Data: 2017-03-04 21:31:30 | |
Autor: u2 | |
Będzie przebudowa portu Szczecin-Świnoujście | |
http://www.stefczyk.info/wiadomosci/gospodarka/bedzie-przebudowa-portu-szczecin-swinoujscie-,19479195780
Projekt ustawy ws. budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m wpłynął już do Sejmu. Jak wskazał rząd, który przygotował tę propozycję, pogłębienie do 12,5 m toru wodnego ma strategiczny charakter dla gospodarki i bezpieczeństwa państwa. Z kolei dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście inwestycja oznacza większe przeładunki i rozwój. Pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m jest niezbędne dla rozwoju portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej - podkreślili autorzy rządowego projektu ustawy. Dzięki przepisom ustawy, którą skierowano do Sejmu, etap proceduralny związany z inwestycją ma być krótszy o sześć miesięcy. W projektowanych przepisach uproszczono przede wszystkim procedurę środowiskową w zakresie potwierdzania jej zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Autorzy przepisów zaproponowali także rozwiązania, ułatwiające zajęcie pod inwestycję gruntów, na których znajdują się rodzinne ogrody działkowe. Określono także ścieżkę proceduralną w sytuacji wyłączenia z zarządu Lasów Państwowych gruntów, które będą wykorzystywane pod inwestycję. Inwestycja będzie prowadzona w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Jej wartość to ok. 1 mld 385 mln zł. 85 proc. pieniędzy ma pochodzić ze środków unijnych, a 15 proc. - z budżetu państwa. Inwestycja ma być zrealizowana do 2022 r. Pogłębienie toru wodnego wpisuje się w plan odtworzenia transportu morskiego zapowiedziany przez premier Beatę Szydło - podało wcześniej Centrum Informacyjne Rządu. Z jego informacji wynika także, że inwestycja ułatwi przywóz i wywóz towarów do zespołu portów, a także umożliwi rozwój usług okołoportowych oraz likwidację ograniczeń żeglugowych. "Jednym z czynników decydujących o konkurencyjności każdego z portów jest jego dostępność od strony lądu i wody, dlatego tak ważne znaczenie dla rozwoju portu w Szczecinie ma pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m" - powiedziała PAP Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Stąd blisko dziesięcioletnie starania portu o pogłębienie toru - dodała. Jak podkreślała, bez pogłębionego toru wodnego szczecińskiemu portowi grozi marginalizacja. "Prognozy, którymi dysponuje zarząd, mówią, że w porcie Szczecin w 2030 r. bez pogłębionego toru wielkość przeładunków wyniesie nieco powyżej 10 mln ton, czyli mniej więcej tyle, ile obecnie. Przy pogłębionym torze wodnym do 12,5 ten wolumen rośnie, osiągając wartość, w zależności od źródła od 14 mln ton do nawet 17 mln, z dalszą perspektywą wzrostu" - powiedziała Woźniak-Lewandowska. Pogłębiony tor wodny to nie tylko obsługiwana większa masa towarowa, ale także impuls do rozwoju i budowy kolejnych terminali w szczecińskim porcie - podkreśliła Woźniak-Lewandowska. Jak dodała, to także nowi inwestorzy w porcie oraz dodatkowe miejsca pracy w mieście i regionie. W ubiegłym tygodniu podpisano umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, na mocy której Zarząd Portów otrzyma ponad 163 mln zł kredytu. Pieniądze dopełnią finansowanie sześciu dużych przedsięwzięć w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Część z zaplanowanych inwestycji jest bezpośrednio związana z pogłębianiem toru wodnego. To modernizacja nabrzeży w rejonie ładunków drobnicowych oraz masowych w szczecińskim porcie. Nabrzeża zostaną przygotowane do nowej głębokości oraz przygotowane do obsłużenia większej masy ładunkowej. Ponadto Zarząd planuje w szczecińskim porcie budowę nowych nabrzeży głębokowodnych. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami: w Szczecinie i Świnoujściu. W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych. Planowana inwestycja jest kontynuacją i trzecim etapem projektu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Jej drugi etap pod nazwą "Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński), strona wschodnia i zachodnia" zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2007-2013. -- General Skalski o zydach w UB : "Rozanski, Zyd, kanalia najgorszego gatunku, razem z Brystigerowa, Fejginami, to wszystko (...) nie byli ludzie." prof. PAN Krzysztof Jasiewicz o zydach : "Zydow gubi brak umiaru we wszystkim i przekonanie, ze sa narodem wybranym. Czuja sie oni upowaznieni do interpretowania wszystkiego, takze doktryny katolickiej. Cokolwiek bysmy zrobili, i tak bedzie poddane ich krytyce - za malo, ze zle, ze zbyt malo ofiarnie. W moim najglebszym przekonaniu szkoda czasu na dialog z Zydami, bo on do niczego nie prowadzi... Ludzi, ktorzy uzywają slow 'antysemita', 'antysemicki', nalezy traktowac jak ludzi niegodnych debaty, ktorzy usiluja niszczyc innych, gdy brakuje argumentow merytorycznych. To oni tworza mowe nienawisci". |
|