Bledna stawka ryczaltu

Data: 2009-09-17 12:31:45
Autor: grischyp
Bledna stawka ryczaltu
Witam,

Jednoosobowa działalność osoby fizycznej, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, zwolnienie podmiotowe z VAT.  Ostatnio zajrzałem do PKWiU '97 (do którego odnosi się ustawa ryczałtowa) i zauważyłem, że stosuję niewłaściwą stawkę podatku ryczałtowego (8,5%, a powinienem 17%).  W papiery nikt mi nie zaglądał, więc skorygować nie problem, ale zaliczki odprowadzałem niższe, niż powinienem.  Co teraz?

Czynny żal + wyrównanie od razu, z odsetkami liczonymi od dat poszczególnych zaniżonych zaliczek?
Wyrównanie z odsetkami po prostu, bez informowania US (tylko wtedy jaki dać symbol płatności w formularzu przelewu?)
Olać sprawę, wpisać faktycznie przelane zaliczki w rozliczeniu rocznym i wyrównać w styczniu (z odsetkami, czy bez)?

Z góry dziękuję za owocną, interesującą dyskusję :)

Data: 2009-09-17 12:43:02
Autor: SDD
Bledna stawka ryczaltu

Użytkownik "grischyp" <grischyp@buziaczek.pl> napisał w wiadomości news:6f6a.000000de.4ab21011newsgate.onet.pl...

[...]

A konkretnie o jakie uslugi chodzi?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-09-17 14:22:56
Autor: grischyp
Bledna stawka ryczaltu

> [...]

> nikt mi nie zaglądał, więc skorygować nie problem, ale zaliczki > odprowadzałem niższe, niż powinienem.

72.2.* i 72.3.* (programowanie i administrowanie serwerem / pilnowanie infrastruktury informatycznej na zlecenie).  Zrobiłem głupi błąd i nie doczytałem dobrze w odpowiednim czasie - art. 12 pkt 2h ustawy ryczałtowej nie pozostawia wielkiej swobody interpretacji ;)

Pozdrawiam,
g :)

Data: 2009-09-17 14:33:45
Autor: SDD
Bledna stawka ryczaltu

Użytkownik "grischyp" <grischyp@buziaczek.pl> napisał w wiadomości news:6f6a.000000de.4ab21011newsgate.onet.pl...

zauważyłem, że stosuję niewłaściwą stawkę podatku ryczałtowego (8,5%, a powinienem 17%).  W papiery

Kto wie, czy w takiej sytuacji, to nie warto byloby pomyslec o szybkim przejsciu na PIT wg skali (jesli dochod w ciagu/do konca roku do 100 tys) lub liniowy (jesli powyzej) i gromadzic koszty.
Na zasady ogolne (nie wiem, tylko czy na liniowy sie da) mozesz przejsc w kazdej chwili - wystarczy, ze wykonasz cos, co Cie wykluczy z ryczaltu.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-09-17 19:16:04
Autor: Gotfryd Smolik news
Bledna stawka ryczaltu
On Thu, 17 Sep 2009, grischyp wrote:

[...]

IMVHO, z tej okazji że brak deklaracji nie pozwala skorzystać z ochrony
  przyznanej w KKS z okazji korekty deklaracji :) to rozwiązanie wydaje
  się być najlepsze.

Wyrównanie z odsetkami po prostu, bez informowania US (tylko wtedy jaki dać symbol płatności w
formularzu przelewu?)

  Pewnie wezwą na wyjaśnienia.
  Z czynnym żalem też wezwą ;), ale pewnie pismem bez listy paragrafów KKS ;)
  Nie - nie zawsze wzywają, jak wszystko jest jasne. Ale "bez korekty
deklaracji" nie ćwiczyłem, nie wiem jaka bywa praktyka.

  Oprócz symbolu, który IMVHO powinien być taki sam jak przy "prawidłowej"
zaliczce, o ile się nie mylę jest pole do którego można wpisać
słownie komentarz - dobrze mi się zdaje? No to wypadałoby tam
dopisać "zaległość/korekta" albo coś w tym stylu.

Olać sprawę, wpisać faktycznie przelane zaliczki w rozliczeniu rocznym i wyrównać w styczniu (z
odsetkami, czy bez)?

  Podstawowa wada: jakby tak ktoś wpadł na głupi pomysł, żeby przyjść
z kontrolą, to choć jest to mało prawdopodobne, pewnie wiłbyś się
jak piskorz pod listą zarzutów :)
  Przede wszystkim: jest "za wcześnie" w znaczeniu świeżo wprowadzonych
przepisów o "bezdeklaracyjnym" płaceniu zaliczek, nie ma jeszcze
wyroków NSA, czy w razie zaniżenia takiej zaliczki można podatnikowi
przypisać np. *zamiar* zaniżenia podatku.
  Jak były deklaracje, było prosto: zaniżenie na deklaracji - podatnik
do ukarania, zaniżenie wpłaty - podatnik do ukarania dopiero jak nie
wpłacił *po wezwaniu* lub zdarza mu się to "uporczywie".
  A teraz, to nie wiadomo czy ktoś z jakąś genialną "linią" wykładni
nie wyskoczy.

pzdr, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS)

Data: 2009-09-17 21:10:19
Autor: grischyp
Bledna stawka ryczaltu
> [...]

IMVHO, z tej okazji że brak deklaracji nie pozwala skorzystać z ochrony
  przyznanej w KKS z okazji korekty deklaracji :) to rozwiązanie wydaje

Tak też zapewne zrobię, dzięki. :)

Zastanawiam się tylko, na ile konkretnie w czynnym żalu opisać sytuację (czy podawać numery PKWiU), i czy przypadkiem tytuł sekcji 72.2 USŁUGI DORADZTWA W ZAKRESIE OPROGRAMOWANIA, gdzie mieści się 72.22.12 Usługi opracowywania oprogramowania na zamówienie klienta (PKWiU 2004, za http://pkwiu2004.fiok.pl/?q=72.2 ; PKWiU 97 ma podobnie) nie wrzuci mnie też w art. 113 pkt 13.2 (Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników: [...] świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie).  Absurdem wydaje mi się klasyfikowanie tworzenia oprogramowania na zamówienie jako "doradztwa", i konkretny punkt pkwiu nie zawiera tego określenia - a ani ustawa, ani rozporządzenie precyzujące art. 113 pkt 13 nie podają żadnej konkretnej definicji "usług w zakresie doradztwa".  Jak myślicie, podpada to, czy nie?  Jeśli nie, to miałbym więcej do odkręcenia&#8230;

Dziękuję bardzo za rzeczową dyskusję,
pozdrawiam,

Data: 2009-09-18 09:12:03
Autor: grischyp
Bledna stawka ryczaltu

> [...]

art. 113 pkt 13 nie
podają żadnej konkretnej definicji "usług w zakresie doradztwa".  Jak myślicie, podpada to, czy nie?

No i się z przejęcia rozpędziłem i nie napisałem, o co chodzi - tutaj jest już o ustawie vatowskiej i wyłączeniu ze zwolnienia podmiotowego (co mi się już bardzo nie podobałoby)...

Pozdrawiam,

Data: 2009-09-18 19:41:41
Autor: grischyp
Bledna stawka ryczaltu

 W papiery

>   przyznanej w KKS z okazji korekty deklaracji :) to rozwiązanie wydaje
>   się być najlepsze.

Tak też zapewne zrobię, dzięki. :)

Hmm, głupi jestem.  Jeszcze jedno pytanie: jakieś pomysły, jak zapisać korektę w ewidencji?  Chyba zmiana kart na prawidłowe i zniszczenie starych nie wchodzi w grę - skoro piszę do urzędu przynając się do błędów w ewidencji, nie mogę tak po prostu poprawić i udawać, że nic się nie stało.  Wydrukować nowe karty na czysto, kontynuując numerację stron, z dopiskiem "korekta", a błędne karty przekreślić z parafką i datą?  Takie rozwiązanie wydaje mi się najlogiczniejsze...

Dzięki,

Data: 2009-09-18 22:14:55
Autor: Gotfryd Smolik news
Bledna stawka ryczaltu
On Fri, 18 Sep 2009, grischyp wrote:

przynając się do błędów w ewidencji, nie mogę tak po prostu poprawić i udawać, że nic się nie stało.

  Nie wiem jak przy ryczałcie, przy KPiR rozporządzenie nakazuje
przekreślić błedne kwoty, ale "tak aby dało się odczytać"
i wpisać nową wartość (z parafą AFAIR).
  Oczywiście przy "komputerowym" prowadzeniu nie ma to sensu, więc
sam zrobiłem prawie dokładnie tak jak opisujesz:

Wydrukować nowe karty na czysto, kontynuując numerację stron,

  Tego nie pamiętam :) (czy "dopisywałem" czy jak).

z dopiskiem "korekta", a błędne
karty przekreślić z parafką i datą?  Takie rozwiązanie wydaje mi się najlogiczniejsze...

  Takoż. Ale akurat korygowanej księgi mi AFAIR nie sprawdzali
(kontrolę miałem, ale w innym roku).
  Może ktoś skontrolowany powie, jak US komentował jego "wyroby" :D

pzdr, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS)

Bledna stawka ryczaltu