Bezpieczny komputer

Data: 2013-04-01 15:33:05
Autor: Borneq
Bezpieczny komputer
Użytkownik "Borneq" <borneq@antyspam.hidden.pl> napisał w wiadomości news:kja0au$nnr$1node1.news.atman.pl...
- płyta zworkowa, aby zapis do biosu był tylko gdy ustawię ręcznie, a żaden wirus nie mógł

Oto co jest napisane w słowniku:
http://slownikkomputerowy.pl/hasla/p/plyta-bezzworkowa.aspx
"Większość płyt głównych pozwala ustawiać wiele parametrów, takich jak wielkość napięcia płynącego do procesora czy częstotliwość taktowania procesora za pomocą zworek. Na płytach bezzworkowych konfigurację taką wykonuje się, używając specjalnego programu zawartego w BIOS-ie. Rozwiązanie takie jest bardziej eleganckie i znacznie wygodniejsze dla użytkownika, który nie musi otwierać obudowy komputera i wertować instrukcji z opisem zworek na płycie głównej, by zmienić jej ustawienia"

Więc dowiadujemy się że rozwiązanie takie jest jelegantsze, a czemu?
Czy wygodniejsze? A czemu po złożeniu kompa zmieniać parametry? A skoro program może zmienić ustawienia to może zrobić to każdy wirus spalająć komputer.

Data: 2013-04-02 15:17:47
Autor: Michoo
Bezpieczny komputer
On 01.04.2013 15:33, Borneq wrote:
Więc dowiadujemy się że rozwiązanie takie jest jelegantsze, a czemu?

Bo użytkownik widzi co ustawia. Nie ma ryzyka, że nie trafi w któryś kołek i usmaży procesor. Bo nie trzeba wertować instrukcji i liczyć pinów. Bo nie ryzykuje się zwarcia na płycie za pomocą zegarka. Bo soft pilnuje, żeby użytkownik nie zepsuł. etc.

Czy wygodniejsze? A czemu po złożeniu kompa zmieniać parametry? A skoro
program może zmienić ustawienia to może zrobić to każdy wirus spalająć
komputer.

Widzę, że jesteś specjalistą. Tylko po kiego chuja zadajesz pytania w takim razie skoro masz taką rozległą wiedzę?

Słyszałeś kiedykolwiek o "spalonym komputerze" gdzie indziej niż w bajce?

Michoo

Data: 2013-04-02 15:42:26
Autor: h.w.d.p.
Bezpieczny komputer
Tylko po kiego chuja zadajesz pytania w
takim razie skoro masz taką rozległą wiedzę?

a wez sprawdz o co on zapytal w pierwszym poscie.

Data: 2013-04-03 03:24:04
Autor: Michoo
Bezpieczny komputer
On 02.04.2013 15:42, h.w.d.p. wrote:
Tylko po kiego chuja zadajesz pytania w
takim razie skoro masz taką rozległą wiedzę?

a wez sprawdz o co on zapytal w pierwszym poscie.

Między innymi:
- płyta zworkowa, aby zapis do biosu był tylko gdy ustawię ręcznie, a żaden wirus nie mógł
- ustawianie zworkowe prędkości taktowania, aby wirus nie mógł ustawić za dużej i przegrzać procesora

co świadczy o tym, że nie ma w ogóle pojęcia jak działa komputer, ale ma bardzo szczególne wymagania co do sposobu jego działania.

Nawet w kompach "zworkowych" nie licząc tych naprawdę starych (gdzie zworki konfigurowały bezpośrednio PLL czy sprzężenie stabilizatora co było dość groźne dla sprzętu w razie pomyłki) zworki były odczytywane przez soft w biosie i działały na tym samym poziomie co dane z EEPROM. Zmieniając BIOS można było te zworki całkowicie zignorować. Ich istnienie było podyktowane chyba tym, że "ryzykowne" operacje wymagały otwarcia obudowy. W nowym sprzęcie są umieszczone zabezpieczenia, tak, że właściwie nie da się go popsuć inaczej niż uniemożliwiając uruchomienie (a na to wystarczy wymiana biosu), bo:
- przegrzejesz - zwolni, albo się w ogóle zatrzyma
- dasz za duże napięcie - stanie, a płyta nie jest w stanie dać napięcia niebezpiecznego dla dedykowanych typów procesorów, jedynie powodujące niestabilną pracę
- przetaktujesz - zawiesi siÄ™
etc

Michoo

Data: 2013-04-03 03:51:24
Autor: h.w.d.p.
Bezpieczny komputer
<cut pierdoly>

nie o to mi chodzilo, no ale juz niewazne. chlop zadal pytanie, a nie napisal ze na czyms sie zna.

Data: 2013-04-03 04:25:04
Autor: Michoo
Bezpieczny komputer
On 03.04.2013 03:51, h.w.d.p. wrote:
<cut pierdoly>

nie o to mi chodzilo, no ale juz niewazne. chlop zadal pytanie, a nie
napisal ze na czyms sie zna.

Chłop zadał pytanie o "X, aby Y", "Z aby Ź", gdzie zarówno Y jak i Ź to kompletne bzdury. Do tego oczekiwanie X i Z to nieuzasadniona bzdura. Natomiast Y i Ź mają sugerować, że "zna się, bo zna poważne zagrożenia". Jeszcze pyta "co za problem napisać".

Ergo albo trolling albo lamerstwo czystej wody.

Michoo

Data: 2013-04-03 09:20:36
Autor: Borneq
Bezpieczny komputer
Użytkownik "Michoo" <michoo_news@vp.pl> napisał w wiadomości news:kjg0rk$mo0$1mx1.internetia.pl...
że właściwie nie da się go popsuć inaczej niż uniemożliwiając uruchomienie (a na to wystarczy wymiana biosu), bo:

To całe szczęście, ale gdyby były zworki, zapisu do biosu, to i wymiana biosu byłaby niepotrzebna. Zresztą, czy tak często bios się programuje? Jeśli już ktoś chce programować, to mógłby otworzyć obudowę.

Data: 2013-04-03 22:45:08
Autor: JoteR
Bezpieczny komputer
"Borneq" napisał:

Zresztą, czy tak często bios się programuje?

W DELL-ach i owszem. Jest to standardowa (zalecana przez producenta, wypuszczającego taśmowo nowe BIOS-y) metoda leczenia rozmaitych bolączek niespotykanych w zwykłych składakach ;->

Jeśli już ktoś chce programować, to mógłby otworzyć obudowę.

I tak we wszystkich kilkudziesięciu czy kilkuset komputerach w we firmie ;->

JoteR

Data: 2013-04-04 00:57:04
Autor: RadoslawF
Bezpieczny komputer
Dnia 2013-04-03 22:45, U¿ytkownik JoteR napisa³:

Zreszt±, czy tak czêsto bios siê programuje?

W DELL-ach i owszem. Jest to standardowa (zalecana przez producenta, wypuszczaj±cego ta¶mowo nowe BIOS-y) metoda leczenia rozmaitych bol±czek niespotykanych w zwyk³ych sk³adakach ;->

Je¶li ju¿ kto¶ chce programowaæ, to móg³by otworzyæ obudowê.

I tak we wszystkich kilkudziesiêciu czy kilkuset komputerach w we firmie ;->

Co to za firma i co za komputery ¿e trzeba we wszystkich BIOS
podmieniaæ.

Pozdrawiam

Data: 2013-04-04 08:20:54
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Bezpieczny komputer
Dnia 2013-04-04, o godz. 00:57:04
RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> napisa³(a):

> [...]

> firmie ;->

Co to za firma i co za komputery ¿e trzeba we wszystkich BIOS

Ró¿na - bo okazuje siê ¿e kupi³o siê kilkaset desktopów a one maj± wadê
ujawniaj±ca siê po pewnym czasie któr± aktualizacja BIOS-a usuwa.
Mia³em kiedy¶ partiê Delli (nie pomnê niestety modelu) które
mia³y spierniczone porty USB 3.0 które losowo dzia³a³y albo i nie. Porty
nie dzia³a³y z wiêkszymi pendrive-ami. Pod³±czenie takowego
powodowa³o ¿e port móg³ ³adowaæ urz±dzenie ale komunikacja na nim
umiera³a. Nie by³a to wada na poziomie OS-a czy sterownika. Aktualizacja
BIOS pomog³a na to. Inna sprawa ¿e robi³ to technik Della w ramach
gwarancji.

Zdrówko

Data: 2013-04-05 06:00:04
Autor: Borneq
Bezpieczny komputer
U¿ytkownik "Maciek Babcia Dobosz" <babcia@jewish.org.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:20130404082054.2e540cfebabcia-workstation...
Mia³em kiedy¶ partiê Delli (nie pomnê niestety modelu) które
mia³y spierniczone porty USB 3.0 które losowo dzia³a³y albo i nie. Porty

Zaczynam rozumieæ dlaczego programowanie biosu bezzworkowo mo¿e byæ lepsze

Data: 2013-04-02 16:55:37
Autor: tad
Bezpieczny komputer
Borneq wrote:

A skoro program może zmienić ustawienia to może zrobić
to każdy wirus spalająć komputer.

Powiedz jeszcze ile takich przypadkow miales lub o ilu takich
slyszales, ze naprawde sie wydarzyly.

--
tad

Bezpieczny komputer