Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Bieg艂y s膮dowy: nie trzeba jecha膰 dd r po drugiej stronie jezdni

Bieg艂y s膮dowy: nie trzeba jecha膰 dd r po drugiej stronie jezdni

Data: 2009-04-05 16:11:52
Autor: mocniak
Bieg艂y s膮dowy: nie trzeba jecha膰 dd r po drugiej stronie jezdni
U偶ytkownik mocniak napisa艂:
[...]

I jeszcze troch臋 matematyki. Jedn膮 z cz臋艣ci sprawy by艂a kolizja rowerzysty z samochodem, kt贸ry zjecha艂 na pas rowerzyst贸w i gwa艂townie zahamowa艂.

"Je偶eli rowerzysta porusza艂 si臋 z pr臋dko艣ci膮 rz臋du 25km/h, to w ci膮gu sekundy pokonywa艂 odcinek drogi rz臋du 7m/s. Je偶eli wi臋c hamowanie samochodu by艂o z odleg艂o艣ci rz臋du 5m przed rowerem, to rowerzysta, na tak kr贸tkim odcinku drogi, nie by艂 w stanie zatrzyma膰 roweru. Przy pr臋dko艣ci rz臋du 25km/h, przy jednoczesnym u偶yciu dw贸ch hamulc贸w przedniego i tylnego (op贸藕nienie hamowania a_max = 3,8m/s^2), w czasie bardzo szybkiej reakcji kieruj膮cego, rz臋du 0,6s, rowerzysta jest w stanie zatrzyma膰 sw贸j rower na odcinku powy偶ej 11m. Znacznie skuteczniejszym w takim przypadku bywa skr臋t kierownic膮 i pr贸ba omini臋cia przeszkody, poniewa偶 taki manewr wykonany z regu艂y,  jako odruch, zachodzi w czasie znacz膮co kr贸tszym ni偶 rozpocz臋cie manewru hamowania i narastanie si艂y hamowania od zera do warto艣ci maksymalnej, prowadz膮cej cz臋sto do zablokowania k贸艂."

Nooo, tu bym troch臋 popolemizowa艂. Chyba lepszym opisaniem zaistnia艂ej sytuacji by艂oby por贸wnanie dr贸g hamowania bior膮ce pod uwag臋 r贸偶nic臋 mi臋dzy maksymalnym op贸藕nieniem samochodu i roweru. Tu si臋 chyba zak艂ada, 偶e samoch贸d zatrzymuje si臋 w miejscu w zerowym czasie w odleg艂o艣ci 5m przed rowerzystami.

--
Mocniak

Bieg艂y s膮dowy: nie trzeba jecha膰 dd r po drugiej stronie jezdni

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona