Bigosowanie Bronka ze spalonych WSI

Data: 2010-12-15 17:06:12
Autor: u2
Bigosowanie Bronka ze spalonych WSI
... w hameryce :

http://fotoszop.salon24.pl/258736,to-bylo-wspaniale-przemowienie-nikt-nie-mial-szansy-zasnac

"呕eby by艂o jasne, ja tu rozmawia艂em z Pani膮 [t艂umaczk膮 - KaNo]. Ja
jestem z wykszta艂cenia historykiem, wi臋c na wszeli wypadek powiem, jak
to naprawd臋 w praktyce wygl膮da艂o. By艂y w polskim sejmie trzy fazy
dochodzenia do decyzji politycznych. Pierwsza faza to by艂a faza
zg艂aszania pogl膮d贸w. Ka偶dy m贸g艂 sobie zg艂osi膰, jaki chcia艂. Druga faza
to by艂a faza ucierania pogl膮d贸w. Nie wiem, jak to pani t艂umaczka
przet艂umaczy na angielski, ale ucieranie to jest co艣 jak w wielkim
tyglu, je偶eli trze si臋, a偶 si臋 zrobi jednolita masa. Ucierano pogl膮dy
przez d艂ugotrwa艂a dyskusj臋. Ale je艣li to nie pomog艂o i niech cho膰by
jedna osoba niezdecydowana albo przeciwna, to mog艂a wsta膰 na sali
parlamentu polskiego, krzykn膮膰 liberum veto i czym pr臋dzej uciec.
Zrywa艂a w ten spos贸b sejm. Wi臋c polska szlachta wymy艣li艂a trzeci膮 faz臋
dzia艂ania. To by艂a faza bigosowania. Jak pani t艂umaczka to przet艂umaczy,
nie wiem. Bigos to szczeg贸lne, specyficzne danie. Kapusta siekana i
siekane mi臋so d艂ugotrwale gotowane. No wi臋c trzecia faza - siekanie,
bigosowanie polega艂o na to, 偶e krewka szlachta chwyta艂a za szable i
takiego, kt贸ry psu艂 ustr贸j pa艅stwa, kt贸ry psu艂 prawo, po prostu bra艂a na
szable, nim zd膮偶y艂 uciec. Wszystko dzia艂a艂o do roku 1562, kiedy
pierwszemu pos艂owi polskiemu uda艂o si臋 nie tylko krzykn膮膰 liberum veto,
ale uciec, nim si臋 szlachta zorientowa艂a, nim wzi臋艂a za szable pan
Sici艅ski, starosta upicki uciek艂 na Litw臋. I to by艂 pocz膮tek kryzysu.
Nie wiem, jak sobie z tym poradzi Unia Europejska, ale tam jest liberum
veto i od czasu do czasu trzeba bra膰 si臋 za bigosowanie.鈥"

Data: 2010-12-15 17:14:10
Autor: brat_olin
Bigosowanie Bronka ze spalonych WSI
"u2" <u_2@o2.pl> wrote
.. w hameryce :

http://fotoszop.salon24.pl/258736,to-bylo-wspaniale-przemowienie-nikt-nie-mial-szansy-zasnac

"Zeby bylo jasne, ja tu rozmawialem z Pania [tlumaczka - KaNo]. Ja
jestem z wyksztalcenia historykiem, wiec na wszeli wypadek powiem, jak
to naprawde w praktyce wygladalo. Byly w polskim sejmie trzy fazy
dochodzenia do decyzji politycznych. Pierwsza faza to byla faza
zglaszania poglad體. Kazdy m骻l sobie zglosic, jaki chcial. Druga faza
to byla faza ucierania poglad體. Nie wiem, jak to pani tlumaczka
przetlumaczy na angielski, ale ucieranie to jest cos jak w wielkim
tyglu, jezeli trze sie, az sie zrobi jednolita masa. Ucierano poglady
przez dlugotrwala dyskusje. Ale jesli to nie pomoglo i niech chocby
jedna osoba niezdecydowana albo przeciwna, to mogla wstac na sali
parlamentu polskiego, krzyknac liberum veto i czym predzej uciec.

Podobne do bronkowego: "Woda ma to do siebie, ze sie wzbiera
- i splywa do Baltyku."

Gajowy jest full of himself, i przy ludziach...

--
Smart questions to stupid answers

Bigosowanie Bronka ze spalonych WSI