Bootowanie PC z karty pamięci w telefonie

Data: 2011-04-16 19:27:24
Autor: JoteR
Bootowanie PC z karty pamięci w telefonie
Robiąc porządki w torbie z netbookiem, natknąłem się na kartę pamięci MS Pro Duo 64 MB, którą kiedyś spreparowałem jako bootującą do awaryjnego podniesienia netbooka w razie jakby co. Ponieważ akurat obok leżał sobie stary SE k750i, do którego niegdyś ta karta była dołączona, nasunęło mi się pytanie: czy można zabootować PC, używając jako czytnika telefonu komórkowego? Oczywiście zaraz to sprawdziłem i pomimo iż na liście wyboru medium startowego pojawiło się coś o nazwie "Sony EriMemory Stick", to po wybraniu tej pozycji zostałem się tylko z mrygającym kursorem. Sama karta jest sprawna i bootująca, co sprawdziłem podnoszęc maszynę z kartą wetkniętą w wewnętrzny czytnik. Zatem pytanie do grupy: czy komuś udało się w ten sposób zabootować peceta, a jeśli tak - to z jakiego telefonu? Pytanie póki co czysto akademickie, ale nigdy nie wiadomo, kiedy się może taka wiedza przydać.

JoteR

Data: 2011-04-16 18:40:49
Autor: Waldek Godel
Dnia Sat, 16 Apr 2011 19:27:24 +0200, JoteR napisał(a):

[...]

Jeżeli telefon potrafi w "mass storage" a bios peceta potrafi z USB, to nie
widzę przeciwskazań.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
Szkoda ze zaden windows mobile nie odtworzy zdjecia z cyfrowki ... - Paweł

Data: 2011-04-16 19:52:43
Autor: JoteR
"Waldek Godel" napisał:

Jeżeli telefon potrafi w "mass storage" a bios peceta potrafi z USB,
to nie widzę przeciwskazań.

No właśnie ja też nie widzę, tym niemniej z SE k750i nie poszło. Być może jego tryb pracy nie jest do końca zgodny z "mass storage". No nic, spróbuję jeszcze z SE k530i, jak tylko znajdę jakiś adapter do M2, w tym aparacie już jest jawny wybór trybu pracy USB.

JoteR

Data: 2011-04-17 12:07:08
Autor: ToMasz
JoteR pisze:
"Waldek Godel" napisał:

Jeżeli telefon potrafi w "mass storage" a bios peceta potrafi z USB,
to nie widzę przeciwskazań.

No właśnie ja też nie widzę, tym niemniej z SE k750i nie poszło

podłącz telefon do kompa, włącz kompa wejdź do biosu i zobacz czy jest
widoczny jako urządzenie z któreg mozna bootować. (usb mass storage albo
usbhdd device) JEśli jest, to powinno sie udać. Tyle, ze o ile ja wiem,
to nie wystarczy "jakiś system" na karcie. dobrze to było opisane w
projekcie DamnSmallLinuks (wpisz w google)

ToMasz

Data: 2011-04-17 13:12:17
Autor: JoteR
"ToMasz" napisał:

[...]

Cytat z wistującego posta:
"Oczywiście zaraz to sprawdziłem i pomimo iż na liście wyboru
medium startowego pojawiło się coś o nazwie "Sony EriMemory Stick", "

Tyle, ze o ile ja wiem, to nie wystarczy "jakiś system" na karcie.

Na pendrive lub karcie włożonej bezpośrednio w wewnętrzny czytnik wystarcza zwykły windziany DOS.

dobrze to było opisane w projekcie DamnSmallLinuks (wpisz w google)

IMHO nie w systemie problem, raczej w sposobie obsługi karty przez wypróbowane do tej pory aparaty SE. Stąd moje pytanie, czy komuś się to udało na jakimś innym modelu telefonu?

JoteR

Data: 2011-04-17 13:51:54
Autor: JoteR
"JoteR" napisał:

IMHO nie w systemie problem, raczej w sposobie obsługi karty
przez wypróbowane do tej pory aparaty SE.

I chyba faktycznie to było to. Ostatnia próba przy użyciu Samsunga F480 zakończyła się sukcesem - aparat w trybie USB mass storage bez problemu podniósł netbooka z karty 2 GB FAT16 z windzianym DOS-em. W SE tryb pamięci masowej jest najwyraźniej jakiś nie do końca "masowy", widać to było choćby z męczarni, z jakimi SE k530i wchodził w ów tryb (z miękkim restartem włącznie) oraz z  konieczności posadzenia dedykowanych sterowników, aby Winda się z nim dogadała, podczas gdy Samsung robi to natychmiast i bez od razu jest przez Windę adptowany jako "Masowe urządzenie magazynujące USB".
Czyli potwierdziła się stara prawda, że komputery służą do rozwiązywania problemów, o których ludzkość nie miałaby bez nich pojęcia, że w ogóle istnieją ;-/ Jedynym realnym zyskiem (oprócz nabytych doświadczeń) jest zrobienie porządku w starych telefonach, kartach i kabelkach oraz wykpienie się od mycia okien w ramach przedwielkanocnego amoku pod pozorem Niesłychanie Ważnej Pracy ;->

JoteR

Data: 2011-04-17 14:38:43
Autor: J.F.
On Sun, 17 Apr 2011 13:51:54 +0200,  JoteR wrote:
[...]

To akurat jest uzasadnione. Nie moga dwa systemy naraz operowac na
jednej karcie - trzeba jeden zablokowac.
Co przy okazji sugeruje ze ten tryb jest jednak prawdziwy.

oraz z  konieczności posadzenia dedykowanych sterowników,

A probowales bez sterownikow, ale wybrawszy na telefonie tryb pamieci
masowej ? Byc moze szybko wybrawszy.

Jedynym realnym zyskiem (oprócz nabytych doświadczeń) jest zrobienie porządku w starych telefonach, kartach i kabelkach

Czytniczek M2 - pare zl.

J.

Data: 2011-04-17 17:02:49
Autor: JoteR
"J.F." napisał:

[...]

To oczywiste i systemy operacyjne telefonów blokują dostęp do karty, ale Samsung odmontowuje kartę "w locie", a SE morduje się z tym dłuższy czas, wykonując po drodze coś w rodzaju miękkiego restartu.

Co przy okazji sugeruje ze ten tryb jest jednak prawdziwy.

IMHO nie, na co wskazują wyniki eksperymentów. Zresztą w SE k530i ten tryb nazywa się "Transmisja plików", a nie wprost - "Pamięć masowa".

oraz z  konieczności posadzenia dedykowanych sterowników,

A probowales bez sterownikow, ale wybrawszy na telefonie tryb pamieci
masowej ? Byc moze szybko wybrawszy.

Na tym k530i nie da się "szybko wybrawszy" ;->.
Ale fakt, podłączyłem go teraz na spokojnie na testowym komputerze i po olaniu tym razem Kreatora nowego sprzętu, który natychmiast wyskoczył i odczekaniu aż telefon się ogarnie, Winda rozpoznała urządzenie jako pamięć masową. Zatem cofam tę informację o konieczności sadzania windzianych sterowników w trybie pamięci masowej, wystarczy spokojnie odczekać, olawszy namolnego kreatora.
Podobne działania przy bootowaniu (czyli wejście do BIOS, żeby dać temu telefonu czas na zorientowanie się, że jest podłączony do USB w komputerze i wybranie stosownego trybu) skutkują pojawieniem się karty w telefonie jako medium startowego, natomiast po wybraniu tej pozycji pozostaję z mrygającum szyderczo kursorem, bez komunikatu w stylu "Boot disk innacessible".

Jedynym realnym zyskiem (oprócz nabytych doświadczeń) jest
zrobienie porządku w starych telefonach, kartach i kabelkach

Czytniczek M2 - pare zl.

W sobotę wieczorem i niedzielne przedpołudnie raczej słabo dostępny w kiosku na dole ;->
Zresztą - po co? Mam już odpowiedź na swoje pytanie z topicu - da się ;-)

JoteR

Data: 2011-04-17 17:56:09
Autor: J.F.
On Sun, 17 Apr 2011 17:02:49 +0200,  JoteR wrote:
"J.F." napisał:
[...]

Bo przy okazji udostepnia pamiec telefonu. Musi sie caly zatrzymac.
Swoja droga ciekaw jestem czy to nie jest zrodlo problemow - dwa
napedy w jednym urzadzeniu.

A probowales bez sterownikow, ale wybrawszy na telefonie tryb pamieci
masowej ? Byc moze szybko wybrawszy.

Na tym k530i nie da się "szybko wybrawszy" ;->.

No ale tak mozliwie szybko - bo moze zrodlo problemow to czas
oczekiwania gdzies w komputerze - ty sie nie spieszysz z wyborem, a
komputer uznaje "ten naped nie dziala".

[...]

Na przyszlosc. Jeszcze nie wiadomo kiedy i do czego sie przyda :-)

J.

Data: 2011-04-17 18:56:53
Autor: JoteR
"J.F." napisał:

Samsung odmontowuje kartę "w locie", a SE morduje się z tym dłuższy czas,
wykonując po drodze coś w rodzaju miękkiego restartu.

Bo przy okazji udostepnia pamiec telefonu.

Nie udostępnia w trybie USB mass storage pamięci telefonu jako napędu.
Jedynym aparatem, w którym się z tym spotkałem, był Sagem my501c.
W każdym razie nie robi tego żaden z posiadanych przeze mnie SE.

bo moze zrodlo problemow to czas oczekiwania gdzies w komputerze -
ty sie nie spieszysz z wyborem, a komputer uznaje "ten naped nie dziala".

Przecież pisałem - czekam z wyjściem z BIOS-u, aż telefon się ogarnie i wyświetli stosowny komunikat. Dopiero potem robię "trzech króli" i sprawdzam czy ów Sony EriMemory Stick znajduje się na liście "available boot devices".
Dobra, spróbuję jeszcze raz spreparować w nim kartę.

Minęło 56 strzałów znikąd...

Teraz jestem głupszy, niż byłem zaczynając tę zabawę.
Po spreparowaniu karty za pomocą HPUSBFW.EXE (FAT16), czyli tak jak w pozostałych przypadkach, łącznie z tym zakończonym sukcesem, telefon zaczyna wydziwiać i pytać, czy sformatować. Po wysłaniu na drzewo grzecznie tworzy na niej swoje katalogi (DCIM i takie tam), jednak o bootowaniu nie ma mowy. Po wyrażeniu zgody na format i spreparowaniu jej "po staremu" - sys C: D: w czystym DOS-ie, nadal o bootowaniu nie ma mowy. Faktycznie, przydałby się adapter M2, bo powyższe operacje robię w telefonie i nie wiem, czy sama karta jako taka jest bootująca.
Ale już mi się nie chce, weekend się kończy, Samsung bootuje, żona gotuje - czas na aperitif, żeby brakiem apetytu nie sprawić zawodu jej i pieczonemu kurczaczkowi.

JoteR

Data: 2011-04-17 22:47:22
Autor: J.F.
On Sun, 17 Apr 2011 18:56:53 +0200,  JoteR wrote:
"J.F." napisał:
[...]

Mam K550 i pojawia sie zarowno "Phone" jak i "Phone card".
Ale cos jest nie tak - niektore katalogi puste.
Byc moze to ukrywanie zajmuje tyle czasu, albo ma jakis sprytny wlasny
filesystem ze sobie domontowuje tajne pliki.

K510 o ile pamietam tez sie pytal o tryb, a przeciez nie mial karty.

[...]

Przy najblizszej wizycie w allegro mozesz pamietac :-)

J.

Data: 2011-04-17 23:04:17
Autor: JoteR
"J.F." napisał:

Przy najblizszej wizycie w allegro mozesz pamietac :-)

Gdzie? Na (za przeproszeniem) Allegro? W dziale GSM lub pamięci masowych? To już wolałbym dać te parę złotych osiedlowemu pijaczkowi, efekt podobny - brak przejściówki, menel pijący za moje - lub nawet lepszy, ten osiedlowy przynajmniej "dzień dobry" zacząłby mówić.

JoteR

Data: 2011-04-18 00:44:22
Autor: J.F.
On Sun, 17 Apr 2011 23:04:17 +0200,  JoteR wrote:
"J.F." napisał:
[...]

Nie przesadzaj, skads sie jednak te pozytywne komentarze biora (owszem
- czesc z nieswiadomosci, czesc ze strachu, niektore z glupoty).

J.

Data: 2011-04-18 01:19:56
Autor: animka
"J.F." napisał:
[...]

Ja tam wystawiam komentarze nie od razu tylko jak "towar" przetestuję.
Jednemu to wystawiłam raz negatywa, bo przesyłki nie było 2 tygodnie i na maile nie odpisywał, a na drugi dzień akurat ta przesyłka przyszła. Fakt, nie listem poleconym priorytetowym za który zapłaciłam tylko było wrzucone do skrzynki przez listonosza. Natomiast znaczek na przesyłce za 1 zł. z czymś. Nie rozumiem jaki to ludzie muszą mieć tupet, żeby tak oszukiwać i czuć się bezkarnie. Nie chodzi mi o te parę zł. tylko o fakt.

--
animka

Data: 2012-07-12 00:06:20
Autor: JoteR
"J.F." napisał:

Mam już odpowiedź na swoje pytanie z topicu - da się ;-)

Na przyszlosc. Jeszcze nie wiadomo kiedy i do czego sie przyda :-)

Właśnie dziś "przydałosię", ratując mi tzw. twarz przy modernizacji starego komputera, który uparcie odmawiał bootowania z któregokolwiek z 3 posiadanych bootowalnych pendrajwów i zabootował się wreszcie z Samsunga F480 - ratunkową płytkę CD oczywiście wetło. Co prawda w odwodzie pozostawała jeszcze nawigacja (też mam w niej bootowalną kartę, a co!), ale to już NTG.
Całe szczęście, że nie zdążyłem jeszcze wymienić swojego zabytku na jakąś Lumię czy inszego ajfona ;-)

JoteR

Data: 2011-04-18 15:35:42
Autor: Q
[...]

dos / free dos tez wstaje;
co w polaczeniu z programami do zakladania partycji,
ghostowania, memtestami, itd ratowalo mnie nieraz;

ogolnie kazdy mini-system pojdzie na sd;
jesli nie pojdzie to albo uslugi biosu sa skopane
albo system omija bios i dostaje zonka, ze to nie hdd;

Bootowanie PC z karty pamięci w telefonie