na co zmar³a - kto¶ wie, bo jakby nie by³o jednak chyba za wcze¶nie j± powo³ano na górê ?

    damian252
    w odpowiedzi na post: cOOba | 4 sie 2011 19:47

    Cyt. z innej strony .............z tego co wiem, ciê¿ko chorowa³a na raka.

Gregovski
w odpowiedzi na post: cOOba | 17 sty 2012 16:27

(...)
- nawet mia³em plan scenariusza o Teresie I¿ewskiej, czyli ³±czniczce Stokrotce z filmu "Kana³" Andrzeja Wajdy. To ona dochodzi z Tadeuszem Janczarem do kraty kana³u. Ale jeszcze lepiej obejrzeæ j± w "Bazie ludzi umar³ych" Petelskiego. Nieprawdopodobna, zjawiskowa, cudowna kobieta. Piêkna wariatka.

- Dlaczego o niej?

- To by³o ¶wie¿o po jej samobójstwie w Gdañsku.

- Zna³ j± pan?

- Pozna³em j± gdy, wyrzuci³a mnie ze swojego domu przy ul. Sychty w Gdañsku Wrzeszczu. Jak tu trafi³a, nie wiem. Jej m±¿ by³ aktorem w Teatrze Wybrze¿e i czyta³ moje wiersze w Radiu Gdañsk, a potem upili¶my siê w akademiku. Odprowadzi³em go do domu, zd±¿y³ jeszcze nas sobie przedstawiæ, a potem mnie wyrzuci³a, ale zapamiêta³a. Jak pó¼niej twierdzi³a, wpad³em jej w oko przez skórzan± marynarkê, bo podobno Marek H³asko tak± nosi³. Teresa by³a wielk± mi³o¶ci± H³aski i nie tylko.

- A pan?

- Jaki¶ czas potem spotkali¶my siê w teatrze i zacz±³ siê romans. Ona pisa³a sztuki, mia³a momenty wzlotów, ale generalnie to by³ upadek w tym Gdañsku. A do tego zadawano jej pytania w rodzaju: "Jak ty siê teraz czujesz, wchodz±c po tych wybojach do Teatru Wybrze¿e? Ty, która po filmie > Kana³ <wchodzi³a¶ po s³ynnym czerwonym dywanie w Cannes?". Ci±gle ¿y³a w niespe³nieniu. Jej ogromne mieszkanie ca³e by³o obwieszone lustrami. Nawet id±c do toalety, po drodze mia³a dwa, trzy lustra. Zatrzymywa³a siê przed ka¿dym z nich. Chcia³a zwróciæ na siebie uwagê. Czêsto dzwoni³a, ¿e pope³ni samobójstwo, je¶li nie przyjadê. Takich prób samobójczych mia³a wiele, nieraz siê na to nabiera³em, ale ta ostatnia jej wysz³a. Chcia³em o tym napisaæ, bo w momencie, kiedy ona w 1957 roku wchodzi³a po czerwonym dywanie w Cannes, to ja, ten kacap ma³y, przestraszony, rycz±cy za babci±, ¿e nie chce w Polszu, jecha³em gdzie¶ tutaj. Wszystko po to, by siê odnale¼æ we wspólnym u¶cisku. W³a¶nie takie zbitki mnie interesuj±. Mo¿e to jest literatura. W tych dwóch teczkach le¿± materia³y na tak± powie¶æ, choæ nie wiem, czy to dro¿d¿e, czy martwe p³ody.

- Widzê napisany o³ówkiem tytu³: "Agonia".

- "Agonia", bo bardzo d³ugo umiera³a. Gdzie¶ miêdzy po³ow± maja a koñcem sierpnia. Kole¿anki z teatru je¼dzi³y, malowa³y jej paznokcie, robi³y makija¿, a ona, Stokrotka, w komie. Taki koniec.

boukun

Data: 2015-03-10 08:38:18
Autor: Patriota
Baza ludzi umar³ych
W dniu 2015-03-09 o 21:38, boukun pisze:
[...]

Zdaje siê prawie wszystko by³o lepsze, po kiego huja by³o walczyæ z tym PRLem?

Baza ludzi umar³ych