Bdanie natężenia hałasu

Data: 2011-06-10 08:42:04
Autor: Kowal
Bdanie natężenia hałasu
Witam
Oglądałem właśnie Uwaga Pirat. W jakimś motocyklu pan Policjant sprawdził poziom natężenia hałasu.
Spojrzał na obrotomierz patrzy max 11k obrotów, kazał odwinąć do około połowy (5k) i wtedy sprawdził poziom - moto nie zdało egzaminu.
Podpowie ktoś gdzie sprawdzić jak taki test powinien się odbywać?

Pozdrawiam

Data: 2011-06-10 08:46:05
Autor: Don Pedro
Bdanie natężenia hałasu
W dniu 2011-06-10 08:42, Kowal pisze:
[...]

Zajrzyj do wątku: "apel do śmigających po Ursusie"

Pozdr
DP

Data: 2011-06-10 10:09:31
Autor: Michał Demczuk
Bdanie natężenia hałasu
Kowal wrote:
[...]

Mysle, ze sposob pomiaru powinien byc podobny do tego (rozdz. 4.79 strona 73.): http://www.pzm.pl/userfiles/2009-pliki/Motocykle/Supermoto/Regulaminy/RSM2005.pdf

czyli przy określonej stalej prędkości liniowej tłoka. Jak widać, zeby pomiar byl ważny, musi być spelnionych sporo warunków. Nie może również padać deszcz :)

--
Pozdr..

Michał Demczuk
www.demczuk.pl
Dealer: Husqvarna, Kymco

Data: 2011-06-10 13:47:18
Autor: gildor
Bdanie natężenia hałasu
W dniu 10.06.2011 10:09, Michał Demczuk pisze:
Kowal wrote:
[...]

tyle, że jak pan policjant zbada w sposób nie ważny, to napisze o tym, że zachodzi prawdopodobieństwo, że motocykl nie spełnia norm i skieruje na badania diagnostyczne, zatrzymując dowodzik. a badania zgodne z wymogami, dokonac należy na stacji diagnostycznej i okazać w WK aby dowodzik wrócił :)

- gildor

Data: 2011-06-10 15:56:59
Autor: masti
Bdanie natężenia hałasu
Dnia pięknego Fri, 10 Jun 2011 13:47:18 +0200 osobnik zwany gildor
wystukał:

tyle, Ĺźe jak pan policjant zbada w sposĂłb nie waĹźny, to napisze o tym,
[...]

wtedy jedziesz grzecznie do domku, zakładasz fabryczny komin i odbierasz dowodzik :)

--
BMW R1100GS '95
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2011-06-13 13:36:05
Autor: gildor
Bdanie natężenia hałasu
W dniu 10.06.2011 17:56, masti pisze:
[...]

wiem. ale kontekst pytania był taki, czy im wolno tak robić.

- gildor

Data: 2011-06-14 01:57:59
Autor: PawelK vel Pablo
Bdanie natężenia hałasu
Dnia 164 roku bieżącego, gildor zeznał(a) jak następuje:

> [...]
> odbierasz dowodzik :)

wiem. ale kontekst pytania był taki, czy im wolno tak robić.

wolno, a Ty płacisz 20 zł (chyba), żeby udowodnić, że nie jesteś
wielbłądem. No chyba, że jesteś to zmieniasz komin i jedziesz
udowodnić, że nie jesteś :P

--
PawelK vel Pablo
e-mail: pablo i klubvolvo org pl

Data: 2011-06-14 07:51:53
Autor: Marcin N
Bdanie natężenia hałasu
Użytkownik "PawelK vel Pablo"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:20110614015759.52efb3fa@X61s.homelinux.net...

[...]

==============

Możesz też jeździć z fabrycznym wydechem i żaden policjant nie będzie miał wątpliwości, czy naruszasz normy.

Data: 2011-06-14 23:04:40
Autor: PawelK vel Pablo
Bdanie natężenia hałasu
Dnia 165 roku bieżącego, Marcin N zeznał(a) jak następuje:

Możesz też jeździć z fabrycznym wydechem i żaden policjant nie będzie
miał wątpliwości, czy naruszasz normy.

Śmiem wątpić...  W sumie mógłbym pojechac na cargo w czwartek szansa że mnie chapną na
kontrolę wyjazdową to jakieś 95%

Tyle że jak się okaże, że nie masz racji to stracę 2 dychy na badanie
czas i paliwo na dojazd do mojego Wydziału komunikacji (25km)

Data: 2011-06-14 12:12:42
Autor: gildor
Bdanie natężenia hałasu
W dniu 14.06.2011 01:57, PawelK vel Pablo pisze:
[...]

za co 20zł?

No chyba, że jesteś to zmieniasz komin i jedziesz
udowodnić, że nie jesteś :P

czas i kolejne prawie 60pln za badanie. skąd te 20pln?

- gildor

Data: 2011-06-14 16:44:46
Autor: Tytus z domQ
Bdanie natężenia hałasu
Siemka

*** "gildor"
 czas i kolejne prawie 60pln za badanie. skąd te 20pln?

Prosze Cie - cennik jest tem sam od 2004, czas byl sie z nim zapoznac...

--
         Tytus
żółta motorynka

Data: 2011-06-15 12:27:47
Autor: gildor
Bdanie natężenia hałasu
W dniu 14.06.2011 16:44, Tytus z domQ pisze:
*** "gildor"
czas i kolejne prawie 60pln za badanie. skąd te 20pln?

Prosze Cie - cennik jest tem sam od 2004, czas byl sie z nim zapoznac...

ejno, cennik jest do znania dla Ciebie. ja płacę co rok te same dwie kwoty (auto i motur), o istnieniu innych pojęcia nie mam. zaproś na kawe, zrób wykład... kawe wypiję, ale wykład musi być ciekawy, inaczej nie zapamiętam.

- gildor

Data: 2011-06-15 16:31:58
Autor: Tytus z domQ
Bdanie natężenia hałasu
Siemka

*** "gildor"
zrób wykład... kawe wypiję, ale wykład musi być ciekawy, inaczej
 nie zapamiętam.

W sumie mi wisi czy zapamietasz - wazne zebys uiscil :)

--
         Tytus
żółta motorynka

Data: 2011-06-15 17:31:35
Autor: KJ Siła Słów
Bdanie natężenia hałasu
W dniu 2011-06-15 16:31, Tytus z domQ pisze:
Siemka

*** "gildor"
zrób wykład... kawe wypiję, ale wykład musi być ciekawy, inaczej
nie zapamiętam.

W sumie mi wisi

gildor Ci wisi?

Może chusteczke?

KJ pomocny jak aksamit

Data: 2011-06-15 18:03:25
Autor: Tytus z domQ
Bdanie natężenia hałasu
Siemka

*** "KJ Siła Słów"
Może chusteczke?

No - podrzucisz swoim mega wypasionym lózkiem dzis do Starej Pragi???

--
         Tytus
żółta motorynka

Data: 2011-06-15 18:45:15
Autor: KJ Siła Słów
Bdanie natężenia hałasu
W dniu 2011-06-15 18:03, Tytus z domQ pisze:
  > No - podrzucisz swoim mega wypasionym lózkiem dzis do Starej Pragi???

Badania techniczne przegapilem, moze Ty wpadnij puknac stempelka od razu?

KJ

Data: 2011-06-15 18:55:53
Autor: Tytus z domQ
Bdanie natężenia hałasu
Siemka

*** "KJ Siła Słów"
Badania techniczne przegapilem, moze Ty wpadnij puknac stempelka od razu?

Poruszasz sie pojazdem bez OBT???
Moze jeszcze bez DR jak jeden taki znajomy user???

--
         Tytus
żółta motorynka

Data: 2011-06-15 22:58:59
Autor: AZ
Bdanie natężenia hałasu
On 2011-06-15, Tytus z domQ <tytus1@gazeta.pl> wrote:

Poruszasz sie pojazdem bez OBT???
Moze jeszcze bez DR jak jeden taki znajomy user???

Psze pana ja mam zaswiadczenie z WK.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2011-06-16 07:44:32
Autor: gildor
Bdanie natężenia hałasu
W dniu 15.06.2011 16:31, Tytus z domQ pisze:
*** "gildor"
zrób wykład... kawe wypiję, ale wykład musi być ciekawy, inaczej
nie zapamiętam.

W sumie mi wisi czy zapamietasz - wazne zebys uiscil :)

i jeszcze może kawe mam własną przywieźć, co?

- gildor

Data: 2011-06-16 16:11:30
Autor: Monster
Bdanie natężenia hałasu
W dniu 2011-06-16 07:44, gildor pisze:

W sumie mi wisi czy zapamietasz - wazne zebys uiscil :)

i jeszcze może kawe mam własną przywieźć, co?

- gildor
mleko i cukier.

--
Tomek
BMW R1100S

Data: 2011-06-16 14:17:39
Autor: AZ
Bdanie natężenia hałasu
On 2011-06-16, Monster <alpy2@op.pl> wrote:
W sumie mi wisi czy zapamietasz - wazne zebys uiscil :)

i jeszcze może kawe mam własną przywieźć, co?

- gildor
mleko i cukier.

Wody nie trzeba. Tytus gotuje codziennie w samochodzie.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2011-06-17 19:34:48
Autor: gildor
Bdanie natężenia hałasu
W dniu 16.06.2011 16:11, Monster pisze:
W dniu 2011-06-16 07:44, gildor pisze:
W sumie mi wisi czy zapamietasz - wazne zebys uiscil :)
i jeszcze może kawe mam własną przywieźć, co?

mleko i cukier.

nie zamleczam kawy

- gildor

Data: 2011-06-16 17:30:07
Autor: Tytus z domQ
Bdanie natężenia hałasu
Siemka

*** "gildor"
i jeszcze może kawe mam własną przywieźć, co?

Zeby mnie siem sluzbowy ekspres jeszcze zepsul???
Cototonie...

--
         Tytus
żółta motorynka

Data: 2011-06-14 23:01:50
Autor: PawelK vel Pablo
Bdanie natężenia hałasu
Dnia 165 roku bieżącego, gildor zeznał(a) jak następuje:

> wolno, a Ty płacisz 20 zł (chyba), żeby udowodnić, że nie jesteś
> wielbłądem.

za co 20zł?

> No chyba, że jesteś to zmieniasz komin i jedziesz
> udowodnić, że nie jesteś :P

czas i kolejne prawie 60pln za badanie. skąd te 20pln?

http://www.stacjakontrolipojazdow.pl/cennik.htm

[...]

2

Ponowne sprawdzenie mechanizmów i zespołów w pojeździe, w którym
stwierdzono usterki w trakcie badań technicznych w zakresie:

2.7 poziomu hałasu 20,00 --

Data: 2011-06-10 10:19:20
Autor: Marcin N
Bdanie natężenia hałasu
Użytkownik "Kowal"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:issebs$71u$1@news.onet.pl...

[...]

===============

Tu masz precyzyjny opis:

http://dydaktyka.polsl.pl/ptp-wt/instrukcje/halas_zew_pojazdow.pdf

W skrócie:

Pojazd ma stać na twardej płaskiej powierzchni, bez przeszkód odbijających dźwięk. Mikrofon na wysokości wydechu pół metru za motocyklem pod kątem 45 stopni. Obroty silnika z dokładnością do 3% - tu może być kłopot. 3% przy 5 tys obr to +- 150 obr. Należy wykonać co najmniej 3 pomiary.

Data: 2011-06-10 10:20:12
Autor: Piotr Rezmer
Bdanie natężenia hałasu
Kowal pisze:
[...]

U mnie na tabliczce znamionowej jest podane 88 dB przy U 3250 obr.
Skok tłoka 75,6 mm -> według tabelki wskazanej przez Michała pomiar powinien byc dokonany przy 4300-4400 obr/min. Powinien się zmieścić poniżej 94 dB.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2011-06-10 01:25:29
Autor: jesz
Bdanie natężenia hałasu
a co w przypadku motocykla nie posiadającego obrotomierza?

Data: 2011-06-10 10:51:28
Autor: Michał Demczuk
Bdanie natężenia hałasu
jesz wrote:
a co w przypadku motocykla nie posiadającego obrotomierza?

Obrotomierz w motocyklu i tak nie ma znaczenia, to nie przyrząd pomiarowy tylko wskaźnik. Trzeba korzystać z zewnętrznego, najczęściej taki z czujnikiem przykładanym do przewodu WN.

--
Pozdr..

Michał Demczuk
www.demczuk.pl
Dealer: Husqvarna, Kymco

Data: 2011-06-10 21:26:52
Autor: erg
Bdanie natężenia hałasu

Użytkownik "Michał Demczuk" <michal72@interia.pl> napisał w wiadomoœci news:4df1db01$0$2455$65785112news.neostrada.pl...
jesz wrote:
[...]

OK, ale czy patrol M.O. wyposazony w urzadzenie do badania poziomu halasu, jest rowniez wyposazony w taki obrotomierz?
Zdaje sie ze powinny zaistniec obiektywne podstawy aby zatrzymac dowod? Czy oni tak sobie pomierza na czuja i bye bye ??

erg

Data: 2011-06-10 21:33:32
Autor: pitti
Bdanie natężenia hałasu
Dnia 10-06-2011 o 21:26:52 erg <nicdomnie@niepiszcie.pl> napisał(a):

U¿ytkownik "Micha³ Demczuk" <michal72@interia.pl> napisa³ w wiadomoœci

Obrotomierz w motocyklu i tak nie ma znaczenia, to nie przyrzÂąd  pomiarowy

OK, ale czy patrol M.O. wyposazony w urzadzenie do badania poziomu  halasu,
jest rowniez wyposazony w taki obrotomierz?

erg

W linku przytoczonym przeze mnie wcześniej jest to określone:

§ 9. 1. (...)
      2. Dopuszcza się określanie prędkości obrotowej silnika przy  wykorzystaniu sprawnego wskaĹşnika obrotĂłw zamontowanego na pojeĹşdzie.

--
pzdr
pitti

Data: 2011-06-11 00:00:10
Autor: erg
Bdanie natężenia hałasu

Użytkownik "pitti" <pitti@onet.pl> napisał w wiadomości news:op.vwvkl6j7ux5jzlangelizer...
Dnia 10-06-2011 o 21:26:52 erg <nicdomnie@niepiszcie.pl> napisał(a):

U?ytkownik "Micha3 Demczuk" <michal72@interia.pl> napisa3 w wiadomooci

Obrotomierz w motocyklu i tak nie ma znaczenia, to nie przyrz?d pomiarowy

[...]

wykorzystaniu sprawnego wskaźnika obrotów zamontowanego na pojeździe.

To zrozumiale, ale rozwazam badanie podczas kontroli drogowej, przy zalozeniu ze motocykl nie jest wyposazony w obrotomierz

erg

Data: 2011-06-11 20:31:12
Autor: Jacot
Bdanie natężenia hałasu
"erg" <nicdomnie@niepiszcie.pl> wrote:

To zrozumiale, ale rozwazam badanie podczas kontroli drogowej, przy zalozeniu ze motocykl nie jest wyposazony w obrotomierz

Przy kontroli drogowej wystarczy pomiar uchem do skierowania na
badania techniczne.

--
Pozdrowionka
Jacot M10

Data: 2011-06-14 13:14:19
Autor: Swiety Jimmie
Bdanie natężenia hałasu
Michał Demczuk <michal72@interia.pl> napisał(a):
jesz wrote:
> [...]

Obrotomierz w motocyklu i tak nie ma znaczenia, to nie przyrząd pomiarowy tylko wskaźnik. Trzeba korzystać z zewnętrznego, najczęściej taki z czujnikiem przykładanym do przewodu WN.

Też może być śmiesznie. O ile dobrze pamiętam, w Rusku mam 2 x więcej zapłonów, niż potrzebuję. Pozdr,
Swiety Jimmie, Lodz
IMZ, XL, LSC
www.jimmie.motocykle.org

Data: 2011-06-14 15:28:23
Autor: Monster
Bdanie natężenia hałasu
W dniu 2011-06-14 15:14, Swiety Jimmie pisze:

Też może być śmiesznie. O ile dobrze pamiętam, w Rusku mam 2 x więcej
zapłonów, niż potrzebuję.
Wychodzi dobrze,co obrót wału,tylko do pracy ta druga iskra jest zbędna.
--
Tomek
BMW R1100S

Data: 2011-06-14 17:16:42
Autor: Kuczu
Bdanie natężenia hałasu

jesz wrote:
[...]

W Harleyu masz tak samo. I wiekszosc kolegow na japonskich R4 rowniez.

--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X

Data: 2011-06-10 10:32:21
Autor: Michał Demczuk
Bdanie natężenia hałasu
Piotr Rezmer wrote:
Kowal pisze:
[...]

To co podalem ma zastosowanie w sporcie (fakt, ze motocykli homologowanych do ruchu drogowego). Chodzilo mi raczej o pokazanie jak skomplikowane warunki muszą być spelnione, zeby dokonać pomiaru, waznego pomiaru. A tak swoją droga to na zawodach faktycznie "mierniczy" lata z ekierka ustawiając mikrofon pod odpowiednim kątem. Swojego czasu jak startowalem na DR350 z Supertrappem, nie chceli mnie przepuscic nie dlatego ze byl zagłośny, ale dlatego, ze nie spelnial innego warunku: punkt 4.31.2 str. 64. Kto wie jak wygląda Supertrapp bedzie wiedział o co chodzi :)

--
Pozdr..

Michał Demczuk
www.demczuk.pl
Dealer: Husqvarna, Kymco

Data: 2011-06-10 10:49:53
Autor: Tytus z domQ
Bdanie natężenia hałasu
Siemka

 "Michał Demczuk"
[...]

A tlo??? gdzie jest tlo???

--
         Tytus
żółta motorynka

Data: 2011-06-10 10:52:56
Autor: Michał Demczuk
Bdanie natężenia hałasu
Tytus z domQ wrote:
Siemka

"Michał Demczuk"
[...]

W RSMie napisane jest co z tłem, jaki moze byc maksymalny poziom. Nawet kierunek wiatru :)

--
Pozdr..

Michał Demczuk
www.demczuk.pl
Dealer: Husqvarna, Kymco

Data: 2011-06-10 11:07:17
Autor: Tytus z domQ
Bdanie natężenia hałasu
Siemka

*** "Michał Demczuk"
W RSMie napisane jest co z tłem, jaki moze byc maksymalny poziom. Nawet
kierunek wiatru :)

Ano wlasnie - ciekawe jak uzyskac wymagany poziom tla w okolicach toru wyscigowego :)
BTW tego Supertrappa to Ci plombowali po pomiarze???

--
         Tytus
żółta motorynka

Data: 2011-06-10 11:30:08
Autor: Michał Demczuk
Bdanie natężenia hałasu
Tytus z domQ wrote:
Siemka

*** "Michał Demczuk"
[...]

Nie wiem jak jest na wyscigacz, ale na rajdach BT odbywa się przed startem.

Nic nie plombowali, najlejaja tylko naklejki. Poza tym to wszytko i tak jest sciema. Jesli w ogole jest badanie glosciosci, to zazdy z pustym wydechem przychodzi na BT z wsadzonym drucianym wyciorem od pieca (na sznureczku, zeby latwiej bylo wyciagnac). Wszyscy o tym wiedza, ale badanie przejsc musi :)
Najciekawsze, ze quady nie maja norm i nie sa badane, tam to dopiero wolna amerykanka. Kto byl na zawodach enduro albo CC to wie co sie dzieje jak jada quady.

--
Pozdr..

Michał Demczuk
www.demczuk.pl
Dealer: Husqvarna, Kymco

Data: 2011-06-10 20:23:37
Autor: pitti
Bdanie natężenia hałasu
Nie znam się na tym więc zabiorę głos. Właśnie wczoraj zostałem zaczepiony  przez panĂłw policjantĂłw pod pretekstem posiadania zbyt głośnego wydechu.  Ostatecznei wypuścili mnie bez pomiaru ale zaintrygowali mnie opowiadanymi  bzdurami (jak np Ĺźe max obrotĂłw to nie wartość gdzie jest odcinka tylko  max skali obrotomierza) - to jak porĂłwnywanie samochodĂłw na podstawie "ile  ma na liczniku" przecieĹź!!
W związku z tym poszukałem i znalazłem:

Rozporzadzenie Ministra Infrastruktury w sprawie zakresu i sposobu  przeprowadzania badań technicznych pojazdĂłw oraz wzorĂłw dokumentĂłw  stosowanych przy tych badaniach
http://lex.pl/serwis/du/2009/1232.htm

Najciekawszy fragment dot pomiarów głośności:
"...
Wykonanie pomiarĂłw

§ 9. 1. Pomiar polega na odczytaniu wartości poziomu hałasu w dB w krĂłtkim  okresie pracy silnika przy ustalonej prędkości obrotowej, odpowiadającej  75 % prędkości obrotowej mocy maksymalnej (dla motocykli, ktĂłrych prędkość  obrotowa mocy maksymalnej jest większa od 5.000 min-1, naleĹźy do pomiarĂłw  przyjmować 50 % prędkości obrotowej mocy maksymalnej) oraz w czasie jej  zmniejszania do prędkości obrotowej biegu jałowego (po szybkim zwolnieniu  pedału przyspieszenia)..."

Mi panowie wmawiali Ĺźe pomiar ma się odbywac przy wartości obrotĂłw rĂłwnej  70% wartości max na liczniku (czyli w przypadku cbr 17k, nic ich nie  obchodziło Ĺźe ma odcinke przy 14k). Jak widać mylili się - pomiar powinien  odbywac się przy 50% obrotĂłw przy ktĂłrych osiągana jest mox max (dla cbr  ok 12,5k - czyli pomiar powinien odbywać się przy 6250 obr/min a nie jak  sugerowali 10k). Jak wiadomo jest duuza rĂłzniaca przy halasie przy 6k a  10k obr/min.

oraz
"... Ocena wynikĂłw

§ 11. 1. Niedopuszczalne jest, aby końcowa wartość pomiaru poziomu hałasu  zewnętrznego pojazdu przekraczała maksymalne wielkości ustalone  odpowiednio w § 9 ust. 1 pkt 1, § 45 ust. 1 pkt 2 i w § 53 ust. 5  rozporządzenia o warunkach technicznych..."

Motocykli dotyczy § 9 ust. 1 pkt 1 Rozporzadzenia Ministra Infrastruktury  w sprawie warunkĂłw technicznych pojazdĂłw oraz zakresu ich niezbędnego  wyposaĹźenia
http://www.abc.com.pl/serwis/du/2003/0262.htm

czyli:
"...§ 9. 1. Pojazd powinien być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby:
   1)   poziom hałasu zewnętrznego mierzony podczas postoju pojazdu z  odległości 0,5 m nie przekraczał w odniesieniu do:
a)  pojazdu, ktĂłry był poddany badaniom homologacyjnym - wartości  ustalonej w trakcie badań homologacyjnych o 5 dB (A),
b)  pozostałych pojazdĂłw - wartości podanych w tabeli "Poziom hałasu  zewnętrznego", stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia;
...."

tabela w zalaczniku (lin powyżej) określa dopuszczalny hałas na poziomie:

POZIOM HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO

Lp. Pojazd o zapłonie iskrowym
1 Motocykl z silnikiem o pojemności skokowej:
  - nie przekraczającej 125 cm3 94
  - większej niĹź 125 cm3     96

Wartości w kolumnie 3 i 4 podane są w dB (A).

--
pzdr
pitti CBR

Bdanie natężenia hałasu