Data: 2014-02-16 15:26:35 | |
Autor: _MichaĹ | |
Bezpieczna prÄ?dko??Ä?, czyli jaka? | |
On 2014-02-13 19:26, anacron wrote:
Nikt nie zaprzeczy, Ĺźe twn. bezpieczna prÄdkoĹÄ zaleĹźna jest od wielu na moje oko trochÄ inaczej.... Bezpieczna prÄdkoĹÄ zaleĹźy: 1. Zdecydowanie od konstrukcji samochodu 2. WarunkĂłw atmosferycznych 3. Opon 4. Projektu drogi 5. Stan psychofizyczny kierowcy 6. Stan techniczny samochodu 7. UmiejÄtnoĹci kierowcy 8. Stanu technicznemu drogi |
|
Data: 2014-02-16 16:00:22 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Bezpieczna prÄ?dko??Ä?, czyli jaka? | |
Dnia Sun, 16 Feb 2014 15:26:35 +0100, _Michał napisał(a):
Bezpieczna prędkość zależy: Ale ta kolejność to rozumiem odwrotna? A conajmniej przypadkowa? Bo od kryterium mającego największy wpływ, do tego który ma najmniejszy to raczej: 7. Umiejętności kierowcy 5. Stan psychofizyczny kierowcy 6. Stan techniczny samochodu 4. Projektu drogi 8. Stanu technicznemu drogi 2. Warunków atmosferycznych 3. Opon 1. Zdecydowanie od konstrukcji samochodu |
|
Data: 2014-02-16 18:01:50 | |
Autor: Michał | |
Bezpieczna pr?dko??, czyli jaka? | |
On 2014-02-16 16:00, Tomasz Pyra wrote:
Dnia Sun, 16 Feb 2014 15:26:35 +0100, _Michał napisał(a): właśnie kryterium było od najważniejszego i już wyjaśnię dlaczego: 1. Zdecydowanie od konstrukcji samochodu -tu jest po prostu przepaść pomiędzy modelami, zarówno jeśli chodzi o to co można zrobić "nie ekstremalnie" ekstremalnie ma to większy wpływ, a najbardziej jak już przywalić w coś, różnice są z 6..8 krotne (w energii). 2. Warunków atmosferycznych -Po prostu jak pada czy śniego/lód to cudów nie ma i nawet dobre auto na niewiele się zda, coś dobre na dziwnej nawierzchni cały czas może skręcić lepiej niż słabe. 3. Opon -Kolosalne znaczenie, ale już mniejsze niż pogoda 4. Projektu drogi -źle wyprofilowana droga i lecisz 180 na 70 i można już się zsunąć czy wypaść... 5. Stan psychofizyczny kierowcy -to już ma małe znaczenie, ale wciąż istotne żeby przynajmniej ogarniał zmieniające się otoczenie i celował kierownicą pomiędzy 2 linie. Chyba że mówimy o sytuacjach ekstremalnych gdzie trzeba unikać zagrożenia to wtedy to ląduje na pkt 2-3 (nie 1). Za to jak trzeba by ogarniać auto nie celując w drogę tylko cyrk odstawiać, to już nie powiedział bym że to prędkość bezpieczna tylko trochę ponad. 6. Stan techniczny samochodu -To ma już bardzo małe znaczenie, chyba ze mówimy ze mamy koła na 2 z 5 śrubach i to nie dokręconych, ale generalnie jakoś tam ogarnięty największy trup i tak jeździ lepiej niż zadbane ale minimalnie gorsze auto. 7. Umiejętności kierowcy -Bez znaczenia, chyba ze sytuację ekstremalne (czytaj ponad prędkość) 8. Stanu technicznemu drogi -To już absolutnie bez znaczenia, po prostu widać po czym jedziesz a dziury przy większych prędkościach nie mają żadnego znaczenia. |
|
Data: 2014-02-16 18:45:06 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Bezpieczna pr?dko??, czyli jaka? | |
Dnia Sun, 16 Feb 2014 18:01:50 +0100, _Michał napisał(a):
On 2014-02-16 16:00, Tomasz Pyra wrote: Przepaść czy nie przepaść. Jeśli chodzi o samochody osobowe, to tak nawet idąc skrajnie porównując Tico do Lancera, to będzie kilka procent jeśli chodzi o prędkość pokonywania łuku przez kierowcę który to zrobi prawidłowo. Natomiast idąc dalej to oczywiście różnice będą większe jeżeli porównać samochód osobowy z ciężarówką czy zapakowanym po dach dostawczakiem. Można jeszcze rozważyć na ile u przeciętnego kierowcy wyposażenie samochodu w różne elektroniczne pomagacze podnosi tą prędkość - to istotnie może być spora różnica. Trochę większe różnice w prędkości będą jeżeli chodzi o przeżywalność zderzenia, zwłaszcza z innym pojazdem. 2. Warunków atmosferycznych Znowu głównie zależy to od kierowcy i jego strachów. Mokra nawierzchnia wymaga jazdy może kilka procent wolniej niż sucha. Jeśli chodzi o zimę, to wiadomo że rozpiętość nawierzchni jest spora, może być fajny przyczepny śnieg po którym na zimówkach jedzie się tak szybko jak po mokrym, a może być lód po którym w ogóle nie da się jechaś. Dobry kierowca po mokrym jedzie o kilka procent wolniej niż po suchym. Popatrz sobie na czasy które w Suzuki Liana robią w Top Gear kierowcy F1. Rekord na suchym to 1:42.9, na mokrym 1:44.7, a jazda po kałużach to 1:47.1. Pojedyńcze procenty róznicy prędkości. 3. Opon Oczywiście kolosalne, pod warunkiem że sekunda na kilometrze to kolosalne różnice (dla mnie tak), bo mniej więcej tyle wychodzi różnicy między najtańszą chińszczyzną, a takimi już dobrymi, drogimi oponami drogowymi. Ze dwie sekundy na kilometrze można dorzucić mając opony wyczynowe (ale wtedy trzeba mieć różne w zależności od warunków). 4. Projektu drogi Tzn. jeżeli pod "projekt drogi" rozumiesz że jedna droga jest osiedlową uliczką, a inna droga jest autostradą, to owszem. Wiadomo też że droga prosta umożliwia rozwinięcie wyższej prędkości niż droga kręta, ale to też oczywiste. 5. Stan psychofizyczny kierowcy Żal komentować takie bzdety... Akurat takie rzeczy jak stan techniczny hamulców czy zawieszenia jest kluczowy dla możliwości rozwijania dużych prędkości. 7. Umiejętności kierowcy No to musisz się kiedyś pościgać z umiejącym jeździć kierowcą ;-) To by Ci się bardzo optyka zmieniła jak ogarnięty kierowca w Tico tak by Ci wtłukł, że byś piszczał :) 8. Stanu technicznemu drogi A jechałeś kiedyś samochodem (chociaż jako pasażer)? Bo mam spore wątpliwości :-) |
|