Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Bo¿e Cia³o w Ko¶ciele katolickim

Bo¿e Cia³o w Ko¶ciele katolickim

Data: 2012-06-07 03:44:41
Autor: Grzegorz Z.
Bo¿e Cia³o w Ko¶ciele katolickim

Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej (w formie nadzwyczajnej
rytu rzymskiego: Święto Najświętszego Ciała Chrystusa (Festum Sanctissimi
Corporis Christi), potocznie zwana także Świętem Ciała i Krwi Pańskiej, a w
tradycji ludowej: Boże Ciało) – w Kościele katolickim uroczystość
liturgiczna ku czci Najświętszego Sakramentu, święto nakazane.

Wierni szczególnie wspominają Ostatnią Wieczerzę i Przeistoczenie chleba i
wina w Ciało i Krew Jezusa Chrystusa. Pamiątkę tego wydarzenia Kościół
katolicki obchodzi także w Wielki Czwartek, wtedy jednak rozpamiętuje się
również Mękę Jezusa Chrystusa, uroczystość Bożego Ciała natomiast ma
charakter dziękczynny i radosny. W Polsce obchodzi się ją w czwartek po
Uroczystości Trójcy Świętej, a więc jest to święto ruchome, wypadające
zawsze 60 dni po Wielkanocy. Najwcześniej może przypaść 21 maja, najpóźniej
24 czerwca. W niektórych krajach przenoszone jest na kolejną niedzielę.

Uroczystość ta została ustanowiona na skutek widzeń św. Julianny z
Cornillon. Pod ich wpływem bp Robert ustanowił w 1246 r. taką uroczystość
dla diecezji Liège. W 1252 r. została ona rozszerzona na Germanię. Katolicy
wierzą, że w 1263 miał miejsce cud eucharystyczny w Bolsenie, gdy hostia w
rękach wątpiącego w transsubstancjację księdza zaczęła krwawić. Korporał,
przechowywany w katedrze w pobliskim Orvieto jest uznawany za ten, na który
wówczas spadły krople krwi. W 1264 r. papież Urban IV bullą Transiturus
ustanowił tę uroczystość dla całego Kościoła. Uzasadniając przyczyny jej
wprowadzenia wskazał: "[...] zadośćuczynienie za znieważanie Chrystusa w
Najświętszym Sakramencie, błędy heretyków oraz uczczenie pamiątki
ustanowienia Najświętszego Sakramentu, która w Wielki Czwartek nie może być
uroczyście obchodzona ze względu na powagę Wielkiego Tygodnia." Jednakże ze
względu na śmierć Urbana IV bulla ta nie została ogłoszona, a tym samym
uroczystość nie została ustanowiona. Uczynił to dopiero papież Jan XXII,
który umieścił powyższą bullę w Klementynach (1317).
Bamberki podczas procesji na Poznańskich Jeżycach

W Polsce po raz pierwszy wprowadził tę uroczystość biskup Nankier w 1320 r.
w diecezji krakowskiej. W 1420 na synodzie gnieźnieńskim uznano uroczystość
za powszechną, obchodzoną we wszystkich kościołach w państwie[1]. W późnym
średniowieczu i w renesansie największym sanktuarium kultu Bożego Ciała w
Polsce był poznański kościół Bożego Ciała.

W Polsce obchody uroczystości wiążą się z procesją z Najświętszym
Sakramentem po ulicach parafii. Procesja zatrzymuje siÄ™ kolejno przy
czterech ołtarzach, przy których czytane są związane tematycznie z
EucharystiÄ… fragmenty czterech Ewangelii.

W 1955 Pius XII wprowadzając swoje reformy liturgiczne zlikwidował obchody
oktawy uroczystości. Zmianę tę utrzymał Paweł VI wprowadzając w 1969 nowe
normy kalendarza liturgicznego (Mysterii paschalis).

Z Bożym Ciałem związana jest także uroczystość Najświętszego Serca Pana
Jezusa, która jest obchodzona zaraz po oktawie Bożego Ciała, czyli w piątek
osiem dni po Bożym Ciele.

W Polsce uroczystość Ciała i Krwi Pańskiej jest dniem ustawowo wolnym od
pracy.

W formie nadzwyczajnej rytu rzymskiego rozdzielnie obchodzi się święto
Bożego Ciała i Bożej Krwi: 1 lipca obchodzone jest święto Przenajświętszej
Krwi Pana naszego Jezusa Chrystusa (Festum Pretiosissimi Sanguinis Domini
Nostri Jesu Christi).


--
"Przez ostatnich 20 lat media zajmują się głównie produkcją masowej
głupoty" "Teraz mamy odbiorców wychowanych na tej głupocie"

Data: 2012-06-07 10:01:07
Autor: GrzegorzZ wa³brzyski ¶mieæ
Bo¿e Cia³o w Ko¶ciele katolickim
Grzegorz Z. <tictactoe@colleen.org> napisa³(a):

Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej (w formie nadzwyczajnej
rytu rzymskiego: Święto Najświętszego Ciała Chrystusa (Festum Sanctissimi
Corporis Christi), potocznie zwana także Świętem Ciała i Krwi Pańskiej, a w
tradycji ludowej: Boże Ciało) – w Kościele katolickim uroczystość
liturgiczna ku czci Najświętszego Sakramentu, święto nakazane.

Wierni szczególnie wspominają Ostatnią Wieczerzę i Przeistoczenie chleba i
wina w Ciało i Krew Jezusa Chrystusa. Pamiątkę tego wydarzenia Kościół
katolicki obchodzi także w Wielki Czwartek, wtedy jednak rozpamiętuje się
również Mękę Jezusa Chrystusa, uroczystość Bożego Ciała natomiast ma
charakter dziękczynny i radosny. W Polsce obchodzi się ją w czwartek po
Uroczystości Trójcy Świętej, a więc jest to święto ruchome, wypadające
zawsze 60 dni po Wielkanocy. Najwcześniej może przypaść 21 maja, najpóźni
ej
24 czerwca. W niektórych krajach przenoszone jest na kolejną niedzielę.

Uroczystość ta została ustanowiona na skutek widzeń św. Julianny z
Cornillon. Pod ich wpływem bp Robert ustanowił w 1246 r. taką uroczystość
dla diecezji Liège. W 1252 r. została ona rozszerzona na Germanię. Katolicy
wierzą, że w 1263 miał miejsce cud eucharystyczny w Bolsenie, gdy hostia w
rękach wątpiącego w transsubstancjację księdza zaczęła krwawić. Korpora
Å‚,
przechowywany w katedrze w pobliskim Orvieto jest uznawany za ten, na który
wówczas spadły krople krwi. W 1264 r. papież Urban IV bullą Transiturus
ustanowił tę uroczystość dla całego Kościoła. Uzasadniając przyczyny je
j
wprowadzenia wskazał: "[...] zadośćuczynienie za znieważanie Chrystusa w
Najświętszym Sakramencie, błędy heretyków oraz uczczenie pamiątki
ustanowienia NajÅ›wiÄ™tszego Sakramentu, która w Wielki Czwartek nie może byÄ

uroczyście obchodzona ze względu na powagę Wielkiego Tygodnia." Jednakże ze
względu na śmierć Urbana IV bulla ta nie została ogłoszona, a tym samym
uroczystość nie została ustanowiona. Uczynił to dopiero papież Jan XXII,
który umieścił powyższą bullę w Klementynach (1317).
Bamberki podczas procesji na Poznańskich Jeżycach

W Polsce po raz pierwszy wprowadził tę uroczystość biskup Nankier w 1320 r.
w diecezji krakowskiej. W 1420 na synodzie gnieźnieńskim uznano uroczystość
za powszechną, obchodzoną we wszystkich kościołach w państwie[1]. W późn
ym
średniowieczu i w renesansie największym sanktuarium kultu Bożego Ciała w
Polsce był poznański kościół Bożego Ciała.

W Polsce obchody uroczystości wiążą się z procesją z Najświętszym
Sakramentem po ulicach parafii. Procesja zatrzymuje siÄ™ kolejno przy
czterech ołtarzach, przy których czytane są związane tematycznie z
EucharystiÄ… fragmenty czterech Ewangelii.

W 1955 Pius XII wprowadzając swoje reformy liturgiczne zlikwidował obchody
oktawy uroczystości. Zmianę tę utrzymał Paweł VI wprowadzając w 1969 nowe
normy kalendarza liturgicznego (Mysterii paschalis).

Z Bożym Ciałem związana jest także uroczystość Najświętszego Serca Pana
Jezusa, która jest obchodzona zaraz po oktawie Bożego Ciała, czyli w piątek
osiem dni po Bożym Ciele.

W Polsce uroczystość Ciała i Krwi Pańskiej jest dniem ustawowo wolnym od
pracy.

W formie nadzwyczajnej rytu rzymskiego rozdzielnie obchodzi się święto
Bożego Ciała i Bożej Krwi: 1 lipca obchodzone jest święto Przenajświętsz
ej
Krwi Pana naszego Jezusa Chrystusa (Festum Pretiosissimi Sanguinis Domini
Nostri Jesu Christi).




--


Data: 2012-06-07 10:54:56
Autor: Grzegorz Z.
Bo¿e Cia³o w Ko¶ciele katolickim
Grzegorz Z. napisał:

Path: eternal-september.org!mx04.eternal-september.org!.POSTED!not-for-mail
From: "Grzegorz Z." <tictactoe@colleen.org>
Newsgroups: pl.soc.polityka
Subject: Boże Ciało w Kościele katolickim
Date: Thu, 7 Jun 2012 03:44:41 -0500
Organization: A noiseless patient Spider
Lines: 64
Message-ID: <1691hbgo9jal5.1cm3c2vi76tje$.dlg@40tude.net>
Reply-To: tictactoe@colleen.org
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Info: mx04.eternal-september.org; posting-host="mhYFBTYryfcdXetq9DB31w"; logging-data="31356"; mail-complaints-to="abuse@eternal-september.org"; posting-account="U2FsdGVkX1/Bn7gtPBKol6eD52dx/hv/"
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
Cancel-Lock: sha1:D6XMuoHabDpHe/YYYodxWrPGjQY=
Xref: mx04.eternal-september.org pl.soc.polityka:414751


Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej (w formie nadzwyczajnej
rytu rzymskiego: Święto Najświętszego Ciała Chrystusa (Festum Sanctissimi
Corporis Christi), potocznie zwana także Świętem Ciała i Krwi Pańskiej, a w
tradycji ludowej: Boże Ciało) – w Kościele katolickim uroczystość
liturgiczna ku czci Najświętszego Sakramentu, święto nakazane.

Wierni szczególnie wspominają Ostatnią Wieczerzę i Przeistoczenie chleba i
wina w Ciało i Krew Jezusa Chrystusa. Pamiątkę tego wydarzenia Kościół
katolicki obchodzi także w Wielki Czwartek, wtedy jednak rozpamiętuje się
również Mękę Jezusa Chrystusa, uroczystość Bożego Ciała natomiast ma
charakter dziękczynny i radosny. W Polsce obchodzi się ją w czwartek po
Uroczystości Trójcy Świętej, a więc jest to święto ruchome, wypadające
zawsze 60 dni po Wielkanocy. Najwcześniej może przypaść 21 maja, najpóźniej
24 czerwca. W niektórych krajach przenoszone jest na kolejną niedzielę.

Uroczystość ta została ustanowiona na skutek widzeń św. Julianny z
Cornillon. Pod ich wpływem bp Robert ustanowił w 1246 r. taką uroczystość
dla diecezji Liège. W 1252 r. została ona rozszerzona na Germanię. Katolicy
wierzą, że w 1263 miał miejsce cud eucharystyczny w Bolsenie, gdy hostia w
rękach wątpiącego w transsubstancjację księdza zaczęła krwawić. Korporał,
przechowywany w katedrze w pobliskim Orvieto jest uznawany za ten, na który
wówczas spadły krople krwi. W 1264 r. papież Urban IV bullą Transiturus
ustanowił tę uroczystość dla całego Kościoła. Uzasadniając przyczyny jej
wprowadzenia wskazał: "[...] zadośćuczynienie za znieważanie Chrystusa w
Najświętszym Sakramencie, błędy heretyków oraz uczczenie pamiątki
ustanowienia Najświętszego Sakramentu, która w Wielki Czwartek nie może być
uroczyście obchodzona ze względu na powagę Wielkiego Tygodnia." Jednakże ze
względu na śmierć Urbana IV bulla ta nie została ogłoszona, a tym samym
uroczystość nie została ustanowiona. Uczynił to dopiero papież Jan XXII,
który umieścił powyższą bullę w Klementynach (1317).
Bamberki podczas procesji na Poznańskich Jeżycach

W Polsce po raz pierwszy wprowadził tę uroczystość biskup Nankier w 1320 r.
w diecezji krakowskiej. W 1420 na synodzie gnieźnieńskim uznano uroczystość
za powszechną, obchodzoną we wszystkich kościołach w państwie[1]. W późnym
średniowieczu i w renesansie największym sanktuarium kultu Bożego Ciała w
Polsce był poznański kościół Bożego Ciała.

W Polsce obchody uroczystości wiążą się z procesją z Najświętszym
Sakramentem po ulicach parafii. Procesja zatrzymuje siÄ™ kolejno przy
czterech ołtarzach, przy których czytane są związane tematycznie z
EucharystiÄ… fragmenty czterech Ewangelii.

W 1955 Pius XII wprowadzając swoje reformy liturgiczne zlikwidował obchody
oktawy uroczystości. Zmianę tę utrzymał Paweł VI wprowadzając w 1969 nowe
normy kalendarza liturgicznego (Mysterii paschalis).

Z Bożym Ciałem związana jest także uroczystość Najświętszego Serca Pana
Jezusa, która jest obchodzona zaraz po oktawie Bożego Ciała, czyli w piątek
osiem dni po Bożym Ciele.

W Polsce uroczystość Ciała i Krwi Pańskiej jest dniem ustawowo wolnym od
pracy.

W formie nadzwyczajnej rytu rzymskiego rozdzielnie obchodzi się święto
Bożego Ciała i Bożej Krwi: 1 lipca obchodzone jest święto Przenajświętszej
Krwi Pana naszego Jezusa Chrystusa (Festum Pretiosissimi Sanguinis Domini
Nostri Jesu Christi).

Reply-To: wyrzuć.

I zamiast 2.0.15.1 daj 2.0.15.84

--
"Przez ostatnich 20 lat media zajmują się głównie produkcją masowej
głupoty" "Teraz mamy odbiorców wychowanych na tej głupocie"

Data: 2012-06-07 10:01:39
Autor: GrzegorzZ wa³brzyski ¶mieæ
Bo¿e Cia³o w Ko¶ciele katolickim
Grzegorz Z. <tictactoe@colleen.org> napisa³(a):
Grzegorz Z. napisał:

> Path: eternal-september.org!mx04.eternal-september.org!.POSTED!not-for-mail
> From: "Grzegorz Z." <tictactoe@colleen.org>
> Newsgroups: pl.soc.polityka
> Subject: Boże Ciało w Kościele katolickim
> Date: Thu, 7 Jun 2012 03:44:41 -0500
> Organization: A noiseless patient Spider
> Lines: 64
> Message-ID: <1691hbgo9jal5.1cm3c2vi76tje$.dlg@40tude.net>
> Reply-To: tictactoe@colleen.org
> Mime-Version: 1.0
> Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
> Content-Transfer-Encoding: 8bit
> Injection-Info: mx04.eternal-september.org; posting-host="mhYFBTYryfcdXetq9DB
31w"; logging-data="31356"; mail-complaints-to="abuse@eternal-september.org"; p
osting-account="U2FsdGVkX1/Bn7gtPBKol6eD52dx/hv/"
> User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
> Cancel-Lock: sha1:D6XMuoHabDpHe/YYYodxWrPGjQY=
> Xref: mx04.eternal-september.org pl.soc.polityka:414751
> > > Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej (w formie nadzwyczajnej
> rytu rzymskiego: Święto Najświętszego Ciała Chrystusa (Festum Sanctissim
i
> Corporis Christi), potocznie zwana także Świętem Ciała i Krwi Pańskiej, a w
> tradycji ludowej: Boże Ciało) – w Kościele katolickim uroczystość
> liturgiczna ku czci Najświętszego Sakramentu, święto nakazane.
> > Wierni szczególnie wspominają Ostatnią Wieczerzę i Przeistoczenie chleba i
> wina w Ciało i Krew Jezusa Chrystusa. Pamiątkę tego wydarzenia Kościół
> katolicki obchodzi także w Wielki Czwartek, wtedy jednak rozpamiętuje się
> również Mękę Jezusa Chrystusa, uroczystość Bożego Ciała natomiast ma
> charakter dziękczynny i radosny. W Polsce obchodzi się ją w czwartek po
> Uroczystości Trójcy Świętej, a więc jest to święto ruchome, wypadając
e
> zawsze 60 dni po Wielkanocy. Najwcześniej może przypaść 21 maja, najpóź
niej
> 24 czerwca. W niektórych krajach przenoszone jest na kolejną niedzielę.
> > Uroczystość ta została ustanowiona na skutek widzeń św. Julianny z
> Cornillon. Pod ich wpÅ‚ywem bp Robert ustanowiÅ‚ w 1246 r. takÄ… uroczystoÅ›Ä

> dla diecezji Liège. W 1252 r. została ona rozszerzona na Germanię. Katolic
y
> wierzą, że w 1263 miał miejsce cud eucharystyczny w Bolsenie, gdy hostia w
> rękach wątpiącego w transsubstancjację księdza zaczęła krwawić. Korpo
rał,
> przechowywany w katedrze w pobliskim Orvieto jest uznawany za ten, na który
> wówczas spadły krople krwi. W 1264 r. papież Urban IV bullą Transiturus
> ustanowił tę uroczystość dla całego Kościoła. Uzasadniając przyczyny jej
> wprowadzenia wskazał: "[...] zadośćuczynienie za znieważanie Chrystusa w
> Najświętszym Sakramencie, błędy heretyków oraz uczczenie pamiątki
> ustanowienia Najświętszego Sakramentu, która w Wielki Czwartek nie może b
yć
> uroczyście obchodzona ze względu na powagę Wielkiego Tygodnia." Jednakże ze
> względu na śmierć Urbana IV bulla ta nie została ogłoszona, a tym samym
> uroczystość nie została ustanowiona. Uczynił to dopiero papież Jan XXII,
> który umieścił powyższą bullę w Klementynach (1317).
> Bamberki podczas procesji na Poznańskich Jeżycach
> > W Polsce po raz pierwszy wprowadził tę uroczystość biskup Nankier w 1320 r.
> w diecezji krakowskiej. W 1420 na synodzie gnieźnieńskim uznano uroczystoś
ć
> za powszechnÄ…, obchodzonÄ… we wszystkich koÅ›cioÅ‚ach w paÅ„stwie[1]. W póÅ
ºnym
> średniowieczu i w renesansie największym sanktuarium kultu Bożego Ciała w
> Polsce był poznański kościół Bożego Ciała.
> > W Polsce obchody uroczystości wiążą się z procesją z Najświętszym
> Sakramentem po ulicach parafii. Procesja zatrzymuje siÄ™ kolejno przy
> czterech ołtarzach, przy których czytane są związane tematycznie z
> EucharystiÄ… fragmenty czterech Ewangelii.
> > W 1955 Pius XII wprowadzając swoje reformy liturgiczne zlikwidował obchody
> oktawy uroczystości. Zmianę tę utrzymał Paweł VI wprowadzając w 1969 no
we
> normy kalendarza liturgicznego (Mysterii paschalis).
> > Z Bożym Ciałem związana jest także uroczystość Najświętszego Serca Pa
na
> Jezusa, która jest obchodzona zaraz po oktawie Bożego Ciała, czyli w piąt
ek
> osiem dni po Bożym Ciele.
> > W Polsce uroczystość Ciała i Krwi Pańskiej jest dniem ustawowo wolnym od
> pracy.
> > W formie nadzwyczajnej rytu rzymskiego rozdzielnie obchodzi się święto
> Bożego Ciała i Bożej Krwi: 1 lipca obchodzone jest święto Przenajświęt
szej
> Krwi Pana naszego Jezusa Chrystusa (Festum Pretiosissimi Sanguinis Domini
> Nostri Jesu Christi).

Reply-To: wyrzuć.

I zamiast 2.0.15.1 daj 2.0.15.84



--


Bo¿e Cia³o w Ko¶ciele katolickim

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona