Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?

Data: 2011-02-28 21:27:51
Autor: Jackare
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
Użytkownik "Wojciech Skrzypinski" <usun.skrzyp@gmail.com> napisał w wiadomości news:ikbuh4$2ou$1news.task.gda.pl...
Witajcie,

Moja spoldzielnia w zwiazku z obowiazkiem (?) przegladu instalacji elektrycznej co 5 lat wynajela firme, ktora chodzila po mieszkaniach i dokonywala pomiarow. Wczoraj otrzymalem zalecenia pokontrolne - koniecznosc podlaczenia bolcow uziemiajacych w gniazdkach w kuchni i lazience.

Wszystko pieknie, ale to stary budynek z dwuzylowa instalacja elektryczna. Rury sa plastikowe, a do gazowych nikt normalny (miejmy nadzieje) nie uziemia. Co wiec zrobic ? Podlaczyc bolce do "zera" ? Ma to jakis sens praktyczny ?

To nie takie proste. Stare budynki mogą być zasilane z sieci o układzie TT gdzie przewód N niekoniecznie będzie miał potencjał ziemii i tym samym nie będzie się nadawał do wykonania zerowania.
Od 1995 roku zerowanie nie jest dopuszczane jako metoda ochrony przeciwporażeniowej.
Z drugiej strony instalacja budynku ma ileś tam lat i należy do niej stosować przepisy obowiązujące w momencie dopuszczenia do eksploatacji. W każdym innym przypadku, wymagając dostosowania instalacji odbioczych w mieszkania do aktualnych wymogów, należy zapewnić przystosowanie instalacji zasilających (ZK, WLZ) do spełniania obowiązujących wymogów ochrony przeciwporażeniowej, czyli identyfikację układu sieci zasilającej, wykonanie uziemienia budynku, wprowadzenie uziemienia do ZK, rozprowadzenie przewodu PE po WLZ-tach i dopiero można wymagać zmian w instalacjach odbiorczych. W przeciwnym wypadku ktoś może sobie strzelić samobója.
Po pierwsze sprawdzić firmę wykonującą pomiary. Druga rzecz to forma własności. Jeżeli to spółdzielcze lokatorskie prawo własności lub najem to właścicielem instalacji jest spółdzielnia i do niej należy się zwrócić conajmniej o wyjaśnienie sytuacji.

Nie ma w polskim prawie przepisów nakazujących wymianę instalacji celem dostosowania jej do obowiązujących przepisów i norm - funkcjonują przecież instalacje mające po kilkadziesiąt lat, natomiast jest wymóg by przy remontach instalacji takie dostosowanie przeprowadzić. Należy też rozróżnić remont jako działanie planowane od naprawy jako przywrócenia sprawności działanie przy zachowaniu stanu istniejącego.

Data: 2011-03-01 00:45:12
Autor: R. P.
Jackare wrote:
[...]

Możesz podać podstawę prawną? Bo ja to rozumiem tak: jeśli mam stare mieszkanie w bloku z instalacją 2-żyłową to nie mam obowiązku przerabiać instalacji tak, żeby dokładać jakieś uziemienie. Czy tak? Niby tutaj niektórzy piszą o uziemianiu do rur od wody, ale czy to aby na pewno właściwy sposób i czy przede wszystkim jest to rozwiązanie bezpieczne?

Pytanie 2: jeśli spółdzielnia postara się i np. wymieni instalacje w pionach na trójżyłową, to oznacza że będę wtedy miał obowiązek wymienić również wewnątrz swojego lokalu instalację obsługującą "trzecią żyłę"?

Data: 2011-03-01 07:14:36
Autor: Jackare
Użytkownik "R. P." <robert.piegus.wytnij.to@wytnij.to.wp.pl> napisał w wiadomości news:4d6c3388$0$2500$65785112news.neostrada.pl...
Jackare wrote:
[...]

Np prawobudowlane i rozporzÄ…dzenia wykonawcze. Spróbuj znaleźć gdzieÅ› przepisy nakazujÄ…ce wymianÄ™ instalacji celem dostosowania do przepisów. Nie ma takich. Poczytaj literaturÄ™ z zakresu instalacji - ileż tam utyskiwania że nie ma przepisów nakazujÄ…cych wymiane i miliony ludzi żyjÄ… w permanentnym zagrożeniu życia :)  Nie masz obowiÄ…zku wymiany sprawnej instalacji tylko po to by dostosować jÄ… do przepisów.

Niby tutaj  niektórzy piszÄ… o uziemianiu do rur od wody, ale czy to aby na pewno wÅ‚aÅ›ciwy sposób i czy przede wszystkim jest to rozwiÄ…zanie bezpieczne?

Nie wolno tego robić. Do uziemiania służy szyna uziemiająca i odpowiednio wykonane uziemienie a nie rury wodociągowe. Nie masz żadnej gwarancji że rury wodociągowe są na całym odcinku metalowe i mają dobre parametry przewodzenia. W pewnych bardzo prostych warunkach przy sieci TN mozna spowodować że na rurach pojawi sie napięcie fazy i kogoś zabije. W takim przypadku całą odpowiedzialność poniesie ten kto wykonał takie "uziemienie" a ubezpieczyciele poszkodowanych i wszelkie inne instytucje sprawią że sprawcy do końca życia nie będzie stać nawet na przysłowiowe skarpetki.

Pytanie 2: jeśli spółdzielnia postara się i np. wymieni instalacje w pionach na trójżyłową, to oznacza że będę wtedy miał obowiązek wymienić również wewnątrz swojego lokalu instalację obsługującą "trzecią żyłę"?
Nie masz obowiązku zrobienia tego tylko w tym celu, ale zgodnie z prawem budowlanym masz obowiązek dostosowania instalacji do obowiązujących przepisów w przypadku wykonywania jej remontu.
Innym przypadkiem może być sytuacja gdy ktoś wykona pomiary, stwierdzi uszkodzenie instalacji (np nieprawidłowa rezystancja izolacji) i nakaże jej wymianę/remont i zgosi to do PINBu. Wtedy dostaniesz nakaz i musisz to zrobić zgodnie z aktualnymi przepisami, ale musiałby to być nakaz wymiany instalacji a nie naprawy uszkodzenia, bo wtedy wystarczy zlokalizować i wymienić uszkodzony odcinek przewodu czy element osprzętu. i po sprawie. Prowadzę zakład instalacyjny i osobiście nie spotkałem się z takim odgórnym nakazem (wymiany całej instalacji) co nie oznacza że w pewnych warunkach nie może on zostać wydany, ale zazwyczaj w zupełności wystarcza doraźna naprawa. Oczywiście lepiej byłoby wymienić całą instalację i cieszyć się komfortem i bezpieczeństwem ale nie wnikając w przyczyny nie zawsze jest to możliwe.

Data: 2011-03-01 10:05:22
Autor: Chiron
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
Użytkownik "Jackare"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:iki2sk$4h6$1@node2.news.atman.pl...

Jackare wrote:
[...]

Np prawobudowlane i rozporządzenia wykonawcze. Spróbuj znaleźć gdzieś
przepisy nakazujące wymianę instalacji celem dostosowania do przepisów. Nie
ma takich. Poczytaj literaturę z zakresu instalacji - ileż tam utyskiwania
że nie ma przepisów nakazujących wymiane i miliony ludzi żyją w permanentnym
zagrożeniu życia :)  Nie masz obowiÄ…zku wymiany sprawnej instalacji tylko po
to by dostosować ją do przepisów.

[...]

Nie masz obowiÄ…zku zrobienia tego tylko w tym celu, ale zgodnie z prawem
budowlanym masz obowiÄ…zek dostosowania instalacji do obowiÄ…zujÄ…cych
przepisów w przypadku wykonywania jej remontu.
Innym przypadkiem może być sytuacja gdy ktoś wykona pomiary, stwierdzi
uszkodzenie instalacji (np nieprawidłowa rezystancja izolacji) i nakaże jej
wymianÄ™/remont i zgosi to do PINBu. Wtedy dostaniesz nakaz i musisz to
[...]

==========================================================================================

Masz rację- nie ma takich przepisów. Jednak- ode mnie spółdzielnia zażądała takiej przebudowy- jeśli chcę przenieść kilka gniazd 231V w inne miejsce- i to przebudowy od złącza kablowego. Wiem, nie ma przepisów- i oni nie byli w stanie ich wskazać- ale taką wydali decyzję- i tyle.
--

Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Data: 2011-03-01 10:27:14
Autor: R. P.

Jackare wrote:
[...]

I jak się sprawa zakończyła? Masz zamiar położyć nową instalację, czy darowałeś sobie po prostu przeniesienie gniazd?

Data: 2011-03-01 12:39:37
Autor: Chiron
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
Użytkownik "R. P."  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:4d6cbbf2$0$2495$65785112@news.neostrada.pl...

Jackare wrote:
[...]

==============================================================================================

Zrobiłem po swojemu. Zagrozili mi, że w razie pożaru- będzie moja wina.
--

Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Data: 2011-03-01 13:21:24
Autor: kogutek
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?

> Nie wolno tego robiÄ&#65533;. Do uziemiania sÅ&#65533;uży szyna uziemiajÄ&#65533;ca i odpowiednio
> wykonane uziemienie a nie rury wodociÄ&#65533;gowe. Nie masz żadnej gwarancji
 Je¶li PE masz w sposób naturalny pol±czony z rur± wodoci±gow± w bojlerze to
dlaczego nie wolno obudowy bojlera pol±czyæ przewodem z rur± skoro pol±czona
jest ona z PE? Czekam na odpowied¼.  --

Data: 2011-03-01 23:32:14
Autor: Simon
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
W dniu 2011-03-01 14:21, kogutek pisze:

Nie wolno tego robiÄ&#65533;. Do uziemiania sĹ&#65533;uĹźy szyna uziemiajÄ&#65533;ca i odpowiednio
wykonane uziemienie a nie rury wodociÄ&#65533;gowe. Nie masz Ĺźadnej gwarancji
  JeÅ›li PE masz w sposób naturalny polÄ…czony z rurÄ… wodociÄ…gowÄ… w bojlerze to
dlaczego nie wolno obudowy bojlera polączyć przewodem z rurą skoro polączona
jest ona z PE? Czekam na odpowiedź.

Może dlatego, że zakłada się iż podłączony przewód PE jest poprawny, a co za tym to rura wodociągowa jest "doziemiana" a nie na odwrót.

Przewód wyrównawczy więc "rozszerza" swoje "działanie" o kolejne zagrożone punkty - rura staje się przewodem wyrównawczym i przyjmuje potencjał PE.
W końcu w razie uszkodzenia metalowa rura "na potencjale" zwiększa niebezpieczeństwo porażenia wraz ze swoją długością.

Z całego toku dyskusji, przynajmniej mnie, przekonuje argument, że żadna z rur w mieszkaniu sama z siebie nie zapewni "odpowiedniego potencjału". Choćby z tego powodu, że "w środku" może gdzieś być kawałek plastikowy, lub jakiś sąsiad zamiast "zera" wyprowadza na nią "fazę".

Simon

Data: 2011-03-02 09:03:38
Autor: Jackare
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
U¿ytkownik "kogutek" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:ikirsk$7d3$1inews.gazeta.pl...

Je¶li PE masz w sposób naturalny pol±czony z rur± wodoci±gow± w bojlerze to
dlaczego nie wolno obudowy bojlera pol±czyæ przewodem z rur± skoro pol±czona
jest ona z PE? Czekam na odpowied¼.

Nie rozumiem pytania. Jaki jest sens ³±czenia obudowy bojlera z rur± je¿eli to po³±czenie jest ju¿ wykonane wewn±trz bojlera?
Je¿eli pytanie mia³o dotyczyæ ³±czenia bolca ochronnego w gnie¼dzie z rur± jako uziemienia ochronnego to odpowied¼ poni¿ej (Napisana wcze¶niej ni¿ powy¿sze zdanie)

Bo jest to po³±czenie ochronne bojlera i jego lokalne po³±czenie wyrównawcze jako urz±dzenia a nie uziemienie czy zero ochronne dla ca³ej instalacji w mieszkaniu. A co w przypadku gdy masz instalacjê wodoci±gow± w ca³o¶ci lub czê¶ci wykonan± z tworzyw sztucznych lub gdy wodoci±g jest termoizolowany i biegnie kanalizacj± techniczn± ? Bojler jest metalowy i zgodnie z przepisami musi posiadaæ po³±czenie wyrównawcze i ochronne.
My¶l±c tym tokiem mo¿na sobie wszystkie bolce ochronne gniazd podpi±æ do bojlera lub do baterii nad wann±. W pewnych warunkach bêdzie dzia³aæ w pewnych nie, a tu chodzi o to by z najwiêkszym prawdopodobieñstwem zawsze dzia³a³o zachowuj±c okre¶lone parametry. Uziemienie ochronne ma byæ czê¶ci± instalacji elektrycznej a nie wodoci±gowej, gazowej czy jakiejkolwiek innej.
Hardkorowo, mo¿naby sobie bolce w gniazdach podpi±æ do piorunochronu - przecie¿ te¿ jest uziemiony, nieprawda¿ ;) ???
--
Jackare

Data: 2011-03-02 09:50:16
Autor: jagr
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
U¿ytkownik "Jackare" <123@123.tralala.com> napisa³ w wiadomo¶ci
[...]

W³a¶nie o to chodzi, ¿e obudowa bojlera jest po³±czona niejako przymusowo z sieci± wodoci±gow±. W razie przebicia do obudowy napiêcie pojawi siê na rurach wodoci±gowych i pójd± zabezpieczenia. Tak jest teraz.

Je¶li jednak dodatkowo obudowê po³±czê przewodem PE, to ca³y czas w warunkach normalnych bêdzie przep³yw ma³ego pr±du pomiêdzy rurami a instalacj± elektryczn± - poprzez przewód PE. Przewody w kablach i wi±zkach id± razem i choæby przez pojemno¶æ elektryczn± albo up³ywno¶æ bêdzie przep³ywa³ pr±d. Niestety miêdzy PE a rur± wodoci±gow± nie musi byæ idealnego zera wolt. W pewnym sensie t± nie zawsze idealn± instalacjê elektryczn± bêdê uziemia³ we w³asnej kuchni / ³azience poprzez rurê wodoci±gow±. Nie rozumiem, po co.

jagr

Data: 2011-03-02 20:16:43
Autor: kogutek
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
jagr <jagr@WYTNIJpoczta.fm> napisa³(a):
> [...]

Je¶li jednak dodatkowo obudowê po³±czê przewodem PE, to ca³y czas w warunkach normalnych bêdzie przep³yw ma³ego pr±du pomiêdzy rurami a instalacj± elektryczn± - poprzez przewód PE. Przewody w kablach i wi±zkach id± razem i choæby przez pojemno¶æ elektryczn± albo up³ywno¶æ bêdzie przep³ywa³ pr±d. Niestety miêdzy PE a rur± wodoci±gow± nie musi byæ idealnego zera wolt. W pewnym sensie t± nie zawsze idealn± instalacjê elektryczn± bêdê uziemia³ we w³asnej kuchni / ³azience poprzez rurê wodoci±gow±. Nie rozumiem, po co.

Bêzdiesz uziemial dla wlasnego bezpieczeñstwa. Zaden inny powod nie istnieje.
Prad by³ kiedy¶ bogiem. Laski i dary mu znosili. A teraz robi za zasilanie do
wibratorów analnych i pompowania gowna z szamba. To siê wpieni³ i zagrozil ¿e
jak tylko czlowiek da mu szansê to go zwyczajnie zabije. Popatrz na to tak.
Jest bojler pod³±czoy tylko dwoma przewodami z nie uziemionym zbiornikiem,
obudow± i pod³±czony do plastikowej instalacji wodnej. Przedziurawila siê w
nim grzalka. Grzeje normalnie. Na obudowie jest napiêcie sieci czyli 230V.
Mo¿na go dotkn±æ je¶li bêzdie siê odizolowanym od ziemi. Absolutnie nic siê
nie stanie. Nawet siê nic nie poczuje. Ale dotkniêcie do takiego bojlera jesli
nie jest siê odizolowanym od ziemi koñczy siê porazeniem z du¿ym
pradopodobieñstwem ze bêdzie to ostatnie pora¿enie pr±dem w ¿yciu. Gdyby
bardzo szybko wyskoczyl bezpiecznik to da³ by szansê. Ale nie wyskoczy bo on
nie wyskakuje przy 7 amperach jakie pobiera bojler. To kilkdziesiêciu
miliamperów nawet nie poczuje. Tak nie moze byæ. To po³±czmy teraz przewód N
ze zbiornikiem i obudow±. Znowu dziurawa grza³ka. Im bli¿ej zasilanego koñca
grzalki dziura tym wiêkszy pr±d uplywu. U¿ytkownik mo¿e tego nie zauwa¿yc.
Jedynie co siê zmieni to pobor pr±du przez bojler. Bo w nim bêd± dwie grzalki.
Jedna oporowa a druga to odpowiedni buza³y z wojska. Poniewa¿ buza³± bêdzie
mia³a mal± moc to u¿ytkownik nie odczuje ¿e szybciej mu siê grzeje.
Bezpiecznik te¿ nie wyskoczy. Dok±d przewod N bêdzie pelnosprany to obudowa
bêdzie na potencjale trochê wy¿szym ni¿ ziemia. Wynika to z oporno¶ci przewodu
N. Mo¿na bezkarnie dotykaæ bojlera. Ale przewód N mo¿e ulec uszkodzeniu. W
takiej sytuacji patrz " nie uziemiony zbiornik". Ju¿ lepiej ale czy mo¿na
jeszcze lepiej. Mo¿na. Mo¿na daæ trzeci przewód. Z jednej strony pol±czony z
ziemi± a z drugiej bojlerem. Gruby przewód, ma³o ³±czeñ. Jest super. Co by siê
nie dzia³o to zawsze obudowa bêdzie na potencjale ziemi. Za³o¿enie fajne tylko
nie do koñca prawdziwe. Napiecie jakie siê pojawi na obudowie w czasie zwarcia
spowoduje przep³yw pr±du. Do zadzialania bezpiecznika ten pr±d mo¿e byæ za
maly. Ale ze wzglêdu na oporno¶c trzeciego przewodu mo¿e byæ ju¿ na tyle duzy
¿e zrobi na obudowie napiecie niebezpieczne. Mo¿na to obej¶æ daj±c bardzo du¿y
przekrój takiego przewodu. Znowu miedzi szkoda. To sobie niemcy wymy¶ili przed
wojn± ze trzeba zrobiæ takie cu¶ ¿eby w pizdu wszystko wyl±czy³o jak w trzecim
przewodzie pop³ynie pr±d wiêkszy od takiego co zrobi na obudowie wiecej ni¿
dwadziescia parê woltów. Na dodatek ma to wyl±czyæ bardzo szybko.
Najsmutniejsze w tej historii jest to ¿e do badañ u¿ywali ludzi z obozów
koncentracyjnych. Simens zwyczajnie ich kupowa³. I jak sie partia zu¿y³a to
kupowa³ nastepn±. Skurwysyñstwo pierwszej wody i z tego co mi wiadomo nikt po
wojnie z tego powodu nie wisia³. Zrobili w koñcu taki pe³nosprawny wy³±cznik i
nazwali go ro¿nicowo pr±dowym. Okaza³o sie ¿e nie zabezpiecza tylko bojlera a
i w przypadku wrzucenia suszarki do uziemionej wanny te¿.  Bo jak wanna bêzdie
nie ziemiona to nie zabezpiecza. Dlatego teraz wanny krany itp maj± zacisk do
uziemienia. Czasami pewno jaki¶ hydraulik bierze taki kran do rêki i my¶li ¿e
chyba ich pojeba³o w fabryce. Nic w nim nie ma zwi±zanego z pr±dem a uziemiaæ
ka¿±. Pytasz po co. Ka¿de pol±zcenie moze zawie¶æ. Jak upali siê co¶ na fazie
to zwyczajnie pr±du nie ma. Ale jak siê co¶ upali na zerze to mo¿e byæ
niebezpiecznie. Pr±d w domu to tak jak by daæ malpie brzytwê. I im wiêcej
bêdzie takich pol±zceñ urz±zdeñ z ziemi± to nawet jak siê jedno uwali to
jeszcze trzydziesci osiem jest dobrych. Uziemienia sa naturale i sztuczne.
Sztuczne to kawal blachy zakopany w ziemi z pol±czonym z nim przewodem. A
naturale to wszystkie instalacje. One, o ile s± z metalu spalniaj± wymogi
stawiane uziemieniom. Wszystkie rury zakopane w ziemi uziemia siê co kawalek.
¯eby byly zawsze na tym samym potencjale. Wtedy wolniej koroduj±. To jak sobie
podl±czysz obudowê kuchnki do rury co wiesz ¿e na pewno jest uziemiona to
tylko dobrze zrobisz sobie i rurze. A jak ro¿nicowkê wstawisz to jest
luksusowo bo ona na przyklad wylapie ¿e masz uszkodzon± grzalkê w bojlerze
zanim przestanie grzaæ. Jak kto¶ nie wie o co chodzi z wyl±cznikami roznicowo
pr±dowymi to siê moze strasznie naci±æ przy piecach akumulacyjnych. One
zwlaszcza starszego typu, jak s± dlugo nie u¿ywane to zawilgotniej±. Po
wl±zceniu wywala ro¿nicowkê. I wymieniaj± elektrycy ró¿nicowki na coraz
wiêksze. W koñcu zostawiaj± tak± na 100mA. Ona juz nic nie zabezpiecza. Bo
100mA zwyczajnie usma¿y czlowieka. A wystarczy na kilka minut t± co jest
zmostkowaæ i wl±czyæ piec. Jak sprawdziæ czy rura moze robiæ za ziemienie
napisalem wcze¶niej. Sprawdz i jesli bêzdie dobrze to l±cz bez ¿adnych
skrupu³ów wszystkie bolce z gniazdek do niej. Jak kiedy¶ przrejdziesz na
instalacjê maj±ca trzy przewody to sobie dol±czysz do bolcow zielono ¿o³ty.
Trybisz. Mostek pomiêdzy N i bolcem i to wszystko do rury.  --

Data: 2011-03-02 23:18:30
Autor: Jackare
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
U¿ytkownik "kogutek" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:ikm8jb$cd9$1inews.gazeta.pl...

(...)
[...]

¦wietnie napisane. Naprawdê. Osoby kumate techniczne zawsze sobie dadz± radê. Wiesz o tym Ty, wiem ja i wielu wielu innych.
Jest w tym wszystkim jednak¿e jedno ma³e "ale" albo raczej "gdyby". Mianowicie "gdyby" co¶ siê sta³o w tym budynku (pora¿enie pr±dem, po¿ar spowodowany niesprawn± instalacj± elektr. itp) Ró¿ne oficjalne instancje stwierdz± nieprawid³owe/niezgodne z przepisami wykonanie instalacji elektrycznej, potem stwerdz± ¿e by³o to przyczyn± nieszczê¶cia i wska¿± "winnego" Ten nawet je¿eli odwo³a siê do s±du, spotka siê z opini± bieg³ego który stwierdzi np ¿e "mog³o byæ" przyczyn± co ¶miem twerdziæ bêdzie dla s±du znaczy³o "by³o przyczyn±". Bêdzie wiêc winny którego bêdzie mo¿na obarczyæ odpowiedzialno¶ci± i odfajkowaæ kolejny sukces Temidy. Pomimo teoretycznej technicznej poprawno¶ci bêdzie to niezgodne z przepisami a to urzêdnikom w zupe³no¶ci wystarczy bo oni znaæ siê nie musz± - oni musz± otrzymaæ tylko dowód zgodno¶ci z przepisami, a cz³owiek niech sobie potem latami udowadnia ¿e nie jest wielb³±dem. Warto?
Tyle ode mnie. EOT.
--
Jackare

Data: 2011-03-03 01:22:01
Autor: kogutek
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
Jackare <123@123.tralala.com> napisa³(a):
> [...]

Jest w tym wszystkim jednak¿e jedno ma³e "ale" albo raczej "gdyby". Mianowicie "gdyby" co¶ siê sta³o w tym budynku (pora¿enie pr±dem, po¿ar spowodowany niesprawn± instalacj± elektr. itp) Ró¿ne oficjalne instancje stwierdz± nieprawid³owe/niezgodne z przepisami wykonanie instalacji elektrycznej, potem stwerdz± ¿e by³o to przyczyn± nieszczê¶cia i wska¿± "winnego" Ten nawet je¿eli odwo³a siê do s±du, spotka siê z opini± bieg³ego który stwierdzi np ¿e "mog³o byæ" przyczyn± co ¶miem twerdziæ bêdzie dla s±du znaczy³o "by³o przyczyn±". Bêdzie wiêc winny którego bêdzie mo¿na obarczyæ odpowiedzialno¶ci± i odfajkowaæ kolejny sukces Temidy. Pomimo teoretycznej technicznej poprawno¶ci bêdzie to niezgodne z przepisami a to urzêdnikom w zupe³no¶ci wystarczy bo oni znaæ siê nie musz± - oni musz± otrzymaæ tylko dowód zgodno¶ci z przepisami, a cz³owiek niech sobie potem latami udowadnia ¿e nie jest wielb³±dem. Warto?
Szybciej te komisje i biegli bêd± patrzyli czy kable nie by³y skrêcane
kombinerkami. Bo to jest najczêstrz± przyczyn± po¿arow od instalacji
elektrycznej. Nie chce mi siê wracaæ do tego co pisale¶. Masz stalowe rury do
gazu i wody i bojler albo kuchenkê gazow± co z niej wychodzi kabel z wtyczk± z
ziemieniem?

Data: 2011-03-03 07:54:15
Autor: emarcin
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
Szybciej te komisje i biegli bêd± patrzyli czy kable nie by³y skrêcane
kombinerkami. Bo to jest najczêstrz± przyczyn± po¿arow od instalacji
elektrycznej.

I tu bêdê oponowa³. Widza³em instalacjê wykonam± w latach 50-tych
na zasadach "skrêtki". Dzie³o sztuki ( mied¼ w rurkach "bergmankach").
Mimo izolacji "parcianej", w puszkach porz±dek - gwarantuj±cy,
¿e po³±czenia nawet po zawilgoceniu nie zetkn± siê.
Wed³ug mojej wiedzy instalacja ta bezawaryjnie pracuje do dzi¶.
W±tpiê by dzisiejsze instalacje na magicznych szybkoz³±czach tyle
przepracowa³y.

Pozdrawiam emarcin

Data: 2011-03-03 07:59:30
Autor: Panslavista

"emarcin" <emarcin@tlen.pl> wrote in message news:4d6f3b16$0$2497$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Je¿eli nie by³a lutowana nie powinna wytrzymaæ, podobnie jak te na super hiper szybko - z³±czkach.
Tlen to dobry niszczyciel po³±czeñ.

Data: 2011-03-03 09:08:54
Autor: Jackare
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
U¿ytkownik "Panslavista" <prawusek@interia.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:4d6f3c55$0$2484$65785112news.neostrada.pl...

[...]

przy silnym skrêceniu na styku przewodów powstaje po³±czenie galwaniczne utrzymywane dziêki sprê¿ysto¶ci materia³u. Tlen siê tam nie dostanie. W telekomunikacji powszechnie stosuje siê po³±czenia owijane - dzia³aj± na tej samej zasadzie choæ maj± lepsze po temu warunki (ko³ek o kwadratowym przekroju i owiniêcie przewodem wykonane owijark±)

Data: 2011-03-03 10:01:12
Autor: Panslavista

"Jackare" <123@123.tralala.com> wrote in message news:ikniao$sb$1node2.news.atman.pl...
[...]

Qwszem, ale jak sam zapewne wiesz, nie ma nic trwa³ego. Na stykach zachodzi dyfuzja metali jaki p³yniêcie pod wp³ywem pr±du.

Data: 2011-03-03 09:10:32
Autor: Jackare
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
U¿ytkownik "kogutek" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:ikmqfp$fsf$1inews.gazeta.pl...
 Masz stalowe rury do
gazu i wody i bojler albo kuchenkê gazow± co z niej wychodzi kabel z wtyczk± z
ziemieniem?

mam bojler elektryczny i kuchenkê i satlowe rury, a czemu pytasz ?
--
Jackare

Data: 2011-03-03 13:26:25
Autor: kogutek
> [...]
> ziemieniem?

mam bojler elektryczny i kuchenkê i satlowe rury, a czemu pytasz ?
chcesz to wszystko legalnie pod³±czyæ do zera roboczego w instalacji dwu
przewodowej i jeszcze do ró¿nicówki ¿eby dzia³a³o i nikt siê nie przyczepi³?

Data: 2011-03-07 10:16:48
Autor: Jackare
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
U¿ytkownik "kogutek" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:iko4u1$hh$1inews.gazeta.pl...
> [...]

przewodowej i jeszcze do ró¿nicówki ¿eby dzia³a³o i nikt siê nie przyczepi³?

Maj±c instalacjê w uk³adzie TN zazwyczaj (nie wiem jak w tym konkretnym przypadku) przewód N jest w ZK budynku uziemiony wiêc od ZK sieæ jest w uk³adzie TNC z przewodem ochronno - neutralnym PEN.
Montuj±c w instalacji wy³. RCD zmieniasz ten uk³ad na TNC-S - rozdzielasz PEN na N i PE. W mieszkaniu w bloku na której¶ tam kondygnacji widzisz inn± mo¿liwo¶æ w takich uwarunkowaniach ? Ci±gniêcie GSU do  mieskzania raczej nie wchodzi w grê...
--
Jackare

Data: 2011-03-09 01:19:02
Autor: kogutek
> [...]
Montuj±c w instalacji wy³. RCD zmieniasz ten uk³ad na TNC-S - rozdzielasz PEN na N i PE. W mieszkaniu w bloku na której¶ tam kondygnacji widzisz inn± mo¿liwo¶æ w takich uwarunkowaniach ? Ci±gniêcie GSU do  mieskzania raczej nie wchodzi w grê...
Wystarczy za³o¿yc zgodnie z zasadami sztuki Wy³±cznik ochronny
ró¿nicowopr±dowy z cz³onem nadpr±dowym ¿eby pozbyc siê twoich problemów
my¶lowych. --

Data: 2011-03-09 09:33:11
Autor: Jackare
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
U¿ytkownik "kogutek" <sok_marchwiowy@NOSPAM.gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:il6ki6$g8q$1inews.gazeta.pl...
> [...]

Wystarczy za³o¿yc zgodnie z zasadami sztuki Wy³±cznik ochronny
ró¿nicowopr±dowy z cz³onem nadpr±dowym ¿eby pozbyc siê twoich problemów

do ochrony obwodu a nie instalacji.

Data: 2011-03-01 14:21:08
Autor: R. P.

Jackare wrote:
[...]

Aż tak bardzo zależaÅ‚o Ci na przesuniÄ™ciu gniazdek?? Nie można byÅ‚o tego   zaÅ‚atwić zwykÅ‚ym przedÅ‚użaczem?

Data: 2011-03-01 15:48:39
Autor: Chiron
Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
Użytkownik "R. P."  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:4d6cf2c4$0$2494$65785112@news.neostrada.pl...

Jackare wrote:
[...]

Aż tak bardzo zależało Ci na przesunięciu gniazdek?? Nie można było tego
  zaÅ‚atwić zwykÅ‚ym przedÅ‚użaczem?

Kupiłem mieszkanie- i zrobiłem w nim "rewolucję"- łącznie z przewracaniem ścianek działowych. No tak, można załatwić sprawę gniazdek przedłużaczami- niech się plączą pod nogami. Wiesz- lubię ładnie mieszkać- i rozumiem pewne przepisy- no ale niektóre- w szczególności ich sposób interpretowania przez spółdzielnię- są dla mnie...niezrozumiałe. Jak ja napisałem podanie, że instalacja z początku lat 60 ubiegłego wieku została zaprojektowana pod 1kW mocy dla każdego- co dziś jest zdecydowanie niewystarczające, i dlatego wciąż palą się przewody - czyli: niech spółdzielnia zrobi nowe połączenie (grubsze przewody) od złącza kablowego do WLZ na klatce schodowej- a ja sobie w domu zrobię instalację zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami- to napisali, że na razie jest ok- a oni potrzebują kasę na ważniejsze rzeczy. Rozumiesz: ja nie mam nic ważniejszego, niż tylko ciągnięcie całej instalacji od złącza i przeróbki w całym mieszkaniu. Oni- nie potrafią wymienić zagrożonej pożarem ( z powodu zbyt dużej mocy odbiorników zainstalowanych w mieszkaniach) instalacji.
--

Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Data: 2011-03-01 16:58:36
Autor: R. P.

Jackare wrote:
[...]

Ja wszystko rozumiem. To nie ja jestem tym spółdzielnianym cenzorem ;) Niestety, robiąc przeróbki tak a nie inaczej ryzykujesz. Pożar może wyniknąć z powodów o których mówisz, a oni będą próbowali Ciebie pociągnąć do odpowiedzialności za to, bo przerobiłeś instalację niezgodnie z ich wytycznymi. Dlatego ja bym się bał zaryzykować.

Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?