Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?

Data: 2011-02-27 14:02:40
Autor: Rycho
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?

Użytkownik "Wojciech Skrzypinski" <usun.skrzyp@gmail.com> napisał w wiadomości news:ikbuh4$2ou$1news.task.gda.pl...
Witajcie,

Moja spoldzielnia w zwiazku z obowiazkiem (?) przegladu instalacji elektrycznej co 5 lat wynajela firme, ktora chodzila po mieszkaniach i dokonywala pomiarow. Wczoraj otrzymalem zalecenia pokontrolne - koniecznosc podlaczenia bolcow uziemiajacych w gniazdkach w kuchni i lazience.

Wszystko pieknie, ale to stary budynek z dwuzylowa instalacja elektryczna. Rury sa plastikowe, a do gazowych nikt normalny (miejmy nadzieje) nie uziemia. Co wiec zrobic ? Podlaczyc bolce do "zera" ? Ma to jakis sens praktyczny ?

Pozdrawiam,
Wojtek
Podłączyć "bolce" do przewodu zerowego można tylko w wypadku kiedy w budynku występuje "zerowanie" czyli zero nie jest zabezpieczone nigdzie żadnym bezpiecznikiem a tylko przewód fazowy w mieszkaniu łatwo to sprawdzić.

Data: 2011-02-27 15:03:26
Autor: kogutek
Rycho <richo@interia.pl> napisał(a):

> [...]
Podłączyć "bolce" do przewodu zerowego można tylko w wypadku kiedy w budynku występuje "zerowanie" czyli zero nie jest zabezpieczone nigdzie żadnym bezpiecznikiem a tylko przewód fazowy w mieszkaniu łatwo to sprawdzić.
Znajdź w gniazdku przewod " zerowy". Podłącz go do bolca i mostkiem odejdz na
zacisk " zerowy" ten od dziurki w gniazdku. Odwrotnie nie wolno robić. Nie
wazne w której dziurce w gniazdu wypadnie " zero". Nie jest to w żaden sposób
unormowane. Za to jest obowiązek tworzenia połązceń wyrownawczych. Czyli
wszystko co metalowe: wanna, umywalka, krany, wszystkie rury, powinny być
polączone razem Kopanie wanien, pralek itp wskazuje na jakąś nieprawidłowość
polączenia przewodu zera roboczego ( tego co w dziurce w gniazdku) z zerem
ochronnym ( tym na bolcu w gniazdu). Ale nie w mieszkaniu tylko dużo
wcześniej. Wszystkie metalowe instalacje, w tym i rury gazowe, są ze sobą
połączone w pewnym miejscu i to połączenie jest uziemione. Na upartego w dwu
przewodowej instalacji możesz i wylącznik rożnicowo prądowy wstawić. Nie
będzie to zgodnie z normami bo nie zachowasz warunku przekroju przewodu zera
ochronnego przy starej instalacji. W takiej sytuacji wystaczy pociągnąć trzeci
przewod tylko do wybranych urządzeń. Tak mam zabezpieczony bojler, kuchenkę
gazową, gniazdko do pralki i zmywarki. Wszystkie gniazdka było w odleglości
nie większej niż metr od siebie i bylo warto to zrobić. --

Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?