Bios czy plyta?

Data: 2009-11-18 12:43:09
Autor: Tajan
Bios czy plyta?
Witam!
Poradźcie czy uda się cokolwiek zrobić w takiej sytuacji:

-komputer z płytą MSI K7N2 (procesor Athlon XP 2600+). Klawiatura wpięta do PS/2.

-po uruchomieniu, z głośnika słychać terkot, jak gdyby wciśnięty był jakiś klawisz, niezależnie od tego, czy klawiatura jest podłączona, czy nie. Ekran monitora ciemny. Lampki na klawiaturze nie świecą. Próby użycia innych klawiatur - to samo.

-po wypięciu zasilania dysku twardego nadal słychać terkot ale na ekranie pojawia się tekst. Jednak nie są to normalne komunikaty, lecz próba zbootowania komputera za pomocą biosowego BootBlock'u. Klawiatura nadal nie działa.

- w tym momencie doszedłem do wniosku, że jest problem z Biosem i chyba zrobiłem błąd, bo zamiast spróbować uaktualnić BIOS z dyskietki, zresetowałem go za pomocą zworki.

- po zresetowaniu BIOSU terkot ustał i pojawia się normalny ekran startowy, ale procedura startowa zatrzymuje się na pierwszym ekranie i mam komunikat "CMOS checksum error" i "Press F1 to continue....". Ale klawiatura nadal nie działa i nie mogę nacisnąć ani F1, ani Delete, aby wejśc do BIOSU!

Czy da się w takie sytuacji coś zrobić? Np. w jakiś sposób uruchomić BootBlock'a i wgrać nowszą wersję Bios'u. A może dac sobie spokój i uznać, że płyta jest uszkodzona?

Pozdrawiam.

Data: 2009-11-18 13:46:20
Autor: Jacek Maciejewski
Bios czy plyta?
Dnia Wed, 18 Nov 2009 12:43:09 +0100, Tajan napisał(a):

Czy da się w takie sytuacji coś zrobić?

Może ruszy klawiatura USB? --
Jacek

Data: 2009-11-18 14:46:18
Autor: teddy
Bios czy plyta?
-- -- - Original Message -- -- - From: "Jacek Maciejewski" <jacmacwytnij@o2.pl>
Data: 2009-11-18 16:24:58
Autor: Jacek Maciejewski
Bios czy plyta?
Dnia Wed, 18 Nov 2009 14:46:18 +0100, teddy napisał(a):

Może ruszy klawiatura USB?

Nie ruszy :-(  Próbowałem. Należałoby przestawić odpowiednią opcję w
BIOS'ie. Tylko jak do niego wejść i ją przestawić? :-)

No tak, IMO w tej płycie defaultowo USB keyboard support jest disabled. Jak
zresetowałeś cmos to przerąbane. Przed tym mogło być ustawione na enabled,
trzeba było sprawdzić. Teraz bez wyjęcia i przeprogramowania biosu nic nie
zrobisz dalej. A na dobitkę wydaje mi się że to raczej nie jest awaria
biosu tylko czegoś innego i nawet naprawa biosu nie ruszy płyty.
--
Jacek

Data: 2009-11-18 18:02:49
Autor: Tajan
Bios czy plyta?

Użytkownik "Jacek Maciejewski" <jacmacwytnij@o2.pl> napisał w wiadomości news:12pqe1fl0z7xy$.kw6e4uzxowye$.dlg40tude.net...
[...]

Mam podobne podejrzenia, ale myślałem, że może uda się w jakiś automagiczny sposób "zepsuć" BIOS, aby znowu uakywnił się jego BootBlock. Wtedy bez problemu można by było zrobić uaktualnienie i tym samym mieć pewność, że płyta nadaje się na złom :-)

Tajan

Data: 2009-11-18 14:57:51
Autor: Papa Smurpfs
Bios czy plyta?
Órzytkownik "Tajan" napisał:
Czy da się w takie sytuacji coś zrobić? Np. w jakiś sposób uruchomić BootBlock'a i wgrać nowszą wersję Bios'u. A może dac sobie spokój i uznać, że płyta jest uszkodzona?

nie wiem jakie ta płyta ma możliwości, ale jeśli płyta obsługuje ładowanie biosu z syskietki/CD startowego to robisz startową dyskietkę/CD i nagrywasz na nią bios, oraz program flaszujący, odpalasz z niej płytę i uaktualniasz, gdy takiej możliwości nie masz to pozostaje opcja wyciągnięcia biosu i nagrania bo urządzeniem przeznaczonym do tego, albo jeśli dysponujesz kompem z podobną płytą główną (podobny czipset) to robisz to w ten sposób:
dobrego kompa odpalasz i wyciągasz z niego kość biosa w trakcie działania kompa, tą kość wkładasz do uszkodzonej płyty i komp z nią odpalasz, a następnie z odpalonego wyciągasz boios (wkładasz go spowrotem do dobrego) a wkładasz skasowany i s pod windowsa, czy dosa odpalasz program flaszujący i uaktualnias bios i po robocie:O)

Data: 2009-11-18 15:17:19
Autor: Tajan
Bios czy plyta?

Użytkownik "Papa Smurpfs" <Papo@hopsa.eu> napisał w wiadomości news:he0uvk$bc2$1atlantis.news.neostrada.pl...

[...]

Czy ta opcja zadzała w moim przypadku, czyli gdy nie jest zakończona procedura BIOS (nie dochodzi do próby wczytywania systemu z dysku)?

Tajan

Data: 2009-11-18 16:18:17
Autor: gebi
Bios czy plyta?
Użytkownik "Tajan" <tajan@interia.pl> napisał w wiadomości news:he109s$it1$1nemesis.news.neostrada.pl...

[...]

No cóż wypadałoby jeszcze wiedzieć jaką miałeś kolejność startu systemu, czy dyskietka lub CD było przed dyskami, bo inaczej to chyba nie uda Ci się w ten sposób.
Zawsze zostaje Ci jeszcze sposób drugi przedstawiony przez Papę, tzn. podmiana na żywca kości z BIOS-em. Robiłem tak kiedyś na płytce ECS K7S5A i metoda świetnie działa. Polecałbym jedynie przed uruchomieniem komputera sprawnego podważyć kość, tak aby nie było problemów z jej wyjęciem i żeby nie siłować się z nią wtedy gdy komputer już działa, tylko lekko podważyć i podmienić.

Data: 2009-11-18 18:13:10
Autor: Tajan
Bios czy plyta?

Użytkownik "gebi" <gebi_KASUJ_TO_@_I_TO_poczta.fm> napisał w wiadomości news:he13cd$l6r$1atlantis.news.neostrada.pl...
[...]

W razie czego, mógłym odpiąć "zbędne" napędy i tym samym wymusić start z dyskietki, ale problem jest w tym, że do startu systemu nie dochodzi, gdyż wcześniej trzeba nacisnąć klawisz F1 a klawiatura nie działa :-)

Zawsze zostaje Ci jeszcze sposób drugi przedstawiony przez Papę, tzn. podmiana na żywca kości z BIOS-em. Robiłem tak kiedyś na płytce ECS K7S5A i metoda świetnie działa.

Trochę ryzykowny sposób, bo można zostać z dwiema niesprawnymi maszynami :-) Ale jak nie znajdę innego sposobu, to spróbuję poszukać takiej płyty. Ale szanse na jej znalezienie są chyba niewielkie, bo sprzęt już nieco leciwy.

Tajan

Data: 2009-11-18 19:49:44
Autor: Jacek Maciejewski
Bios czy plyta?
Dnia Wed, 18 Nov 2009 18:13:10 +0100, Tajan napisał(a):

szanse na jej znalezienie są chyba niewielkie, bo sprzęt już nieco leciwy.

Popatrz na Allegro w dziale płyty uszkodzone. Duża szansa że znajdziesz.
--
Jacek

Data: 2009-11-18 20:17:28
Autor: Tajan
Bios czy plyta?

Użytkownik "Jacek Maciejewski" <jacmacwytnij@o2.pl> napisał w wiadomości news:se3kgjjyk59h$.119si5t4i4sp6$.dlg40tude.net...
Dnia Wed, 18 Nov 2009 18:13:10 +0100, Tajan napisał(a):

Popatrz na Allegro w dziale płyty uszkodzone. Duża szansa że znajdziesz.

Dobry pomysł! W tej chwili nie widzę, ale poobserwuję Allegro. A może trafi się okazja wśród sprawnych? :-)
W przypadku uszkodzonych istnieje ryzyko, że przyczyną usterki jest niesprawny BIOS.

Tajan

Data: 2009-11-18 17:16:17
Autor: Papa Smurpfs
Bios czy plyta?
Órzytkownik "Tajan" napisał:
Czy ta opcja zadzała w moim przypadku, czyli gdy nie jest zakończona procedura BIOS (nie dochodzi do próby wczytywania systemu z dysku)?

wiesz, może napierw podłącz zwykłą klawiaturę ps2, i dopiero wejdź do biosu,
ale jeśli faktycznie bios jakieś błędne sumy kontrolne wykrywa w biosie to musisz uaktualnić bios, nie wiem jak to się robi w twojej płycie, z dyskietką czu DC startowym robi się w momencie gdy bios jest na tyle zwalony że nie daje oznak życia, ale skoro u ciebie się odpala to po prostu wejdź do niego za pomocą klawiatury ps2 i pozmieniaj, uaktulanij, nie wiem co tam ta twoja płyta potrafi

Data: 2009-11-18 18:24:23
Autor: Tajan
Bios czy plyta?

-- -- - Original Message -- -- - From: "Papa Smurpfs" <Papao@zagurom.eu>
[...]

BIOS daje oznaki życia, jednak wymaga naciśnięcia klawisza, czego nie mogę
zrobić, bo klawiatura nie działa (ani na ps2, ani na usb). Lepiej było, gdy
był całkowicie zwalony, gdyż wtedy uaktywnił się jego BootBlock, który
pozwalał na start sytemu z dyskietki i tym samym jego flesh'owanie.
Niestety, nieroztropnie resetując przywróciłem ten Bios do życia :-)
Teraz szukam sposobu, aby go znowu zepsuć :-)

Tajan

Data: 2009-11-18 19:22:36
Autor: Papa Smurpfs
Bios czy plyta?
[...]

więc jeśli to wina biosu to masz dwa wyjścia:
1. zamówić gdzieś na allegro kość pamięci flash z wgranym biosem do twojej płyty (licząc na uczciwość sprzedawcy że faktycznie nagra ci ten bios a nie wyśle czystą kość:O)
2. dysponując drugą płytą z tym samym typem czipsetu przez podmianę kostek biosu, czyli przy wyłączonym zasilaniu podmieniasz dobry bios w miejsce złego, odpalasz płytę z tym biosem, a następnie przy załaczonym zasilaniu wyjmujesz dobry bios a wkładasz zły, i teraz już uruchamiasz program flaszujący z tego co tam masz i uaktualniasz i po wszystkim, ale musisz to sobie najpierw przećwiczyć na sucjo wyjmowanie tej kości, bo musisz to tak zrobić, żeby przy włączonym zasilaniu tak tą kość wyjąć żeby nie zrobić zwarcia, ani nie zetknąć ze sobą nużek kości, ale jak masz przynajmniej jedną prawą rękę to jest to proste:O)

Data: 2009-11-18 19:52:42
Autor: Tajan
Bios czy plyta?

Użytkownik "Papa Smurpfs" <Papao@zagurom.eu> napisał w wiadomości news:he1e3i$f9s$1atlantis.news.neostrada.pl...
[...]
W ostateczności, jeżeli uda mi się znaleźć inną płytę (i właściciel będzie skłonny mi jej użyczyć :-) ) wypróbuję drugi sposób. Z pierwszym mam kłopot, gdyż nie wiem, jakiego BIOS'u użyć :-)  Teoretycznie jest to płyta taka, jak tutaj:
http://pl.msi.com/index.php?func=proddesc&maincat_no=1&cat2_no=&cat3_no=&prod_no=519#
Jednak BIOS zgłasza mi się, jako wersja 5.3 z tej:
http://pl.msi.com/index.php?func=proddesc&maincat_no=1&cat2_no=&cat3_no=&prod_no=546
Niestety, komputer zmieniał właścicieli i nie można ustalić, czy jest efekt wcześniejszego flash'owania, czy może jest to BIOS fabryczny. Należałoby nieco poeksperymentować :-)

Tajan

Data: 2009-11-18 20:18:47
Autor: Wiesław
Bios czy plyta?
Dnia 18-11-2009 o 12:43 Tajan napisał na pl.comp.pecet:

[...]

Tak z ciekawości. Sprawdzałeś napięcie baterii na płycie ? Przy napięciu
baterii niższym niż 3V, mogą pojawić się takie komunikaty.

--
Wiesław
Opera Mail

Data: 2009-11-18 20:28:47
Autor: Tajan
Bios czy plyta?

Użytkownik "Wiesław" <nawu@usun.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:op.u3lullt7njl0c5wiesiek-pc...
Dnia 18-11-2009 o 12:43 Tajan napisał na pl.comp.pecet:

Tak z ciekawości. Sprawdzałeś napięcie baterii na płycie ? Przy napięciu
baterii niższym niż 3V, mogą pojawić się takie komunikaty.

Sprawdzałem. Miernik wskazuje 3.15 V.

Tajan

Data: 2009-11-19 00:20:16
Autor: Andrzej
Bios czy plyta?
On 18 Lis, 20:28, "Tajan" <ta...@interia.pl> wrote:
Użytkownik "Wiesław" <n...@usun.poczta.onet.pl> napisał w wiadomościnews:op.u3lullt7njl0c5wiesiek-pc...
> [...]

>Tak z ciekawości. Sprawdzałeś napięcie baterii na płycie ? Przy napięciu
>baterii niższym niż 3V, mogą pojawić się takie komunikaty.

Ta awaria nie ma żadnego związku z biosem. wszystko wskazuje na
zwarcie na kontrolerze klawiatury, wymienisz bios i będzie,  to samo,
klawiatury na ps/2 nie uruchomisz. zwarcie może być w klawiaturze,
gnieździe, wtyczce lub w układzie MPC2 (jeśli jest tutaj to klawiatura
USB nie będzie tobie działała), płyta wtedy nadaje sie na złom,
wtyczkę i gniazdo zawsze można wymienić,
podłącz inna klawiaturę ps/2 i sprawdz co się dzieje

Data: 2009-11-19 10:28:17
Autor: Tajan
Bios czy plyta?

Użytkownik "Andrzej" <droni@wp.pl> napisał w wiadomości news:974c123a-bc48-4cb0-8a6c-8ea1b2c42f36l2g2000yqd.googlegroups.com...
[...]

Sprawdzałem na kilku klawiaturach. Na wszystkich jest tak samo :-( Z tym BIOS'em to walczę tak, dla świętego spokoju, aby mieć czyste sumienie przed decyzją o zezłomowaniu płyty. Trochę mnie dezorientuje fakt "rozwalenia" BIOS'a w chwili awarii. Czy mogła to spowodować awaria kontrolera klawiatury?
Czy w przypadku próby próby przelutowania gniazda trzeba zachować jakieś szczególne środki ostrożności? Mam na myśli wielowarstwową konstrukcję płyty. Nie uszkodzę jej gdy normalnie wylutuję gniazdo i wlutuję inne? Czy może też uciekać się do jakiś innych sposobów, jak w przypadku wymiany kondensatorów, gdzie nowy element najlepiej dolutować do uciętych nóżek starego?

Tajan

Data: 2009-11-19 03:51:05
Autor: Andrzej
Bios czy plyta?
On 19 Lis, 10:28, "Tajan" <ta...@interia.pl> wrote:
Użytkownik "Andrzej" <dr...@wp.pl> napisał w wiadomościnews:974c123a-bc48-4cb0-8a6c-8ea1b2c42f36l2g2000yqd.googlegroups.com...
[...]

Wlutowanie nie jest problemem, wszystko zależy od doświadczenia. ja
robię to w ten sposób że stare gniazdo z płyty wycinam mini-szlifierką
i dolutowuje pozostałości pinów gniazda. Gniazda PS/2 dla klawiatury i
myszki występują w kilku wersjach, czasami są minimalne przesunięcia
pinów lutujących, można to przerobić a najlepiej wlutować gniazdo na
krótko sprawdzić jak funkcjonuje i wtedy dolutować do płyty

Data: 2009-11-19 13:12:01
Autor: Qwerty
Bios czy plyta?
Tajan pisze:

[...]

Sprawdź "bezpiecznik" zasilania portu PS/2, to taki malutki przeważnie
zielony prostokącik wlutowany w okolicy portu, oznaczany przeważnie
L-ileśtam. Sprawdź omomierzem czy przewodzi lub woltomierzem na włączonej płycie czy napięcia na jego końcach są takie same, jeżeli
przepalony, zewrzyj jego końce lub wlutuj drut na jego miejsce.

Bios czy plyta?