Brak PIT

Data: 2009-04-21 17:11:15
Autor: kp
Brak PIT
Sytuacja wygl±da tak:
Moje biuro maklerskie nie przysłało mi pita za ubiegły rok, co więcej nawet go nie wygenerowało.
Po telefonie na infolinię i rozmowie okazało sie, że przyczyna leży w tym, iż w ubieglym roku tylko kupowalem papiery i nie było sprzedaży, więc według nich nie mam czego rozliczać z US i wydaje im się że wszystko jest OK i nie muszę chodzić do US więc powinieniem być szczę¶liwy.
Z mojej strony zakupy akci w ub. to czysta strata (pomijaj±c oczywi¶cie sytuację na rynku), któr± chciałbym rozliczyć w kolejnych latach - jak rozumiem powinienem tak zrobić w oparciu o ich wyliczanke. W sytuacji takiej jak teraz - jakakolwiek sprzedaż będzie traktowana jako czysty zysk bo wydatki pomiędzy kolejnym rokiem rozliczeniowym się nie bilansuj±.

W zwi±zku z tym mam pytania, a czasu do końca kwietnia mało:
1. Czy BM ma obowi±zek wydrukować i dostarczyć PIT
2. Czy je¶li nie to czy mogę w kolejnych latach roliczyć tak± "niezgłoszon±" stratę.
3. Czy je¶li nie ma sprzedaży to faktycznie nie mogę się rozliczyć z US czy tylko nie muszę ?

Data: 2009-04-21 17:30:51
Autor: skippy
Brak PIT
Jak tylko kupowałe¶, to z punktu widzenia US nie masz w tym roku zadnej straty ani zysku.

Data: 2009-04-21 23:21:01
Autor: kp
Brak PIT

Użytkownik "skippy" <man2@on.the.moon> napisał w wiadomo¶ci news:gskov6$suf$1atlantis.news.neostrada.pl...
Jak tylko kupowałe¶, to z punktu widzenia US nie masz w tym roku zadnej straty ani zysku.

To jak w obecnym roku tylko sprzedam (już bez zakupów), to też nie będe miał z punktu wdzenia US ani straty ani zysku ?

Data: 2009-04-21 23:49:53
Autor: skippy
Brak PIT

Użytkownik "kp" <krzysztof.pilocki@usun.wp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:gslcdm$lp7$1news.interia.pl...

[...]

:)
Je¶li nie jajcujesz, to idĽ tam po prostu i zapytaj.

IMO w tym prostym przypadku kupujesz - masz koszt, ale nieksięgowalny (w tym rozumieniu), ani nie stratę.
Sprzedajesz - dopiero wtedy rozliczasz zysk/stratę.

A to, co realnie wiesz o swoim r-ku; to zupełnie inna para kaloszów.

Pozdrawiam

Data: 2009-04-22 01:23:13
Autor: george
Brak PIT

"kp" <krzysztof.pilocki@usun.wp.pl> wrote in message news:gslcdm$lp7$1news.interia.pl...

[...]

no jak sprzedaż to "zamkniesz" pozycje wiec wchodzi ona do opodatkowania, bo jest co rozliczyć.
Masz koszty, masz przychód wiec masz zysk / strate.

Nie bardzo wiem co ty chcesz teraz rozliczyc..
Kupiłe¶ akcje .. kupiłes. Masz na rachunku ... masz..
A masz jaki¶ przychód ? Jesli tak to jak go obliczyłe¶ ?
Wziałes sobie kurs z 31.12.2008 ?

Jak tę stratę chciałby¶ obliczyć za 2008 i pytanie zasadnicze .. po co ?
Daj mi prosty przykład ?

A tak BTW zainkasowanie "straty" nic ci nie da. US niczego ci nie "zwróci".

george.

Data: 2009-04-21 17:56:56
Autor: george
Brak PIT

"kp" <krzysztof.pilocki@usun.wp.pl> wrote in message news:gskmoa$qi1$1news.interia.pl...
[...]

strata sie pojawi wtedy gdy ja "zrealizujesz".. czyli dokonasz sprzedaży.
Narazie strata jest wirtualna, czyli dla US nie istnieje.
BM nie ma obowi±zku wysłać ci PIT'a jesli nie "zamkn±łes" w danym roku żadnej transakcji,
nawet je¶li ponosisz koszty prowadzenia rachunku i możesz je wliczyć do "kosztów" poniesionych przy rozliczaniu podatku od zysków z innego BM.
Pamietam jak sie sam musialem fatygować do BM BPH aby uwzglednic "ich" koszty prowadzenia rachunku w rozliczeniu PIT'u z BOSSA.

george

Data: 2009-04-21 23:19:28
Autor: kp
Brak PIT

Użytkownik "george" <george___@vp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:gskqtm$ckc$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

Rozumiem to co piszesz, w żaden sposób nie zależy mi na rozliczaniu kosztów rachunku.
Tylko dotychczas my¶lałem że zysk (lub strata) w PIT-cie -  to po prostu różnica miedzy wszystkimi zakupami a wszystkimi sprzedażami.
Załóżmy, że w ub roku wydałem 100kPLN, pomijaj±c już że mocno wtopiłem to je¶li nawet sprzedam to w tym roku za 50kPL to zysk bedzie liczony od całej sprzedaży a więc 50kPLN?. Czy tak ? I teraz od tego będe płacić podatek, pomimo, że jestem w pecy ?
Dlatego zależy mi na rozliczeniu ubiegłorocznej straty. A żeby to zrobić potrzebuję PIT-a z BM.

Data: 2009-04-21 23:46:01
Autor: Joachim
Brak PIT
kp pisze:
[...]

Skoro nic nie sprzedałe¶, to różnicy nie ma, prawda?

[...]

Chłopie, skoro tylko dokonałe¶ kupna, to nic rozliczyć nie możesz. Formalnie nie masz żadnej straty, ani zysku.

Jak kupiłe¶ w zeszłym roku (2008) za 100kPLN i sprzedałe¶ w tym roku(2009) za 50kPLN, to w tym roku(2009) masz stratę 50kPLN. Składaj±c PITa za ten rok (2009), wykażesz stratę 50kPLN (100k - 50k).

Jak z tak± wiedz± można było zaczynać zabawę na giełdzie?

J.

Data: 2009-04-22 00:07:48
Autor: totus
Brak PIT
kp wrote:

Sytuacja wyglÄ…da tak:
[...]
OK i nie muszę chodzić do US więc powinieniem być szczęśliwy.
Z mojej strony zakupy akci w ub. to czysta strata (pomijając oczywiście
sytuację na rynku), którą chciałbym rozliczyć w kolejnych latach - jak
rozumiem powinienem tak zrobić w oparciu o ich wyliczanke. W sytuacji
takiej jak teraz - jakakolwiek sprzedaż będzie traktowana jako czysty zysk
bo wydatki pomiędzy kolejnym rokiem rozliczeniowym się nie bilansują.

W związku z tym mam pytania, a czasu do końca kwietnia mało:
1. Czy BM ma obowiązek wydrukować i dostarczyć PIT
2. Czy jeśli nie to czy mogę w kolejnych latach roliczyć taką
"niezgłoszoną" stratę.
3. Czy jeśli nie ma sprzedaży to faktycznie nie mogę się rozliczyć z US
czy tylko nie muszÄ™ ?

Z tego co piszesz wygląda, że w 2008 kupowałeś na magazyn. Jeżeli w 2009 coś sprzedasz to od wartości po jakiej sprzedaż odjęta zostanie wartość po jakiej kupiłeś i ta różnica będzie do opodatkowania, jeżeli będzie dodatnia. Nie wiem jak DM potraktuje prowizję za zakup i opłatę za prowadzenie rachunku w 2008. Te kwestie powinieneś wyjaśnić. Przykład: W 2008 kupiłeś 1000 akcji po 100 zł. Wydałeś na to 100000,- plus prowizja 0,5% czyli 500,- plus opłata za prowadzenie rachunku 50,-. W 2009 sprzedałeś 200 akcji po 120,- za co zapłaciłeś prowizję 0,5% czyli 120,- Za rok 2009 powinieneś dostać z DM informację: Przychody - 24000,- Koszty - 20000,- + 120,- + 100,- + 50,- = 20270,-. Czyli do opodatkowania 3730,-. Reszta akcji czeka do rozliczenia aż je sprzedasz. Nie jestem pewien prowizji od zakupu i kosztów prowadzenia rachunku w 2008. Rozlicza się tylko transakcje zamknięte. Wycena papierów na 31 grudnia nie powoduje skutków podatkowych.

Brak PIT