Boukun- kucak.

Data: 2014-02-18 04:56:40
Autor: stevep
Boukun- kucak.
# Wioska, tzw. ulicówka. Mazowsze, ok. 80 km od Warszawy. Zima, a jakby  przedwiośnie.

  W wiosce osiem chałup. Nikt już nic nie uprawia, dwóch ma ziemię odłogiem  i dotacje, reszta swoje półtora hektara obsadza zwyczajowo burakami – bo  to buraczana ziemia a i cukrownia niedaleko.

  W jednym z domów mieszka obcy, „warszawiak”. Emeryt. Swoje 1200 złotych  wydaje w gminnym sklepiku u pani Marzenki.

  Raz w tygodniu świeży biały ser i kiełbasa. Poza tym prawie jak w  „markecie” – choć wybór żaden. Gdy przyjeżdżają wnuki, to i tak do  pobliskiego miasta trzeba jechać, bo dzieci lubią jogurt , żeby nie było  kawałków owoców, a u pani Marzenki takiego nie ma. Córka ekolożka lubi  pieczywo pełnoziarniste, ale w sklepie tylko białe bułki. To wyznacznik  statusu. Jak za komuny.

  Piwo puszkowe i wino marki wino. Standard. Pod sklepem niezależnie od  pory roku „kucaki”. Kilku facetów w kucki pali śmierdzące, najtańsze fajki  i popija piwko. Z puszek, a jak. Byli tu za komuny są i teraz. To ich  miejsce. Kilku już się zapiło. Jeden wpadł pod samochód - też po pijaku.

  Wszyscy borą pieniądze z gminy – bo są na bezrobociu. Żaden nic w swoim  obejściu, ani dla otoczenia nigdy nie zrobił. Pieniędzy w domu starcza, bo  sumując, jest kilka zasiłków. Na gotowanie z „kotła starczy”. Dzieciaki od  szkoły wszystko dostają. Jakoś leci. Zimy nie ma, nie trza odśnieżać.

  Przed sklepem zatrzymuje się samochód. „Warszawiak” zagaja. „Rynna mi się  urwała. Stary jestem, nie zrobię sam. Wystarczy pół godzinki, żeby  umocować. Stówę płacę, ale dziś musi być, bo wyjeżdżam na trochę”. Chłopi  patrzą na siebie. Wzruszają ramionami. „Ba panie, a co ja się będę  szarpał. A bo mi tu źle?”.

  Starszy pan próbuje raz jeszcze, bez efektu. Odjeżdża.
  A chłopy spod sklepu podśmiewują się i wołają za nim. „Te miastowy,  myślisz, że znalazłeś frajerów? Za stówę pracować? Tysiączek jak dasz,  pojadę. Nawet na godzinę.”

  Kurtyna. #
Ze strony:
http://tnij.org/9gmzes3

--