Bol kolana ? co moze byc ?

Data: 2009-06-15 22:45:34
Autor:
Bol kolana ? co moze byc ?
Witam

    Jakos sezon temu pierwszy raz kupilem pedaly i buty spd. Od pierwszej jazdy mialem problem z dobrym ustawieniem blokow. Bolalo mnie albo jedno kaloano, a kiedy ustawilem inaczej bloki to bolalo mnie drugie. Teraz mam nowy rowerek i zmienilem ustawienie korby. Przelozenie 2x9 i po lewej stronie dwie podkladki, a po drugiej jedna. Zrobione jest to po to aby linia lancucha byla ok. Od tamtej pory prawa noga przestala bolec i od jakiegos czacu lewa tez nie bolala, ale za to non stop chodzila to w lewo to w prawo. Skrecilem bardziej sprezyny to zaczela mnie znow bolec. To wpadlem na pomysl znow przestawienia blokow. To tez nie pomoglo. to wrocilem do poprzedniego ustawienia i skrecenia sprezyny w pedale na min. tak aby noga samoczynnie sie nie odpiela.

Jak ustawic dobrze bloki? Jest jakies trick z ustawianiem blokow ? Jak powinny byc skrecone sprezyny ? Co zrobic z bolem kolan ? Moze to nie pedaly a cos innego? Prosze o pomoc i przepraszam za bledy

Pozdrawiam

Data: 2009-06-15 20:56:13
Autor: Jan Srzednicki
Bol kolana ? co moze byc ?
On 2009-06-15, <jaro47@o2.pl> wrote:
Witam

[...]

Ile już jeździsz na zatrzaskach? Początkowym objawem jest ból ścięgien,
które są nieprzyzwyczajone do takiego obciążenia - dlatego też nie
należy na początek szarżować z klikami, jeno powoli przyzwyczajać nogi
do nowego obciążenia.

Co do ustawień, kombinowałeś z ustawianiem bloków pod skosem?

Data: 2009-06-15 22:01:35
Autor: Ryszard Mikke
Bol kolana ? co moze byc ?
<jaro47@o2.pl> napisał(a):
[...]

Kupić zatrzaski, które nie trzymają nogi sztywno (Time, Crank bros i podobno
niektóre nowe modele SPD) i noga się sama ustawia. Ja mam trochę pokręconą (po
wypadku) i żadnych problemów. Przy okazji nie będziesz musiał nic regulować (w
Time'ach i Crankach, w SPSD pewnie coś się znajdzie ;) )

rmikke

Data: 2009-06-15 23:01:14
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Bol kolana ? co moze byc ?
Panie jaro47@o2.pl, prezesie pl.rec.rowery z siedzibą w
<news:h16btm$2sas$1opal.icpnet.pl> przy ul....

Jak ustawic dobrze bloki?

Popraw mnie, jeżeli błędnie wnioskuję, że z tego co napisałeś wyciągam, że
ustawiałeś bloki identyczne w jednym i drugim bucie, tak? Jeżeli tak to po
prostu porzuć taką praktykę.

Data: 2009-06-15 23:13:56
Autor:
Bol kolana ? co moze byc ?
Wczesniej tak robilem ze ustawialem tak samo bloki do jednej jak i do drugiej nogi. Teraz juz tak nie robie. A co do bolu to tak dokladniej to boli mnie wewnetrzna storna kolana.

Użytkownik "Marek 'marcus075' Karweta" <m.karweta-nie-trawi-spamu@gmail.com> napisał w wiadomości news:x8ykaclajky.dlgpedaluje.ile.moze...
[...]

-- Pozdrowienia,                            | Próżnoś repliki się spodziewał

Data: 2009-06-16 12:18:06
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Bol kolana ? co moze byc ?
Panie jaro47@o2.pl, prezesie pl.rec.rowery z siedzibą w
<news:h16dis$2usb$1opal.icpnet.pl> przy ul....

Wczesniej tak robilem ze ustawialem tak samo bloki do jednej jak i do drugiej nogi. Teraz juz tak nie robie. A co do bolu to tak dokladniej to boli mnie wewnetrzna storna kolana.

1) [ot] tnij sygnatury
2) [ot] odpisuj pod postem
3) uszkodziłeś się? Miałem podobny problem - krzywo sobie stanąłem w czasie
biegu i coś w kolanie uszkodziłem. Pomogła... Jazda na rowerze. Serio,
serio. Nie było, że boli, jeździłem i rozjechałem.

Data: 2009-06-16 03:33:27
Autor: zcxz
Bol kolana ? co moze byc ?
jaro47@o2.pl wrote:
powinny byc skrecone sprezyny ? Co zrobic z bolem kolan ? Moze to nie pedaly a cos innego? Prosze o pomoc i przepraszam za bledy

Sprobuj:
- jezdzic na lzejszych przelozeniach z wyzsza kadencja
- jezdzic na lzejszych przelozeniach z wyzsza kadencja
- ustawic sobie tak siodlo aby: linia pionu przechodzila przez czubek kolana oraz os spd -> korba (ta wysunieta do przodu) ustawiona rownolegle do podloza (ustawienie z jakiejs gazety rowerowej - Maja radzi)
- ustawienie stopy tak jakby kura grzebala, czyli palce nizej niz pieta
- krecic koleczka, a nie tylko napierac :)

--
zcxz

Data: 2009-06-16 00:32:51
Autor: jakuboff
Bol kolana ? co moze byc ?
zcxz wrote:
Sprobuj:
- jezdzic na lzejszych przelozeniach z wyzsza kadencja
- jezdzic na lzejszych przelozeniach z wyzsza kadencja

Może też spróbować jeździć na lżejszych przełożeniach z wyższą kadencją
;)

Data: 2009-06-15 22:15:42
Autor: Flash
Bol kolana ? co moze byc ?
On 16 Cze, 06:32, jakuboff <jakub...@op.pl> wrote:
zcxz wrote:
> [...]
> - jezdzic na lzejszych przelozeniach z wyzsza kadencja

Może też spróbować jeździć na lżejszych przełożeniach z wyższą kadencją

Albo z wyzsza kadencja na lzejszych przelozeniach :P

Data: 2009-06-16 09:58:32
Autor: dobrov
Bol kolana ? co moze byc ?
zcxz wrote:
[...]

Jeżeli się zastosuje do każdego z w/w czterech zaleceń, to będzie kręcił ze 300 na minutę. To chyba niezdrowo!

Data: 2009-06-16 09:34:42
Autor: Jan Srzednicki
Bol kolana ? co moze byc ?
On 2009-06-16, zcxz wrote:
jaro47@o2.pl wrote:
powinny byc skrecone sprezyny ? Co zrobic z bolem kolan ? Moze to nie pedaly a cos innego? Prosze o pomoc i przepraszam za bledy

Sprobuj:
[..]
- ustawic sobie tak siodlo aby: linia pionu przechodzila przez czubek kolana oraz os spd -> korba (ta wysunieta do przodu) ustawiona rownolegle do podloza (ustawienie z jakiejs gazety rowerowej - Maja radzi)

Chodzi Ci po prostu o ośkę pedału, prawda? To klasyczne ustawienie
"KOPS", niestety, raczej nie jest tak prosto:

http://www.sheldonbrown.com/kops.html

U mnie KOPS zupełnie nie działa - jakbym na siłę chciał mieć takie
ustawienie, to jeździłbym na siodełku wysuniętym maksymalnie do przodu
(sic!).

Data: 2009-06-17 00:18:13
Autor: zcxz
Bol kolana ? co moze byc ?
Jan Srzednicki wrote:
  > Chodzi Ci po prostu o ośkę pedału, prawda? To klasyczne ustawienie
"KOPS", niestety, raczej nie jest tak prosto:
http://www.sheldonbrown.com/kops.html
zerknalem i wychodzi na to ze oto chodzi :)

U mnie KOPS zupełnie nie działa - jakbym na siłę chciał mieć takie
ustawienie, to jeździłbym na siodełku wysuniętym maksymalnie do przodu
(sic!).
a ja sobie tak ustawilem + siodlo (twardziutki flite) poziomo + odpowiednia wysokosc siodla i jest sympatycznie
2 lata temu mialem problem z kolanem, a wtedy jezdzilem do roboty na kolarce bez spd'ow. Z przodu tylko blat z tylu uzywane male koronki.
Ogolnie jazda silowa. Przestalem tak jezdzic, kolano przestalo pobolewac - sczescie :)
czasami powodem bolu kolan moze byc jazda silowa :)

--
zcxz

Data: 2009-06-16 08:08:11
Autor: PeJot
Bol kolana ? co moze byc ?
jaro47@o2.pl pisze:
[...]

Jeśli masz sporą asymetrię ustawienia pedałów na szerokość, co widać po odległości korby od np. widełek, można pokusić się o wykonanie podkładki dystansowej na oś pedału, tego który jest zbyt blisko. W rowerze córki zastosowałem taką podkładkę grubości 7 mm. Co prawda dziecko i tak ustawia nogę na pedale jak mu pasuje, ale podobną sztuczkę można by zastosować i tu.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-16 09:59:49
Autor: Wojtek
Bol kolana ? co moze byc ?
jaro47@o2.pl pisze:
Witam

    Jakos sezon temu pierwszy raz kupilem pedaly i buty spd. Od pierwszej jazdy mialem problem z dobrym ustawieniem blokow. Bolalo mnie albo jedno

odpisałem po sąsiedzku, ale i tu przekleję:

Primo:
Musisz zdiagnozować ten ból, czy to jest ból wynikły z "masy twardej" czyli stawu rzepkowego czy jest to ból ścięgien... Jeżeli jest to ból stawu rzepkowego radzę udać się do dobrego ortopedy (sportowego).

Wtóre:
SPD, SPD SL, TIME dobrze trzymają nogę - dodatkowo jeżeli to SDP SL z blokami bez luzu (ale chyba nie?) stopa nie ma możliwości poruszania się lewo-prawo. Jest luz przewidziany na taki ruch w SPD ale wynosi on zaledwie parę stopni. Jeżeli bloki są ustawione trochę nie tak, przesuwając mimowolnie stopę napinasz sprężynę, to napięcie przenosi się na kolano...

Poobserwuj stopę podczas jazdy, zwróć uwagę czy w pozycji "nie boli" nie masz przerotowanej stopy do lub na zewnątrz i czy nie napinasz sprężyny. Jeżeli tak - przestaw blok pod odpowiednim kątem.

SPD także umożliwiają pracę mięśni "do góry", stąd wprowadzają nieznane dla Ciebie do tej pory obciążenia.

Ustawienie siodła przód-tył jest także ważne.

Ustawienie siodła góra-dół as well! Upewnij się, że NIE USTAWIłEś SIODłA ZA WYSOKO!!!!! To zdarza się początkującym, pedał w zatrzasku trzyma but, więc ludziska ustawiają siodło za wysoko... w efekcie kolano lata lewo-prawo i jest niestabilne podczas pedałowania

--
Pozdrawiam,
Wojtek

Dodaj cz do pota odpowiadając prywatnie

Data: 2009-06-16 01:15:21
Autor: Przemek
Bol kolana ? co moze byc ?
On 16 Cze, 09:59, Wojtek <osobi...@pota.onet.pl> wrote:

[...]

Dokładnie.
Jeżdżę już trochę w SPD i czasem eksperymentuję z ustawieniem
siodełka. Nawet drobne różnice rzędu 0,5cm w wysokości są odczuwalne
podczas jazdy i kiedy jest za wysoko, to u mnie objawia się to właśnie
bólem w okolicy kolan.
pozdr

Data: 2009-06-16 09:29:38
Autor: Jan Srzednicki
Bol kolana ? co moze byc ?
On 2009-06-16, Wojtek wrote:

[...]

A właściwie, to ile to jest owo za wysoko i po czym to poznać?

Bólów kolan rowerowych nie odczuwam, ale mnie trochę zaintrygowałeś.

Ostatnio się trochę zdziwiłem, gdy po pewnym czasie niejeżdżenia na
góralu wsiadłem na niego i musiałem podnieść siodełko o jakieś 1cm, żeby
jechało się analogicznie komfortowo, choć trochę mniej płynnie (w
międzyczasie przesunąłem bloki w butach o jakieś 0.5cm do przodu, więc
może w tym rzecz). Raczej jednak spotykałem się z opinią, że siodełko
powinno być możliwie wysoko.

Data: 2009-06-16 12:06:01
Autor: Wojtek
Bol kolana ? co moze byc ?
Jan Srzednicki pisze:
On 2009-06-16, Wojtek wrote:
[...]

Oczywiście, że ma wpływ.. jeżeli przesunąłeś bloki do przodu to naturalnie "wydłużyłeś" nogę.

Siodło ma być wysoko, ale kiedy jest za wysoko wtedy kolanko wyraźnie wędruje na boki, miednica przesuwa się lewo-prawo-góra-dół.

Ja ustawiam tak, że przy maksymalnie oddalonym pedale noga jest zgięta. Teraz ten kąt zgięcia zależy od preferencji. Zalecają min 10stopni. Należy pamiętać, że przy progach ustawionych do przodu (im bardziej tym mocniej) pracujemy też stopą i łydką, więc stopa jest niejako przedłużeniem nogi, stąd badając owe "zgięcie" trzeba ustawiać stopę tak, jak podczas pedałowania ustawia się sama (na ogół palce na dół, pięta do góry)

Data: 2009-06-16 12:24:50
Autor: zcxz
Bol kolana ? co moze byc ?
Jan Srzednicki wrote:
A właściwie, to ile to jest owo za wysoko i po czym to poznać?
za wymienionym pismem rowerowym - chyba 5 numer magazynu rowerowego - Maja radzi :)
siedzisz na siodle i wypieta noga, a dokladnie pieta dotykasz plaszczyzny spd'a przy "luzno" wyprostowanej nodze - chodzi o to aby nie na sile dosiegac spd'a
najlepiej to testowac podczas jazdy

--
zcxz

Data: 2009-06-16 15:41:49
Autor: Rowerex
Bol kolana ? co moze byc ?
On 16 Cze, 11:24, zcxz <val...@poczta.onet.pl> wrote:

Maja radzi :)

A Gucio? ;-)

siedzisz na siodle i wypieta noga a dokladnie pieta dotykasz
plaszczyzny spd'a przy "luzno" wyprostowanej nodze - chodzi o to aby nie
na sile dosiegac spd'a
najlepiej to testowac podczas jazdy

Pytanie z serii głupich - dotykać ma pięta (gołą stopą) czy pięta
buta? A jeśli butem, to co w przypdku gdy jest to but typu górskiego z
"agresywnym protektorem", czyli wysokim obcasem?

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-06-17 00:58:33
Autor: zcxz
Bol kolana ? co moze byc ?
Rowerex wrote:
A Gucio? ;-)
a Gucio to truten leniwy :)

Pytanie z serii głupich - dotykać ma pięta (gołą stopą) czy pięta
buta? A jeśli butem, to co w przypdku gdy jest to but typu górskiego z
"agresywnym protektorem", czyli wysokim obcasem?
panie kochany ja to jeno obrazki ogladam, a ta Maja to ubrana na zdjeciu   byla i buty tez miala :) jakie nie pomne
moze jest jakis prostszy sposob?

:)

--
zcxz

Data: 2009-06-17 08:56:49
Autor: Wojtek
Bol kolana ? co moze byc ?
zcxz pisze:

panie kochany ja to jeno obrazki ogladam, a ta Maja to ubrana na zdjeciu  byla i buty tez miala :)

no niestety, niestety... ;)

Faktem jest, że ten "sposób" jest jedynie punktem wyjścia. Sposób został przeniesiony z szosy gdzie but od spodu jest zupełnie gładki.

Data: 2009-06-18 14:38:43
Autor: Mateusz
Bol kolana ? co moze byc ?
jeżdzę na spd od 3 miechów i nie mam żadnych problemów z kolanami..
Chyba zasada jest taka, że im bliżej czubka butów ustawisz bloki tym
więcej będzie Ci łydka pracowała - a jeżeli łyda pracuje to kolano też
- i to w dość intensywny sposób. Ja sobie ustawiłem bliżej środka buta
bloki - wcześniej tak trzymałem nogi na pedałach, że szło mi wszystko
w uda - i dalej mi idzie. Fakt faktem - jeżeli na początku trasy
zachce Ci się przycisnąć i to mocno, bo czujesz euforię, że wreszcie
masz czas wyjechać gdzieś dalej to kolano pobolewa ;)

Jeżeli zaczynasz przygodę z spd dopiero to dobrze Ci radzę najpierw
nauczyć sięzwobodnie jeżdzić - bez ciągnięcia pedałów. Powiem Wam, że
moment w którym uświadomiłem sobie podczas jazdy, że mogę ciągnąć
pedał był bezcenny i jedyny w swoim rodzaju ;) Porównywalne do
przesiadki z najniższej grupy shimano do XT chociażby, jeżeli chodzi o
kulturę pracy napędu ;)

Data: 2009-06-23 21:00:06
Autor: Flash
Bol kolana ? co moze byc ?
On 18 Cze, 23:38, Mateusz <mateusz.chmurzyn...@gmail.com> wrote:
[...]

Ja w swioch butach bloki mam poustawiane raczej blisko palcow i nie
mam problemow. Niedawno pozyczylem na kilka godzin rower znajomego
wlacznie z jego butami.Siodelko ustawilem na takim samy poziomie jak u
siebie, ale i tak pod koniec przejazdzki moje kolana podpowiadaly, ze
cos im nie pasuje. Nie wiem co to boglo byc, ale jedyne, co
zauwazylem,ze ze kolega mial bloki ustawione mozliwie blisko srodka
stopy.

--
Flash
http://flash.bikestats.pl

Data: 2009-06-17 08:11:42
Autor: Coaster
Bol kolana ? co moze byc ?
Rowerex wrote:
[...]

[...]

Jak z wysokim obcasem to tylko trzepaczki.
Jak to mowia: "trzepaczki + obcasy = sukces".
:-)
http://girlsandbicycles.blogspot.com/2008/05/egg-beaters-heels-success.html

--
PoZdR

"Don't try any other colors, red's the only one that works."

– Sheldon Brown, 1944-2008

Bol kolana ? co moze byc ?