Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.prawo.podatki   »   Biuro w mieszkaniu -> Zmiana pomieszczenia -> Co z amortyzacją?

Biuro w mieszkaniu -> Zmiana pomieszczenia -> Co z amortyzacją?

Data: 2013-01-08 16:38:19
Autor: Greg
Biuro w mieszkaniu -> Zmiana pomieszczenia -> Co z amortyzacją?
W dniu piątek, 4 stycznia 2013 11:55:26 UTC+1 użytkownik Greg napisał:
PKPiR, VAT, zasady ogólne



Prowadzę DG. Kilka lat temu przeznaczyłem na biuro jedno z pomieszczeń w mieszkaniu (cały jeden pokój o pow. 10 m2).

W koszty DG wrzucam proporcjonalnie wydatki związane z utrzymaniem mieszkania (czynsz, energia elektr., odsetki od kredytu hipotecznego). Dokonuję również odpisów amortyzacyjnych. Posiadam spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Stawka amortyzacji - 2,5%.



Dla celów amortyzacji wyliczyłem wartość początkową powierzchni biurowej, a więc wspomnianych 10m2.

Pow. całego mieszkania = 70 m2.

Pow. biura = 10 m2.

Cena zakupu mieszkania = 300 000

Wartość początkowa pow. biurowej = 300 000 / 70 * 10 = 42 857 zł



Od takiej wartości początkowej naliczam miesięczne odpisy amortyzacyjne w wysokości = 2,5% / 12. Okres amortyzacji = 40 lat.



Dotychczasowe umorzenie = 5357 zł

Wartość netto pow. biurowej = 42857 - 5357 = 37 500 zł



Tak robiłem przez kilka lat.

Obecnie muszę przeznaczyć ten pokój na inne cele. Wynająłem biuro na zewnątrz, ale oprócz tego wciąż będę wykonywał w domu jakieś prace. Tyle że już nie w tym pokoju. W związku z tym wyrzucam z powierzchni biurowej ten dotychczasowy pokój i chciałbym przeznaczyć na powierzchnię biurową część salonu (10 m2 z 25 m2).





Pytanie:



Zakładam, że na powierzchnię biurową przeznaczam część salonu o dokładnie takiej samej powierzchni jak dotychczas (tj. 10 m2 z 25 m2). Czy powinienem:

- kontynuować dokonywanie odpisów od tej wartości początkowej obliczonej kilka lat temu (wyjść od wartości netto 37500 zł i kontynuować odpisy) czy też - obliczyć od nowa wartość początkową powierzchni biurowej (wyjdzie taka sama jak wtedy, tj. 42 857, ale bądź co bądź, jest to już INNA powierzchnia) i zacząć naliczać nowe odpisy, czyli zacząć nowy 40-letni okres amortyzacji?



Innymi słowy, czy tę "nową" powierzchnię biurową mam potraktować jako zupełnie nową WNiP i liczyć wszystko od początku czy też przyjąć, że skoro pozostaje ona w tym samym lokalu, to jest to nadal ta sama WNiP (i kontynuować dotychczasowe odpisy)?





Pytanie 2:



Rozważam również opcję, w której nowa wartość powierzchni biurowej byłaby inna niż poprzednia (8 m2 w salonie zamiast dotychczasowych 10 m2 w osobnym pokoju).

I znów: Czy kontynuować odpisy, ale już od odpowiednio skorygowanej powierzchni biurowej czy też policzyć ją od początku i zacząć naliczać od początku (dotychczasowe umorzenie = 0).



Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi, uwagi, spostrzeżenia

Pozdrawiam


Nikt nie ma żadnych pomysłów?

Biuro w mieszkaniu -> Zmiana pomieszczenia -> Co z amortyzacją?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona