Błędy na HDD --> chłodzenie

Data: 2009-06-06 23:44:55
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Błędy na HDD --> chłodzenie
Niedawno pisałem o błędach na HDD spowodowanych
prawdopodobnie przez zbyt wysoką temperaturę.
(SMART pokazuje, że było 56 stopni Celsjusza,
ale na obudowie dysku było około 65 stopni
Celsjusza)

Aby zmniejszyć temperaturę, zamontowałem pionowo metalowe
prowadnice/szyny po bokach dysku, co niestety niewiele dało,
po czym na dysku umieściłem metalową miseczkę wypełnioną wodą. :)

Woda sprawiła, iż temperatura spada. Z 54 stopni Celsjusza spadła
do 47 stopni Celsjusza i być może będzie nadal spadała. :)

Spada -- 46 stopni Celsjusza...

Data: 2009-06-07 11:08:08
Autor: Mateusz Viste
Błędy na HDD --> chłodzenie
On Saturday 06 June 2009 23:44, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
Aby zmniejszyć temperaturę, zamontowałem pionowo metalowe
prowadnice/szyny po bokach dysku, co niestety niewiele dało,
po czym na dysku umieściłem metalową miseczkę wypełnioną wodą. :)

He he he....
A co, jak kiedyś zapomnisz wody dolać? :-D

Zainteresuj się może chłodzeniem wodnym - zasada podobna, chłodzenie lepsze,
no i wody nie trzeba dolewać codziennie....

Pozdrawiam,
Mateusz Viste

Data: 2009-06-07 11:31:19
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Błędy na HDD --> chłodzenie

"Mateusz Viste" okcsf6-co2.ln1@mail.viste-family.net

He he he....
A co, jak kiedyś zapomnisz wody dolać? :-D

Odpowiedź jedna musi być -- po prostu przestaniemy żyć. :)
(to z piosenki)

Poszedłem spać, teraz przyszedłem i zobaczyłem, że wody nie ma...
Trudno zgadnąć, czy najpierw zabrakło wody, czy najpierw dysk
zakończył to, co mu zleciłem... SMART nie pokazuje więcej niż 56 stopni.

Samo kręcenie talerzami daje raptem 35 stopni, ale gdy
głowica łomocze -- temperatura rośnie niemiłosiernie...

Gdy była woda -- temperatura spadła do 45 stopni.

Zainteresuj się może chłodzeniem wodnym - zasada podobna, chłodzenie lepsze,
no i wody nie trzeba dolewać codziennie....

Mogę położyć dysk na kaloryferze. A skoro to kaloryfer panelowy,
mogę nawet ten dysk do tego kaloryfera przykręcić. :)

Wodne chłodzenie jest dobre, ale ten dysk ma powędrować do komputera,
gdzie będzie przymocowany do obudowy. Komputer został kupiony 2 lata
temu za 50 złotych -- to któreś Pentium z zegarkiem 400 MHz. Do WWW
poczty itp. rzeczy będzie dobry. Ciekawe, czy płyta zobaczy 60 GB. :)

Data: 2009-06-08 01:01:20
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Błędy na HDD --> chłodzenie

"Eneuel Leszek Ciszewski" h0eo0u$m64$1@inews.gazeta.pl

[...]

Spadła do 45 stopni Celsjusza.

Ponieważ woda jest niebezpieczna -- może wyparować do końca
przed czasem lub rozlać się, poszedłem na łatwiznę i wyciszyłem
dysk softem (AAM) uzyskując zaskakujący efekty:

 -- choć programy diagnostyczne nie pokazały spadku
    wydajności dysku, dysk naprawdę pracuje wolniej
 -- mam ciszej
 -- dysk ma mniejszą temperaturę; 37 stopni Celsjusza. :)

I to by było na tyle w kwestii temperatury HDD. :)

Data: 2009-06-08 12:58:10
Autor: maX
Błędy na HDD --> chłodzenie

Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console> napisał w wiadomości news:h0hgs7$qbv$1inews.gazeta.pl...

Ponieważ woda jest niebezpieczna -- może wyparować do końca
przed czasem lub rozlać się, poszedłem na łatwiznę i wyciszyłem
dysk softem (AAM) uzyskując zaskakujący efekty:

Zakładam że ustawiłeś AAM na pozycję "najcichszy" ?

-- choć programy diagnostyczne nie pokazały spadku
   wydajności dysku, dysk naprawdę pracuje wolniej

Bo zmienia się tylko czas dostepu. Wszystkie pozostałe benchmarki HDD się nie zmienią (przetestuj np. HDTachem)

-- mam ciszej

To jasne.

-- dysk ma mniejszą temperaturę; 37 stopni Celsjusza. :)

Hmm, nigdy na to nie zwróciłem uwagi, ale skoro głowice mniej mielą przy włączonym AAM, to powinno miec to przełożenie również na spadek temperatury.

Data: 2009-06-08 13:48:11
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Błędy na HDD --> chłodzenie

"maX" h0iqs0$1ja$1@atena.e-wro.net

Zakładam że ustawiłeś AAM na pozycję "najcichszy" ?

Nie było napisane tak, ale na ucho nastawiłem najciszej.
Była to też pozycja rekomendowana. Dysk nie przekracza
39 stopni Celsjusza w czasie najcięższych prób.

-- choć programy diagnostyczne nie pokazały spadku
   wydajności dysku, dysk naprawdę pracuje wolniej

Bo zmienia się tylko czas dostepu. Wszystkie pozostałe benchmarki HDD się nie zmienią (przetestuj np. HDTachem)

Czas dostępu nie zmienił się. Mierzyłem za pomocą HDDTune.
Ale dysk pracuje kilka razy wolniej. :)

-- mam ciszej

To jasne.

:)

-- dysk ma mniejszą temperaturę; 37 stopni Celsjusza. :)

Hmm, nigdy na to nie zwróciłem uwagi, ale skoro głowice mniej mielą przy włączonym AAM, to powinno miec to przełożenie również na spadek temperatury.

Na to liczyłem, ale że zmiana ta nie dała zwiększenia czasu dostępu
w HDDTune, więc uznałem, iż AAM niewiele da w kwestii cieplnej.

Ponieważ nie miałem lepszego pomysłu, wróciłem do AAM i okazało się,
że temperatura spadła do dobrego poziomu. Rychło w czas, bo za tak
zwaną chwilę temperatura otoczenia będzie o 10 stopni większa niż
była do tej pory i wówczas z dysku by ulatniał się ;) dym. :)

BTW -- dym to nie jest ciało lotne, więc określenie ,,ulatnia się
dym'' jest wewnętrznie sprzeczne. Zwie się to inaczej oksymoronem? :)

Data: 2009-06-08 08:10:01
Autor: xxx
Błędy na HDD --> chłodzenie

napisał w wiadomości news:h0eo0u$m64$1inews.gazeta.pl...
[...]

Witam.
Swoje dyski umueściłem na dnie obudowy w takiej konstrukcji:
-4 stopki mikrogumy
-płyta stalowa 5 mm gr.(wielkosci dysku)
-stopki z korka
-2 dyski jeden nad drugim skrecone pionowymi blaszkami z AL.
wszystko owinięte gumą i od czoła dysków dalem 12x 12 cm wiatrak

mam obecnie temperaturę 36 stopni i ciszę .

Ostatnio dodałem jeszcze rzepy ,aby dyski nie suwały się po dnie.

Pozdrawiam.

Data: 2009-06-08 09:20:49
Autor: Radek D
Błędy na HDD --> chłodzenie
Mam podobnej klasy sprzęt na serwer (Pentium II/III koło 0,5GHz) i
do tego Barracudę 60GB. Jako, że sprzęt ma być super cichy to
jest w nim minimum chłodzenia. Z dyskiem poradziłem sobie tak, że
posmarowałem jego górną część pastą termoprzewodzącą i przykleiłem
do niego radiator. Za kilka zł można kupić cięty z metra profil
radiatora. Działa to już jakiś 5 rok z kilkoma dniami przerwy.

Data: 2009-06-12 23:21:31
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Błędy na HDD --> chłodzenie

"Radek D" h0ie49$upj$1@news.onet.pl

[...]

W docelowym komputerze (Compaq kupiony za około 50 złotych
2 lata temu) temperatura tej Barrakudy 60 GB nie przekracza
39 stopni Celsjusza. (zwykle bywa nieco mniej) Dysk chodzi
w UDMA2 (33 MB/s) i na razie jest z nim OK. Rzeczywista
szybkość to około 25 MB/s, czyli wcale nieźle.

Komputer ma wiatrak tylko w zasilaczu a najgłośniejszym
elementem tego komputera jest właśnie dysk. :)

CPU ma bardzo duży radiator. :) Ciekawe, czy i zasilacz nie mógłby
obyć się bez wiatraka -- tylko na takim ogromnym radiatorze.

W innym komputerze z tamtej epoki mam wentylatory bezgłośnie
pracujące na 5 woltach.

Błędy na HDD --> chłodzenie