Błędny adresat przelewu

Data: 2013-11-19 00:53:48
Autor: Kris
Błędny adresat przelewu
Sytuacja następujaca:
Nowakowski wysyła przelew na konto Nowaka Jana. Nr konta podaje Nowaka jednak jako odbiorcę/własciciela konta nie wpisuje "Nowak Jan" tylko "Kowalski Jan". Kowalski jest faktycznie kuzynem Nowaka i pieniądze są dla niego
Nowak pieniądze z konta wypłacił przekazał je Kowalskiemu
Po 30dniach Nowakowski składa reklamację w banku gdzie zlecił przelew i domaga się zwrotu pieniędzy twierdząc że pomylił nr konta.
Bank gdzie konto ma Nowak wzywa go aby wyraził zgodę na wyksięgowanie pieniedzy z konta w celu zwrotu Nowakowskiemu.
Nowak nie wyraza takiej zgody.
Co dalej?
Czy bank zwróci pieniadze Nowakowskiemu i pomimo braku zgody Nowaka wyksięguje mu je z konta?
Czy jakies inne scenariusze sa możliwe?

Data: 2013-11-19 10:25:48
Autor: Marek
Błędny adresat przelewu
On Tue, 19 Nov 2013 00:53:48 -0800 (PST), Kris <kszysztofc@gmail.com> wrote:
Czy jakies inne scenariusze sa moĹźliwe?

Trudna sprawa, od zeszłego roku weszły nowe przepisy, które zwalniają banki z weryfikacji beneficjenta, ważny jest teraz tylko nr rachunku.

--
Marek

Data: 2013-11-19 01:41:04
Autor: Kris
Błędny adresat przelewu
W dniu wtorek, 19 listopada 2013 10:25:48 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
Trudna sprawa, od zeszłego roku weszły nowe przepisy, które zwalniają banki z weryfikacji beneficjenta, ważny jest teraz tylko nr rachunku.
Możesz jakims linkiem rzucić?

Data: 2013-11-19 11:12:57
Autor: Andrzej Lawa
Błędny adresat przelewu
W dniu 19.11.2013 10:41, Kris pisze:
[...]

Use google, young Jedi:

http://www.abkancelaria.pl/blog/przedsiebiorcy/czy-bank-odpowiada-za-dokonanie-przelewu-zgodnie-ze-wskazanym-numerem-bankowym-jednakze-niezgodnie-z-danymi-odbiorcy/

Data: 2013-11-19 11:06:57
Autor: J.F
Błędny adresat przelewu
Użytkownik "Kris"  napisał w wiadomości
[...]

Idziesz na policje ze Nowak przywlaszczyl nienalezne mu pieniadze.
Postraszony Nowak czym predzej odsyla.

J.

Data: 2013-11-19 04:39:15
Autor: Kris
Błędny adresat przelewu
W dniu wtorek, 19 listopada 2013 11:06:57 UTC+1 użytkownik J.F napisał:
Idziesz na policje ze Nowak przywlaszczyl nienalezne mu pieniadze.
Postraszony Nowak czym predzej odsyla.
Dyskusyjna jest sprawa czy nienalezne.
Nowakowski przesłał na konto Nowaka pieniądze aby ten je przekazał Kowalskiemu.
Nowak Kowalskiemu tą kase przekazał. Ale to trochę poza tematem tego watku.
Interesuje mnie co w tej sytuacji zrobia banki nadawcy i odbiorcy. Lawa twierdzi że nic i może ma rację. Inaczej pole do nadużyć by było:
Bierzesz dwóch ludków spod sklepu z piwem, zakładasz im konta, z konta jednego na konto drugiego przelewasz powiedzmy 10tys celowo wpisujac błedne dane odbiorcy. Odbiorca kase wypłaca, nadawca składa reklamację że pomylił nr konta i bank zmuszony byłby do zwrotu kasy

Data: 2013-11-19 14:17:59
Autor: J.F
Błędny adresat przelewu
Użytkownik "Kris"  napisał w wiadomości grup
W dniu wtorek, 19 listopada 2013 11:06:57 UTC+1 użytkownik J.F napisał:
Idziesz na policje ze Nowak przywlaszczyl nienalezne mu pieniadze.
Postraszony Nowak czym predzej odsyla.
Dyskusyjna jest sprawa czy nienalezne.

Oczywiscie, Nowak moze odpowiedziec ze mu sie nalezaly, bo costam, policja rece umyje ... ale jak to wieksza kwota, to radze uzgodnic z doradca podatkowym :-)

[...]

Moze. Ale jak widac nie ma, skoro w rzeczywistym przypadku banki sie jednak porozumialy i poprosily o zgode na cofniecie.
Owszem - w innych bankach/przypadkach moze byc inaczej.

Inaczej pole do nadużyć by było:
Bierzesz dwóch ludków spod sklepu z piwem, zakładasz im konta, z konta jednego na konto drugiego przelewasz powiedzmy 10tys celowo wpisujac błedne dane odbiorcy.

A po co tam dwoch ludkow, z kolega sie umawiasz i z zona, skoro to zgodne z przepisami.
Albo nawet bez zony - chciales sobie przelac na konto oszczednosciowe.
A wszystko przez ten nowy interfejs - wybrales na pewno siebie, konto pomylil sam :-P

J.

Data: 2013-11-19 05:24:16
Autor: Kris
Błędny adresat przelewu
W dniu wtorek, 19 listopada 2013 14:17:59 UTC+1 użytkownik J.F napisał:

Oczywiscie, Nowak moze odpowiedziec ze mu sie nalezaly, bo costam,
I tak twierdzi
policja rece umyje ... ale jak to wieksza kwota, to radze uzgodnic z doradca podatkowym :-)
Kwota to 250zł więc kwestie podatkowe raczej mozna pominąć.

Data: 2013-11-19 13:17:49
Autor: J.F
Błędny adresat przelewu
Użytkownik "Andrzej Lawa"  napisał w wiadomości
[...]

W sensie ?
Ze policja od razu umorzy sprawe z braku znamion, czy ze Nowak ma dobrego adwokata i sie nie przestraszy ?

J.

Data: 2013-11-19 15:39:46
Autor: Andrzej Lawa
Błędny adresat przelewu
W dniu 19.11.2013 13:17, J.F pisze:
[...]

Policja nie ma nic do czysto cywilnego roszczenia.

Data: 2013-11-19 11:12:24
Autor: Andrzej Lawa
Błędny adresat przelewu
W dniu 19.11.2013 09:53, Kris pisze:

Nowak nie wyraza takiej zgody.
Co dalej?

Dla banku? Nic. Przelew poszedł zgodnie z dyspozycją.

Czy bank zwróci pieniadze Nowakowskiemu i pomimo

Pomimo czego?

Czy jakies inne scenariusze sa możliwe?

Możesz pozwać cywilnie o zwrot pieniędzy z powodu bezpodstawnego wzbogacenia.

Czyżby wpisanie prawidłowych danych w przelewie przekraczało twoje umiejętności? W sumie nic dziwnego, skoro zawinąć wiersza nie umiesz...

Data: 2013-11-19 02:43:44
Autor: Kris
Błędny adresat przelewu
W dniu wtorek, 19 listopada 2013 11:12:24 UTC+1 użytkownik Andrzej Lawa napisał:
Czyżby wpisanie prawidłowych danych w przelewie przekraczało twoje umiejętności? W sumie nic dziwnego, skoro zawinąć wiersza nie umiesz...
Nie ja zlecałem ten przelew ani również nie ja byłem odbiorcą przelewu ale to w sumie bez znaczenia dla dyskusji.
Pytałem co banki zrobia w takiej sytuacji: czy zwróca kase nadawcy i wyksięgują ją z konta odbiorcy czy jakies inne scenariusze.

Data: 2013-11-19 11:56:29
Autor: Andrzej Lawa
Błędny adresat przelewu
W dniu 19.11.2013 11:43, Kris pisze:

Pytałem co banki zrobia w takiej sytuacji: czy zwróca kase nadawcy
i wyksięgują ją z konta odbiorcy czy jakies inne scenariusze.

To nie tylko pisać ale i czytać nie umiesz?

Wyraźnie pisałem, co zrobią (nic).

Data: 2013-11-19 03:07:58
Autor: Kris
Błędny adresat przelewu
W dniu wtorek, 19 listopada 2013 11:56:29 UTC+1 użytkownik Andrzej Lawa napisał:
To nie tylko pisać ale i czytać nie umiesz?
Wyraźnie pisałem, co zrobią (nic).
Póki co bank gdzie przelew był zlecany reklamację przyjął i przesłał do banku odbiorcy informację aby ten zwrócił kasę.
Bank odbiorcy wezwał pisemnie Nowaka do zwrotu kasy i podpisania zgody na jej wyksięgowanie z konta. Nowak odmówił.
Ciekawi mnie co będzie dalej

Data: 2013-11-19 13:12:59
Autor: Andrzej Lawa
Błędny adresat przelewu
W dniu 19.11.2013 12:07, Kris pisze:
[...]

Nie przyjął reklamacji tylko przyjął informację o pomyłce składającego zlecenie i zadziałał w roli pośrednika.

Bank odbiorcy wezwał pisemnie Nowaka do zwrotu kasy
i podpisania zgody na jej wyksięgowanie z konta. Nowak odmówił.

Nie "wezwał" tylko poinformował o rzekomej pomyłce posiadacza konta, na które poszedł przelew i spytał się, czy to faktycznie pomyłka i czy w związku z tym mógłby tę kasę przelać. Nowak im odpowiedział "nie".

Ciekawi mnie co będzie dalej

Nic. Bank ci odpisze, że wg odbiorcy to nie jest pomyłka i bank nie jest ani stroną w tej sprawie ani twoją nianią, żeby cię pilnować czy nie mieszasz adresatów i numerów kont.

Jeśli w ofercie do tego konta nie mają jakichś ekstra dodatkowych procedur zabezpieczających (poza wymaganymi przez prawo), których by ewentualnie nie dotrzymali - to może reklamację uwzględnią.

Ale jeśli w warunkach konta nie ma nic ekstra ponad warunki ustawowe to możesz im skoczyć. W sumie nawet z dobroci serca nie za bardzo mogą ci czegokolwiek wypłacić, bo to by była niegospodarność i twój nieuzasadniony przychód. Równie dobrze mógłbyś wyjść na rynek z karteczką "Jestem ofermą i zgubiłem pieniące - pomóżcie dobrzy ludzie" i coś wyżebrać ;)

PS: tak, wiem że pisałeś, że nie ty. Nie wnikam. Jeśli nie ty, to wstaw sobie w to miejsce osobę, której sprawa dotyczy.

Data: 2013-11-19 13:58:01
Autor: Waldek
Błędny adresat przelewu

Użytkownik "Andrzej Lawa" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości news:l6fkkc$e9e$1node2.news.atman.pl...
[...]

Podobna sytuacja - panienka w duzej firmie wyplacila nienalezne pobory osobie juz zwolnionej.
Na prosbe aby oodal nienalezna kase, odparl ze by oddal - ale juz jej nie ma :)
Panienka wybulila z wlasnej kiesze, a gostek zgodzil sie oddawac jej w ilustam miesiecznych ratach
choc wcale nie musial .... w tym przypadku IMO jedynie powodztwo cywilne

Pozdro

Data: 2013-11-21 02:34:23
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Błędny adresat przelewu

"Kris" 3e546e13-c473-433a-b58c-4dc273ad0252@googlegroups.com

: Czy jakies inne scenariusze sa możliwe?

Nowak czyści konto i zamyka je, zanim Nowakowski zażąda korekty.
Bank wzywa Nowaka, ten opowiada taką oto historię:

  Pożyczyłem Nowakowskiemu (tej świni) pieniądze pod zastaw,
  ale że Nowakowski jest świnią, więc podałem mu celowo
  niepoprawne nazwisko. Nowakowski pieniądze zwrócił,
  więc ja zwróciłem zastaw -- skąd miałem wiedzieć,
  że ta świnia mnie (i was zarazem!) tak wykołuje?
  Tak w ogóle ten Nowakowski to szuja, łobuz, złodziej...

Data: 2013-11-25 15:59:28
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Błędny adresat przelewu

"Kris" 3e546e13-c473-433a-b58c-4dc273ad0252@googlegroups.com

Proponuję przeprowadzenie eksperymentu, a raczej -- opracowanie
metod eksperymentalnych i przeprowadzenie tych metod w tak zwany
czyn.

Błędny adresat przelewu