Bezpieczeństwo mobilnej bankowości.

Data: 2019-03-14 13:55:51
Autor: Bolko
Bezpieczeństwo mobilnej bankowości.
Od miesiąca mam telefon z NFC - super sprawa jak dla mnie.
Do tego BLIK (za dużo pieprzenia) ale się przydaje jak zgubiłem kartę.
Do tego dostęp konta na odcisk palca.
No i podobno w mille można robić przelewy na odcisk, ale tego nie robię bo się boje.

Ostatnio sprzedałem nieruchomość i nigdy w życiu nie miałem na koncie tyle kasy.

Jak ktoś w wątku obok pisał mogę maks dzinnie zrobić przelew 50kzł.
Ale tak szczerze to czuje pewien niepokój że "noszę" przy sobie tyle kasy.

Jak takie rzeczy się załatwia w dzisiejszych czasach?

Data: 2019-03-15 00:20:59
Autor: PiteR
Bolko pisze tak:

Ostatnio sprzedałem nieruchomość i nigdy w życiu nie miałem na koncie tyle kasy.

Nie możesz otworzyć lokaty? Wtedy kasa staje się niedostępna.

--
Piotrek

Grosz do grosza i bedzie kokosza

Data: 2019-03-15 02:07:33
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu czwartek, 14 marca 2019 21:55:52 UTC+1 użytkownik Bolko napisał:

Jak takie rzeczy się załatwia w dzisiejszych czasach?

Ja tam noszę "przy sobie" 60, a czasem i 80k na kredytówkach i się nie niepokoję.
Już większą głupotą jest trzymanie kasy za nieruchomość na nieoprocentowanym ROR.
W mille obecnie do bodajże 200k masz 2,7% na koncie oszczędnościowym zakładanym od ręki (np. przez apkę), ale to niestety krótka oferta.

A jak chcesz tak bardzo oddzielić to trzeba założyć konto w innym banku i nie instalować jego apki ;)
Zaś na serio - mogę Cię np. polecić jako klienta citi gold, jest za to premia 2 tysiące, jeśli wpłacisz 330k i je w banku przez 3 miesiące utrzymasz - podzielimy się fifty-fifty, jak chcesz, to daj znać na priv.
Trzymając u nich te 300k unikniesz też opłaty za konto.
Nie musi być to w złotówkach (bo na tym stracisz), może być w euro czy dolarach (załatwisz za darmo via kantor aliora).
A jak masz 3 miliony, to premia będzie 7 tysięcy ;>

Data: 2019-03-15 04:37:05
Autor: Bolko
W dniu piątek, 15 marca 2019 10:07:35 UTC+1 użytkownik Dawid Rutkowski napisał:
> [...]

W mille obecnie do bodajże 200k masz 2,7% na koncie oszczędnościowym zakładanym od ręki (np. przez apkę), ale to niestety krótka oferta.

nie no przelałem na konto oszczędnościowe
ale tak szczerze ktoś przykłada mi nuż do gardła i każe dać telefon i kciuk
i obie rzeczy może sobie wziąść
i co Ty na to?

[...]
oj tyle nie mam

Data: 2019-03-15 05:02:50
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 15 marca 2019 12:37:07 UTC+1 użytkownik Bolko napisał:
> [...]

nie no przelałem na konto oszczędnościowe

To jak się skończy promo, to na kolejne 3 miesiące mogę zaproponować santander, 5*konto systematyczne, 2,7% do w sumie 100k (5*20k), do końca czerwca. A jak nie masz tam konta, to możemy jeszcze dostać premię za polecenie.

ale tak szczerze ktoś przykłada mi nuż do gardła i każe dać telefon i kciuk
i obie rzeczy może sobie wziąść
i co Ty na to?

Hmm, po pierwsze nie kupować wypasionych słuchawek z czytnikiem odcisków, bo sam się prosisz o kłopoty ;P
Ja to wiem, ale bandzior może nie wiedzieć, że zabranie Ci kciuka nic mu nie da, bo to nie jest czytnik linii papilarnych tylko układu naczynek włosowatych - i uciętego nie przyjmie.
Jeszcze gorzej mogło by być, jakbyś sobie zrobił lock na gębę - ale to każe mrugać oczami.
Więc to nie "limes inferior", gdzie byli zdziercy.
A tak to stracisz tylko telefon.
Zresztą i tak żeby okraść konto, musiałby Cię przez jakiś czas przetrzymać, bo przecież musi dość przelew (100k expresowym nie pośle) i słup musi pójść jakoś tą gotówkę wypłacić - inaczej dzwonisz do banku i przelew wstrzymają.
Więc w tym czasie równie dobrze może kazać Ci siąść do kompa i ten przelew zrobić, grożąc obcięciem 21. palca ;P (był taki film, że trzech bandziorów złapało młodego geniusza i kazali mu przelać 3 mln dolarów - on to wpisał jako "3.000 000" - i w banku tamci dostali po 1$ czy też 2,77DM - bo to był niemiecki film, ale jakoś strasznie tania ta marka).
Tutaj mamy dodatkową zaletę posiadania kilku kont - logujesz się wtedy na to, gdzie trzymasz 1000zł i mówisz, że resztę już przepuściłeś.
Chyba że bandzior ma dostęp do ognivo - wtedy jednak masz pecha.

> Trzymając u nich te 300k unikniesz też opłaty za konto.
oj tyle nie mam

Eeee, to co to za nieruchomość, nie ma się czym chwalić ;P

Data: 2019-03-15 22:45:00
Autor: MarcinF
W dniu 2019-03-15 o 12:37, Bolko pisze:

[...]

Wystarczy że poprosi Cię o przelew, a teraz zastanów się kto Cię może
zidentyfikować dzięki Twojej aktywności w sieci.

Data: 2019-03-15 09:20:09
Autor: xxx
Bolko wrote on 2019-03-14 :
[...]

Oddzielić te pieniądze od pieniędzy na codzienne wydatki czyli najprościej przelać tą większą gotówkę na inne konto niepowiązane z poprzednim.

Data: 2019-03-15 09:44:25
Autor: xxx
Bolko wrote :
[...]

A tak w ogóle jeszcze to bym nie używał bankowości mobilnej wcale.
Przy androidzie obecnie tak naprawdę nie wiadomo co te aplikacje zainstalowane w telefonie robią, albo jest tak że masz aplikację jakąś, a za jakiś czas okazuje się że google play usunęło ją bo jakieś podejrzane ruchy wykonywała.
Nie rozumiem po co komu apka mobilna banku w telefonie w ogóle. Że mogę sobie co 5 minut sprawdzić stan swojego konta bankowego? Albo że szybciej przelew zrobię. Czy zakupy telefonem, od tego mamy debetówki czy kredytówki. Zawsze to mniejsze ryzyko w momencie zgubienia telefonu
To że coś jest fajne i nowe, nie oznacza że jest bezpieczne. A idzie to właśnie w tym kierunku.
Mam potrzebę zrobienia przelewu czy sprawdzenia sobie stanu konta to loguję się w domu z komputera który wiem że jest pewny i zrobię sobie wszystko co potrzeba.
A ktoś może sobie gadać że to paranoja i zacofanie bo nie robię tak jak wszyscy. Ważne jest myślenie, a nie to co ktoś sobie gada.

Data: 2019-03-15 04:42:12
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 15 marca 2019 09:44:27 UTC+1 użytkownik xxx napisał:

A ktoś może sobie gadać że to paranoja i zacofanie bo nie robię tak jak wszyscy. Ważne jest myślenie, a nie to co ktoś sobie gada.

To jaki masz ten komputer cudowny w domu, który na pewno jest absolutnie bezpieczny i na którym dokładnie wiesz, co która aplikacja robi?

I czy z google play usunięto kiedyś jakąś apkę bankową?

Może i w tym temacie włączyłbyś myślenie?

Mnie też komputero-telefony nie zachwycają - te, które się dobrze mieszczą w kieszeni, mają za mały ekran, żeby na nich coś sensownego robić, te z większym się nie mieszczą, a ekran wciąż mają za mały ;>
Ale już tablet 7", który w dużą kieszeń zabrać się da (choć usiąść już trudno), jest znakomity - to jest akurat ta wielkość ekranu, gdzie klawisze mogą mieć taką wielkość, by spokojnie trafiać w nie paluchem - a jednocześnie mieści się ich na ekranie więcej niż jeden czy dwa.
I mając doświadczenia z 13 banków, w większości z apkami, powiem, że wygoda obsługi w apkach (oczywiście nie jakichś fatalnych) jest nieporównywalnie większa niż w przeglądarce na tablecie, a i większa niż w przeglądarce na desktopie (a desktop, czy nawet notebook trzeba gdzieś postawić, podłączyć do prądu, włączyć - a table w czuwaniu sobie leży podłączony pod ładowarkę, a do "internetu" nie potrzebuje żadnych kabli).

Sprawdzanie stanu konta czy przelewy w kinie zostawmy durnym reklamom.
HCE już może być pożyteczniejsze, choć ja rzadkie sytuacje, gdy wychodzę z domu bez "wizytownika", w którym noszę karty i banknoty (a rzadkie, bo jest tam też karta miejska), póki co mam rozwiązane tym, że mam też kartę-naklejkę, którą noszę na breloku przy kluczach.
Telefonu z HCE nie mam - łobuz citek dał mi w promo wersję K8 bez NFC, grrr - ale widziałem fajne patenty na to - np. noszenie karty pod pokrywką baterii ;) Nie mówiąc o ogólnodostępnych etui, które robią z telefonu japoński kalkulator (tyle że w drugą stronę się otwierają) i na kilka kart mają przegródki.

A moja nokia e51 i tak zostawia w tyle wszystkie androidy w zastosowaniu do apki tokena pekao - androidowa rozsynchronizowała mi się przy trzeciej operacji, J2ME na staruszku działa bez pudła i nie wymaga połączenia z netem.

Data: 2019-03-15 13:00:01
Autor: J.F.
Użytkownik "Dawid Rutkowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:98a7970b-9c7c-4500-a65a-ec3e963e7024@googlegroups.com...
[...]

No, ja takiego doswiadczenia nie mam, ale IMO:
-apki nie maja wszystkich mozliwosci
-apki sa rozne, lepsze, gorsze ... a w tych konkursach nie mozna ujemnych punktow wystawic :-)
-kable to akurat taka sobie cecha, bo i telefon i tablet trzeba naladowac, notebook ma baterie i wifi.

-pamiec w telefonie ograniczona, 13 bankow ... trzeba dobry telefon :-) Chwilowo nie problem, poza ceną, umiarkowana zreszta.
wolalbym chyba to robic przegladarka niz kolejna apka, no ale apka moze miec dodatkowe funkcje.

-strona internetowa bankow na malym ekranie ... istotnie kiepska.
-niektore strony uzywaja ambitnie "najedz kursorem myszy" ... a tu nie ma myszy.

Sprawdzanie stanu konta czy przelewy w kinie zostawmy durnym reklamom.

Czemu - konto wazna rzecz ... chyba, ze sie ma KK i wysokie zarobki :-)

[...]

ale 13 kart tam nie zmiescisz :-)

[...]

Tam jest J2ME ? Symbian chyba byl troche obok.

Tylko tych 13 apek na niej nie uruchomisz, wiec trzeba nosic drugi telefon.
To moze i dobre jest, bo SMSow nie ukradnie, ale juz troche uciazliwe ....

No i od SMS banki odchodza - teraz wszystko w apkach ... a ja sie zastanawiam co bedzie, jak za granica telefon strace, albo choc nie naladuje na czas...

J.

Data: 2019-03-15 13:57:28
Autor: xxx
Bezpieczeństwo mobilnej bankowości.
Dawid Rutkowski explained on 2019-03-15 :
[...]

Nie ma 100 procentowego zabezpieczenia, ale jednak nad komputerem w domu mam większą kontrolę niż nad telefonem z androidem i zainstalowanymi kilkudziesięcioma aplikacjami które nie wiadomo co robią.

I czy z google play usunięto kiedyś jakąś apkę bankową?

Może i w tym temacie włączyłbyś myślenie?

Po pierwsze nie rozumiesz o co mi chodzi. Ja nigdzie nie napisałem że usuwali z google play aplikacje bankowe, ale inne apki które były programami użytecznymi, a później okazywało się że to tak nie do końca. Chodzi ogólnie o aplikacje które instalujesz ze sklepu play. Taka aplikacja jak inne teraz praktycznie ma dostęp do wszystkiego, więc jeśli masz i apkę bankową na telu to już jest problem.
Głupia apka latarki wymaga dostępu do wszystkiego łącznie z kontaktami w telefonie. Jak się nie zgodzisz to nie będzie działać. Większość ludzi klika aby klikać i nie zastanawia się nad tym albo im to nie przeszkadza.

Data: 2019-03-15 06:15:49
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 15 marca 2019 13:57:29 UTC+1 użytkownik xxx napisał:
> [...]

Nie ma 100 procentowego zabezpieczenia, ale jednak nad komputerem w domu mam większą kontrolę niż nad telefonem z androidem i zainstalowanymi kilkudziesięcioma aplikacjami które nie wiadomo co robią.

To napisz jeszcze, jaki masz ten komputer w domu.
Czy to windows czy linux, a może mac?
Jakie antywirusy na nim są i ile za nie płacisz?
Czy ten komputer służy tylko do obsługi banku, czy też do czegoś innego?

Bo co to za porównanie - dedykowany komputer domowy z telefonem użytkowanym w kretyński sposób?
Porównaj z dedykowanym telefonem do rozmawiania i obsługi banku, a nie z gimbazą czy phonem dawanym dziecku do grania - i potem ze zdziwieniem, że na wyciągu z KK opłaty za tysiąc pięćset sto dziewięćset gemów ;P

Bo to takie samo porównanie jak "windows jest lepszy od linuxa, bo na moim nowym komputerze z pentium przeglądarka chodzi szybciej niż na linuxie (tyle że linux jest zainstalowany na poprzednim, starym 386)".

> [...]

Głupia apka latarki wymaga dostępu do wszystkiego łącznie z kontaktami w telefonie. Jak się nie zgodzisz to nie będzie działać. Większość ludzi klika aby klikać i nie zastanawia się nad tym albo im to nie przeszkadza.

I o to właśnie chodziło mi z myśleniem.
Jak ktoś jest na tyle głupi, że pozwala działać takiej apce latarki, czy jakiejkolwiek innej, co chce wszystkiego, to sam się o kłopoty prosi.
Tym bardziej że każdy nowy telefon ma latarkę w menu podręcznym ;P

I co do androida mylisz się - apka nie ma dostępu do wszystkiego.
Ma sandbox zrobiony w ten sposób, że każda apka to osobny użytkownik linuxowy (stąd późne pojawienie się w andku możliwości tworzenia wielu użytkowników - co w sumie jest mocno na wyrost i raczej na tablety, bo telefon jest z definicji rzeczą osobistą - no i ta funkcjonalność jest niedorobiona, bo np. trzeba dla każdego użytkownika osobno instalować każdą apkę) - a każda apka ma dostęp jedynie do karty SD.
Oczywiście osobną sprawą jest to, że wiele "cennych" rzeczy jest na SD zapisywanych - zdjęcia, a choćby i taki temp.
Ale i tak jest to bezpieczniejsze niż w windows, gdzie aplikacja ma dostęp do wszystkiego, czy w linuxie, gdzie ma dostęp do wszystkiego, co posiada dany użytkownik - a wątpię, by komuś się chciało przełączać użytkownika, by zalogować się do banku.

Data: 2019-03-15 19:21:24
Autor: xxx
Bezpieczeństwo mobilnej bankowości.
Dawid Rutkowski formulated on piątek :

[...]

Że dedykowany komputer to ty tak twierdzisz, ja nigdzie nic takiego nie napisałem. Komputer stacjonarny który używam w domu, mam linux i windowsa. Nie chodzi mi wcale o wyższość jednego systemu nad drugim.

[...]

No ale teraz większość apek w google play tak działa że chce uprawnień do wszystkiego

[...]

Aż tak dobrze nie wiem jak to działa, ale jest możliwe że fake apka zainstalowana w telefonie wyciągnie ci dane logowania z apki bankowej i gdzieś te dane sobie pofruną do twórcy tej apki.
Dwa że polityka jest taka w androidzie że przy tanich telefonach praktycznie nie ma aktualizacji zabezpieczeń. Powoli się to zmienia za sprawą android one, no i wiadomo flagowce.
Ale prawda jest taka że większość androidów nie ma regularnych aktualizacji zabezpieczeń, a po coś jednak się je wydaje co miesiąc.
To jest tylko mój punkt widzenia, nikt się z tym zgadzać nie musi.
Po prostu nie mam silnej potrzeby instalowania apki bakowej na telefonie bo w niczym mi to nie pomoże, ani niczego nie przyspieszy, a moim zdaniem jest to tylko proszenie się o kłopoty w razie zgubienia telefonu, ale i nie tylko.

Data: 2019-03-15 18:45:35
Autor: Piotr Gałka
W dniu 2019-03-15 o 13:57, xxx pisze:

Nie ma 100 procentowego zabezpieczenia, ale jednak nad komputerem w domu mam większą kontrolę niż nad telefonem z androidem i zainstalowanymi kilkudziesięcioma aplikacjami które nie wiadomo co robią.

Jak na razie to wydaje mi się, że mam większą kontrolę na telefonem niż komputerem - jeszcze nigdy nie zainstalowałem żadnej apki :)
Choć niedawno o mało by się nie zdarzyło - płaciłem ubezpieczenie za samochód i ubezpieczalnia wymyśliła sobie promocję - rabat (chyba 5%) za zainstalowanie jakiejś aplikacji. Pani od ubezpieczeń stwierdziła, że można zainstalować, coś tam potwierdzić i odinstalować. Jak pan chce to mogę to zrobić - już nie raz tak robiłam. 5% od 3500 to trochę jest więc dałem jej telefon do ręki - niech Pani spróbuje. Poległa.
Się zdziwiła, że u innych to wszystko bez problemu przechodziło a mój telefon zażyczył sobie jakiegoś logowania gdzieś a ja, że żadnego loginu, czy hasła to ja nie mam.
Też się zdziwiłem, bo jak na komputer pobieram sobie jakiś program to nigdzie nie muszę się logować.

Skojarzenie NTG - dziś w nocy pojawiła się wyczekiwana przeze mnie wersja 5.1 KiCada - już zdążyłem dwa błędy zgłosić.
P.G.

Data: 2019-03-15 14:09:12
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 15 marca 2019 18:45:30 UTC+1 użytkownik Piotr Gałka napisał:
> [...]

Jak na razie to wydaje mi się, że mam większą kontrolę na telefonem niż komputerem - jeszcze nigdy nie zainstalowałem żadnej apki :)

To po co w ogóle masz słuchawkę z androidem?
Chyba że nie instalujesz, ale używasz jednak preinstalowanych apek.
Inaczej polecam raczej nokię jakąś, osobiście wolę klawisze telefonu od pykania po ekranie. I zdjęcie też się da zrobić.
Hmm, to jak nie możesz instalować (brak konta google play) to i aktualizować preinstalowanych raczej też nie możesz, kiszka nieco.

Data: 2019-03-15 19:38:56
Autor: dantes
Dnia Fri, 15 Mar 2019 18:45:35 +0100, Piotr Gałka napisał(a):

W dniu 2019-03-15 o 13:57, xxx pisze:
[...]
Skojarzenie NTG - dziś w nocy pojawiła się wyczekiwana przeze mnie wersja 5.1 KiCada - już zdążyłem dwa błędy zgłosić.
P.G.

NTG.

KiCad'a używasz pod Linux'em czy Windows'em.

Data: 2019-03-15 21:28:50
Autor: Piotr Gałka
W dniu 2019-03-15 o 19:38, dantes pisze:

Skojarzenie NTG - dziś w nocy pojawiła się wyczekiwana przeze mnie
wersja 5.1 KiCada - już zdążyłem dwa błędy zgłosić.

NTG.

KiCad'a używasz pod Linux'em czy Windows'em.

Windows.
Używasz to na razie dużo powiedziane.
Spodobały mi się filmiki o interaktywnym routerze i o automatycznym wyrównywaniu długości ścieżek i dlatego przymierzam się (powoli) aby się przenieść do KiCada ze starego Protela (z 97r).
Ale pewnych rzeczy, które w Protelu były już wtedy KiCad jeszcze nie ma i widzę, że trochę będzie mi to przeszkadzać.
Coś za coś. Aktualnie powoli definiuję sobie swoje biblioteki.
P.G.

Data: 2019-03-16 00:33:19
Autor: dantes
Dnia Fri, 15 Mar 2019 21:28:50 +0100, Piotr Gałka napisał(a):

[...]

Pamiętam czasy jak elementy 3D robiłem w Wings 3D... .
A co do bibliotek to ta jest ciekawa:
http://smisioto.no-ip.org/elettronica/kicad/kicad-en.htm

Data: 2019-03-16 13:48:30
Autor: Piotr Gałka
W dniu 2019-03-16 o 00:33, dantes pisze:

Pamiętam czasy jak elementy 3D
robiłem w Wings 3D... .

Na razie nie wiem po co w ogóle 3D. Ja nigdy nie potrzebowałem (nie projektuję telefonów komórkowych).

A co do bibliotek to ta jest ciekawa:
http://smisioto.no-ip.org/elettronica/kicad/kicad-en.htm

Jak się rok temu zaczynałem interesować KiCadem to ją widziałem i na razie na tym się moje zainteresowanie nią skończyło. Jak dojdę do tego, że moje footprinty muszą mieć 3D to wtedy będę się rozglądał, za źródłami 3D, bo FreeCAD jest u mnie dopiero w planach - jeszcze nigdy nie zainstalowałem. Mój plan na dzisiejszą sobotę był, że zacznę czytać manual FreeCADa (0.18 lada dzień).
P.G.

Data: 2019-03-16 15:44:31
Autor: dantes
Dnia Sat, 16 Mar 2019 13:48:30 +0100, Piotr Gałka napisał(a):

W dniu 2019-03-16 o 00:33, dantes pisze:

Pamiętam czasy jak elementy 3D
robiłem w Wings 3D... .

Na razie nie wiem po co w ogóle 3D. Ja nigdy nie potrzebowałem (nie projektuję telefonów komórkowych).
Nie chodzi o telefony.
Wings 3D, drzewiej, wykorzystywany był do "tworzenia"
elementu 3D, widocznego na "zrenderowanej płytce". Kiedyś musiałem "położyć" tranzystor w nietypowy sposób, tak by radiatorem dotykał górnej aluminiowej obudowy, do której był przykręcony.
I Wings 3D wystarczył do tego by  nóżki
tranzystora wygiąć odpowiednio i "bezboleśnie" we właściwą stronę.

..

Data: 2019-03-16 13:31:54
Autor: Piotr Gałka
Bezpieczeństwo mobilnej bankowości.

To po co w ogóle masz słuchawkę z androidem?

Telefony zasadniczo nie mają zoomu optycznego więc zależy mi na dużej liczbie megapixli bo telefon mam zawsze ze sobą a lustrzankę tylko czasem. Jak ułożysz telefony według jakości aparatu to na początku będę te z pykaniem po ekranie i androidem.

Chyba że nie instalujesz, ale używasz jednak preinstalowanych apek.

Generalnie nie używam (zdarzyło mi się kilka razy włączyć Google maps).
Od roku noszę się z zamiarem, że trzeba kupić jakieś trzymadło telefonu w samochodzie.

Chwalę sobie brak konieczności ładowania telefonu co rusz. Mój rekord (to była wtedy Nokia Lumia chyba) to 14 dni między ładowaniami (cały czas włączony, ale możliwe, że akurat ani jednej rozmowy, ani SMS nie było i chyba zostały ze 2% baterii). Teraz (jakaś Motorola) to tak tydzień między ładowaniami.

Inaczej polecam raczej nokię jakąś,

Zawiodłem się na Nokii. Żony Lumię 2 razy zanosiłem do reklamacji i nic nie potrafili naprawić - wgraliśmy aktualną wersję oprogramowania - według nich sprawa załatwiona.
Wada była tak, że jak telefon się położy na stole i poleży bez ruchu kilka godzin to nie sygnalizuje przychodzących rozmów ani SMS. Dla mnie oczywiste, że należy w pierwszej kolejności podejrzewać zimny lut, albo jakieś nie kontaktujące złącze. Gdyby to był jakiś błąd sotwareowy (mają czujniki ruchu więc mógłby być, że brak ruchu powoduje ogłupienie programu) to mój telefon też by się tak zachowywał.
A w serwisie: jaki numer - zadzwonię - o dzwoni, co pan chce.

to i aktualizować preinstalowanych raczej też nie możesz, kiszka nieco.

Kupuję urządzenie i ono ma działać, a nie wymagać mojej opieki w postaci pilnowania, czy któryś z jego kawałków nie wymaga odświeżenia.
Nie dla mnie świat w którym dzień będzie się zaczynało od uaktualnienia oprogramowania lodówki, pralki, kuchenki, telewizora i odkurzacza (o telefonie nie wspominając) :)
P.G.

Data: 2019-03-15 14:43:46
Autor: Miroo
Bezpieczeństwo mobilnej bankowości.
I czy z google play usunięto kiedyś jakąś apkę bankową?

Ostatnio była afera z aplikacją typu translator, okazało się, że kradła loginy i hasła do banków

https://www.wprost.pl/swiat/10192549/pobrales-te-aplikacje-z-google-play-uwazaj-wykrada-prywatne-dane-bankowe.html

"Ze sklepu Google Play pobrało ją ponad 10 tysięcy użytkowników, z czego ponad 40 proc. pochodziło z Polski."

Pozdrawiam

Data: 2019-03-15 07:07:26
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 15 marca 2019 14:44:00 UTC+1 użytkownik Miroo napisał:

"Ze sklepu Google Play pobrało ją ponad 10 tysięcy użytkowników, z czego ponad 40 proc. pochodziło z Polski."

"Polacy, jak wy to robicie?!"
Bo chyba też tylko na polskie banki były takie ataki jak na santander, że udało się na google play umieścić fake-apki z taką samą ikoną i bardzo podobną nazwą - i byli tacy, co się na to nabrali...
Ale temu był winien co nieco też sam bzwbk/santander z powodu wielokrotnych zmian wyglądu ikon przy tym nieszczęsnym (choć dla mnie szczęsnym, zamiast zwykłego długopisu dostałem parkera - bo był ze starym logo) rebrandingu.

Data: 2019-03-15 15:42:56
Autor: J.F.
Użytkownik "Dawid Rutkowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1363d987-903a-421a-97ee-586f22893888@googlegroups.com...
W dniu piątek, 15 marca 2019 14:44:00 UTC+1 użytkownik Miroo napisał:
"Ze sklepu Google Play pobrało ją ponad 10 tysięcy użytkowników, z czego
ponad 40 proc. pochodziło z Polski."

"Polacy, jak wy to robicie?!"

Kupa inteligentnych ludzi ? Ale czy to aby na pewno Polacy ...

Bo chyba też tylko na polskie banki były takie ataki

No wlasnie - w/w apka ponoc szukala apek bankowych - a ktorych.

jak na santander, że udało się na google play umieścić fake-apki z taką samą ikoną i bardzo podobną nazwą - i byli tacy, co się na to nabrali...

Ale Santander to nie jest polski bank.

[...]

Inne tez nie zapowiadaja zmiany certyfikatu, no ale apek to nie dotyczy.

J.

Data: 2019-03-15 21:22:41
Autor: Kamil Jońca
Dawid Rutkowski <drutkow1@wp.pl> writes:

[...]

Absolutnie to może nie, ale bezpieczniejszy od telefonowej to na pewno.

I czy z google play usunięto kiedyś jakąś apkę bankową?

Zdaje się, że parę razy usunieto "BZWBK"[1]

[...]

KJ
[1] owszem, chodziło o podróbę, ale dla normalnego użytkownika nie do
odróżnienia podobno.

You can always tell luck from ability by its duration.

Data: 2019-03-15 14:03:39
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 15 marca 2019 21:23:03 UTC+1 użytkownik Kamil Jońca napisał:
Dawid Rutkowski writes:

> To jaki masz ten komputer cudowny w domu, który na pewno jest absolutnie bezpieczny i na którym dokładnie wiesz, co która aplikacja robi?

Absolutnie to może nie, ale bezpieczniejszy od telefonowej to na pewno.

O RLY? Z dwojga złego wolę androidowy tel/tablet z poinstalowanymi różnościami (zmienię klawiaturę, wyłączę translator i gotowe) niż komputer z windows, na którym luser klika w co popadnie (a nawet wystarczy zwykłe podłączenie do netu).
To chyba przez to ten idiotyczny pomysł haseł maskowalnych.

[1] owszem, chodziło o podróbę, ale dla normalnego użytkownika nie do
odróżnienia podobno.

Dla debilnego. Chyba że to norma...

Data: 2019-03-15 22:19:41
Autor: Kamil Jońca

Dawid Rutkowski writes:

> [...]

różnościami (zmienię klawiaturę, wyłączę translator i gotowe) niż
komputer z windows, na którym luser klika w co popadnie (a nawet

"komputer z windows"
Czy gdzieś napisałem, że używam windows? Pokaż albo odszczekaj.[1]

To chyba przez to ten idiotyczny pomysł haseł maskowalnych.

[1] owszem, chodziło o podróbę, ale dla normalnego użytkownika nie do
odróżnienia podobno.

Dla debilnego. Chyba że to norma...
Tak, to norma.
KJ

[1] nawet w nagłówkach moich postów widać, że niekoniecznie.
KJ

Give your child mental blocks for Christmas.

Data: 2019-03-16 00:14:21
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 15 marca 2019 22:21:03 UTC+1 użytkownik Kamil Jońca napisał:
Dawid Rutkowski writes:

> [...]
> wystarczy zwykłe podłączenie do netu).

"komputer z windows"
Czy gdzieś napisałem, że używam windows? Pokaż albo odszczekaj.[1]

Z kontekstu, przynajmniej dla mnie, nie wynikło, że piszesz o Twoim komputerze (słówka "mój" zabrakło) - sądziłem, że mowa dalej o komputerze xxx albo wręcz "jeder mana".
Wiem, że mogłeś to odebrać jako wielką obelgę, ale zdecydowanie nie było to moją intencją.

> To chyba przez to ten idiotyczny pomysł haseł maskowalnych.

> Dla debilnego. Chyba że to norma...
Tak, to norma.

Więc dla jasności dyskusji trzeba by ją podzielić na dwa wątki - jeden o "normie" i jak ją uszczęśliwić na siłę (a przy okazji siebie, np. sprzedając opracowany pomysł bankom i/lub googlowi ;) - i drugi o tych po normą, co to jednak trochę myślą.

Data: 2019-03-15 18:27:27
Autor: Piotr Gałka
W dniu 2019-03-15 o 09:44, xxx pisze:

[...]

Też tak mam.
Tylko się zastanawiam, co jakby mi się zdarzyło n.p. wyjechać za granicę - do komputera w domu daleko :(
P.G.

Data: 2019-03-18 09:52:03
Autor: gosc
Piotr Gałka wrote:
Też tak mam.
Tylko się zastanawiam, co jakby mi się zdarzyło n.p. wyjechać za granicę
- do komputera w domu daleko :(
P.G.

Można zabrać raspberry pi lub jakiś linux live cd/usb i korzystać z dowolnego komputera podłączonego do internetu.

Data: 2019-03-18 13:41:33
Autor: Piotr Gałka
W dniu 2019-03-18 o 09:52, gosc pisze:
Piotr Gałka wrote:
[...]

Przekracza moje kompetencje :(
1. Linuxa nigdy nie używałem.
2. Ktoś kiedyś chciał od nas jakiegoś projektu na rospberry ale poległem na wstępie - nie udało mi się znaleźć przyzwoitego datasheet. Potrzebna nam była dokumentacja sygnałów na jakimś jego złączu do wyświetlacza. Nie rozumiem jak ludzie używają czegoś do czego nie ma dokumentacji. Jeden dzień się tym zajmowałem kilka lat temu - może po prostu za krótko, ale jeden dzień na znalezienie dokumentacji to w czasach www powinno zdecydowanie być dość. Dokładne wymiary płytki też udało mi się znaleźć jedynie gdzieś pokątnie odtworzone przez kogoś - czyli poziom ufności poniżej 100% - no paranoja.
P.G.

Data: 2019-03-18 20:17:12
Autor: Alf/red/
W dniu 18.03.2019 o 13:41, Piotr Gałka pisze:
Można zabrać raspberry pi lub jakiś linux live cd/usb i korzystać z dowolnego komputera podłączonego do internetu.

Przekracza moje kompetencje :(

Zaryzykuję stwierdzenie, że łatwiej się przesiąść z Windows 7 na dowolnego Linuksa, niż na Windows 10.

--
Alf/red/

Data: 2019-03-18 20:27:06
Autor: Robert Tomasik
W dniu 18.03.2019 o 20:17, Alf/red/ pisze:
[...]

Jeśli ktoś jest trochę kumaty, to te systemy operacyjne są dla ludzi.
Oczywiście chwile się poszarpiesz na początku, ale spokojnie się daje.
Zaryzykuje stwierdzenie, że w podstawowym zakresie użytkowania
(przeglądanie internetu, poczta, podstawowe programy biurowe) to w ogóle
nie ma to większego znaczenia. Natomiast raspberry, to już trochę inna
klasa.

Data: 2019-03-19 04:39:38
Autor: Kris
W dniu poniedziałek, 18 marca 2019 20:17:13 UTC+1 użytkownik Alf/red/ napisał:

Zaryzykuję stwierdzenie, że łatwiej się przesiąść z Windows 7 na dowolnego Linuksa, niż na Windows 10.

Bardzo ryzykowne stwierdzenie
Kilka razy osobiście próbowałem i komuś tam z rodziny instalowałem i zawsze był powrót do windowsa
Jakby nie patrzeć windows jest dużo bardziej intuicyjny
A Windows 10 piszesz w porównaniu do Windowsa 7?- przecież laik tam różnicy nawet nie zauważy
Win 8 to się zgodzę że było skaszaniony pod względem obsługi

Data: 2019-03-19 11:54:48
Autor: Michał Jankowski
[...]

Moja nie rozumieć.

O ile windows 8 to była faktycznie masakra, o tyle windows 10 z mojego punktu widzenia sprawiają wrażenie "windows 7 takie, jak powinno być od początku".

   MJ

Data: 2019-03-19 16:30:30
Autor: J.F.
Użytkownik "Michał Jankowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5c90ca78$0$499$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

A gdzie tam - wszystko przeciez nie tam gdzie trzeba.
I zastanawiaj sie czlowieku gdzie oni cos ukryli :-)

J.

Data: 2019-03-20 11:05:31
Autor: Pete
W dniu 2019-03-19 o 16:30, J.F. pisze:
[...]

A nie łatwiej kazań windowsowi samemu poszukać?
klawisz Win i zacznij pisać co chcesz znaleźć.

--
Pete

Data: 2019-03-22 00:42:17
Autor: J.F.
Dnia Wed, 20 Mar 2019 11:05:31 +0100, Pete napisał(a):
[...]

O ile pamietasz slowa kluczowe.
I konczysz tak samo glupi jak byles, bo znalazl, ale nie wiesz gdzie
schowali.

Poza tym ja mam do czynienia z windowsem polskim, angielskim,
niemieckim, i zaczyna sie klopot - jak to sie nazywa...

J.

Data: 2019-03-22 12:21:50
Autor: Pete
W dniu 2019-03-22 o 00:42, J.F. pisze:
[...]

No to za przeproszeniem jak chcesz szukać skoro nawet nie wiesz cego??? :-O

I konczysz tak samo glupi jak byles, bo znalazl, ale nie wiesz gdzie
schowali.

A po co ta widza? Klikasz w to co znalazł i się odpala co ma się odpalić. A jak bardzo chcesz, to pod  PPM masz 'otwórz lokalizację pliku'

Poza tym ja mam do czynienia z windowsem polskim, angielskim,
niemieckim, i zaczyna sie klopot - jak to sie nazywa...

W czym problem dograć sobie polski do windowsa?

--
Pete

Data: 2019-03-22 12:55:16
Autor: Piotr Gałka
W dniu 2019-03-22 o 12:21, Pete pisze:
O ile pamietasz slowa kluczowe.

No to za przeproszeniem jak chcesz szukać skoro nawet nie wiesz cego??? :-O

Normalnie w logicznie zbudowanym menu.
Np. na stronie:
https://www.digikey.com/
wśród milionów elementów da się znaleźć odpowiedni nie mając bladego pojęcia jaki może być jego symbol.
P.G.

Data: 2019-03-22 13:32:39
Autor: J.F.
Użytkownik "Pete"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q72gfo$1uj$1@node2.news.atman.pl...
[...]

No np takie programy uruchamiane cyklicznie w tle ... no dobra, mam doswiadczenie, wiem, ze to sie nazywa Harmonogram ...

[...]

No dobra, jestem cwany, skojarze sobie gdzie potem szukac
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Administrative Tools

Ale pewnie sa i trudniejsze przypadki :-)

Poza tym ja mam do czynienia z windowsem polskim, angielskim,
niemieckim, i zaczyna sie klopot - jak to sie nazywa...

W czym problem dograć sobie polski do windowsa?

No zaden ... to co wpisac na niemieckim systemie, aby ustawic polski jezyk  ?
A na francuskim/wegierskim/chinskim/koreanskim ? :-)

A to nie moj komputer/serwer. I dobrze byloby zalozy sobie uzytkownika, zeby prawowitemu nie przeszkadzac.
Chyba najpierw zalozyc ?

A potem i tak chcialbym zrobic cos na uzytkowniku docelowym ...

J.

Data: 2019-03-22 16:42:20
Autor: Pete
W dniu 2019-03-22 o 13:32, J.F. pisze:
[...]

Win + Sprache i masz ustawienia języka, dodajesz Polnisch i voila :)

A na francuskim/wegierskim/chinskim/koreanskim ? :-)

Albo znasz dany język, żeby cokolwiek w nim robić i nie masz problemu z dograniem polskiego, albo bierzesz ze strony MS instalator pakietu lokalizacyjnego i go uruchamiasz

A to nie moj komputer/serwer. I dobrze byloby zalozy sobie uzytkownika, zeby prawowitemu nie przeszkadzac.
Chyba najpierw zalozyc ?

Kompletnie nie wiem w czym problem z dodaniem nowego języka?

A potem i tak chcialbym zrobic cos na uzytkowniku docelowym ...

Języki można przełączać wiele razy na każdym użytkowniku oddzielnie.

--
Pete

Data: 2019-03-22 19:25:12
Autor: Kamil Jońca
Bezpieczeństwo mobilnej bankowości.
Pete <nobody@nowhere.com> writes:

[...]

Kompletnie nie wiem w czym problem z dodaniem nowego języka?

Że do nie tak dawna, to nie było takie oczywiste? (Ja się zatrzymałem na
xp, więc mogę bredzić)
[..]
KJ

Question authority.

Data: 2019-03-25 11:43:45
Autor: Pete
W dniu 2019-03-22 o 19:25, Kamil Jońca pisze:
[...]

No ale rozmowa jest o tym, jaki to Win10 jest beznadziejny. A u niego od początku można wachlować językami interfejsu.

--
Pete

Data: 2019-03-17 08:53:30
Autor: z
Bezpieczeństwo mobilnej bankowości.
Używam aplikacji mobilnej tylko i wyłącznie do sprawdzenia stanu konta.
Gdybym miał jeszcze windowsa to może bym się skusił ale na androidzie NIGDY w ŻYCIU :-)

PS. Autoryzacja przelewu na tym samym urządzeniu?

PS. 2. Jestem już na etapie ascezy i instaluję tylko to co sprawdzone i potrzebne. Mimo to zdanie nie zmienię.

Data: 2019-03-15 15:22:30
Autor: Tom N
Bolko w <news:5e8766e6-196c-474d-86b2-5cfa2153ce7fgooglegroups.com>:

Ostatnio sprzedałem nieruchomość i nigdy w życiu nie miałem na koncie tyle kasy.
[...]
Jak takie rzeczy się załatwia w dzisiejszych czasach?

Jak zawsze -- podajesz miejsce i termin spotkania -- chętni do
pomocy/opróżnienia konta się na pewno znajdą...

--
'Tom N'

Data: 2019-03-15 22:35:43
Autor: MarcinF
W dniu 2019-03-14 o 21:55, Bolko pisze:

Jak takie rzeczy się załatwia w dzisiejszych czasach?

Pewnie sobie robisz jaja, ale jeśli nie, to póki masz "tyle kasy"
na tym koncie, przestań czytać maile z tej skrzynki którą się tu
przedstawiłeś.

Bezpieczeństwo mobilnej bankowości.