Blondynka ma jaki¶ problem z przerzutkami

Data: 2012-06-20 08:05:26
Autor: Inga
Blondynka ma jaki¶ problem z przerzutkami
Witam, Otóż mam jaki¶ problem z przerzutk±. Zanim pojadę do serwisu chciałabym
spróbować to jako¶ sama ogarn±ć choć w temacie mechaniki rowerowej i każdej
innej jestem totalnym lajkonikiem. Wiem, że przerzutki maj± dwie ¶rubki do regulacji. Regulacja ta dotyczy jednak
skrajnych przełożeń. Czyli regulujemy nimi tak aby łancuch nie spadał ale i
elegancko wchodził na największ± i najmniejsz± zębatkę. Mój problem jest jednak inny. Dotyczy przełożeń po¶rednich. Na skrajnych jest
wszystko ok. Jak zmieniam tylne przełożenia po¶rednie to na przedniej zębatce
co¶ mi strasznie potrafi hałasować; pojedyncze gło¶ne szczękanie, lub
metaliczne terkotanie a przy tym czuć że co¶ nie zatrybiło i muszę ponownie
zmieniać tryb na inny. Tryby zmieniam z tyłu ale hałas i dyskomfort czuję z
przodu podczas kręcenia korbami. Nie wiem czy dobrze i obrazowo opisałam swój problem :-/

Przerzutki to deore. A może problem leży po mojej stronie i po prostu nie umiem zmieniać biegów? To
mój nowy rower i pierwszy z manetkami rapidfire. W poprzednim rowerze miałam
obrotowe gripy. Trochę czasu mi zajęło przestawienie się z jednych na drugie. Jak napisałam co¶ głupiego to proszę o wyrozumiało¶ć ;-)

Data: 2012-06-20 09:02:56
Autor: Ignac
Blondynka ma jaki¶ problem z przerzutkami
Inga <izraelska@gazeta.SKASUJ-TO.pl> Najszybciej najpro¶ciej i najtaniej będzie jednak skorzystać z
usług serwisu,powiedz z jakiego miasta jeste¶ to kto¶ z kolegów
poleci Ci jaki¶ solidny serwis,a swoj± drog± no trzeba się nauczyć
obsługiwać manetki.Korespondencyjnie Ci nie pomożemy,w necie jest
mnóstwo instrukcji jak regulować przerzutki,ale s±dzę że sama z tym
sobie nie poradzisz.

 Ignac --

Data: 2012-06-20 11:10:34
Autor: de Fresz
Blondynka ma jakiĹ› problem z przerzutkami
On 2012-06-20 10:05:26 +0200, "Inga" <izraelska@gazeta.SKASUJ-TO.pl> said:

A może problem leży po mojej stronie i po prostu nie umiem zmieniać biegów? To
mój nowy rower i pierwszy z manetkami rapidfire.

Już chciałem napisać o zaczęciu od przesmarowaniu łańcucha, ale je¶li to nowy rower, to może warto jednak przemęczyć się, pojeĽdzić jeszcze trochę i pojechać na pierwszy obowi±zkowy przegl±d po ilu¶ tam km (sklep powinien Ci powiedzieć po ilu).

de Fresz

Data: 2012-06-20 10:03:17
Autor:
> [...]

Już chciałem napisać o zaczęciu od przesmarowaniu łańcucha, ale je¶li to nowy rower, to może warto jednak przemęczyć się, pojeĽdzić jeszcze trochę i pojechać na pierwszy obowi±zkowy przegl±d po ilu¶ tam km (sklep powinien Ci powiedzieć po ilu).

A ja powiem że nie trzeba czekać na przegl±d tylko pojechać teraz.

Je¶li rower jest nowy i ma gwarancję to sklep powinien to od ręki i za darmo
wyregulować/sprawdzić.
Nawet po gwarancji powinni to zrobić, przynajmniej ja tak miałem gdy kupiłem
kiedy¶ Meridę we Wrocławiu.

Data: 2012-06-20 12:33:31
Autor: de Fresz
On 2012-06-20 12:03:17 +0200, " " <mbk28@WYTNIJ.gazeta.pl> said:

[...]

Można i tak, ale jest szansa, że koniec końców będzie trzeba pojechać 2 raz, bo co¶ tam jeszcze się ułoży, co¶ tam kolejnego wyjdzie. A serwisy w sezonie jako¶ nieskore s± do robienia "od ręki".

de Fresz

Data: 2012-06-20 11:14:46
Autor: Andrzej W.
W dniu 2012-06-20 10:05, Inga pisze:
Tryby zmieniam z tyłu ale hałas i dyskomfort czuję z
przodu podczas kręcenia korbami.

Czy te hałasy występuj± przy zmianie biegów w obie strony, czy np. schodzenie z większej na mniejsz± zębatkę z tyłu idzie bez problemu a w drug± stronę hałasuje?
Jak już bieg się "ułoży" to w czasie jazdy nie ma żadnych problemów, czy też zdarzaj± się jakie¶ szaleństwa?
Jak stare s± linki od przerzutek?
Rower ze sklepu czy po jakiej¶ rozbudowie?

--
Pozdrawiam,
Andrzej.

Data: 2012-06-20 10:02:11
Autor: Inga
Blondynka ma jaki¶ problem z przerzutkami
Czy te hałasy występuj± przy zmianie biegów w obie strony, czy np. schodzenie z większej na mniejsz± zębatkę z tyłu idzie bez problemu a w drug± stronę hałasuje?

Chyba głównie z mniejszej na większ±... Ale głowy teraz to sobie nie dam uci±ć.
Jak już bieg się "ułoży" to w czasie jazdy nie ma żadnych problemów, czy też zdarzaj± się jakie¶ szaleństwa?

Jak się ułoży to już jest dobrze. Ale czasami nie chce się ułożyć i muszę
poskakać po rożnych trybach.
Jak stare s± linki od przerzutek?
Rower ze sklepu czy po jakiej¶ rozbudowie?

Rower ze sklepu. Kupiony w tamtym roku na jesieni. Nic istotnego nie było
zmieniane.  A w odpowiedzi na wcze¶niejsze wpisy:
Jestem z Lublina - wcze¶niejszy rower serwisowała u Tuory. Nie chcę z byle czym jechać do mechanika. My¶lałam, że to jaka¶ "normalna" i
znana usterka. W tylnej przerzutce jest jeszcze trzecia ¶rubka, niezależnie od tych dwóch (H
i L). Do czego ona służy? Spoko, spoko, jeszcze jej nie odkręcałam ;-)

Data: 2012-06-20 12:38:13
Autor: cytawa
Inga pisze:

W tylnej przerzutce jest jeszcze trzecia ¶rubka, niezależnie od tych dwóch (H
i L). Do czego ona służy? Spoko, spoko, jeszcze jej nie odkręcałam ;-)

Ona sluzy do naciagu sprezyny napinajacej lancuch, czyli w skrocie do regulacji kata ustawienia przerzutki. W zasadzie nie ma wiekszego wplywu na prace przerzutki.
Do pracy napedu najwieksze znaczenie ma barylkowa sruba do regulacji naciagu linki, ktory powinien byc dosyc precyzyjnie ustawiony.  Czasami jeden obrot juz pomaga.

Jan Cytawa

Data: 2012-06-20 12:57:36
Autor: Andrzej W.
W dniu 2012-06-20 12:38, cytawa pisze:
Do pracy napedu najwieksze znaczenie ma barylkowa sruba do regulacji
naciagu linki, ktory powinien byc dosyc precyzyjnie ustawiony.  Czasami
jeden obrot juz pomaga.

Wła¶nie tę ¶rubkę bym trochę wykręcił je¶li chrobocze przy zmianie z mniejszej na większ± zębatkę. Zacznij jednak od 1/4 obrotu, test, i znowu. Zapamiętaj tylko jej pocz±tkowe ustawienie (zrobić kreseczkę) i kierunek oraz ł±czn± ilo¶ć obrotów.
Ja akurat te "baryłki" mam przy manetkach, ale niewykluczone, że u Ciebie będ± przy przerzutce.

--
AWa.

Data: 2012-06-20 12:28:51
Autor:
Blondynka ma jaki¶ problem z przerzutkami
Dzięki za radę Chłopaki :-)

Pokręcę ni± trochę i dam znać co z tego wynikło. Pzdr
Inga

Data: 2012-06-20 14:35:52
Autor: bans
W dniu 2012-06-20 14:28, izraelska@WYTNIJ.gazeta.pl pisze:

Pokręcę ni± trochę i dam znać co z tego wynikło.

Pamiętaj, że wykręcanie tej ¶ruby napina linkę (pomaga "wci±gać" łańcuch na większe zębatki), a wkręcanie - linkę luzuje, skutkiem czego łańcuch łatwiej zeskakuje na zębatki mniejsze.

Kręć po ćwierć obrotu (czuć, że ¶ruba baryłkowa "zaskakuje") i próbuj zmieniać bieg.

--
bans

Data: 2012-06-20 14:44:35
Autor: kawoN
W dniu 12-06-20 14:35, bans pisze:

Kręć po ćwierć obrotu (czuć, że ¶ruba baryłkowa "zaskakuje") i próbuj
zmieniać bieg.

Kurcze, nie wiem czy z opisu "¶ruba baryłkowa" wyczaiłbym
o co chodzi gdybym nie wiedział :)

--
kawoN
-

Data: 2012-06-20 15:06:38
Autor: bans
W dniu 2012-06-20 14:44, kawoN pisze:

Kurcze, nie wiem czy z opisu "¶ruba baryłkowa" wyczaiłbym
o co chodzi gdybym nie wiedział :)

Masz rację, nie pamięta wół, jak cielęciem był, sam też się kiedy¶ zastanawiałem, co to jest. Ale mam nadzieję, że z kontekstu i z poprzednich postów to wynika.

--
bans

Data: 2012-06-20 15:08:48
Autor: cytawa
  kawoN pisze:

Kurcze, nie wiem czy z opisu "¶ruba baryłkowa" wyczaiłbym
o co chodzi gdybym nie wiedział :)

Wrzuc w google srube barylkowa to zobaczysz. Prawde mowiac jestem oporny na nowe nazewnictwo ale ta nazwa swietnie pasuje. Nie wiem jak inaczej by mozna ten wihajster nazwac.

Jan Cytawa

Data: 2012-06-20 15:44:55
Autor: kawoN
W dniu 12-06-20 15:08, cytawa pisze:

Wrzuc w google srube barylkowa to zobaczysz. Prawde mowiac jestem oporny
na nowe nazewnictwo ale ta nazwa swietnie pasuje. Nie wiem jak inaczej
by mozna ten wihajster nazwac.

Faktycznie - a my¶lałem, że to wymy¶liłe¶ :)
Tak czy siak już nie sprawdzimy czy koleżanka
poradziłaby sobie z rozpoznaniem bo teraz
na pewno zajrzy do netu :)

--
kawoN
-

Data: 2012-06-22 08:34:28
Autor: Inga
Blondynka ma jaki¶ problem z przerzutkami
Tak czy siak już nie sprawdzimy czy koleżanka
poradziłaby sobie z rozpoznaniem bo teraz
na pewno zajrzy do netu :)

A koleżanka, o dziwo, nie miała problemu z pojęciem "baryłka" :-P Kojarzyłam
tak± nakrętkę z hamulców. Co prawda nie miałam pojęcia, że analogiczna jest i
przy manetkach, nigdy im się tak dokładnie nie przygl±dałam. Ale jako¶ od razu
zatrybiłam o co może chodzić :-)

Wcze¶niej co prawda szukałam rozwi±zania swojego problemu w necie (dobre
zasady zadawania pytań na forach i grupach dyskusyjnych ;-). Znalazłam info o
H i L a o regulacji baryłk± nie. Ale wracaj±c do meritum. Otóż pokręciłam t± baryłk±. Nie było łatwo utrafić w
odpowiednie ustawienie, trochę to upierdliwe i czasochłonne, ale się udało. Dziękuję bardzo za pomoc, szczególnie Cytawie i Andrzejowi W.! :-D

Pzdr
Inga

Data: 2012-06-22 11:00:08
Autor: kawoN
W dniu 12-06-22 10:34,  Inga pisze:

[...]

Widocznie nie taka z Ciebie blondynka na jak± się "malowała¶" :)

--
kawoN
-

Data: 2012-06-20 15:52:25
Autor: bans
Blondynka ma jaki¶ problem z przerzutkami
W dniu 2012-06-20 15:08, cytawa pisze:

Prawde mowiac jestem oporny
na nowe nazewnictwo ale ta nazwa swietnie pasuje.

http://rowery.zbooy.pl/przerzut.html

Jak widać ta nazwa była już używana w epoce internetowego roweru łupanego, więc żadne to tam nowe nazewnictwo ;)

--
bans

Data: 2012-06-20 16:15:18
Autor: kawoN
W dniu 12-06-20 15:52, bans pisze:
http://rowery.zbooy.pl/przerzut.html

Jak widać ta nazwa była już używana w epoce internetowego roweru
łupanego, więc żadne to tam nowe nazewnictwo ;)

No proszę, tyle lat...

--
kawoN
-

Data: 2012-06-20 13:43:04
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Wed, 20 Jun 2012 12:38:13 +0200, cytawa napisał(a):

[...]

No właśnie się zastanawiam dlaczego u mnie ostatnio tylna przerzutka tak topornie zmienia przełożenia a i regulacja śrubą baryłkowatą nie daje pozytywnych rezultatów.
Czyżby problem z samą sprężyną przerzutki lub linkami/pancerzami? Na dniach będę musiał na próbę coś wstrzyknąć do pancerzy.
Teoretycznie tylną przerzutkę mam czystą. A pamiętam że znajomy raz oddał przerzutkę bo nie działała dobrze. A okazało się że była zasyfiona.

--
piecia aka dracorp

Data: 2012-06-20 18:57:46
Autor: tms
On 2012-06-20 12:02,  Inga wrote:
[...]

Hmm, dobrze by było żeby jednak kto¶ sensowny to obejrzał - czyli nie byle pierwszy z brzegu serwis. Kolega odkopał po paru latach i przeprowadzkach swój rower, biegi mu chodziły jak chciały i namówiłem go na wymianę linek. Nie chciało mu się tachać całego roweru więc żeby podocinać pancerze przywiózł je wszystkie. Jakie było moje zdziwienie kiedy okazało się że jaki¶ bałwan z serwisu zamontował mu pancerze hamulcowe do cięgieł przerzutki! No nóż się normalnie w kieszeni otwiera!

Data: 2012-06-20 19:41:44
Autor: Desoft
Blondynka ma jaki¶ problem z przerzutkami
W tylnej przerzutce jest jeszcze trzecia ¶rubka, niezależnie od tych dwóch (H
i L). Do czego ona służy? Spoko, spoko, jeszcze jej nie odkręcałam ;-)

Tam jest jeszcze jedna "¶rubka" - czasami dwie.
W miejscu gdzie się zmienia biegi i przy przerzutce - przynajmniej ja tak mam.
Nie jest to zwykła ¶rubka (taka jak te H i L) tylko taka nakrętka na gwincie.
Ta nakrętka jest na lince od przerzutki.
Proponuję tym pokręcić.

Procedura wygl±da mniej więcej tak:
Odci±gamy zabezpieczenie nakrętki, kręcimy, najlepiej licz±c ile razy.
Wsiadamy na rower jedziemy, zmieniamy przełożenia i słuchamy.
Jest gło¶niej. To wracamy na stare miejsce i odkręcamy w przeciwn± stronę.

--
Desoft

Data: 2012-06-21 09:09:56
Autor: cytawa
tms pisze:

[...]

I najprawdopodobniej dobrze zrobil. W wielu przypadkach pancerze hamulcowe pracuja lepiej (a z pewnoscia dluzej lepiej) niz dedykowane przerzutkowe (drutowe). Zwlaszcza gdy przerzutkowe sa cienkie wtedy najmniejsze zabrudzenie czy podgiecie blokuje przerzutke.
Sa pancerze hamulcowe sztywne z wkladka i te MZ sprawdzaja sie bardzo dobrze jako przerzutkowe.

Jan Cytawa

Data: 2012-06-22 22:04:48
Autor: tms
On 2012-06-21 09:09, cytawa wrote:
tms pisze:

[...]

Te pancerze nie wygl±dały na specjalnie sztywne a większo¶ć pancerzy hamulcowych jednak trochę się kompresuje wzdłużnie i wtedy niestety całe indeksowanie przerzutki trafia szlag.

Pozdro
tms

Blondynka ma jaki¶ problem z przerzutkami