Bezpieczne platnosci karta - PIN

Data: 2011-02-01 15:15:35
Autor: WOJSAL
Bezpieczne platnosci karta - PIN
Dotyczy płatności w sklepach, w realu (tzn. niekoniecznie o tę sieć
hipermarketów tu chodzi ;).
1. Jaką mam pewność, że autoryzując transakcję przy pomocy PIN, mój PIN
oraz inne dane z mojej karty nie zostanÄ… przechwycone przez inne osoby
(np. nieuczciwy serwisant czytnika kart, nieuczcziwy dostawca czytników
kart do sklepu)?
2. Po czym mogę poznać, że dany czytnik kart jest bezpieczny (np. nie ma
wmontowanego modułu kopiującego dane kart)?

Pytałem o to jeden z większych banków polskich i otrzymałem odpowiedź
(to było jakieś Ctrl+C + Ctrl+V z jakiejś strony - bo odpowiedź ogólna i
nie na temat). Otóż wg tego banku, do zapewnienia bezpieczeństwa
wystarczy, że (fragment dotyczący zakupów w sklepie):
    * Przed zatwierdzeniem transakcji podpisem lub przez wprowadzenie
kodu PIN sprawdzamy kwotÄ™ na wydruku lub na ekranie czytnika kart.
    * Upewniamy siÄ™, że sprzedawca zwraca nam kartÄ™ wraz z kopiÄ… dowodu
kasowego.
    * Pilnujemy karty, pamiÄ™tajÄ…c o kieszonkowcach.
    * Nie zostawiamy karty w samochodzie.

Brakuje tu jeszcze odpowiedzi w stylu, żebym nie wrzucał karty do
sedesu, bo mogę ja stracić itp
Jak to się ma do moich pytań - każdy widzi.

Może ktoś z grupowiczów zechciałby odpowiedzieć na moje pytania odnosnie
bezpieczeństwa autoryzacji transakcji w sklepie przez PIN.
Jest to o tyle istotne, że banki nie honoruja reklamacji transakcji
autoryzowanych przez PIN. A nie każda utrata PINa musi być przecież z
winy użytkownika karty.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2011-02-01 11:31:14
Autor: witek
On 2/1/2011 8:15 AM, WOJSAL wrote:
[...]

żadną

2. Po czym mogę poznać, że dany czytnik kart jest bezpieczny (np. nie ma
wmontowanego modułu kopiującego dane kart)?

nie możesz

Może ktoś z grupowiczów zechciałby odpowiedzieć na moje pytania odnosnie
bezpieczeństwa autoryzacji transakcji w sklepie przez PIN.

maja sie tak jak chec oddania kasy przez bank.

Jest to o tyle istotne, że banki nie honoruja reklamacji transakcji
autoryzowanych przez PIN. A nie każda utrata PINa musi być przecież z
winy użytkownika karty.

honorujÄ…. tylko, ze mozesz nie miec wystarczajcego uzbrojenia.
szukaj takiego banku, ktory wymaga tylko dlugopisu.
podpowiedz: nie w Polsce.

Data: 2011-02-02 08:32:49
Autor: WOJSAL
W dniu 01.02.2011 18:31, witek pisze:

honorujÄ…. tylko, ze mozesz nie miec wystarczajcego uzbrojenia.
szukaj takiego banku, ktory wymaga tylko dlugopisu.
podpowiedz: nie w Polsce.

Kto decyduje o sposobie autoryzacji transakcji w sklepie?
a) ja
b) bank
c) sklep

Czy mam rozumieć, że autoryzacje przez PIN są bardzo niebezpieczne?
Argumentem za tym, byloby to że banki w praktyce nie uwzgledniaja
reklamacji za transakcje autoryzwoane PINem. Wiec musi być powód takiej
postawy banków.

A jakie sÄ… ryzyka zwiazane z autoryzacja przy pomocy podpisu? Czy to, w
praktyce (nie w teorii), jest pewniejsze od PINu?

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2011-02-02 04:01:25
Autor: witek
On 2/2/2011 1:32 AM, WOJSAL wrote:
[...]

wszyscy po troche

szczególy techniczne gdzies tam od czasu do czasu przewalaja sie po grupie.
po troche bank, bo jest to zapisane na karcie jaki rodzaj autoryzacji powinien pojsc, po troche sklep bo moze to zmienic i po troche ty, bo czasami daja ci wybor.

Czy mam rozumieć, że autoryzacje przez PIN są bardzo niebezpieczne?

przede wszystkich wszystkie autoryzacje, zabezpieczenia weryfikacje itp itd, sa mechanizmem uzywanym przez bank i NA POTRZEBY OCHRONY BANKU, aby mogl szybciej wyłapać próby nieautoryzwanego uzycia karty.
Z punktu widzenia banku podpis jest nieweryfikowalny w trybie rzeczywistym, a pin tak. dlatego pin jest tak lubiony przez bank, bo jak ktos nie zna pinu, to bank od razu wie, ze cos jest nie tak.
A jak ktos nie zna podpisu, to bank dowie sie o tym dopiero jak klient po miesiacu zlozy reklamacje.

Niebezpieczna dla klienta jest tylko jedna rzecz.
Ze bank uzył na chwile rozumu swojego dyrektora i wywnioskował, ze jak pin sie zgadza, to musiał go wpisac posiadacz karty, bo tylko on go zna.
jak ktos mial chociaz jeden wyklad z logiki, to ie, ze z fałszywego założenia można wyciagnac dowolne wnioski.

PIN tak, pod warunkiem, ze da sie zweryfikowac kto go zlozyl, a dokładnie, ze nie złożył go posiadacz karty.
Podpis jest weryfikowalny, pin nie.
Dlatego prawidłowo wpisany pin jest niedoobronienia przez klienta.
zlozyc prawidlowy podis, tak aby grafolog nie był w stanie wydać opinii jest znacznie trudniej niz zlozyc czterocyfrowy pin.

[...]

jak wyzej.
to zalezy kto pyta. czy bank czy klient.
jak narazie osobiscie karte na pin mam tylko jedna, tÄ… do bankomatu i tylko tam jÄ… uzywam.
z mojego punktu widzenia to ze nie ja zlozylem podpis jest mi znacznie Å‚atwiej obronic ni to ze to nie zlozylem pin.
Stanowisku banku, ze jemu jest łatwiej wyłapac proby uzycia karty na pin niz z podpisem mnie nie interesuje.

Data: 2011-02-01 18:33:58
Autor: kashmiri
Bezpieczne platnosci karta - PIN
WOJSAL <wojsal1@NOSPAM-gazeta.pl> dared to write:
[...]

Taką samą pewność, jak na to, że jutro Cię nie okradną na ulicy.

2. Po czym mogę poznać, że dany czytnik kart jest bezpieczny (np. nie ma
wmontowanego modułu kopiującego dane kart)?

Po niczym. Nie podrabia się czytników tak, żeby dało się poznać.

Znane są przypadki wmontowynia modułów kopiujących (bezprzewodowo - przez sieć GSM) jeszcze na etapie produkcji czytnika.

[...]

Działa w 99% przypadków, ale da się obejść.

   * Upewniamy siÄ™, że sprzedawca zwraca nam kartÄ™ wraz z kopiÄ… dowodu
kasowego.

I co?

   * Pilnujemy karty, pamiÄ™tajÄ…c o kieszonkowcach.

Genialne, nigdy bym na to nie wpadł.

   * Nie zostawiamy karty w samochodzie.

Czy to kolejny "bank nie dla idiotów"?

[...]

W teorii istnieje niezerowa szansa śmierci od uderzenia meteorytu (co roku kilka-kilkanaście przypadków).

Teoretycznie, każda transakcja to ryzyko utraty danych z karty - bezpieczniej jest karty w ogóle nie mieć albo przynajmniej nigdy nie wyjmować z sejfu.

Statystycznie, 99.9999% autoryzacji przebiega bez fraudów.

Jest to o tyle istotne, że banki nie honoruja reklamacji transakcji
autoryzowanych przez PIN.

Nieprawda. Banki są zobowiązane honorować reklamacje wszystkich transakcji, których nie autoryzował użytkownik karty (bezpośrednio lub przez nieuwagę, np. ujawniając PIN osobom trzecim). Z tym, że dowiedzenie winy użytkownika jest obowiązkiem banku.

A nie każda utrata PINa musi być przecież z
winy użytkownika karty.

Słusznie, patrz teoria wyżej. Jeśli praktyka banku odbiega od teorii, tym gorzej dla banku (oczywiście jeśli trafi na inteligentnego klienta).

k.

Data: 2011-02-01 16:01:57
Autor: witek
On 2/1/2011 11:33 AM, kashmiri wrote:
> [...]
Nieprawda. Banki są zobowiązane honorować reklamacje wszystkich transakcji, których nie autoryzował użytkownik karty (bezpośrednio lub przez nieuwagę, np. ujawniając PIN osobom trzecim).

Nie mamy panskiego plaszcza i co nam pan zrobi.

Data: 2011-02-01 14:43:11
Autor: MK
On 1 Lut, 23:01, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:

> Nieprawda. Banki s± zobowi±zane honorowaæ reklamacje wszystkich transakcji, których nie autoryzowa³ u¿ytkownik karty (bezpo¶rednio lub przez nieuwagê, np. ujawniaj±c PIN osobom trzecim).

Nie mamy panskiego plaszcza i co nam pan zrobi.

Zawsze tak moga powiedziec, to nie ma zadnego zwiazku w PINem. Ja mam
np. taka sytuacje z Cyfrowym Centrum Serwisowym S.A., ktore jest
autoryzowanym serwisem Toshiba Corporation. Powiedzieli mi, ze maja w
d*** pisemna gwarancje. Teraz musze angazowac Rzecznika Konsumenta,
UOKiK i pewnie pisac do CEO Toshiby. Jak nic nie zadziala to z ciezkim
sercem bede musial zaangazowac nasz panstwowy aparat sprawiedliwosci i
zapewne czekac cale lata na rozstrzygniecie...

MK

Data: 2011-02-01 16:57:11
Autor: witek
On 2/1/2011 4:43 PM, MK wrote:
[...]

to tez napisalem na samym poczatku, ze to wszystko jest tyle warte ile chec banku do zwrotu kasy. I trzeba szukac takiego banku, ktory ma troszke dluzsza praktyke w kontaktach biznesowych  z klientami niz bank.pl

I przede wszystkim wyrzucic wszystkie karty, ktore wymagaja PIN do tansakcji innych niz wyp³ata gotówki z bankomatu, szczególnie je¶li bank choc jednym s³owem zaj±kn±³ sie, ze moze transakcji z PIN nie uznaæ.

Data: 2011-02-04 23:26:16
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 1 Feb 2011, witek wrote:

I przede wszystkim wyrzucic wszystkie karty, ktore wymagaja PIN do tansakcji innych niz wyp³ata gotówki z bankomatu,

  Moje krytyczne stanowisko wobec kart, a *szczególnie* powszechnej
w .pl metody polegaj±cej na zabieraniu karty klientowi z rêki
wyra¿a³em wielokroæ, wiêc tylko dla porz±dku nie zaprzeczê ;)

szczególnie je¶li bank choc jednym s³owem zaj±kn±³ sie, ze moze transakcji z PIN nie uznaæ.

  Ale tu czego¶ nie rozumiem - chyba negacja Ci nie wysz³a.
  Tak d³ugo, jak d³ugo bank *NIE* uznaje prawid³owo¶ci jakiej¶
autoryzacji, jest to uci±¿liwo¶æ dla klienta i byæ mo¿e
ryzyko zostawienia go w sytuacji umoczenia - zero kasy
i daleko od domu.
  Ale nie zagro¿enie dla jego konta.
  To "uznawanie" autoryzacji o podejrzanym autoramencie
stanowi ryzyko.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-02-04 17:58:39
Autor: witek
On 2/4/2011 4:26 PM, Gotfryd Smolik news wrote:

szczególnie je¶li bank choc jednym s³owem zaj±kn±³ sie, ze moze
transakcji z PIN nie uznaæ.

Ale tu czego¶ nie rozumiem - chyba negacja Ci nie wysz³a.

.... reklamacji transkacji ....

Data: 2011-02-02 00:14:17
Autor: kashmiri
Bezpieczne platnosci karta - PIN
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> dared to write:
[...]
przez nieuwagÄ™, np. ujawniajÄ…c PIN osobom trzecim).

Nie mamy panskiego plaszcza i co nam pan zrobi.

Dlatego piszę (dalej - czemu wyciąłeś?), że trzeba mieć trochę inteligencji.

k.

Data: 2011-02-01 17:19:35
Autor: witek
On 2/1/2011 5:14 PM, kashmiri wrote:
[...]

nie, tak ogolnie sie tylko odnioslem do zdania
"maja obowiazek" ,a "robiÄ… to" sa zwykle daleko od siebie.

Data: 2011-02-01 22:21:55
Autor: Borys Pogore³o
Bezpieczne platnosci karta - PIN
Dnia Tue, 1 Feb 2011 18:33:58 +0100, kashmiri napisa³(a):

W teorii istnieje niezerowa szansa ¶mierci od uderzenia meteorytu (co roku kilka-kilkana¶cie przypadków).

 Bzdura. Podaj ¼ród³a.

--
Borys Pogore³o
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2011-02-02 00:13:08
Autor: kashmiri
Bezpieczne platnosci karta - PIN
Borys Pogore³o <borys@pl.edu.leszno> dared to write:
Dnia Tue, 1 Feb 2011 18:33:58 +0100, kashmiri napisa³(a):

W teorii istnieje niezerowa szansa ¶mierci od uderzenia meteorytu (co roku kilka-kilkana¶cie przypadków).

Bzdura. Podaj ¼ród³a.

http://www.dba-oracle.com/news_meteor_strikes_may_hit_people.htm
http://blogs.discovermagazine.com/badastronomy/2008/10/13/death-by-meteorite

i masa innych.

Data: 2011-02-02 00:56:08
Autor: Borys Pogore³o
Dnia Wed, 2 Feb 2011 00:13:08 +0100, kashmiri napisał(a):

W teorii istnieje niezerowa szansa śmierci od uderzenia meteorytu (co roku kilka-kilkanaście przypadków).

Bzdura. Podaj źródła.

http://www.dba-oracle.com/news_meteor_strikes_may_hit_people.htm

 "It's interesting that these reports may be frauds and fakes, since none
of these reports has ever been verified as an actual meteorite strike."

http://blogs.discovermagazine.com/badastronomy/2008/10/13/death-by-meteorite

 "He calculated that any person’s lifetime odds of being killed by an
asteroid impact are about 1 in 700,000.".  Fajnie, znamy już szacunkowe prawdopodobieÅ„stwo.

i masa innych.

 ÅšmiaÅ‚o, szukaj dalej.

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2011-02-02 19:58:31
Autor: kashmiri
Bezpieczne platnosci karta - PIN
Borys Pogoreło <borys@pl.edu.leszno> dared to write:
[...]

Jak większość doniesień prasowych.

http://blogs.discovermagazine.com/badastronomy/2008/10/13/death-by-meteor
ite

"He calculated that any person’s lifetime odds of being killed by an
asteroid impact are about 1 in 700,000.". Fajnie, znamy już szacunkowe prawdopodobieństwo.

A jakie są szanse dla zbioru liczącego 700,000 osób? Dla 7,000,000? Dla 7,000,000,000?

i masa innych.

Śmiało, szukaj dalej.

Pamiętam - ale linku nie podam - parę lat temu Interia podawała o dwóch osobach - jednej w Australii - zabitych przez meteoryty (był bodaj rok 2003 czy coś koło tego). Oczywiście też można zakwestionować.

Biorąc pod uwagę, że upadki meteorytów są dość częstym zjawiskiem, nie widzę powodu, dla którego te kamienie nie miałyby akurat uderzać w ludzi.

k.

Data: 2011-02-02 20:16:54
Autor: Borys Pogore³o
Bezpieczne platnosci karta - PIN
Dnia Wed, 2 Feb 2011 19:58:31 +0100, kashmiri napisa³(a):

Fajnie, znamy ju¿ szacunkowe prawdopodobieñstwo.

A jakie s± szanse dla zbioru licz±cego 700,000 osób? Dla 7,000,000? Dla
7,000,000,000?

 Nadal znikome. Inaczej czytaliby¶my o takich przypadkach. Media uwielbiaj±
takie tematy.

Pamiêtam - ale linku nie podam - parê lat temu Interia podawa³a o dwóch
osobach - jednej w Australii - zabitych przez meteoryty (by³ bodaj rok
2003 czy co¶ ko³o tego). Oczywi¶cie te¿ mo¿na zakwestionowaæ.

http://fakty.interia.pl/newsroom/news/czy-meteoryt-trafi-nas-w-glowe,863529

 Zrani³. Dwie osoby na przestrzeni kilku lat.

 "Do tej pory nie zanotowano ¶miertelnego uderzenia meteorytem."

Bior±c pod uwagê, ¿e upadki meteorytów s± do¶æ czêstym zjawiskiem, nie
widzê powodu, dla którego te kamienie nie mia³yby akurat uderzaæ w
ludzi.

 Jak widaæ - nie uderzaj±. Po prostu siê przyznaj, ¿e paln±³e¶ tekst rodem
z "Faktu".

--
Borys Pogore³o
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2011-02-04 17:27:59
Autor: S³awomir Szysz³o
Bezpieczne platnosci karta - PIN
Dnia Wed, 2 Feb 2011 20:16:54 +0100, Borys Pogore³o <borys@pl.edu.leszno>
wklepa³(-a):

[...]

Uderzaj±. Ale bardzo rzadko, za to z takim efektem, ¿e nadrabiaj± statystykê za
kilkadziesi±t milionów lat wstecz. :)

--
S³awomir Szysz³o

Data: 2011-02-06 00:44:20
Autor: Borys Pogore³o
Bezpieczne platnosci karta - PIN
Dnia Fri, 04 Feb 2011 17:27:59 +0100, S³awomir Szysz³o napisa³(a):

 Na razie tylko na filmach ;)
 (i niech tak zostanie)

--
Borys Pogore³o
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2011-02-06 10:29:01
Autor: S³awomir Szysz³o
Bezpieczne platnosci karta - PIN [OT]
Dnia Sun, 6 Feb 2011 00:44:20 +0100, Borys Pogore³o <borys@pl.edu.leszno>
wklepa³(-a):

[...]

Niestety nie tylko na filmach. Dawno ¿adnego nie by [connection reset by peer]

--
S³awomir Szysz³o

Data: 2011-02-06 09:35:51
Autor: Rafa³
W dniu 2011-02-02 20:16, Borys Pogore³o pisze:
  Jak widaæ - nie uderzaj±. Po prostu siê przyznaj, ¿e paln±³e¶ tekst rodem
z "Faktu".

Mnie minê³o o jakie¶ 3 metry. I nie zamierzam dyskutowaæ czy by³o to szybko pêdz±ce zamarzniête gówno wyrzucone z samolotu.

--
Raf

Data: 2011-02-06 12:05:47
Autor: MarekZ
Bezpieczne platnosci karta - PIN
U¿ytkownik "Rafa³" <adres@moj.invalid> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:4d4e5d67$0$2443$65785112@news.neostrada.pl...

Mnie minê³o o jakie¶ 3 metry. I nie zamierzam dyskutowaæ czy by³o to szybko pêdz±ce zamarzniête gówno wyrzucone z samolotu.

Meteoryt od gówna ³atwo odró¿niæ po szybko¶ci spadania (gówno znacznie wolniej, nawet mini-krateru nie zrobi) oraz temperaturze (gówno znacznie zimniejsze) no i ¶wieceniu (gówno nie ¶wieci). Tak wiêc nie ma w takim przypadku za bardzo miejsca na w±tpliwo¶ci.

Data: 2011-02-06 16:50:43
Autor: Borys Pogore³o
Bezpieczne platnosci karta - PIN
Dnia Sun, 06 Feb 2011 09:35:51 +0100, Rafa³ napisa³(a):

  Jak widaæ - nie uderzaj±. Po prostu siê przyznaj, ¿e paln±³e¶ tekst rodem
z "Faktu".

Mnie minê³o o jakie¶ 3 metry.

 Trafiaj±cych czwórki i pi±tki w totka te¿ jest sporo ;)

I nie zamierzam dyskutowaæ czy by³o to szybko pêdz±ce zamarzniête gówno wyrzucone z samolotu.

 Z samolotami to akurat urban legend, nieczysto¶ci s± wysysane na lotnisku
ze zbiorników.

 Rozumiem, ¿e nie szuka³e¶ tego, skoro teraz nie wiesz co to by³o? B³±d.
Meteoryty s± sporo warte.

--
Borys Pogore³o
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2011-02-06 17:05:10
Autor: Rafa³
W dniu 2011-02-06 16:50, Borys Pogore³o pisze:
  Rozumiem, ¿e nie szuka³e¶ tego, skoro teraz nie wiesz co to by³o? B³±d.
Meteoryty s± sporo warte.

Pierwsz± moj± my¶l± by³o, sk±d ten gwizd i jakim cudem to nabra³o takiego pêdu lec±c z 10 piêtra. Rozprys³o siê na betonie. Wiêc jak ju¿ odrzuci³em na drugi dzieñ my¶l, ¿e s±siedzi przygotowali zamach to pozostaje tylko jedna ewentualno¶æ.

--
Raf

Data: 2011-02-06 17:42:36
Autor: Borys Pogore³o
Bezpieczne platnosci karta - PIN
Dnia Sun, 06 Feb 2011 17:05:10 +0100, Rafa³ napisa³(a):

[...]

 No bez ¿artów, meteoryt poszatkowa³by ten beton.

Wiêc jak ju¿ odrzuci³em na drugi dzieñ my¶l, ¿e s±siedzi przygotowali
zamach to pozostaje tylko jedna ewentualno¶æ.

 Raczej komu¶ co¶ spad³o z balkonu. Przy spadku z 10 piêtra na poziomie
ziemi mia³oby ju¿ prêdko¶æ w okolicach 22 m/s.

--
Borys Pogore³o
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2011-02-02 08:40:30
Autor: WOJSAL
W dniu 01.02.2011 18:33, kashmiri pisze:
[...]

I tego się obawiałem.

2. Po czym mogę poznać, że dany czytnik kart jest bezpieczny (np. nie ma
wmontowanego modułu kopiującego dane kart)?

Po niczym. Nie podrabia się czytników tak, żeby dało się poznać.

Myslałem o jakichś plombach...

Znane są przypadki wmontowynia modułów kopiujących (bezprzewodowo - przez sieć GSM) jeszcze na etapie produkcji czytnika.

Tego też się obawiałem.

Czy to kolejny "bank nie dla idiotów"?

Takie odnoszę wrażenie. Dodam, że jest to drugi co do wielkości bank w
Polsce (ten z bykiem). A chyba tak jest, że im większy bank tym bardziej
badziewiasta i oferta i obsługa klienta.

[...]

Nie jestem pewien tego, czy w tym przypadku ja nie muszę udowadniac, że
nikomu nie dałem PINa, "nie trzymałem karty w samochodzie" (bo gdzie
indziej to chyba moge ;) itp

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2011-02-02 12:55:10
Autor: xbartx
Dnia Wed, 02 Feb 2011 08:40:30 +0100, WOJSAL napisał(a):

Takie odnoszę wrażenie. Dodam, że jest to drugi co do wielkości bank w
Polsce (ten z bykiem). A chyba tak jest, że im większy bank tym bardziej
badziewiasta i oferta i obsługa klienta.

Możesz przecież wymieniać bank z nazwy. Po co tam konspiracja? ;)

--
xbartx

Data: 2011-02-02 15:04:00
Autor: WOJSAL
W dniu 02.02.2011 13:55, xbartx pisze:

Możesz przecież wymieniać bank z nazwy. Po co tam konspiracja? ;)

Nie wyciagniesz ode mnie tego, ze chodzi o PeKaO SA.
;)

Pozdrawiam,
Wojtek

Bezpieczne platnosci karta - PIN