Bezpieczeństwo danych

Data: 2018-11-18 00:51:54
Autor: Marcin Debowski
Bezpieczeństwo danych
On 2018-11-17, Bolko <suryga@gmail.com> wrote:
Podobno ludzie dzielą się na takich co robią backup
i tych co będą robić.

Mam laptop który ma założony katalog w którym trzymam ważne dane.
Katalog ten jest synchronizowany z NAS-em dwudyskowym QNAP.
Dyski są w RAID lustrzanym i mają już z 5 lat.
SAMRT mówi że są OK.

A chodza 24/7 czy jakoś inaczej?
Pytanie nr 1.
Czy jak złapie wirusa na laptopie (Windowsy) to NAS jest bezpieczny?
Chodzi mi zwłaszcza o pliki szyfrujące dane.

Nie.

Pytanie nr 2
Czy pod względem "układu sprzętowego" jest OK.
Żeby zwiększyć bezpieczeństwo.

To zalezy od tego jak bardzo krytyczne są te dane.
Pytanie nr 3
Kiedy wymienić dyski na nowsze?

W tym układzie co masz to TERAZ. Jakbyś miał jeszcze jakiś inny system to mógłbyś to trzymać aż się zacznie walić. Generalnie wyłącznie jedna kopia zapasowa przy ważnych danych to duże ryzyko.

Jesli są to naprawdę ważne dane to min.: 1. Tak jak masz + 2. zaszyfrowana kopia w "chmurze" + 3. (jeśli tych danych jest objętościowo dużo) Okresowa (raz na tydzień-miesiąc) kopia na dysku, który podłaczasz wyłącznie na okazje backupu.

--
Marcin

Data: 2018-11-18 05:52:28
Autor: Bolko
Bezpieczeństwo danych
A chodza 24/7 czy jakoś inaczej? 24 h

> Pytanie nr 2
> Czy pod względem "układu sprzętowego" jest OK.
> Żeby zwiększyć bezpieczeństwo.

To zalezy od tego jak bardzo krytyczne są te dane.
Nazwijmy w zastosowaniach domowych.

> [...]

W tym układzie co masz to TERAZ. Jakbyś miał jeszcze jakiś inny system to mógłbyś to trzymać aż się zacznie walić. Generalnie wyłącznie jedna kopia zapasowa przy ważnych danych to duże ryzyko.

Ale ja nie mam teraz trzech kopi ?
Przecież mam raida lustrzanego na nasie

Jesli są to naprawdę ważne dane to min.: 1. Tak jak masz + 2. zaszyfrowana kopia w "chmurze" +
Kiedyś znalazłem opcje w NAS że mogę na amazona wysyłać kopie bezpieczeństwa.
I płacę tylko jak mi walnie 50 dolców za odzyskanie.
Tylko że tam są dla mnie wrażliwe dane.
I nie chciałbym żeby to latało po internetach.
3. (jeśli tych danych jest objętościowo dużo) Okresowa (raz na tydzień-miesiąc) kopia na dysku, który podłaczasz wyłącznie na okazje backupu.
Nawet kupiłem dysk twardy gdzieś na promocji taki że trzeba wpisać kod dostepu. Podłączyłem.
Zrobiłem kopie.
RAZ.
To MUSI być automat.

-- Marcin

Data: 2018-11-19 01:42:44
Autor: Marcin Debowski
Bezpieczeństwo danych
On 2018-11-18, Bolko <suryga@gmail.com> wrote:
> Pytanie nr 2
> Czy pod względem "układu sprzętowego" jest OK.
> Żeby zwiększyć bezpieczeństwo.

To zalezy od tego jak bardzo krytyczne są te dane.
Nazwijmy w zastosowaniach domowych.

Nazwać możemy, ale chodzi o to jak bardzo Ci na tym zalezy. Dla mnie np. kolekcja zdjęć czy własnych filmów jest ważna, choć wartość ma głównie sentymentalną.

> [...]

W tym układzie co masz to TERAZ. Jakbyś miał jeszcze jakiś inny system to mógłbyś to trzymać aż się zacznie walić. Generalnie wyłącznie jedna kopia zapasowa przy ważnych danych to duże ryzyko.

A jak kot zrzuci tego NASa na podłogę to ile będzie tych kopii?

[...]

Dltego taka kopia powinna być szyfrowana.

[...]

No wiem, nie jest łatwo, ale zawsze lepiej jedna stara kopia niż zero kopii. A jest to dużo danych? Dużo to rząd terabajtów. Jeśli nie, to kolejna szyfrowana kopia w innej chmurze. Jeśli tak, to drugi NAS, najlepiej w innej lokalizacji. Podejrzewam, że są NASy, które mogą się same budzić i robić zdalny backup. Na pewno są takie, które mają WOL.

--
Marcin

Bezpieczeństwo danych