Data: 2013-01-04 02:55:26 | |
Autor: Greg | |
Biuro w mieszkaniu -> Zmiana pomieszczenia -> Co z amortyzacją? | |
PKPiR, VAT, zasady ogólne
Prowadzę DG. Kilka lat temu przeznaczyłem na biuro jedno z pomieszczeń w mieszkaniu (cały jeden pokój o pow. 10 m2). W koszty DG wrzucam proporcjonalnie wydatki związane z utrzymaniem mieszkania (czynsz, energia elektr., odsetki od kredytu hipotecznego). Dokonuję również odpisów amortyzacyjnych. Posiadam spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Stawka amortyzacji - 2,5%. Dla celów amortyzacji wyliczyłem wartość początkową powierzchni biurowej, a więc wspomnianych 10m2. Pow. całego mieszkania = 70 m2. Pow. biura = 10 m2. Cena zakupu mieszkania = 300 000 Wartość początkowa pow. biurowej = 300 000 / 70 * 10 = 42 857 zł Od takiej wartości początkowej naliczam miesięczne odpisy amortyzacyjne w wysokości = 2,5% / 12. Okres amortyzacji = 40 lat. Dotychczasowe umorzenie = 5357 zł Wartość netto pow. biurowej = 42857 - 5357 = 37 500 zł Tak robiłem przez kilka lat. Obecnie muszę przeznaczyć ten pokój na inne cele. Wynająłem biuro na zewnątrz, ale oprócz tego wciąż będę wykonywał w domu jakieś prace. Tyle że już nie w tym pokoju. W związku z tym wyrzucam z powierzchni biurowej ten dotychczasowy pokój i chciałbym przeznaczyć na powierzchnię biurową część salonu (10 m2 z 25 m2). Pytanie: Zakładam, że na powierzchnię biurową przeznaczam część salonu o dokładnie takiej samej powierzchni jak dotychczas (tj. 10 m2 z 25 m2). Czy powinienem: - kontynuować dokonywanie odpisów od tej wartości początkowej obliczonej kilka lat temu (wyjść od wartości netto 37500 zł i kontynuować odpisy) czy też - obliczyć od nowa wartość początkową powierzchni biurowej (wyjdzie taka sama jak wtedy, tj. 42 857, ale bądź co bądź, jest to już INNA powierzchnia) i zacząć naliczać nowe odpisy, czyli zacząć nowy 40-letni okres amortyzacji? Innymi słowy, czy tę "nową" powierzchnię biurową mam potraktować jako zupełnie nową WNiP i liczyć wszystko od początku czy też przyjąć, że skoro pozostaje ona w tym samym lokalu, to jest to nadal ta sama WNiP (i kontynuować dotychczasowe odpisy)? Pytanie 2: Rozważam również opcję, w której nowa wartość powierzchni biurowej byłaby inna niż poprzednia (8 m2 w salonie zamiast dotychczasowych 10 m2 w osobnym pokoju). I znów: Czy kontynuować odpisy, ale już od odpowiednio skorygowanej powierzchni biurowej czy też policzyć ją od początku i zacząć naliczać od początku (dotychczasowe umorzenie = 0). Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi, uwagi, spostrzeżenia Pozdrawiam |
|
Data: 2013-01-08 16:38:19 | |
Autor: Greg | |
Biuro w mieszkaniu -> Zmiana pomieszczenia -> Co z amortyzacją? | |
W dniu piątek, 4 stycznia 2013 11:55:26 UTC+1 użytkownik Greg napisał:
PKPiR, VAT, zasady ogólne Nikt nie ma żadnych pomysłów? |
|
Data: 2013-01-09 23:36:28 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Biuro w mieszkaniu -> Zmiana pomieszczenia -> Co z amortyzacją? | |
Widziałem że się upominasz ;), a w sumie czekałem na czyjś głos.
On Fri, 4 Jan 2013, Greg wrote: [...] Pytanie: Już chciałem pytać co właściwie amortyzujesz ;) - ale przepis PDoOF art.22f.4: +++ 4. Jeżeli tylko częć nieruchomoci, w tym budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, jest wykorzystywana do prowadzenia działalnoci gospodarczej bšd wynajmowana lub wydzierżawiana - odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w wysokoci ustalonej od wartoci poczštkowej nieruchomoci, budynku lub lokalu odpowiadajšcej stosunkowi powierzchni użytkowej wykorzystywanej do prowadzenia działalnoci gospodarczej, wynajmowanej lub wydzierżawianej, do ogólnej powierzchni użytkowej tej nieruchomoci, budynku lub lokalu. -- - ....IMVHO jest jasny: traktuje lokal jako *całość*, i w przypadku korzystania z części limituje do stosunku powierzchni części używanej do całkowitej, a nie kwoty wynikłej z wyznaczenia wartości używanej części. Widać MF na to wpadło, ze podatnicy przenosiliby sobie "część" po całym lokalu amortyzując całe 100% wartości :) Innymi słowy, czy tę "nową" powierzchnię biurową mam potraktować IMVHO nie ma podstaw. Pytanie 2: Na mój gust tak wychodzi. Z góry zapowiadam, że interpretacji nie szukałem, nieruchomości nie amortyzuję i doradcą nie jestem (podatnikiem KPiR+VAT tak :)) pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2013-01-10 03:42:46 | |
Autor: Greg | |
Biuro w mieszkaniu -> Zmiana pomieszczenia -> Co z amortyzacją? | |
W dniu środa, 9 stycznia 2013 23:36:28 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
Dzięki za podpowiedź. A jeszcze taka wątpliwość mnie naszła. Bo na pewno można wrzucać w koszty wydatki (i amortyzację) związane z częścią lokalu związaną z prowadzeniem DG, jeśli ta część stanowi osobną izbę. Czy tak samo jest w przypadku, gdy ta powierzchnia przypisana do DG nie stanowi osobnej izby, a jest częścią pokoju? Gdzieś kiedyś czytałem, że w tym drugim przypadku mogą być problemy. |
|