Bezpiecze艅stwo w BMW7... znowu chcia艂o mnie zabi膰 - kto艣 wie co jest grane ?

Data: 2013-03-03 20:41:47
Autor: _Micha艂
Bezpiecze艅stwo w BMW7... znowu chcia艂o mnie zabi膰 - kto艣 wie co jest grane ?
Jest sobie BMW E38, v12 5.4 litra z DSC II

Nie jest to totalnie pe艂ne ESP co w reno czy gdzie艣 indziej bo 100%
pe艂ne to by艂o DSC III, precyzyjnie od wersji 5.3 - ale s膮 to jakie艣
mocne wersje rozwojowe BOSCH'a kt贸re co po chwila chc膮 mnie zabi膰...

Czy to jest normalne zachowanie system贸w bezpiecze艅stwa w BMW ?
bo to 偶e tam jest wrzucony celowy u艣lizg k贸艂 jak si臋 z ronda wyje偶d偶a
czy co艣 to wiem, ale mam coraz wi臋ksze przekonanie 偶e ilo艣膰 BMW
po s艂upach - co po chwila - to efekt b艂臋dnego dzia艂ania software (ju偶
pomijam bardzo s艂abo zestrojone zawieszenia - sportowe wra偶enia - ale
brak efektywno艣ci i osi膮g贸w)

Historyjka:

Byli艣my w 3 auta (BMW7,R75,VelSatis) wi臋c mam kilka punkt贸w widzenia ze 艣rodka i z zewn膮trz.

Najpierw jak sytuacja wygl膮da艂a od 艣rodka:

Jestem na poboczu, chcia艂em nawr贸ci膰 偶wawiej - na raz - bo co chwila auta jecha艂y, wy艂膮czy艂em DSC (normalnie naciskaj膮c, nie 10 sekund).
Gaz ruszam, po艣lizgn臋艂o ko艂a - 艣liskie i b艂otniste pobocze, jeszcze chwileczk臋 trzymam gaz tylko si臋 orientuje 偶e co艣 nie tak z tym gazem
a偶 tyle go nie naciska艂em, puszczam gaz i noga w臋druje w stron臋 hamulca, a wra偶enie jakby tego gazu by艂o coraz wi臋cej s艂ysz臋 lataj膮ce kawa艂ki
pobocza 偶e co艣 wyrywam, jedno ko艂o zaczyna chwyta膰 asfalt, moja noga ju偶 blisko hamulca. Noga ju偶 na hamulcu, s艂ysz臋 jak silnik zaczyna by膰
duszony - teraz dziobie ju偶 wszystko z ka偶dej strony, ko艂a ju偶 na asfalcie pchaj膮 auto w stron臋 murku, ja nie mog臋 tego zdusi膰 hamulcami
pcha mnie to z pr臋dko艣ci膮 jakie艣 6km/h, auto si臋 obr贸ci艂o o jakie艣 80 stopni i jest pchane w murek.
Przednie ko艂a zablokowane, tyle w po艣lizgu, delikatnie skr臋ca, odpu艣ci艂em na u艂amek sekundy to go troch臋 obr贸ci艂o/rzuci艂o ty艂em, ale te偶 rozp臋dzi艂o,
uderzenie przednim ko艂em w kraw臋偶nik - pomog艂o obr贸ci膰 i zwolni艂o auto do jaki艣 ~2km/h. Ty艂 ca艂y czas w po艣lizgu ledwo si臋 mieszcz臋 z tym murkiem
jeszcze jedno uderzenie ko艂em (tylnym) - uff.. uda艂o si臋 jako艣 "nawr贸ci膰" jestem w 2 stron臋 bezpiecznie ustawiony spok贸j po ~4 sekundach.
Ustawi艂em kierownic臋 prosto, a auto ca艂y czas jest pchane ca艂y czas wszystko dziobie dooko艂a, oki my艣l臋 starczy tego jeszcze poczeka艂em z 5 sekund
i wrzuci艂em N - wszystko przesz艂o tak momentalnie.

Widok z zewn膮trz:
Du偶o gazu, auto zaczyna si臋 艣lizga膰 zarzuci艂o ty艂em, po chwili zwalnia i zaczyna wyrywa膰 pobocze i rozrzuca膰 je na kilkana艣cie metr贸w,
prz贸d zblokowany auto si臋 obraca i rozrzuca ca艂a ziemi臋 z pobocza po ca艂ej drodze. ko艂a "dziwnie si臋 kr臋c膮", ty艂 ca艂y czas rozrzuca rzeczy
przyklejone do opon. bardzo mocne uderzenie przednimi w kraw臋偶nik bokiem po chwili ty艂em, po czym wida膰 jak auto jest pchane
na zablokowanych przednich ko艂ach. Ca艂o艣膰 ko艂o 10 sekund. I pytania czy opony w og贸le zosta艂y.

Efekt, 25 metr贸w opon na asfalcie (ostatnie ~12 celowo 偶eby zobaczy膰 czy naci艣ni臋cie hamulca na prostej kierownicy go zdusi)
i rozrzucona ziemia i kamyki z pobocza...

Czy kto艣 mia艂 taki cyrk 偶eby si臋 si艂owa艂 hamulcem z silnikiem ?
i to jeszcze DSC by艂o **wy艂膮czone**, zosta艂 chyba kawa艂ek ASR kt贸ry co prawda ma opcj臋 (poczyta艂em PDF'y jak to zrobili) dodania
gazu (tylko modele V12 i mocniejszy V8 w kt贸rej艣 opcji) jak ty艂 jest w po艣lizgu, ale to na 艣nieg - jak odejmiesz gaz to on doda po
wykryciu po艣lizgu, ale tu z 40% mocy mia艂em i by艂o to mocniejsze ni偶 hamulce, kt贸rym pewnie ABS przeszkadza艂 w zduszaniu silnika...
Przesz艂o od razu po wrzuceniu N.

obrazek:
http://s24.postimage.org/b7u8wku9x/bmw7v12_poslizg.png

Data: 2013-03-03 21:25:57
Autor: neoniusz
On 03.03.2013 20:41, _Micha艂 wrote:
obrazek:
http://s24.postimage.org/b7u8wku9x/bmw7v12_poslizg.png

Urzekla mnie ta infografika. Powinienes ja wrzucic bez opisu i by wystarczylo.

Data: 2013-03-03 21:33:20
Autor: _Micha艂
On 3/3/2013 9:25 PM, neoniusz wrote:
[...]

zajebista te偶 mi si臋 podoba ;) 8minut w 15 letnim PSP7

tylko  niej nie wynika 偶e auto jak szalone "trzyma艂o"
gaz w jaki艣 50% do dechy, do czasu wrzucenia N.

Data: 2013-03-03 21:34:57
Autor: Szymon Machel
Bezpiecze駍two w BMW7... znowu chcia硂 mnie zabi - kto wie co jest grane ?

Po przeczytaniu tekstu zacz背em si cieszy, 縠 u縴wam auta,
kt髍e robi to co ja chc. Nie ma w砤snego zdania na temat
wykonywanych manewr體. Mo縠 w pewnej chwili trzeba powiedzie
nadmiernej elektronice do舵?

Szymon

Data: 2013-03-14 21:17:06
Autor: _Micha艂
Bezpiecze帽stwo w BMW7... znowu chcia鲁 o mnie zabi忙 - kto露 wie co jest grane ?
On 3/3/2013 9:34 PM, Szymon Machel wrote:
Po przeczytaniu tekstu zacz卤鲁em si锚 cieszy忙, 驴e u驴ywam auta,
kt贸re robi to co ja chc锚. Nie ma w鲁asnego zdania na temat
wykonywanych manewr贸w. Mo驴e w pewnej chwili trzeba powiedzie忙
nadmiernej elektronice do露忙?

ta chwila nast膮pi艂a ponad 20 lat temu chyba w wi臋kszo艣ci marek....
ja to lubi臋 do momentu w kt贸rym software jest nie niemiecki ;)

Data: 2013-03-15 21:57:43
Autor: Szymon Machel
Bezpieczenstwo w BMW7... znowu chcia3o mnie zabia - kto? wie co jest grane ?

U縴tkownik "_Micha" <mttj@gazeta.pl> napisa w wiadomo禼i

ta chwila nast眕i砤 ponad 20 lat temu chyba w wi阫szo禼i marek....
ja to lubi do momentu w kt髍ym software jest nie niemiecki ;)

No to mam pecha :-)

Szymon

Data: 2013-03-03 21:40:38
Autor: t岽
_Micha艂 wrote:

Czy kto艣 mia艂 taki cyrk 偶eby si臋 si艂owa艂 hamulcem z silnikiem ?

Mi to wygl膮da bardziej na rozjeban膮 elektroniczn膮 przepustnic臋, o ile tam taka jest (takie s膮), a pewnie tak. Ew. jaki艣 czujnik z ni膮 zwi膮zany.

--
ss岽壥卶 s岽 菨蓴u蓯晒ou蓳岽

Data: 2013-03-04 21:32:49
Autor: DoQ
W dniu 2013-03-03 22:40, t岽 pisze:
Czy kto艣 mia艂 taki cyrk 偶eby si臋 si艂owa艂 hamulcem z silnikiem ?
Mi to wygl膮da bardziej na rozjeban膮 elektroniczn膮 przepustnic臋, o ile tam

No w艂a艣nie, mo偶e mu si臋 wysra艂a?:)

Pozdr.

Data: 2013-03-04 22:55:41
Autor: t岽
DoQ wrote:

No w艂a艣nie, mo偶e mu si臋 wysra艂a?:)

No jak rozjebana to i si臋 wysra艂a, logiczne. ;)

--
ss岽壥卶 s岽 菨蓴u蓯晒ou蓳岽

Data: 2013-03-05 08:34:03
Autor: Myjk
Bezpiecze艅stwo w BMW7... znowu chcia艂o mnie zabi膰 - kto艣 wie co jest grane ?
04 Mar 2013 22:55:41 GMT, t谩麓聫
No w艂a艣nie, mo偶e mu si臋 wysra艂a?:)
No jak rozjebana to i si臋 wysra艂a, logiczne. ;)

Ale ze strachu przed rozjebaniem, czy jak?

--
Pozdor Myjk

Data: 2013-03-05 12:02:16
Autor: t岽
Myjk wrote:

Ale ze strachu przed rozjebaniem, czy jak?

Chronologia jest taka:

- cz臋艣膰 si臋 wysrywa;
- cz臋艣膰 jest rozjebana (inaczej: wysrana).

Mam nadziej臋, 偶e wyja艣ni艂em! ;)

--
ss岽壥卶 s岽 菨蓴u蓯晒ou蓳岽

Data: 2013-03-03 22:23:19
Autor: ddddddd
W dniu 2013-03-03 20:41, _Micha艂 pisze:
> [...]

Czy to jest normalne zachowanie system贸w bezpiecze艅stwa w BMW ?
bo to 偶e tam jest wrzucony celowy u艣lizg k贸艂 jak si臋 z ronda wyje偶d偶a

jak obroty nie spadaj膮 to z czym艣 tam by艂 problem (nie pami臋tam z czym), ale jak ci si臋 艣lizga bez powodu to we藕 偶e kup interfejs, pod艂膮cz si臋 i zobacz czy s膮 b艂臋dy czujnik贸w ABS. Ja u siebie wymieni艂em ju偶 przedni i tylny i pocz膮tkowe objawy zawsze s膮 takie 偶e nie wy艂膮czy ABSu od razu, a np. nagle hamuje ci tylko lewe ko艂o, abs za艂膮cza si臋 mimo dobrej przyczepno艣ci wyd艂u偶aj膮c drog臋 hamowania w niesko艅czono艣膰. Niestety sporadyczny b艂膮d czujnika nie wy艂膮cza ca艂kowicie uk艂adu, jedyna mo偶liwo艣膰 to wyj膮膰 bezpiecznik, pod艂膮czy膰 kompa, sprawdzi膰 kt贸ry czujnik i jak najszybciej wymieni膰.

Lukasz

Data: 2013-03-14 21:19:25
Autor: _Micha艂
On 3/3/2013 10:23 PM, ddddddd wrote:
> [...]

sporadyczny b艂膮d czujnika nie wy艂膮cza ca艂kowicie uk艂adu, jedyna
mo偶liwo艣膰 to wyj膮膰 bezpiecznik, pod艂膮czy膰 kompa, sprawdzi膰 kt贸ry czujnik

Jaki艣 czas temu u mechanika pod艂膮czone by艂o i nie by艂o b艂臋d贸w
w og贸le te 7mki jakie艣 go艂e s膮 i maj膮 ma艂o elektroniki od sprawdzania
wszystkiego w aucie, nie mam 偶adnego menu na ekranie gdzie si臋 mog臋 dobra膰 do b艂臋d贸w - tylko ten ekran pod zegarami

Data: 2013-03-03 22:38:34
Autor: Tomasz Pyra
Bezpiecze艅stwo w BMW7... znowu chcia艂o mnie zabi膰 - kto艣 wie co jest grane ?
Dnia Sun, 03 Mar 2013 20:41:47 +0100, _Micha napisa(a):

pcha mnie to z pr阣ko禼i jakie 6km/h, auto si obr骳i硂 o jakie 80 stopni i jest pchane w murek.

Tzn. nie ogarn背e auta jad眂ego 6km/h? :)

Je縠li w tej legendzie ma by ziarno prawdy to zablokowa砮 gaz - albo
nog, albo dywanikiem.
Natomiast zazwyczaj jak kto pr骲uje przyszpanowa i mu nie wyjdzie to ma
r體nie d硊g, rzewn i pe硁 szczeg蟪體 opowie舵 ;-)
"system體" bym do tego nie miesza

Data: 2013-03-14 21:21:32
Autor: Micha
On 3/3/2013 10:38 PM, Tomasz Pyra wrote:
[...]

Ja nie ogarniam tego auta ;) ale serio.

tak dywaniki sobie kupi砮m ale one gazu by nie nacisn瓿y a tyle
i same by nie odpu禼i硑 odrazu po wrzuceniu N, to by砤 elektronika...

Data: 2013-03-05 15:10:30
Autor: Tadeusz
Bezpiecze艅stwo w BMW7... znowu chcia艂 o mnie zabi膰 - kto艣 wie co jest grane ?
W dniu 2013-03-03 20:41, _Micha艂 pisze:

Czy to jest normalne zachowanie system贸w bezpiecze艅stwa w BMW ?

Nie, nie jest to normalne zachowanie
Tak jak Ci napisali masz co艣 spieprzone w tym aucie...

Mia艂em kiedy艣 E32 740 V8, je藕dzi艂em te偶 E38 740 V8 kt贸re mia艂 kolega i powiem, 偶e by艂y to jedne z bardziej pos艂usznych kierowcy :) mocnych aut (a troch臋 ich ju偶 mia艂em :) ), 艣wietnie si臋 prowadz膮ce jak na wielkie limuzyny, ze znakomitym czuciem drogi i bardzo przewidywalnym zachowaniem trakcyjnym w normalnych warunkach drogowych :)
Nigdy nie zaobserwowa艂em podobnych dziwol膮g贸w jak opisujesz mimo, 偶e lubi艂em korzysta膰 z pe艂ni mo偶liwo艣ci ;) tych samochod贸w

Tadeusz

Data: 2013-03-14 21:35:00
Autor: _Micha艂
On 3/5/2013 3:10 PM, Tadeusz wrote:
[...]

Tak, auto jest do艣膰.. brutalne, 偶e tak to nazw臋 :)

w normalnych warunkach jest do艣膰 przewidywalne - plus kilka g艂upot tam
wprogramowanych jest... na przyk艂ad celowe u艣lizgi tylnej osi, 100%
w sofcie to jest.

Czucie drogi jest niesamowite - to fakt, czucie auta ju偶 nie takie ok
tz. naprawd臋 czuje po czym jad臋 tylko nie do ko艅ca czuje jak jad臋
plus to 偶e auto nie jest z tych bardzo cichych i przy wi臋kszych pr臋dko艣ciach "na s艂uch" nie we藕miesz prowadzenia (u艣lizg贸w tylnej osi
bo to ona ucieka, nie ca艂e auto na bok - a to wieli minus)

ale tak - ja mia艂em "tylko" dwa takie dziwol膮gi, raz mi na prostej
drodze i prostej kierownicy wywali艂o ty艂 do przodu, dodaj膮c nagle gazu
i 艂upi膮c po hamulcach.

Pe艂nie mo偶liwo艣ci to na razie w renault :) godzinami w ciszy 250km/h :)
a w BMW nie zamierzam, ale lubi臋 70->150km/h w 4 sekundy czy co艣
takiego. 300km/h w tym czym艣 to nie ;) na razie 180km/h i to jest max ;)

Jeszcze testowa艂em na 艣niegu po艣lizgi przy 140km/h i ni cholery nie
mog臋 tego opanowa膰... w ren贸wce si臋 nauczy艂em, a tu po prostu jako艣
nie wychodzi, jak ju偶 leci bokiem to generalnie nie zrobi臋 nic.

Bezpiecze艅stwo w BMW7... znowu chcia艂o mnie zabi膰 - kto艣 wie co jest grane ?