Bilet MPK kartami

Data: 2017-12-30 18:22:25
Autor: cef
Bilet MPK kartami
Wczoraj usłyszałem w radiu o planowanym uruchomieniu
  we Wrocławiu nowego systemu do zakupu biletów.
Opis znalazłem tutaj:
http://antyweb.pl/problem-z-zakupem-biletu-komunikacji-miejskiej-we-wroclawiu-wystarczy-karta-platnicza-juz-za-rok/

Niby miało działać już (od grudnia 2017) ale jest poślizg.

Zaintrygowało mnie jak przyłożenie karty do czytnika kontrolera
będzie mogło pokazywać, że nabyło się bilet lub nie?
Czy czytnik kontrolera będzie miał dostęp do danych bankowych z rachunku?
Czy karta będzie musiała być zarejestrowana w systemie MPK i tylko
czytnik widzi ją na liście transakcji?
Ktoś wie jak to mogłoby być technicznie zrealizowane?

Karta mogła by być zarejestrowana w systemie przewoźnika,
żeby od razu kasownik wiedział bez wybierania jakichś opcji
ile kasować, ale nie można też całkiem zrezygnować
z wyboru biletu (czy choćby ilości i rodzaju gdy jadę z kimś)

Data: 2017-12-30 18:14:34
Autor: PiteR
Bilet MPK kartami
cef pisze tak:

Zaintrygowało mnie jak przyłożenie karty do czytnika kontrolera
będzie mogło pokazywać, że nabyło się bilet lub nie?

Pokazuje czy kupiony tą kartą i czas zakupu.

Czy czytnik kontrolera będzie miał dostęp do danych bankowych z
rachunku?

Nie ale autobus tak, do salda i da odmowę przy braku środków. Nie polecam na zadupiu liczyć tylko na kartę. Karta może też nie zadziałać przy dostępnych środkach bo tak.

Czy karta będzie musiała być zarejestrowana w systemie
MPK i tylko czytnik widzi ją na liście transakcji?

Nie. Można używać wielu kart. Obciążenia pokażą się w historiach rachunków banków.

ale nie można też całkiem zrezygnować
z wyboru biletu (czy choćby ilości i rodzaju gdy jadę z kimś)

Można zrezygnować. Beep. Pobiera 3zł i koniec. Ktoś niech użyje swojej karty.

--
Piotrek

Let me see your war face.

Data: 2017-12-30 22:04:58
Autor: cef
Bilet MPK kartami
W dniu 2017-12-30 o 19:14, PiteR pisze:
cef pisze tak:

Zaintrygowało mnie jak przyłożenie karty do czytnika kontrolera
będzie mogło pokazywać, że nabyło się bilet lub nie?

Pokazuje czy kupiony tą kartą i czas zakupu.

Czas zakupu i kwotę to ma z wykazu w autobusie,
ale jak odczytuje z przyłożenia numer karty?
Tak jak normalny terminal?

[...]

Wrocław to nie aż takie zadupie :-)
ale jeśli nie będzie innej opcji zakupu, to sorry Batory

ale nie można też całkiem zrezygnować
z wyboru biletu (czy choćby ilości i rodzaju gdy jadę z kimś)

Można zrezygnować. Beep. Pobiera 3zł i koniec. Ktoś niech użyje swojej
karty.

A jak rozpozna uprawnionych do ulgowych - studentów czy uczniów?

Data: 2017-12-30 21:29:09
Autor: PiteR
Bilet MPK kartami
cef pisze tak:

Zaintrygowało mnie jak przyłożenie karty do czytnika kontrolera
będzie mogło pokazywać, że nabyło się bilet lub nie?

Pokazuje czy kupiony tą kartą i czas zakupu.

Czas zakupu i kwotę to ma z wykazu w autobusie

nie po to ma terminal żeby grzebać w autobusie
i przepychać się przez tłum.

ale jak odczytuje z przyłożenia numer karty?
Tak jak normalny terminal?

no łazi z takim ekranikiem czerwone zielone

Wrocław to nie aż takie zadupie :-)
ale jeśli nie będzie innej opcji zakupu, to sorry Batory

Miałem na myśli zadupie np Londynu jak Sidcup czy Dagenham ;)
Gotówki kierowca nie przyjmuje. Karty Oyster nie ma gdzie doładować
a czarni bracia wychodzą właśnie na wieczorny patrol.

[...]

Nie rozpozna bo to spowolni ideę szybkiego płacenia. Być może ulgowi dostana rabat od systemu na koniec dnia obciążenie do banku. To beda sie jednak rejestrować na stronie MPK.

--
Piotrek

Let me see your war face.

Data: 2017-12-31 08:33:15
Autor: PiteR
Bilet MPK kartami
cef pisze tak:

Systemy, które opisujesz, to systemy z wewnetrznym
sposobem rozliczania. Czyli karta systemowa na ileś tam przejazdów
wg jakiejś tam taryfy kupiona w jakikolwiek sposób.
I ona się komunikuje z bramką w metrze czy autobusie
szybko. Pytałem o co innego

Wydawało mi się, że pytałeś o płacenie kartą bankomatową lub kredytową.

--
Piotrek

Let me see your war face.

Data: 2017-12-31 13:59:43
Autor: cef
Bilet MPK kartami
W dniu 2017-12-31 o 09:33, PiteR pisze:
cef pisze tak:

[...]

Tak, ale odniosłem wrażenie, że opisujesz coś innego.

Data: 2017-12-31 08:33:44
Autor: cef
Bilet MPK kartami
W dniu 2017-12-30 o 22:29, PiteR pisze:

[...]

szybko. Pytałem o co innego, ale Olo już wyjaśnił.

Data: 2017-12-30 22:50:50
Autor: Animka
Bilet MPK kartami
cef pisze tak:

[...]

Automat nie wybiera. To Ty wybierasz bilet jaki chcesz kupić.
Ja nie kupuje biletów w autobusie ani nie doładowywuję karty, bo jak kierowca szarpnie autobusem to można wylądować na drugim końcu autobusu. Wiele młodych ludzi kupuje bilet posługując się telefonem. Pewnie maja jakieś aplikacje w telefonie zainstalowane, ale mnie to nie interesuje. Chyba, że miałabym 3 ręce (bo jedna muszę się trzymać drąga na wszelki wypadek).

--
animka

Data: 2017-12-30 22:48:40
Autor: J.F.
Bilet MPK kartami
Dnia Sat, 30 Dec 2017 18:14:34 GMT, PiteR napisał(a):
Czy czytnik kontrolera będzie miał dostęp do danych bankowych z
rachunku?

Nie ale autobus tak, do salda i da odmowę przy braku środków. Nie

Pewnie nie do salda, tylko do autoryzacji tych 3 zl.

polecam na zadupiu liczyć tylko na kartę. Karta może też nie zadziałać przy dostępnych środkach bo tak.

Te wroclawskie (Mennica Polska) zawsze dzialaja, nawet jak karta
zgubiona/skradziona i zastrzezona :-)

Ja tam widze jeszcze jeden problem - bilety mamy czasowe, np 30
minutowe. To kontroler bedzie musial miec dostep do czytnikow z innego
pojazdu, lub do zbiorczego systemu.

J.

Data: 2017-12-30 23:40:41
Autor: PiteR
Bilet MPK kartami
J.F. pisze tak:

Nie ale autobus tak, do salda i da odmowę przy braku środków.

Pewnie nie do salda, tylko do autoryzacji tych 3 zl.

Jeśli ma się mniej niż opłata w autobusie 1.5 to odmowa
a w metrze saldo poniżej 1.5 odmowa, powyżej 1.5 wpuszcza i chyba  nieuzgodniony debet robi.

Debetu nie trenowałem odmowy owszem :)

--
Piotrek

Let me see your war face.

Data: 2017-12-30 23:14:55
Autor: Olo
Bilet MPK kartami
W dniu 2017-12-30 o 18:22, cef pisze:
[...]

Jak masz telefon z czytnikiem NFC do ściągnij sobie programik ze sklepu play, dołóż telefon do karty płatniczej (obsługującej płatności zbliżeniowe) a zobaczysz ile danych udostępnia karta. Wystarczy więc odpowiedni program w czytniku u kanara, który połączy dane z informacji przechowywanych przez kasownik z danymi które będzie widział na karcie płatniczej i będzie wiadomo ile zapłaciłeś i kiedy wsiadłeś do komunikacji. Nie jest w ogóle potrzebna kanarowi komunikacja z bankiem. Wybór kwoty za jaką kupujesz bilet nastąpi na kasowniku a zapłacisz zbliżeniowo jak w biedronce...
Jak wypali to fajna rzecz, odpadnie latanie i szukanie czynnego kiosku z biletami zwłaszcza wieczorem i na zadupiu, gdzie nie ma automatu z biletami.

Olo

Data: 2017-12-31 08:29:15
Autor: cef
Bilet MPK kartami
W dniu 2017-12-30 o 23:14, Olo pisze:
[...]

OK, teraz jasne.

Wybór kwoty za jaką kupujesz bilet nastąpi na kasowniku a zapłacisz zbliżeniowo jak w biedronce...

Obawiam się, że nie będzie opcji wyboru.

Data: 2017-12-31 16:20:00
Autor: Olo
Bilet MPK kartami
W dniu 2017-12-31 o 08:29, cef pisze:

Obawiam się, że nie będzie opcji wyboru.

Musi być i to na kasowniku, bo np. będziesz chciał kupić na raz 5 biletów "normalnych" i 1 "ulgowy". Kartą możesz zapłacić ale na karcie nie masz możliwości wyboru jaka kwota ma być z niej ściągnięta.
Dotychczas znane mi rozwiązania polegają na tym, iż kasownik ma kilka przycisków pod którymi są zakodowane konkretne bilety, jest wyświetlacz i przycisk na zasadzie (suma) zapłać.
Olo.

Bilet MPK kartami