Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?

Data: 2011-02-26 23:23:34
Autor: Wojciech Skrzypinski
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
Witajcie,

Moja spoldzielnia w zwiazku z obowiazkiem (?) przegladu instalacji elektrycznej co 5 lat wynajela firme, ktora chodzila po mieszkaniach i dokonywala pomiarow. Wczoraj otrzymalem zalecenia pokontrolne - koniecznosc podlaczenia bolcow uziemiajacych w gniazdkach w kuchni i lazience.

Wszystko pieknie, ale to stary budynek z dwuzylowa instalacja elektryczna. Rury sa plastikowe, a do gazowych nikt normalny (miejmy nadzieje) nie uziemia. Co wiec zrobic ? Podlaczyc bolce do "zera" ? Ma to jakis sens praktyczny ?

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2011-02-27 10:23:23
Autor: Damork
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
Na mównicę wtargnął "Wojciech Skrzypinski", poprawił mikrofon, rozwarł
paszczę i ryknął:

[...]

Mostkowanie uziemienia z "zerem" to standardowa metoda. Tradycyjne podpinanie uziemienia pod pion wodny przy starych, metalowych
rurach daje jedno - jeśli ktoś ma przebicie, to w całym pionie masz rurę
pod napięciem i jak ktoś dotknie to go popieści. Mnie samego kiedyś grzejnik kopnął, głupie uczucie kiedy się czegoś takiego
nie spodziewasz...

--
Pozdrawiam Piotr Mockałło
Jednoosobowa Armia Mordoru na XJ 600N

Data: 2011-02-27 12:57:11
Autor: Panslavista
"Damork" <damorkUSUN_TO@wp.pl> wrote in message news:17il9ck4gxvv6$.7ccaw7ut2it9.dlg40tude.net...
[...]

    Hm, kiedyś kopała mnie wanna przy dotknięciu baterii. Było około 150V. Poradziłem sobie mostkując oba przybory. Zjawiła się ekipa z donosu sąsiada, nawet zaczęli kuć ściany. Zrobili dwie dziury zanim zaczęli myśleć. Poszli do sąsiada - znaleźli mostek w bojlerze elektrycznym. To była stara instalacja - można było zamienić miejscami przewody i wstawić bezpiecznik automatyczny, przy załączonym licznik normalnie liczył, przy wyłączonym - stał. Prąd płynął do instalacji normalnie, ale odpływał ziemią. Później przebudowano linie zasilające, a w budynku wymieniono instalacje.

Data: 2011-02-27 13:08:30
Autor: Panslavista
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?

W zasadzie nie wolno, w przypadku powstania przerwy w przewodzie zerowym wszystkie urządzenia przed przerwą otrzymają pełne napięcie fazowe.

Data: 2011-02-28 00:02:25
Autor: R. P.
Panslavista wrote:
"Wojciech Skrzypinski" <usun.skrzyp@gmail.com> wrote in message news:ikbuh4$2ou$1news.task.gda.pl...

W zasadzie nie wolno, w przypadku powstania przerwy w przewodzie zerowym wszystkie urzÂądzenia przed przerwÂą otrzymajÂą peÂłne napiĂŞcie fazowe.

A jak to jest w starych blokach, gdzie instalacja ma 50 lat i jest dwuĹźyłowa? Dodatkowo, w bloku mieszkają w większości starsi ludzie - emeryci, ktĂłrzy na pewno nie będą mieli pieniędzy na remont mieszkania -   kucie ścian i wstawianie nowych przewodĂłw. Z 1200 emerytury ledwo starcza im na opłaty + jedzenie + leki... Co mĂłwi prawo na ten temat? Czy prawo zezwala na podłączanie bolcy do "zera" ?

Data: 2011-02-27 23:41:41
Autor: kogutek
R. P. <robert.piegus.wytnij.to@wytnij.to.wp.pl> napisał(a):
Panslavista wrote:
> [...]
Wiek i zamożność nie mają nic do przepisow. Zwlaszcza ze te wręcz nakazują o
ile to możliwe stosowanie połączeń wyrównawczych pomiedzy urządzeniami a
instalacjami wszelakiego rodzaju oraz zbrojeniem jeśli występuje.  Przewodzące
prąd obudowy urządzeń elektrycznych ( farba dekoracyjna nie jest izolatorem w
rozumieniu przepisów) powinny ( czasami muszą)być  polączone ze sobą
oddzielnymi od przewodów zasilających przewodami. I powinny ( czasami
muszą)być polączone do wszystkich istniejacych i przewodzacych prąd instalacji
jakie występują w obiekcie. Dla niektórych absurdalnie wygląda kran do
umywalki w którym jest specjalne miejsce do przylączenia przewodu PE. Taki
kran przeznaczony jest do instalacji wykonanej plastikowymi rurami. Oczywiscie
te instalacje muszą być rownież połączone elektrycznie ze sobą i w pewnym
miejscu polączone z punktem o potencjale ziemi. Jeśli ze względów
technologicznych trzeba zastosować w jakiejś nie elektrycznej instalacji
przerwę dla prądu elektrycznego to należy zapewnić połączenie elektryczne w
inny sposób. Oczywiście istnieją przypadki kiedy te zasady nie mogą być
stosowane. Nie występują one jednak w budynkach mieszkalnych. A ten co mu
odpisywaleś jak zwykle pieprzy trzy po trzy. I lepiej będzie jak się zajmie
wymyślaniem pzrepisów. Na zupę kminkową składającą się tylko w suszonego
kminku i wody już wymyślił. Amen

Data: 2011-02-28 00:57:23
Autor: Panslavista
"kogutek" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> wrote in message news:ikenfl$85g$1inews.gazeta.pl...

wymyślaniem pzrepisów. Na zupę kminkową składającą się tylko w suszonego
kminku i wody już wymyślił. Amen

Piej kapłoniku, piej.

A gdzie napisałem durniu, że tylko woda i kminek?
Kucharzu przypalajacy jajka na miękko.

Data: 2011-02-28 01:02:59
Autor: R. P.
Panslavista wrote:
[...]

Jak wygląda takie "połączenie wyrównawcze"? W jaki sposób należy wykonać      takie coś dla kuchenki gazowej w kuchni i pralki w łazience? Trzeba puścić jakiś dodatkowy kabel od tych urządzeń? Pozostałe urządzenia (bez metalowej obudowy) mogą być nieuziemione? To zgodne z prawem?

Data: 2011-02-28 01:10:59
Autor: Panslavista
"R. P." <robert.piegus.wytnij.to@wytnij.to.wp.pl> wrote in message news:4D6AE633.2010101wytnij.to.wp.pl...

[...]

W zasadzie tylko tam, gdzie może wystąpić napięcie dotykowe, np dotykasz jedną ręką bojlera, a drugą pralki. Albo nogą grzałki elektrycznej a ręką suszarki do włosów...

Data: 2011-02-28 04:31:30
Autor: kogutek
kogutek wrote:

> [...]

Jak wygląda takie "połączenie wyrównawcze"? W jaki sposób należy wykonać      takie coś dla kuchenki gazowej w kuchni i pralki w łazience? Trzeba puścić jakiś dodatkowy kabel od tych urządzeń? Pozostałe urządzenia (bez metalowej obudowy) mogą być nieuziemione? To zgodne z prawem?
Jak nie masz na obudowie urządzenia dodatkowego zacisku, srubki itp
oznakowanej symbolem ziemi i nie ma w instrukcji obslugi informacji o
konieczności wykonania takiego polączenia to nie musisz go robić bo producent
uznał że jest niepotrzebne. Co nie znaczy że nie możesz go zrobić. Najprościej
to przewod z oczkiem pod jakąś srbkę polączoną z metalową obudową i drugi
koniec do rury od wody. Kuchenka oprocz wtyczki w której występje styk PE z
reguły jest polączona metalowym elementem z metalowa rurą od gazu. To z
nadmiarem wystarcza jeśli jest gniazdko z podlączonym prawidłowo bolcem. Przy
kuchence podlączonej do metalowej rury i gniazdka z bolcem od razu wszystkie
prawidłowo polączone gniazdka z bolcem dostają potencjał ziemi jeśli wtyczka
od kuchenki jest wsadzona w gniazdko. Tak samo jest z bojlerem i instalacją
metalowa jeśli nie jest podlączony plasikowymi przewodami. Z jednej strony
jest ziemiony przez rury a zdrugiej pzrez bolec. Jeśli kuchenka jest
podlączona inaczej to trzeba coś rzeźbić. Po amatorsku można sprawdzić
przydatność ziemienia w ten sposób że wiltomierz przylącza się do dzirki w
gniazdu z przewodem fazowym i do potencjalnego uziemienia. ma pokazać takie
samo napięcie jak w gniazdu. Potem rownolegle do woltomierza przylącza się
jakieś spore obciążenie, na przykląd czajnik elektryczny. Jeśli napięcie
pokazywane przez woltomierz spadnie o kilka woltow to jest dobrze. le jak
spadnie więcej to znaczy że takie uziemienie jest nie przydatne albo będzie
spełnialo swoją rolę w ograniczonym zakresie. Jeśli spadnie powyżej 24 woltów
to należy natychmiast odlączyc calę ustrojsto. Przy takim pomiarze występuje
ryzyko porażenia prądem. Ale nie siebie tylko kogoś kto akurat w tym momenie
będzie fizycznie dotykał elementu instalacji wykorzystywanej do pomiaru i
jednocześnie będzie dotykal czegoś co będzie prawidłowo uziemione. Dlatego
takie pomiary należy wykonywać z rozwagą i zapewnieniem bezpieczeństwa nie
tylko sobie ale i sąsiadowi mieszkjącemu 6 piętrej niżej na dodatek w innej
klatce. Metalowa rura do gazu wody centralnego ogzewania to bardzo dobre
uziemienia. Jesli są niedaleko od siebie to polączenie ich dobrym
przewodnikiem poprawia parametry takiego uziemienia. Urzązdenia posiadające
podwójną izolację nawet jak by byly metalowe nie wymagają ochrony. Nie da się
jej rownież zrobić bo przewod zasilający jest dwu żyłowy. W tej chwili jest
nawet wymog żeby jeśli to możliwe projektować tylko takie urzazdenia. --

Data: 2011-02-28 00:50:46
Autor: Panslavista

"R. P." <robert.piegus.wytnij.to@wytnij.to.wp.pl> wrote in message news:4d6ad801$0$2489$65785112news.neostrada.pl...
Panslavista wrote:
"Wojciech Skrzypinski" <usun.skrzyp@gmail.com> wrote in message news:ikbuh4$2ou$1news.task.gda.pl...

W zasadzie nie wolno, w przypadku powstania przerwy w przewodzie zerowym wszystkie urz?dzenia przed przerw? otrzymaj? pe3ne napiecie fazowe.

A jak to jest w starych blokach, gdzie instalacja ma 50 lat i jest dwużyłowa? Dodatkowo, w bloku mieszkają w większości starsi ludzie - emeryci, którzy na pewno nie będą mieli pieniędzy na remont mieszkania - kucie ścian i wstawianie nowych przewodów. Z 1200 emerytury ledwo starcza im na opłaty + jedzenie + leki... Co mówi prawo na ten temat? Czy prawo zezwala na podłączanie bolcy do "zera" ?

Dodatkowy przewód w pionie nie jest drogi.

Data: 2011-02-28 01:01:38
Autor: R. P.
Panslavista wrote:
[...]

A jak to jest w starych blokach, gdzie instalacja ma 50 lat i jest dwu¿y³owa? Dodatkowo, w bloku mieszkaj¹ w wiêkszoœci starsi ludzie - emeryci, którzy na pewno nie bêd¹ mieli pieniêdzy na remont mieszkania - kucie œcian i wstawianie nowych przewodów. Z 1200 emerytury ledwo starcza im na op³aty + jedzenie + leki... Co mówi prawo na ten temat? Czy prawo zezwala na pod³¹czanie bolcy do "zera" ?

Dodatkowy przewĂłd w pionie nie jest drogi.

Ale instalacja wewnątrz mieszkania jest dwużyłowa.

Data: 2011-02-28 01:08:04
Autor: Panslavista

Panslavista wrote:
[...]

A jak to jest w starych blokach, gdzie instalacja ma 50 lat i jest dwu?y3owa? Dodatkowo, w bloku mieszkaj? w wiekszo?ci starsi ludzie - emeryci, którzy na pewno nie bed? mieli pieniedzy na remont mieszkania - kucie ?cian i wstawianie nowych przewodów. Z 1200 emerytury ledwo starcza im na op3aty + jedzenie + leki... Co mówi prawo na ten temat? Czy prawo zezwala na pod3?czanie bolcy do "zera" ?

Dodatkowy przewód w pionie nie jest drogi.

Ale instalacja wewnątrz mieszkania jest dwużyłowa.

Przewód ochronny można poprowadzić w rurkach lub gdy są w tynku, to wzdłuż listwy przyściennej. Ewentualnie, gdy listwy są stare, można kupić plastikowe(tanie!!!) i w nich są kanały do przewodów.Są też gniazda na takie listwy.

Data: 2011-02-28 03:48:58
Autor: kogutek
Panslavista <prawusek@interia.pl> napisał(a):

> [...]

Przewód ochronny można poprowadzić w rurkach lub gdy są w tynku, to wzdłuż listwy przyściennej. Ewentualnie, gdy listwy są stare, można kupić plastikowe(tanie!!!) i w nich są kanały do przewodów.Są też gniazda na takie listwy.
Jeden koniec polączysz do bolca a drugi sobie w dupę wsadzisz bo do mieszkania
dochodzą dwa przewody. Przepis wyraźnie mówi że ten trzeci przewod ma iść
bezpośrednio od zacisku N w złączu albo od zacisku uziemienia w
transformatorze i w budynku nie może być cieńszy niż 4mm2. W dwu przewodowej
instalacji trzeci przewod można tylko połączyć niezgodnie z przepisami. I po
co trzeci przewod jak nie ma wylącznika różnicowo prądowego. Chyba tylko dla
sportu. Weź się za to co ci wychodzi najlepiej. Za gotowanie zupy z kminku i
wody i za wymienianie uklonow z pewną nauczycielką jak ci przysyla haki na
innych użytkowników Usenetu.  --

Data: 2011-02-28 06:06:54
Autor: Panslavista
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?

Pajacujesz. Czyżby macher od lewizny mieszkaniowej? Delikwent pisze o bloku - zapewne trzy fazy są w budynku i z tej skrzyni można legalnie wyprowadzić ten przewód.

Data: 2011-02-28 05:30:27
Autor: kogutek
[...]

Jasne, w Panslavi można ze skrzynki na listy wciągać knoty do świec. W Polsce
do starego bdynku w ktorym jest w mieszkaniach instalacja dwu przewodowa
dochodzą 4 przewody. 3 fazy i uziemienie. Takie szafka jest w budynku zamykane
na kluczyk i nie jest to wodniarka. Tam jak się robi instalację 5 przewodową
dolącza się do uziemienia ktore przed tą szafką jest uziemieniem a za
przewodem N jeszcze jeden pzrewód co się nazywa PE. Pisali w gazetach ze w
panslawi robili proby żeby dalo się PE wygospodaroać z jednego fazowego. Dało
sie, tylko 1/3 mieszkań nie miala prądu. Ty i uprawnienia do 15kV. Daj spokój
bo mam zajady i mnie boli jak się śmieję. Szybciej Palestyńczycy zdobęda
Izrael niż ty dostaniesz uprawnienia na używanie baterii AAA. Na świeczki to
sie zgodzę że możesz mieć warunkowe dopuszczenie do zapalnia pod warunkiem że
ktoś normalny obok stoi.  --

Data: 2011-02-28 07:19:34
Autor: Panslavista

"kogutek" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> wrote in message news:ikfbtj$2hi$1inews.gazeta.pl...
[...]

    Próbujesz mnie poniżać, nie wiem dlaczego. Punkty PE i N (sam pisałeś) są połączone razem i uziemione na transformatorze. Takie punkty można przenieść do skrzyni z przyłączem bloku -zapewne trójfazowym (tylko w UK mają przyłącza jednofazowe do100 A na flat). Pozostaje dodać po jednym przewodzie do każdego pionu, circa 20 m długości i wciągnąć do rur, owszem może to być kłopotliwe przy starej instalacji i rurach Bergmana, ale specjalnie kosztowne nie jest. Dojście do mieszkań już opisałem.
    Uprawnienia miałem, bo musiałem mieć, aby wykonywać i dozorować pracę ludzi w brygadzie, nie jest to nic nadzwyczajnego. Miałem pewnie więcej tego niż ty, bo ogólne (SEP) jak i branżowe (MES i TMR), także BHP rzemieślnicze i przemysłowe.

Data: 2011-03-01 07:04:08
Autor: Marek Dyjor
Panslavista wrote:
[...]

on cie poniża bo pitolisz...

nie możesz sobie tak normalnie wziąć i grzebać w instalacji w bloku... musisz mieć projekt zgodę wspólnoty, spółdzielni lub właściciel kamienicy, musisz mieć zgodę ZE (prawdopdobnei wystąpić o warunki itd...

dodajmy że zero w skrzyni w starej kamienicy nie koniecznie jest podłączone do lokalnego uziemienia, wtedy nie zrobisz żadnego PE bo do tego musi być uziemienie lokalne. ergo trzeba wszystko przebudować.

Wniosek końcowy trzeba zrobić remont (wymianę) instalacji elektrycznej w budynku.

Data: 2011-03-01 07:45:24
Autor: Panslavista

"Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> wrote in message news:iki28s$ipc$1news.onet.pl...
[...]

A gdzie ja pisałem, że można? Albo stronie prawnej tych prac?
Czytaj ze zrozumieniem. Chodziło o stronę techniczną - dodanie jednego przewodu...

Data: 2011-03-01 18:02:36
Autor: Marek Dyjor
Panslavista wrote:
[...]

A piszesz tak jakby sobie facet miał kupić druta w markecie i wsadzić ...

Data: 2011-03-01 19:15:39
Autor: Panslavista

"Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> wrote in message news:ikj8rf$sor$1news.onet.pl...
Panslavista wrote:
[...]

Druta to może nawet ciągnąć.

Data: 2011-03-01 10:03:08
Autor: Chiron
Użytkownik "Marek Dyjor"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iki28s$ipc$1@news.onet.pl...

Panslavista wrote:
[...]

Mniej więcej taką odpowiedź mojej spółdzielni otrzymałem, kiedy wystąpiłem o zgodę na przebudowę instalacji elektrycznej (jest stara). Zażądali, żebym od złącza kablowego pociągnął do WLZ (skrzynki na klatce schodowej) trzeci przewód, oczywiście- wcześniej uzgodnienie z Zakładem Energetycznym i projekt. A chciałem tylko przenieść kilka gniazd 231V :-(.
--

Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Data: 2011-02-28 03:30:22
Autor: kogutek
Panslavista wrote:
> [...]
Nie słuchaj tego z Panslavi bo oni tam w rzekach piorą i niedawno nauczyli się
swieczki szeregowo łączyć. Oprocz wszystkiego najlepiej się zna na gotowaniu
zupy z kminku i wody oraz na wymianie z niejaką xelką informacji mogących
służyć szantażowi innych forumowiczów. Fizycznie wygląda instalacja tak. Jest
transformator. Wychodzą z niego trzy fazy. Uziemienie jest zrobione w ten
sposób że zakopali w ziemi kawał żelaza i podlączyli do niego przewod  wspólny
transformatora jak jest polączony w gwiazdę. Jak masz w gniazdku 230 to znaczy
że jest polączony w gwiazdę. Ten przewod wychodzący z ziemi rozdziela się na
dwa przewody. PE i N. PE to nowa nazwa zera ochronnego a N roboczego. Robocze
to takie co zamyka obwód do ziemi jak włączysz żarówkę. PE I N są teoretycznie
na tym samym potencjale i jest to potencjał ziemi. Nasuwa się pytanie po co
ciągnąć dodatkowy przewód jak ten co jest ma ten sam potencjał. Ciągnie się go
dlatego że N przechodzi przez pierdyliard listew zlączek, licznikow puszek.
Jest pocięty i sklada się z wielu polączonych kawałków.Kazde łączenie to
miejsce ewentualnej awarii. Pomimo że nie ma żadnych uregulowań jak ma byc
ciągnięty PE to w elektrce oprócz przepiso istnieje pojęcie zasad sztuki.
Jedna z nich mówi że należy zachować ciągłość PE na tyle na ile jest to
możliwe. Że nie powinno się robić odejśćia z tego przewodu poprzez przecięcie
odizolowanie końcówek i polączenie trzech przewodów kostką ( skrecanie
kombinerkami jest zabronione jeśli po skręceniu przewody nie zostały zlutowane
pospawane albo zgrzane, dotyczy to również przeodow fazowych i N). Prawidlowo
wykonane lączenie PE to zdjęcie izolacji bez przecinania przewodu i dolączenie
do niego odejścia za pomocą dedykowanego zacisku śrubowego lub okręcenie i
polutowanie, pospawanie lub zgrzanie. Ktoś już napisał co to jest polączenie
wyrównawcze. Dlaczego się je stosuje i dlaczego lączy ze wszystkim co ma
potencjal ziemi. Dla bezpieczeństwa i lepszych warunkow pracy instalacji
elektrycznej się to robi. Zamiast jednego polączenia N i ziemi przy
transformatorze robi się w ten sposób dużo takich połązceń. Jak wysiązdie coś
na przewodzie fazowym to zwyczajnie nie ma prądu. Ale jak wysiązdie coś od
strony zera to następuje nie jednakowe obciążenie faz. W skranym wypadku
doprowadza to do pojawienia się napięcia 400V w miejscach gdzie zawsze jest
230. Czasami ci co się nie znają mowią ze padlo zero i telewizor się
przepalił. Niedawno byłem na budowie nowego bloku. Wszystkie instalacje z
tworzywa i ogrzewanie podlogowe. W lazience byla dodatkowa niezależna od
instalacji elektrycznej listwa polączona na oko przewodem 6mm2 z uziemieniem
budynku. Z drugiej strony byla podlączona do przewodu N za licznikiem i miala
odejścia na wannę i krany. W dwu przewodowej instalacji jesli pomiar
rezystancji przewodu N pod obciążeniem wskazuje na brak uszkodzeń tego
przewodu i po zastosowaniu dla poprawienia bezpieczeństwa polączenia przewodu
N z naturalnym uziemieniem ( metalowe rury) bez problemu chociaż niezgodnie z
przepisami można zalożyć wylącznik rożnicowo prądowy ciągnąc dodatkowy pzrewod
PE z wyłącznika do wybranych odbiornikow. Można i nic nie robić godząć się na
brak ochrony przeciwporażeniowej od częsci przypadków ( różnicowka to nie maść
na mole i wszystkie robole). Podlącza się wtedy przewod N najpierw z bolcem a
potem mostkiem z zaciskiem do ktorego był wcześniej podlączony. Takie
podlączenie przy sprawnej istniejącej instalacji elektrycznej jest prawidlowe.
Również w czasie pomiaru impedancji pętli zwarcia zachowa się prawidłowo.
Wymog dokladania przewodu PE ( przynajmniej w tej chwili) istnieje tylko w
przypadku wymiany lub remontu instalacji dwu przewodowej. To dobrze że w końcu
ktoś się wziąl i nakazał robić pomiary instalacji elektrycznych. Zle w tym
jest to że z reguly ekipy dokonujące pomiarów oferują na czarnu usługę
usunięcia nieprawidłowości nie leżących po stronie uzytkownika lokalu.
Procedura wygląda tak że chodzą po mieszkaniach i spisują wyniki pomiarów. Po
wykonaniu kilku pomiarów wiedzą czy usterka jest w mieszkaniu czy gdzieś w
poza nim. Jak jest poza mieszkaniem to i tak wpisują w protokole wyniki z
mieszkań. Administrację informują o usterce w częsci do niej należącej i ją
usuwają. A na podstawie protokołow ktoś wypisuje zawiadomienia do lokatorow ze
mają u siebie usunąć, naprawić, podlączyć. Jak były nie pdlączone tylko bolce
to wpada spec ekipa z gotowymi mostkami i bierze od dziadkow kilka razy
większą kasę niż by się należała. Skąd to wiem. Mam upranienia elektryczne z
dozorem wlącznie i od czasu do czasu spotykam się z takimi sytuacjami. Z
takimi ze niedouczeni elektrycy z takich ekip potrafią polączyć przewod fazowy
z bolcem też się spotkałem. Ponieważ nie zostaje po nich żaden ślad z
wyjątkiem informacji od lokatora że przyszedł elektryk bo spóldzielnia
przyslalą pismo ze ma źle z prądem i od razu naprawił nie ma komu dupy skopać. --

Data: 2011-02-28 06:03:28
Autor: Panslavista
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
"kogutek" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> wrote in message news:ikf4se$djk$1inews.gazeta.pl...

Klimkiem w uszy - też mam uprawnienia (15kV) i nn jako radiowiec.
Elektrykowi nie trzeba tłumaczyć, ale nieelektrykowi to jest konieczne.
Zapomniałeś powiedzieć po co dwa przewody zero i neutrum, także o tym, że zero jest uziemiane na słupach.
Nie rób za fajansa.
Przyjedź z S. na zupę kminkową.

Data: 2011-02-28 09:27:50
Autor: Chiron

Panslavista wrote:
[...]

==================================================================================
Ale  pomiary, projekt- czyli wszystko, co niezbędne do wykonania- już jest drogie. Poza tym- to musi być przeróbka od ZK (złącza kablowego). No i oczywiście- w całym mieszkaniu. Tylko po co?
--

Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Data: 2011-02-28 10:19:55
Autor: Panslavista

Panslavista wrote:
[...]

Też się zastanawiam, przecież są jednofazowe różnicówki...

Data: 2011-02-28 13:29:23
Autor: Chiron

Panslavista wrote:
[...]

======================================================================================
W ogóle z tym uziemianiem to bzdura. W latach 80 znajomi wyjechali do pracy eksportowej do NRDówy. Pracowali przy budowie osiedla bloków. Opowiadali, że w piwnicy każdego bloku był trafo separacyjny- nie było więc żadnych gniazdek z bolcem w mieszkaniach. Ba! W łazienkach były gniazdka na 12V- o innym kształcie- żeby nie można było wcisnąć urządzenia na 220V (i odwrotnie). Mieli więc suszarki na 12V- i panie mogły suszyć włosy w wannie:-).
--

Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Data: 2011-03-01 10:07:36
Autor: Jackare
Użytkownik "Chiron" <chiron@onet.eu> napisał w wiadomości news:ikg4f5$goo$1news.onet.pl...
Ba! W łazienkach były gniazdka na 12V- o innym kształcie- żeby nie można było wcisnąć urządzenia na 220V (i odwrotnie). Mieli więc suszarki na 12V- i panie mogły suszyć włosy w wannie:-).

Co kraj to obyczaj... Na różnicach prawnych właśnie popłynęło wiele małych firm które usiłowały świadczyć usługi zagranicą. Przy odbiorach wychodziła inkszość przepisów i zamiast zarobić musieli płacić odszkodowania

Data: 2011-02-27 14:02:40
Autor: Rycho

Użytkownik "Wojciech Skrzypinski" <usun.skrzyp@gmail.com> napisał w wiadomości news:ikbuh4$2ou$1news.task.gda.pl...
[...]

Podłączyć "bolce" do przewodu zerowego można tylko w wypadku kiedy w budynku występuje "zerowanie" czyli zero nie jest zabezpieczone nigdzie żadnym bezpiecznikiem a tylko przewód fazowy w mieszkaniu łatwo to sprawdzić.

Data: 2011-02-27 15:03:26
Autor: kogutek
Rycho <richo@interia.pl> napisał(a):

> [...]
Podłączyć "bolce" do przewodu zerowego można tylko w wypadku kiedy w budynku występuje "zerowanie" czyli zero nie jest zabezpieczone nigdzie żadnym bezpiecznikiem a tylko przewód fazowy w mieszkaniu łatwo to sprawdzić.
Znajdź w gniazdku przewod " zerowy". Podłącz go do bolca i mostkiem odejdz na
zacisk " zerowy" ten od dziurki w gniazdku. Odwrotnie nie wolno robić. Nie
wazne w której dziurce w gniazdu wypadnie " zero". Nie jest to w żaden sposób
unormowane. Za to jest obowiązek tworzenia połązceń wyrownawczych. Czyli
wszystko co metalowe: wanna, umywalka, krany, wszystkie rury, powinny być
polączone razem Kopanie wanien, pralek itp wskazuje na jakąś nieprawidłowość
polączenia przewodu zera roboczego ( tego co w dziurce w gniazdku) z zerem
ochronnym ( tym na bolcu w gniazdu). Ale nie w mieszkaniu tylko dużo
wcześniej. Wszystkie metalowe instalacje, w tym i rury gazowe, są ze sobą
połączone w pewnym miejscu i to połączenie jest uziemione. Na upartego w dwu
przewodowej instalacji możesz i wylącznik rożnicowo prądowy wstawić. Nie
będzie to zgodnie z normami bo nie zachowasz warunku przekroju przewodu zera
ochronnego przy starej instalacji. W takiej sytuacji wystaczy pociągnąć trzeci
przewod tylko do wybranych urządzeń. Tak mam zabezpieczony bojler, kuchenkę
gazową, gniazdko do pralki i zmywarki. Wszystkie gniazdka było w odleglości
nie większej niż metr od siebie i bylo warto to zrobić. --

Data: 2011-02-27 15:17:26
Autor: kogutek
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
 a do gazowych nikt normalny (miejmy
nadzieje) nie uziemia.
Z założenia wszystkie kuchenki gazowe wyposażone w żarówkę i kabel z wtyczką
są uziemione. Czyli i rury do nich podłączone też. Całkowicie błędy pogląd z
nieuziemianiem rur gazowych. Niby dlaczego maja być nie uziemione skoro na
pewnym odcinku są zakopane w ziemi o co kawalek są dodatkowo uziemiane.  --

Data: 2011-02-27 19:16:48
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 27.02.2011 16:17, kogutek pisze:

[...]

Zakładasz, że wszędzie są metalowe, co nie musi być prawdą - koło mnie
kładli nową instalację gazową i _wszystkie_ przewody idące do skrzynek
gazowych są plastikowe.

Data: 2011-02-28 14:05:30
Autor: Przesmiewca
Andrzej Lawa <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał(a):

[...]

moglbys powiedziec, ze wszystkie, jakbys sam kladl, a tak to co najwyzej mozesz
domniemywac
a po drugie przewody moga byc metalowe w plastikowych oslonkach

Data: 2011-02-27 19:18:48
Autor: Chiron
Użytkownik "kogutek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ikdpu5$c7l$1@inews.gazeta.pl...

[...]

=================================================================================

Rury gazowe uziemiane? A od kiedy? Rury te są w plastikowych otoczkach- przez to izolowane od ziemi. Owszem- w niektórych miejscach się stykają z ziemią, ale NIE WOLNO do nich podłączać urządzeń elektrycznych- używać jako części naturalnego uziomu.
--

Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Data: 2011-02-27 21:36:59
Autor: kogutek
Chiron <chiron@onet.eu> napisał(a):
> [...]

pewnym odcinku są zakopane w ziemi o co kawalek są dodatkowo uziemiane.

==

[...]

Widziałeś gdzieś plastikowa kuchenkę gazową? Oczywiście sa takie co nie ma w
nich żarówki. Kiedyś były z zarówką zasilaną z baterii plaskiej. Ale teraz
wszystkie mają w środku coś na prąd. Kuchenki są robione w klasie izolacji
wymagającej dodatkowej ochrony i dlatego wymagają gniazdka z bolcem. Czyli w
nowych instalacjach wszystko co metalowe w kuchence jest podłączone do PE.W
starych do N. Przy instalacji robionej ze stalowych rur są one przed budynkiem
uziemione i dodatkowo są uziemione przez każdą kuchenkę i piecyk. Przy
plastikowej rurze tylko idiota będzie szukał na niej uziemienia. Ale przy
stalowej skoro jest uziemiona wiele razy przez kuchenki, piecyki, piece co
dlaczego nie można zrobić jeszcze jednego? Z pralki na przykład. --

Data: 2011-02-27 23:17:03
Autor: Chiron
Użytkownik "kogutek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ikeg5q$acr$1@inews.gazeta.pl...

> [...]

stalowej skoro jest uziemiona wiele razy przez kuchenki, piecyki, piece co
dlaczego nie można zrobić jeszcze jednego? Z pralki na przykład.
Nie odróżniasz uziemienia od zerowania. W mieście-  tam, gdzie jest zerowanie- należy bolec gniazda podłączać do przewodu zerowego- tworząc tak zwane zero ochronne. Teraz- w świetle obecnych przepisów- nawet rozdziela się zero robocze i ochronne- ale tu mamy starą instalację. Rozległa sieć wodociągowa ma potencjał zerowy- jednak tam, gdzie jest skuteczne zerowanie (a więc chyba prawie wszędzie w miastach- czyli w tej, opisywanej sytuacji)- nie powinno się w zasadzie łączyć zera z instalacją wodną w mieszkaniu, bo powoduje to przepływ prądu (i to całkiem dużego) pomiędzy zerem a siecią wodną. Kiedyś mierzyłem różnicę potencjałów u mnie w mieszkaniu- wynosiła do 4V- i za stale płynący pomiędzy nimi prąd przecież płaciłem, ne spa? Napisałem "w zasadzie"- bo jednak ze względów bezpieczeństwa niektóre urządzenia (jak np bojler) łączy się. Jednak sieci rur gazowych- jak pisałem- nie łączy się z zerem. Jest to niebezpieczne. Sprawdziłem swoją- ma zapalarkę elektryczną- są tylko 2 przewody- śladu miejsca do uzerowania. Weź pod uwagę, że oprócz tego, iż sama sieć gazowa (jak już pisałem) jest w wielu miejscach izolowana (zmorą gazowni były prądy błądzące- dotyczyło to "gołych" rur- dlatego teraz chyba wyłącznie używa się w plastikowej izolacji- choć nie tylko dlatego). Ponadto- kiedyś łączono w większości kuchenek rurę gazową z kuchnią igielitowym wężem- dziś używa się zarówno węży metalowych, jak i metalowo- plastikowych.
Jaki więc sens łączyć płytę gazową (czy całą kuchenkę) z zerem elektrycznym? Zeruje się urządzenia, w których na obudowie w wyniku awarii może pojawić się potencjał elektryczny. Może i są takie kuchenki- ale które?

--

Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Data: 2011-02-27 23:09:28
Autor: kogutek
> [...]

stalowej skoro jest uziemiona wiele razy przez kuchenki, piecyki, piece co
dlaczego nie można zrobić jeszcze jednego? Z pralki na przykład.
===
[...]

Smęcisz bo Ci się coś wydaje i to co napisałem nie pasuje do Twojej niczym nie
popartej wizji Świata. Widziałeś gdzieś linię wysokiego w ktorej idą jakieś
inne przewody niż fazowe? To bylo pytanie retoryczne, nie musisz odpowiadać.
Tylko fazy tam idą. Obydwa zera dla użytkownika bierze się z innego punktu i
nie jest on polączony z elektrownią zadnym kablem ani przewodem. Dokladnie ten
sam potencjał co ma ten punkt mają wszystkie rury i instalacje nie elektryczne
zakopane w ziemi. To jeśli mają tam taki sam potencjał to można je łączyć, o
ile nie ma jakiś szczególnych przeciwskazań dla konkretnych przypadków, z
przewodem ochronnym w każdym miejscu. Wręcz wymaga się wykonywania polączeń
wyrównawczych w celu zdublowania czasami niepewnego polączenia gwintowanego
jakimi łączy się rury. Przewody N i PE wychodzą z tego samego miejsca przy
transformatprze. Zostały rozdzielone żeby pzrez przewód ochronny nie płynęły
duże prądy bo sluży on tylko i wylącznie do ochrony. Jeśli wystepuje róznica
napięć pomiędzy tymi przewodami wskazuje to na konieczność przyjrzenia się
instalacji. Zbiornik bojlera i każdego innego fabrycznego podgrzewacza wody ma
z jednej strony obudowę podlączoną poprzez wtyczkę do bolca w gniazdu z
drugiej strony poprzez przyłącze wodne do rur. Kuchenka gazowa z jednej strony
jest przykręcona do rury z gazem a z drugiej jej obudowa poprzez wtyczkę do
bolca w gniazdku. Nie wykluczam istnienia kuchenek gazowych wykonanych w II
klasie izolacji. Nie interesowałęm się tym. Wszystkie jakie mialęm i widzialęm
wymagaly uziemienia lub zerowania. Dlatego stwierdzenie tworcy tematu o tym ze
myśli że nikt nie powinien lączyć przewodu zerowego i lub ochronnego ze
metalową rurą gazową jest bez sensu.  --

Data: 2011-02-28 00:53:11
Autor: Panslavista

"kogutek" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> wrote in message news:ikelj8$20d$1inews.gazeta.pl...
> [...]

myśli że nikt nie powinien lączyć przewodu zerowego i lub ochronnego ze

Jest z sensem - robi się wstawki izolacyjne w rurach, aby uniknąć elektrokorozji przy prądach błądzących.

Data: 2011-02-28 03:51:04
Autor: kogutek
> [...]

> metalową rurą gazową jest bez sensu.

Jest z sensem - robi się wstawki izolacyjne w rurach, aby uniknąć elektrokorozji przy prądach błądzących.
Jest bez sensu. Amen.

Data: 2011-03-01 10:23:00
Autor: jagr
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
Użytkownik "kogutek" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości
A ja mam tak:
Kamienica 100-letnia, poniemiecka.
Do mieszkania (parter) dochodzą dwa przewody: N i faza. Od licznika oczywiście wychodzą też dwa.
W mieszkaniu stara instalacja pamiętająca prawdopodobnie czasy tuż powojenne.
Chciałem poprawić bezpieczeństwo w kuchni.
W tym celu wstawiłbym na zasilaniu kuchni wyłącznik różnicowy (1-fazowy). Od niego włączyłbym wszystkie gniazda które są na terenie kuchni, ale połączyłbym je nowym przewodem 3-żyłowym. Trzecią żyłę, zieloną, przyłączyłbym poprzez obejmę do przewodu wodociągowego (cała instalacja w budynku i w piwnicach jest stalowa ocynkowana). Reszta mieszkania miałaby dalej starą instalację dwużyłową.
Czy tak można zrobić dla poprawienia bezpieczeństwa w kuchni? Coś jeszcze?
Byłbym wdzięczny za dodatkowe rady.
Pozdrawiam,
jagr

Data: 2011-03-01 13:04:37
Autor: kogutek
jagr <jagr@WYTNIJpoczta.fm> napisał(a):
[...]
Znajdz sobie miejsce na zainstalowanie róznicówki. Do niej mają dojść trzy
przewody a masz tylko dwa. Musisz ten trzeci skądś wyczarować. Najprościej
zmostkować N z PE na wejściu do rożnicówki. Jeśli jest instalacja
trójprzewodowa to one są zmostkowane tylko dużo wcześniej. Ma takie
mostkowanie wadę. Jeśli tak zrobisz to na dużej części obwodu, tym poza
mieszkaniem ochrona będzie zależna od stany przewodu N. To niekorzystna
sytuacja. Jeśli masz kuchenkę gazową i od niej idzie kabel z wtyczką do
gniazdka z bolcem albo bojler  to w sposób naturalny powstanie mostek pomiędzy
PE z uziemieniem. Możesz sytuację poprawić dolączająć PE z instalacji do rury
wodociągowej i gazowej. W ten sposób zrobisz dodatkowe rownoległe polączenie
do ziemi. Im więcej takich połączeń tym lepiej. W starej kamienicy uziemienie
prze rury gazowe i wodociągowe to pewne uziemienie. Zastanów się czy
różnicówka jest Ci potrzebna. Ona zabepiecza tylko w sytuacji gdy na obudowie
pojawi się napięcie o takiej wartości że wymsi przeplyw prądu potrzebnego do
uruchomienia różnicówki i wylączenia prądu. Bez wydawania kasy na rożnicowkę
możesz mieć taką samą ochronę łącząc przewodzące obudowy urządzeń z czymś co
ma na pewno potencjal ziemi. Czyli z rurami. Wszystkie urzązdenia ktore
wymagają uziemienia mają wtyczki ze stykiem ochronnym. Polącz bolce w
gniazdkach z których chcesz takie rzązdenia zasilać z ziemią. Pozbędziesz się
od razu efektu kopania przez takie urządzenia wynikające z kiepskiego zera w
instalacji. Przy takim podłączeniu jeśli w urzązdeniu zrobi się zwarcie do
obudowy to i tak pozostanie ona na potencjale ziemi albo niewiele wyższym i
przepali się bezpiecznik. Przy niewielkich prądach uplywu jakie mogą wystąpić
nawet przy kiepskim uziemieniu z rury zwyczajnie za nie zaplącisz bo zostaną
policzone przez licznik. Male prądy to do kilku miliamperów. Przy różnicówce
też za takie male prady zapłacisz. Rożnicówka jest lepsza od protezy z
uziemianiem bolca do rur. Sam decyduj. --

Data: 2011-03-01 14:59:41
Autor: jagr
[...]

Kupiłem różnicówkę i ona ma tylko 4 styki:    z jednej strony 1 i N    i z drugiej 2 i N.
Na wejściu bym podłączył 1 i N, a na wyjściu 2 i N.
Wszystkie bolce w kuchni podłączyłbym do siebie i koniec wyprowadził do rury wodociągowej.
Poza tym nigdzie do sieci elektrycznej. Czyli wszystkie bolce w gniazdkach byłyby na potencjale rury wodociągowej a tym samym wszystkie obudowy także. W przypadku jakiegoś przebicia elektrycznego na obudowę w którymkolwiek urządzeniu natychmiast zadziała różnicówka i całkowicie odłączy w kuchni napięcie (N i fazę). Źle myślę? Może to nieprzepisowo, ale chyba bezpieczniej, niż teraz.
jangr

Data: 2011-03-02 09:14:44
Autor: Jackare
Użytkownik "jagr" <jagr@WYTNIJpoczta.fm> napisał w wiadomości news:4d6cfc7f$0$2454$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Bez sensu. Po pierwsze sprawdź układ sieci zasilającej. Jeżeli jest TN możesz wszystko zmostkować do przewodu N przed RCD lub wyrpowadzić z tego miejsca przewód PE. Nie będzie zachowany warunek przekroju przewodu N ale to i tak bezpieczniej niż bez ochrony. Do tego przewodu PE możesz też podłączyć sobie rurę wodociągową lub baterie lub wszelkie inne metalowe elementy konstrukcyjne w mieszkaniu - będą to lokalne połączenia wyrównawcze. Należałoby je wykonać linką, np LGY o przekroju 6-10 mm.kw
Przy sieci w układzie TT nie wolno robić mostka pomiędzy N a PE - musi być wykonane lokalne uziemienie izolowane od przewodu N

Data: 2011-03-02 10:03:30
Autor: jagr
Użytkownik "Jackare" <123@123.tralala.com> napisał w wiadomości
[...]

Ale dlaczego mam ingerować w elektrykę, skoro mi jest potrzebne tylko jedno.
Żeby wszystkie metalowe sprzęty w kuchni były na potencjale ziemi. Żeby między nimi nie mogło być różnic napięcia. Dotykam kranu, łapię za drzwi lodówki. Nic. Komforcik. Jeśli jednak którekolwiek z urządzeń się zbiesi i na obudowę podeśle mi jakąś niespodziankę, wtedy i tylko wtedy moje połączenie będzie miało sens.
Bum, i ... różnicówka wywala. A jeśli zwarcie do obudowy będzie pewniejsze, to wywali i nadprądowe.
Tak sobie wymarzyłem ...
jagr

Data: 2011-03-02 10:22:41
Autor: Jackare
Użytkownik "jagr" <jagr@WYTNIJpoczta.fm> napisał w wiadomości news:4d6e0896$0$2492$65785112news.neostrada.pl...
[...]

To wszystko OK ale przy sieci TT i to nie przez rurę a przez szynę PE.
Przy sieci TN należy uziemić przewód N w ZK i wyprowadzić PE.
Przy zwarciu do obudowy (do PE)  wyłączy się tylko różnicówka.
Nadprądowy wyłączy się przy zwarciu L do N

Data: 2011-03-02 11:06:46
Autor: Panslavista
"Jackare" <123@123.tralala.com> wrote in message news:ikl29i$1n4$1node2.news.atman.pl...

[...]

Jak to zrobić - napisałem pobudzając kapłona do gdakania.

Data: 2011-03-02 11:25:24
Autor: jagr
[...]

Dziś wieczorem po podwieczorku sobie skoczę do ZK i uziemię N.
Bo głupio tak mieć nieuziemiony N w ZK przy TN.
A na poważnie. Mogę zrobić coś w ramach własnego mieszkania i to tylko na terenie kuchni, którą mam malować. Nie przewiduję działań takich jak trzęsienie ziemi czy erupcja wulkanu.  :-)
Więc potrzebuję mniej porad pod przepisy a więcej praktycznych. Zostawić, jak jest? - Bolec w gniazdku zmostkowany z N. Rozmostkować?

Data: 2011-03-02 11:42:49
Autor: Panslavista

"jagr" <jagr@WYTNIJpoczta.fm> wrote in message news:4d6e1bde$0$2495$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Zostaw, ja też tak mam - cztery przewody do i za licznikiem.

Data: 2011-03-02 09:07:40
Autor: Jackare
Użytkownik "kogutek" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:ikiqt5$3n6$1inews.gazeta.pl...
[...]

W niektórych warunkach. Przy układzie sieci TT nie wolno tego robić, a ten układ wcale nie jest jakiś rzadki zwłaszcza w przypadku starych sieci.
--
Jackare

Data: 2011-03-02 18:20:56
Autor: kog
Jackare <123@123.tralala.com> napisał(a):
> [...]

W niektórych warunkach. Przy układzie sieci TT nie wolno tego robić, a ten układ wcale nie jest jakiś rzadki zwłaszcza w przypadku starych sieci.
Muszę przyznać że teraz trochę dołożyleś do pieca. Sieć TT jest typową siecią
wiejską służącą do zasilania wielu urzązdeń nie podlączonych na stale. Ze
względu na koszt i wagę nie stosuje się 5 żyłowych przewodów. Każde urzazdenie
ma swoje uziemienie w postaci na przykląd pręta wbijanego w ziemię w pobliżu
odbiornika. Robi się tak ze wzgledu na to że sam przewód N nie jest pewny w
warunkach pracy w terenie. Widziałeś gdzieś w starym domu albo bloku idący od
bojlera kabel wypuszczony przez okno i zakopany w ziemi? Siec TT robi się na
poziomie gniazdka i wtyczki z każdej innej sieci z wyjątkiem IT a nie poprzez
manipulecje w zlączu albo transformatorze albo generatorze.  --

Data: 2011-03-02 22:46:46
Autor: Jackare
Użytkownik " kog" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:ikm1q8$c8q$1inews.gazeta.pl...
> [...]

poziomie gniazdka i wtyczki z każdej innej sieci z wyjątkiem IT a nie poprzez
manipulecje w zlączu albo transformatorze albo generatorze.

Spotkałem się dwukrotnie z siecią w układzie TT w mieście w starych robotniczych dzielnicach (u nas się to nazywa familoki). Były tam takie różnorakie samoróbki-przeróbki które "wyszły" przed pomiarami w budynku. Wg informacji z ZE była tam sieć w układzie TT
--
Jackare

Data: 2011-02-28 09:24:54
Autor: Chiron
Użytkownik "kogutek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ikelj8$20d$1@inews.gazeta.pl...

[...]
=========================================================================================

Istnieją linie wysokiego napięcia o skutecznie izolowanym punkcie zerowym- są to linie 6kV, 15kV, 20kV. Wszelkie_inne_mają_uziemione_zero (czyli:110kV, 220kV,400kV,750kV). Dokładnie- obwód się zamyka poprzez ziemię- prąd wraca do generatora. Jesteś kompletnym ignorantem, wygłaszając podobne tezy. Kogutek- to można łatwo sprawdzić- choć moje uprawnienia E bez ograniczenia napięcia oraz dozoru do 1kV już dawno nieważne- to jednak za głowę się chwytam czytając, jakie tu bzdury wypisujesz.

[...]
Teoretyku- różnice- i to dopuszczalne- w sieci zerowanej wynoszą kilka Voltów- czego się można spodziewać, bo trudno zakładać, żeby impedancja przewodu zerowego łączącego mieszkanie z transformatorem była zerowa.

[...]
Dokładnie- nie odnosisz się do tego, co napisałem- wypunktuję:
1. rury wodne w urządzeniach takich jak bojler elektryczny- łączy się z zerem. Choć powoduje to straty- to jednak robi się to ze względów bezpieczeństwa. Jak chcesz się przekonać o stratach, to odepnij wszystkie urządzenia od sieci, podłącz bojler- i zobaczysz, że nawet wyłączony powoduje, że licznik działa. Baaardzo wolno- ale jednak.
2. rury GAZOWE- są najczęściej izolowane od ziemi. Przyjrzyj się, sporo w Łodzi wykopek, wymian rur- to sam zobaczysz. Pisałem, że problemem nieizolowanych rur gazowych są w miastach- szczególnie z tramwajami- prądy błądzące. Odizolowane rury w skutek nich szybko korodowały. Sieć gazowa nie może więc być częścią naturalnego uziomu.
3. zerowanie stosuje się do ochrony UŻYTKOWNIKÓW urządzeń, na których obudowie może pojawić się potencjał elektryczny względem ziemi ("faza"). Napisałem- moja zapalarka gazu jest wykonana w odpowiedniej klasie- nie wymaga zerowania. Trudno sobie wyobrazić współczesne płyty gazowe czy też nawet piekarniki wykonane tak niechlujnie, żeby wymagały zerowania. Co tam może być- rożen, wiatrak nawiewowy? Te urządzenia są na ogół chronione przed zalaniem i jednocześnie wodoodporne- po co więc zerowanie? No ok- może jakieś badziewne nie będą.
4. Jak napisałem- od kilku lat rozdziela się zero ochronne od roboczego. Jednak- nie wymaga się od użytkowników, żeby zmieniali instalacje elektryczne. A owszem- jak ktoś się zgłosi do spółdzielni, że on to by chciał dodatkowe gniazdko- to ci mu wtedy wydadzą warunki takiej przeróbki, w której nakażą przeróbkę- no ale jak to spółdzielnie. U nas zapowiedzieli, że jak będą wyciągać liczniki elektryczne na zewnątrz mieszkań- to przerobią instalację.
--

Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Data: 2011-02-28 21:27:51
Autor: Jackare
[...]

To nie takie proste. Stare budynki mogą być zasilane z sieci o układzie TT gdzie przewód N niekoniecznie będzie miał potencjał ziemii i tym samym nie będzie się nadawał do wykonania zerowania.
Od 1995 roku zerowanie nie jest dopuszczane jako metoda ochrony przeciwporaĹźeniowej.
Z drugiej strony instalacja budynku ma ileś tam lat i należy do niej stosować przepisy obowiązujące w momencie dopuszczenia do eksploatacji. W każdym innym przypadku, wymagając dostosowania instalacji odbioczych w mieszkania do aktualnych wymogów, należy zapewnić przystosowanie instalacji zasilających (ZK, WLZ) do spełniania obowiązujących wymogów ochrony przeciwporażeniowej, czyli identyfikację układu sieci zasilającej, wykonanie uziemienia budynku, wprowadzenie uziemienia do ZK, rozprowadzenie przewodu PE po WLZ-tach i dopiero można wymagać zmian w instalacjach odbiorczych. W przeciwnym wypadku ktoś może sobie strzelić samobója.
Po pierwsze sprawdzić firmę wykonującą pomiary. Druga rzecz to forma własności. Jeżeli to spółdzielcze lokatorskie prawo własności lub najem to właścicielem instalacji jest spółdzielnia i do niej należy się zwrócić conajmniej o wyjaśnienie sytuacji.

Nie ma w polskim prawie przepisów nakazujących wymianę instalacji celem dostosowania jej do obowiązujących przepisów i norm - funkcjonują przecież instalacje mające po kilkadziesiąt lat, natomiast jest wymóg by przy remontach instalacji takie dostosowanie przeprowadzić. Należy też rozróżnić remont jako działanie planowane od naprawy jako przywrócenia sprawności działanie przy zachowaniu stanu istniejącego.

Data: 2011-03-01 00:45:12
Autor: R. P.
Jackare wrote:
[...]

Możesz podać podstawę prawną? Bo ja to rozumiem tak: jeśli mam stare mieszkanie w bloku z instalacją 2-żyłową to nie mam obowiązku przerabiać instalacji tak, żeby dokładać jakieś uziemienie. Czy tak? Niby tutaj niektórzy piszą o uziemianiu do rur od wody, ale czy to aby na pewno właściwy sposób i czy przede wszystkim jest to rozwiązanie bezpieczne?

Pytanie 2: jeśli spółdzielnia postara się i np. wymieni instalacje w pionach na trójżyłową, to oznacza że będę wtedy miał obowiązek wymienić również wewnątrz swojego lokalu instalację obsługującą "trzecią żyłę"?

Data: 2011-03-01 07:14:36
Autor: Jackare
Użytkownik "R. P." <robert.piegus.wytnij.to@wytnij.to.wp.pl> napisał w wiadomości news:4d6c3388$0$2500$65785112news.neostrada.pl...
Jackare wrote:
[...]

Np prawobudowlane i rozporządzenia wykonawcze. SprĂłbuj znaleźć gdzieś przepisy nakazujące wymianę instalacji celem dostosowania do przepisĂłw. Nie ma takich. Poczytaj literaturę z zakresu instalacji - ileĹź tam utyskiwania Ĺźe nie ma przepisĂłw nakazujących wymiane i miliony ludzi Ĺźyją w permanentnym zagroĹźeniu Ĺźycia :)  Nie masz obowiązku wymiany sprawnej instalacji tylko po to by dostosować ją do przepisĂłw.

Niby tutaj  niektĂłrzy piszą o uziemianiu do rur od wody, ale czy to aby na pewno właściwy sposĂłb i czy przede wszystkim jest to rozwiązanie bezpieczne?

Nie wolno tego robić. Do uziemiania służy szyna uziemiająca i odpowiednio wykonane uziemienie a nie rury wodociągowe. Nie masz żadnej gwarancji że rury wodociągowe są na całym odcinku metalowe i mają dobre parametry przewodzenia. W pewnych bardzo prostych warunkach przy sieci TN mozna spowodować że na rurach pojawi sie napięcie fazy i kogoś zabije. W takim przypadku całą odpowiedzialność poniesie ten kto wykonał takie "uziemienie" a ubezpieczyciele poszkodowanych i wszelkie inne instytucje sprawią że sprawcy do końca życia nie będzie stać nawet na przysłowiowe skarpetki.

Pytanie 2: jeśli spółdzielnia postara się i np. wymieni instalacje w pionach na trójżyłową, to oznacza że będę wtedy miał obowiązek wymienić również wewnątrz swojego lokalu instalację obsługującą "trzecią żyłę"?
Nie masz obowiązku zrobienia tego tylko w tym celu, ale zgodnie z prawem budowlanym masz obowiązek dostosowania instalacji do obowiązujących przepisów w przypadku wykonywania jej remontu.
Innym przypadkiem może być sytuacja gdy ktoś wykona pomiary, stwierdzi uszkodzenie instalacji (np nieprawidłowa rezystancja izolacji) i nakaże jej wymianę/remont i zgosi to do PINBu. Wtedy dostaniesz nakaz i musisz to zrobić zgodnie z aktualnymi przepisami, ale musiałby to być nakaz wymiany instalacji a nie naprawy uszkodzenia, bo wtedy wystarczy zlokalizować i wymienić uszkodzony odcinek przewodu czy element osprzętu. i po sprawie. Prowadzę zakład instalacyjny i osobiście nie spotkałem się z takim odgórnym nakazem (wymiany całej instalacji) co nie oznacza że w pewnych warunkach nie może on zostać wydany, ale zazwyczaj w zupełności wystarcza doraźna naprawa. Oczywiście lepiej byłoby wymienić całą instalację i cieszyć się komfortem i bezpieczeństwem ale nie wnikając w przyczyny nie zawsze jest to możliwe.

Data: 2011-03-01 10:05:22
Autor: Chiron

Jackare wrote:
[...]

Np prawobudowlane i rozporządzenia wykonawcze. Spróbuj znaleźć gdzieś
przepisy nakazujące wymianę instalacji celem dostosowania do przepisów. Nie
ma takich. Poczytaj literaturę z zakresu instalacji - ileż tam utyskiwania
że nie ma przepisów nakazujących wymiane i miliony ludzi żyją w permanentnym
zagroĹźeniu Ĺźycia :)  Nie masz obowiązku wymiany sprawnej instalacji tylko po
to by dostosować ją do przepisów.

[...]

przepisĂłw w przypadku wykonywania jej remontu.
[...]

==========================================================================================

Masz rację- nie ma takich przepisów. Jednak- ode mnie spółdzielnia zażądała takiej przebudowy- jeśli chcę przenieść kilka gniazd 231V w inne miejsce- i to przebudowy od złącza kablowego. Wiem, nie ma przepisów- i oni nie byli w stanie ich wskazać- ale taką wydali decyzję- i tyle.
--

Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Data: 2011-03-01 10:27:14
Autor: R. P.

Jackare wrote:
[...]

I jak się sprawa zakończyła? Masz zamiar położyć nową instalację, czy darowałeś sobie po prostu przeniesienie gniazd?

Data: 2011-03-01 12:39:37
Autor: Chiron

Jackare wrote:
[...]

==============================================================================================

Zrobiłem po swojemu. Zagrozili mi, że w razie pożaru- będzie moja wina.
--

Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Data: 2011-03-01 13:21:24
Autor: kogutek
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?

> Nie wolno tego robiÄ&#65533;. Do uziemiania sĹ&#65533;uĹźy szyna uziemiajÄ&#65533;ca i odpowiednio
> wykonane uziemienie a nie rury wodociÄ&#65533;gowe. Nie masz Ĺźadnej gwarancji
 Jeśli PE masz w sposób naturalny polączony z rurą wodociągową w bojlerze to
dlaczego nie wolno obudowy bojlera polączyć przewodem z rurą skoro polączona
jest ona z PE? Czekam na odpowiedź.  --

Data: 2011-03-01 23:32:14
Autor: Simon
W dniu 2011-03-01 14:21, kogutek pisze:

Nie wolno tego robiÄ&#65533;. Do uziemiania sĹ&#65533;uĹźy szyna uziemiajÄ&#65533;ca i odpowiednio
wykonane uziemienie a nie rury wodociÄ&#65533;gowe. Nie masz Ĺźadnej gwarancji
  Jeśli PE masz w sposĂłb naturalny polączony z rurą wodociągową w bojlerze to
dlaczego nie wolno obudowy bojlera polączyć przewodem z rurą skoro polączona
jest ona z PE? Czekam na odpowiedĹş.

Może dlatego, że zakłada się iż podłączony przewód PE jest poprawny, a co za tym to rura wodociągowa jest "doziemiana" a nie na odwrót.

Przewód wyrównawczy więc "rozszerza" swoje "działanie" o kolejne zagrożone punkty - rura staje się przewodem wyrównawczym i przyjmuje potencjał PE.
W końcu w razie uszkodzenia metalowa rura "na potencjale" zwiększa niebezpieczeństwo porażenia wraz ze swoją długością.

Z całego toku dyskusji, przynajmniej mnie, przekonuje argument, że żadna z rur w mieszkaniu sama z siebie nie zapewni "odpowiedniego potencjału". Choćby z tego powodu, że "w środku" może gdzieś być kawałek plastikowy, lub jakiś sąsiad zamiast "zera" wyprowadza na nią "fazę".

Simon

Data: 2011-03-02 09:03:38
Autor: Jackare
Użytkownik "kogutek" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:ikirsk$7d3$1inews.gazeta.pl...

Jeśli PE masz w sposób naturalny polączony z rurą wodociągową w bojlerze to
dlaczego nie wolno obudowy bojlera polączyć przewodem z rurą skoro polączona
jest ona z PE? Czekam na odpowiedź.

Nie rozumiem pytania. Jaki jest sens łączenia obudowy bojlera z rurą jeżeli to połączenie jest już wykonane wewnątrz bojlera?
Jeżeli pytanie miało dotyczyć łączenia bolca ochronnego w gnieździe z rurą jako uziemienia ochronnego to odpowiedź poniżej (Napisana wcześniej niż powyższe zdanie)

Bo jest to połączenie ochronne bojlera i jego lokalne połączenie wyrównawcze jako urządzenia a nie uziemienie czy zero ochronne dla całej instalacji w mieszkaniu. A co w przypadku gdy masz instalację wodociągową w całości lub części wykonaną z tworzyw sztucznych lub gdy wodociąg jest termoizolowany i biegnie kanalizacją techniczną ? Bojler jest metalowy i zgodnie z przepisami musi posiadać połączenie wyrównawcze i ochronne.
Myśląc tym tokiem można sobie wszystkie bolce ochronne gniazd podpiąć do bojlera lub do baterii nad wanną. W pewnych warunkach będzie działać w pewnych nie, a tu chodzi o to by z największym prawdopodobieństwem zawsze działało zachowując określone parametry. Uziemienie ochronne ma być częścią instalacji elektrycznej a nie wodociągowej, gazowej czy jakiejkolwiek innej.
Hardkorowo, możnaby sobie bolce w gniazdach podpiąć do piorunochronu - przecież też jest uziemiony, nieprawdaż ;) ???
--
Jackare

Data: 2011-03-02 09:50:16
Autor: jagr
[...]

Właśnie o to chodzi, że obudowa bojlera jest połączona niejako przymusowo z siecią wodociągową. W razie przebicia do obudowy napięcie pojawi się na rurach wodociągowych i pójdą zabezpieczenia. Tak jest teraz.

Jeśli jednak dodatkowo obudowę połączę przewodem PE, to cały czas w warunkach normalnych będzie przepływ małego prądu pomiędzy rurami a instalacją elektryczną - poprzez przewód PE. Przewody w kablach i wiązkach idą razem i choćby przez pojemność elektryczną albo upływność będzie przepływał prąd. Niestety między PE a rurą wodociągową nie musi być idealnego zera wolt. W pewnym sensie tą nie zawsze idealną instalację elektryczną będę uziemiał we własnej kuchni / łazience poprzez rurę wodociągową. Nie rozumiem, po co.

jagr

Data: 2011-03-02 20:16:43
Autor: kogutek
> [...]

Jeśli jednak dodatkowo obudowę połączę przewodem PE, to cały czas w warunkach normalnych będzie przepływ małego prądu pomiędzy rurami a instalacją elektryczną - poprzez przewód PE. Przewody w kablach i wiązkach idą razem i choćby przez pojemność elektryczną albo upływność będzie przepływał prąd. Niestety między PE a rurą wodociągową nie musi być idealnego zera wolt. W pewnym sensie tą nie zawsze idealną instalację elektryczną będę uziemiał we własnej kuchni / łazience poprzez rurę wodociągową. Nie rozumiem, po co.

Bęzdiesz uziemial dla wlasnego bezpieczeństwa. Zaden inny powod nie istnieje.
Prad był kiedyś bogiem. Laski i dary mu znosili. A teraz robi za zasilanie do
wibratorów analnych i pompowania gowna z szamba. To się wpienił i zagrozil że
jak tylko czlowiek da mu szansę to go zwyczajnie zabije. Popatrz na to tak.
Jest bojler podłączoy tylko dwoma przewodami z nie uziemionym zbiornikiem,
obudową i podłączony do plastikowej instalacji wodnej. Przedziurawila się w
nim grzalka. Grzeje normalnie. Na obudowie jest napięcie sieci czyli 230V.
Można go dotknąć jeśli bęzdie się odizolowanym od ziemi. Absolutnie nic się
nie stanie. Nawet się nic nie poczuje. Ale dotknięcie do takiego bojlera jesli
nie jest się odizolowanym od ziemi kończy się porazeniem z dużym
pradopodobieństwem ze będzie to ostatnie porażenie prądem w życiu. Gdyby
bardzo szybko wyskoczyl bezpiecznik to dał by szansę. Ale nie wyskoczy bo on
nie wyskakuje przy 7 amperach jakie pobiera bojler. To kilkdziesięciu
miliamperów nawet nie poczuje. Tak nie moze być. To połączmy teraz przewód N
ze zbiornikiem i obudową. Znowu dziurawa grzałka. Im bliżej zasilanego końca
grzalki dziura tym większy prąd uplywu. Użytkownik może tego nie zauważyc.
Jedynie co się zmieni to pobor prądu przez bojler. Bo w nim będą dwie grzalki.
Jedna oporowa a druga to odpowiedni buzały z wojska. Ponieważ buzałą będzie
miała malą moc to użytkownik nie odczuje że szybciej mu się grzeje.
Bezpiecznik też nie wyskoczy. Dokąd przewod N będzie pelnosprany to obudowa
będzie na potencjale trochę wyższym niż ziemia. Wynika to z oporności przewodu
N. Można bezkarnie dotykać bojlera. Ale przewód N może ulec uszkodzeniu. W
takiej sytuacji patrz " nie uziemiony zbiornik". Już lepiej ale czy można
jeszcze lepiej. Można. Można dać trzeci przewód. Z jednej strony polączony z
ziemią a z drugiej bojlerem. Gruby przewód, mało łączeń. Jest super. Co by się
nie działo to zawsze obudowa będzie na potencjale ziemi. Założenie fajne tylko
nie do końca prawdziwe. Napiecie jakie się pojawi na obudowie w czasie zwarcia
spowoduje przepływ prądu. Do zadzialania bezpiecznika ten prąd może być za
maly. Ale ze względu na opornośc trzeciego przewodu może być już na tyle duzy
że zrobi na obudowie napiecie niebezpieczne. Można to obejść dając bardzo duży
przekrój takiego przewodu. Znowu miedzi szkoda. To sobie niemcy wymyśili przed
wojną ze trzeba zrobić takie cuś żeby w pizdu wszystko wylączyło jak w trzecim
przewodzie popłynie prąd większy od takiego co zrobi na obudowie wiecej niż
dwadziescia parę woltów. Na dodatek ma to wylączyć bardzo szybko.
Najsmutniejsze w tej historii jest to że do badań używali ludzi z obozów
koncentracyjnych. Simens zwyczajnie ich kupował. I jak sie partia zużyła to
kupował nastepną. Skurwysyństwo pierwszej wody i z tego co mi wiadomo nikt po
wojnie z tego powodu nie wisiał. Zrobili w końcu taki pełnosprawny wyłącznik i
nazwali go rożnicowo prądowym. Okazało sie że nie zabezpiecza tylko bojlera a
i w przypadku wrzucenia suszarki do uziemionej wanny też.  Bo jak wanna bęzdie
nie ziemiona to nie zabezpiecza. Dlatego teraz wanny krany itp mają zacisk do
uziemienia. Czasami pewno jakiś hydraulik bierze taki kran do ręki i myśli że
chyba ich pojebało w fabryce. Nic w nim nie ma związanego z prądem a uziemiać
każą. Pytasz po co. Każde polązcenie moze zawieść. Jak upali się coś na fazie
to zwyczajnie prądu nie ma. Ale jak się coś upali na zerze to może być
niebezpiecznie. Prąd w domu to tak jak by dać malpie brzytwę. I im więcej
będzie takich polązceń urzązdeń z ziemią to nawet jak się jedno uwali to
jeszcze trzydziesci osiem jest dobrych. Uziemienia sa naturale i sztuczne.
Sztuczne to kawal blachy zakopany w ziemi z polączonym z nim przewodem. A
naturale to wszystkie instalacje. One, o ile są z metalu spalniają wymogi
stawiane uziemieniom. Wszystkie rury zakopane w ziemi uziemia się co kawalek.
Żeby byly zawsze na tym samym potencjale. Wtedy wolniej korodują. To jak sobie
podlączysz obudowę kuchnki do rury co wiesz że na pewno jest uziemiona to
tylko dobrze zrobisz sobie i rurze. A jak rożnicowkę wstawisz to jest
luksusowo bo ona na przyklad wylapie że masz uszkodzoną grzalkę w bojlerze
zanim przestanie grzać. Jak ktoś nie wie o co chodzi z wylącznikami roznicowo
prądowymi to się moze strasznie naciąć przy piecach akumulacyjnych. One
zwlaszcza starszego typu, jak są dlugo nie używane to zawilgotnieją. Po
wlązceniu wywala rożnicowkę. I wymieniają elektrycy różnicowki na coraz
większe. W końcu zostawiają taką na 100mA. Ona juz nic nie zabezpiecza. Bo
100mA zwyczajnie usmaży czlowieka. A wystarczy na kilka minut tą co jest
zmostkować i wlączyć piec. Jak sprawdzić czy rura moze robić za ziemienie
napisalem wcześniej. Sprawdz i jesli bęzdie dobrze to lącz bez żadnych
skrupułów wszystkie bolce z gniazdek do niej. Jak kiedyś przrejdziesz na
instalację mająca trzy przewody to sobie dolączysz do bolcow zielono żołty.
Trybisz. Mostek pomiędzy N i bolcem i to wszystko do rury.  --

Data: 2011-03-02 23:18:30
Autor: Jackare
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
Użytkownik "kogutek" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:ikm8jb$cd9$1inews.gazeta.pl...

(...)
[...]

Świetnie napisane. Naprawdę. Osoby kumate techniczne zawsze sobie dadzą radę. Wiesz o tym Ty, wiem ja i wielu wielu innych.
Jest w tym wszystkim jednakże jedno małe "ale" albo raczej "gdyby". Mianowicie "gdyby" coś się stało w tym budynku (porażenie prądem, pożar spowodowany niesprawną instalacją elektr. itp) Różne oficjalne instancje stwierdzą nieprawidłowe/niezgodne z przepisami wykonanie instalacji elektrycznej, potem stwerdzą że było to przyczyną nieszczęścia i wskażą "winnego" Ten nawet jeżeli odwoła się do sądu, spotka się z opinią biegłego który stwierdzi np że "mogło być" przyczyną co śmiem twerdzić będzie dla sądu znaczyło "było przyczyną". Będzie więc winny którego będzie można obarczyć odpowiedzialnością i odfajkować kolejny sukces Temidy. Pomimo teoretycznej technicznej poprawności będzie to niezgodne z przepisami a to urzędnikom w zupełności wystarczy bo oni znać się nie muszą - oni muszą otrzymać tylko dowód zgodności z przepisami, a człowiek niech sobie potem latami udowadnia że nie jest wielbłądem. Warto?
Tyle ode mnie. EOT.
--
Jackare

Data: 2011-03-03 01:22:01
Autor: kogutek
> [...]

Jest w tym wszystkim jednakże jedno małe "ale" albo raczej "gdyby". Mianowicie "gdyby" coś się stało w tym budynku (porażenie prądem, pożar spowodowany niesprawną instalacją elektr. itp) Różne oficjalne instancje stwierdzą nieprawidłowe/niezgodne z przepisami wykonanie instalacji elektrycznej, potem stwerdzą że było to przyczyną nieszczęścia i wskażą "winnego" Ten nawet jeżeli odwoła się do sądu, spotka się z opinią biegłego który stwierdzi np że "mogło być" przyczyną co śmiem twerdzić będzie dla sądu znaczyło "było przyczyną". Będzie więc winny którego będzie można obarczyć odpowiedzialnością i odfajkować kolejny sukces Temidy. Pomimo teoretycznej technicznej poprawności będzie to niezgodne z przepisami a to urzędnikom w zupełności wystarczy bo oni znać się nie muszą - oni muszą otrzymać tylko dowód zgodności z przepisami, a człowiek niech sobie potem latami udowadnia że nie jest wielbłądem. Warto?
Szybciej te komisje i biegli będą patrzyli czy kable nie były skręcane
kombinerkami. Bo to jest najczęstrzą przyczyną pożarow od instalacji
elektrycznej. Nie chce mi się wracać do tego co pisaleś. Masz stalowe rury do
gazu i wody i bojler albo kuchenkę gazową co z niej wychodzi kabel z wtyczką z
ziemieniem?

Data: 2011-03-03 07:54:15
Autor: emarcin
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
Szybciej te komisje i biegli będą patrzyli czy kable nie były skręcane
kombinerkami. Bo to jest najczęstrzą przyczyną pożarow od instalacji
elektrycznej.

I tu będę oponował. Widzałem instalację wykonamą w latach 50-tych
na zasadach "skrętki". Dzieło sztuki ( miedź w rurkach "bergmankach").
Mimo izolacji "parcianej", w puszkach porządek - gwarantujący,
że połączenia nawet po zawilgoceniu nie zetkną się.
Według mojej wiedzy instalacja ta bezawaryjnie pracuje do dziś.
Wątpię by dzisiejsze instalacje na magicznych szybkozłączach tyle
przepracowały.

Pozdrawiam emarcin

Data: 2011-03-03 07:59:30
Autor: Panslavista

"emarcin" <emarcin@tlen.pl> wrote in message news:4d6f3b16$0$2497$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Jeżeli nie była lutowana nie powinna wytrzymać, podobnie jak te na super hiper szybko - złączkach.
Tlen to dobry niszczyciel połączeń.

Data: 2011-03-03 09:08:54
Autor: Jackare
Użytkownik "Panslavista" <prawusek@interia.pl> napisał w wiadomości news:4d6f3c55$0$2484$65785112news.neostrada.pl...

[...]

przy silnym skręceniu na styku przewodów powstaje połączenie galwaniczne utrzymywane dzięki sprężystości materiału. Tlen się tam nie dostanie. W telekomunikacji powszechnie stosuje się połączenia owijane - działają na tej samej zasadzie choć mają lepsze po temu warunki (kołek o kwadratowym przekroju i owinięcie przewodem wykonane owijarką)

Data: 2011-03-03 10:01:12
Autor: Panslavista

"Jackare" <123@123.tralala.com> wrote in message news:ikniao$sb$1node2.news.atman.pl...
[...]

Qwszem, ale jak sam zapewne wiesz, nie ma nic trwałego. Na stykach zachodzi dyfuzja metali jaki płynięcie pod wpływem prądu.

Data: 2011-03-03 09:10:32
Autor: Jackare
Użytkownik "kogutek" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:ikmqfp$fsf$1inews.gazeta.pl...
 Masz stalowe rury do
gazu i wody i bojler albo kuchenkę gazową co z niej wychodzi kabel z wtyczką z
ziemieniem?

mam bojler elektryczny i kuchenkę i satlowe rury, a czemu pytasz ?
--
Jackare

Data: 2011-03-03 13:26:25
Autor: kogutek
> [...]
> ziemieniem?

mam bojler elektryczny i kuchenkę i satlowe rury, a czemu pytasz ?
chcesz to wszystko legalnie podłączyć do zera roboczego w instalacji dwu
przewodowej i jeszcze do różnicówki żeby działało i nikt się nie przyczepił?

Data: 2011-03-07 10:16:48
Autor: Jackare
Użytkownik "kogutek" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:iko4u1$hh$1inews.gazeta.pl...
> [...]

przewodowej i jeszcze do różnicówki żeby działało i nikt się nie przyczepił?

Mając instalację w układzie TN zazwyczaj (nie wiem jak w tym konkretnym przypadku) przewód N jest w ZK budynku uziemiony więc od ZK sieć jest w układzie TNC z przewodem ochronno - neutralnym PEN.
Montując w instalacji wył. RCD zmieniasz ten układ na TNC-S - rozdzielasz PEN na N i PE. W mieszkaniu w bloku na którejś tam kondygnacji widzisz inną możliwość w takich uwarunkowaniach ? Ciągnięcie GSU do  mieskzania raczej nie wchodzi w grę...
--
Jackare

Data: 2011-03-09 01:19:02
Autor: kogutek
> [...]
Montując w instalacji wył. RCD zmieniasz ten układ na TNC-S - rozdzielasz PEN na N i PE. W mieszkaniu w bloku na którejś tam kondygnacji widzisz inną możliwość w takich uwarunkowaniach ? Ciągnięcie GSU do  mieskzania raczej nie wchodzi w grę...
Wystarczy założyc zgodnie z zasadami sztuki Wyłącznik ochronny
różnicowoprądowy z członem nadprądowym żeby pozbyc się twoich problemów
myślowych. --

Data: 2011-03-09 09:33:11
Autor: Jackare
Użytkownik "kogutek" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:il6ki6$g8q$1inews.gazeta.pl...
> [...]

Wystarczy założyc zgodnie z zasadami sztuki Wyłącznik ochronny
różnicowoprądowy z członem nadprądowym żeby pozbyc się twoich problemów

do ochrony obwodu a nie instalacji.

Data: 2011-03-01 14:21:08
Autor: R. P.

Jackare wrote:
[...]

AĹź tak bardzo zaleĹźało Ci na przesunięciu gniazdek?? Nie moĹźna było tego   załatwić zwykłym przedłuĹźaczem?

Data: 2011-03-01 15:48:39
Autor: Chiron

Jackare wrote:
[...]

Aż tak bardzo zależało Ci na przesunięciu gniazdek?? Nie można było tego
  załatwić zwykłym przedłuĹźaczem?

Kupiłem mieszkanie- i zrobiłem w nim "rewolucję"- łącznie z przewracaniem ścianek działowych. No tak, można załatwić sprawę gniazdek przedłużaczami- niech się plączą pod nogami. Wiesz- lubię ładnie mieszkać- i rozumiem pewne przepisy- no ale niektóre- w szczególności ich sposób interpretowania przez spółdzielnię- są dla mnie...niezrozumiałe. Jak ja napisałem podanie, że instalacja z początku lat 60 ubiegłego wieku została zaprojektowana pod 1kW mocy dla każdego- co dziś jest zdecydowanie niewystarczające, i dlatego wciąż palą się przewody - czyli: niech spółdzielnia zrobi nowe połączenie (grubsze przewody) od złącza kablowego do WLZ na klatce schodowej- a ja sobie w domu zrobię instalację zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami- to napisali, że na razie jest ok- a oni potrzebują kasę na ważniejsze rzeczy. Rozumiesz: ja nie mam nic ważniejszego, niż tylko ciągnięcie całej instalacji od złącza i przeróbki w całym mieszkaniu. Oni- nie potrafią wymienić zagrożonej pożarem ( z powodu zbyt dużej mocy odbiorników zainstalowanych w mieszkaniach) instalacji.
--

Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Data: 2011-03-01 16:58:36
Autor: R. P.

Jackare wrote:
[...]

Ja wszystko rozumiem. To nie ja jestem tym spółdzielnianym cenzorem ;) Niestety, robiąc przeróbki tak a nie inaczej ryzykujesz. Pożar może wyniknąć z powodów o których mówisz, a oni będą próbowali Ciebie pociągnąć do odpowiedzialności za to, bo przerobiłeś instalację niezgodnie z ich wytycznymi. Dlatego ja bym się bał zaryzykować.

Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?