Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?

Data: 2011-02-27 13:08:30
Autor: Panslavista
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
"Wojciech Skrzypinski" <usun.skrzyp@gmail.com> wrote in message news:ikbuh4$2ou$1news.task.gda.pl...

W zasadzie nie wolno, w przypadku powstania przerwy w przewodzie zerowym wszystkie urządzenia przed przerwą otrzymają pełne napięcie fazowe.

Data: 2011-02-28 00:02:25
Autor: R. P.
Panslavista wrote:
"Wojciech Skrzypinski" <usun.skrzyp@gmail.com> wrote in message news:ikbuh4$2ou$1news.task.gda.pl...

W zasadzie nie wolno, w przypadku powstania przerwy w przewodzie zerowym wszystkie urzÂądzenia przed przerwÂą otrzymajÂą peÂłne napiĂŞcie fazowe.

A jak to jest w starych blokach, gdzie instalacja ma 50 lat i jest dwuĹźyłowa? Dodatkowo, w bloku mieszkają w większości starsi ludzie - emeryci, ktĂłrzy na pewno nie będą mieli pieniędzy na remont mieszkania -   kucie ścian i wstawianie nowych przewodĂłw. Z 1200 emerytury ledwo starcza im na opłaty + jedzenie + leki... Co mĂłwi prawo na ten temat? Czy prawo zezwala na podłączanie bolcy do "zera" ?

Data: 2011-02-27 23:41:41
Autor: kogutek
R. P. <robert.piegus.wytnij.to@wytnij.to.wp.pl> napisał(a):
Panslavista wrote:
> [...]
Wiek i zamożność nie mają nic do przepisow. Zwlaszcza ze te wręcz nakazują o
ile to możliwe stosowanie połączeń wyrównawczych pomiedzy urządzeniami a
instalacjami wszelakiego rodzaju oraz zbrojeniem jeśli występuje.  Przewodzące
prąd obudowy urządzeń elektrycznych ( farba dekoracyjna nie jest izolatorem w
rozumieniu przepisów) powinny ( czasami muszą)być  polączone ze sobą
oddzielnymi od przewodów zasilających przewodami. I powinny ( czasami
muszą)być polączone do wszystkich istniejacych i przewodzacych prąd instalacji
jakie występują w obiekcie. Dla niektórych absurdalnie wygląda kran do
umywalki w którym jest specjalne miejsce do przylączenia przewodu PE. Taki
kran przeznaczony jest do instalacji wykonanej plastikowymi rurami. Oczywiscie
te instalacje muszą być rownież połączone elektrycznie ze sobą i w pewnym
miejscu polączone z punktem o potencjale ziemi. Jeśli ze względów
technologicznych trzeba zastosować w jakiejś nie elektrycznej instalacji
przerwę dla prądu elektrycznego to należy zapewnić połączenie elektryczne w
inny sposób. Oczywiście istnieją przypadki kiedy te zasady nie mogą być
stosowane. Nie występują one jednak w budynkach mieszkalnych. A ten co mu
odpisywaleś jak zwykle pieprzy trzy po trzy. I lepiej będzie jak się zajmie
wymyślaniem pzrepisów. Na zupę kminkową składającą się tylko w suszonego
kminku i wody już wymyślił. Amen

Data: 2011-02-28 00:57:23
Autor: Panslavista
"kogutek" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> wrote in message news:ikenfl$85g$1inews.gazeta.pl...

wymyślaniem pzrepisów. Na zupę kminkową składającą się tylko w suszonego
kminku i wody już wymyślił. Amen

Piej kapłoniku, piej.

A gdzie napisałem durniu, że tylko woda i kminek?
Kucharzu przypalajacy jajka na miękko.

Data: 2011-02-28 01:02:59
Autor: R. P.
Panslavista wrote:
[...]

Jak wygląda takie "połączenie wyrównawcze"? W jaki sposób należy wykonać      takie coś dla kuchenki gazowej w kuchni i pralki w łazience? Trzeba puścić jakiś dodatkowy kabel od tych urządzeń? Pozostałe urządzenia (bez metalowej obudowy) mogą być nieuziemione? To zgodne z prawem?

Data: 2011-02-28 01:10:59
Autor: Panslavista
"R. P." <robert.piegus.wytnij.to@wytnij.to.wp.pl> wrote in message news:4D6AE633.2010101wytnij.to.wp.pl...

[...]

W zasadzie tylko tam, gdzie może wystąpić napięcie dotykowe, np dotykasz jedną ręką bojlera, a drugą pralki. Albo nogą grzałki elektrycznej a ręką suszarki do włosów...

Data: 2011-02-28 04:31:30
Autor: kogutek
kogutek wrote:

> [...]

Jak wygląda takie "połączenie wyrównawcze"? W jaki sposób należy wykonać      takie coś dla kuchenki gazowej w kuchni i pralki w łazience? Trzeba puścić jakiś dodatkowy kabel od tych urządzeń? Pozostałe urządzenia (bez metalowej obudowy) mogą być nieuziemione? To zgodne z prawem?
Jak nie masz na obudowie urządzenia dodatkowego zacisku, srubki itp
oznakowanej symbolem ziemi i nie ma w instrukcji obslugi informacji o
konieczności wykonania takiego polączenia to nie musisz go robić bo producent
uznał że jest niepotrzebne. Co nie znaczy że nie możesz go zrobić. Najprościej
to przewod z oczkiem pod jakąś srbkę polączoną z metalową obudową i drugi
koniec do rury od wody. Kuchenka oprocz wtyczki w której występje styk PE z
reguły jest polączona metalowym elementem z metalowa rurą od gazu. To z
nadmiarem wystarcza jeśli jest gniazdko z podlączonym prawidłowo bolcem. Przy
kuchence podlączonej do metalowej rury i gniazdka z bolcem od razu wszystkie
prawidłowo polączone gniazdka z bolcem dostają potencjał ziemi jeśli wtyczka
od kuchenki jest wsadzona w gniazdko. Tak samo jest z bojlerem i instalacją
metalowa jeśli nie jest podlączony plasikowymi przewodami. Z jednej strony
jest ziemiony przez rury a zdrugiej pzrez bolec. Jeśli kuchenka jest
podlączona inaczej to trzeba coś rzeźbić. Po amatorsku można sprawdzić
przydatność ziemienia w ten sposób że wiltomierz przylącza się do dzirki w
gniazdu z przewodem fazowym i do potencjalnego uziemienia. ma pokazać takie
samo napięcie jak w gniazdu. Potem rownolegle do woltomierza przylącza się
jakieś spore obciążenie, na przykląd czajnik elektryczny. Jeśli napięcie
pokazywane przez woltomierz spadnie o kilka woltow to jest dobrze. le jak
spadnie więcej to znaczy że takie uziemienie jest nie przydatne albo będzie
spełnialo swoją rolę w ograniczonym zakresie. Jeśli spadnie powyżej 24 woltów
to należy natychmiast odlączyc calę ustrojsto. Przy takim pomiarze występuje
ryzyko porażenia prądem. Ale nie siebie tylko kogoś kto akurat w tym momenie
będzie fizycznie dotykał elementu instalacji wykorzystywanej do pomiaru i
jednocześnie będzie dotykal czegoś co będzie prawidłowo uziemione. Dlatego
takie pomiary należy wykonywać z rozwagą i zapewnieniem bezpieczeństwa nie
tylko sobie ale i sąsiadowi mieszkjącemu 6 piętrej niżej na dodatek w innej
klatce. Metalowa rura do gazu wody centralnego ogzewania to bardzo dobre
uziemienia. Jesli są niedaleko od siebie to polączenie ich dobrym
przewodnikiem poprawia parametry takiego uziemienia. Urzązdenia posiadające
podwójną izolację nawet jak by byly metalowe nie wymagają ochrony. Nie da się
jej rownież zrobić bo przewod zasilający jest dwu żyłowy. W tej chwili jest
nawet wymog żeby jeśli to możliwe projektować tylko takie urzazdenia. --

Data: 2011-02-28 00:50:46
Autor: Panslavista

"R. P." <robert.piegus.wytnij.to@wytnij.to.wp.pl> wrote in message news:4d6ad801$0$2489$65785112news.neostrada.pl...
Panslavista wrote:
"Wojciech Skrzypinski" <usun.skrzyp@gmail.com> wrote in message news:ikbuh4$2ou$1news.task.gda.pl...

W zasadzie nie wolno, w przypadku powstania przerwy w przewodzie zerowym wszystkie urz?dzenia przed przerw? otrzymaj? pe3ne napiecie fazowe.

A jak to jest w starych blokach, gdzie instalacja ma 50 lat i jest dwużyłowa? Dodatkowo, w bloku mieszkają w większości starsi ludzie - emeryci, którzy na pewno nie będą mieli pieniędzy na remont mieszkania - kucie ścian i wstawianie nowych przewodów. Z 1200 emerytury ledwo starcza im na opłaty + jedzenie + leki... Co mówi prawo na ten temat? Czy prawo zezwala na podłączanie bolcy do "zera" ?

Dodatkowy przewód w pionie nie jest drogi.

Data: 2011-02-28 01:01:38
Autor: R. P.
Panslavista wrote:
[...]

A jak to jest w starych blokach, gdzie instalacja ma 50 lat i jest dwu¿y³owa? Dodatkowo, w bloku mieszkaj¹ w wiêkszoœci starsi ludzie - emeryci, którzy na pewno nie bêd¹ mieli pieniêdzy na remont mieszkania - kucie œcian i wstawianie nowych przewodów. Z 1200 emerytury ledwo starcza im na op³aty + jedzenie + leki... Co mówi prawo na ten temat? Czy prawo zezwala na pod³¹czanie bolcy do "zera" ?

Dodatkowy przewĂłd w pionie nie jest drogi.

Ale instalacja wewnątrz mieszkania jest dwużyłowa.

Data: 2011-02-28 01:08:04
Autor: Panslavista

Panslavista wrote:
[...]

A jak to jest w starych blokach, gdzie instalacja ma 50 lat i jest dwu?y3owa? Dodatkowo, w bloku mieszkaj? w wiekszo?ci starsi ludzie - emeryci, którzy na pewno nie bed? mieli pieniedzy na remont mieszkania - kucie ?cian i wstawianie nowych przewodów. Z 1200 emerytury ledwo starcza im na op3aty + jedzenie + leki... Co mówi prawo na ten temat? Czy prawo zezwala na pod3?czanie bolcy do "zera" ?

Dodatkowy przewód w pionie nie jest drogi.

Ale instalacja wewnątrz mieszkania jest dwużyłowa.

Przewód ochronny można poprowadzić w rurkach lub gdy są w tynku, to wzdłuż listwy przyściennej. Ewentualnie, gdy listwy są stare, można kupić plastikowe(tanie!!!) i w nich są kanały do przewodów.Są też gniazda na takie listwy.

Data: 2011-02-28 03:48:58
Autor: kogutek
Panslavista <prawusek@interia.pl> napisał(a):

> [...]

Przewód ochronny można poprowadzić w rurkach lub gdy są w tynku, to wzdłuż listwy przyściennej. Ewentualnie, gdy listwy są stare, można kupić plastikowe(tanie!!!) i w nich są kanały do przewodów.Są też gniazda na takie listwy.
Jeden koniec polączysz do bolca a drugi sobie w dupę wsadzisz bo do mieszkania
dochodzą dwa przewody. Przepis wyraźnie mówi że ten trzeci przewod ma iść
bezpośrednio od zacisku N w złączu albo od zacisku uziemienia w
transformatorze i w budynku nie może być cieńszy niż 4mm2. W dwu przewodowej
instalacji trzeci przewod można tylko połączyć niezgodnie z przepisami. I po
co trzeci przewod jak nie ma wylącznika różnicowo prądowego. Chyba tylko dla
sportu. Weź się za to co ci wychodzi najlepiej. Za gotowanie zupy z kminku i
wody i za wymienianie uklonow z pewną nauczycielką jak ci przysyla haki na
innych użytkowników Usenetu.  --

Data: 2011-02-28 06:06:54
Autor: Panslavista
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?

Pajacujesz. Czyżby macher od lewizny mieszkaniowej? Delikwent pisze o bloku - zapewne trzy fazy są w budynku i z tej skrzyni można legalnie wyprowadzić ten przewód.

Data: 2011-02-28 05:30:27
Autor: kogutek
[...]

Jasne, w Panslavi można ze skrzynki na listy wciągać knoty do świec. W Polsce
do starego bdynku w ktorym jest w mieszkaniach instalacja dwu przewodowa
dochodzą 4 przewody. 3 fazy i uziemienie. Takie szafka jest w budynku zamykane
na kluczyk i nie jest to wodniarka. Tam jak się robi instalację 5 przewodową
dolącza się do uziemienia ktore przed tą szafką jest uziemieniem a za
przewodem N jeszcze jeden pzrewód co się nazywa PE. Pisali w gazetach ze w
panslawi robili proby żeby dalo się PE wygospodaroać z jednego fazowego. Dało
sie, tylko 1/3 mieszkań nie miala prądu. Ty i uprawnienia do 15kV. Daj spokój
bo mam zajady i mnie boli jak się śmieję. Szybciej Palestyńczycy zdobęda
Izrael niż ty dostaniesz uprawnienia na używanie baterii AAA. Na świeczki to
sie zgodzę że możesz mieć warunkowe dopuszczenie do zapalnia pod warunkiem że
ktoś normalny obok stoi.  --

Data: 2011-02-28 07:19:34
Autor: Panslavista

"kogutek" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> wrote in message news:ikfbtj$2hi$1inews.gazeta.pl...
[...]

    Próbujesz mnie poniżać, nie wiem dlaczego. Punkty PE i N (sam pisałeś) są połączone razem i uziemione na transformatorze. Takie punkty można przenieść do skrzyni z przyłączem bloku -zapewne trójfazowym (tylko w UK mają przyłącza jednofazowe do100 A na flat). Pozostaje dodać po jednym przewodzie do każdego pionu, circa 20 m długości i wciągnąć do rur, owszem może to być kłopotliwe przy starej instalacji i rurach Bergmana, ale specjalnie kosztowne nie jest. Dojście do mieszkań już opisałem.
    Uprawnienia miałem, bo musiałem mieć, aby wykonywać i dozorować pracę ludzi w brygadzie, nie jest to nic nadzwyczajnego. Miałem pewnie więcej tego niż ty, bo ogólne (SEP) jak i branżowe (MES i TMR), także BHP rzemieślnicze i przemysłowe.

Data: 2011-03-01 07:04:08
Autor: Marek Dyjor
Panslavista wrote:
[...]

on cie poniża bo pitolisz...

nie możesz sobie tak normalnie wziąć i grzebać w instalacji w bloku... musisz mieć projekt zgodę wspólnoty, spółdzielni lub właściciel kamienicy, musisz mieć zgodę ZE (prawdopdobnei wystąpić o warunki itd...

dodajmy że zero w skrzyni w starej kamienicy nie koniecznie jest podłączone do lokalnego uziemienia, wtedy nie zrobisz żadnego PE bo do tego musi być uziemienie lokalne. ergo trzeba wszystko przebudować.

Wniosek końcowy trzeba zrobić remont (wymianę) instalacji elektrycznej w budynku.

Data: 2011-03-01 07:45:24
Autor: Panslavista

"Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> wrote in message news:iki28s$ipc$1news.onet.pl...
[...]

A gdzie ja pisałem, że można? Albo stronie prawnej tych prac?
Czytaj ze zrozumieniem. Chodziło o stronę techniczną - dodanie jednego przewodu...

Data: 2011-03-01 18:02:36
Autor: Marek Dyjor
Panslavista wrote:
[...]

A piszesz tak jakby sobie facet miał kupić druta w markecie i wsadzić ...

Data: 2011-03-01 19:15:39
Autor: Panslavista

"Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> wrote in message news:ikj8rf$sor$1news.onet.pl...
Panslavista wrote:
[...]

Druta to może nawet ciągnąć.

Data: 2011-03-01 10:03:08
Autor: Chiron
Użytkownik "Marek Dyjor"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iki28s$ipc$1@news.onet.pl...

Panslavista wrote:
[...]

Mniej więcej taką odpowiedź mojej spółdzielni otrzymałem, kiedy wystąpiłem o zgodę na przebudowę instalacji elektrycznej (jest stara). Zażądali, żebym od złącza kablowego pociągnął do WLZ (skrzynki na klatce schodowej) trzeci przewód, oczywiście- wcześniej uzgodnienie z Zakładem Energetycznym i projekt. A chciałem tylko przenieść kilka gniazd 231V :-(.
--

Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Data: 2011-02-28 03:30:22
Autor: kogutek
Panslavista wrote:
> [...]
Nie słuchaj tego z Panslavi bo oni tam w rzekach piorą i niedawno nauczyli się
swieczki szeregowo łączyć. Oprocz wszystkiego najlepiej się zna na gotowaniu
zupy z kminku i wody oraz na wymianie z niejaką xelką informacji mogących
służyć szantażowi innych forumowiczów. Fizycznie wygląda instalacja tak. Jest
transformator. Wychodzą z niego trzy fazy. Uziemienie jest zrobione w ten
sposób że zakopali w ziemi kawał żelaza i podlączyli do niego przewod  wspólny
transformatora jak jest polączony w gwiazdę. Jak masz w gniazdku 230 to znaczy
że jest polączony w gwiazdę. Ten przewod wychodzący z ziemi rozdziela się na
dwa przewody. PE i N. PE to nowa nazwa zera ochronnego a N roboczego. Robocze
to takie co zamyka obwód do ziemi jak włączysz żarówkę. PE I N są teoretycznie
na tym samym potencjale i jest to potencjał ziemi. Nasuwa się pytanie po co
ciągnąć dodatkowy przewód jak ten co jest ma ten sam potencjał. Ciągnie się go
dlatego że N przechodzi przez pierdyliard listew zlączek, licznikow puszek.
Jest pocięty i sklada się z wielu polączonych kawałków.Kazde łączenie to
miejsce ewentualnej awarii. Pomimo że nie ma żadnych uregulowań jak ma byc
ciągnięty PE to w elektrce oprócz przepiso istnieje pojęcie zasad sztuki.
Jedna z nich mówi że należy zachować ciągłość PE na tyle na ile jest to
możliwe. Że nie powinno się robić odejśćia z tego przewodu poprzez przecięcie
odizolowanie końcówek i polączenie trzech przewodów kostką ( skrecanie
kombinerkami jest zabronione jeśli po skręceniu przewody nie zostały zlutowane
pospawane albo zgrzane, dotyczy to również przeodow fazowych i N). Prawidlowo
wykonane lączenie PE to zdjęcie izolacji bez przecinania przewodu i dolączenie
do niego odejścia za pomocą dedykowanego zacisku śrubowego lub okręcenie i
polutowanie, pospawanie lub zgrzanie. Ktoś już napisał co to jest polączenie
wyrównawcze. Dlaczego się je stosuje i dlaczego lączy ze wszystkim co ma
potencjal ziemi. Dla bezpieczeństwa i lepszych warunkow pracy instalacji
elektrycznej się to robi. Zamiast jednego polączenia N i ziemi przy
transformatorze robi się w ten sposób dużo takich połązceń. Jak wysiązdie coś
na przewodzie fazowym to zwyczajnie nie ma prądu. Ale jak wysiązdie coś od
strony zera to następuje nie jednakowe obciążenie faz. W skranym wypadku
doprowadza to do pojawienia się napięcia 400V w miejscach gdzie zawsze jest
230. Czasami ci co się nie znają mowią ze padlo zero i telewizor się
przepalił. Niedawno byłem na budowie nowego bloku. Wszystkie instalacje z
tworzywa i ogrzewanie podlogowe. W lazience byla dodatkowa niezależna od
instalacji elektrycznej listwa polączona na oko przewodem 6mm2 z uziemieniem
budynku. Z drugiej strony byla podlączona do przewodu N za licznikiem i miala
odejścia na wannę i krany. W dwu przewodowej instalacji jesli pomiar
rezystancji przewodu N pod obciążeniem wskazuje na brak uszkodzeń tego
przewodu i po zastosowaniu dla poprawienia bezpieczeństwa polączenia przewodu
N z naturalnym uziemieniem ( metalowe rury) bez problemu chociaż niezgodnie z
przepisami można zalożyć wylącznik rożnicowo prądowy ciągnąc dodatkowy pzrewod
PE z wyłącznika do wybranych odbiornikow. Można i nic nie robić godząć się na
brak ochrony przeciwporażeniowej od częsci przypadków ( różnicowka to nie maść
na mole i wszystkie robole). Podlącza się wtedy przewod N najpierw z bolcem a
potem mostkiem z zaciskiem do ktorego był wcześniej podlączony. Takie
podlączenie przy sprawnej istniejącej instalacji elektrycznej jest prawidlowe.
Również w czasie pomiaru impedancji pętli zwarcia zachowa się prawidłowo.
Wymog dokladania przewodu PE ( przynajmniej w tej chwili) istnieje tylko w
przypadku wymiany lub remontu instalacji dwu przewodowej. To dobrze że w końcu
ktoś się wziąl i nakazał robić pomiary instalacji elektrycznych. Zle w tym
jest to że z reguly ekipy dokonujące pomiarów oferują na czarnu usługę
usunięcia nieprawidłowości nie leżących po stronie uzytkownika lokalu.
Procedura wygląda tak że chodzą po mieszkaniach i spisują wyniki pomiarów. Po
wykonaniu kilku pomiarów wiedzą czy usterka jest w mieszkaniu czy gdzieś w
poza nim. Jak jest poza mieszkaniem to i tak wpisują w protokole wyniki z
mieszkań. Administrację informują o usterce w częsci do niej należącej i ją
usuwają. A na podstawie protokołow ktoś wypisuje zawiadomienia do lokatorow ze
mają u siebie usunąć, naprawić, podlączyć. Jak były nie pdlączone tylko bolce
to wpada spec ekipa z gotowymi mostkami i bierze od dziadkow kilka razy
większą kasę niż by się należała. Skąd to wiem. Mam upranienia elektryczne z
dozorem wlącznie i od czasu do czasu spotykam się z takimi sytuacjami. Z
takimi ze niedouczeni elektrycy z takich ekip potrafią polączyć przewod fazowy
z bolcem też się spotkałem. Ponieważ nie zostaje po nich żaden ślad z
wyjątkiem informacji od lokatora że przyszedł elektryk bo spóldzielnia
przyslalą pismo ze ma źle z prądem i od razu naprawił nie ma komu dupy skopać. --

Data: 2011-02-28 06:03:28
Autor: Panslavista
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
"kogutek" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> wrote in message news:ikf4se$djk$1inews.gazeta.pl...

Klimkiem w uszy - też mam uprawnienia (15kV) i nn jako radiowiec.
Elektrykowi nie trzeba tłumaczyć, ale nieelektrykowi to jest konieczne.
Zapomniałeś powiedzieć po co dwa przewody zero i neutrum, także o tym, że zero jest uziemiane na słupach.
Nie rób za fajansa.
Przyjedź z S. na zupę kminkową.

Data: 2011-02-28 09:27:50
Autor: Chiron

Panslavista wrote:
[...]

==================================================================================
Ale  pomiary, projekt- czyli wszystko, co niezbędne do wykonania- już jest drogie. Poza tym- to musi być przeróbka od ZK (złącza kablowego). No i oczywiście- w całym mieszkaniu. Tylko po co?
--

Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Data: 2011-02-28 10:19:55
Autor: Panslavista

Panslavista wrote:
[...]

Też się zastanawiam, przecież są jednofazowe różnicówki...

Data: 2011-02-28 13:29:23
Autor: Chiron

Panslavista wrote:
[...]

======================================================================================
W ogóle z tym uziemianiem to bzdura. W latach 80 znajomi wyjechali do pracy eksportowej do NRDówy. Pracowali przy budowie osiedla bloków. Opowiadali, że w piwnicy każdego bloku był trafo separacyjny- nie było więc żadnych gniazdek z bolcem w mieszkaniach. Ba! W łazienkach były gniazdka na 12V- o innym kształcie- żeby nie można było wcisnąć urządzenia na 220V (i odwrotnie). Mieli więc suszarki na 12V- i panie mogły suszyć włosy w wannie:-).
--

Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Data: 2011-03-01 10:07:36
Autor: Jackare
Użytkownik "Chiron" <chiron@onet.eu> napisał w wiadomości news:ikg4f5$goo$1news.onet.pl...
Ba! W łazienkach były gniazdka na 12V- o innym kształcie- żeby nie można było wcisnąć urządzenia na 220V (i odwrotnie). Mieli więc suszarki na 12V- i panie mogły suszyć włosy w wannie:-).

Co kraj to obyczaj... Na różnicach prawnych właśnie popłynęło wiele małych firm które usiłowały świadczyć usługi zagranicą. Przy odbiorach wychodziła inkszość przepisów i zamiast zarobić musieli płacić odszkodowania

Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?