Bezpieczeństwo oszczędności

Data: 2009-02-24 06:09:34
Autor: BK
Bezpieczeństwo oszczędności
On Feb 24, 3:04 pm, "Narazka" <narazka.WYT...@gazeta.pl> wrote:
Pewnie głupie pytanie, ale jak się ma sprawa bezpieczeństwa oszczędności w
bankach? Czy każdy bank jest objęty jakimiś gwarancjami? A jeżeli nie, to
które banki są? Oczywiście nie chodzi mi o jakieś wielkie kwoty. Ot, parę
groszy na samochód albo coś w tym stylu.

;-)))

Wszystkie sa - nie ma fizycznej mozliwosci zeby jakis bank nie byl.
Jak nie jest w Polskim systemie to jest w systemie swojego kraju, w
ktorym ma siedzibe.

Kwota 50 000 Euro jest gwarantowana w Polsce w 100%. To europejskie
minimum.

Data: 2009-02-24 15:34:25
Autor: Emka
Bezpieczeństwo oszczędności
"BK" <bkapuscinski@gmail.com> napisał

Kwota 50 000 Euro jest gwarantowana w Polsce w 100%. To europejskie
minimum.

No to nie za wiele (jeszcze zależy po jakim kursie ;-).
To dotyczy firm czy osób fizycznych?

Pozdrawiam
Emka

Data: 2009-02-24 17:47:34
Autor: zlotowinfo
Użytkownik "Emka" <emka@onet.eu> napisał w wiadomości news:go10hh$e1b$1news.onet.pl...
[...]

złoto pewnie bezpieczniejsze jak masz tak duże kwoty

Data: 2009-02-25 09:46:16
Autor: Emka
"zlotowinfo" <usuntousun@go2.pl> napisał w wiadomości news:go18bp$b4c$1inews.gazeta.pl...

złoto pewnie bezpieczniejsze jak masz tak duże kwoty

Swoich nie, ale firmowe owszem. Do tego przepisy, że środki firmowe należy trzymać na koncie, a w kasie gotówkowej jedynie określone kwoty. Ale muszę to sprawdzić, bo szczerze mówiąc nie uśmiecha mi się w razie "czego" wypłata jedynie gwarantowanej przez Państwo cząstki swojego kapitału.

Pozdrawiam
Emka

Data: 2009-02-25 00:53:39
Autor: BK
On Feb 24, 3:34 pm, "Emka" <e...@onet.eu> wrote:
"BK" <bkapuscin...@gmail.com> napisał

> [...]
> minimum.

No to nie za wiele (jeszcze zależy po jakim kursie ;-).

Osob fizyczynych i prawnych ale przy prawnych sa liczne wylaczenia.

Data: 2009-02-25 00:55:16
Autor: BK
> [...]

> minimum.

No to nie za wiele (jeszcze zależy po jakim kursie ;-).

Nie za wiele? Jak pokazuje statystyka naszych depozytow praktycznie
system zabezpiecza ponad 90% zgromadzonych depozytow w bankach, bo
malo kto ma ponad 50 000 euro w jednym banku. Jak juz masz ponad 50
000 depozytow wystarczy rozbic to na 2/3/4/5 czy nawet 10 bankow i juz
masz gwarantowane 500 000 euro.

Data: 2009-02-25 09:59:14
Autor: sorden
BK wrote:

Jak juz masz ponad 50
000 depozytow wystarczy rozbic to na 2/3/4/5 czy nawet 10 bankow i juz
masz gwarantowane 500 000 euro

Tylko to troch wirtualne jest. Jesli padnie 10 bankow, to panstwo nie da
rady  wyplata wszystkich zabezpieczen.
Problem moze byc juz przy 1 banku.

--
in

Data: 2009-02-25 01:10:53
Autor: BK
On Feb 25, 9:59 am, sorden <sor...@wp.pl> wrote:
BK wrote:
> [...]
> masz gwarantowane 500 000 euro

Tylko to troch wirtualne jest. Jesli padnie 10 bankow, to panstwo nie da

Problem jest ogolnie wirtualny bo jakos nie wyglada na to ze banki
padaja - rozmawiamy czysto teoretycznie.

Jesli chodzi o praktyke jak padl Staropolski to BFG wyplacilo co
gwarantowalo, pozniej Invest splacil klientow jako nabywca
Staropolskiego. Czyli generalnie kazdy odzyskal gwarantowana kase i
jeszcze mozna bylo ugrac kase pozniej w upadlosciowym i na fuzji z
Investem.

Data: 2009-02-25 11:04:36
Autor: Tomasz Chmielewski
BK wrote:
[...]

W Islandii do niedawna byli tego samego zdania co ty ;)

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2009-02-25 10:22:09
Autor: Emka
"BK" <bkapuscinski@gmail.com> napisał w wiadomości news:46565488-4498-4b3c-90fd-

Jak juz masz ponad 50
000 depozytow wystarczy rozbic to na 2/3/4/5 czy nawet 10 bankow i juz
masz gwarantowane 500 000 euro.

***
Owszem, teoretycznie to możliwe, tylko w takiej sytuacji banki drastycznie zaostrzają warunki lokat i kredytów. Coś na zasadzie "jak będziecie trzymać ponad tyle a tyle % waszego obrotu U NAS, to my damy lepsze warunki, a jak nie, to warunki będą średnio ciekawe". No i powstaje dylemat :)
Poza tym prowadzenie 10 rachunków firmowych to trochę przerost formy nad treścią, choć zgadzam się, że lepiej pocierpieć w ten sposób, niż stracić kasę.

Pozdrawiam
Emka

Data: 2009-02-24 22:06:03
Autor: Arek
BK napisał(a) w wiadomości:
<5d29347e-c0c9-4a0c-993b-a1e8d45ce3c1@n10g2000vbl.googlegroups.com>...

Wszystkie sa - nie ma fizycznej mozliwosci zeby jakis bank nie byl.
Jak nie jest w Polskim systemie to jest w systemie swojego kraju, w
ktorym ma siedzibe.

A jak to jest, gdy gdy bank ma siedzibę w kraju nie bedącym w UE?

Kwota 50 000 Euro jest gwarantowana w Polsce w 100%. To europejskie
minimum.

Od niedawna minimum w UE, nie europejskie. Chociaż czy oprócz ustnego
utalenia (pdwyższenia) do tej kwoty na spędzie ministrów finansów w
Brukseli istnieje jakiś oficjalny przymus w tym zakresie to nie wiem.

Arek

Data: 2009-02-25 00:53:01
Autor: BK
Bezpieczeństwo oszczędności
On Feb 24, 10:06 pm, "Arek" <abc...@poczta.onet.pl.usun_cde.invalid>
wrote:
BK napisa (a) w wiadomo ci:
<5d29347e-c0c9-4a0c-993b-a1e8d45ce...@n10g2000vbl.googlegroups.com>...

>Wszystkie sa - nie ma fizycznej mozliwosci zeby jakis bank nie byl.
>Jak nie jest w Polskim systemie to jest w systemie swojego kraju, w
>ktorym ma siedzibe.

A jak to jest, gdy gdy bank ma siedzib w kraju nie bed cym w UE?

To zalezy, bo nie czynnikiem decydujacym nie jest tu kwestia
czlonkostwa w UE tylko przystapienia do innych miedzynarodowych
regulacji :)

Generalnie w Polsce dzialaja wylacznie banki funkcjonujace w ramach
tego europejskiego systemu. Jesli ktos decyduje sie na korzystanie
banku nie dzialajacego w Polsce, a dzialajacego w kraju, ktory nie
wprowadzil tych standardow to powinien sam sie zorientowac co i jak :)

>Kwota 50 000 Euro jest gwarantowana w Polsce w 100%. To europejskie
>minimum.

Od niedawna minimum w UE, nie europejskie. Chocia czy opr cz ustnego
utalenia (pdwy szenia) do tej kwoty na sp dzie ministr w finans w w
Brukseli istnieje jaki oficjalny przymus w tym zakresie to nie wiem.

Arek

Europejskie nie UE bo minimum jest obowiazujace tez w krajach nie
bedacych w UE :)

System gwarancji bankowych nie jest elementem porzadku prawnego UE
tylko EOG, dzieki czemu podobne standardy obowiazuja w krajach nie
bedacych czlonkami UE np. w Norwegii :)

Bezpieczeństwo oszczędności