Belka kontratakuje :)

Data: 2012-04-10 19:56:26
Autor: ikarek
Belka kontratakuje :)
Jakis czas temu pisalem o przypadku mojej matki, gdzie od
4 groszy odsetek PKO BP pobralo 2 grosze podatku.

Wyjasnienie tego fenomenu okazalo sie proste - jest to rachunek
wspolny, prowdzony dla 2 osob. W takim przypadku, przychod
odsetkowy dzielony jest zgodnie z procentowym udzialem kazdego
z posiadaczy (a jesli nie zostalo to okreslone - to po rowno),
a nastepnie od kazdej z tych wartosci wylicza sie *osobno* podatek,
oczywiscie zaokraglajac podstawe w gore.

(0,02 zl  x 0,19 zl) x 2 = 0,01 zl x 2 = 0,02 zl podatku.

Przynosi to ciekawe konsekwencje, np. przy dochodzie odsetkowym
rownym 1 grosz i rachunku prowadzonym na 3 osoby, podatek
bedzie wynosil 3 grosze, czyli 300%.

300%, itd. to niezle, ale poza tym, efektywna stopa podatku belki
moze tez byc chyba nieskonczona - a to w przypadku, gdy odsetki
to jakis ulamek grosza, ktory zostanie zaokraglony w dol do 0,
ale jako podstawa podatku bedzie zaokraglony w gore, czyli 0 odsetek
da 1 grosz podatku :)

Jesli sie myle, to mnie poprawcie :)

Data: 2012-04-10 20:11:43
Autor: UARS
Belka kontratakuje :)
Użytkownik "ikarek" <ikarek@poczta.spamerzy.to.brudasy.onet.pl> napisał w wiadomości news:jm1s94$p8$1inews.gazeta.pl...

Ja robilem testy w eurobanku na koncie oszczednosciowym z 2gr odsetek.
Bank pobral 1gr podatku, czyli zaplacilem 50% podatku belki.
Nie chcialo mi sie juz testowac 1gr odsetek i 1 gr podatku (100% belki)...

Niestety takie mamy chu**we prawo - jaki mamy chu**wy rzad :(

Ciekawi mnie tylko co sie dzieje z tymi "dodatkowymi procentami" z podatku belki???

UARS

Data: 2012-04-11 00:23:48
Autor: Q
Belka kontratakuje :)
Ja robilem testy w eurobanku na koncie oszczednosciowym z 2gr odsetek.
Bank pobral 1gr podatku, czyli zaplacilem 50% podatku belki.
Nie chcialo mi sie juz testowac 1gr odsetek i 1 gr podatku (100% belki)...

Chyba nie ma co testowac -
- od odsetek 1gr-5gr bank powinien pobrac 1gr podatku,
od 6gr-10gr - 2gr podatku, itd...

Niestety takie mamy chu**we prawo - jaki mamy chu**wy rzad :(

Co ciekawe najbardziej po kieszenie dostana wlasnie ci,
ktorzy maja bardzo male oszczednosci na kontach %.

Data: 2012-04-11 12:12:14
Autor: Oli
Belka kontratakuje :)
  Q napisał:
[...]

Doprawdy. Dostaną po kieszeni ci co zarobili wdowi 1 gr i nic nie dostaną a przecież mogli sobie kupić jednego cukierka albo dwa. ;)
Czy to już nie jest schizofrenia.

--
  Oli

Data: 2012-04-11 06:35:52
Autor: maruda
Belka kontratakuje :)
W dniu 2012-04-10 20:11, UARS pisze:
[...]

Testowałem (na koncie półgroszówkowym), pisałem. Pobierają 1gr czyli 100%
"Nieskończonej" stopy podatku raczej nie będzie, bo podatek wylicza się od *otrzymanej* kwoty odsetek, a ta już jest po koszernym (tj "uczciwym", księgowym, rachunkowym) zaokrągleniu. W górę lub w dół.

Niestety takie mamy chu**we prawo - jaki mamy chu**wy rzad :(

Także sejm i prezydenta. Wszyscy się przyłożyli.
Takie mamy państwo. Okupanta i łupieżcę.

Ciekawi mnie tylko co sie dzieje z tymi "dodatkowymi procentami" z
podatku belki???

Jak to co? Vincet zagarnia.
Już 20 lat temu było głośno o cwaniaczku informatyku z banku, który półcentówki z zaokrągleń przelewał sobie na swoje konto. Choć to może i urban legend.

Nie sztuka wymyślić produkt i sprzedać go w 100 tys egzemplarzy, zanim konkurencja Cię nie dogoni. Sztuką jest dymać regularnie parę milionów ludzi, codziennie na pół grosza i konkurencję wyeliminować całkowicie. Nie darmo mamy podobno (czy "prawie") najlepszego ministra finansów w Europie.

--
Dziękuję. Pozdrawiam           Ten Maruda

Data: 2012-04-10 21:29:44
Autor: XYZ
Belka kontratakuje :)
On 10.04.2012 19:56, ikarek wrote:
> [...]
>
> Przynosi to ciekawe konsekwencje, np. przy dochodzie odsetkowym
> rownym 1 grosz i rachunku prowadzonym na 3 osoby, podatek
W tym przypadku jednostką jest 1/3 gr i powoduje to zmniejszanie salda!
Czy to na pewno poprawna interpretacja przepisów?

> [...]
> to jakis ulamek grosza, ktory zostanie zaokraglony w dol do 0,
> ale jako podstawa podatku bedzie zaokraglony w gore, czyli 0 odsetek

Zazwyczaj to bank najpierw dokonuje zaokrąglenia do pełnych groszy w kierunku bliższej wartości, i tę kwotę traktuje się jako podstawę opodatkowania (ponieważ jest już zaokrąglona do pełnych groszy, nie następuję zaokrąglanie w górę). W przeciwnym wypadku saldo może się zmniejszać (jak powyżej).

Data: 2012-04-10 22:13:48
Autor: ikarek
Belka kontratakuje :)
"XYZ" <junk@mail.bin> wrote in message news:jm21nn$dn7$1inews.gazeta.pl...
[...]

Obawiam sie, ze jest inaczej niz myslisz. Cytuje fragmenty maila z PKO BP:

"Zgodnie z zapisami art. 63 ust. 1a ustawy Ordynacja podatkowa [...]
podstawy opodatkowania oraz kwoty podatkow od nich pobierane,
zaokragla sie do pelnych groszy w gore".

"W przypadku dwoch Posiadaczy rachunku, przychod odsetkowy
dzielony jest [...], a nastepnie z kazdej z tych wartosci oblicza sie
podatek. Podstawy opodatkowania oraz kwoty podatkow [...]
zaokragla sie do pelnych groszy w gore. Zasade stosuje sie do
kazdego Posiadacza oddzielnie, po czym kwote podatku sumuje sie
i jedna kwota obciaza sie rachunek".

Zatem pierwsza rzecza, ktora bank musi zrobic z przychodem odsetkowym,
aby obliczyc z niego podatek, to zaokraglic do pelnych groszy w gore.
Gdyby podstawe podatku miala stanowic kwota juz zaokraglona przez
bank, to zapis w ustawie bylby bezprzedmiotowy. A potem, oczywiscie,
zaokraglaja w gore jeszcze sam podatek. Zatem przy niewielkich
odsetkach, pobranie podatku moze skutkowac zmniejszeniem salda(!),
a im wiecej wspolwlascicieli, tym o to latwiej.

Zauwaz, ze w przytoczonym przykladzie (1 grosz odsetek, 3 wlascicieli),
taka interpretacja to jedyny sposob, aby pobrac jakikolwiek podatek,
skoro przychod kazdego wspolwlasciciela musi byc "przeliczany"
osobno. Albo liczysz 3 podatki od 1/3 grosza zaokraglonej do 1 grosza,
albo 3 podatki od 1/3 zaokraglonej do zera. W pierwszym przypadku
masz 3 grosze podatku, a w drugim zero.

Wydaje mi sie, ze w ustawie zabraklo stwierdzenia, ze kwota podatku
nie moze byc wieksza, niz kwota odsetek.

Data: 2012-04-10 22:36:26
Autor: XYZ
Belka kontratakuje :)
On 10.04.2012 22:13, ikarek wrote:
[...]

Drugi cytat to nie jest fragment ustawy. Poproś ich o podstawę prawną powyższego działania.

[...]
No tak, to właśnie napisałem. Ale zmniejszanie salda może nastąpić jedynie, gdy saldo i wszystkie operacje są zaokrąglane do jednostki mniejszej niż 1 gr. Tak jak w tym przypadku mamy 1/3 gr dla każdego z posiadaczy.

[...]
Ale to PKO twierdzi, że przychód ma być przeliczalny osobno na każdego współwłaściciela, tego nie ma w ustawie; a przynajmniej nie bezpośrednio.

Data: 2012-04-12 15:43:57
Autor: Gotfryd Smolik news
Belka kontratakuje :)
On Tue, 10 Apr 2012, XYZ wrote:

[...]

  Ustalmy: mowa o przypadku, kiedy *jest* przychód, w wysokosci
1 grosza, przypadajacy na 3 osoby, czy tak?
  No to muszę Cię poprzeć...

[...]

  Ale jak najbardziej jest. Tyle, że ustawy wskazanej w 1. ustawie:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-osob.html
+++
Art. 8.
1. Przychody z udziału w spółce niebędšcej osobš prawnš, ze
  wspólnej własnoœci, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego
  posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majštkowych
  u każdego podatnika okreœla się proporcjonalnie do jego prawa
  do udziału w zysku[...]
-- -

  Uprzedzam: dalsza, wycięta częsc przepisu, zawiera warunek:
"oraz [...] łšczy się z pozostałymi przychodami ze Ÿródeł,
z których dochód podlega opodatkowaniu według skali"
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
i *tylko* tamta (wycięta) częsc dotyczy przychodów
które sumuje się rocznej deklaracji podatkowej.
  Częsc pozostawiona dotyczy wszelkich przychodów o "udziałowej" formie.
  No i ustawa nakazuje oddzielnie policzyc przychód i koszty, a dopiero
pózniej okreslac dochód (co w tym przypadku jest bez znaczenia, jako
że de facto podatek jest przychodowy a nie dochodowy, ale wyklucza
rozważania co do kolejnosci operacji matematycznych).

  Mamy więc przychód w wysokosci 1/3 grosza :(

Zauwaz, ze w przytoczonym przykladzie (1 grosz odsetek, 3 wlascicieli),
taka interpretacja to jedyny sposob, aby pobrac jakikolwiek podatek,
[...]
Ale to PKO twierdzi, że przychód ma być przeliczalny osobno na każdego współwłaściciela, tego nie ma w ustawie; a przynajmniej nie bezpośrednio.

  Zarzucam "syndrom trawniczka", ale nie wykluczam wersji iż podważasz
to co zacytowałem :)
  Przecież gdzie jak gdzie, ale w ustawie o podatku dochodowym,
na podstawie której pobiera się ten podatek, to chyba jest
(jednak) "bezposrednio"?

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-04-11 00:18:58
Autor: ls
Belka kontratakuje :)
On 10 Kwi, 19:56, "ikarek" <ika...@poczta.spamerzy.to.brudasy.onet.pl>
wrote:
Jakis czas temu pisalem o przypadku mojej matki, gdzie od
4 groszy odsetek PKO BP pobralo 2 grosze podatku.

Tragicznie jest na Mocnych Polbanku: odsetki 1gr, podatek 1gr, czyli
100%.
Dla odsetek 2gr podatek wynosi 1gr, czyli 50%
Zalosne

--
pozdr.
ls

Data: 2012-04-11 22:07:22
Autor: vvvvvv
Belka kontratakuje :)
Uzytkownik "ls" <lswp@wp.pl> napisal w wiadomosci news:ea6eaa22-3766-4b7a-8fb8-ed70389a2070l4g2000vbt.googlegroups.com...
wrote:
[...]

ale minfin jaka ma skutecznosc :)
jak mówia: "Grosz do grosza a bedzie kokosza"

Data: 2012-04-22 22:10:21
Autor: Przemysław Kowalik
Belka kontratakuje :)
wrote:
Jakis czas temu pisalem o przypadku mojej matki, gdzie od
4 groszy odsetek PKO BP pobralo 2 grosze podatku.

Tragicznie jest na Mocnych Polbanku: odsetki 1gr, podatek 1gr, czyli
100%.
Na każdych tak jest - zgodnie z regułami podatek od 1 gr odsetek to zawsze 1 gr. Ale niestety inaczej się nie da - pieniądze są nieciągłe, a od najmniejszej jednostki pieniężnej używanej do rozliczeń można zapłacić podatek w wysokości albo 0 jednostek - 0% albo jednej jednostki - 100%. Gdyby od 1 grosza nic się nie płaciło, mielibyśmy zaraz wysyp lokat, kont czy czegoś tak jeszcze z jednogroszowymi odsetkami ;-).

Przemek

Belka kontratakuje :)