Brooks i miedziane nity

Data: 2013-04-22 07:33:02
Autor: PeJot
Brooks i miedziane nity
Czołem. W zeszłym tygodniu w How it's made pokazywali proces produkcji siodeł Brooksa. Zawsze mnie ciekawiło, dlaczego stosują do skóry nity miedziane ? Miałem kiedyś skórzanego Favorita i tam były nity stalowe.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-04-22 08:07:27
Autor: Tomasso
Brooks i miedziane nity
Użytkownik "PeJot" napisał:
Zawsze mnie ciekawiło, dlaczego stosują do skóry nity miedziane ?

Wg oficjalnego stanowiska miedziane nity są miększe i nie wymagają tyle siły przy ich spęczaniu, przez co skóra w ich okolicy jest narażona na mniejsze uszkodzenia.

Wg innego stanowiska miedziane nity stanowią wyraz wyrafinowania i wysokiej jakości pracy rzemieślników, którzy je ręcznie spęczają.

Wg mnie to "chłyt matkietindody", żeby roztaczać wokół produktu aurę inności.

Data: 2013-04-22 09:39:46
Autor: bkr
Brooks i miedziane nity
On 22/04/13 06:33, PeJot wrote:
Czołem. W zeszłym tygodniu w How it's made pokazywali proces produkcji
siodeł Brooksa. Zawsze mnie ciekawiło, dlaczego stosują do skóry nity
miedziane ? Miałem kiedyś skórzanego Favorita i tam były nity stalowe.

w Anglii musi byc inaczej

--
bkr

Data: 2013-04-22 17:56:47
Autor: Dariusz K. Ładziak
Brooks i miedziane nity
Użytkownik PeJot napisał:
Czołem. W zeszłym tygodniu w How it's made pokazywali proces produkcji
siodeł Brooksa. Zawsze mnie ciekawiło, dlaczego stosują do skóry nity
miedziane ? Miałem kiedyś skórzanego Favorita i tam były nity stalowe.

Krystality związków miedzi są dużo bardziej miękkie od krystalitów związków żelaza - nie powodują destrukcji drewna czy skóry w sąsiedztwie elementu metalowego (a krystality związków żelaza - i owszem). Związki miedzi posiadają silne działanie bakterio- i grzybobójcze, związków żelaza - znikome. W efekcie - skóra wokół nitu miedzianego znacznie, ale to znacznie dłużej zachowa pierwotna wytrzymałość.

--
Darek

Data: 2013-04-22 19:46:58
Autor: PeJot
Brooks i miedziane nity
Użytkownik PeJot napisał:
[...]

THX, a mnie wydawało się że chodzi o względy technologiczne.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-04-23 05:11:52
Autor: Dariusz K. Ładziak
Brooks i miedziane nity
Użytkownik PeJot napisał:
Użytkownik PeJot napisał:
[...]

W szkutnictwie od paru tysięcy lat konsekwentnie elementy drewniane łączy się gwoździami miedzianymi - bo wokół żelaznych drewno szybko diabli biorą...

--
Darek

Data: 2013-04-23 07:37:30
Autor: PeJot
Brooks i miedziane nity

[...]

A w siodłach końskich nity występują ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-04-23 07:58:36
Autor: odziu
Brooks i miedziane nity
W szkutnictwie od paru tysięcy lat konsekwentnie elementy drewniane
łączy się gwoździami miedzianymi - bo wokół żelaznych drewno szybko
diabli biorą...

Taa... i pewnie dlatego, że miedź jest za twarda jak kupa stosuje się gwoździe mosiężne, a dawniej z brązu.
A gwoździe z _żelaza_??? Żelazo też zbyt twarde nie jest...

--
Piotr Ratyński

Data: 2013-04-23 22:41:13
Autor: Dariusz K. Ładziak
Brooks i miedziane nity
Użytkownik odziu napisał:
[...]

Gwoździe mosiężne są do d... bo korozja wypłukuje z mosiądzu cynk pozostawiając porowatą i kruchą miedź.  Gwoździe z brązu różnią się od gwoździ z miedzi czarnej jedynie wytrzymałością i ceną - obie są wyższe. Drewno wokół brązu (główny składnik - miedź) zachowuje się dokładnie tak samo jak wokół miedzi. Nie ma sensu inwestować w brąz w przypadku gwoździ - nie wytrzymałość gwoździa a drewna wokół niego jest krytyczna. Zatem miedź, oczywiście hutnicza miedź czarna a nie elektrolitycznie rafinowana miedź przewodowa (bo to ten gatunek miedzi jest mintki kieby g...). Z brązu to się w szkutnictwie robi elementy na których istotne naprężenia się koncentrują. Takoż w rymarstwie i kaletnictwie - sprzączkę (narażoną na wyginanie i wycieranie elementów) robi się z brązu, nity łączące dwa kawałki skóry - z tańszej w sumie miedzi.

--
Darek

Data: 2013-04-23 23:00:38
Autor: odziu
Brooks i miedziane nity
> [...]
kaletnictwie - sprzączkę (narażoną na wyginanie i wycieranie elementów)
robi się z brązu, nity łączące dwa kawałki skóry - z tańszej w sumie

Miedź to jest pierwiastek chemiczny i nie słyszałem żeby pierwiastki miały jakieś gatunki, odmianami są co najwyżej izotopy. Mylisz pojęcia. Gwoździ nie robi się z miedzi, ani z żelaza, tylko z ich stopów.
Natomiast, nity z miedzi są wystarczająco wytrzymałe do wyrobów ze skóry.

--
Piotr Ratyński

Data: 2013-04-24 10:00:55
Autor: cytawa
Brooks i miedziane nity
odziu pisze:

Miedź to jest pierwiastek chemiczny i nie słyszałem żeby pierwiastki
miały jakieś gatunki, odmianami są co najwyżej izotopy. Mylisz pojęcia.

Obrobka termiczna potrafi diametralnie zmienic fizyczne wlasciwosci tego samego materialu. A chemicznie jest on dokladnie taki sam jak przed obrobka. Zobacz np. co to jest glejowanie.

Gwoździ nie robi się z miedzi, ani z żelaza, tylko z ich stopów.
Natomiast, nity z miedzi są wystarczająco wytrzymałe do wyrobów ze skóry.

Kolejny madry.

Oczywiscie, ze mowi sie gwozdzie miedziane czy  zelazne i nie jest to blad.

Praktycznie nic nie wystepuje w przyrodzie w stanie spektralnie czystym.

Jan Cytawa

Data: 2013-04-24 10:23:43
Autor: Akarm
Brooks i miedziane nity
W dniu 2013-04-24 10:00, cytawa pisze:
Zobacz np. co to jest glejowanie.

Chyba lepiej będzie zobaczyć co to jest glijowanie.
http://diglib.bis.uni-oldenburg.de/bis-verlag/wdlp/polnisch/glijowac.pdf
--
          Akarm
http://bykom-stop.avx.pl

Data: 2013-04-24 13:34:40
Autor: cytawa
Brooks i miedziane nity
W dniu 2013-04-24 10:23, Akarm pisze:

Chyba lepiej będzie zobaczyć co to jest glijowanie.
http://diglib.bis.uni-oldenburg.de/bis-verlag/wdlp/polnisch/glijowac.pdf

Nie jestem polonista i nie wiem jak jest poprawnie. Zawsze slyszalem o glejowaniu i tak tez mozna znalezc w necie.

Data: 2013-04-24 13:56:51
Autor: Akarm
Brooks i miedziane nity
W dniu 2013-04-24 13:34, cytawa pisze:
[...]

Dobre! Żeby wiedzieć o czym się mówi potrzeba być polonistą. :)
Niedawno czytałem, że ktoś chce permanentnie usunąć dane.

--
          Akarm
http://bykom-stop.avx.pl

Data: 2013-04-25 17:32:36
Autor: odziu
Brooks i miedziane nity
odziu pisze:

[...]

Kolejny mądry. Miedź utwardzamy jedynie przez zgniot, termicznie tyko ją zmiękczamy, czyli diametralnie nie o obróbkę termiczną tu chodzi. A miedź utwardzona czy zmiękczona  nadal jest tak jak piszesz miedzią, a nie jej innym gatunkiem.
A co do gwoździ z miedzi ma glejowanie?

[...]

Mówi się też np. żelazne muskuły i to tez jest poprawnie, ale kolega Dariusz omawiał właściwości nitów i gwoździ jakby one były wykonane z pierwiastków i mnie chodziło tylko to z czego wykonane są gwoździe czy nity, a nie o to jak się poprawnie mówi.

--
Piotr Ratyński

Data: 2013-04-26 14:48:14
Autor: cytawa
Brooks i miedziane nity
odziu pisze:

[...]

Chlopie, naucz sie czytac ze zrozumieniem. Nic nie pisalem o utwardzaniu miedzi tylko o ZMIANIE FIZYCZNYCH WLASCIWOSCI METALI pod wplywem roznych czynnikow i jako przyklad podalem glejowanie (glijowanie). Tak przewrotnie podalem ten przyklad zeby jakis madrala chwycil przynete.

To tys sie wymadrzal, ze nie ma roznych "gatunkow" pierwiastkow a inni pokazuja, ze jednak sa.

Jan Cytawa

Data: 2013-04-26 19:33:12
Autor: Dariusz K. Ładziak
Brooks i miedziane nity
Użytkownik cytawa napisał:
odziu pisze:

[...]

A izotopy to niektóre wręcz chemicznie potrafią się różnić...

--
Darek

Data: 2013-04-27 00:12:43
Autor: odziu
Brooks i miedziane nity
Chlopie, naucz sie czytac ze zrozumieniem.

Chłopie to naucz się pisać ze zrozumieniem. Wątek jest o miedzianych nitach w siodełku rowerowym i pośrednio o gwoździach mających zastosowanie w szkutnictwie.

--
Piotr Ratyński

Data: 2013-04-27 00:17:41
Autor: odziu
Brooks i miedziane nity

Przepraszam, to nie do Ciebie.

--
Piotr Ratyński

Data: 2013-04-27 03:41:46
Autor: Dariusz K. Ładziak
Brooks i miedziane nity
Użytkownik odziu napisał:

Przepraszam, to nie do Ciebie.

OK. Ale wiesz że izotopy (tak naprawdę jedynie jedynego pierwiastka - ale fakt pozostaje faktem) - potrafią się różnić własnościami chemicznymi i takimi metodami idzie je separować?

Bo miedź to miedź - pierwiastek ale też metal w pojęciu metalurgicznym. I w pojęciu metalurgicznym rozróżnia się klasy czystości miedzi - miedź hutniczą, miedź elektrolityczną, miedź pięciodziewiątkową, miedź beztlenową... I tu wchodzi brąz fosforowy - czyli miedź hutnicza odtleniona fosforem do poziomu miedzi beztlenowej... Ile chłopcze wiesz o metalurgii miedzi i jej stopów? Więcej niż ja?

--
Darek

Data: 2013-04-27 10:34:15
Autor: odziu
Brooks i miedziane nity
[...]

Tylko co to wszystko ma wspólnego z tymi nieszczęsnymi nitami? Czystą miedź stosuje się w zasadzie w dwu przypadkach, do ozdoby i tak jak pisałeś antyseptycznie, więc jeżeli chodzi o te nity w siodełku zachodzą oba przypadki i to co pisałeś jest OK, ale przy gwoździach stosowanych w szkutnictwie oprócz tych dwóch cech potrzeba najczęściej jeszcze wytrzymałości i dlatego stosuje się stopy miedzi.

Ile chłopcze wiesz
o metalurgii miedzi i jej stopów? Więcej niż ja?

:-D Pewnie chciałeś mnie tym chłopcem obrazić czy cóś, ale sześćdziesięcioletniego dziadka to może najwyżej rozbawić. Do tego metaloznawstwo jest jakby częścią mojego zawodu.

--
Piotr Ratyński

Data: 2013-04-24 11:20:46
Autor: Michoo
Brooks i miedziane nity
On 23.04.2013 23:00, odziu wrote:

Miedź to jest pierwiastek chemiczny

Węgiel też ;)

i nie słyszałem żeby pierwiastki
miały jakieś gatunki,

Mało niestety słyszałeś. Hasło "odmiany alotropowe".

Możesz mieć siarkę w formie żółtego proszku, możesz mieć bursztynowy płyn o konsystencji żywicy. Możesz mieć grafit ścierający się na kartce papieru i diament tnący szyby, mimo, że to i to jest węglem.

Przy metalach jest jeszcze fajniej, bo metale są kryształami - zależnie od tego jak duże wykrystalizują są albo twardsze albo miększe. Bardziej lub mniej kowalne. Itd, etc.

Michoo

Data: 2013-04-25 17:33:14
Autor: odziu
Brooks i miedziane nity
W dniu 2013-04-24 11:20, Michoo pisze:
i nie słyszałem żeby pierwiastki
miały jakieś gatunki,

Mało niestety słyszałeś. Hasło "odmiany alotropowe".

Co to ma wspólnego z wymienionymi powyźej "gatunkami" pierwiastków, a w szczególności z miedzią?

--
Piotr Ratyński

Data: 2013-04-25 10:41:46
Autor: PeJot
Brooks i miedziane nity
W efekcie - skóra wokół nitu miedzianego znacznie, ale
to znacznie dłużej zachowa pierwotna wytrzymałość.

ATSD, sięgając pamięcią, jeździłem też na skórzanych Rometach, tak jak Favority były nitowane nitami stalowymi. Skąpstwo producenta czy niewiedza ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-04-25 01:56:34
Autor: rmikke
Brooks i miedziane nity
W dniu czwartek, 25 kwietnia 2013 10:41:46 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:

> [...]

ATSD, sięgając pamięcią, jeździłem też na skórzanych Rometach, tak jak Favority były nitowane nitami stalowymi. Skąpstwo producenta czy niewiedza ?

A to nie była "skóra ekologiczna"?

Data: 2013-04-25 19:02:24
Autor: Dariusz K. Ładziak
Brooks i miedziane nity
Użytkownik rmikke napisał:
[...]

Uczciwa wołowa skóra - tyle że jednak i ZZR (bo, umówmy się - nie Romet) i Favorit robiły siodełka z dosyć chamskiej, mocno zgrzewanej skóry zdatnej bardziej na podeszwy butów - oj, trzeba było sporo czasu zanim się te siodełka do tyłka dopasowały. Brooks zawsze robił z dużo delikatniejszej skóry, szybciutko układającej się według kształtu właściciela. Ujemną stroną tego faktu było to że jeśli ZZR czy Favorita można było komuś na parę dni pożyczyć - to pożyczenie Brooksa nawet na jeden dzień dawało się czasami odczuć (jak gabaryty sempiterny użytkownika czasowego mocno odstawały od gabarytów użytkownika stałego...) Generalnie - siodełek skórzanych się nie pożycza, im lepsze - tym bardziej nie...

--
Darek

Data: 2013-04-25 20:25:53
Autor: PeJot
Brooks i miedziane nity

[...]

Favoritów miałem ze 3, wszystkie kupiłem nowe w latach '80. Bardzo szybko się ułożyły do mojej d4, ale niemal równie szybko wyciągnęły i zdeformowały. Nie pomagało nawet zastąpienie śruby naciągowej dłuższą.

Brooks zawsze robił z dużo
delikatniejszej skóry, szybciutko układającej się według kształtu
właściciela.

Nie wiem, miałem tylko jednego Brooksa i nijak nie dało się go ułożyć. Nawet znajomi mnie wołali "Brooks do dooopy". Z perspektywy czasu, to był wąski, wyścigowy model, prawdopodobnie zbyt wąski jak na moje kości.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-04-25 18:55:52
Autor: Dariusz K. Ładziak
Brooks i miedziane nity
Użytkownik PeJot napisał:
[...]

Skąpstwo. Po paru latach zaczynało być widać korozję biologiczną wokół nitu. W siodełkach Brooksa tego nie zobaczysz - bakterio- i grzybobójcze własności soli miedzi to gwarantują.

--
Darek

Brooks i miedziane nity