Grzegorz Z. <tictactoe@colleen.org> napisa³(a):
Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej (w formie nadzwyczajnej
rytu rzymskiego: Święto Najświętszego Ciała Chrystusa (Festum Sanctissimi
Corporis Christi), potocznie zwana także Świętem Ciała i Krwi Pańskiej, a w
tradycji ludowej: Boże Ciało) – w Kościele katolickim uroczystość
liturgiczna ku czci Najświętszego Sakramentu, święto nakazane.
Wierni szczególnie wspominają Ostatnią Wieczerzę i Przeistoczenie chleba i
wina w Ciało i Krew Jezusa Chrystusa. Pamiątkę tego wydarzenia Kościół
katolicki obchodzi także w Wielki Czwartek, wtedy jednak rozpamiętuje się
również Mękę Jezusa Chrystusa, uroczystość Bożego Ciała natomiast ma
charakter dziękczynny i radosny. W Polsce obchodzi się ją w czwartek po
Uroczystości Trójcy Świętej, a więc jest to święto ruchome, wypadające
zawsze 60 dni po Wielkanocy. Najwcześniej może przypaść 21 maja, najpóźni
ej
24 czerwca. W niektórych krajach przenoszone jest na kolejną niedzielę.
Uroczystość ta została ustanowiona na skutek widzeń św. Julianny z
Cornillon. Pod ich wpływem bp Robert ustanowił w 1246 r. taką uroczystość
dla diecezji Liège. W 1252 r. została ona rozszerzona na Germanię. Katolicy
wierzą, że w 1263 miał miejsce cud eucharystyczny w Bolsenie, gdy hostia w
rękach wątpiącego w transsubstancjację księdza zaczęła krwawić. Korpora
Å‚,
przechowywany w katedrze w pobliskim Orvieto jest uznawany za ten, na który
wówczas spadły krople krwi. W 1264 r. papież Urban IV bullą Transiturus
ustanowił tę uroczystość dla całego Kościoła. Uzasadniając przyczyny je
j
wprowadzenia wskazał: "[...] zadośćuczynienie za znieważanie Chrystusa w
Najświętszym Sakramencie, błędy heretyków oraz uczczenie pamiątki
ustanowienia NajÅ›wiÄ™tszego Sakramentu, która w Wielki Czwartek nie może byÄ
‡
uroczyście obchodzona ze względu na powagę Wielkiego Tygodnia." Jednakże ze
względu na śmierć Urbana IV bulla ta nie została ogłoszona, a tym samym
uroczystość nie została ustanowiona. Uczynił to dopiero papież Jan XXII,
który umieścił powyższą bullę w Klementynach (1317).
Bamberki podczas procesji na Poznańskich Jeżycach
W Polsce po raz pierwszy wprowadził tę uroczystość biskup Nankier w 1320 r.
w diecezji krakowskiej. W 1420 na synodzie gnieźnieńskim uznano uroczystość
za powszechną, obchodzoną we wszystkich kościołach w państwie[1]. W późn
ym
średniowieczu i w renesansie największym sanktuarium kultu Bożego Ciała w
Polsce był poznański kościół Bożego Ciała.
W Polsce obchody uroczystości wiążą się z procesją z Najświętszym
Sakramentem po ulicach parafii. Procesja zatrzymuje siÄ™ kolejno przy
czterech ołtarzach, przy których czytane są związane tematycznie z
EucharystiÄ… fragmenty czterech Ewangelii.
W 1955 Pius XII wprowadzając swoje reformy liturgiczne zlikwidował obchody
oktawy uroczystości. Zmianę tę utrzymał Paweł VI wprowadzając w 1969 nowe
normy kalendarza liturgicznego (Mysterii paschalis).
Z Bożym Ciałem związana jest także uroczystość Najświętszego Serca Pana
Jezusa, która jest obchodzona zaraz po oktawie Bożego Ciała, czyli w piątek
osiem dni po Bożym Ciele.
W Polsce uroczystość Ciała i Krwi Pańskiej jest dniem ustawowo wolnym od
pracy.
W formie nadzwyczajnej rytu rzymskiego rozdzielnie obchodzi się święto
Bożego Ciała i Bożej Krwi: 1 lipca obchodzone jest święto Przenajświętsz
ej
Krwi Pana naszego Jezusa Chrystusa (Festum Pretiosissimi Sanguinis Domini
Nostri Jesu Christi).
--
|